جريمه در انتظار گران‌فروشان گوشي موبايل
مديرکل تعزيرات حکومتي در گفتگوي ويژه خبري اعلام کرد که تعزيرات در حال بررسي تخلفات شرکت‌هاي وارد‌کننده گوشي است و پس از دريافت مدارک لازم، حکم شرکت‌هاي متخلف تا يک ماه آينده صادر مي‌شود. پس از انتشار ليست واردکنندگان موبايل که ارز ۴۲۰۰ توماني دريافت کردند، تعزيرات از هفته پيش بررسي شرکت‌هاي واردکننده گوشي را در دستور کار قرار داد تا مشخص شود که کدام شرکت‌ها گوشي را با ارز مصوب وارد بازار کرده و آن را با ارز آزاد در اختيار مشتري قرار داده‌اند. بر اين اساس در طول يک هفته گذشته ۴۰ شرکت واردکننده گوشي موبايل مورد بررسي قرار گرفتند که ظاهرا تخلف يکي از شرکت‌ها به ميزان پنج ميليارد تومان محرز شده است.




فروش گوشي با ارز 4200 توماني
گزارش‌ها از بازار حاکي از آن است که يک سري از شرکت‌ها اقدام به فروش گوشي با ارايه کارت ملي از سوي خريدار کرده‌اند. پس از انتشار ليست واردکنندگاني که ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات گوشي دريافت کرده‌اند، حالا ظاهرا انگشت اتهام به سوي شرکت‌هايي گرفته شده که اقدام به فروش گوشي با قيمت بالا کرده‌اند. بر اين اساس از ديروز برخي شرکت‌ها در مراکز خريد بزرگ گوشي در تهران اقدام به عرضه گوشي با نرخ دلار 4200 توماني کرده‌اند. اما دريافت گوشي با شرايطي صورت مي‌گيرد؛ خريداران جلوي فروشگاه‌هاي مورد نظر صف مي‌کشند و در صورتي که نوبت به آنها برسد با ارايه کارت ملي گوشي در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.





فيلتر اينستاگرام در دستور کار
معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرد که به دليل کلاهبرداري عده‌اي از کاربران در فضاي مجازي، فيلترينگ اينستاگرام در دستور کار اين دادستاني قرار گرفته است.
پس از فيلتر تلگرام ظاهرا نوبت به اينستاگرام رسيده است؛ محمد مصدق، معاون دادستاني کل کشور مدعي شده که فيلتر اينستاگرام در دستور کار اين دادستاني قرار گرفته است. عده‌اي به عنوان سلبريتي در فضاي مجازي فعاليت مي‌کنند و به بهانه کمک به افراد بي‌بضاعت اقدام به جمع‌آوري پول مي‌کنند که منجر به کلاهبرداري‌هاي متعددي شده است؛ بنابراين دادستاني کل کشور به عنوان مدعي‌العموم به اين موضوع ورود کرده است

نظر مديران ال جي
درباره تحريم‌ها و کاهش ارزش ريال
يک مقام شرکت ال جي در کنفرانس مطبوعاتي که در مقر اين شرکت برگزار شد اعلام کرد هرچند تحريم‌هاي آمريکا مشکلات جدي براي اين شرکت ايجاد مي‌کند اما به کمک شريک تجاري اين شرکت در ايران - گلديران - اين شرکت به دنبال حفظ شرايط خود در ايران است.
تي جي لي معاون ال جي در بخش فروش محصولات خانگي در جلسه‌اي با حضور خبرنگاران ايراني گفت: با کمک گلديران از دو سال قبل توليد محصولات ال جي در ايران را شروع کرده‌ايم و همين به حفظ توليد محصولات ال جي در داخل کشور و تجارت با ايران کمک مي‌کند. وي درباره تاثير رشد نرخ ارز بر قيمت محصولات ال جي و راهکار اين شرکت براي ارايه محصولات با قيمت مناسب به خريداران ايراني گفت: به دنبال شرکت‌هاي همکار در بازار ايران هستيم تا از اين طريق قيمت تمام شده محصولات توليد و عرضه شده در ايران را کاهش دهيم. اين عضو هيات مديره ال جي بازار لوازم خانگي ايران را يکي از مهم‌ترين بازارها نه فقط در خاورميانه بلکه در جهان دانست و گفت: حفظ اين سهم براي ال جي بسيار مهم است در ايران ماشين‌هاي لباسشويي و يخچال در رتبه اول فروش قرار دارند و از محصولات با فناوري بالا هم استقبال خوبي به عمل آمده است.
