استفاده نانوايان از نمک زياد، جوش شيرين و جوهر قند باعث شده است؛
بررسي گزارش‌هاي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد همواره نان در صدر شکايت‌هاي مردم قرار داشته است.
بررسي گزارش‌هاي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد همواره نان در صدر شکايت‌هاي مردم قرار داشته است.بيشترين شکايت‌ها در بخش کالا به «نان»، «ميوه و سبزي» و «شيريني» و در بخش خدمات به رستوران‌هاي غذاخوري، تعميرگاه‌هاي خودروهاي سبک و پارکينگ شهري مربوط مي‌شود.گرانفروشي، تقلب و خودداري از درج قيمت نيز در صدر عناوين تخلف است.مصرف ساليانه نان براي هر ايراني در حالي 150 تا 170 کيلوگرم اعلام مي‌شود که به گفته برخي مسوولان صنفي، نيمي‌از نانوايي‌ها به جاي خميرمايه سالم، از افزودني‌هاي غيرمجاز همچون جوش شيرين، جوهرقند و نمک استفاده مي‌کنند.براساس مصوبه شوراي سلامت، استفاده از جوش شيرين در توليد نان در کشور ممنوع است؛ زيرا علاوه بر کاهش کيفيت نان، آثار مخربي بر سلامت جامعه دارد.
رد استفاده از جوش شيرين
در اين رابطه رئيس اتحاديه نانوايان سنتي با اشاره به کافي نبودن خمير مايه در دسترس نانوايي‌هاي سنتي، گفت:آنها خمير مايه مورد نياز خود را از بازار سياه خريداري مي‌کنند.قاسم زراعت کار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه خمير مايه به اندازه کافي در دسترس نانوايي‌ها نيست، اظهار کرد: با وجود برگزاري جلسات متعدد با شرکت غله، صنعت و معدن و سنديکا قرار شد صورت جلسه‌اي مبني بر توزيع خمير مايه به تعاوني‌هاي نانوايان صورت بگيرد. اين درحالي است که به سبب موظف نکردن کارخانه‌هاي خمير مايه از سوي سنديکا، نانوايان سنتي امکانات لازم براي خمير مايه را در اختيار ندارند.به گفته وي اکثر نانوايي‌هاي سنگگ ، بربري و لواش خمير مايه مورد نياز خود را از بازار سياه با قيمت هر کيسه 50 تا 70 هزار تومان خريداري مي‌کنند.زراعت کار ادامه داد: علي رغم آنکه سنديکاي خمير مايه، طبق صورت جلسه انجام شده خمير مايه مورد نياز را در اختيار نانوايي‌ها قرار نمي‌دهد،اظهاراتي مبني بر استفاده بيش از حد جوش شيرين، جوهر قند و... براي سفيد و نرم شدن توليد نان را مطرح مي‌کند.رئيس اتحاديه نانوايان سنتي در پايان تصريح کرد: تا سال 85،استفاده از جوش شيرين در نانوايي‌ها مشکلي نداشت اما از ان سال به بعد نانوايان در صورت مصرف بيش از حد از سوي سازمان تعزيرات جريمه، 10 تا 15 ميليون مي‌شوند چرا که طرز مصرف آن همانند دارو اندازه دارد.
نبود نظارت بر سلامت نان
از سوي ديگر دبير سنديکاي خمير مايه ايران در واکنش به صحبت‌هاي رييس اتحاديه نانوايان گفت: طبق آمار نانوايي‌هاي موجود در کشور ما سالانه 40 هزار تن خمير مايه نياز داريم، اين در صورتي است که همه نانوايي‌ها از خمير مايه استفاده کنند اما شاهديم که تنها 20 هزار تن درخواست مشتري وجود دارد در حالي که در تمام استان‌ها امکان تهيه خمير مايه وجود دارد و حتي سال گذشته 12 هزار تن خمير مايه به کشورهايي همچون عراق، افغانستان و پاکستان صادر کرده‌ايم که خود گواهي بر کيفيت محصول است.محمود گياهي گفت: نان به عنوان يکي از غذاهاي اصلي در سفره خانوار در ايران شناخته مي‌شود به طوري که سرانه مصرف نان در ايران 170 کيلو است و جزو 5 کشور اول مصرف‌کننده نان محسوب مي‌شويم. به ويژه آنکه اقشار کم درآمد و دهک‌هاي پايين جامعه روزانه سه وعده نان مصرف مي‌کنند.
