ايستگاه مکانيزه کيفيت آب راه‌اندازي مي‌شود
ايستگاه مکانيزه پايش برخط و لحظه‌اي کيفيت آب رودخانه‌ها، مخازن سدها و درياچه‌ها توسط شرکت آب و نيرو و با همکاري شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي راه‌اندازي خواهد شد.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، در درياچه‌هاي پشت سد معمولاً لايه‌بندي‌هاي حرارتي در عمق آب رخ مي‌دهد که در صورت ورود آلاينده‌ها به مخزن مي‌تواند سبب بروز و تشديد شرايط تغذيه گرايي در مخزن شود؛ بنابراين در صورت پايش کيفيت آب رودخانه ورودي و مخزن سد، مي‌توان پيش از وقوع شرايط تغذيه گرايي، از بروز آن آگاه و تمهيدات لازم را جهت مديريت کيفيت آب مخزن سد به کاربست.





اظهارنظر وزير نفت هند درباره واردات از ايران
وزير نفت هند در اظهاراتي اعلام کرد تقاضاي اين کشور براي نفت و نه فشار جهاني، مشخص خواهد کرد که آيا پالايشگاه‌هاي هندي به خريد نفت از ايران ادامه خواهند داد.به گزارش ايسنا، وزير نفت هند گفت: هيچ تضادي در تفکر ما درباره هيچ موضوعي وجود ندارد. ما در وهله نخست نسبت به تضمين تامين نيازهاي انرژي خود اطمينان حاصل خواهيم کرد. اولويت به منافع ملي داده مي‌شود.ايران سومين صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودي است. بازار انرژي جهاني به نظاره نحوه واکنش هند به تهديد دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا براي وضع تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران نشسته است.




اعلام برنامه خاموشي‌هاي تهران در ۱۷ تير
شرکت توزيع نيروي برق تهران درپي افزايش احتمال خاموشي‌ها و افزايش درجه حرارت، اطلاعيه‌اي را مبني بر برنامه زمانبندي قطعي برق در مناطق مختلف شهر منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از وزارت نيرو، در اين اطلاعيه آماده است که با توجه به فرا رسيدن فصل گرما و پايداري دما و افزايش استفاده نامتعارف از سيستم‌هاي سرمايشي و به تبع آن افزايش بار شبکه و نيز عدم رعايت الگوي مصرف ازجانب برخي مشترکان، ناگزير به اعمال مديريت اضطراري بار در شبکه در برخي ساعات هستيم. براي مشاهده جدول زمانبندي به سايت http://tejaratonline.ir/fa/news/63255 مراجعه فرماييد
نصب 75 دستگاه ترانسفورماتور
در شبكه برق اهواز
به گزارش روابط عمومي‌توزيع اهواز، تعداد 75دستگاه ترانسفورماتور با اعتباري بالغ بر17ميليارد ريال درشبكه برق كلانشهراهواز نصب شد.
علي عيداوي معاون مهندسي اين شركت گفت: در3ماهه اول سال جاري با تلاش همكاران مناطق و شهرستانهاي تابعه، تعداد 75 دستگاه ترانس براي پايدارسازي و جلوگيري از خاموشي در سطح شبكه برق اهواز نصب شد.
وي درادامه افزود: باتوجه به پيش بيني صورت گرفته مبني بر افزايش رشد مصرف و احتمال خاموشي درتابستان، حفظ پايداري شبكه داراي اهميت زيادي است. لذا با شناسائي نقاط ضعف سيستم توزيع و نصب ترانسهاي جديد، اقدامات لازم در اين خصوص صورت گرفته است.
آب طرح غدير به زودي
به روستاهاي آبادان مي‌رسد
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي‌از طي شدن مراحل نهايي اتصال طرح غدير به منظور آبرساني به روستاهاي آبادان خبر داد.
عامر کعبي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تکميل فاز دوم طرح آبرساني غدير طبق وعده قبلي عنوان کرد: براي کنترل شوري آب دريا، بند خاکي مارد ظرف کمتر از يک ماه تکميل شد و ٩٠ کيلومتر لوله گذاري باقيمانده طرح غدير٢ طرف کمتر از دو ماه به بهره برداري رسيد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: اين امر نشان از همت و همدلي مسئولان براي تکميل طرح بود، البته تامين آب شرب از حقوق اوليه مردم آبادان و خرمشهر است که بايد براي بهبود آن طرح‌هاي نيمه تمام ديگر به سرعت تکميل شوند.
