صنعت حمل و نقل، دروازه توسعه اقتصادي
ولي آذروش در ايرنا نوشت: پيشرفت اقتصادي هر کشوري با ميزان کارايي سيستم حمل و نقل آن رابطه مستقيم دارد و مي‌توان گفت دروازه ورود به توسعه اقتصادي و اجتماعي در هر کشوري بدون شک صنعت حمل و نقل آن است.
سال‌هاست در خصوص اهميت توسعه زيرساختي در صنعت و حمل و نقل و اهميت آن براي کشور استراتژيکي مانند ايران سخن گفته شده است، اما شايد زمان آن باشد تا عقب ماندگي چند دهه‌اي در اين زمينه را با بررسي دقيق‌تر اهميت حمل و نقل در توسعه اقتصادي به طور عملي جبران کنيم.
بايد دانست که توسعه حمل و نقل به گونه‌اي که ايران را به مسيري مطمئن براي عبور کالا (ترانزيت) براي ديگر کشورها تبديل کند همزمان با مزيت‌هاي بي چون و چراي اقتصادي و اشتغال زايي آن، امنيت کشور را تا حد زيادي افزايش مي‌دهد و نفوذ ايران در منطقه را بيش از پيش بالا مي‌برد.
فرصت‌هاي سرمايه گذاري مشترک از ديگر مزاياي تکيه کشورهاي منطقه بر مزيت‌هاي جغرافيايي منحصر به‌ فرد ايران در حوزه حمل و نقل است که مي‌تواند باز هم در همگرايي اين کشورها با ايران بسيار موثر باشد،در حالي که تراز اين همگرايي براي ما مثبت خواهد بود. اما متاسفانه همچنان به نظر مي‌رسد به رغم وجود ايده‌هاي توسعه حمل و نقل کشور، اولويت‌هاي توسعه به سمت و سو‌هاي ديگري است.
براي تبيين اهميت موضوع حمل و نقل بايد به تفکيک در خصوص نقش هرکدام توضيح داد؛چنانکه توسعه در هر يک از شاخه‌هاي حمل و نقل هوايي، ريلي، زميني و دريايي در جاي خود مي‌تواند منشاء اثرگذاري‌هاي شگرفي در اقتصاد کشور شود.
بايد گفت آنچه که امروز صنعت حمل و نقل به آن دچار شده، گرفتاري در پيله شيوه‌هاي سنتي است که هم بهره‌وري را کاهش داده و هم تبعات اجتماعي و زيست محيطي فراواني دارد.
بهره مندي از شيوه‌هاي نوين و استارت آپ‌ها در صنعت حمل و نقل يکي از حلقه‌هاي مهم مفقوده در توسعه آن به حساب مي‌آيد، بنابراين بايد دانست درآمدي که ترانزيت مي‌تواند توليد کند، رقم خوبي است.بخش ديگر موضوع به اهميت بنادر و قابليت‌هاي کشور در جنوب و شمال برمي‌گردد که متاسفانه از آن استفاده نشده است. چنانچه شهرهاي مهم دنيا مانند بارسلون، استانبول، نيويورک، ونيز، دبي و … در کنار بنادر ساخته شده و از رونق فراواني برخوردار هستند. متاسفانه در ايران با وجود استقرار شهرهاي مهم در مرزهاي شمالي و جنوبي، آباداني و توسعه در مرکز ايران شکل گرفته است، اين در حاليست که امروز بنادر ايران در خليج فارس با ساير بنادر خارجي(کشورهاي عربي) از منظر ساختار و پذيرش کشتي‌ها هيچ تفاوتي ندارد.
صرف نظر از موقعيت ژئوپليتيکي خليج فارس، توسعه و شکوفايي صنعت گردشگري در اين منطقه مي‌تواند بخش عمده‌اي از اشتغال جوانان کشور را رفع و نرخ بيکاري را در جامعه کاهش دهد. ايران در شمال و جنوب کشور داراي ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي بسياري در زمينه گردشگري دريايي است که متاسفانه در حوزه توسعه گردشگري دريايي تاکنون قدم‌هاي مثبتي در مملکت برداشته نشده است.