بايد از استعداد کافه بازار استفاده کنيم
عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي‌از نمايشگاه TGC 2018 و غرفه‌هاي بازي‌سازي بازديد کرد. در جريان پرسش و پاسخ با خبرنگاران، از عباس صالحي پيرامون اختلاف اخير کافه بازار و بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي پرسيديم.
«ما حتما همراهي و هماهنگي تمامي‌کساني که در مجموعه بازي فعاليت مي‌کنند را نيازمنديم و بازار بازي بايد با هماهنگي حداکثري مجموعه‌هاي دولتي، عمومي‌و خصوصي همراه باشد. طبيعتا استفاده از تمامي‌استعدادها براي فعاليت در اين حوزه مورد تاکيد وزارت فرهنگ و ارشاد بوده و ما نيازمند استعداد کافه بازار هستيم، اين شرکت به عنوان يکي از استعدادهاي اجتماعي و دروني ما، مورد تاييد بنده به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد است.»
او در ادامه به توضيحات بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و تاکيد TGC 2018 بر واردات بازي‌هاي ويديويي اشاره کرد و گفت: «اين رويداد به گونه‌اي طراحي شده که بعضي شرکت‌ها در آن حضور ندارند اما اين به آن معني نيست که شرکتي نقشي در حوزه بازي ندارد. نقش آن‌ها را بايد جدي گرفت اما در رويدادي ديگر.» صالحي پرسش ديگر ديجياتو مبني بر تلاش دولت براي حفظ نمايشگاه TGC علي‌رغم بازگشت تحريم‌ها را چنين پاسخ داد: «طبعا بايد ببينيم مسيري که طي مي‌کنيم به کجا مي‌رسد. هنوز بسياري از صحبت‌ها در حد گمانه‌زني است تا ببينيم اتفاقاتي که قرار است رخ بدهد.
اطلاعيه در خصوص خريد سهام شرکت کنتور سازي ايران
شرکت بورس تهران امروز اطلاعيه‌اي در خصوص خريد سهام شرکت کنتورسازي ايران منتشر کرد. به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، علي صحرايي؛ معاون بازار شرکت بورس تهران در اين نامه عنوان کرد: سهامداران حقيقي نماد "آکنتور" مي‌توانند براي فروش سهام با ضوابط ذيل به يکي از شرکت‌هاي کارگزاري عضو شرکت بورس تهران مراجعه و نسبت به واگذاري سهام اقدام کنند.
عرضه‌هاي اوليه فرابورس در سال 97
استارت خورد
نگاهي به معاملات صورت‌گرفته طي 5 روز کاري در فرابورس نشان مي‌دهد که در پي دادوستد 2 هزار و 887 ميليون ورقه بهادار به ارزش 16 هزار و 127 ميليارد ريال، حجم مبادلات کل 29 درصد کاهش و در مقابل، ارزش دادوستدها نسبت به هفته گذشته 13 درصد افزايش يافته است. به گزارش روابط عمومي‌فرابورس ايران، طي هفته کاري منتهي به پانزدهم تيرماه علاوه بر آنکه عرضه‌هاي اوليه فرابورس در سال جاري استارت خورد، شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامي‌در نمادهاي «اخزا 624» و «اخزا 622» و همچنين پذيره‌نويسي اوراق مرابحه شرکت صنعت غذايي کورش نيز بوديم. نخستين عرضه اوليه امسال فرابورس ايران در 13 تيرماه با عرضه 10 درصد از سهام شرکت پتروشيمي‌غدير در بازار اول فرابورس رقم خورد که طي آن هر سهم اين شرکت در پي استقبال خريداران در سقف دامنه قيمتي ثبت سفارش يعني 1700 ريال کشف قيمت شد.
