تلاش براي تامين نيروي پرستار در کشور
نايب رييس کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: بايد تلاش کنيم نيروي پرستار مورد نياز را طي ساليان آينده تامين شود. محمدنعيم اميني‌فرد درخصوص شرايط فعلي کشور در مهاجرت پزشکان، گفت: مشکلات پزشکان به بخش‌هاي مختلف تقسيم‌بندي مي‌شود، در گام اول اينکه نياز به نيروي پرستاري قابل توجه بوده و کشورما از ميانگين جهاني در همين تخت‌هاي بيمارستاني موجود بسيار عقب است، ضمن اينکه در کنار توسعه تخت‌هاي بيمارستاني بايد نيروي پرستاري جديد جذب شود؛ ضمن اينکه بايد درخصوص بهينه کردن خدمات پرستاري بايد اقدامات لازم انجام شود. اين نماينده مجلس افزود: اگر به دنبال افزايش کيفيت خدمات پرستاري هستيم، بايد نسبت پرستار به بيمار رعايت شود.




برنامه‌هاي مبارزه با مواد مخدر موفق‌آميز نيست
يک نماينده مجلس گفت: سياست دستگاه قضايي و اجرايي در برخورد با معتاد مشخص نيست. عزت‌الله يوسفيان ملا درخصوص انتقادهاي دادستان کل کشور مبني براينکه اصلاحيه مجلس درخصوص قانون مبارزه با مواد مخدر ناقص بوده و با اعدام و يا حذف آن مشکلي حل نمي‌شود، گفت: اگر در اعدام يا حذف آن تفاوتي ندارد، همان بهتر که اعدام حذف شود؛ قانون مبارزه با مواد مخدر دو دهه پيش تصويب شده و در طي اين بيست سال تغييري با هدف اصلاح آن متناسب با شرايط روز جامعه ايجاد نشد. وي افزود: هنوز مسئولان در دستگاه قضايي و اجرايي به اين نتيجه دست پيدا نکردند که معتاد بيمار بوده يا مجرم است.



13500 مددجوي کميته امداد شاغل شدند
معاون اشتغال و خودکفايي کميته امداد، گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلي براي مددجويان کميته امداد ايجاد شده است. حجت‌الله عبدالملکي با اشاره به اينکه در سه ماهه نخست امسال، ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلي براي مددجويان اين نهاد ايجاد شده است گفت: براي اجراي اين تعداد شغل ۲۱۰ ميليارد تومان تسهيلات از محل منابع بانکي و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولايت جذب شده است. وي بابيان اينکه جذب تسهيلات اشتغال‌زايي در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است افزود: اين در حالي است که تعداد فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده در مقايسه با مدت مشابه سال ۹۶ رشد نداشته است.
انبار پارچه در مولوي دچار حريق شد
سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران از حريق در انبار پارچه در خيابان مولوي خبر داد. سيدجلال ملکي در گفتگو با پانا درخصوص جزئيات اين حادثه گفت: ساعت 4:55 صبح روز شنبه يک مورد آتش‌سوزي در خيابان مولوي، کوچه صراف‌ها به سامانه 125 سازمان آتش‌نشاني اطلاع داده مي‌شود و بلافاصله سه ايستگاه آتش‌نشاني به همراه تجهيزات کامل به محل حادثه اعزام مي‌شوند. سخنگوي سازمان آتش‌نشاني تهران خاطرنشان کرد: محل حادثه يک ساختمان سه طبقه قديمي‌با يک زير زمين بود. زيربناي اين ساختمان 600 متر بود که زيرزمين، دو طبقه فوقاني و همکف حدود 350 متر وسعت داشت و تبديل به انباري براي نگهداري پارچه شده بود. در محوطه حيات نيز مقادير بسياري توپ‌ها و رول‌هاي پارچه روي هم انبار شده بود. وي افزود: زيرزمين و داخل حيات به طور کامل شعله‌ور بود و شعله‌هاي آتش به سرعت در حال سرايت به طبقات بالايي بود. آتش‌نشانان بلافاصله عمليات را آغاز کرده و توانستند آتش را تحت کنترل خود دربياورند. در اين حادثه کسي آسيب نديد اما خسارات مالي فراواني وارد شد. ملکي گفت: ساعت 7:50 عمليات پس از لکه‌گيري و ايمن‌سازي کامل به پايان رسيد.
