گمشده ای فربه تر از ارز و سکه
سید صادق غفوریان در خراسان نوشت:این روزها از همه سو می بارد؛‌ ای کاش نم نم باران بود که باران نیست. ای کاش تیم ملی ایران در جام جهانی به مراحل بعد صعود می کرد تا نشاط و هیجان مردم همچنان ادامه می یافت. ای کاش حداقلی همچون سریال «پایتخت» پس از نوروز تمام نمی شد که گاهی مردم بخندند و...اما در همه این شرایط، کمتر نهاد و مسئولی است که برای این همه «نگرانی» و «اضطراب» تدبیری کند. در مجلس شورای اسلامی هر موضوعی به بحث گذاشته می شود جز نیاز مردم به نشاط و شادابی. دیگر تریبون ها و تصمیم سازان نیز چندان طرحی برای آسایش روح و روان جامعه ندارند. جامعه و مردم هنوز نیاموخته اند در کنار مشکلات چگونه می توان، گاهی «شاد» بود. حتما می پرسید با این همه مشکل که برشمردید شاد هم می توان بود؟ به نظرم باید پرسش را تغییر داد ، باید پرسید اصلا زندگی بدون شادی میسر است ؟ شادی برای زندگی مثل غذا برای زنده ماندن است می توان کمتر خورد اما نمی توان حذفش کرد
... گاه فکر می کنم شاید این نیاز در شرایط فعلی از تب وتاب پایان ناپذیر ارز و سکه ونفت برای جامعه مهم تر باشد .گاهی به این نتیجه می رسم دلیل این که مسئولان و برنامه ریزان ما نمی توانند در «شاد بودن» جامعه قدم بردارند، جز «بلد نبودن» نیست. چون آن ها هم در همین جامعه رشد و نمو یافته اند و لذا طبیعی است که با چنین موضوعاتی بیگانه باشند. دین اسلام و هیچ دین و آیین دیگری با «شاد بودن» مخالف نیست؛ پس مشکل کجاست؟
پیام‌های سفر روحانی به اروپا
علی اکبر فرازی در ایران نوشت:رئیس جمهوری ایران در حالی راهی دو کشور سوئیس و اتریش شده است که این نخستین سفر اروپایی او پس از تحولات اخیر و کناره‌گیری امریکا از توافق هسته‌ای است و از این رو مورد توجه ویژه محافل و رسانه‌های خارجی و داخلی قرار گرفته است.
وجه مهم سفر آقای روحانی به موضوع برجام بازمی‌گردد که اینک به مسأله اصلی کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اروپایی‌ها عزم خود را در گام نخست با تصمیم به حفظ این توافق بدون حضور امریکا نشان دادند و در حال تدوین و بررسی راهکارهای عملیاتی کردن این تصمیم هستند. معتقدم این شرایط باعث می‌شود که اروپایی‌ها در بحث برجام محکم‌تر از قبل بایستند و برای حل مشکلات خودشان پرچم این توافق را بالاتر نگه دارند، زیرا منافع حاصل از برجام اگر برای جمهوری اسلامی ایران تجاری است، برای اروپا منافع تجاری امنیتی و حیثیتی است. در چنین شرایطی سوئیس و اتریش دو مقصد اروپایی رئیس جمهوری است که همواره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خوبی با جمهوری اسلامی داشته‌اند. همکاری‌های خوبی در زمینه صنایع زیرساختی، صنایع دارویی، ریلی و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذاری مالی بین ایران و این کشورها بوده است. لذا این انتظار می‌رود که این دو کشور اروپایی با حل کردن مشکلات بانکی و بیمه‌ای به توسعه مناسبات پروژه‌هایی که از گذشته در کشورمان شروع کرده‌اند، کمک‌رسان باشند و با از بین رفتن موانع شاهد گسترش روابط این دو کشور با جمهوری اسلامی ایران باشیم.
