مجید حسینی در یک قدمی پیوستن به ترابزون
رسانه‌های ترکیه‌ای از آغاز مذاکرات باشگاه ترابزون اسپور این کشور با مجید حسینی خبر دادند.
به گزارش تجارت به نقل از سایت Mac ترکیه، سید مجید حسینی مدافع تیم استقلال در جام جهانی خوش درخشید و عملکرد خوبی نیز در تیم باشگاهی خود داشت. در این بین باشگاه ترابزون اسپور برای تقویت خط دفاعی خود قبل از شروع لیگ ترکیه، به دنبال به خدمت گرفت سید مجید حسینی است.
روزنامه پرتیتراژ صباح نیز خبر داد که توافق نهایی بین مجید حسینی و باشگاه ترابزون حاصل شده است و مدیریت این باشگاه با مجید حسینی درباره همه زمینه‌ها به توافق
رسیده است.




تمجید کنفدراسیون آسیا از بیرانوند
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا ۵ لحظه برتر تیم های آسیایی را در این دوره از رقابت ها اعلام کرد.
به گزارش تجارت به نقل از AFC، در این دوره از رقابت‌های جام جهانی، ۵ تیم آسیایی در جام جهانی حاضر بودند که در این بین تنها ژاپن بود که به دور دوم راه یافت و با شکست برابر بلژیک از این دوره از رقابت ها کنار رفت.
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی ۵ لحظه برتر تیم های آسیایی را در این دوره از رقابت ها اعلام کرد که مهار پنالتی کریستیانو رونالدو برترین بازیکن جهان از سوی علیرضا بیرانوند، یکی از این اتفاق ها بوده است.





رمز موفقیت بلژیک برابر فرانسه از نظر مارتینس
سرمربی تیم ملی بلژیک می‌گوید رمز موفق بودن تیم ملی این کشور برابر فرانسه نترس بازی کردن است.
به گزارش تجارت به نقل از رویترز، روبرتو مارتینس، سرمربی اسپانیایی بلژیک قبل از بازی حساس این کشور برابر فرانسه در نیمه نهایی جام جهانی گفت: من فکر می‌کنم رمز موففقیت ما در این دیدار این است که بتوانیم فوتبال بدون ترسی برابر فرانسه بازی کنیم. این شیوه کمک زیادی به ما خواهد کرد و باعث می‌شود تا بتوانیم شیوه فوتبالی خودمان را به حریف دیکته کنیم. تیمی موفق است که بتواند فوتبال گروهی و منظمی بازی کند. همه بازیکنان باید علایق و شیوه‌های بازی خودشان را فراموش کنند و در خدمت تیم باشند.
ایران آماده برگزاری مسابقات بین المللی
پرش با اسب است
رییس کمیته هیات داوران مسابقات سوارکاری پرش با اسب، «CSI» گفت: تهران آماده برگزاری این مسابقات است و امیدواریم ورزشکاران ایرانی بهترین نتایج را در این دوره از مسابقات کسب کنند.
مسابقات «csi» مخفف رویداد بین المللی پرش با اسب است که فدراسیون سوارکاری می تواند با درخواست از فدراسیون جهانی زمینه برگزاری این مسابقات را فراهم کند. فدراسیون جهانی نیز با در نظر گرفتن امکانات و شرایط برگزاری مسابقه دستور لازم برای برگزاری آن صادر خواهد کرد. این مسابقات در دو بخش تک ستاره و آماتور برگزار می شود.
سرمربی والیبال نوجوانان:
دنبال نتیجه گرایی نیستم
سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران گفت: دنبال نتیجه گرایی نبودم و نیستم وگرنه برای مسابقات قهرمانی آسیا تیم دیگری را انتخاب می کردم. به گزارش ایرنا، مسابقات والیبال زیر 18 سال آسیا هفته گذشته در تبریز برگزار شد و در نهایت هم ایران با هدایت محمد وکیلی به مقام سومی دست یافت. ایران پیش از این هم چهار بار میزبان مسابقات نوجوانان آسیا بود که در هر چهار مرتبه قهرمان شده بود. در مجموع ایران از 11 دوره قبلی این رقابت ها، هفت طلا و یک نقره کسب کرده است. مقایسه نتایج دوره های گذشته با عملکرد شاگردان وکیلی در این دوره از مسابقات، باعث طرح انتقاداتی شد. این رقابت ها تجربه خوبی برای بازیکنانی بود که برای نخستین بار در مسابقات رسمی شرکت می کردند. سطح والیبال پایه در قاره آسیا، اگر از بقیه قاره ها بالاتر نباشد، پایین تر هم نیست.