آمار معاملات هفته پرکار فرابورس
همان‌گونه که اشاره شد فرابورس ايران در هفته جاري ميزبان رويدادهاي مهمي‌از جمله عرضه‌ اوليه و پذيره‌نويسي بود که به خودي خود روي آمار معاملات هفتگي بازارهاي فرابورس اثرگذار بوده‌اند. در اين رهگذر نگاهي به کل معاملات صورت‌گرفته طي 5 روز کاري در فرابورس نشان مي‌دهد که در پي دادوستد 2 هزار و 887 ميليون ورقه بهادار به ارزش 16 هزار و 127 ميليارد ريال، حجم مبادلات کل 29 درصد کاهش و در مقابل، ارزش دادوستدها نسبت به هفته گذشته 13 درصد افزايش يافته است.
تعداد دادوستدهاي معامله‌گران در هفته جاري نيز به 388 هزار نوبت رسيده است که رشد 25 درصدي را نسبت به هفته اول تيرماه نشان مي‌دهد. در ميان بازارهاي نه‌گانه فرابورس، بازارهاي اول و دوم به ترتيب ميزبان دادوستد 361 و 1778 ميليون سهم به ارزش 737 و 3687 ميليارد ريال بودند. مبادلات سهام در بازار پايه نيز به نقل‌وانتقال 693 ميليون سهم به ارزش 1182 ميليارد ريال انجاميد که در ميان تابلوهاي معاملاتي اين بازار، تابلو الف با رشد 213 و 185 درصدي در حجم و ارزش مبادلاتي، عملکرد مثبتي را به ثبت رساند. معامله‌گران در سمت ديگر بازار، جابه‌جايي 54 ميليون ورقه به ارزش 10 هزار و 520 ميليارد ريال را در بازار ابزارهاي نوين مالي رقم زدند و در اين ميان در حالي که ETFها و اوراق تسهيلات مسکن با کاهش حجم و ارزش مبادلاتي روبه‌رو شدند، اوراق بدهي با مبادله 10 ميليون ورقه به ارزش 9437 ميليارد ريال، رشد چشم‌گير 93 و 105 درصدي را در حجم و ارزش دادوستدها به همراه داشت.
همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری صورت گرفت:
اینوتکس ۲۰۱۸ به عنوان محلی برای گردهمایی استارتاپ‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف، کار خود را از پنجشنبه، ۱۴ تیرماه در محل نمایشگاه‌های بوستان گفتگوی تهران آغاز می‌کند.
هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2018)، بزرگترین نمایشگاه تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی و نوآوری در ایران از ۱۴ تا ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران (بوستان گفتگو) برگزار خواهد شد، این رویداد بزرگترین گردهمایی استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های ایران است که با هدف افزایش هم‌افزایی میان فعالان حوزه‌ی استارتاپی برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی اینوتکس ۲۰۱۸، پارک فناوری پردیس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور به‌عنوان متولی این رویداد بین‌المللی امسال میزبان ۱۵۰ استارتاپ، ۱۶ شتاب‌دهنده، ۱۱ سرمایه‌گذار خطرپذیر و بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه است.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه امسال، «استیج» نام دارد که در قالب یک برنامه‌ی سه‌روزه با هدف بررسی چالش‌های استارتاپی ایران طراحی شده است، در این برنامه به موضوعاتی همچون سرمایه‌گذاری اولیه و کلان، موضوعات حقوقی، مشکلات توسعه‌ی فنی و رشد استارتاپ‌ها پرداخته خواهد شد. رویداد ایده‌های ارزشمند، رویداد بانی، صبح خلاق تهران از دیگر برنامه‌هایی است که در حاشیه‌ی «استیج» در اینوتکس امسال برگزار می‌شود.