نظارت عمومي، قضاوت و عدالت
محسن پيرهادي در ستون سرمقاله روزنامه رسالت نوشت:عمل به قوانين و مقررات در جامعه نيازمند به ضمانت اجرايي است و اين ضمانت اجرايي گاه دروني و گاه بيروني است. ضمانت اجرايي دروني قوانين و مقررات، همانا ايمان به خدا و قيامت است. اما بايد توجه داشت که تنها ضمانت اجراي دروني در همه شرايط و براي همه انسان ها کارايي ندارد از اين رو بايد ضمانت اجرايي بيروني نيز وجود داشته باشد لذا در نظام هاي دنيا از نيروي انتظامي و قوه قضائيه به عنوان ناظر و ضامن اجراي قوانين اجتماعي ياد مي کنند اما در اسلام علاوه بر ضمانت اجراي دروني و ضمانت اجراي بيروني، همه آحاد جامعه مأمور به نظارت و ضامن اجراي قوانين هستند. نه تنها همگان موظف به اجراي وظايف اند بلکه همگان ناظر بر اجراي مقررات نيز هستند. زيرا همگان را مسئول مي داند تا در پرتو اين نظارت همگاني به فلاح و رستگاري برسند. ...حال مي خواهيم براي نيل به مقصود که اصلاح امر است نتيجه نظارت را با عموم در ميان بگذاريم پس ناگزيريم از قضاوت پيرامون نظارت. قضاوت هم آداب و شرايط و مراحلي دارد. به عنوان مثال قاضي بايد هنگام دادرسي، با علما، مشورت کند تا در صدور حکم دچار لغزش نگردد يا مثلا در آغاز، اظهارات مدعي را گوش کند و اگر مدعي عليه اظهارات مدعي را با بياني ادعايي قطع کند، نبايد به ادعاي او توجه کند، مگر اين که مدعي عليه جواب مدعي را بدهد و پاسخ او منتهي به صدور حکم شود.اگر قضاوت ما مبتني بر آداب واجب و مستحب قضاوت نباشد چه بسا به ورطه هلاکت در قضاوت برسيم و عدالت محقق نشود.
اقتصاد؛ در فراق اعتماد، بر مدار هیجان
حمید کارگر مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در همشهری آنلاین نوشت: پراید شده است نماد! نمادی که عموم جامعه برای نمایش تولید ضعیف داخلی نامش را به میان می‌آورند.
یک روز امنیت آن را زیر سوال می‌برند و قاتل جاده‌ها لقبش می‌دهند و روز دیگر حذف برخی ملزومات و ارایه مجدد آنها به عنوان آپشن را استهزا می‌کنند. یک روز قیمت آن را غیرمنطقی و زیاد می‌دانند و روز دیگر کمپین‌های نخریدنش را پر و بال می‌دهند. با این حال خبر می‌رسد که ظرف کمتر از سه ساعت بیش از 4 هزار نفر برای خرید همین خودروی مورد استهزا ثبت نام کرده‌اند و پول داده‌اند! شاید چنین ماجرایی در یک نظام اقتصادی با ثبات، امن و شفاف به عنوان معادله‌ای لاینحل جلوه کند اما در اقتصاد ما بسیار عادی، طبیعی و متداول است و چندان موجب تعجب نمی‌شود.
مردم بر معیشت خود نگرانند. .. مردم حق دارند برای فردای خود نگران باشند. حق دارند وقتی التهاب دائمی قیمت ها را می‌بینند، اندک سرمایه خود را برای آسیب ندیدن روانه بازار خودرو و پرایدی کنند که مورد استهزائشان بوده است. حق دارند تا در نبود «اعتماد» و برای کاهش ریسک‌های احتمالی در معیشت خود اندک سرمایه‌شان را بر مدار هیجانات روانی در اقتصادی ملتهب به گردش بین بازارهای ارز و طلا و مسکن و خودرو درآورند. بر این گمانم که تا حس اعتماد را به شهروندان بازنگردانیم -که یکی از الزامات آن خبررسانی به هنگام، شفاف و صادقانه است-، همچنان تماشای اقتصادی هیجانی و سبقت گرفتن در خرید پرایدها شگفتی‌آور نخواهد بود.