وي با اشاره به اينکه عوامل متعددي در کيفيت نان تأثير دارد خاطرنشان کرد: علاوه بر کيفيت آرد تجهيزات پخت، مهارت نانوا و فرآوري صحيح خمير در اين زمينه بسيار مؤثر است اما اين روزها شاهديم که برخي از نانوايي‌ها براي سرعت‌دهي و سهولت کارشان از نمک زياد، جوش شيرين و جوهر قند براي تهيه نان‌هايي از جمله نان لواش که مصرف زيادي هم دارد استفاده مي‌کنند.
دبير سنديکاي خمير مايه ايران با اشاره به اينکه فرآوري صحيح خمير بايد به وسيله خمير مايه انجام شود، تصريح کرد: در طول اين مدت آنزيم‌هاي مخمر منجر به شکسته شدن مولکول‌ها و در دسترس قرار گرفتن ريزمغذي‌هاي موجود در آرد گندم مي‌شود ما بالعکس استفاده از جوهر قند که براي سفيد شدن و نرم شدن خمير و همچنين جوش‌شيرين براي سرعت‌دهي در تهيه نان و ور آمدن استفاده مي‌شود باعث مي‌شود که املاحي از جمله منيزيم، کلسيم و آهن نه تنها جذب بدن نشود بلکه در طولاني‌مدت موجب ريزش مو، کوتاه قدي و انواع بيماري‌هاي گوارشي مي‌شود.
وي به افرادي که سلامت و امنيت غذايي برايشان بسيار اهميت دارد توصيه کرد تا مصرف نان سنگک و نان‌هاي صنعتي را در دستور غذايي خانواده قرار دهند، افزود: متأسفانه هيچ آيين‌نامه يا استانداردي براي نحوه پخت و تهيه نان در نانوايي‌ها ابلاغ نشده و جالب‌تر آنکه نظارتي هم بر کيفيت تهيه خمير نمي‌شود.
گياهي گفت: متأسفانه قشر دانشگاهي ما در مقالات علمي‌خود مي‌گويند اگر از جوهر قند به ميزان اندک در توليد نان استفاده شود اشکالي ندارد.
قيمت نهاده‌هاي دامي‌همچنان بالا
رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي با اشاره به اينکه قيمت نهاده‌هاي دامي‌همچنان بالاست، اظهار کرد: هم اکنون هر کيلو ذرت برزيلي با نرخ يک هزار و 300، ذرت اوکراين يک هزار و 200 و کنجاله سويا 2 هزار و 900 تومان تحويل مرغدار داده مي‌شود.محمد يوسفي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه قيمت مرغ در يک هفته اخير در بازار رو به افزايش است، افزود: باتوجه به روند کنوني توليد انتظار مي‌رود که روند افزايش قيمت مرغ تا رسيدن به نرخ واقعي پيش رود.يوسفي نرخ واقعي هر کيلو مرغ زنده 6 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشي‌ها 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه قيمت کنوني مرغ کمتر از نرخ تورم است؛بنابراين اگر قيمت مرغ به نرخ واقعي خود نرسد در آينده‌اي نه چندان دور مرغداري‌ها يکي پس از ديگري تعطيل خواهند شد.وي در پاسخ به اين که اعمال تحريم‌هاي جديد چه تاثيري در واردات نهاده‌هاي دامي‌خواهد داشت، بيان کرد: هم اکنون نمي‌توان اظهار نظري راجع به اين موضوع داشت و بايد منتظر ماند که با توجه به مذاکرات دولت با اروپايي‌ها چه تمهيداتي انديشيده مي‌شود.