اینوتکس تلنت، یکی دیگر از برنامه‌های ویژه‌ی امسال است که نقش پل ارتباطی بین استارتاپ‌ها و متقاضیان جویای کار را ایفا می‌کند. در این بخش فارغ‌التحصیلان می‌توانند با استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و از فرصت‌های شغلی موجود در این شرکت‌ها آگاهی پیدا کنند.
در حاشیه‌ی اینوتکس ۲۰۱۸، فن‌بازارهای سراسر کشور نیز در قالب یک گردهمایی به همفکری و تبادل ایده خواهند پرداخت. یکی دیگر از برنامه‌های امسال برگزاری دومین نشست تجاری فناوری (D8) با حضور شرکت‌های فناور چهار کشور در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران خواهد بود که با محوریت بررسی فرصت‌های مناسب برای مشارکت برگزار می‌شود. «هکتان اینوتکس» نیز از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه اینوتکس امسال است که از یک هفته قبل آغاز شده و در مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه، برندگان این ماراتون اعلام خواهند شد.
شهر هوشمند
امسال موضوع اصلی نمایشگاه اینوتکس«شهر هوشمند» است و این نمایشگاه با توجه ویژه به بحث مدیریت هوشمند انرژی، حمل و نقل هوشمند، اینترنت اشیاء، زیرساخت‌های هوشمند، بهداشت و سلامت هوشمند و البته محیط و محل زندگی هوشمند طراحی شده است. به همین دلیل اولین گردهمایی شهرداری‌ کلان‌شهرهای ایران با حضور شهرداران، در حاشیه‌ی اینوتکس ۲۰۱۸ و با هدف تبیین مفهوم شهر هوشمند برگزار می‌شود. همچنین نشست شبکه‌سازی نوآوری با حضور اساتید بین‌المللی (از کشورهای روسیه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و اتریش) با موضوع شهر هوشمند در پنج پنل و طی روزهای اول و دوم نمایشگاه برگزار خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، طی ۶ دوره میزبان بیش از ۷۵۰ شرکت فناوری از ۲۵ کشور جهان بوده و انعقاد بیش از ۱۳۰ سند همکاری در دوره‌های گذشته، بخشی از دستاوردهای این رویداد بوده است. امسال بیش از هزار فعال در حوزه‌ی نوآوری و فناوری در قالب استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه اینوتکس شرکت می‌کنند و روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر از این رویداد بازدید خواهند کرد. نمایشگاه اینوتکس از روز پنجشنبه ۱۴ تا شنبه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب برای حضور علاقه‌مندان برپا خواهد بود
بهتر است کم‌کم حسگرهاي اثر انگشت را که در پشت بدنه دستگاه يا زيردکمه هوم قرار مي‌گيرند فراموش کنيم چرا که نسل جديد اسمارت‌فون‌ها ظاهرا به سنسور اثر انگشت در زير نمايشگر مجهز مي‌شوند که البته قادرند دماي بدن شما را هم اندازي‌گيري کنند. البته فقط محض اينکه تشخيص دهند شما انسان هستيد و کاربرد پزشکي ندارند. در مقاله‌اي که سه‌شنبه در مجله «Nature Communication» منتشر شد، يک گروه از محققين کره‌اي اعلام کرده‌اند که نوعي حسگر اثرانگشت انعطاف‌پذير و شفاف را توليد کرده‌اند که مي‌توان از آن براي اندازه‌گيري فشار و دماي بدن انسان استفاده کرد. اين سنسور در اصل به دست دانشمندان مرکز Display-Unist سامسونگ که در موسسه ملي علم و تکنولوژي اولسان کره جنوبي فعاليت مي‌کنند ساخته شده است. همانطور که اين دانشمندان در گزارش خود تشريح کرده‌اند، اکثر سنسورهايي که در حال حاضر در اسمارت‌فون‌ها به کارگرفته مي‌شوند، ساختار فيزيکي مات دارند و بايد آنها را در زير دکمه هوم يا بدنه دستگاه پنهان کرد. با اينکه اپل اين مشکل را با جايگزيني سنسور تشخيص چهره سه‌بعدي به جاي حسگر اثر انگشت حل کرده اما توليدکنندگان اسمارت‌فون به‌دنبال اين هستند ديوايسي توليد کنند که سنسور اثر انگشت در زير نمايشگر آن جاي گرفته باشد. طبق گزارش‌هاي حاصل از تحقيقات اين دانشمندان، اين سنسور توليد شده که ماهيت شفافي دارد، قادر است با قابليت‌هاي تشخيص فشار و دماي بدن انسان در زير صفحه نمايش اسمارت‌فون‌ها جاي بگيرد و از اين طريق انگشتي را که روي نمايشگر قرار مي‌گيرد تشخيص دهد. ضمنا دقت اين حسگر تا حدي بالا خواهد بود که با استانداردهاي اف‌بي‌آي کاملا همخواني خواهد داشت.