ابداع کفش‌هاي ضد عرق گرافني
کفش‌هايي با کفي‌هاي گرافني ساخته شده که قابليت ضد عرق دارد و ديگر پا و کفش بو نمي‌گيرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، بسته‌هاي کوچک ژل سيليکا که در همه چيز از جعبه‌هاي کفش گرفته تا ديگر بسته‌بندي‌ها، استاندارد طلايي براي جلوگيري از رشد قارچي و رطوبت هستند. اما دانشمندان اکنون موادي را توليد کرده‌اند که ادعا مي‌کنند قدرت جذب دو برابري دارد و با قرار گرفتن در کفش‌ها، آنها را هميشه تازه نگه مي‌دارد.
استفاده از اين ماده در کف کفش‌ها، يکي از اولين برنامه‌هاي کاربردي است.
در قلب اين ابداع جديد، ماده خاص و منحصر به فردي به نام گرافن به کار رفته که چندي است تعجب همگان از جمله دانشمندان را برانگيخته است.
دانشمندان دانشگاه استراليا نيو ساوث ولز (UNSW) از نوعي از گرافن به نام "گرافن-اکسيد" استفاده کرده‌اند که از اتم‌هاي کربن، اکسيژن و هيدروژن تشکيل شده است و از طريق پردازش گرافيت که شکل سه بعدي گرافن است و عوامل اکسيدکننده قوي ساخته شده است.
اين ترکيب، يک ماده ورقه ورقه از مواد لايه‌اي با توانايي جذب فوق‌العاده ايجاد مي‌کند که قبلا براي توسعه غشائي که مي‌توانست نمک را از آب دريا، مواد راديواکتيو را از آب جدا کند، استفاده مي‌شد.
در تطبيق براي استفاده از آن به عنوان يک عامل خشک‌کننده، محققان آزمايش‌هايي را انجام دادند تا هرچه بهتر جذب و دفع سطحي مواد مورد استفاده را درک و شناسايي کنند و ببينند آيا مي‌توانند از اين طراحي به عنوان راهي براي کنترل جذب رطوبت استفاده کنند.
اين آزمايشات نشان داد مواد تشکيل‌دهنده آن توانست 0.58 گرم آب در هر گرم گرافين-اکسيد را جذب کند. علاوه بر اين، آنها دريافتند که با تغيير فضاي بين هر لايه گرافين-اکسيد، آنها ممکن است قادر به تنظيم دقيق ميزان جذب رطوبت ماده باشند.
اين باعث مي‌شود که يک عامل خشک‌کننده با عملکرد بالا داشته باشيم که نه تنها مي‌تواند رطوبت را به ميزان قابل ملاحظه‌اي جذب کند، بلکه مي‌توان آن را در طول توليد براي استفاده در برنامه‌هاي مختلف تنظيم کرد.
اين فناوري را مي‌توان در صنايع الکترونيک، بسته‌بندي، تهويه مطبوع و کفش استفاده کرد. و چون رطوبت را در دماهاي پايين در مقايسه با مواد خشک‌کننده معمولي تخليه مي‌کند، مي‌توان آن را کاملا خشک کرد و دوباره با هزينه نسبتا پايين مورد استفاده قرار داد.
دکتر راکش جوشي از دانشکده علوم و مهندسي نيو ساوث ولز استراليا مي‌گويد: يک برنامه جديد که ما در حال بررسي آن هستيم، استفاده از خشک‌کننده در داخل کفش‌ها است که بو و رطوبت را کنترل کنند. بدين طريق، کفش‌ها به طور مداوم تازه نگه داشته مي‌شوند.اين تحقيق در مجله Chemical Science منتشر شده است.