اعلام برنامه رقابت ۱۶ کماندار ایران
در مسابقات کاپ آسیا
تیم ملی تیروکمان که با ۱۶ کماندار در رقابت‎های کاپ آسیا شرکت کرده از روز سه شنبه با برگزاری دیدارهای مقدماتی بخش ریکرو و کامپوند، کار خود در این رقابت‎ها را آغاز می‎کند.
به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات تیروکمان کاپ آسیا از فردا سه شنبه به میزبانی چین تایپه آغاز می شود. برای حضور در این رقابت ها، تیم ملی تیروکمان ایران با ۱۶ کماندار در دو بخش ریکرو و کامپوند زیر نظر پارک میوک وون (سرمربی) همراه با بهزاد پاکزاد و زهرا شعبانی (مربیان) روز گذشته عازم چین تایپه شد.
پس از 22 سال و همزمان با کشتی آزاد رقم خورد؛
گروه ورزش: تیم کشتی فرنگی نوجوانان کشورمان با کسب ۲ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ مدال برنز برای سومین بار عنوان قهرمانی
رقابت های جهانی را از آن خود کرد.
پیام تبریک رئیس جمهور به مناسبت قهرمانی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی دانش‌آموزان
رییس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی مقتدرانه و امیدبخش تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی دانش‌آموزان در بازی‌های جهانی دانش‌آموزی، این سرافرازی را بیانگر ظهور استعداد، همت و شایستگی فرزندان رشید این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف جهانی و نشان‌دهنده اهمیت ورزش دانش‌آموزی به عنوان پشتوانه حقیقی ورزش ملی دانست.
به گزارش تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ متن پیام آقای روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قهرمانی مقتدرانه و امیدبخش تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی دانش‌آموزان در بازی‌های جهانی دانش‌آموزی را به ملت شریف و جامعه تعلیم و تربیت کشور تبریک و تهنیت می‌گویم. این سرافرازی بیانگر ظهور استعداد، همت و شایستگی فرزندان رشید این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف جهانی و نشان‌دهنده اهمیت ورزش دانش‌آموزی به عنوان پشتوانه حقیقی ورزش ملی است. به همین لحاظ مسئولیت همه متولیان ورزش کشور را در شکوفا نمودن استعدادهای ورزشی بالقوه کودکان و نوجوانان دانش‌آموز سنگین‌تر می‌نماید. تقارن این افتخار با هفته بزرگداشت مقام معلم ایجاب می‌کند که مراتب قدرشناسی خود را از معلمان، مربیان، دست‌اندرکاران ورزش آموزشگاهی، دانش‌آموزان قهرمان و خانواده‌های ایشان ابراز نموده و سربلندی روز افزون نوجوانان و جوانان عزیز ایران اسلامی را از خداوند منان مسألت نمایم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
نتایج کشتی گیران کشورمان در این مسابقات به شرح زیر است:
در وزن ۴۵ کیلوگرم امیررضا ده بزرگی پس از استراحت در دور اول در دور دوم در مصاف با الیاس یانداروف از روسیه با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، ده بزرگی به گروه بازنده ها رفت وی در این گروه خوسانخون یونوشخونوف از بکستان را با نتیجه ۶ بر صفر شکست داد و راهی دیدار رده بندی شد. ده بزرگی در این دیدار با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب ادموند نازاریان از کشور بلغارستان شد و به عنوان پنجم رسید. در وزن ۴۸ کیلوگرم سجاد عباس پور پس از استراحت در دور اول در دور دوم لئونید موروز از مولداوی را با نتیجه ۱۰ بر یک از پیش رو برداشت. وی در دور سوم مقابل کنستانتین تئودور از رومانی با نتیجه ۸ بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. عباس پور در این مرحله مقابل آرشاد از هند با نتیجه ۶ بر ۵ به برتری دست یافت و راهی دیدار فینال شد. وی در این دیدار در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۴ بر ۴ مغلوب ابرار آتابایف از ازبکستان شد و به مدال نقره رسید. در وزن ۵۱ کیلوگرم ایمان محمدی در دور نخست با نتیجه ۴ بر یک از سد واچیک ساکیان از روسیه گذشت وی در دور بعد مقابل موکرمین آکتاس از ترکیه با نتیجه ۱۱ بر ۲ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر ترک در دور بعد، محمدی از دور رقابت ها کنار رفت و دوازدهم شد. در وزن ۵۵ کیلوگرم امیرحسین خوانساری پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل فافه یانا از گینه بیسائو (با توجه به عدم حضور این کشتی گیر) به پیروزی رسید. وی در دور سوم با نتیجه ۸ بر یک مانوئل استویچا از رومانی را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. خوانساری در این مرحله و برای حضور در دیدار فینال با نتیجه ۶ بر ۵ از سد امیربک سلطان اف از ازبکستان گذشت و راهی دیدار پایانی شد. وی در این دیدار مقابل گئورگی پرتایا از گرجستان با نتیجه ۷ بر صفر به برتری دست یافت و صاحب مدال طلا شد. در وزن ۶۰ کیلوگرم شاهین بداغی در دور اول فیلیپ مومی از آمریکا را با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب کرد وی در دور بعد مقابل ولادیسلاو کاراسیف از روسیه با نتیجه ۱۴ بر صفر پیروز شد. بداغی در دور سوم با نتیجه آدام حاجی زادا از آذربایجان را با نتیجه ۹ بر صفر شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۶ بر یک از سد پراویش از هند گذشت و به دیدار فینال راه یافت. بداغی در دیدار فینال مقابل سرهات کایریک از کشور ترکیه با نتیجه ۴ بر یک مغلوب و صاحب مدال نقره شد. در وزن ۶۵ کیلوگرم حسین قاسمی در دور نخست با نتیجه ۹ بر صفر حسن الحراتی از عربستان را مغلوب کرد وی در دور بعد مقابل میکیتا پولیتایف از اوکراین با نتیجه ۴ بر صفر به پیرورزی رسید اما در دور سوم با نتیجه ۸ بر ۳ مغلوب مسلم ایمادایف از روسیه شد و با توجه به حضور این حریف در دیدار فینال وی به گروه بازنده ها رفت. قاسمی در گروه بازنده ها مقابل کیوتارو سوگابه از ژاپن با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسید و راهی دیدار رده بندی شد. وی در این دیدار نیز با نتیجه ۷ بر صفر خویچا آنانیدزه از گرجستان را مغلوب کرد و به مدال برنز دست یافت. در وزن ۷۱ کیلوگرم محمدمهدی هداوند در دور نخست با نتیجه ۹ بر صفر سیمون بورکنهاگن از سوئد را شکست داد وی در دور بعد با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب استپان استارودوبتسیف از روسیه شد و با توجه به شکست این حریف روس در دور بعد، هداوند از مسابقات حذف و یازدهم شد. در وزن ۸۰ کیلوگرم محمد ناقوسی پس از استراحت در دور اول در دور بعد با نتیجه ۴ بر ۳ امیرخان تسوچویف از روسیه را شکست داد وی در دور سوم مقابل تیرونه استرکنبورگ از هلند با نتیجه ۵ بر صفر به پیروزی رسید. ناقوسی در دور چهارم اوکتای دمیر از ترکیه را با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب کرد و راهی مرحله نمیه نهایی شد. ناقوسی در این مرحله در مصاف با گئورگی تسوپوراشویلی از گرجستان با نتیجه ۷ بر یک شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۶ بر یک بکزاد احمداف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مدال برنز رسید. در وزن ۹۲ کیلوگرم محمد نصرتی در دور اول مقابل آرتور وق از مجارستان با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید وی در دور دوم با نتیجه و در صورت پیروزی در این دور در دور بعد با نتیجه ۳ بر یک عثمان آیایدین از ترکیه را از پیش رو برداشت و در دور سوم نیز مقابل ایگناس بوکایوسکاس از لیتوانی با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. نصرتی در این با نتیجه ۳ بر صفر لاشا تویلدیانی از گرجستان را مغلوب کرد و راهی دیدار فینال شد. نصرتی در این دیدار و در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۳ بر ۳ از سد با الکسی میلیشین از روسیه گذشت و به مدال طلا دست یافت. در وزن ۱۱۰ کیلوگرم محمدرضا عبدیان پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل توماس واورزینسکی از لهستان با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب شد و با توجه به شکست کشتی گیر لهستانی مقابل نماینده کشور آذربایجان، عبدیان از دور رقابت ها کنار رفت. و هفدهم شد.
