تشکيل ۲۶ هزار پرونده تخلف در کميسيون ماده ۱۰۰
رييس شوراي شهر تهران، تخلف در ساخت و ساز و تغيير کاربري را از جمله موارد فساد در شهرداري تهران عنوان کرد و گفت: ۲۶ هزار پرونده تخلف در کميسيون ماده ۱۰۰در عرض دوسال ۹۵ و ۹۶ تشکيل شده است. محسن‌هاشمي‌از جمله فسادها در شهرداري‌ تهران به تخلف در ساخت و ساز و تغيير کاربري اشاره کرد و گفت: اين فساد به يک اپيدمي‌در کل شهرهاي ايران تبديل شده،‌ چرا که به دليل کمبود نقدينگي، شهرداري‌ها مي‌توانند از طريق کميسيون ماده ۱۰۰ تخلف در ساخت و ساز را به پول تبديل کنند و به همين دليل با جديت به موضوع رفع تخلفات ساخت و ساز وارد نمي‌شوند.





پرداخت 200 دلار ارز به هر زائر حج
معاون توسعه مديريت و منابع سازمان حج و زيارت از پرداخت 200 دلار ارز مسافرتي به هر زائر ايراني حج تمتع بر مبناي هر دلار سه هزار و 900 تومان در سال جاري خبر داد. محمد آزاد افزود: تاکنون از نحوه پرداخت اين ميزان ارز به زائران حج تمتع 97 اطلاعي در دست نيست اما سال گذشته زائران با ارائه کد ملي در شعب اعلام شده 300 دلار ارز مسافرتي دريافت مي‌کردند.
معاون سازمان حج و زيارت اظهار داشت: ميزان ارز ياد شده براساس اعلام بانک مرکزي است و به طور معمول پس از صدور ويزاي زائران حج، اقدامات پرداخت ارز نيز آغاز خواهد شد.





جزئيات تشديد مجازات اسيدپاشي در مجلس
طراح طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه ديدگان ناشي از آن درباره آخرين وضعيت اين طرح گفت: طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه ديدگان ناشي از آن در يک قدمي‌بررسي نهايي در صحن علني قرار دارد. سيده فاطمه حسيني درباره آخرين وضعيت اين طرح گفت: طرح تشديد مجازات اسيدپاشي و حمايت از بزه ديدگان ناشي از آن در يک قدمي‌بررسي نهايي در صحن علني قرار دارد. وي ادامه داد: با توجه به خلا قانوني تلاش بر آن است که علاوه بر تعيين حبس‌هاي طولاني مدت با درنظر گرفتن ميزان آسيب وارده به اندام و نيز در نظر گرفتن اهميت عضو، مجازات تشديد مي‌شود.
سرقت در صدر جرايم پايتخت
رئيس پليس پايتخت ضمن بر شمردن اولويت‌هاي پليس، بر ضرورت پاکسازي مناطق آلوده تهران تاکيد کرد. سردار حسين رحيمي‌در پاسخ به اين سوال که سه موضوع جرم خيزي در تهران براساس بسامد کدام هستند، گفت: قطعا سرقت اولويت اول و دغدغه مردم و بيشترين آمار جرم در تهران به شمار مي‌رود. سردار رحيمي‌اضافه کرد: بعد از سرقت، موضوع مهم ديگر، مواد مخدر است که به شدت روي آن‌ها برنامه ريزي مي‌کنيم و مقابله با توليد و توزيع کنندگان مواد مخدر از اولويت‌هاي هميشگي ماست. وي ادامه داد: اوباش گري و نزاع خياباني به عنوان سومين رتبه ديگر جرم‌ها در تهران است که اراذل و اوباش بدانند پليس اجازه چنين اعمال مجرمانه‌اي را به آن‌ها نمي‌دهد. رئيس پليس پايتخت گفت: همچنين بيش از ۴۰ درصد پرونده‌ها در اين مراکز مشاوره مي‌آيند و بالغ بر ۸۰درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش مي‌شود.