با ۱۵۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي چه بايد کرد؟
يک استاد دانشگاه مي‌گويد: عددي که گفته مي‌شود بيش از ۱۵۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي کشور است آنقدر زياد است که مي‌تواند هر بازاري را متلاطم کند و به هم بريزد. سعيد اسلامي‌بيدگلي در بيان راهکار بلندمدت براي کنترل حجم نقدينگي نيز مي‌گويد: اولا ساز و کار‌هاي شبکه پولي کشور حتما بايد اصلاح شود. شبکه بانکي با ۵۰۰ هزار ميليارد تومان کسري دارايي اساسا کارکرد‌هاي خود را از دست داده است. همچنين فارغ از شعار‌هايي که داده مي‌شود روابط بين المللي بايد اصلاح شود. اگر ارز وارد نشود و شرکت‌هاي ما نتوانند با نظام بين المللي کار کنند، ما دوباره پس از چند ماه با مشکلات کنوني رو به رو خواهيم بود. در واقع شما بدون اصلاح روابط بين المللي با دست زدن به انواع مختلف راهکار‌ها مشکل را به تعويق مي‌اندازيد. بايد توجه کنيم که حجم بزرگ اقتصاد ايران فقط در داخل مرز‌هاي گربه شکل کشور اداره نمي‌شود. ما به تعاملات بسيار جدي با اقتصاد جهاني، ورود ارز، سرمايه گذاري خارجي، تکنولوژي جديد و فروش کالا‌هايي که مخاطب داشته باشد هم نياز داريم.




حقوق تيرماه کارمندان با احکام جديد پرداخت مي‌شود

رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخشنامه‌اي به دستگاه‌ها اعلام کرد: تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي‌ ملي و استاني بايد احکام کارگزيني کارکنان رسمي، پيماني و قراردادي خود را بر اساس مفاد مندرج در مصوبات صادر و حقوق و مزاياي آنان در تيرماه را بر اساس احکام جديد همراه با مابه‌التفاوت سه ماه گذشته پرداخت کنند.به گزارش فارس، در بخشنامه محمدباقر نوبخت آمده است: در اجراي قانون بودجه سال 97 و با استناد به مصوبه شماره 14896/ت55313هـ مورخ 16 ارديبهشت 97 و اصلاحيه آن به شماره 32051/ت55313هـ ‌مورخ 13 خرداد 97 هيأت وزيران و نظر به اينکه منابع موردنياز براي اجراي مصوبات مذکور در تخصيص اعتبار هزينه‌اي سه‌ماهه اول سال 97 آن دستگاه تأمين شده بود، ضروري است، تمامي‌دستگاه‌هاي اجرايي ملي و استاني، احکام کارگزيني کارکنان رسمي، پيماني و قراردادي خود را بر اساس مفاد مندرج در مصوبات مذکور صادر و حقوق و مزاياي آنان در تيرماه را بر اساس احکام جديد همراه با مابه‌التفاوت سه ماه گذشته پرداخت نمايند.





پرداخت رفاه کارت به بازنشستگان کشوري
مدير عامل صندوق بازنشستگي، از ارائه رفاه کارت يک ميليون توماني براي بازنشستگان کشوري خبر داد و گفت: خبرهاي خوبي براي بازنشستگان کشوري داريم.جمشيد تقي زاده اظهار داشت: خبرهاي خوبي درباره وام ضروري بازنشستگان داريم بطوريکه با همکاري يکي از بانک‌ها تعداد وام گيرندگان از ۳۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار نفر افزايش پيدا مي‌کند و مبلغ آن از ۴ به ۵ ميليون تومان مي‌رسد.وي ادامه داد: از شهريور ماه ۵ ميليون وام به ۴۰۰ هزار بازنشسته تعلق مي‌گيرد و افرادي که نياز ضروري دارند و تاکنون دريافت نکرده‌اند در اولويت قرار دارند.تقي زاده گفت: ۸۵ درصد بازنشستگان تاکنون وام ضروري با کارمزد ۴ درصد دريافت کرده اند.وي با بيان اينکه اين صندوق دومين بنگاه بزرگ کشوري است گفت:حدود يک ميليون و ۴۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش است ۵۶ درصد بازنشستگان را فرهنگيان تشکيل مي‌دهند.تقي زاده افزود: صندوق در راستاي بهبود وضعيت بازنشستگان خدمات مختلفي ارائه مي‌دهد و در دوره جديد کاري برنامه‌هاي خوبي از جمله وام، سفرهاي زيارتي، رفاهي، ورزشي و... در دست انجام است.





۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر مشتري ندارد
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر در گفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين وضعيت پروژه مسکن مهر و اعتبارات مورد نياز براي اتمام آن، اظهار داشت: در کارگروه مسکن که با پيشنهاد وزير و دستور معاون اول رييس جمهوري تشکيل شده اعتباراتي که براي تکميل مسکن مهر پيش‌بيني شده 11 هزار و 500 ميليارد تومان است و قرار بر اين شده که اين اعتبارات براي تاسيسات زير بنايي آب ،‌برق و ..هزينه شود. احمد اصغري مهرآبادي، با بيان اينکه اين اعتبارات در سه مرحله تامين مي‌شود‌، گفت: مقرر شده در مرحله اول 107 هزار واحد با ارايه اعتبارات هزار و 400 ميليارد توماني تحويل داده شود که دريافت اين رقم را از سازمان برنامه پيگيري مي‌کنيم و در اين راستا هفته آينده جلسه‌اي با آقاي نوبخت برگزار خواهد شد. قائم مقام وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اگر 1400 ميليارد تومان تامين شود امسال به 107 هزار مسکن مهر تحويل خواهد شد. البته ستاد اقتصاد مقاومتي تحويل 150 هزار واحد را تکليف کرده که ما هم کار ساخت اين تعداد واحد را به اتمام رسانده‌ايم و بايد اعتبارات مورد نياز به دستگاه‌هاي ذي‌ربط پرداخت شود تا از آن محل زير ساخت‌ها را به اتمام برسانيم.
گردشگري
كرمانشاه‌ يكي‌ از شهرهاي‌ باستاني‌ ايران‌ است‌ و گفته‌ مي‌شود كه‌ آن‌ را طهمورث‌ ديوبند، پادشاه‌ افسانه‌اي ‌پيشداديان‌ ساخته‌ است‌ و برخي‌ نيز بناي‌ آن‌ را به‌ بهرام‌ پادشاه‌ ساساني‌ نسبت‌ مي‌دهند.
طاق‌ بستان‌، كرمانشاه
طاق‌ بستان‌ يا «طاق‌ وستان‌» در سمت‌ راست‌ ورودي‌ شهر كرمانشاه‌، در شمال‌شرقي‌ اين‌ شهر، مجموعه‌اي‌ از سنگ‌ نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌هاي‌ دوره‌ ساساني‌ است‌ كه‌ با فضاي‌ مركبي‌ از كوه‌، چشمه‌ و آب‌ به‌ گردشگاهي‌ مصفا و چشم‌ اندازي‌ دل‌انگيز بدل‌ شده‌ است‌. پس‌ از ورود به‌ مدخل‌ طاق‌ بستان‌، نخستين سنگ‌‌نگاره‌ به‌ اردشير دوم‌ مربوط‌ است‌. اردشير بين‌ اهورامزدا و ميترا قرار گرفته‌، روي‌ خود را به‌ سوي‌ اهورامزدا برگردانده‌ و با دست‌ چپ‌ حلقه‌ مودت‌ را از وي‌ دريافت‌ مي‌كند.
زير پاي‌ شاه‌ و اهورامزدا دشمن‌ يا «اهريمن‌» بر زمين‌ افكنده‌ شده‌ است‌. بعد از اين‌ نقش‌، طاق‌ كوچكي‌ قرار دارد كه‌ پيكره‌ شاپور دوم‌ و پسرش‌ شاپور سوم‌ بر آن‌ ديده‌ مي‌شود. بالاي‌ هر كدام‌ از اين‌ سنگ‌ نگاره‌ها در سطوري‌ به ‌خط‌ پهلوي‌ ساساني‌ صاحب‌ نقش‌ معرفي‌ شده‌ است‌. در سومين‌ بخش‌ از اين‌ مجموعه‌، مدخل‌ طاق‌ از بالا تاپايين‌ سنگ‌ نگاره‌ زيبايي‌ از نقش‌ فرشتگان‌ بالدار، درخت‌ زندگي‌، مجالس‌ شكار گراز در بيشه‌زار و شكار مرغان‌ و... به‌جامانده‌ است‌ كه‌ همراه‌ با نوازندگان‌، يك‌ مجلس‌ شادماني‌ را حكايت‌ مي‌كند. در پايين‌ اين‌ نقش‌، سواري‌ براسب‌، زره‌ پوش‌ و مسلح‌ است‌ كه‌ برخي‌ آن‌ را «نقش‌ پيروز ساساني‌» و برخي‌ ديگر نقش‌ خسرو پرويز مي‌دانند.