البته انتظار نداشته باشيد اين سنسور تب بدن شما را هم تشخيص دهد! اين سنسور براي اين تعبيه شده که تشخيص دهد انگشتي که در حال لمس نمايشگر است متعلق به انسان است يا يک روبات.
تجريشي مديرعامل سرمايه گذاري صنعت و معدن، ورود نقدينگي‌هاي جديد به بازار سرمايه را يکي از عوامل رشد بازار اعلام کرد و گفت: فشار تورمي‌در شرايط فعلي باعث شده تا سرمايه گذاران قيمت‌ها را با ساير بازارها مقايسه کنند و قيمت‌هاي سهام را براي خريد جذاب ارزيابي کنند. امير تقي خان تجريشي در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه، درباره رشدهاي اخير بازار سهام گفت: حجم نقدينگي بازار که باعث نگراني از افزايش تورم در جامعه شده بود، اواخر سال گذشته به سمت بازارهاي مختلف حرکت کرد. وي نتيجه حرکت نقدينگي‌هاي جامعه به سمت بازارهاي غير مولد را افزايش خيره کننده قيمت سکه و طلا و تشکيل بازار سياه ارز دانست و گفت: رشد قيمت ساير کالاها و خدمات در جامعه نيز از ديگر دلايل تحرک اين نقدينگي‌ها بود. تجريشي با اشاره به اينکه حجم بالاي نقدينگي جامعه تا چند هفته گذشته هنوز به بازار سرمايه نرسيده بود، گفت: مهمترين دليل تاخير در ورود نقدينگي‌ها به بازار سرمايه نگراني سرمايه گذاران از ريسک‌هاي سياسي بين الملل بود که پس از مدتي سرمايه گذاران دريافتند قيمت‌ها جذابتر از آن است که حتي ريسک‌هاي سيستماتيک نيز دغدغه‌اي براي بازار ايجاد کند.
رئيس هيات مديره شرکت مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي، بازار سرمايه را بهترين بازاري دانست که در وضع فعلي مي‌تواند سرمايه‌هاي مردمي‌را جذب و اين سرمايه‌ها را به سرمايه مولد تبديل کند .
علي اسلامي‌بيدگلي، به پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) گفت: بازار سرمايه يکي از ابزارهايي است که مي‌تواند به افزايش جذب نقدينگي در فرايند توليد کمک کند و طبيعتاً به دليل اينکه وجوه، بدون واسطه و مستقيماً مي‌تواند وارد شرکت‌ها شود و به تسريع فرايند توليد کمک کند، نسبت به بازار پول ابزار فرعي تري است. وي افزود: اين ابزارها از طريق افزايش سرمايه شرکت‌ها يا از طريق عرضه‌هاي اوليه شرکت‌ها مي‌تواند انجام شود؛ بنابراين بازار سرمايه بايد کمک کند تا فرايند صدور مجوزهاي افزايش سرمايه و فرايند IPO کردن شرکت‌ها تسريع شود.
اسلامي‌بيدگلي ادامه داد: خوشبختانه اين روزها در اخبار مي‌خوانيم که اهالي بازار سرمايه اين فرايند را تسريع کرده‌اند و طي اين هفته و هفته آتي شاهد عرضه اوليه چند شرکت بزرگ و کوچک ديگر خواهيم بود. در مورد افزايش سرمايه هم گويا سازمان بورس در حال بررسي سريع تر است تا مجوز آنها صادر شود و اين کمکي است که بازار سرمايه مي‌تواند از طريق ابزارهاي مبتني بر سرمايه انجام دهد.