رده بندی انفرادی این مسابقات به شرح زیر است:
۴۵ کیلوگرم: ۱- الیاس یانداروف (روسیه) ۲- هنادی زاورتایلو (اوکراین) ۳- ادموند نازاریان (بلغارستان) و گوربان گوربانوف (آذربایجان) ۵- امیررضا ده بزرگی (ایران) ۴۸ کیلوگرم:۱- ابرور آتابایف (ازبکستان) ۲- سجاد عباس پور (ایران) ۳- آرشاد (هند) و ایسخار کوربایف (قزاقستان) ۵۱ کیلوگرم: ۱- لازیزخون اوزبکوف (ازبکستان) ۲- لایشرام ملتل (هند) ۳- حسرت جعفراف (آذربایجان) و مری مایولیتکانوف (قزاقستان) ... ۱۲- ایمان محمدی ۵۵ کیلوگرم: ۱- امیرحسین خوانساری (ایران) ۲- گئورگی پرتایا (گرجستان) ۳- امیربک سلطانوف (ازبکستان) و دین محمد کوشکار (قزاقستان) ۶۰ کیلوگرم: ۱- سرهت کایریک (ترکیه) ۲- شاهین بداغی (ایران) ۳- آدام حاجی زاده (آذربایجان) و گاجیک اسنویان (فرانسه) ۶۵ کیلوگرم: ۱- مسلم ایمادایف (روسیه) ۲- شانت خاچاتریان (ارمنستان) ۳- ساموئل بلچیدت (آلمان) و حسین قاسمی (ایران) ۷۱ کیلوگرم: ۱- الکساندرین گوتو (مولداوی) ۲- شو یامادا (ژاپن) ۳- ویسال ایوبوف (قزاقستان) و گئورگی شپتیشویلی (گرجستان) ... ۱۱- محمدمهدی هداوند (ایران) ۸۰ کیلوگرم: ۱- کارن خاچاتریان (ارمنستان) ۲- گئورگی تسوپوراشویلی (گرجستان) ۳- محمد ناقوسی (ایران) و تورپان علی بیسلطانوف (دانمارک) ۹۲ کیلوگرم: ۱- محمد نصرتی (ایران) ۲- الکسی میلیشین (روسیه) ۳- جاکوب کامینسکی (آمریکا) و عثمان آیایدین (ترکیه) ۱۱۰ کیلوگرم: ۱- موحامت باکایر (ترکیه) ۲- سارخان مامادوف (آذربایجان) ۳- توماس واورزینسک (لهستان) و میکیتا کاوالسکی (بلاروس) ... ۱۷- محمدرضا عبدیان (ایران)
تقريباً دو ماه از فرمان ترامپ، رئيس جمهور آمريکا براي خروج يک جانبه اين کشور از توافق هسته‌اي برجام مي‌گذرد. در اين مدت کشورهاي اروپايي بارها تاکيد کرده‌اند که مي‌خواهند در همان چارچوب توافق هسته‌اي باقي بمانند. در اين شرايط کارشناسان معتقدند که اگر اتحاديه اروپا نتواند از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌هاي آمريکا محافظت کند يا اينکه شرکت‌هاي غربي خود تمايل به حضور در ايران نداشته باشند، آن زمان است که بايد بازگشت تحريم‌ها را جدي گرفت. تحريم‌هايي که طعم تلخ آن سال ۹۲، يک بار چشيده شده با اين تفاوت که اين بار به نظر مي‌رسد دست کم در حوزه خودرو، فعالان اين صنعت آمادگي بيشتري براي مواجهه با آن دارند.