70 درصد لوازم آرايشي وارداتي است
دبير اجرايي انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران گفت: توليد لوازم آرايشي تکنولوژي پيچيده‌اي ندارد و تمام دانش و ادوات مورد نياز براي ساخت مواد آرايشي و بهداشتي به اندازه دو برابر نياز کشور فراهم است. جمشيد فروزش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به صادرات به کشورهاي لبنان، افغانستان، آذربايجان، عراق و حتي آلمان، افزود: ميزان مصرف لوازم آرايشي در کشور حدود 2.5ميليارد دلار است که از اين ميزان 30 درصد توليد داخلي و 70 درصد واردات محصولات خارجي است و متأسفانه تنها 10 تا 15 درصد واردات به صورت رسمي‌و مابقي به صورت قاچاق است.فروزش در رابطه با اقدامات وزارت صنعت در جهت تقويت توليد برندهاي خارجي در داخل کشور، بيان کرد: بسياري از واردکنندگان لوازم آرايشي و بهداشتي، اين محصولات را با چند برابر قيمت واقعي در ايران مي‌فروشند و فعال شدن برندهاي خارجي در ايران را با منافع خود در تضاد مي‌دانند.دبير اجرايي انجمن با اعلام اينکه 50 هزار نفر در صنعت شوينده و لوازم آرايشي بهداشتي مشغول به کار هستند گفت: در صورتيکه سازمان غذاودارو با زدن برچسب فارسي بر محصولات آرايشي موافقت کند،جلوي قاچاق اين محصولات به ميزان زيادي گرفته مي‌شود.
خروج بي‌رويه و غيرقانوني دام زنده
رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي از افزايش مجدد يک‌هزار توماني نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه با نرخ 46 تا 48 هزار تومان به مغازه دار و 51 تا 52 هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود. علي اصغر ملکي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تأثير نوسان نرخ ارز بر قاچاق دام زنده بيان کرد: نوسان نرخ ارز انگيزه قاچاقچيان در افزايش قاچاق دام زنده تأثير بسزايي داشته زيرا آنها هر کيلو گوسفند زنده را با نرخ 30 هزار تومان در بازار عراق عرضه مي‌کنند و در مقابل دلار مي‌گيرند.وي در پاسخ به اين که برخي افراد به سبب افزايش دما،صادرات رسمي‌و غير رسمي‌دام را بهانه‌اي براي افزايش قيمت گوشت مي‌دانند، بيان کرد: بنابر مستندات موجود قاچاق دام از غرب و جنوب غرب ايران به سمت عراق انجام مي‌شود. ملکي با پيش‌بيني قيمت گوشت در بازار، گفت: با استمرار روند خروج غير قانوني دام زنده، قيمت گوشت قرمز بي رويه در بازار افزايش خواهد يافت و انتظار مي‌رود تدابيري براي اين موضوع انديشيده شود تا در پايان مرداد همزمان با عيد قربان با کمبود دام و افزايش چشمگير قيمت در بازار روبه‌رو نشويم.
رئيس اتحاديه تعميرکاران و توليدکنندگان قطعات موتورسيکلت تهران گفت: حجم قابل توجهي از توليدکنندگان موتورسيکلت در ايران فقط مونتاژکار هستند و قطعات وارداتي را در کارخانجات توسط يک اپراتور به يکديگر متصل مي‌کنند. مصطفي صفرخاني درگتفگو با ايسنا با بيان اينکه فعاليت مونتاژکاري شرکت‌هاي موتورسيکلت در ايران بر کيفيت و بازار توليدکنندگان قطعات تاثير منفي دارد، ادامه داد: قطعات موتورسيکلت‌هاي به روز که در چند سال اخير به بازار معرفي شده‌اند در ايران داخلي سازي نشده و اين موضوع به دليل آن است که در قراردادهاي همکاري بين شرکت‌هاي ايراني و شرکت مادر فقط فروش موتورسيکلت مد نظر قرار مي‌گيرد و هيچ اشاره‌اي به داخلي سازي قطعات نشده است. صفرخاني خاطرنشان کرد: موتورسيکلت‌هاي CDI با قدمت ۵۰ ساله در ايران در حالي برخي از قطعات آن در ايران توليد مي‌شود که در بازارهاي بين المللي اين موتورسيکلت آنچنان طرفداري ندارد و مدل‌هاي به روز جايگزين آن شده است. او در پاسخ به اين سوال که آيا شرکت‌هاي توليدکننده يا مونتاژکار موتورسيکلت در ايران خدمت پس از فروش مناسبي را در اختيار مشتريان قرار مي‌دهند.
سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو) اعلام کرد مصرف بي‌رويه ماهي نگراني‌هايي را نسبت به پايداري منبع کليدي پروتئين براي ميليون‌ها نفر در سراسر جهان برانگيخته است. صيد بي‌رويه ماهي به خصوص در قسمت‌هايي از جهان در حال توسعه که مردم آن براي تامين خوراکشان در مضيقه هستند، بد است. مانوئل بارانگ، مدير واحد شيلات و آبزي پروري فائو گفت: فشار زيادي روي منابع دريايي وجود دارد و ما بايستي تعهد بيشتري از جانب دولت‌ها براي بهبود وضعيت شيلاتشان داشته باشيم. وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود آفريقا در آينده ناچار شود ماهي وارد کند و اين کمبود به بالا رفتن قيمتها منجر شده و به مستمندان آسيب وارد مي‌کند. اين مدير فائو گفت: آفريقا از پتانسيل بزرگي براي آبزي پروري برخوردار است اما از نظر فاينانس، خوراک و تامين ماهي به پشتيباني نياز دارد. پرورش ماهي در ۴۰ سال اخير، سريعترين رشد را در بخش کشاورزي داشته و تا حد زيادي عامل عرضه بيشتر ماهي به مصرف کنندگان بوده است. با کاهش صيد از درياي آزاد، کشورهاي بيشتري به مزارع ماهي روي مي‌آورند. در الجزاير دولت کشاورزان در صحراي ساهارا را به پرورش ماهي براي افزايش درآمد و بالا بردن توليد ماهي تشويق مي‌کند.
ديدار رئيس کل بيمه مرکزي با مديران عامل شرکت‌هاي بيمه
رئيس کل بيمه مرکزي در آخرين ديدار صميمانه مديران عامل شرکت‌هاي بيمه پس از ۲۶ ماه تصدي گري مجدد هدايت و نظارت صنعت بيمه، در سمت جديد خود به چين سفر مي‌کند .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مرکزي، دکتر عبدالناصر همتي اقتصاد دان و رئيس کل بيمه مرکزي پس از ۲۶ ماه خدمت خالصانه و صادقانه در دوره دوم رياست خود، به سمت سفير فوق العاده و تام الاختيار چين منصوب شد.
بنابراين گزارش، دکتر همتي در اين نشست بر حفظ آرامش موجود در صنعت بيمه تأکيد کرد و گفت : لازمه ادامه حيات صنعت بيمه، حفظ آرامش فعلي و داشتن تدبير است .
وي افزود: به نوبه خود تلاش کردم صنعت بيمه را از تشنج دور کنم و خداروشکر در حال حاضر فضاي آرامي‌حکم فرماست و اميدوارم تداوم يابد.
دکتر همتي همچنين بر يکپارچگي موجود در ميان مديران عامل اشاره کرد و گفت : تلاش همه ارکان صنعت بيمه در ايجاد اين همراهي و هم دلي قابل تقدير است و بايد بيش از پيش تقويت شود.
رئيس کل بيمه مرکزي در ادامه از عملکرد خوب مديران عامل شرکت‌هاي بيمه در پرداخت خسارت حوادث اخير تقدير کرد و گفت : خوشبختانه عملکرد خوب مديران عامل شرکت‌هاي بيمه، صنعت بيمه را سربلند کرد.