آقای روحانی مقداری تکان خورده است
احمد توکلی گفت: در خصوص وضعیت متلاطم بازار ارز، آبان ماه سال گذشته، آقای جهانگیری جلسه ای تشکیل داد و از من هم دعوت کرده بود. افراد مختلفی نشسته بودند که همگی الگوی رایج ۲۵ سال اخیر را حمایت می کردند. اطلاعات نشان می داد که از مرداد ماه، شیب افزایشی نرخ ارز دارد مداوم می شود.
وی در گفت‌وگو با روزنامه خراسان ادامه داد: دولت روحیه انقلابی ندارد و چون مرشدشان کسی است که شیفته اقتصاد بازار آزاد است. البته من خبر دارم که آقای روحانی مقداری در این مورد تکان خورده (نظراتش دستخوش تغییر شده است)؛ آقای روحانی یک توجهاتی به این مسئله پیدا کرده است که نمی توان امور را به بازار آزاد واگذار کرد. ولی برای تعقیب این نظر مجهز نیست. باید خودش را مجهز کند و کسانی را در مصادر اقتصادی اصلی بگذارد که این طور شیفته بازار آزاد نباشند. چون ما بازار آزاد نداریم و راست نیست و اگر در جایی بازار آزاد جواب دهد، این جا جواب نمی دهد. کما این که در کشورهای دیگر هم دخالت های دولت وجود دارد.




آمریکا می خواهد دلارهای مردم ایران را باطل کند!
علیرضا محجوب در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» مدعی شد که وزارت خزانه داری امریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل کردن این اسکناس هاست.
به گزارش تابناک وی افزود: هدف امریکا از این اقدام حادثه سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس دادن این پولها بشود.
محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده ای ارز 4200 تومانی دریافت کردند اما محصولات خود را بر اساس ارز 8 هزار تومانی به فروش رساندند. وی گفت: اولین واکنش های بازار در این زمینه مربوط به ابزارهای منتهی به فضای مجازی، انواع گوشی‌ها و دستگاه های الکترونیک با واکنش وزیر ارتباطات نیز مواجه شد. تابناک در انتها نوشت: بدون تردید این اظهارات نمی تواند گره ای از مشکلات ارزی کشور را حل کند و بیش از پیش موجبات بی اعتمادی مردم به سخنان و اظهارات مسئولین و نمایندگان مجلس خواهد شد.





شگرد جديد گران فروشان موبايل
اگر شرکت‌ها يا مغازه‌ها کالايي را گران فروخته باشند سازمان تعزيرات مي‌تواند آنها را 2 تا 5 برابر قيمت واقعي گوشي جريمه کند. به گزارش مشرق، رسانه‌اي شدن برخورد با يک شرکت و اعلام جديت در برخورد با باقي شرکت‌ها، تحرکاتي را در بازار ايجاد کرده است. در حالي که تا چند روز پيش، فروش در بازار موبايل عملا متوقف شده بود و صاحبان کالا نيز از طمع سود بيشتر با گران‌تر شدن هر روز دلار حتي به فروش با قيمت‌ دلار 7 تا 8 هزار توماني رضايت نمي‌دادند، امروز برخي فعالان بازار که از علاء الدين به صورت عمده گوشي مي‌خرند مي‌گويند که برخي عمده‌فروش‌ها قيمت برخي گوشي‌ها را کاهش داده‌اند.
اخبار غيررسمي‌و شنيده‌ها دليل اين کاهش قيمت محدود را ترس عمده‌فروشان از جريمه تا 5 برابري علاوه بر پرداخت مابه‌التفاوت گران‌فروشي و فرار از جريمه شدن با سندسازي مي‌دانند. با توجه به شگرد جديد متخلفان به سند سازي، سازمان تعزيرات بايد با هوشياري وارد عمل شود و اجازه ندهد برنامه متخلفان براي فرار از جريمه و ادامه احتکار کالا محقق شود.