کمتر کسي فراموش خواهد کرد که با توجه به تشديد تحريم‌هاي بين المللي در سال‌هاي ۹۱ و ۹۲، چه بر سر توليد و قيمت و البته کيفيت خودروهاي داخلي آمد و مشتريان و خودروسازان داخلي چه سختي‌هايي را در آن روزها به چشم ديدند. در آن سال‌ها با توجه به قهر خودروسازان خارجي، توليد خودرو در کشور به شدت افت کرد. شرايط به صورتي بود که در سال ۹۱، تيراژ خودرو به نصف سال ۹۰ و در سال ۹۲ نيز به يک سوم کاهش يافت. اين افت شديد اثر خود را بر قيمت نيز گذاشت و خودروهاي داخلي بيش از دو برابر افزايش قيمت را تجربه کردند و در نتيجه اين اتفاقات دست بسياري از مشتريان از بازار خودرو کوتاه شد. نکته ديگر اينجا بود که خودروسازان و قطعه سازان کشور به دليل تشديد تحريم‌ها، امکان تأمين مستقيم قطعات و مواد اوليه مورد نياز خود را از بازارهاي جهاني از دست دادند و اين موضوع به مانعي بزرگ بر سر راه توليد خودروهاي داخلي تبديل شد.
به اعتقاد بسياري از کارشناسان با توجه به ضربه‌اي که خودروسازي کشور از ناحيه تحريم‌ها در سال ۹۲ ديد، در حال حاضر اين صنعت در اولويت اعمال تحريم‌ها قرار گرفته است. اين کارشناسان معتقدند که تحريم‌ها نشان داد صنعت خودرو کشورمان بيش از هميشه به قطعات خارجي وابسته است و اين صنعت مونتاژکار قادر به تحمل هيچ ضربه‌اي چه داخلي و چه خارجي نيست. با اين نگاه دولت آمريکا با اولويت قرار دادن صنعت خودرو در قدم اول سرمايه گذاران حاضر در اين صنعت را نشانه رفته و در گام بعدي خواهان خنثي سازي تأثير خودروسازي در رشد اقتصادي کشور است.
حال سؤالي که مطرح مي‌شود اين است که آيا صنعت خودرو کشور با گذر از فضاي پسابرجام آمادگي اعمال تحريم‌هاي دوباره را دارد؟ و اينکه در نهايت اينکه ظرف هفته‌هاي آينده که آغاز تحريم‌هاي اين صنعت خواهد بود چه تمهيداتي براي روبه‌رويي با آن بايد انجام داد؟
آنچه مشخص است صنعت خودروي کشور اولين صنعتي است که بيشترين بهره را از برجام برده بود. بعد از توافق نامه هسته‌اي، شرکاي سنتي صنعت خودروي کشور بار ديگر به جاده مخصوص برگشتند تا با طرف‌هاي ايراني در ارتباط با شرايط جديد همکاري پاي ميز مذاکره بنشينند. حاصل اين رفت و آمدها چند قرارداد و توافق نامه بود. حال در شرايطي که خطوط توليد خودروسازان به مرور محصولات پسابرجامي‌را روانه جاده‌هاي کشور مي‌کند، با خروج آمريکا از برجام و هشدار به شرکت‌هاي خارجي طرف قرارداد با ايران در ارتباط با بازگشت تحريم‌ها، شرايط تازه‌اي پيش روي خودروسازي کشور قرار گرفته است. بعد از اين اتفاق نحوه ادامه کار طرف‌هاي خارجي حاضر در اين قراردادها، تبديل به دغدغه اول خودروسازان شده است.
