پيشنهاد ساماندهي در شهر فرودگاهي اماممديرعامل و رئيس هيات مديره شهر فرودگاهي امام خميني جزئيات دو پيشنهاد اين شرکت را به نمايندگان مجلس و شوراي شهر تهران تشريح کرد و گفت: راه‌اندازي منطقه لجستيک شهر فرودگاهي امام خميني به‌منظور ساماندهي باراندازهاي پراکنده شهر تهران در ۸۳۵ هکتار با مشارکت سرمايه‌گذاران داخلي و ساير سرمايه‌گذاراني که شوراي شهر و مجلس پيشنهاد دارند و همچنين آغاز ايجاد شهر سايبري ازجمله پيشنهاد‌هاي ما است. شهرام آدم‌نژاد با اشاره به اينکه چند ماهي است که فعاليت روي پروژه راه‌اندازي منطقه لجستيک شهر فرودگاهي امام خميني به‌منظور ساماندهي باراندازهاي پراکنده شهر تهران آغاز شده است، گفت: معرفي اين دو پروژه از دو منظر ديپلماسي گردشگري و همچنين راه‌اندازي منطقه لجستيک حائز اهميت است.





التهاب بازار مسکن با کاهش ارزش پول ملي
عضو کميسيون عمران مجلس، کاهش ارزش پول ملي، عدم هدايت نقدينگي سرگردان و عدم تعريف بازده سرمايه گذاري در طرح بازآفريني شهري را عمده دلايل التهاب بازار مسکن عنوان کرد. سيدکمال الدين شهرياري گفت: زماني که قيمت ارز تغيير مي‌کند، يک مارپيچي در قيمت‌ها اتفاق مي‌افتد تا بتواند تغييرات را کنترل کرده و به تعادل برساند، بنابراين اين تغييرات و تحولات به بازار مسکن نيز رسيده و اين اتفاق عجيب و غريبي نيست. وي با بيان اينکه نقدينگي در کشور به ۱۷۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده، افزود: در واقع قدرت خريد اين نقدينگي شايد برابر با قدرت خريد ۱۰ سال پيش باشد و اين به معناي کاهش ارزش پول ملي است.




تدبير مجلس براي تکميل پروژه‌هاي عمراني
رئيس کميته بنادر و صنايع دريايي کميسيون عمران مجلس، از عدم اتصال بنادر به شبکه حمل و نقل ريلي در کشور انتقاد کرد و گفت: افزايش بهره وري از بنادر در گرو توسعه شبکه ريلي است. حسين‌هاشمي‌تختي نژاد با تاکيد بر ضرورت توسعه شبکه ريلي در کشور، گفت: اتصال شبکه حمل و نقل ريلي به بنادر و همچنين سواحل مي‌تواند ترانزيت بار و کالا را تسهيل کند. وي گفت: رغبت تجار و بسياري از سرمايه گذاران نسبت به استفاده از شبکه حمل و نقل ريلي به نسبت ساير شيوه‌ها بيشتر است و ايمن و به صرفه تر بودن اين حمل و نقل عامل اصلي اين رغبت تجار است
ايرلاين‌هاي متخلف بيش از ۲۱ مورد است
عضو کميسيون عمران مجلس، با اشاره به برخورد با ۲۱ شرکت هواپيمايي، گفت: متاسفانه جريمه شرکت‌هاي هواپيمايي متخلف يک صدم درآمد ناشي از تخلف آنها نبوده ازاين رو برخوردها بازدارنده نيست. سيدحسين افضلي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به گزارش سازمان هواپيمايي در خصوص برخورد با 21 شرکت هواپيمايي متخلف در سه ماهه نخست سال جاري، گفت: برخورد با ايرلاين‌هاي متخلف لازم است اما بايد بدانيم که تعداد شرکت‌هاي هواپيمايي متخلف بيش از 21 شرکت را شامل مي‌شود. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه عدم ثبات در اکثر بخش‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي مشهود است، افزود: متاسفانه عدم قانون مداري و ضابطه مداري در اين شرکت‌ها مشکلات عديده‌اي را براي مردم ايجاد کرده است. افضلي با بيان اينکه برخوردها با شرکت‌هاي هواپيمايي متخلف بايد قاطع‌تر باشد، افزود: متاسفانه جرايمي‌که براي شرکت‌هاي متخلف در نظر گرفته مي‌شود بازدارندگي خوبي ندارد. اين نماينده مجلس ادامه داد: متاسفانه هزينه‌اي که متخلف به عنوان جريمه پرداخت مي‌کند يک صدم درآمد ناشي از تخلف وي نيست.