کعبي با اشاره به خشکسالي‌هاي اخير در منطقه گفت: با توجه به کاهش جريان آب رودخانه کارون، آب شور دريا وارد مسير رودخانه شده و شوري آب افزايش پيدا کرده است. براي کاهش شوري آب و بهبود کيفيت آب روستاها بايد انتقال آب غدير به اين منطقه سرعت يابد تا شاهد بهبود کيفيت آب در روستاهاي آبادان را باشيم.
قيمت نفت افزايش يافت
قيمت نفت روز دوشنبه که سرمايه‌گذاران به محدود شدن عرضه در بازار متمرکز شده بودند افزايش پيدا کرد.
به گزارش ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت ۳۷ سنت يا ۰.۵ درصد افزايش يافت و به ۷۷.۴۸ دلار در هر بشکه رسيد.
بهاي معاملات آتي نفت آمريکا با ۲۹ سنت يا معادل ۰.۴ درصد افزايش، در ۷۴.۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد.
آمار رسمي‌که پنجشنبه گذشته منتشر شد نشان داد ذخاير نفت در کاشينگ اوکلاهاما که‌هاب تحويل معاملات آتي نفت آمريکا است، به پايين‌ترين حد در سه سال و نيم اخير کاهش يافته است.
سرمايه‌گذاران همچنين به ميزان افزايش صادرات عربستان سعودي و ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس معطوف شده‌اند.
وزیر نیرو خبر داد؛
وزير نيرو گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه مديريت مصرف برق که از ۱۹ خردادماه در بخش دولتي آغاز شد، تاکنون ۲۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف صورت گرفته که اين مساله بسيار قابل توجه است.
وزير نيرو گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه مديريت مصرف برق که از ۱۹ خردادماه در بخش دولتي آغاز شد، تاکنون ۲۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف صورت گرفته که اين مساله بسيار قابل توجه است.
به گزارش ايسنا، رضا اردکانيان شب گذشته با حضور در برنامه نگاه يک با بيان اينکه در همه استان‌ها ساعت کار اداري تغيير يافت و همين مساله نيز موجب شد تا شاهد کاهش بار در شبکه باشيم، اظهار کرد: تنها در تهران ۲۵۰ اکيپ به منظور نظارت بر نحوه مصرف ادارات دولتي بسيج و موجب شد که اکنون شاهد کاهش مصرف برق باشيم.
به گفته وي، اگر اين ميزان صرفه‌جويي صورت نمي‌گرفت علاوه بر خاموشي‌هاي قابل ملاحظه لازم بود که براي تامين اين۲۰۰۰ مگاوات، يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري صورت بگيرد.
وزير نيرو با تاکيد به اين مساله که از ۵۵ هزار مگاوات اوج بار مصرف حدود ۲۱ هزار مگاوات مربوط به تجهيزات سرمايشي است، عنوان کرد: براساس اطلاعات منتشر شده دماي آسايش بدن بين ۲۳ تا ۲۵ درجه تعيين شده است و اگر دماي کولر گازي از ۱۸ درجه به ۲۵ درجه افزايش يابد مي‌توان تنها از اين طريق ۴ هزار مگاوات صرفه‌جويي را انجام داد.
اردکانيان با بيان اينکه افزايش دما در بسياري از مناطق جهان موجب تلفات متعدد شده است، گفت: در چهارشنبه گذشته در جمهوري آذربايجان به دليل افزايش بار شبکه ناشي از دستگاه‌هاي سرمايشي بلک‌اوت در شبکه اين کشور صورت گرفت که تاکنون نيز اثرات مخرب آن باقي مانده است.
وي درخصوص آخرين وضعيت مصرف برق در ايران نيز گفت: امروز پيک بار ۵۵ هزار و ۲۲۵ مگاوات ثبت شد و تنها در نقاط مختلف کشور شاهد ۱۰۰۰ مگاوات خاموشي بوده‌ايم که اميدواريم در روزهاي آينده با افزايش مديريت مصرف و کاهش دما اين ميزان کاهش يابد.
وزير نيرو در پاسخ به اين سوال که چرا خاموشي‌ها از قبل اطلاع‌رساني نمي‌شود، گفت: اگر قرار باشد خاموشي با برنامه‌اي صورت بگيرد مي‌بايست از طريق شرکت‌هاي توزيع اطلاع‌رساني انجام شود اما گاهي اوقات به دليل بروز برخي حوادث در شبکه شاهد خاموشي هستيم که امکان اطلاع‌رساني آنها وجود ندارد.