برخورد با صفحات غيراخلاقي
در دستور کار پليس فتا
رئيس پليس فتا پايتخت گفت: برخورد و شناسايي گردانندگان صفحات مستهجن و غيراخلاقي در دستورکار اين پليس است و طبق وظيفه، پليس فتا با صفحات مجرمانه و مستهجن برخورد خواهد کرد. سرهنگ تورج کاظمي‌در گفتگو با فارس درخصوص عملکرد اين پليس اظهار داشت: رصد و پايش فضاي مجازي و شناسايي صفحات غيراخلاقي، مستهجن و مجرمانه طبق وظيفه در دستور کار پليس فتا است. رئيس پليس فتا پايتخت تصريح کرد: رصد و پايش صفحات غيراخلاقي و ارجاع آن به محض شناسايي به پليس امنيت از جمله مواردي است که اين پليس انجام مي‌دهد. وي با بيان اينکه موضوعات اخلاقي و انتشار تصاوير مستهجن از جمله بيشترين موارد تجسس پليس در فضاي مجازي است، اعلام کرد: به محض شناسايي مجرمان، پليس فتا آنان را به دستگاه قضايي تحويل خواهد داد. کاظمي‌درخصوص کري‌خواني اراذل و اوباش در فضاي مجازي اعلام کرد: اراذل و اوباشي که در فضاي مجازي مبادرت به کري‌خواني کنند، به محض شناسايي به پليس امنيت ارجاع خواهند شد.
۲۴ کشته در سانحه ريلي ترکيه
تلويزيون دولتي ترکيه گزارش داد که يک قطار مسافربري در شمال غربي اين کشور از خط خارج شده و بر اثر اين حادثه دست‌کم ۲۴ تن کشته شده‌اند. به گزارش ايسنا، اين قطار با حدود ۳۶۰ مسافر از شهر کاپيکول در مرز بلغارستان به استانبول مي‌رفت که در استان تکيرداغ دچار سانحه شد. به گزارش کانال تلويزيوني تي آر تي‌هابر، در مجموع شش واگن از خط خارج شده است. مقام‌ها آب و هواي بد و رانش زمين را علت حادثه دانسته‌اند با اين حال شبکه سي ان ان ترک گزارش داد که ريختن يک پل علت حادثه است. مهمت جيلان، فرماندار تکيرداغ به کانال ان تي وي گفت که بسياري از زخمي‌ها اکنون با بالگرد منتقل شده‌اند. در تصاوير تلويزيوني از صحنه حادثه مي‌توان ديد که امدادگران در حال خارج کردن زخمي‌ها و قربانيان از واگن‌ها هستند. به گزارش بي‌بي‌سي،‌ همزمان منابع خبري در روسيه خبر داده‌اند که جهانگردان روس هم در ميان زخمي‌ها هستند.