خسارت جدي ATR درصورت تحويل ندادن هواپيماهاي ايران
کريستين شرر، مدير اجرايي هواپيمايي اي.تي.آر هشدار داد در صورتي که نتواند طبق قرارداد به ايران هواپيما بفروشد، اين شرکت متحمل خسارت جدي خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، پس از آنکه دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا ۱۸ ارديبهشت از برجام خارج شد، تحويل هواپيماهاي اي.تي.آر به ايران متوقف شد زيرا براي صادرات هواپيماهايي که بيش از ۱۰ درصد از قطعات آن ساخت آمريکاست، بايد از آن کشور مجوز دريافت شود. آمريکا اعلام کرده که طي دو مرحله ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه تحريم‌ها عليه ايران بازگردانده مي‌شود. مدير اجرايي اي.تي.آر گفت که اين شرکت فرانسوي-ايتاليايي از آمريکا درخواست مجوز کرده است تا بتواند تا ماه اوت برخي فعاليت‌هاي تجاري خود با ايران را تکميل کند. اين شرکت در حال حاضر با وزارت خزانه‌داري آمريکا مذاکره مي‌کند. شرر اظهار داشت: استدلال اي.تي.آر اين است که طبق مجوزهاي دولت آمريکا به ايران هواپيما فروخته است و ممانعت از اجراي بقيه قرارداد، «زيان جدي» به اين شرکت وارد مي‌کند.
وام بانک مسکن کم‌اثر شد
مشاور وزير راه و شهرسازي با اشاره به کم‌کاري در ساخت و ساز مسکن از توليد سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکوني در کشور خبر داد و گفت:‌به دليل افزايش قيمت، وام بانک مسکن در بازار کم‌اثر شده است. به گزارش تسنيم، غلامرضا سلامي‌با بيان اين‌که در بافت فرسوده و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌19 ميليون بد مسکن (6 ميليون مسکن) داريم، اظهار کرد: اگر يک برنامه 10 ساله داشته باشيم سالانه بايد 600 هزار واحد مسکن بايد توليد کنيم، اين در حالي است که در حال حاضر با توجه به مشکلاتي که وجود دارد ساخت مسکن به 100 هزار واحد هم نمي‌رسد. وي گفت: ساختمان در ايران جزو معدود صنايعي است که از تحريم‌ها کمترين آسيب را خواهد ديد. اين يعني مي‌توانيم اين صنعت را جايگزين صنايعي کنيم که در آينده از تحريم‌ها آسيب خواهند ديد آن هم صنعت مسکن که اقتصاد ما به آن وابسته است و موجب رونق‌گرفتن آن مي‌شود.
