کره جنوبي بارگيري نفت ايران را متوقف نکرده
سفارت کره جنوبي در تهران ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر عدم بارگيري نفت و ميعانات گازي ايران در ماه ژوئيه (تير - مرداد) از سوي اين کشور را رد کرد.
به گزارش ايرنا در حالي خبرگزاري رويترز روز جمعه 15 تيرماه در گزارشي مدعي شد کره جنوبي، سومين مشتري بزرگ آسيايي نفت ايران، خريد نفت از اين کشور را در ماه جاري ميلادي متوقف کرده است که سفارت کره جنوبي در تهران امروز اين ادعا را رد کرد.
سفارت کره جنوبي روز شنبه در پيامي‌در صفحه توئيتر خود اعلام کرد: «سفارت جمهوري کره هرگونه ادعا مبني برعدم بارگيري نفت و ميعانات گازي ايران در ماه ژوئيه را رد مي‌کند».




مصرف آب در شهرهاي کرمانشاه افزايش يافته
معاون بهره‌برداري شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با تأکيد بر اينکه تلاش خواهيم کرد تا جيره بندي آب در شهرهاي استان صورت نگيرد گفت: افزايش مصرف آب و عدم رعايت مصرف بهينه و مديريت مصرف آب و قطعي برق باعث افت فشار يا قطعي آب مي‌شود.به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، رضا داوودي در اين باره گفت: قطعي برق تأثير بسياري روي قطعي آب دارد چرا که قطع برق منجر به توقف عمليات پمپاژ و در نتيجه قطعي و کاهش ذخاير آب مخازن مي‌شود.وي تأکيد کرد: علاوه بر اينکه در شهر کرمانشاه بالغ بر 600 ليتر در ثانيه کمبود آب داريم، با کمبود 80 هزارمترمکعب مخزن نيز مواجه هستيم .





نفت ۱۰۰ دلاري در راه است
نماينده ايران در اوپک گفت:مسئوليت پرداخت قيمت‌ بالا و بيش از حد لزوم براي نفت از سوي همه مصرف‌کنندگان جهان به‌ويژه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت ايالات متحده،به تنهايي بر دوش ترامپ است.به گزارش خبرگزاري مهر، حسين کاظم پور اردبيلي ضمن هشدار درباره بيهوده بودن انتظارها از کمک روسيه و عربستان به پايين آوردن قيمت‌هاي جهاني نفت خام، گفت: قيمت نفت به‌زودي در پي اختلال عرضه ناشي از سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، به ۱۰۰ دلار براي هر بشکه مي‌رسد.وي افزود: مسئوليت پرداختن قيمت‌هاي بالا و بيش از حد لزوم براي نفت از سوي همه مصرف‌کنندگان جهان به‌ويژه در جايگاه‌هاي عرضه سوخت ايالات متحده، به تنهايي بر دوش ترامپ است.
آب سدها کمتر از 40 درصد
در حالي به روزهاي گرم نيمه تيرماه تابستان امسال رسيده‌ايم که از ميان ۱۷۷ سد بزرگ کشور ۷۲ سد بزرگ از جمله زاينده‌رود، شهيدرجايي، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب دارند.
به‌گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت نيرو، کاهش بي سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پي آن افت روان‌آب‌ها موجب شده است تا به رغم رشد ۱۲ درصدي بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخيره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبريز درياي خزر، خليج فارس، درياچه اروميه، فلات مرکزي،‌هامون و سرخس به ۲۵.۸۲ ميليارد مترمکعب برسد که در مقايسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهاي کشور کاهش ۱۶ درصدي پيدا کرده است. ورودي و خروجي آب از سدها نيز متاثر از افت نزولات جوي با کاهش‌هاي محسوسي مواجه شده‌اند به طوري که ورودي به اين سازه‌هاي آبي ۳۴ درصد و خروجي از آن‌ها نيز نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است و هم اکنون به طور ميانگين ۵۲ درصد مخازن سدهاي ياد شده داراي منابع آبي است.