6 هکتار مراتع بردسيرکرمان در آتش سوخت
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان گفت: 6 هکتار از مراتع منطقه مادون شهرستان بردسير اين استان به دليل بي توجهي و غفلت گردشگران در آتش سوخت. مهدي رجبي‌زاده روز گذشته در گفتگو با ايرنا با اشاره به آغاز فصل گرما و حضور گردشگران در عرصه‌هاي منابع طبيعي افزود: رعايت نکردن نکات ايمني توسط گردشگران، عصر روز جمعه موجب آتش‌سوزي در ثروت‌هاي خدادادي منابع طبيعي شهرستان بردسير شد. وي اظهار داشت: حضور فعال و بموقع نيروهاي يگان حفاظت منابع طبيعي، هلال احمر، بخشداري، دهياري و نيروهاي مردمي‌در محل وقوع آتش سوزي، اين حريق را در ساعت 19 شب جمعه خاموش کرد. مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کرمان ادامه داد: اگر چه سخت گذر بودن منطقه و وزش باد شديد مانع اطفاي حريق در مراتع مادون بردسير مي‌شد، اما همت نيروهاي ادارات و نهادهاي مختلف موجب مهار دامنه اين آتش سوزي شد. رجبي‌زاده اظهار داشت: مراتع منطقه مادون بردسير که داراي پوشش غني مرتعي و بيشتر گونه‌هاي با ارزش گون بود به دليل بي احتياطي گردشگران در آتش سوخت.
واژگوني ميني‌بوس در محور زنجان-بيجار
يک دستگاه ميني‌بوس در محور زنجان-بيجار واژگون شد. مجتبي خالدي در گفتگو با ايسنا، در مورد اين حادثه اظهار کرد: حوالي ساعت 7:45 صبح روز شنبه يک دستگاه ميني‌بوس در محور زنجان-بيجار واژگون شد و پس از تماس با سامانه 115 اورژانس، دو دستگاه آمبولانس براي انجام اقدامات لازم به محل اعزام شد. سخنگوي سازمان اورژانس کشور در مورد مصدومان اين حادثه گفت: در پي اين اتفاق 6 نفر مصدوم شدند که يک نفر از آنها توسط تکنسين‌هاي اورژانس در محل درمان شد و پنج نفر ديگر براي رسيدگي‌هاي بيشتر به نزديکترين مرکز درماني منتقل شدند.

28 تا 31 تيرماه برگزار مي‌شود
بزرگترين نمايشگاه بين المللي سنگ‌هاي تزئيني،معدن و ماشين‌آلات وابسته
ده‌ها شرکت داخلي و خارجي از ايران و ديگر کشورهاي جهان از 28 تا 31 تيرماه با حضور در دهمين نمايشگاه بين المللي سنگ‌، معدن و ماشين‌آلات وابسته؛ نوين‌ترين توليدات، صنايع، تجهيزات، ماشين آلات و خدمات خود را به نمايش مي‌گذارند. به گزارش روابط عمومي‌و اطلاع‌رساني دهمين نمايشگاه بين المللي سنگ‌، معدن و ماشين‌آلات وابسته؛ در اين نمايشگاه بيش از 215 شرکت داخلي و خارجي از جمهوري اسلامي‌ايران و کشور‌هاي مختلف جهان حضور و مشارکت دارند که از اين تعداد 160 شرکت داخلي و 55 شرکت ديگر هم خارجي و از کشورهاي آلمان، ايتاليا، چين، ترکيه و اسپانيا هستند. دهمين نمايشگاه بين المللي سنگ‌، معدن و ماشين‌آلات وابسته در فضايي بالغ بر 25 هزار متر مربع در سالن‌هاي 6-7-8-9-27 و فضاي باز نمايشگاهي و در چهار بخش اصلي اکتشاف، استخراج، فرآوري و صادرات برگزار مي‌شود و در آن کارخانجات سنگبري، معادن سنگ ، سازندگان ماشين آلات معدن و حفاري و فرآوري سنگ، توليد کنندگان ابزارآلات فرآوري معدن و صادرکنندگان و وارد کنندگان با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت. قرار است همزمان