پروژه بندر چابهار تحت تاثير تحريم‌ها
قرار نمي‌گيرد
به گفته يک منبع اگاه در دولت هند، نخست وزير اين کشور هنوز تصميم نهايي را در اين رابطه نگرفته است. قرار است اواخر ماه با کاخ سفيد گفت‌وگوهايي داشته باشد. به گزارش ايلنا به نقل از «سي ان بي سي»، با درخواست «ترامپ» از متحدانش براي قطع خريد نفت از ايران، واردات نفت خام هند از اين کشور زير ذره‌بين رسانه‌هاست. به گزارش اين رسانه آمريکايي، يک منبع دولت هند به «سي ان بي سي» گفت: «نارندرا مودي» نخست وزير هند هنوز تصميم نهايي در اين رابطه نگرفته و قرار است اواخر ماه با کاخ سفيد گفت‌وگوهايي داشته باشد. اين رسانه آمريکايي نوشت: با اين حال، اين وضعيت نگران‌کننده‌اي براي هند است و اين کشور به دنبال دريافت برخي معافيت‌ها از آمريکا در برابر تحريم‌هاست. همزمان به نظر مي‌رسد مکانيزم ريال-روپيه هم براي تراکنش‌هاي مالي بين دو کشور بار ديگر مطرح شده است. اين منبع دولتي گفت: نشانه‌هاي مثبتي درباره ارتباط هند با ايران و افغانستان در بندر چابهار وجود دارد. «سي ان بي سي» در گزارش خود نوشت: آمريکا گفته اين پروژه(بندر چابهار) قرار نيست تحت تاثير قرار بگيرد اما فشارها روي هند و ديگر کشورها ادامه خواهد داشت.
تکذيب آتش گرفتن موتور هواپيماي پرواز
رشت - تهران
مدير روابط عمومي‌اداره کل فرودگاه گيلان اعلام کرد: آتش گرفتن موتور هواپيماي پرواز رشت - تهران در آسمان، کذب محض است. سيدرضا علوي در گفتگو با ايرنا اظهارداشت: هواپيماي اي.تي.ار شرکت هواپيمايي آسمان، شب پنجشنبه رشت را به مقصد تهران ترک کرد که به محض برخاستن متوجه اشکال در يکي از موتورهاي هواپيما شد و آن موتور را خاموش و با موتور ديگر، بي‌هيچ مشکلي در فرودگاه رشت به زمين مي‌نشيند. وي گفت: متاسفانه برخي رسانه‌ها اخلاق حرفه‌اي را رعايت نکرده و اخبار کذب فاقد منبع منتشر کرده و موجب اضطراب در جامعه مي‌شوند. علوي ادامه داد: گروه بررسي شرکت هواپيمايي آسمان وارد رشت شده و پس از بررسي موضوع اعلام کردند موتور هواپيما قابل تعويض است و بزودي مشکل اين هواپيما رفع خواهد شد. صبح روز گذشته خبري مبني بر آتش گرفتن موتور هواپيماي رشت - تهران در فضاي مجازي منتشر و موجب نگراني مردم شد.
اعتصاب کارکنان فرودگاه‌هاي اروپا
۱۱۰۰ پرواز را کنسل کرد
خطوط هوايي "رايان اير" از کميسيون اروپا خواسته است براي حل بحران اعتصاب کارکنان بخش کنترل هوايي فرودگاه‌هاي اروپايي سريعا وارد عمل شود. به گزارش يورونيوز، اين خطوط ايرلندي اعلام کرد تنها در ماه ژوئن به دليل اعتصاب‌ها و کمبود نيرو در فرودگاه‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس ۲۱۰هزار مسافر اين شرکت سرگردان شده‌اند و ۱۱۰۰ پرواز کنسل شده است. در حالي که تعداد پروازهاي لغو شده اين شرکت در ژوئن سال گذشته تنها ۴۱ مورد بود. در ماه مي‌نيز حدود ۱۰۰۰ پرواز اين شرکت لغو شده بود. کني ياکوب، مدير بازاريابي رايان اير در بيانيه‌اي اعلام کرد: خواهان اقدام فوري کميسيون اروپا و دولت‌هاي اروپايي براي پايان دادن به مساله اعتصاب‌ها و کمبود نيرو در فرودگاه‌ها هستيم که باعث شده است برنامه‌ريزي سفر ميليون‌ها مصرف کننده اروپايي مختل شود. وي با اشاره به اعتصابات اخير کارکنان بخش فرودگاهي فرانسه افزود که اقدامات بيشتري لازم است تا اعتصابات کنترل شود و پروازها تحت تاثير اين اقدامات قرار نگيرد. با اين حال خلبانان اين شرکت هوايي راي به اعتصاب يک روزه در خصوص رويکرد مديران اين شرکت دادند. مساله‌اي که در صورت وقوع مي‌تواند منجر به افزايش مشکلات اين شرکت شود.