نفت ايران را نمي‌توان از بازارهاي
جهاني حذف کرد
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: چه آمريکا در برجام باشد چه نباشد، خريداران نفت ايران هميشه در بازارهاي جهاني از خريد نفت اين کشور استقبال مي‌کنند. عبدالحميد خدري در گفت‌وگو با خبرنگار شانا گفت: اگر ايران نتواند نفت صادر کند، بدون ترديد اروپا و دنيا با مشکل روبه‌رو مي‌شوند و اين تحليل درستي است. وي با تاکيد بر اين‌که جايگزيني براي نفت ايران وجود ندارد، افزود: با حذف نفت ايران از بازار جهاني، بحران جدي در چين، هند، اروپا و حتي آمريکا ايجاد مي‌شود. اين عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: ايران به راحتي مي‌تواند نفت خود را چه آمريکا در برجام باشد چه نباشد بدون اجبار يا درخواست بفروشد، زيرا خريدار نفت ايران همواره در دنيا وجود دارد. خدري عنوان کرد: اگر کار به جايي برسد که بخواهند صادرات نفت ايران را متوقف کنند، همانگونه که رئيس جمهوري بيان کرد نفت کشورهاي ديگر نيز صادر نمي‌شود، بنابراين عربستان نخستين کشوري خواهد بود که در اين زمينه متضرر مي‌شود.
پروژه آبرساني به دو روستاي دماوند افتتاح شد
پروژه آبرساني به دو روستاي کلاک و يدره در شهرستان دماوند تحت مجتمع آبرساني رودافشان طي مراسمي‌با حضور استاندار تهران به بهره‌برداري رسيد. به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، مقيمي‌استاندار تهران در اين مراسم گفت: اکنون 87 درصد روستاهاي استان از آب آشاميدني مطمئن برخوردار هستند و آب بقيه روستاها نيز بايد با ايجاد مجتمع‌هاي آبرساني تحت نظارت آبفاي روستاي قرار گيرد. در ادامه مديرعامل آبفار استان تهران گفت: براي اين مجتمع آبرساني 6 ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي هزينه شده و با اجراي 12 کيلومتر خط انتقال از مسير صعب العبور توانستيم به 500 خانوار در دو روستاي کلاک و يدره آبرساني کنيم و اکنوي اين دو روستا از آب آشاميدني سالم و بهداشتي و البته کافي برخوردار هستند.
بیژن زنگنه تاکيد کرد؛
وزير نفت: تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده است و در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌هاي خود را پيش خواهيم برد.
وزير نفت: تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده است و در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌هاي خود را پيش خواهيم برد.
تغيير عمده‌اي در صادرات نفت ايران بوجود نيامده استبه گزارش خبرگزاري صداوسيما، بيژن نامدار زنگنه در خصوص مقابله ايران با سياستهاي نفتي آمريکا افزود: به هرحال يک جنگ تجاري جريان دارد و در اين ميان، ما هم کارهاي خودمان را به پيش مي‌بريم و تاکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و فروش نفت خام ايران حاصل نشده است.
وزير نفت گفت: هم اکنون تغيير عمده‌اي در ميزان توليد و صادرات نفت ايران حاصل نشده و جمهوري اسلامي‌ايران در قبال اقدامات آمريکا، برنامه‌ها و سياست‌هاي خود را به پيش برده و خواهد برد.
وزير نفت همچنين در خصوص سياستهاي آمريکا و اظهارات و توئيت‌هاي رئيس جمهور اين کشور در مورد اعمال فشار به برخي اعضاي اوپک براي افزايش توليد گفت: اصل و اساس اوپک بر اين است که بازار نفت، سياسي نباشد و عوامل سياسي در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا قيمت نهايي نفت را تعيين کنند اما برخي اقدامات سياسي و بي ثباتي‌ها، موجب ايجاد نگراني در بازار نفت و افزايش قيمت مي‌شود و از جمله دستور توهين آميز ترامپ به برخي اعضاي اوپک که توهين به حاکميت ملي کشورهاي مستقل عضو اين سازمان است موجب افزايش نگراني‌ها در اين بازار شده است.
وي تصريح کرد: اين روزها با اقدامات آقاي ترامپ، قيمت جهاني نفت هرروز بجز در برخي روزها بالا رفته است و اينکه وي به کشوري مستقل دستور مي‌دهد که توليد را بالا ببريد چراکه من با پول اندکي که از شما مي‌گيرم از شما محافظت کرده و امنيت شما را تامين مي‌کنم ، اين علاوه بر اينکه براي مردم اين کشورها و حاکميت ملي آنها بسيار توهين آميز است، موجب بي ثباتي در بازار نفت هم مي‌شود.
