عرضه اوليه سهام شرکت پتروشيمي‌پارس
عرضه اوليه سهام شرکت پتروشيمي‌پارس با نماد "پارس" در بورس تهران انجام مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت بورس تهران، روز چهارشنبه مورخ 20 تير 1397 تعداد 300 ميليون سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت پتروشيمي‌پارس به عنوان پانصد و بيست و دومين شرکت پذيرفته شده براي اولين بار پس از پذيرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي‌شود. اين ميزان سهم در بخش "محصولات شيميايي " و گروه و طبقه "توليد مواد شيميايي پايه بجز کود " در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم و در نماد "پارس" به شيوه ثبت سفارش جهت کشف قيمت عرضه خواهد شد.






اخزاي جديد ديگر راهي بازار بدهي فرابورس
فرابورس ايران با عرضه اسناد خزانه اسلامي‌در نماد (اخزا623) که به کشف قيمت 605 هزار ريالي هر ورقه از اين اوراق انجاميد، خاتمه داد تا بدين ترتيب يک اخزاي جديد ديگر راهي بازار بدهي فرابورس شود.
در بازار ابزارهاي نوين مالي اخيرا شاهد پذيرش 4 سري اسناد خزانه اسلامي‌به ارزش حدود 43 هزار ميليارد ريال در نمادهاي «اخزا621»، «اخزا 622»، «اخزا 623» و «اخزا 624» بوديم که تا پيش از اين معاملات ثانويه سه سري از اين اوراق آغاز شده بود. بازارهاي فرابورس همچنين جابه جايي 350 ميليون ورقه به ارزش 2 هزار و 950 ميليارد ريال رقم خورد که اين ميزان دادوستد در حدود 40 هزار دفعه صورت گرفت.





کمک بورس کالا به ايجاد اشتغال و رشد توليد
سومين نشست بررسي و تحليل قيمت‌هاي نقدي و آتي زعفران و وضعيت عوامل موثر بر قيمت اين محصول در سال جاري با حضور محسن احتشام، رئيس شوراي ملي زعفران و رئيس اتاق بازرگاني خراسان جنوبي و جواد فلاح مدير مطالعات اقتصادي بورس کالا در محل بورس کالاي ايران برگزار شد که کارگزاران، تحليلگران و فعالان بازار آتي به صورت حضوري و آنلاين سوالات خود را در اين زمينه مطرح کردند. به گزارش اختصاصي «کالاخبر»، طي اين جلسه محسن احتشام از توجه بورس کالا به محصول زعفران قدرداني کرد و گفت: هدف بورس کالا از توجه به اين محصول مهم، منصفانه و واقعي کردن قيمت زعفران است که اين کار هم به نفع زعفرانکاران زحمت کش و هم به نفع مصرف کنندگان است
سنگ اندازي‌ها برابر واگذاري‌ها کمتر شده است
رييس سازمان خصوصي سازي گفت: مقاومت‌ها در برابر واگذاري‌ها و اصل ۴۴ کاهش يافته است.
به گزارش ايبِنا، ميرعلي اشرف پوري حسيني با اشاره به اينکه بخش خصوصي محرک اقتصاد کشور است گفت: اگر بخش خصوصي را باور کنيم، مي‌توان به کم شدن حجم و نقش دولت در اقتصاد اميدوار بود. رييس سازمان خصوصي سازي افزود: در حال حاضر فضاي بهتري براي اجراي خصوصي سازي در کشور وجود دارد و مقاومت‌ها در برابر واگذاري‌ها و اصل ۴۴ کاهش يافته است. همچنين همراهي بيشتري را ميان دستگاه‌ها اجرايي براي واگذاري‌هاي دولت شاهد هستيم.
وي اضافه کرد: البته اين موضوع به اين معنا نيست که با هيچ مشکلي در راستاي واگذاري سهام دولت مواجه نيستيم و اين در حالي است که کماکان برخي از افراد مقاومت‌هايي را در اين زمينه از خود بروز مي‌دهند که به عنوان نمونه مي‌توان از تلاش برخي افراد براي خروج نام برخي از شرکت‌ها از ليست واگذاري‌هاي دولت ياد کرد.
پوري حسيني با اشاره به اينکه در اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي خلاء قانوني احساس نمي‌شود گفت: اين قانون از جمله قانون‌هاي پيشرفته کشور است؛ بنابراين در اين خصوص، ضرورت و احساس نيازي جهت تصويب قانون جديد از سوي مجلس احساس نمي‌شود.