وي افزود: در حال حاضر صنعت بيمه با رشد حق بيمه ۲۴ درصد و بهبود ضريب خسارت نسبت به سال گذشته در وضعيت خوبي به سر مي‌برد و اميدوارم مجامع شرکت‌هاي بيمه همچون سال گذشته به خوبي برگزار شود.
در اين ديدار مديران عامل شرکتهاي بيمه و قائم مقام بيمه مرکزي طي سخناني مراتب قدرداني خود را از دکترهمتي اعلام و ازخدمات صادقانه و تدابير ايشان در اداره مطلوب صنعت بيمه قدرداني کردند و براي ايشان درمسوليت وماموريت جديد آرزوي موفقيت کردند.







امضاي تفاهم نامه همکاري بين
وزارت صنعت، معدن ، تجارت و بيمه "ما"
به منظور ايجاد و گسترش همکاري‌هاي دوجانبه و ارائه خدمات بيمه گري ، تفاهم نامه همکاري مشترک بين وزارت صنعت، معدن ، تجارت و شرکت سهامي‌بيمه "ما" امضا شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما" ، اين تفاهم نامه در تيرماه ماه 1397 در جلسه‌اي با حضور يونس الستي معاون توسعه مديريت، منابع و امور استانها و سيد جمال حسيني معاون مديرکل منابع انساني و رفاه وزارت صنعت، معدن و تجارت، حجت بهاري فر مديرعامل بيمه "ما" و اميرحسين قرباني معاون فني اين شرکت به امضا رسيد.
بنابر اين گزارش، در اين جلسه ضمن تاکيد بر نقش محوري صنعت بيمه در حمايت از منابع داخلي ، تفاهم نامه مشترکي به منظور شروع همکاري‌هاي آتي به امضاي طرفين رسيد.
اين گزارش افزود: تفاهم نامه مذکور شامل تجميع سبد پرتفوي بيمه‌اي وزارت صنعت، معدن ، تجارت و پرسنل زيرمجموعه در کليه رشته‌هاي اموال و اشخاص از جمله بيمه تکميل درمان، اتومبيل، مسئوليت و آتش سوزي در سراسر جغرافياي کشور است.
گزارش‌‌هاي دقيق مقدمه تصميمات راهبردي
مديران و کارکنان با بهره‌‌مندي از مديريت دانش و ارايه گزارش‌‌هاي دقيق مي‌‌توانند بسترهاي اتخاذ تصميمات راهبردي را فراهم کنند.
به‌گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بيمه‌کوثر؛ مديرعامل شرکت در ديدار با معاونان، مديران و کارکنان، ضمن بيان مطلب فوق، تصريح‌کرد: افزايش رضايت‌مندي بيمه‌شدگان و بيمه‌گذاران از اولويت‌هاي کاري معاونان، مديران و کارکنان شرکت بيمه‌کوثر است.
مجيد مشعلچي فيروزآبادي از کاهش زمان پرداخت خسارت خبرداد و افزود: شايسته است، سرعت عمل به‌همراه دقت را در امور جاري مدنظر قرار دهيم.
وي با تاکيد بر اينکه همه ما در مقابل يکديگر مسئوليم، گفت: اميد است با وحدت و يکدلي مشکلات موجود را برطرف کنيم و در راستاي تحقق شعار "تعامل با بيمه‌گذاران، همراهي با بيمه‌شدگان" گام‌هاي موثري را برداريم.






شعبه بيمه سرمد استان سيستان و بلوچستان افتتاح شد
با حضور دکتر مجتبي کاتب، رئيس هيات مديره بيمه سرمد، حميدرضا پاکدل، مدير شعب بانک صادرات در استان سيستان و بلوچستان، حميدرضا کتيرايي مدير شعب و نمايندگان، رامتين حامي‌فرد مدير روابط عمومي‌و جمعي از مديران استاني بانک صادرات ايران و همچنين مديران شعب شرکت‌هاي بيمه استان شعبه سيستان و بلوچستان بيمه سرمد افتتاح شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه سرمد، در ابتداي اين مراسم، حامد ميرحسيني، سرپرست مديريت شعبه سيستان بيمه سرمد، ضمن خوش‌آمدگويي به ميهمانان، از اهميت فرهنگ‌سازي بيمه در اين استان سخن گفت. وي با بيان اينکه ضريب نفوذ بيمه در هر کشور، جايگاه صنعت بيمه را در مقايسه با کل اقتصاد آن کشور نشان مي‌دهد، افزود:« ضريب نفوذ پايين بيمه در کشور ما، لزوم برنامه‌ريزي موثرتر در اين امر و تلاش براي آگاه‌سازي عموم افراد از اهميت قرار گرفتن در پوشش بيمه‌هاي زندگي را مشخص مي‌کند.»