بررسي مستمر ليست خريد تجهيزاتي بيمارستان‌ها
رييس سازمان غذا و دارو با اشاره به نرخ ارز مبادله‌اي تجهيزات و ملزومات پزشکي، از برخورد جدي با شرکت‌هاي گران فروش و متخلف خبر داد. به گزارش ايسنا، غلامرضا اصغري اظهار داشت: ممکن است برخي از شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي با بهانه نوسانات نرخ دلار و به اميد افزايش چندين برابري يا نامتعارف قيمت محصولات، اقلام تجهيزات پزشکي را نفروشند يا قيمت‌ها را افزايش داده باشند، در حالي که همه شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي با ارز مبادله‌اي و دولتي اقلام مورد نياز را وارد يا تامين مي‌کنند. وي با تاکيد بر برخورد قاطعانه وزارت بهداشت با شرکت‌هاي متخلف تجهيزات پزشکي، بيان کرد: پيش از نوسانات بازار دلار، نرخ ارز مرجع 3 هزار و 860 تومان بود که اکنون به 4 هزار و 200 تومان رسيده است، اما برخي شرکت‌ها انتظار داشتند افزايش قيمت فروش بيش از اين باشد. بر همين اساس طبق برخي گزارش‌ها مبادرت به گران فروشي کردند. در چنين شرايطي قاعدتا 2 برخورد اساسي انجام مي‌شود که يکي از آنها محروميت اين شرکت‌ها از ارز 4 هزار و 200 توماني مبادله‌اي در بازار تجهيزات پزشکي است. رييس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: فاکتورهاي خريد تجهيزات پزشکي بيمارستان‌ها همگي به طور مداوم بررسي مي‌شوند و اگر در اين فاکتورها مدرکي مبني بر خريداري تجهيزات پزشکي با قيمتي بيش از نرخ مصوب وزارت بهداشت رويت يا توسط خود بيمارستان گزارش شود، شرکت‌هاي متخلف فورا با پيگيري وزارت بهداشت، پرونده قضايي آنها از طريق تعزيرات پيگيري مي‌شود.
چاره‌انديشي براي هواکش‌هاي فلزي مرتفع محوطه برج آزادي
رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران گفت: در فرآيند ساماندهي برج آزادي، هواکش‌هاي فلزي و مرتفع در محوطه ايجاد شده که هماهنگي با اين برج تاريخي ندارد. به گزارش مهر، محمد سالاري با اشاره به بازديدي که از برج آزادي داشته است، گفت: در اين بازديد فضاهاي زيرسطحي و محوطه برج مورد بررسي قرارگرفت، اقداماتي در محوطه سازي برج انجام شده که به اتمام رسيده است و همچنين فضاهاي زيرسطحي که بعضاً از آنها آب چکه مي‌کرد تا حد زيادي برطرف شده اما بخش‌هايي نيز باقي مانده که نياز به ترميم و بازسازي دارد که اين روند بايد با نظر سازمان ميراث و شهرداري باشد. رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران افزود: يکي از اشکالاتي که در فرآيند محوطه سازي آنجا مشاهده شد، ايجاد هواکش‌هاي فلزي مرتفعي بود که تناسبي با برج آزادي به عنوان يکي از نمادها و عناصر هويت بخش شهر تهران نداشت. در محوطه پيراموني برج آزادي و فضاي سبز آن، مناسبت‌هاي ملي گسترده‌اي شکل مي‌گيرد و همه مردم از سراسر ايران و جهان در اين محوطه در اين سالگردهاي ملي گردهم مي‌آيند اما ما شاهد ايجاد هواکش‌هايي با ترکيب نامناسب در اين فضا بوديم که ارتفاع قابل توجهي نيز از سطح چمن داشته است. سالاري با بيان اينکه مسئولان برج نيز اذعان داشته‌اند مجموعه هواکش‌ها بدون در نظر گرفتن سيما و منظر کلي برج است و بايد مورد بازبيني و تغيير قرار گيرد، اظهار داشت: برج آزادي به عنوان يکي از مراکز جاذب توريست نياز دارد محوطه و فضاي پيراموني آن، آرام سازي شود و مجموعه اقداماتي در حوزه‌هاي مختلف عمراني و حمل و نقل ترافيک براي آرام سازي اين منطقه انجام شود. در حال حاضر اطراف برج به دليل وجود بزرگراه‌ها، خودروها با سرعت بالايي تردد مي‌کنند و امکان حضور شهروندان به سهولت در محوطه پيراموني فراهم نيست.
رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه تهران مطرح کرد؛
گروه اجتماعي: بحث آبياري زمين‌هاي کشاورزي جنوب تهران را بايد فاجعه‌اي براي شهروندان دانست چراکه محصولاتي که در اين مزارع توليد شده حاوي فلزات سنگين، برخي مواد شيميايي ناشي از شوينده‌ها و پساب‌هاي صنعتي است. از طرف ديگر به طور متوسط آب بهايي که درطول يک سال توسط کشاورز براي استفاده از آب چاه براي سه هکتار پرداخت مي‌شود ۳ميليون ۵۰۰ هزار تومان است؛ اما کشاورز براي استفاده از آب فاضلاب در همين مقدار زمين نهايتا يک ميليون تومان پرداخت مي‌کند اين را تنها کشاورزان منطقه قلعه نو نمي‌گويند؛ بلکه کشاورزان مجاور اين منطقه نيز آن را تاييد مي‌کنند. حالا هم رئيس گروه سلامت محيط و کار دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره چرايي آبياري مزارع با فاضلاب و اقدامات انجام شده جهت رفع آن، گفت: اجراي کامل طرح جامع فاضلاب شهر تهران راهکار اصلي جلوگيري از آبياري زمين‌هاي کشاورزي با فاضلاب است.
عليرضا صدرائي در گفتگو با ايسنا، درباره ميزان سطح زير کشت زمين‌هاي کشاورزي جنوب تهران که با فاضلاب آبياري مي‌شوند توضيح داد و گفت: براساس آخرين اطلاعات ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار زمين که بيشتر در جنوب تهران هستند، زير کشت هستند. حدود ۱۱۳ تا ۱۱۵ هکتار نيز زمين زير کشت با فاضلاب شناسايي شده است. يکي از دلايل استفاده کشاورزان از اين نوع آب، تصفيه ناقص فاضلاب است؛ با توجه به اينکه هنوز طرح جامع فاضلاب شهر تهران کامل اجرا نشده است، فقط حدود ۳۰ درصد فاضلاب تصفيه مي‌شود. وي ادامه داد: بسياري از زمين‌هاي کشاورزي اين منطقه بايد کشت ديم داشته باشند، اما با توجه به اينکه فاضلاب از کنار اين زمين‌ها عبور مي‌کند و کشاورز نيز تمايل دارد ميزان محصولش افزايش يابد و بتوانند سريع‌تر آن را برداشت کند، ممکن است از اين فاضلاب استفاده کند. در بعضي بخش‌ها نيز نهرهاي آبي وجود دارد که براي آبياري قابل استفاده هستند، اما در نقاطي با فاضلاب مخلوط شده و در نهايت به فاضلاب تبديل شده‌اند. البته بر اساس ضوابط بهداشتي، آبياري و استفاده از فاضلاب تصفيه نشده براي کشاورزي ممنوع است. بسته به مسيري که فاضلاب از آن عبور مي‌کند، آلودگي آن متفاوت است و مي‌تواند مواردي چون آلودگي‌هاي ميکروبي و سموم مختلف مانند ترکيبات نيترات، سرب و کادميوم داشته باشد.
رئيس گروه سلامت محيط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران تصريح کرد: با توجه به اينکه آب فاضلاب از کنار زمين‌هاي کشاورزي عبور مي‌کند، در بسياري مواقع ديده مي‌شود که از آن انشعابي گرفته شده است يا گاهي با استفاده از پمپ آب، آن را به داخل زمين‌ها منتقل مي‌کنند. اين آب سطحي است و به همين دليل دسترسي به آن بسيار راحت است. آب از چاه‌ها هم برداشت مي‌شود، اما ممکن است آلودگي داشته باشند. افزون بر آن گاهي کشاورزان به آبي که از چاه برداشت شده، آب فاضلاب هم اضافه مي‌کنند تا حجم آب افزايش پيدا کند، اما با اين کار کيفيت آب براي آبياري از دست مي‌رود. بسياري از زمين‌ها بايد کشت ديم داشته باشند، اما وقتي بارندگي مناسب نباشد، کشت ديم نيز پاسخگو نيست.