قطعي برق در پايتخت و بي‌اطلاعي شهروندان
توزيع برق تا هفته گذشته بدون هيچ مشکلي در حال انجام بود اما از آن زمان تاکنون، شهروندان برخي شهرها از جمله پايتخت با قطعي‌هاي مکرر مواجه شده اند.
به گزارش ايرنا، يکي از چالش‌هايي که مردم در چنين شرايطي با آن مواجه مي‌شوند، ناشي از بي اطلاعي نسبت به زمان قطعي برق است زيرا در چنين شرايطي ممکن است شهروندان در آسانسور باشند يا قصد باز يا بسته کردن درب پارکينگ‌هاي اتوماتيک را دارند و ... که در اين صورت بايد منتظر وصل شدن برق باشند.
اين مساله گلايه‌هاي ديگري نيز به همراه داشته است و آن اينکه، با قطع شدن برق در هواي گرم تابستان، آنها از زمان‌هاي اين قطعي روزانه بي اطلاعند. ... با توجه به اين مسايل، مسئولان شرکت برق بعد از قطع شدن در در روزهاي اخير، حداقل مي‌توانستند با انتشار اطلاعيه اي، چرايي اين مساله را اعلام کنند تا شهروندان براي پيشگيري از مواجه شدن با مشکلاتي که به يکباره از اين قطعي برق براي آنها ايجاد مي‌شود، اقدامات لازم را انجام دهند.
چند سالي است که کاهش ميزان بارندگي‌ها در نقاط مختلف کشور، به خسارت‌هاي شديدي منجر شده که بعضاً مديريت آن از توان مديران کشورمان خارج است؛ آنقدر که گاه و بيگاه به جاي سخن گفتن از نحوه برخورد، سخن‌هايي پيرامون چرايي وقوعش به ميان مي‌آورند؛ سخناني مثل حرف‌هاي رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور که اساساً مبناي علمي‌ندارد و مشخص نيست، روي چه حسابي زده مي‌شوند!سردار جلالي روز دوشنبه در يک نشست علمي‌پيرامون موضوع مذکور گفت: تغييرات اقليمي‌در ايران مشکوک به دخالت خارجي‌هاست. مراکز علمي‌در کشور، مطالعه‌اي در اين باره انجام داده‌اند که نتيجه مطالعات اين موضوع را تأييد مي‌کند. وي خاطرنشان کرد: تيم‌هاي مشترکي از اسرائيل و يکي از کشور‌هاي همسايه، ابر‌هاي در حال ورود به ايران را غيربارور مي‌کنند؛ علاوه بر اين ما با بحث ابردزدي و برف دزدي نيز مواجه هستيم. جلالي افزود: در اين مطالعه طي چهارسال گذشته، ارتفاعات افغانستان تا مديترانه مورد بررسي قرار گرفته است؛ نتيجه اينکه همه ارتفاعات بالاي دو هزار و ۲۰۰ متر در اين محدوده پر از برف، ولي ارتفاعات ما خشک بوده است. به گزارش تابناک، اينکه يکي از مقامات عالي کشور در حوزه مديريت پدافند غير عامل، تصوير درستي از ريشه بروز يک بحران ندارد، خود بحران بزرگ ديگري است که اندک اميد‌ها را نيز براي حل مشکل و برخورد واقع بينانه با آن از بين مي‌برد. اميد اين است که تصوير واقع بينانه به مشکلات در آينده بتواند هر چند اندک نقش مؤثري در کاهش بروز بحران داشته باشد.
راهکار
دکتر کامران طالبي نزديک به دو دهه است که در روابط عمومي‌سازمان‌هاي مختلف اعم از خصوصي و دولتي مشغول به کار است؛ پارس خودرو، فرش فرهي، بيمه توسعه و.. بسياري از بنگاه‌هاي بزرگ ايراني در رزومه اين مدير جوان ديده مي‌شود که اکنون به آسياتک رسيده است.روابط عمومي‌از آن واحدهايي است که بسياري در آن نمي‌توانند به صورت مستمر فعاليت کنند و اکثريت بعد از مدتي پويايي خود را از دست داده و جذب واحدهاي ديگري مي‌شوند. اما کامران طالبي از سال 1379 در اين حيطه به صورت کاملا تخصصي مشغول به کار است و در هيچ بخش ديگري نيز فعاليت نداشته است.گفتگو با مديري با سابقه مستمر و طولاني فعاليت در اين بخش مي‌تواند آموزنده باشد که با هم آن را مي‌خوانيم.