اردکانيان درخصوص وضعيت صادرات برق و شايعاتي که در خصوص اين مساله طي روزهاي اخير منتشر شده است، تصريح کرد: امکان تبادل برق ايران با کشورهاي ديگر وجود دارد چراکه ما قصد داريم به عنوان‌هاب انرژي منطقه مطرح شويم اما بايد گفت در شرايط پيک به هيچ عنوان صادراتي از سوي ايران به کشورهاي ديگر صورت نمي‌گيرد.
به گفته وي، به طور کلي ظرفيت صادرات ۱۳۰۰ مگاوات برق از ايران وجود دارد که در زمان غيرپيک به کشورهاي عراق، پاکستان و افغانستان صادر مي‌شود و در حال حاضر نيز از کشور ترکمنستان، آذربايجان و افغانستان حدود ۷۰۰ مگاوات برق دريافت مي‌کنيم. وي درخصوص آخرين وضعيت آب خوزستان گفت: طرح‌هاي آبرساني به خوزستان از حدود يک سال پيش آغاز شد و بعد از اينکه دولت اين طرح‌ها را به تصويب رساند خردادماه سال گذشته اين طرح‌ها به مرحله اجرا درآمد و توانستيم ۹۵ کيلومتر خطوط لوله ۲ هزار با قطر دو متر را اجرايي کنيم.
وزير نيرو با بيان اينکه در طول ۱۱ ماه طرح‌هاي زيربنايي خوزستان در حوزه آب به بهره‌برداري رسيد، عنوان کرد: در روزهاي اخير به دلايل مختلف کيفيت آب کارون دچار مشکل شد که يکي از دلايل آن موضوع کاهش باران‌ها است.
اردکانيان با بيان اينکه امسال در کشور نسبت به بلندمدت شاهد ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کاهش بارندگي هستيم، گفت: در برخي از استان‌ها همچون سيستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و کرمان اين ميزان تا ۸۰ درصد نيز کاهشي بوده است.
وي با اشاره به دلايل کاهش کيفيت آب کارون گفت: برداشت‌هايي که در طول مسير صورت گرفت موجب شد تا کيفيت آبي که به پايين‌دست منتقل مي‌شود، کاهش يابد. علاوه بر اين نيز ورود پساب‌هاي مختلف و فاضلاب نيز در کاهش طعم و شوري آب اين منطقه بي‌تاثير نبوده است.
وزير نيرو ادامه داد: علاوه بر اين پيشروي آب دريا به رودخانه کارون نيز موجب کاهش کيفيت آب اين رودخانه شد اما با پيگيري‌هاي صورت گرفته و صبر و شکيبايي مردم توانستيم اقداماتي را انجام دهيم و بايد اعلام کرد که در حال حاضر آب اين منطقه بسيار گوارا و شيرين است. اردکانيان با اشاره به شايعاتي که در اين مدت منتشر شد، گفت: عده‌اي از افراد در دور از مرز ايران به هوس افتادند تا از شرايط پيش آمده سوءاستفاده کنند. اما با همکاري و اقداماتي که صورت گرفت خوشبختانه توانستيم در ظرف زمان کوتاهي اين مشکل را برطرف کنيم و طرح غدير ۲ با ۵۵۰ ميليارد تومان اعتبار به طور کامل اجرايي شد. وي درخصوص انتقال آب به کويت گفت: شايعاتي نظير اين مساله که ايران آب را به کويت و يا به کشورهاي ديگر صادر مي‌کند به طور کامل مورد تکذيب است اما من انتظار ندارم که اين مسير شايعه‌سازي متوقف شود ولي اين انتظار مي‌رود که مردم نسبت به چيزهايي که مي‌شنوند آگاه‌تر باشند. وزير نيرو درخصوص جزئيات انتقال آب به کويت اظهار کرد: ۱۵ سال پيش يعني در سال ۱۳۸۲ که بنده معاون آب وزارت نيرو بودم پيشنهادي درخصوص انتقال آب ايران به کويت مطرح شد و اين کشور نيز تمايل زيادي به واردات آب از ايران داشت لذا تفاهمنامه‌اي در اين راستا منعقد شد که برخي از افراد نيز در آن زمان موافق و برخي افراد نيز مخالف بودند اما به طور کلي به دليل بحث‌هاي تغيير اقليم و احتمالاتي که داده مي‌شد در آينده کشور با شرايط خشکسالي مواجه باشد و نتوان به يک تعهد بلندمدت پايبند بود، هيچ‌گاه اين تفاهم‌نامه به قرارداد منجر نشد.