غار پراو
اين‌ غار در كوه‌ پراو از سلسله‌ جبال‌ زاگرس‌ در شمال‌ شهرستان‌ كرمانشاه‌ واقع‌ شده‌ است‌. غار پُراو بزرگ‌ترين‌ غار آهكي‌ دنياست‌ و ساختمان‌ آن‌ به‌ دوران‌ سوم‌ زمين‌شناسي‌ مربوط‌ است‌. در داخل‌ اين‌ غار 26 حلقه‌ چاه‌ به‌ عمق‌هاي‌ مختلف‌ 5 تا 42 متر وجود دارد. دهانه‌ غار به‌ صورت‌ سوراخ‌ نسبتا كوچكي‌ است‌ كه‌ به فضاهاي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ و شعب‌ متعدد و سنگ‌هاي‌ عظيم‌ كه‌ در بين‌ هر كدام‌ از آن‌ها حفره‌ها و پرتگاه‌هايي‌ به‌وجود آمده‌، منتهي‌ مي‌شود. در آذرماه‌ غار به‌ وسيله‌ «چكيده‌» و «چكنده‌»هاي‌ يخي‌ پوشيده‌ مي‌شود و زيبايي ‌خاصي‌ به‌ آن‌ مي‌بخشد. صعود به‌ اين‌ غار به‌ تجهيزات‌ پيشرفته‌ غارنوردي‌ نياز دارد و افراد عادي‌ نمي‌توانند داخل بروند.
مسجد جامع‌ كرمانشاه‌
اين‌ مسجد از آثار قابل‌ توجه‌ اواخر دوره‌ زنديه ‌است‌ كه‌ در سال‌ 1196 هجري قمري توسط‌ حاج‌ علي‌ خان‌ زنگنه‌ حاكم‌ كرمانشاه‌ به‌ جاي‌ مسجد قديمي‌تري‌ بناشده‌ است‌. آنچه از بناي‌ قديمي‌مسجد باقي‌ مانده‌، بخشي‌ از شبستان‌ ستون‌دار و هشتي‌ ورودي‌ است‌. شبستان‌كنوني‌ به‌ غير از محراب‌ تزئينات‌ خاصي‌ ندارد. در گوشه‌ جنوب‌ غربي‌ بنا، پلكاني‌ براي‌ دسترسي‌ به‌ بالاخانه‌اي‌كه‌ گويا زماني‌ قسمتي‌ از مدرسه‌ بود، ساخته‌ شده‌ است‌.
تكيه‌ معاون‌ الملك‌
حسينيه‌ معاون‌ الملك‌ مشتمل‌ بر سه‌ بناي‌ عباسيه‌، حسينيه‌ و زينبيه‌ است كه‌ در مركز شهر كرمانشاه واقع‌ شده‌ است‌. تكيه‌ 2 حياط‌ و يك‌ عمارت‌ در ميان‌ دارد و ديوارهاي‌ حسينيه‌ به‌ طور كلي‌ از كاشي‌هاي‌ گوناگون‌ با رنگ‌هاي‌ متنوع‌ و زيبا پوشيده‌ شده‌ است‌. صورت‌ رجال‌ و بزرگان‌ دوره‌ قاجار به‌ويژه‌ بزرگان‌ مذهبي‌ و عشاير كرمانشاه‌ را با قلمي‌ظريف‌ و رنگ‌هاي‌ جذاب‌ بر كاشي‌ها نقش‌ كرده‌اند. موضوع‌ بعضي‌ از كاشي‌ كاري‌ها به‌ روايات‌، قصه‌ها و داستان‌هاي‌ تاريخي‌ و اساطيري‌ و اخبار ديني‌ و مذهبي‌ مانند: بارگاه‌ حضرت‌ سليمان‌، وقايع‌ صحراي‌ كربلا و عاشورا و رستم‌ و سهراب‌ مربوط‌ است‌.