در دومين نشست تحليلي بورس کالا عنوان شد؛
در شرايط فعلي بازار زعفران، شفاف سازي قيمت که بستر اصلي آن بورس کالاست به جد موردنياز است؛ همچنين امروز اين فرصت براي صنعت زعفران ايجاد شده تا با رشد استانداردسازي و حضور برندهاي مختلف فعال بخش خصوصي در بورس کالا، قيمت گذاري و معاملات اين محصول از حالت حسي به حالت علمي‌و منطقي و مکانيسم بازار نزديک شود تا بتوانيم محصول را با کيفيت بالاتر و قيمتي واقعي صادر کنيم.
در شرايط فعلي بازار زعفران، شفاف سازي قيمت که بستر اصلي آن بورس کالاست به جد موردنياز است؛ همچنين امروز اين فرصت براي صنعت زعفران ايجاد شده تا با رشد استانداردسازي و حضور برندهاي مختلف فعال بخش خصوصي در بورس کالا، قيمت گذاري و معاملات اين محصول از حالت حسي به حالت علمي‌و منطقي و مکانيسم بازار نزديک شود تا بتوانيم محصول را با کيفيت بالاتر و قيمتي واقعي صادر کنيم.
به گزارش «کالاخبر»؛ دومين نشست بررسي و تحليل قيمت‌هاي نقدي و آتي زعفران و وضعيت عوامل موثر بر قيمت اين محصول در سال جاري عصر ديروز با حضور علي شريعتي مقدم، مديرعامل شرکت نوين زعفران، محمد اسکندري، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادي بورس کالا در محل بورس کالاي ايران برگزار شد و کارگزاران، تحليلگران و فعالان بازار آتي به صورت حضوري و آنلاين سوالات خود را مطرح کردند. طي اين جلسه شريعتي مقدم ميزان توليد کل زعفران در سال ۹۶ را ۳۳۸ تن اعلام کرد و گفت: ايران بيش از ۹۰ درصد از کل توليد جهان را در اختيار دارد و عرضه و تقاضاي اين محصول قيمت آن را تعيين مي‌کند؛ البته همواره شرايط بگونه‌اي است که قيمت زعفران برداشت سال گذشته، محصول کهنه محسوب مي‌شود و قيمت محصول نو بالاتر است. وي با بيان اينکه از کل توليد زعفران حدود ۶۰ تا ۷۰ تن آن به عنوان سوغات و يا براي فروش به صورت چمداني به ديگر کشورها قاچاق مي‌شود، گفت: با توجه به موجودي انبارهاي اتحاديه تعاوني روستايي و صادرات و قاچاق محصول، در حال حاضر به نظر مي‌رسد حدود ۳۰ تا ۴۰ تن از کل توليد موجودي در اختيار کشاورزان است. وي با اشاره به موجودي زعفران در اختيار سازمان تعاوني روستايي، از لزوم سرمايه گذاري بخش خصوصي در بازار زعفران سخن گفت و افزود: بخش خصوصي در تعامل مثبت با فعالان اين حوزه است؛ اما در اين زمينه سازمان تعاوني روستايي و دولت نيز بايد حمايت کنند تا امنيت سرمايه گذاري در اين حوزه به خطر نيفتد.
وي بر لزوم توجه بيشتر به مباحث کيفي محصول در زمان برداشت و حرکت به سمت توليد بيشتر زعفران نگين تاکيد کرد و گفت: در فروش زعفران مسائل مربوط به فرآوري، بسته بندي و کيفيت از اهميت بالايي برخوردار است و در شرايطي که ۱۵ درصد بسته بندي هزينه بهاي تمام شده را شامل مي‌شود با ۵ درصد هزينه بيشتر براي افزايش کيفيت محصول برداشت شده مي‌توان تا ۵۰ درصد قيمت فروش را بالا برد.