در ادامه، پاکدل، مدير شعب بانک صادرات ايران در استان سيستان و بلوچستان، با اشاره به اينکه مجموعه بانک صادرات خود را از بيمه سرمد جدا نمي‌داند، گفت:«بيمه جوان و چابک سرمد، با تلاش همکاران متخصص و مجرب اين مجموعه، در سالهاي اخير افتخارات متعددي را از آن خود کرده است. کسب و حفظ رتبه يک توانگري مالي از يک سو و معرفي شدن به عنوان پاسخگوترين شرکت بيمه از سوي ديگر، گوياي اثربخشي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در اين مجموعه بوده است و ترديدي نيست که در ادامه اين مسير رو به رشد، بانک صادرات همچنان از بيمه سرمد حمايت خواهد کرد.»
در پايان اين مراسم، دکتر مجتبي کاتب، رئيس هيات مديره بيمه سرمد، مقارن شدن افتتاح شعبه در اين استان با انتصاب پاکدل به عنوان مدير استاني شعب بانک صادرات را به فال نيک گرفت. کاتب با اشاره به لزوم تقويت شبکه فروش و حمايت از نمايندگان، از برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته در جهت اعطاي نمايندگي‌هاي جنرال و کد 54(بيمه‌هاي زندگي) سخن گفت و اين اقدامات را به عنوان گام‌هايي موثر در جهت اشتغال‌زايي عنوان کرد.
دکتر مجتبي کاتب با اشاره به اهميت حمايت از کالا و محصولات ايراني با توجه به فرمايشات رهبر انقلاب اسلامي‌گفت:«بدون ترديد، حمايت از کالاي ايراني تنها در خريد آن خلاصه نمي‌شود. توليد کنندگان کالا در تمامي‌مسير فعاليت خود، به حمايت نيازمندند و قطعا قرار گرفتن در پوشش‌هاي بيمه‌اي متنوع، يکي از راه‌‎هاي موثر حمايت از آنهاست.» رئيس هيات مدير بيمه سرمد افزود:«کارگران کارخانه‌ها، براي کار کردن با خاطري آسوده، نيازمند قرار گرفتن زير چتر حمايت بيمه هستند. از سوي ديگر، توليدکنندگان، با حمايت بيمه، نگراني کمتري نسبت به از دست رفتن سرمايه خود خواهند داشت و مصرف کنندگان نيز در صورت وجود پوشش بيمه‌اي مناسب براي خدمات دريافت شده، با اطمينان بيشتري کالاهاي داخلي را انتخاب خواهند کرد.» کاتب در پايان سخنان خود، به لزوم فرهنگ‌سازي موثر در اين زمينه اشاره کرد و گفت:«در صورتي که فرهنگ بيمه را در کشور ارتقا دهيم، شاهد پويايي اقتصادي و امنيت اجتماعي بيشتر خواهيم شد و نگراني از آينده را در بين اقشار مختلف اجتماع، کاهش خواهيم داد.» در انتهاي مراسم حکم انتصاب ميرحسيني به عنوان سرپرست مديريت شعبه زاهدان به وي اهدا شد.
شعبه زاهدان به نشاني خيابان اميرالموئمنين، نبش کوچه اميرالموئمنين ۱۵، پس از افتتاح، آماده خدمت‌رساني به هموطنانمان در استان سيستان و بلوچستان شد.