بسته پيشنهادي وزارت راه و شهرسازی به شوراي اقتصاد ارائه مي‌شود
آخوندي: دولت ورود پادگاني به بخش مسکن نخواهد داشت
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي ضمن انتقاد مجدد از طرح مسکن مهر گفت: دولت در شرايط فعلي ورود پادگاني به بخش مسکن نخواهد داشت. عباس آخوندي در نشست چالش‌هاي بخش مسکن و راهکارهاي آن، ورود دولت به بخش مسکن در شرايط فعلي را مخرب توصيف کرد و افزود: تکرار تجربه شکست خورده، مضر است. وي بر ضرورت اجتناب از تصميم‌هاي هيجاني در بخش مسکن در شرايط فعلي تاکيد کرد. آخوندي گفت: مداخله دولت در سال‌هاي 85 و 86 در بخش مسکن نه تنها کمک کننده نبود، بلکه مخرب بود و سياست‌هاي مسکن مهر در آن دوره با شکست مواجه شد. وي با اشاره به ميانگين تورم عمومي‌در فاصله سال‌هاي 85 تا 92 که 21.9 درصد بود، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که تورم بخش مسکن، 27.4 درصد در همين دوره بود که نشان دهنده بيشترين مداخله دولت و ناکارآمدي اين مداخله بود.
وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: در شرايط فعلي نبايد به سمت پيشنهادهايي که به ظاهر جذاب و شيرين است، اما در واقعيت با شکست مواجه شده است برويم. آخوندي اظهار داشت: بايد به تجربيات گذشته نگاه کرده و از تکرار تجربيات جديد که با شکست مواجه شده است، خودداري کنيم. وي بر ضرورت اجتناب از سياستي که حقوق مالکيت را در اين شرايط مخدوش کند، تاکيد کرد و گفت: هر گونه ناديده انگاشتن حقوق مالکيت در اين شرايط ، اثرات منفي در بخش‌هاي ديگر خواهد داشت. آخوندي با بيان اينکه اکنون بخش مسکن، متکي به بخش خصوصي است گفت: اگر دولت در چنين شرايطي وارد بخش مسکن شود، اين ورود به ضرر سياست‌هاي کوتاه مدت است و اساسا اين بخش را با مشکلات جدي مواجه خواهد کرد. وي گفت: در شرايط فعلي نبايد قانون زير پا گذاشته شود، زيرا اگر قانون مورد بي مهري واقع شود، ريسک در جامعه افزايش خواهد يافت.
وزير راه و شهرسازي يادآور شد: بايد معافيت مالياتي حذف و به جاي آن مشوق‌هاي مالياتي، تدوين شوند تا بتوان بخش مسکن را ساماندهي کند. وي بر ضرورت تدوين بسته‌هاي مالياتي هم به نفع بازار اجاره و هم به نفع بازار فروش تاکيد کرد. آخوندي خواستار توجه به بازارگاه‌هاي اينترنتي براي سامان دادن به التهابات مسکن شد و گفت: سياستي اتخاذ شود تا به جاي اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي، ماليات از سوداگري زمين، جايگزين آن شود. وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: بايد مراقب بود اتخاذ تصميم‌ها بازار را با محدوديت مواجه نکند بلکه اين سياست‌ها و تصميم‌ها در جهت بازار باشد و علاوه بر آن محدوديت‌هاي واقعي مانند محدويت‌هاي بودجه‌اي خانواده‌ها مدنظر قرار گيرد. وي تاکيد کرد: دولت به دنبال تعادل بخشي به بازار است و قرار نيست به اين بخش با وجود فعاليت بخش خصوصي وارد شود.