براي شروع کمي‌از خودتان بگوييد:
من متولد بهمن 1355 هستم. ديپلم هنر از هنرستان صداوسيما، ليسانس هنر از دانشگاه آزاد اراک، MBA و دکتراي DBA بازاريابي از موسسات آموزش عالي وزارت علوم تحصيلات من را شامل مي‌شود.
از هنر به روابط عمومي‌رسيديد! دوست داريد کمي‌توضيح بدهيد؟
هنر و روابط عمومي‌فاصله چنداني ندارند. هنر به مانند روابط عمومي‌يک ساختار ارتباطي است. هنرمند پيام خود را با اين ساختار به ديگران انتقال داده و بلطبع با ذوق و با استفاده از همان هنر انتقال بهتري نيز انجام مي‌دهد. اين دو مقوله نه تنها از هم جدا نيستند بلکه ساختار تقريبا يکساني دارند. ما فرستنده، پيام و دريافت کننده را در ارتباطات داريم و در هنر نيز هنرمند پيام را به بيننده انتقال مي‌دهد.
چگونه در اين حرفه ماندگار شديد آن هم نزديک به دو دهه؟
بسياري از کساني که اين حرفه را با من شروع کرده‌اند اکنون در بخش ديگري مشغول به کار هستند. روابط عمومي‌عاشق مي‌خواهد! اين شعار نيست. در هيچ بخشي مانند روابط عمومي‌شما با تمام اجزاي دروني و بيروني يک سازمان سروکار نداريد. شما چهره سازمان را در داخل و بيرون مي‌سازيد. در واقع شما شکل دهنده چهره سازمان هستيد. بسياري از افراد دروني و بيروني از اين چهره که شما مي‌سازيد شما را ارزيابي مي‌کنند و پوزيشن ذهني مسئله‌اي که امروزه در برند سازي بسيار نقش مهمي‌دارد توسط روابط عمومي‌آفريده مي‌شود.
اگر عاشق نباشيد کار شما بي فايده است. شما نمي‌توانيد بدون عشق براي سازمان خود تلاش کنيد و براي تعالي آن اقدامي‌کنيد. شما خبرنگارها ارتباط تنگاتنگي با روابط عمومي‌داريد. اين يعني خبرنگار مي‌داند که وقتي يک همايش اتفاق مي‌افتد از چند وقت قبل مي‌بايست هماهنگي صورت بگيرد. استعلام‌ها و پرداخت‌هاي مالي – حسابداري (که معمولا به اقتضاي کاري اين بخش‌ها از انعطاف کمي‌برخوردار هستند) گرفته تا گل روي ميز همه مديريت مي‌خواهد. استرس‌هاي فراوان و امور غيرقابل پيش‌بيني که در ساختار کشور بسيار وجود دارد هم مزيد بر علت مي‌شود. با همه اين مشکلات اينجاست که عشق به کار مي‌آيد!
تحصيلات مرتبط در حيطه روابط عمومي‌چه کاربردي دارد؟
اگر کسي از سر ناچاري وارد روابط عمومي‌شده باشد قطعا با مشکلات بيشتري روبرو مي‌شود. علم و آگاهي لازمه هرکاري است، پس تحصيلات دوره‌هاي مداوم و آموزش‌هاي کاربردي، امر اجتناب ناپذيري است.شما مي‌بايست در هر زمان به روز باشيد و بر تکنيک‌هاي رقيبانتان آگاهي داشته باشيد.