با برگزاري اين نمايشگاه؛ چند هيئت بازرگاني، تجاري و سرمايه گذاري از کشورهاي مختلف با حضور در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران، ضمن بازديد از سالن‌ها و غرفه‌هاي نمايشگاهي؛ با توليد کنندگان، تجار، بازرگانان و انجمن‌هاي توليدي سنگ کشورمان وارد مذاکرات تجاري شوند. برگزاري چند نشست تخصصي و علمي‌با حضور استادان دانشگاه و متخصصان با موضوعات مختلف از جمله «هنر، شهر و محيط زيست»،« چالش‌هاي سنگ»،«معماري و سيماي شهر»،« ارتقاء تکنولوژي برنديگ و استاندارد سازي»،« نگاهي به آثار معمار بزرگ اروپايي آنجلو منجاروتي» و«راز سنگ و چالش‌هاي اجرايي» و انتخاب غرفه برتر توسط اساتيد معماري و طراحي داخلي؛ از جمله برنامه‌هاي جانبي دهمين نمايشگاه بين المللي سنگ‌، معدن، ماشين‌آلات و تجهيزات است. يافتن بازارهاي جديد و توسعه صادرات مواد سنگي جمهوري اسلامي‌ايران به کشورهاي مختلف جهان، تلاش براي رونق و توسعه توليد ملي، بهبود فضاي کسب و کار و معرفي ظرفيت‏هاي کشورمان در حوزه اين صنعت براي جهانيان برخي از مهمترين اهداف برگزاري اين نمايشگاه است. سنگ و فعاليت بر روي آن در ايران سابقه 4هزار ساله دارد و کشور ما داراي ذخاير عظيم انواع سنگ مختلف تزئيني است به نحوي که در حال حاضر ايران چهارمين ذخاير بزرگ معدن‌هاي سنگ جهان را در اختيار دارد. بايد به اين نکته هم اشاره کرد که در سال 1368 فقط 330 معدن در کشور وجود داشت اما امروز در کشور ما هزار و 800 معدن با 6000 کارخانه سنگبري وجود دارد با اين همه ، سهم ما از صادرات سنگ‌هاي تزئيني ناچيز است. صادرات سنگ خام و سنگ فرآوري کشورمان حدود 200 ميليون دلار است که سنگ خام بيشترين حجم صادراتي را دارد و متاسفانه سنگ فرآوري شده، نقش بسيار کمرنگي در صادرات دارد. البته برنامه‌ريزي شده است که در يک برنامه 5 ساله اين رقم به 2 ميليارد دلار افزايش يابد. جمهوري اسلامي‌ايران بيش از 60 ميليارد تن ذخاير مواد معدني دارد که چهار ميليارد تن آن ذخاير سنگ‏هاي تزييني است لذا برگزاري اين نمايشگاه فرصتي است تا در چهارچوب اقتصاد مقاومتي، تلاش شود تا صنعت معدن را جايگزين صنعت نفت کرد. دهمين نمايشگاه بين المللي سنگ‌، معدن و ماشين‌آلات وابسته از 28 تا 31 تيرماه هر روز از ساعت10 تا 18در محل دائمي‌نمايشگاههاي بين المللي تهران آماده بازديد علاقمندان است.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه ايراني نبودن کودکان کار از ما رفع مسئوليت نمي‌کند بلکه مسئوليت ما را نيز سنگين تر مي‌کند،گفت:۷۰ درصد کودکان کار در کشورخارجي هستند. عليرضا محجوب در گفتگو با خانه ملت درباره وضعيت کودکان کار درکشور، گفت: براساس تحقيقات موجود، 70درصد کودکاني که به کار خياباني مشغول هستند يا مجبورشان مي‌کنند که در راستاي اشتغال کاذب در کشور فعاليت کنند خارجي هستند و در کل اين نوع بهره‌وري از کودکان خلاف قانون کار است. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر در مجلس با بيان اينکه بکارگيري کودکان کار در حيطه شغل‌هاي کاذب با قوانين مندرج در کوانسيون حمايت از کودکان مغايرت دارد تصريح کرد: مجلس در زمينه وضع قوانين سختگيرانه درباره جلوگيري از سوء استفاده از کودکان به وظايف خود عمل نکرده است. محجوب افزود: براي جلوگيري از فعاليت کودکان در پديده شوم قاچاق يا حضور در شغل‌هاي کاذب، قانون حمايت از کودکان، دولت‌ها را مکلف کرده است که بدترين مجازات را در زمينه سوء استفاده کنندگان از کودکان اعمال کنند اما متاسفانه در اين راستا علاوه براينکه دولت لايحه‌اي نياورده است، مجلس شوراي اسلامي‌نيز طرحي را تدوين نکرده است و از همين رو تنها مکرر مشکلات کودکان کار در زبان‌ها مي‌چرخد. عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه ايراني نبودن کودکان کار از ما رفع مسئوليت نمي‌کند و بلکه مسئوليت را ما را نيز سنگين‌تر مي‌کند يادآور شد: 70 درصدکودکان کار در کشور خارجي هستند. در همين حال فرماندار تهران با اعلام افتتاح مجتمع فوريت‌هاي اجتماعي تهران گفت: تکدي‌گري يک جرم مشهود است و هر کسي که آن را انجام دهد بايد با آن برخورد شود، گفت: اتباع بيگانه‌اي که در قالب تکدي‌گري کار مي‌کنند جمع‌آوري و در اختيار اداره اتباع قرار مي‌گيرند تا نسبت به ساماندهي و طرد آنها اقدام شود. عيسي فرهادي با بيان اينکه در بحث ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه متکديان، مردم نقش بزرگ و مهمي‌دارند، تصريح کرد: کمک مردم به ويژه در بخش ساماندهي متکديان مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد و دقت داشته باشيد که مردم هر چقدر بيشتر به متکديان کمک کنند تعداد آنها بيشتر مي‌شود. فرماندار تهران با بيان اينکه ما در مجتمع افراد نيازمند را شناسايي کرده و از طريق خيريه‌ها، کميته امداد و ... به آنها کمک مي‌کنيم، گفت: متکديان نيازمند نيستند بلکه اغلب آنها سودجو هستند و از محبت مردم سوء استفاده مي‌کنند.
مهدکودک‌ها همچنان زودتر از ۸ پذيرش نمي‌کنند
گروه اجتماعي: ديروز اولين روز کاري ادارات پايتخت براساس ساعت جديد اعلام شده بود. براساس اعلام استانداري تهران ادارات دولتي از ساعت 6 صبح تا 14 مشغول فعاليت خواهند بود. حالا در همين شرايط گزارش‌هايي وجود دارد که با وجود هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي آغاز به کار مهدکودک‌ها زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود که برخي مهدها شرايط ديگري را رقم مي‌زنند.
مديرکل روابط عمومي‌و امور بين الملل سازمان بهزيستي کشور از تغيير ساعات کاري مهدهاي کودک تهران از روز شنبه ١۶ تيرماه خبر داد. با اين‌حال پيگيري‌هاي نشان مي‌دهد که مهدکودک‌ها امکان پذيرش کودکان را در اين ساعت ندارند. به گزارش روابط عمومي‌سازمان بهزيستي، اين سازمان براي تسهيل شرايط خانواده‌ها، ساعت کار مهدهاي کودک را از روز شنبه ١۶ تيرماه از ساعت ۶ صبح تا ١۴ تغيير داده است و مهدهاي کودک از فردا از ساعت 6 صبح فعال هستند. اگر چه در تماس با برخي مهدکودک‌هاي تهران، اعلام شده بود که امکان گشايش مهدکودک‌ها در آن ساعت نيست، با اين حال سازمان بهزيستي اين تغيير ساعت را به اين واحدها اعلام کرده است.