آخوندي ادامه داد: يکي از مباحث در شرايط هيجاني، افزايش قيمت‌ها است و آنچه که مي‌تواند به کاهش قيمت‌ها کمک کند دسترسي آزاد به اطلاعات است و بر همين اساس دولت مصمم به راه اندازي بازارگاه اينترنتي در بخش مسکن است. وي اظهار داشت: تسريع در ايجاد اين بازارگاه کمک بسيار خوب در تثبيت شرايط بازار مسکن خواهد بود و با توجه به وجود 340هزار متقاضي مسکن در صندوق مسکن يکم، اين بازارگاه خواهد توانست هيجانات را کنترل کند. وي بر ايجاد بانکي توسعه‌اي در بخش مسکن تاکيد و خاطرنشان ساخت: بانک توسعه‌اي مي‌تواند درشرايط رونق و رکود بخش مسکن به درستي عمل کرده و نيازها را برطرف سازد. آخوندي به عزم جدي وزارت راه و شهرسازي براي ايجاد واحدهاي مسکوني در بافت‌هاي شهري اشاره کرد و از ارائه طرحي خبر داد که بر اساس آن ماليات از سوداگري زمين، جايگزين اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي شود تا به اين ترتيب مشکل 40 ساله نقش زمين در افزايش قيمت مسکن تا حدود زيادي برطرف شود. وي بر تدوين سياست‌هايي براي افزايش قدرت خريد تاکيد کرد و گفت: اگر قدرت خريد مردم افزايش نيابد در بخش عرضه مسکن با مشکل مواجه خواهيم شد. آخوندي بر پيروي سياست‌هاي برنامه‌ريزي شهري و مسکن از نظام آمايش سرزمين تاکيد کرد و گفت: بايد اختصاص تسهيلات در بخش ساخت وساز به سمت شهرستان‌ها باشد و از تمرکز زدايي در کلان‌شهرها خودداري کرد.
ارائه بسته پيشنهادي به شوراي اقتصاد
آخوندي همچنين در حاشيه نشست بررسي راهکارهاي تعادل‌بخش بازار مسکن در جمع خبرنگاران به تدوين بسته پيشنهادي راهکارهاي تعادل‌بخشي بازار مسکن در شرايط اقتصادي و سياسي کنوني اشاره کرد و گفت: بسته پيشنهادي براي بررسي بيشتر به شوراي عالي اقتصاد ارسال مي‌شود. وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: تلاش شد با توجه به التهاباتي که در همه بخش‌هاي اقتصادي به خصوص بخش مسکن به وجود آمده است راهکارهايي از درون بخش براي ارائه به دولت و مجلس تهيه شود که اکنون اين راهکارها در 9 بند تهيه شده و به شوراي عالي اقتصاد مي‌رود. وي عرضه بسته تشويقي مالياتي براي افزايش توليد و عرضه مسکن در قالب استيجاري يا ملکي را يکي از مفاد اين بسته پيشنهادي برشمرد و ادامه داد: تدوين راهکار مالياتي مي‌تواند در جهت عرضه مسکن استيجاري و ملکي موثر باشد. آخوندي ايجاد بازارگاه الکترونيکي را راهکار ديگري عنوان کرد و گفت: اکنون 340هزار نفر در صندوق سرمايه گذاري پس انداز يکم سرمايه گذاري کرده‌اند و همه متقاضي واقعي هستند که مي‌توانند وارد بخش شوند. وي خاطرنشان ساخت: راه اندازي بازارگاه الکترونيکي کمک خواهد کرد عرضه کننده با اين افراد ارتباط مستقيم داشته باشند زيرا در اين شرايط ممکن است برخي براي ملک خود قيمت‌هاي زيادي درخواست کنند ولي اگر متقاضي؛ چه خريدار و چه مستاجر بداند قيمت واقعي ملک چقدر است مي‌تواند در کنترل اثرگذار باشد. به گفته آخوندي، گرچه راهکار ماليات