چگونگي تعيين نرخ ارز در بازار ثانويه اعلام شد
مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک‌ مرکزي با تشريح چگونگي فعاليت بازار ثانويه ارز گفت: عرضه و تقاضا تعيين کننده، نرخ ارز در بازار ثانويه خواهد بود. مهدي کسرايي پور در گفت و‌گو با ايرنا درخصوص تقسيم بندي کالاهاي دريافت کننده ارز و چگونگي تخصيص آن به هر کدام از گروه‌هاي کالايي افزود: طبق اعلام رييس کل بانک مرکزي در چهارشنبه هفته گذشته، بازار ثانويه ارز تشکيل شده است و صادرکنندگان غيرنفتي با توجه به سياست‌هاي ارزي جديد به 2 دسته‌ 80 و 20 درصدي تقسيم مي‌شوند. وي ادامه داد: 80 درصدي‌ها به طور عمده صادرکننده‌ محصولات پتروشيمي، مواد معدني و فولاد هستند و ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌ نيما با نرخ بر مبناي 4200 تومان عرضه مي‌کنند.
سکه چقدر حباب دارد؟
رئيس اتحاديه طلا و جواهر کشور گفت: در حال حاضر بازار طلا و سکه حتي براي يک روز هم قابل پيش بيني نيست چه برسد به اينکه بخواهيم قيمت‌ها در اين بازار را براي چند ماه آينده پيش بيني کنيم.
محمد کشتي آراي، رئيس اتحاديه طلا و جواهر کشور در گفت و گو با پايگاه خبري «عصر مالي» به وضعيت بازار طلا و سکه در هفته‌اي که گذشت اشاره کرد و گفت: هفته گذشته از جمله هفته‌هايي بود که قيمت‌ها تا اواسط هفته به دليل وجود تغييرات کم در بازارهاي جهاني با نوسان بسيار اندکي همراه بود و سير عادي خود را طي کردند. رئيس اتحاديه طلا و جواهر به اوج قيمت طلا و سکه طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته اشاره کرد و افزود: صعود قيمتي که از ميانه هفته گذشته شاهد آن بوديم ناشي از نوسان شديد قيمت ارز بود، اما بازار در روز پاياني هفته با مطرح شدن بحث دستگيري فردي که دو تن سکه را با خود حمل کرده بود رنگ آرامش نسبي به خود گرفت.
رئيس اداره نهادهاي نوين مالي فرابورس ايران مطرح کرد؛
رئيس اداره نهادهاي نوين مالي فرابورس ايران در چهارمين جشنواره فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي شريف (IT Weekend 4) توضيحاتي در خصوص روش‌هاي تامين مالي فرابورس براي کسب و کارهاي نوپا و نوآور ارائه کرد و رويداد فين‌استارز را يک پلتفرم جذب سرمايه براي استارت‌آپ‌ها دانست که کمک مي‌کند چالش‌ها و اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري بازارهاي مالي به کمک راه‌حل‌ها و ايده‌هاي مطرح‌شده از سوي استارت‌آپ‌ها رفع شود.
رئيس اداره نهادهاي نوين مالي فرابورس ايران در چهارمين جشنواره فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي شريف (IT Weekend 4) توضيحاتي در خصوص روش‌هاي تامين مالي فرابورس براي کسب و کارهاي نوپا و نوآور ارائه کرد و رويداد فين‌استارز را يک پلتفرم جذب سرمايه براي استارت‌آپ‌ها دانست که کمک مي‌کند چالش‌ها و اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري بازارهاي مالي به کمک راه‌حل‌ها و ايده‌هاي مطرح‌شده از سوي استارت‌آپ‌ها رفع شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌فرابورس ايران، حسين نظام‌دوست با بيان اينکه فرابورس شرايط را براي تامين مالي شرکت‌هاي نوپا، ارتباط آن‌ها با سرمايه‌گذاران استراتژيک و خرد و ارتقاي شفافيت اطلاعاتي فراهم کرده است، به کسب‌و‌کارهاي نوپا توصيه کرد از همان مراحل ابتدايي راه‌اندازي يک کسب‌وکار و در واقع از همان مرحله Seed، صاحبان اين شرکت‌ها بايد به فکر اجرا و ارتقاي اصول حاکميت شرکتي در اساس‌نامه، موارد ثبتي و ساختار شرکت باشند و از حسابرسان داخلي، متخصصان مالي، مالياتي و بيمه‌اي بهره بگيرند و دورنماي حضور در بازار سرمايه را داشته باشند و اين هدف را در برنامه عملياتي خود لحاظ کنند.