به گزارش ايانا مهد کودک‌ها مي‌گويند ساعت کاري آنها تغيير نخواهد کرد و آنها مسئوليتي در برابر اين تصميم ندارند. مدير مهدکودک «بادبادک» در شمال تهران در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال تغيير ساعت کار مهد کودک مي‌گويد: ساعت کار مهد کودک از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر است و قطعا تغييري نخواهد کرد. مربيان و مسئولان مهد نمي‌توانند زودتر از اين کار را شروع کنند. علاوه بر اين ساعت ۶ صبح زمان مناسبي براي حضور کودک در مهد کودک نيست. چون بايد حداقل يک‌ساعت پيش از آن بيدار شود. آنطور که مدير هماهنگي مهدکودک «سلاله» هم تغيير نکردن ساعت کاري مهد را تاييد مي‌کند، بيشتر والدين کودکان اين مهد کودک شاغل هستند و بايد فرزند خود را پيش از شروع ساعت کاري به مهد بسپارند. در اين صورت با تغيير ساعت‌ها مربيان و مسوولان مهدها بايد پيش از ساعت ۶ صبح يعني مثلا ۵ بامداد در محل حاضر باشند که اصلا اين موضوع امکان‌پذير نيست! مسوول هماهنگي مهدکودک «ق» هم البته موضوع ديگري را با ناراحتي اعلام مي‌کند: تصميم در مورد تغيير ساعت‌کاري با توجه به اينکه مدتي است گرماي هوا و کمبود انرژي اطلاع‌رساني شده، در آخرين ساعت کاري روز چهارشنبه يعني پايان هفته‌ي کاري مهدکودک‌ها ابلاغ شده است. اين يعني تغيير شرايط وي ا امکانات مهدکودک‌ها و مراکز نگهداري فرزندان کارمندان به‌هيچ‌عنوان در اين پيشنهاد ديده نشده و به آن حتي فکر هم نشده است. به گفته او، باز هم با اين دستورات و تصميم‌گيري‌هاي ناگهاني مادران شاغل دچار دردسر مي‌شوند و بايد کار و مسووليتشان را با فرزند خود هماهنگ کنند.
مادران کارمند بازهم قرباني تصميم‌هاي مردان
خبرنگار ايانا با دو خانواده کارمند هم گفتگويي کرد، مريم-ب که خود کارمند وزارت بهداشت يعني يکي از نهادهاي دولتي است، از درماندگي‌اش صحبت مي‌کند: « واقعيت اين است که حتي اگر مهدکودک امکان بازگشايي داشته باشد، دختر چهارساله‌ي من نمي‌تواند ساعت ۵ صبح از خواب بيدار و بعد هم براي رفتن به مهدکودک آماده شود». او از مادر خود کمک گرفته است تا فعلا شب‌ها در خانه‌شان بماند تا کودک تا ساعت ۷ بخوابد و بعد به مهدکودک برود. اما نمي‌تواند اين روند را تا پايان زمان اجرا پيش ببرد: « قطعا چند روزي را هم بايد خودم ديرتر سرکار بروم تا بتوانم دخترم را به مهدکودک بسپارم و سپس در اداره حاضر شوم». رامين هم پدر دو فرزند است که هر دو به مهدکودک مي‌روند، او و همسرش کارمند يکي از ادارات دولتي هستند و الان هيچ راهي به‌ذهنشان نمي‌رسد که چگونه شرايط فرزندانشان را از روز شنبه مديريت کنند. او هر روز صبح فرزندانش را پيش از ساعت ۸ به مهدکودک مي‌سپرد و به همراه همسرش به محل کار مراجعه مي‌کرد، اما نمي‌داند از فردا چه شرايطي براي فرزندانش پيش مي‌آيد: «فعلا تصميم گرفتيم شنبه و يکشنبه من و يا همسرم دو ساعتي ديرتر به محل کار برويم تا براي نگهداري فرزندانمان پيش از ساعت ۸ صبح و رفتن به مدرسه فکري بکنيم.