بر خانه‌هاي خالي خيلي مطرح است اما با توجه به نقش زمين و سوداگري ملک در قيمت‌ها دارد، پيشنهادي مطرح شد مبني بر اخذ ماليات از عايدات زمين که بدون ارزش افزوده است و خواهد توانست به ساماندهي بازار مسکن کمک کند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: پيشنهاد شد در حوزه ماليات برخانه‌هاي خالي، ماموريت وصول اين ماليات به شهرداري‌ها محول شود زيرا اطلاعات آنها به مراتب بهتر از سازمان امور مالياتي است و اخذ اين ماليات به اجراي برنامه مسکن اجتماعي اختصاص يابد. وي از تلاش براي سوق دادن همه سياست‌هاي عرضه و حمايتي به سمت سياست‌هاي الگوي مصرف خبر داد و گفت: سياست‌هاي الگوي مصرف مي‌تواند بازار مسکن را متعادل کند. آخوندي از ديگر نقاط مطرح و تصويب شده در اين نشست را تقويت بازآفريني شهري از طريق تخصيص اراضي دولتي و مردمي‌عنوان کرد و اظهار داشت: همچنين در اين نشست پيشنهاد شده است بانک عامل بخش مسکن از بانک تخصصي به بانک توسعه‌اي تبديل شود تا قدرت اين بانک در شرايط التهاب بازار براي اعمال سياست‌هاي تعادل‌بخشي به دو طرف عرضه و تقاضا افزايش يابد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه دولت مي‌تواند در بخش مسکن از ابزارهاي مالياتي استفاده کند، افزود: هرگونه مداخله غيرمستقيم دولت غير از فشارهاي مالياتي در نهايت به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.
ارايه راهکارهاي ۹ گانه توسط معاون وزير مسکن
در بخش ديگري از اين نشست، حامد مظاهريان، معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي به ارايه راهکارهاي ۹ گانه براي تعادل بخشي به بازار مسکن اشاره و اظهار کرد: عرضه بسته تشويقي مالياتي به منظور افزايش توليد، راه اندازي بازارگاه الکترونيکي، انتقال ماموريت وصول ماليات بر خانه‌هاي خالي از سازمان امور مالياتي به شهرداري‌ها، تسريع در تصويب لايحه قانوني پيش فروش ساختمان، کنترل سوداگري در بخش زمين از طريق استفاده از ابزارهاي مالياتي، حمايت از ساخت و عرضه واحدهاي مسکوني کوچک متراژ، تسريع در اجراي برنامه بازآفريني شهري، تغيير ماموريت بانک مسکن از تخصصي به توسعه‌اي و تسريع در عرضه زمين‌هاي وابسته به دولت به منظور افزايش عرضه واحدهاي منطبق با الگوي مصرف از جمله برنامه‌هايي است که به منظور کنترل بازار مسکن در دست اقدام قرار دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي همچنين به موضوعات پيش فروش و کاهش ريسک فروش اشاره و تاکيد کرد: محور بعدي کنترل سوداگري در بخش زمين است. تجربه ۴-۵ دهه گذشته نشان مي‌دهد بيشترين عايدي در بخش زمين بوده تا ساخت و ساز. محور ششم به ساخت و عرضه واحدهاي مسکوني کوچک متراژ است که تقاضا در اين بخش وجود دارد. بعد خانوار کوچک شده ولي هنوز حيرت‌آور است که واحدهاي مسکوني در ايران بالاي ۱۲۰ متر است و بايد سياست‌هايي اعمال شود که در زمينه عرضه و حتي معافيت‌هاي مالياتي در جهت تقويت بنيه خانوار وضع شود.