طرح جامع ايمني فاضلاب شهر تهران اجرا شود
صدرايي تاکيد کرد: با توجه به اينکه استفاده از فاضلاب براي آبياري تخلف است، با کشاورزاني که از اين آب استفاده مي‌کنند و همچنين دستگاه‌هايي که به مسئوليت خود عمل نکرده‌اند، برخورد قضايي صورت مي‌گيرد. وي در ادامه با بيان اينکه مجري اصلي تصفيه فاضلاب سازمان آب و فاضلاب است، افزود: وقتي اين آب تصفيه شود، استانداردهاي لازم براي استفاده در زمين‌هاي کشاورزي را پيدا مي‌کند. تا زماني که اين کار انجام نشود و مشکل کم آبي نيز ادامه داشته باشد، برخورد با کشاورز راهکار اصلي نيست؛ بنابراين راهکار اصلي حل اين مساله اجراي طرح جامع فاضلاب شهر تهران است. با کمک اين طرح که بخشي از آن نيز اجرا شده است مي‌توان از اين منبع آبي که حجم بالايي هم دارد، استفاده کرد. ايران کم آب است و تصفيه فاضلاب کمک مي‌کند از فاضلاب بدون دغدغه براي زمين‌هاي کشاورزي استفاده کرد.
رئيس گروه سلامت محيط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به وجود برخي مشکلات براي تکميل طرح جامع فاضلاب شهر تهران، تصريح کرد: به دليل شيب منطقه تمام فاضلاب شهر تهران به سمت جنوب تهران مي‌آيد؛ يعني اين ميزان فاضلاب متعلق به کل شهر تهران است. در حال حاضر چند تصفيه خانه در مسير اين فاضلاب وجود دارد. اين فاضلاب بايد قبل از ورود به دشت جنوب تهران در تصفيه خانه‌ها تصفيه شود و بعد از آن با استفاده از کانال‌ و لوله توزيع شود. به گفته وي، در مناطقي از جنوب تهران که به سمت دشت ورامين مي‌روند مانند جاده فيروزآباد، قلعه نو و صالح آباد غربي مي‌توان زمين‌هايي که از آب فاضلاب براي آبياري محصولات خود استفاده مي‌کنند، پيدا کرد.
طي حکم شهردار تهران؛
شهردار تهران در حکمي‌محمد علي کريمي‌را به سمت رئيس مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران منصوب کرد. سيد محمد علي افشاني شهردار تهران در حکم خود نوشت «اميد است با استعانت از پروردگار يکتا و در راستاي اهداف "شهرزيست پذير و شهروند مشارکت پذير" و با بهره‌گيري از استعداد و توانمندي نيروهاي لايق، کاردان، متخصص و متعد شهرداري تهران با انجام وظايف محوله از جمله اطلاع‌رساني و انعکاس سريع و دقيق و شفاف اقدامات شهرداري تهران، بهبود کيفي و موثر برنامه‌هاي رسانه‌هاي و خبري، رصد و تحليل اهداف مديريت شهري و تعامل سازنده با کليه رسانه‌ها، موجبات خدمات‌رساني مفيد و موثر به شهروندان عزيز تهران را فراهم آوريد.
رئيس مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران که پيش از اين مسئوليت مشاور رئيس کل و مديرکل روابط عمومي‌بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران را بر عهده داشت، جانشين امين عارف نيا شده است.
محمدعلي کريمي ‌در سال 1371در رشته علوم ارتباطات اجتماعي گرايش روزنامه نگاري وارد دانشگاه علامه طباطبايي شد و سال 1375 با رتبه سه در مقطع کارشناسي ارشد ادامه تحصيل داد.
بر اساس گزارش سايت شهرنوشت، در کارنامه رئيس مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران علاوه بر فعاليت‌هاي اجرايي تدريس رشته علوم ارتباطات و روابط عمومي‌دانشگاه جامع علمي-کاربردي، دانشکده خبر و دانشکده صدا و سيما بوده نيز به چشم مي‌خورد.