زنگنه در خصوص افق پيش روي بازار جهاني نفت و صادرات ايران هم گفت: بايد ببينيم در ماههاي آتي، چه تغييري حاصل مي‌شود و بازار به کدام سو مي‌رود اما تاکيد مي‌کنم که وزارت نفت و دولت در قبال اقدامات آمريکا، مقابله کرده و تمام تلاش خود را مصروف داشته و دارد تا بازار خود را حفظ کند.
وزير نفت همچنين در خصوص پيشنهاد نفتي ارائه شده در بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به کشورمان در مذاکرات اخير گفت: البته من هنوز اين پيشنهاد را نديده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را ديده و ظاهرا از جزييات آن هم خيلي راضي نبوده‌اند چراکه ما از اتحاديه اروپا انتظار داريم مسئوليت خودش را در حفاظت از برنامه جامع اقدم مشترک (برجام) به انجام برساند.
زنگنه همچنين در خصوص موضع رئيس جمهور در قبال صادرات نفت ايران نيز گفت: بيانات و نظر رئيس جمهور کاملا روشن و شفاف بود.
در بخش ديگري مويد حسيني صدر مشاور وزير نفت در گفت و گو با ايرنا گفت: آمريکا با تصور اينکه خلاء نفت ايران را مي‌تواند با افزايش توليد کشورهايي چون عربستان جبران کند، دست به تحريم يک جانبه نفتي ايران زده است اما اين اقدام برنامه اوپک را برهم مي‌زند.
وي با بيان اينکه پنج درصد نفت دنيا در ايران توليد مي‌شود و اين رقم قابل توجهي است، گفت: نفت ايران بدون خريدار نخواهد ماند زيرا شرکت‌ها و مشتريان زيادي در صدد خريد آن هستند.
مشاور وزير نفت با بيان اينکه نفت ايران مي‌تواند با نام کشورهاي ديگر و توسط شرکت‌هاي مختلف در جهان به فروش برسد، گفت: علاوه بر اين از هم اکنون بحث فروش نفت از طريق بورس مطرح شده است.
حسيني صدر که همزمان مشاور رييس سازمان برنامه و بودجه است، اضافه کرد: کاهش ناچيز فروش نفت احتمال دارد اما خريد پنهاني شرکت‌هاي مختلف نيز اين کاهش احتمالي را جبران خواهد کرد.
وي افزود: همانگونه که در بازي فوتبال در برابر گل زده، گل خورده‌اي نيز وجود دارد، تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران نيز تبعاتي براي اين کشور به دنبال خواهد داشت.
حسيني با تاکيد بر اينکه رفتارهاي ترامپ دنيا را به مبارزه فرا مي‌خواند، گفت: در حالي که دنياي امروز نيازمند تعامل است، ترامپ روزي تعرفه‌هاي کالاهاي وارداتي چين را افزايش مي‌دهد و روز ديگري از پيمان‌هاي محيط زيست خارج مي‌شود.
به گزارش ايرنا رييس جمهوري آمريکا چندي پيش با وجود مخالفت‌هاي جهاني، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد که تحريم‌هاي يک جانبه تعليق شده کشورش عليه ايران را در فرصتي 90 تا 180 روزه باز مي‌گرداند و اين تصميم با موضع گيري‌ها و مخالفت‌هاي متعددي از سوي کشورهاي مختلف بويژه اتحاديه اروپا همراه شد.
مقامات آمريکايي اعلام کرده بودند که خريداران نفت خام از ايران بايد تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتي خود را به صفر برسانند؛ در غير اين صورت مشمول تحريم ثانويه آمريکا خواهند شد اما اين تهديد اکنون با تغيير موضع مقامات آمريکايي مواجه شده است. تحريم‌هاي ثانويه آمريکا عليه طرف‌هاي خريدار نفت خام از ايران که مغاير قوانين تجارت بين المللي است، موجب واکنش منفي کشورهاي مختلف شده به طوري که تعدادي از کشورها در صدد مستثني شدن خود هستند و برخي کشورها نيز اعلام کرده‌اند که آن را اجرا نخواهند کرد.
آمريکا در حالي همچنان به دنبال اعمال فشار به کشورهاي منطقه آفريقا و آسيا براي کاهش واردات نفت از ايران است که برخي کشورها از جمله هند، ژاپن و ترکيه همچنان در برابر درخواست‌هاي آمريکا براي کاهش واردات نفت ايران مقاومت مي‌کنند.