وي با اشاره به اينکه ميزان ريسک سرمايه‌گذاري روي اين کسب‌و‌کارها با عمر شرکت رابطه عکس دارد، افزود: هرچه عمر شرکت کمتر و کسب‌وکار جوان‌تر باشد، ريسک بالاتري دارد و بر اين اساس سرمايه‌گذاري و نحوه مذاکره براي جذب سرمايه، متفاوت خواهد بود. در سمت مقابل نيز هرچه عمر شرکت بيشتر و مجموعه بزرگ‌تر شود، ريسک‌ها نيز کمتر شده و تداوم فعاليت اين کسب‌و‌کار مطمئن‌تر است، بنابراين سرمايه‌گذاران مي‌توانند خردتر و عمومي‌باشند.
نظام‌دوست با اشاره به ظرفيت‌هاي فرابورس ايران براي تامين مالي کسب‌وکارها، اظهار کرد: با توجه به ريسک‌هاي مختلف حاکم بر فضاي فعاليت کسب و کارها، بازارها و ابزارهاي متنوعي در فرابورس ايران براي تامين مالي وجود دارد که شامل بازار دارايي فکري، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط است، ضمن آنکه به تازگي دستورالعمل تامين مالي جمعي توسط شواري عالي به تصويب رسيده که اين مهم امکان تجهيز منابع را براي کسب‌و‌کارهاي نوپا اعم از نوآورانه و غيرنوآورانه از طريق سرمايه‌هاي خرد افراد فراهم خواهد کرد.
رئيس اداره نهادهاي نوين مالي فرابورس ايران با بيان اينکه اکثر کساني که در رويداد IT Weekend حضور دارند و به آن توجه مي‌کنند، افرادي هستند که در مراحل اوليه تشکيل يک کسب و کار قرار دارند، خاطرنشان کرد: ما نيز در فرابورس ايران تلاش کرده‌ايم يک زنجيره تامين مالي را از عمر پايين شرکت‌ها تا عرضه اوليه سهام آن‌ها به عنوان يک سکوي تامين مالي منسجم فراهم آوريم تا اکوسيستم دانش‌بنيان کشور بتواند با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بي‌شمار بازار سرمايه در تامين مالي، در نهايت زمينه را براي ارتقاي نظام علمي‌و اقتصادي ايران فراهم آورد.
فين استارز، بزرگترين رويداد استارت‌آپ‌هاي مالي ايران، خاورميانه و شمال آفريقاست. در اين رويداد صاحبان استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، فرشتگان سرمايه‌گذار و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه مجالي براي شبکه‌سازي، ديالوگ سازنده‌، معرفي ايده‌ها و فرصت‌آفريني در فضايي تعاملي پيدا مي‌کنند. اين رويداد که ترکيبي از فضاي نمايشگاهي، ميزگردهاي تخصصي، رقابت استارت‌آپي، فضاي شبکه‌سازي، جلسات تخصصي مشاوره، کارگاه‌هاي آموزشي و جلسات B2B است، فرصتي بي‌نظير براي صاحبان ايده، استارت‌آپ‌هاي حوزه فين‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه و فعالان حوزه سرمايه‌گذاري فراهم مي‌آورد تا با تعامل هدف‌مند و سازنده به شبکه‌سازي، يادگيري، شناسايي و بررسي چالش‌ها و روندهاي مطرح در اين صنعت نوظهور و اثرگذار در اقتصاد جهاني بپردازند
وي در ادامه با تاکيد بر اهميت رويداد فين استارز، خطاب به حاضران گفت: رويداد فين‌استارز پلتفرم جذب سرمايه براي استارت‌آپ‌هاي نوپا است و علاقه‌مندان از طريق آدرس finstars.ir مي‌توانيد اطلاعات مربوطه را در خصوص اين رويداد کسب و در سايت مذکور ايده خود را با توجه به چالش‌هاي فين‌تکي مطرح شده يا درصورتي که ايده آزاد ديگري دارند، ثبت کنند و همچنين بوم کسب و کار خود را تشکيل دهند.

مديرعامل بورس کالاي ايران معتقد است که در تمام بازارهاي مالي دنيا، قراردادهاي آتي ضربه‌گير بازار نقدي است.
به گزارش«کالاخبر» به نقل از آنا، ؛حامد سلطاني‌نژاد در پاسخ به اين پرسش که دليل عدم عرضه ارز دولتي در بازار سرمايه از سوي مسئولان اقتصادي چه بود، اظهار داشت: براساس اين طرح، قرار بود گواهي صادرات ارزي در بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گيرد که اين امر به سامانه نيما منتقل شد؛ اما در جريان جزئيات بيشتر آن نيستم.