كتيبه‌ بيستون‌
متن‌ كتيبه‌ بيستون‌ در سال‌ 522 پيش‌ از ميلاد به‌ دستور افسر جوان‌ انگليسي‌ - هنري‌ راولينسون‌ - بر دل‌ كوه‌ حجاري‌شده‌ به‌ شرح‌ جنگ‌هاي‌ 2.5 ساله‌ داريوش‌ و مبارزات‌ او براي‌ رسيدن‌ به‌ سلطنت‌ را تشريح‌ مي‌كند. بر گرداگرد نقوش‌ بيستون‌، كتيبه‌اي‌ به‌ سه‌ خط‌ و زبان‌ پارسي‌ باستان‌، ايلامي‌و آكدي‌ به‌ گويش‌ بابلي‌ نو كه‌ متداول‌ آن‌ زمان‌ بود، نگاشته‌ شده‌ است‌. ترجمه‌ ايلامي‌كتيبه‌ در سمت‌ راست‌ نقوش‌ و نسخه‌ دوم‌ آن‌ در سمت‌چپ‌ به‌ موازات‌ كتيبه‌ پارسي‌ باستان‌ و متن‌ بابلي‌ آن‌ در بالاي‌ نسخه‌ دوم‌ ايلامي‌بر سينه‌ كوه‌ كنده‌ شده‌ است‌. كتيبه‌ها و ترجمه‌هاي‌ تكميلي‌ اضافي‌ نيز در اطراف‌ ديواره‌ تراشيده‌ سمت‌ راست‌ ديده‌ مي‌شود. متن‌ پارسي‌باستان‌ كتيبه‌ در 44 سطر به‌ خط‌ ميخي‌ زيبايي‌ بر سطحي‌ صيقل‌ خورده‌، كنده‌ شده‌ است‌.
نقش‌ داريوش‌
اين‌ نقش‌ بر صخره‌ بيستون‌ به‌ صورت‌ برجسته‌ كنده‌ شده‌ است‌. چهره‌ اصلي ‌اين‌ مجموعه‌، داريوش‌ است‌ كه‌ تاجي‌ كنگره‌دار بر سر دارد و پاي‌ چپ‌ خود را بر سينه‌ گئومات‌ گذارده‌ است‌. پشت‌ سر او دو نفر از نگهبانان‌ مخصوص‌ ايستاده‌اند. بر بالاي‌ سر داريوش‌، نقش‌ فَروَهر در پرواز است‌. فروهر در دست‌ چپ‌ حلقه‌اي‌ را كه‌ نشان‌ پادشاهي‌ است‌ به‌ داريوش‌ هديه‌ مي‌كند.
فراتاش‌ (فرهاد تراش‌)
در جهت‌ جنوب‌ حجاري‌ داريوش‌ بزرگ‌ در كوه‌ بيستون‌، ديواره‌ حجاري‌ شده‌ عظيمي‌قرار دارد كه‌ در بين‌ مردم‌ به‌ «فراتاش‌» و «تخت‌ فرهاد» معروف‌ است‌ و گفته‌ مي‌شود كه‌ در حدود هزارسال‌ بعد از داريوش‌، به‌ فرمان‌ خسرو دوم‌ ساساني‌ در كوه‌ بيستون‌ تراشيده‌ شده‌ است‌. اهالي‌ منطقه‌ حجاري‌هاي ‌فوق‌ را كار فرهاد كوه‌‌كن‌ مي‌دانند و معتقدند كه‌ فرهاد در عشق‌ شيرين‌ زن‌ خسرو پرويز، بدين‌ كار سنگين‌ تن‌ درداده‌ است‌.