اين در حالي است که مقام‌هاي آمريکايي هنوز با چين و هند که بزرگترين وارد کننده نفت ايران هستند و همچنين با ترکيه و عراق، مذاکراتي در اين زمينه انجام نداده اند.
نايب رئيس هيئت مديره سنديکاي صنعت برق گفت: اجراي ۳۰۰ قرارداد جاري صنعت برق متوقف شده، چرا که بخش خصوصي توان ادامه اجراي اين قراردادها را ندارد و لازم است که در اين ميان دولت نگاه ويژه تري به صنعت برق داشته باشد.
به گزارش ايسنا، پيام باقري امروز در نشستي خبري با اشاره به اينکه اقتصاد کلان ايران وابسته به درآمدهاي نفتي است، عنوان کرد: به دليل اين وابستگي عمده نگاه ما در تدوين بودجه با تکيه بر درآمدهاي نفتي است و از اين بابت تا حدي در سالهاي گذشته خوش خيال شديم، اما در مجلس هفتم شاهد تثبيت قيمت حامل‌هاي انرژي به عنوان هديه‌اي از سوي دولت به مردم بوديم. وي با بيان اينکه با تحريم‌هاي سال ۱۳۸۹ و مشکلات مربوط به انتقال درآمدهاي نفتي به کشور، به اجبار به سمت حقيقي کردن قيمت‌هاي انرژي رفتيم گفت: تفاوت بين قيمت تمام شده برق و هزينه دريافتي از مصرف‌کننده همچنان چشمگير است. اين درحالي است که ظرفيت‌هاي قانوني براي جبران اين اختلاف قيمت وجود دارد به نحوي که در برنامه پنجم توسعه بايد با افزايش قيمت‌هاي برق اين اختلاف‌ها را جبران مي‌کرديم.
نايب رئيس هيئت مديره سنديکاي برق ايران افزود: علي رغم اينکه برنامه ششم توسعه يک سال از عمر خود را سپري کرده، تاکنون تنها ۴۶ ريال معادل ۷ درصد به قيمت برق اضافه شده است که اين مبلغ در مقابل هزينه‌هاي گزاف وزارت نيرو در توليد برق بسيار ناچيز است و مي‌بايست دولت تدبير ويژه‌اي نسبت به اين مساله داشته باشد. باقري با اشاره به اينکه بدهي وزارت نيرو به بخش خصوصي و بانک‌ها رقمي‌معادل ۳۰ هزار ميليارد تومان است، اظهار کرد: عدم پرداخت بدهي موجب شده تا اکنون شاهد خاموشي‌هاي پي‌درپي در کشور باشيم و شرايط به گونه‌اي است که بايد گفت تقاضا بر عرضه پيشي گرفته است. وي با بيان اينکه وزارت نيرو در سال ۱۳۹۵ به دليل حجم بالاي بدهي‌هاي خود از پرداخت سهم يارانه به مبلغ ۱۸۰ تا ۱۹۰ ميليارد تومان در ماه معاف شد، تصريح کرد: اين در حالي است که از سال گذشته مبالغي به رقم حدودي ۱۱۰۰ ميليارد تومان مجدداً برداشت شد و اوايل امسال نيز مبالغي به منظور سهم يارانه‌اي از محل درآمدهاي اين وزارتخانه کسر شد.
به گفته نايب رئيس هيئت مديره سنديکاي برق ايران در بودجه امسال سهم بودجه عمراني براي صنعت برق ۱۴ درصد کاهش يافته است که در نتيجه اين کاهش بودجه شاهد افزايش معوقات وزارت نيرو به بخش‌هاي مختلف هستيم علاوه بر اين نيز به دليل اينکه سرمايه گذاران خارجي هنوز نتوانسته‌اند پول خود را دريافت کنند قطعا روند فعاليت آن‌ها نيز در حوزه انرژي‌هاي تجديد پذير کاسته و يا بعضا متوقف خواهد شد.
باقري با اشاره به رشد هفت درصدي تقاضاي برق در هر سال گفت: براي پاسخگويي به اين نياز بايد هر سال ۵۰۰۰ مگاوات نيروگاه جديد احداث شود که امسال تنها براي ۲۰۰۰ مگاوات سرمايه‌گذاري صورت گرفت که همين مساله نيز مشکلاتي را به وجود آورده است.