هرچند با گذشت حدود دو ماه از خروج آمريکا از برجام و اظهار نظر اروپايي‌ها مبني برحمايت از برجام، اميدواري‌هايي به حضور شرکت‌هاي خارجي وجود دارد، اما نبايد فراموش کرد که اين امکان وجود دارد تا با آغاز تحريم‌ها، شرکت‌هاي خودروساز بازار ايران را بار ديگر ترک کنند.
با توجه به اينکه صنعت خودرو پيش از اين يک بار طعم تحريم را چشيده و از اين رهگذر ضربه سختي خورده است. برخي کارشناسان معتقدند سياست گذاران اين صنعت بايد در فرصت باقي مانده، تا جايي که امکان دارد قطعات مورد نياز اين صنعت را تأمين کنند. اقدام ديگري که بايد در اين بازه کوتاه زماني مورد توجه تصميم گيرندگان کشور قرار بگيرد، تسهيل روند نقل و انتقال پول و همچنين رايزني درباره اجرايي شدن قوانيني مانند قانون انسداد که در اتحاديه اروپا مطرح است.
کارشناسان معتقدند که خودروسازي ايران در شرايطي است که بيش از هر عامل ديگري براي توسعه، نياز به مشارکت شرکت‌هاي صاحب برند و صاحب بازار دنيا دارد. ضمن آنکه اين صنعت اصولاً ارزبر است، يعني اينکه توليد خودرو در ايران بيش از آنکه صادرات داشته باشد، نيازمند واردات است. به همين دليل تحريم و نوسان نرخ ارز دو عامل کند کننده جريان توسعه خودروسازي ايران خواهند بود. بنابراين شرايط فعلي نمي‌تواند براي اين صنعت شرايط خوشايندي باشد.
امروزه پيشرفت در صنعت خودرو بيش از آنکه در رشد ارقام توليد و فروش جستجو شود، در مفاهيم توسعه و پايداري در نرخ رقابت پذيري خود را نشان مي‌دهد. به عبارت ديگر، اينکه خودروسازي ايران بتواند اعداد رشد خود را چه در ابعاد کمي‌و چه در ابعاد کيفي همچنان پايدار حفظ کند و سهم بازار خود را افزايش دهد، مي‌توان اميدوار بود مسير توسعه را يافته است. در اين شرايط توسعه از کسب دانش فني و وجود نقدينگي لازم شروع و نهايتاً با دستيابي به بازارهاي پايدار به ويژه بازارهاي صادراتي به مرحله تکامل مي‌رسد. با اين حال تحريم، ورود دانش فني و دستيابي به بازارهاي پايدار صادراتي را کند کرده يا از ميان مي‌برد و باعث مي‌شود چرخه کامل خودروساز بودن در کشور ايجاد نشود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد که امروزه در دنيا بازارهاي پايدار در تجارت خودرو با ترکيبي از مهمترين توليدکنندگان و مونتاژکنندگان زير پرچم يک برند قابل اعتماد نظم پيدا مي‌کنند. با اين نگاه تحريم، يکي از عوامل اصلي برهم زننده چنين نظمي‌است و خودروسازي ايران را از زنجيره ارزش جهاني خودرو دور مي‌کند. در چنين شرايطي بايد تا آنجا که ممکن است به زيرساخت‌هاي داخلي از يک سو و هرم بازار داخلي از سوي ديگر توجه کنيم تا بتوانيم در يک فضاي ايزوله به خودروساز بودنمان در شرايط فعلي ادامه دهيم.
البته بسياري از اوقات سطح دانش فني در شرايط محدوديت نظير تحريم رشد پيدا مي‌کند اما نياز ثانويه رشد يعني دستيابي به يک بازار رقابتي پايدار اين صنعت را با مشکلاتي مواجه مي‌کند. در مجموع به نظر مي‌رسد شرايط در تحريم‌هاي فعلي دشوارتر از گذشته است و با وجود اينکه خودروسازي ايران تجربه قابل توجهي از تحريم گذشته کسب کرده اما از آنجايي‌که همين تجربه در بستن منافذ و دور زدن تحريم‌ها در طرف مقابل نيز ايجاد شده، بنابراين شرايط پيچيده‌تر از گذشته است. آمريکايي‌ها سخت گيري‌هاي فراواني را براي کشورها و شرکت‌هايي که خواهان ادامه تجارت با ايران هستند، در نظر گرفته‌اند.