مديرعامل بورس کالاي ايران در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا زيرساخت‌هاي لازم در بورس کالا براي معاملات ارز يا سکه نقدي وجود دارد، گفت: ما براي هر نوع عملياتي براي معاملات ارز و سکه آمادگي داريم. سلطاني نژاد در واکنش به اين موضوع که در برخي محافل از اثرگذاري بازار آتي سکه طلا بر روي بازار نقدي صحبت مي‌شود، آيا چنين مسئله‌اي صحت دارد، خاطرنشان کرد: در همه جاي دنيا معمولا بازار آتي سکه طلا ضربه‌گير بازار نقدي سکه است؛ بنابراين اين مسئله که بازار نقدي دنباله‌رو بازار آتي سکه طلاست، مردود است.
وي گفت: از طرفي ساعت معاملاتي اين بازارها با يکديگر متفاوت است به طوري‌که معاملات فيوچرز پس از معاملات بازار نقد انجام مي‌شود.
آذري جهرمي ‌ انتقاد کرد؛
بستن شبکه‌های اجتماعی نه عقلی است و نه منطقی
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بلاکچين را يکي از محکم‌ترين شيوه‌هاي حفاظت از مالکيت معنوي دانست و خواستار ورود فناوري بلاکچين به کتابخانه ملي شد.
به گزارش ايلنا، محمدجواد آذري جهرمي‌وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بازديد از کتابخانه ملي با اشاره به اينکه امروز تکنولوژي در حال تحول است و نسل نوين فناوري در حال ظهور است، گفت: با ظهور فناوري‌هاي جديد، امروز بلاکچين ارزش را بنا به مشارکت جمعي قرار مي‌دهد. در عصر حاضر ديگر لازم نيست گروهي حافظه ملي ايرانيان را تشکيل دهند، بلکه ايرانيان خود آن را تشکيل داده و فقط مديريت کلان آن در کتابخانه ملي صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينکه در فناوري عصر حاضر ديگر لازم نيست تا پنجاه سال از نشر اثري بگذرد تا اجازه نشر ديجيتال آن داده شود، افزود: بلاکچين يکي از محکم‌ترين شيوه‌هاي حفاظت از مالکيت معنوي است و فردي که کتابي را توليد مي‌کند آن کتاب جزو دارايي وي محسوب مي‌شود و آن دارايي را در قبال تبادل مالي يا هرگونه تبادل ديگري در اختيار فردي قرار مي‌دهد و با استفاده از بلاکچين کتاب بدون کپي شدن و از ميان رفتن منابع معنوي در اختيار ديگري قرار مي‌گيرد.
آذري جهرمي‌تصريح کرد: هرچند برخي در ايران بدنبال بستن شبکه‌هاي اجتماعي هستند که چون منطق علمي‌ندارد عملي نيست، اما شبکه‌هاي اجتماعي براي مجموعه‌اي که روزانه ۱۲۰۰ مراجعه حضوري دارد و به صورت بالقوه مي‌تواند صدها هزار مراجعه داشته باشد، بدون اتلاف منابع فيزيکي دو ظرفيت را بوجود مي‌آورد که يکي ترويج و ديگري مشارکتي است.
وزير جوان کابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينکه امروز با مشارکت نويسندگان در قيد حيات کتب و نشريات از طريق ايجاد کمپين‌هايي با هزينه‌هاي کمي‌مي‌توان کل منابع و ذخاير گردآوري شده را ديجيتال کرد، اظهار کرد: با بهره از ظرفيت بي‌نظير شبکه‌هاي اجتماعي حافظه ملي ايرانيان را با ايرانيان مي‌توانيم بسازيم.
اين مقام مسئول به وظيفه وزارت ارتباطات براي توسعه محتواي ملي و بومي‌اشاره کرد و گفت: مقياس سنجش از نحوه استفاده کردن از منابع و کتب فارسي، سهم زبان و خط فارسي در محتواي وب است که امروز اين سهم به ۲ درصد رسيده که مطابق اهداف در نظر گرفته شده سهم خط و زبان فارسي در وب بايد به ۴ درصد برسد.