مجسمه هركول‌
در حاشيه‌ جاده‌ بيستون‌ به‌ كرمانشاه‌، نقش‌ برجسته‌ مرد نيرومندي‌ پهلو داده‌ بر پوست‌شير نمايان‌ است‌. اين‌ نقش‌ برجسته‌ شخصي‌ نيرومند و عرياني‌ را نشان‌ مي‌دهد كه‌ موي‌ و ريش‌ مجعددارد و بر پهلوي‌ چپ‌ روي‌ نقش‌ شيري‌ در زير سايه‌ درختي‌ لميده‌ است‌. در سمت‌ چپ‌ آن‌ پياله‌اي‌ ديده ‌مي‌شود. اين‌ نقش‌ دست‌ راستش‌ را روي‌ پاي‌ راست‌ قرار داده‌ و پاي‌ چپش‌ را تكيه‌گاه‌ پاي‌ ديگر كرده‌ است‌. طول‌ مجسمه‌ 147 سانتي‌ متر است.
پس از کاهش ارزش پول ملي، ارزش فلز نيکل به‌کار رفته در سکه براي برخي بيشتر شده بود و بر اين اساس عده‌اي با جمع‌آوري و ذوب سکه‌ها اقدام به خروج آن از کشور مي‌کردند.يک نماينده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبرهاي تازه‌اي درباره سودجويي برخي از باندها مي‌دهد.عزت‌الله يوسفيان در گفت‌وگو با «ايران» مي‌گويد: طي ماه‌هاي گذشته خبرهايي از ذوب سکه‌هاي رايج کشور بخصوص ۲۰۰ و ۵۰۰ توماني دريافت کرديم.وي مي‌افزايد: پس از کاهش ارزش پول ملي، ارزش فلز نيکل به‌کار رفته در سکه براي برخي بيشتر شده بود و بر اين اساس عده‌اي با جمع‌آوري و ذوب سکه‌ها اقدام به خروج آن از کشور مي‌کردند.
یادداشت
حسن سليماني - عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس


مدتي است زمزمه راه اندازي بازار ثانويه ارز مطرح مي‌شود در حالي که بايد براي راه اندازي بازار ثانويه تعريف دقيقي ارايه و مشخص شود بازار اوليه کدام است که مي‌خواهند در کنار آن بازار دومي‌را ايجاد کنند. از طرف ديگر بايد بدانيم از بازار ثانويه چه خواسته‌اي داريم. طبق قانون، فروش ارز از جمله وظايف بانک مرکزي است و به موجب همين قانون بانک مرکزي مسئوليت دارد ارز را به صورت شناور مديريت کند. از سوي ديگر بايد بدانيم چه تضمينيدر بازار ثانويه وجود دارد که بعد از قيمت گذاري در معاملات اشکالي ايجاد نمي‌شود و نظام اقتصادي کشور مختل نمي‌شود.
در اين شرايط مرکزي بايد بر معاملات ارزي نظارت کامل داشته باشد. بازار اوليه و بازار ثانويه عناويني است که براي مديريت بازار انتخاب مي‌کنيم بانک مرکزي به دنبال آن است که بر نحوه معاملات ارزي به هر شکلي که شده نظارت داشته باشد. در روش بازار ثانويه نحوه نظارت و تامين ارز بايد مشخص باشد و مردم بدانند در بازار ثانويه اجازه انجام چه ميزان معاملاتي دارند. البته انتظار مي‌رود بازارثانويه کاملا از سوي بانک مرکزي رصد شود. روش توافقي در بازار ثانويه اين نگراني را به دنبال دارد که خريدار و فروشنده تباني کنند به همين جهت بايد بانک مرکزي تضمين کند در اين بازار تباني صورت نمي‌گيرد، از سوي ديگر ارز کالاي اساسي و ضروري است و نمي‌توان مانند خوراکي به آن نگاه کرد و خريد و فروش آن را توافق انجام داد.
فراموش نکنيم که دلار مبناي تغيير قيمت کالا و خدمات است و تاثير دلار بر قيمت‌ها قابل انکار نيست. به همين دليل بايد بانک مرکزي متناسب با وظيفه نظارتي خود شرايط موجود را مديريت کند تا بازار سومي‌براي کنترل ايجاد نشود. متاسفانه با اقدامات غير کارشناسي تاکنون فرصت سوزي شده است.