اما دانش روز مي‌تواند تيغ دولبه هم باشد. بسيار بوده‌اند کساني که خواسته‌اند در روابط عمومي‌الگوهاي روز دنيا را پياده کنند اما به شدت ضربه ديده اند. بسياري از الگوهاي جهاني در مناسبات بازار کسب و کار ايران کاربرد مستقيم ندارد. شما در ايران با مسايلي مانند تحريم، الگوهاي رفتاري متفاوت، سبک زندگي شرقي و تفاوت‌هاي بنيادي زن و مرد روبرو هستيد که همه اينها الگوهاي روز مارکتينگ و روابط عمومي‌را دچار چالش مي‌کند.
ازتفاوت‌هاي کاري ايران و ساير کشورها در حيطه روابط عمومي‌گفتيد، شما در سازمان خود چه کارهايي کرده‌ايد تا بتوانيد درست عمل کنيد؟
درست عمل کردن لازمه‌اي به اسم فکر درست مي‌خواهد! فکر درست هم تنها دريک ذهن شکل نمي‌گيرد. اين واقعيتي است که بارها براي من اثبات شده. در سخت‌ترين‌گره‌ها و مسئوليت‌هاي کاري اين همفکري و کار فکري جمعي بوده که نجاتبخش شده است. براي من درست عمل کردن ، عمل کردن به خرد جمعي بوده است. البته در اين راه متحمل هزينه‌ها و مشکلاتي هم شده ام. همه مي‌دانيم که در ايران کارگروهي هنوز جاي خود را به خوبي پيدا نکرده است اما مي‌توان با حل معضلات از خرد جمعي و توفان فکري بهره برد.
نقش روابط عمومي‌را در سازمان خود تا چقدر مهم مي‌دانيد؟
روابط عمومي‌حلقه اصلي ارتباط ميان لايه‌هاي يک بنگاه است. روابط عمومي‌بايستي هنر برقراري و تسهيل ارتباط دو طرفه بين مديران سازمان و کارکنان را ايجاد کند. به جرات مي‌گويم که سازماني وجود ندارد که موفق باشد و روابط عمومي‌نداشته باشد!
يکي از مهم‌ترين فعاليت هاي روابط عمومي‌ها تدوين يک نظام ارتباطات منسجم ،شفاف و هدفمند بر بستري هوشمند است.سازماني که از چنين ساختاري در روابط عمومي‌برخوردار است در کسب و کار خود نيز به صورت منسجم شفاف و هدفمند عمل مي‌کند. بستر هوشمند هم شما را در زمان و هزينه‌ها ياري مي‌دهد. در واقع تدوين نظام ارتباطات سازمان اثرات بلند مدتي بر عمر بنگاه شما گذاشته و در نهايت نظام کسب و کار را ارتقا مي‌دهد.
در طول اين دو دهه فعاليت چقدر سرمنشا تحول در سازمان بوده ايد؟
تحول البته هميشه مفيد نيست(مي‌خندد) گاهي تغيير ساختارهاي گذشته مناسب به ضرر سازمان تمام مي‌شود. تغيير و تحول بايد منشا خردمندانه داشته باشد. در هرسازماني که بودم سعي کردم به روزترين متد و روش دنيا را با ترکيب الگويي بومي‌پياده کنم. از اين نترسيده‌ام که ساختار جديد منجر به حذف من شود. تلاش من براي بروزرساني سازمان با لطف خدا هميشه نتيجه بخش بوده است. اگر کاري را بلد نباشم حتما از کارشناسم ياري مي‌گيرم و ابايي از يادگيري نداشته‌ام که اگر اين طور بود همان تحصيلات هنر را کافي مي‌دانستم.
سخن آخر؟
اگر حس کنم در جايي نمي‌توانم مفيد باشم و آرمان‌هاي سازماني ام را پياده کنم قطعا براي خروج لحظه‌اي درنگ نخواهم کرد! با خدايم عهد بسته‌ام که بتوانم در خدمت سرزمين ام باشم. يک روابط عمومي‌قوي براي شرکت اقتصادي قوي مي‌آفريند و در ادامه به بهبود اقتصاد مملکت کمک مي‌کند.