مديرعامل شرکت ملي گاز گفت: بخش خصوصي، پارسال ۱۵۰۰ ميليارد تومان در اجراي طرح‌هاي صنعت گاز سرمايه‌گذاري کرد که اين موضوع بيانگر اعتماد بانک‌ها و سرمايه‌گذاران داخلي به نتيجه موفقيت‌آميز طرح‌هاي گازي کشور است.
حسن منتظر تربتي درباره حضور سرمايه‌گذاران داخلي و بانک‌ها در روند احداث و بهره‌برداري از طرح‌هاي عظيم صنعت گاز کشور به خبرنگار شانا، گفت: پارسال تنوع‌بخشي مطلوبي در تامين منابع مالي طرح‌هاي شرکت ملي گاز به وجود آمد، به اين ترتيب که تامين منابع مالي تنها از محل بودجه شرکت ملي گاز نبود، بلکه استفاده از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ و حضور سرمايه‌گذاران داخلي نيز تاثير بسزايي در پيشرفت طرح‌ها داشته است.
وي با تاکيد بر اين‌که سرمايه‌گذاران با داشتن امنيت خاطر تضمين شده در طرح‌هاي صنعت گاز سرمايه‌گذاري کرده‌اند، افزود: سرمايه‌گذاري داخلي به روش قراردادهاي BOT، سبب تکميل ساخت خط انتقال گاز ششم سراسري و پايداري گازرساني در کريدور غرب کشور در کنار تضمين صادرات گاز به کشور عراق شده است. مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ادامه داد: بانک‌ها و سرمايه‌گذاران داخلي به سبب اعتماد به شرکت ملي گاز به جاي وارد کردن سرمايه خود در چرخه‌هاي غيرمولد وارد بخش توليد و صنعت شده‌اند تا جايي که پارسال حدود ۱۵۰۰ ميليارد تومان از سوي بخش خصوصي در اجراي پروژه‌ها سرمايه‌گذاري شد، همچنين استفاده از محل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ نيز تاثير مطلوبي در اثربخشي اجراي پروژه‌هاي صنعت گاز داشته است. وي با بيان اين‌که مطابق قانون، از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت مايع با اجراي طرح گازرساني به عنوان يک منبع مالي استفاده مي‌شود، تاکيد کرد: بند «ق» از لحاظ قانوني يک مسير مداوم و پيوسته است و تا هر زمان که از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت مايع بودجه‌اي حاصل شود مي‌توان از اين بودجه بهره‌مند شد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌پيشنهاد داد تا با همکاري پتروشيمي‌اراک، بين واحد R&D پتروشيمي‌تبريز و مرکز پژوهش‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ارتباط ايجاد شود تا پتروشيمي‌تبريز با اين کار بتواند ليسانس را براي واحدهاي کوچک خود عرضه کند.
به گزارش شرکت ملي صنايع پتروشيمي، رضا نوروززاده، روز پنجشنبه (۱۴ تيرماه) در حاشيه سي‌امين نشست مديران عامل صنعت پتروشيمي‌از پتروشيمي‌تبريز بازديد کرد و در جريان تازه‌ترين فعاليت‌هاي اين مجتمع پتروشيمي‌در بخش‌هاي مختلف قرار گرفت. وي در اين بازديد با اشاره به اهميت پتروشيمي‌تبريز و تاکيد بر توان شرکت‌هاي ايراني فعال در صنعت پتروشيمي‌براي داشتن ليسانس، اظهار کرد: به پتروشيمي‌تبريز پيشنهاد مي‌دهم که واحد R&D خود را با مرکز پژوهش‌هاي فناوري پتروشيمي‌همراه کند و پروژه‌هاي عملياتي را در دست گيرند تا به نتيجه برسد. ايده‌هاي دانشگاهي را مي‌توان با کمک صنعت، عملياتي و چند پروژه را نهايي کرد و ما نيز هزينه ريسک را مي‌پذيريم. شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به دنبال داشتن بنگاه نيست، بلکه در صورت به نتيجه رسيدن اين واحد ما نيز به هدف مي‌رسيم، لذا کمک مي‌کنيم و انتظاري نداريم.
معاون وزير نفت خطاب به مديرعامل پتروشيمي‌تبريز تصريح کرد: ايده من اين است که جلسه مشترکي با پتروشيمي‌اراک داشته باشيد، مهندسان مشاور در کشور را شناسايي کنيد و هر کدام از اين مهندسان مشاور هسته اوليه شوند به اين ترتيب بين واحد R&D پتروشيمي‌تبريز و مرکز پژوهش‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ارتباط ايجاد شود.