اردکانيان تصريح کرد: وزارت نيرو هيچ برنامه‌اي براي صادرات آب ندارد و شايعاتي که در مورد اين مسائل گفته مي‌شود تنها به دليل کارشکني در حوزه آب است.
وي درخصوص وضعيت سدهاي کشور گفت: در حال حاضر سدهاي کشور نسبت به سال قبل با کاهش ۲۵ درصدي مخازن روبه‌رو هستند. به‌گونه‌اي که از تعداد ۱۱۵۷ شهر، تعداد ۳۳۴ شهر با جمعيت ۳۴ ميليون نفر با مشکلات کم‌آبي مواجه شدند که براي گذر از اين تنش آبي وزارت نيرو برنامه‌هايي را در نظر گرفته است.
وزير نيرو کنترل کيفيت آب، سرعت بخشيدن به طرح‌هاي آبرساني را جزء طرح‌هاي وزارت نيرو در اين راستا دانست و افزود: دو هفته قبل دولت اجراي ۱۹۵ پروژه در ۲۸۰ شهر را با سرمايه يک‌هزار و ۲۰ ميليارد تومان مورد تصويب قرار داد که در حال حاضر نيز استارت اجراي اين طرح‌ها زده شده است که اميدواريم با همکاري و مديريت مصرف مشترکان بتوانيم تابستان را بدون مشکل سپري کنيم.
اردکانيان تصريح کرد: اگر بتوانيم بهره‌وري آب را در بخش کشاورزي ۱۰ درصد افزايش دهيم، مي‌توانيم نياز آب شرب در بخش خانگي، تجاري و صنعتي دو برابر جمعيت فعلي کشور پاسخگو باشيم لذا لازم است که در اين حوزه تمهيدات لازم انديشيده شود.
به گفته وي، لازم است که جانمايي صنايع به خوبي انجام شود و به موضوع آمايش سرزمين و آب‌محور در زمان اجراي يک صنعت توجه شود. چراکه در شرايط کنوني وضعيت منابع آب نمي‌توان نسبت به انجام اين‌گونه کارها بي‌تفاوت بود.
هيات وزيران نحوه محاسبه تعرفه برق ساعات اوج بار دستگاه‌هاي اجرايي و تعيين الگوي مصرف برق خانگي در ماه‌هاي گرم سال را تعيين کرد.
به گزارش ايسنا، پيرو تصميمات اتخاذ شده در جلسه ۲۸ خرداد ماه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و به منظور تحقق اهداف سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي و اصلاح الگوي مصرف انرژي، وزارت نيرو با توجه به شرايط بحراني و نياز به مديريت مصرف و جلوگيري از رشد بي‌رويه مصارف اوج بار برق در ايام گرم سال، پيشنهادي را جهت تصويب در هيئت وزيران ارايه کرد که در جلسه ۱۰ تيرماه هيئت وزيران مورد تصويب قرار گرفت.
در اين تصويب نامه آمده است: تعرفه برق ساعات اوج بار دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده(۱) قانون برگزاري مناقصات و نيروهاي مسلح در بازه زماني اول خردادماه تا پايان شهريورماه هر سال با ضريب (۱.۲) نسبت به تعرفه اوج بار مصوب محاسبه و دريافت خواهد شد.
کليه دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده يک قانون برگزاري مناقصات و نيروهاي مسلح موظفند نسبت به نصب لوازم کاهنده مصرف آب در ساختمان‌هاي اداري مربوط به خود ظرف يک ماه مشابه سال ۱۳۹۶ اقدام کنند. در صورت عدم مديريت نسبت به اطلاعات اوليه دوره مشابه سال قبل، حجم مصرف اضافه با نرخ دو برابر تعرفه موجود محاسبه و دريافت خواهد شد.
در بخش ديگري از اين تصويب نامه آمده است که کليه واحدهاي اداري و ستادي دستگاه‌هاي اجرايي موضوع ماده يک قانون برگزاري مناقصات و نيروهاي مسلح موظفند صورت حساب آب و برق مصرفي خود را در مهلت تعيين شده در قبوض پرداخت کنند.