بايد ۸ تا ۱۰ درصد خانه‌ها خالي باشد
در ادامه، مصطفي قلي خسروي ، رييس اتحاديه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: بيش از ۵۰ سال است که در صنف مشاوران املاک فعاليت مي‌کنم. ۲۸ سال از اين سال‌ها را در اتحاديه بودم. قبل از انقلاب وقتي به زيارت حرم حضرت عبدالعظيم مي‌رفتيم، مي‌ديديم کپرنشيناني در آنجا بودند. بنابراين بعد از انقلاب، مسوولان زحمت کشيدند ولي آمار و ارقام فعلي نشان مي‌دهد که امروز مساله حاد مسکن يک عمل جراحي مي‌خواهد. ماليات بر خانه‌هاي خالي را يک بار تجربه کرديم، از طريق آب و برق که نتيجه نگرفت. ۲.۵ يا به گفته بعضي دوستان ۵ ميليون خانه خالي داريم، ۳۰ ميليون سند داريم و بايد ۸ تا ۱۰ درصد از اين تعداد خالي باشد.
نقدينگي به هر طرف مي‌رود وحشتناک است
برزگر، رييس کانون انبوه سازان نيز در اين نشست گفت: ۱۵۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي که به هر طرف هجوم مي‌آورد، وحشتناک است. سياست‌ها بايد به سمتي باشد که نقدينگي به سمت توليد و بورس برود. سياست‌هاي درون بخشي نمي‌تواند نجات‌بخش باشد. نظام تامين مالي مسکن دچار مشکل است. قانون ساماندهي توليد و عرضه مسکن سال ۱۳۸۷ چه زماني مي‌خواهد اجرايي شود؟ از يک طرف قانون رفع موانع توليد را مصوب مي‌کنيم و از سوي ديگر قانون پيش فروش را وضع مي‌کنيم که تامين مالي را دچار مشکل کرده است. بايد شهرداري‌ها به سمت درآمدهاي پايدار بروند تا شهرفروشي اتفاق نيفتد.
عضو کميسيون عمران مجلس، از شفاف سازي قراردادهاي صورت گرفته در شرکت‌هاي حمل و نقل ريلي و هوايي خبر داد و گفت: تخلفات احتمالي در واگذاري‌ها به بخش خصوصي به قوه قضاييه ارجاع خواهد شد. عليم يارمحمدي در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از افسارگسيختگي قيمت‌ها در حوزه نرخ بليت قطار و هواپيما، گفت: متاسفانه شرکت‌هاي حمل و نقلي بدون توجه به ضوابط نسبت به افزايش قيمت‌ها اقدام مي‌کنند. اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه واگذاري شقوق مختلف حمل و نقل به بخش خصوصي بايد به بهبود خدمات منجر شود، افزود: متاسفانه در اين ميان ديده مي‌شود که برخي شرکت‌ها با وجود تصدي گري بخش خصوصي بر آن‌ها بدون بهبود خدمات نسبت به افزايش قيمت بليت اقدام کرده اند. وي با بيان اينکه هر نوع افزايش قيمت بليت در حوزه حمل و نقل بايد متناسب با شاخص‌هاي بهبود کيفيت باشد، تصريح کرد: در ماه‌هاي اخير شکايت‌هاي بسياري در خصوص گراني نرخ بليت‌ها و ضعف در خدمات به مجلس رسيده است.
يارمحمدي با تاکيد بر اينکه چند و چون افزايش نرخ بليت قطار و هواپيما بايد بررسي شود، گفت: مجلس بارها با دعوت از مسئولان دولتي به ويژه وزارت راه و شهرسازي به اين مهم ورود کرده اما تاکنون اقدام مناسبي در راستاي توقف رشد نرخ‌ها همسو با خدمات صورت نگرفته است. اين نماينده مجلس، با بيان اينکه واگذاري شرکت‌هاي حمل و نقلي به بخش خصوصي دليلي بر ضعف نظارت بر عملکرد اين بخش‌ها نخواهد بود، افزود: اکنون شرکت رجا و همچنين برخي ايرلاين‌ها به بخش خصوصي واگذار شده اما اگر تخلفي در هر حوزه از اين شرکت‌ها رخ دهد مجلس مي‌تواند با دعوت از وزير راه و شهرسازي نظارت‌هاي قاطع خود را اعمال کند. وي با تاکيد بر اينکه شفاف سازي قراردادهاي صورت گرفته در شرکت‌هاي حمل و نقلي يکي از مسيرهاي طي شده از سوي مجلس در راستاي بررسي عملکرد اين شرکت‌ها است، تصريح کرد: ديوان محاسبات در گزارش‌هاي مجزا قرادادهاي انجام شده در حوزه حمل و نقل ريلي و هوايي را به تفکيک به مجلس ارايه کرده است. عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر اينکه گزارش قراردادهاي شرکت‌هاي حمل و نقلي در مجلس قرائت خواهد شد، گفت: در صورتي که تخلف در واگذاري‌ها به بخش خصوصي صورت گرفته باشد به طور حتم مصاديق به قوه قضاييه ارجاع خواهد شد.