با اين حال به نظر مي‌رسد که بايد منتظر ماند تا نتيجه رايزني اروپايي‌ها با آمريکايي‌ها طي روزهاي آينده بيشتر مشخص شود. نکته مهم اينجاست حتي اگر شرکتي هم تمايل به ماندن داشته باشد اما به دليل تحريم شديد نظام بانکي عملاً امکان تبادل مالي با ايران را نخواهد داشت که اين نکته شايد بسياري از شرکت‌ها را به نماندن در شراکت با ايران ترغيب کند.
اهميت حمايت از قطعه سازان در دوران تحريم‌ها
در همين حال محسن رزم خواه، مشاور انجمن صنايع همگن قطعه سازان نيز گفتگو با خبرنگار خبرنگار روزنامه «تجارت» درباره اهميت حمايت از فعالان حوزه قطعه سازي در کشور با شروع تحريم‌هاي جديد گفت: آمريکا صنعت خودروي کشور را مورد هدف قرارداده تا نابود کند که متاسفانه عوامل داخلي هم به انحاء مختلف به اين قضيه دامن مي‌زنند. حقيقت اين است که شرايط در صنعت قطعه سازي امروز به نحوي است که صنعتگران ديگر توان توليد ندارند و متاسفانه توليد در صنعت قطعه سازي با افزايش قيمت مواد اوليه، نرخ ارز، دستمزد و هزينه‌هاي سربار به حالت توقف درآمده است.
اين فعال حوزه قطعه سازي کشور اظهار داشت: قطعات خودرو از دو سال پيش تا کنون افزايش قيمتي نداشته اگر هم داشته خيلي جزئي بوده است. از ابتداي سال 1395 تا ارديبهشت ماه سال 1397 مواد اوليه و نرخ ارز 72 درصد، دستمزد 56 درصد و هزينه سربار 21 درصد رشد داشته است. نقش مواد اوليه در توليد قطعات خودرو 40 درصد، دستمزد 20 تا 40 درصد و هزينه‌هاي سربار بين 20 تا 40 درصد متغير است. به گفته رزم خواه؛ افزايش قيمت مواد اوليه توليد داخلي مورد نياز صنعت قطعه سازي مانند مواد پتروشيمي، فولاد، مس و آلومينيوم در حال حاضر حتي نسبت به درصد جهاني و رشد ارز براي توليدکنندگان گران تر تمام مي‌شود.
مشاور انجمن قطعه سازان همچنين در ادامه خاطرنشان کرد: ظلمي‌که امروز در حق صنعت خودروي داخلي مي‌شود درست در جهت خواسته دشمنان است. آمريکا صنعت خودروي کشور را مورد هدف قرارداده تا نابود کند که متاسفانه در اين ميان عوامل داخلي نيز به انحاء مختلف به اين قضيه دامن مي‌زنند. رزم خواه در انتهاي صحبت‌هاي خودش خاطرنشان کرد: جداي از همه اتفاقاتي که بدون برجام در خودروسازي ايران رخ خواهد داد، معتقدم اين صنعت بهتر و قوي‌تر از دوران قبلي تحريم، خود را حفظ خواهد کرد؛ در واقع راهکارهايي براي سرپا ماندن خودروسازي کشور و از بين نرفتن کامل آن، پيدا خواهد شد و اين صنعت البته بدون رشد و توسعه فني و کيفي، به حيات خود ادامه مي‌دهد. در نهايت اينکه به نظر مي‌رسد هر دو طرف ايران و اروپا طي هفته‌هاي گذشته به دنبال يافتن راهکارهايي براي به حداقل رساندن اثرات خروج آمريکا از برجام هستند و اين موضوع مي‌تواند به نفع خودروسازي کشور تمام شده و همکاري با برندهاي خارجي را ادامه دار کند.