مدير عامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از تغيير نحوه محاسبه کارمزد جايگاه داران سوخت خبر داد.
تغيير نحوه محاسبه کارمزد جايگاه داران سوختمحمدرضا موسوي خواه در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما با اعلام اين خبر افزود: از اين پس کارمزد جايگاه داران به صورت حق العمل محاسبه شده و جايگاه داران مي‌توانند حق العمل خود را به صورت مستقيم از مصرف کنندگان دريافت کنند.
وي با بيان اينکه ساليان طولاني شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي درگير پرداخت کارمزد به جايگاه داران بود گفت: با تلاش‌هاي وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه امسال در آيين نامه تبصره 14 قانون بودجه مصوبه‌اي گنجانده شد که بر اساس آن از اين پس شاهد پرداخت حق العمل به جايگاه داران خواهيم بود.
موسوي خواه در توضيح بيشتر اين مسئله گفت: در حال حاضر بيش از سه هزار و 600 جايگاه سوخت در کشور فعال است که تاکنون کارمزد آنها با توجه به مبادي تامين سوخت، پراکندگي جغرافيايي و سطح جايگاه محاسبه و پرداخت مي‌شد که اين مسئله چه از نظر نيروي انساني و چه از نظر عمليات حسابداري وقت و انرژي بسياري از ما مي‌گرفت.
وي با بيان اينکه درحال حاضر ، ماهانه بيش از 120 ميليارد تومان به عنوان کارمزد به جايگاه داران پرداخت مي‌شود گفت: پيش از اين ما فرآورده را با نرخ تکليفي هر ليتر هزار تومان به جايگاه دار مي‌فروختيم و مبلغ آن را وصول و به خزانه واريز مي‌کرديم سپس بعد از حدود يک ماه دوباره به خزانه مراجعه و بودجه‌اي را براي پرداخت کارمزد جايگاه داران دريافت مي‌کرديم و پس از محاسبات دقيق مالي کارمزد جايگاه داران پرداخت مي‌شد.
تفاهم نامه ساخت نيروگاه خورشيدي همزمان با نخستين سالروز ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد امروز يکشنبه (18تيرماه) با دو شرکت چيني و ايتاليايي امضا و مبادله شد.به گزارش ايرنا ، مراسمي‌به منظور امضاي اين تفاهم نامه در مرکز خدمات سرمايه گذاري يزد با حضور علي زيني وند، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري ، مهدي جمالي نژاد، شهردار مرکز استان و غلامعلي سفيد، رئيس شوراي شهر يزد و نماينده شرکت دولتي « ساينو استيل» چين و مديرعامل شرکت « دنيکون » ايتاليا برگزار و تفاهم نامه‌اي امضا شد. موضوع تفاهم نامه ساخت 500 تا يکهزار مگاوات نيروگاه آفتابي در مقياس بالاي 100 مگاوات (10 تا 30 مگاوات )، ساخت 20هزار نيروگاه خانگي پنج کيلو وات و ساخت کارخانه توليد پنل‌هاي خورشيدي است. شرکت دنيکون ايتاليا ، نهادي فعال در شناسايي، ارتقا و توسعه فرصت‌هاي سرمايه گذاري بين المللي است و ساينو استيل چين هم شرکت دولتي بين المللي در حوزه معادن ، فلزات ، نيروگاه و حمل و نقل است که تاکنون 2.5 ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري کرده است. يزد به علت گستردگي جغرافيايي و تعداد روزهاي بيشتر آفتابي به بهشت انرژي خورشيدي ايران معروف است و با ورود بخش خصوصي براي احداث نيروگاه آفتابي کوچک در استان، سال‌هاي آينده ميزان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي در آن کاهش خواهد يافت. متوسط ساعت آفتابي سالانه يزد سه هزار و 200 ساعت اعلام شده و به همين دليل توان زيادي براي ايجاد و توسعه نيروگاه‌هاي خورشيدي فراهم است و همين امر موجب شد تا دولت تدبير و اميد توجه ويژه‌اي به سرمايه گذاري در حوزه انرژي خورشيدي و جذب سرمايه گذاران در اين بخش داشته باشد. هم اکنون تعدادي سرمايه گذار متقاضي نصب 700 مگاوات انرژي خورشيدي در يزد از طريق شرکت‌هاي داخلي و خارجي هستند.