دبير کمسيون ايمني راه‌هاي کشور به اين موضوع اشاره کرد که در کشور فقط استان خراسان رضوي است که تحليل آماري خود را در به صورت حرفه‌اي در نرم افزار GIS تدوين کرده است. به گزارش وزارت راه و شهرسازي مهرداد تقي‌زاده هدف کميسيون ايمني راه‌هاي کشور را رسيدن به صفر کشته در جاده‌ها اعلام کرد و اولويت دستور کار کميسيون را استان‌هايي که وضعيت ايمني آنها وخيم است، دانست. اين مقام مسئول افزود: نقشه راه ايمني راه‌هاي کشور در دو قسمت عملياتي و سياست گذاري تدوين شده و در نوبت طرح در کميسيون‌هاي دولت مي‌باشد. وي اظهار کرد: استراتژي و سياست وزارت راه و شهرسازي اين است که استفاده از خودرو در جاده‌ها کاهش پيدا کند و مردم به استفاده از حمل و نقل ريلي که کمترين ميزان تصادفات را داراست، رو بياورند، چرا که اين امر يک راه حل پنهان براي کاهش تلفات جاده‌اي است. وي افزود: اين يک سياست کاري مي‌باشد که کشورهاي توسعه يافته در حال پيگيري آن هستند و از اين اقدام نتيجه مثبت نيز گرفته‌اند. وي در انتهاي جلسه، راه‌حل مشکلات و کم کردن آمار تلفات جاده‌اي را در يافتن اشکالات سيستمي، کنترل و نظارت، سرمايه گذاري، حمل و نقل هوشمند و اقدامات مهندسي دسته‌بندي کرد.
معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: هم اينک حدود ۱۷ هزار کيلومتر بزرگراه در سطح کشور وجود دارد و نياز کشور به ساخت بزرگراه و آزادراه جديد ۱۵ هزار کيلومتر است. به گزارش ايرنا، خيرا... خادمي‌اظهار داشت: اين ميزان بزرگراه و آزادراه کشور به طور نسبي ۳۵ هزار کيلومتر از کل مسيرهاي ترانزيتي و شرياني مهم در کشور را شامل مي‌شود. وي تصريح کرد: بيش از ۷۰ درصد جاده‌هاي موجود کشور که داراي بيشترين بار ترافيکي هستند يا به شبکه بزرگراه و آزادراهي متصل شده‌اند و يا بايد وصل شوند. خادمي‌يادآور شد: هم اينک حدود هشت هزار کيلومتر بزرگراه با اعتباري افزون بر ۱۵ هزار ميليارد ريال در سطح کشور در حال اجرا است. معاون راه و شهرسازي همچنين گفت: البته ميزان اعتبارات و منابع موجود دولتي به هيچ وجه جوابگوي نياز ساخت طرح‌هاي راهسازي اعم از اصلي، بزرگراه و يا آزادراه در کشور نيست. وي تصريح کرد: سالانه تنها در بخش بزرگراهي رقمي‌افزون بر ۵۰ هزار ميليارد ريال نياز است. وي بيان کرد: پنج استان کشور از جمله آذربايجان شرقي و غربي و گيلان به زودي و در سال جاري به شبکه ريلي کشور متصل خواهند شد