وزير ارتباطات همچنين مطالعه و درک و آگاهي از سوابق تاريخي را نياز مطالبه‌گري دانست و اظهار کرد: با بهره از ظرفيت شبکه‌هاي اجتماعي و ايجاد مشارکت عمومي‌مي‌توان در توليد و‌ ترويج محتواي فارسي از اين ظرفيت استفاده کرد که البته بايد پلتفرم‌هايي بر مبناي داده‌هاي باز درست شود تا کسب و‌کارهاي نوپا جذب شوند و با استفاده از ظرفيت‌هاي خود از اين منابع ارزش افزوده ايجاد کنند.
آذري جهرمي‌در دسترس عموم قرار دادن منابع و داده‌ها در کتابخانه ملي را ضروري توصيف کرد و ادامه داد: اگر اين منابع به صورت آزاد در دسترس قرار گيرد، با گروه‌هايي مثلا از طريق هوش مصنوعي مي‌توان نسخه‌هاي کپي شده منابع را پيدا کرد تا بدين طريق در جهت حفظ مالکيت معنوي صاحب اثر گام برداشته شود.
اين وزير کابينه خواستار ورود فناوري بلاکچين به کتابخانه ملي شد و ادامه داد: به علت تغيير عادات مردم سطح مطالعه تا حدود زيادي کاهش پيدا کرده است چراکه مردم به جاي کتاب علاقه دارند گوشي موبايل و تبلت در دست بگيرند که با دسته‌بندي و هشتک زدن مي‌توان مطالب مورد علاقه مردم را در اختيار مردم گذاشت.
 




دستگاه‌هاي متصل به اينترنت ۴G در معرض هک
پژوهشگران به تازگي دريافته‌اند که دستگاه‌هاي متصل به اينترنت ۴G در معرض هک و حمله سايبري قرار دارند.
به گزارش هکر نيوز ، اگر شما نيز جزو آن دسته از کاربراني هستيد که از اينترنت پرسرعت شبکه LTE موسوم به ۴G استفاده مي‌کنيد، بايد مراقب مجرمان سايبري و هک دورادور دستگاه الکترونيکي متصل به اينترنت خود باشيد.
پژوهشگران فعال در دانشگاه نيويورک در ابوظبي و همچنين دانشگاه بوخوم پس از انجام تحقيقات فراوان به اين نتيجه رسيدند که اتصال به اينترنت شبکه ۴G يا LTE مي‌تواند خطر آسيب‌پذيري گوشي‌هاي هوشمند متصل به اين نوع اينترنت را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد، به‌گونه‌اي که مجرمان سايبري قادر خواهند بود کنترل گوشي هوشمند قرباني مورد نظر را تحت اختيار و فرمان خود بگيرند.







آخرين دستاوردهاي همراه اول در هشتمين نمايشگاه تخصصي الکامپ گلستان
همراه اول با ارائه آخرين دستاوردهاي هوشمندسازي و ‌اينترنت اشيا، در هشتمين نمايشگاه تخصصي الکامپ گلستان حضور دارد.
به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سيار ايران، هشتمين نمايشگاه تخصصي الکامپ در بخش‌هاي رايانه، الکترونيک، فناوري اطلاعات(IT)، ماشين‌هاي اداري، سيستم‌هاي مخابراتي، هوشمند سازي، دولت الکترونيک، استارت آپ‌ها و موبايل و همچنين اولين نمايشگاه تخصصي چاپ، تبليغات، مطبوعات و رسانه‌هاي ديجيتال و اولين نمايشگاه تخصصي بانک، بيمه، بورس، سرمايه گذاري و اشتغال زايي ۱۹ تا ۲۲ تيرماه در استان گلستان برگزار مي‌شود.
همراه اول در اين نمايشگاه، جديدترين محصولات و خدمات سازماني، راهکارهاي هوشمندسازي و اينترنت اشيا را در غرفه خود ارائه مي‌کند. علاوه بر اين در حوزه هوشمندسازي و‌اينترنت اشيا هوشمند سازي شبکه انرژي، مديريت هوشمند ناوگان حمل و نقل، نمايش شهر هوشمند از طريق واقعيت افزوده و در حوزه محصولات و خدمات سرويس شماره مجازي، خط ويژه سازماني، چتر ديتاي سازماني، بسته‌هاي اشتراکي و اختصاصي ديتا، شبکه خصوصي مجازي موبايل و شبکه اختصاصي امن همراه در اين نمايشگاه حضور دارد.
همچنين طرح تعويض رايگان سيمکارت به يوسيم و فروش سيمکارت ويژه ۱۰۰ هزار توماني از ديگر برنامه‌هاي همراه اول در اين نمايشگاه است.