وي در خصوص سوالي پيرامون راندمان توليد و قيمت تمام شده توليد نگين زعفران نيز اظهار کرد: راندمان در توليد زعفران بسيار متفاوت بوده و بازه بازي دارد. بطوريکه يک کشاورز در هر هکتار حدود ۳.۲ کيلو توليد دارد؛ اما کشاورز نمونه‌اي هم داريم که در هر هکتار حدود ۳۰ کيلو محصول برداشت مي‌کند و اين امر در متوسط راندمان کل توليد کشور اثر دارد. از اين رو بايد محاسبات دقيق تري انجام داد تا متوسط آن را به دست آورد. وي در خصوص اثر بهاي تمام شده توليد بر قيمت زعفران گفت: طي سال ۷۱ نرخ ارز نزولي شد و به همين دليل سرمايه گذاري در بازار توليد زعفران در کشور رونق گرفت؛ بطوريکه با افزايش توليد در ايران، اسپانيا توجيه اقتصادي کاشت اين محصول را از دست داد؛ از اين رو توانستيم سهم اسپانيا را در توليد اين محصول به دست آوريم. وي تاکيد کرد: اگر با صرف تنها ۵ درصد هزينه بيشتر راندمان توليد را بالا ببريم، سودآوري افزايش يافته و قيمت‌هاي فروش رشد خواهد کرد. اما در اين زمينه لازم است اقداماتي در حوزه آموزش، سرمايه گذاري، سيستم آبياري و فعاليت‌هاي حمايتي دولتي انجام دهيم.
شريعتي مقدم با اشاره به لزوم بازنگري در برخي استانداردهاي مدنظر بورس افزود: در خصوص زعفران روش‌هاي نگهداري، فرآوري و خشک کردن محصول اثر زيادي بر کيفيت دارد؛ بطوريکه روش‌هاي خشک کردن و فرآوري زعفران در رنگ و بوي آن اثرگذار است. همچنين بهتر است زعفران را در جاي خشک و خنک نگهداري کرد تا در طول زمان کيفيت آن حفظ شود. در اين راستا بايد در رابطه با منافع توليد در بخش ارتقاي کيفيت، راندمان توليد و البته بهداشت محصول سرمايه گذاري کنيم تا محصول با کيفيت بدون دخالت دست و عاري از هرگونه پرز، مو، نخ و سنگ ريزه به دست مشتري برسد.
شريعتي مقدم در خصوص طرح مباحثي پيرامون شکل گيري موج جديدي از تقاضاي زعفران در برخي کشورهاي اروپايي تصريح کرد: تا حدي مي‌توان اين صحبت‌ها را قبول کرد. اما در تقاضا هيچ معجزه‌اي بدون تحريک و سرمايه گذاري در آن انجام نمي‌شود. چراکه معتقدم بايد براي ايجاد اين موج سرمايه گذاري کنيم و به ويژه در بحث فرآوري محصول در حوزه دارويي و رنگ‌هاي خوراکي بايستي زعفران و خواص آن را به کشورهاي مختلف معرفي کرد. چراکه در حال حاضر استفاده از رنگ‌هاي خوراکي صنعتي بهاي تمام شده کمتري نسبت به زعفران دارد و در اين زمينه زعفران به دليل ارزش بالاي آن از تقاضاي چنداني در صنعت غذايي برخوردار نيست. وي با بيان اينکه زعفران محصول پرنوساني است، افزود: در سنوات گذشته قيمت زعفران تکانه‌هاي شديدي را شاهد بوده و سرما زدگي در بازه‌اي از زمان موجب جهش دو تا سه برابري قيمت‌ها شد که اين نوسانت شديد به بازار آسيب مي‌زند. اين در حالي است که بازار زعفران به ثبات قيمتي بيشتر نياز دارد و نوسان ۲۰ تا ۳۰ درصدي در طول يکسال قابل قبول است. اما در سال جاري و با توجه به شرايط فعلي بعيد است نوسان شديدي در بازار رخ دهد.