شگرد جديد پيامکهاي تبليغاتي
و تداوم کلاهبرداري از مردم
ايجاد مزاحمت براي کاربران با تبليغات پيامکي و تلفني ناخواسته يا فريب آنها به روشهاي مختلف از وعدههاي جوايز متعدد تا شارژ يا سرويس رايگان، تماميندارد و اين بار حتي به راههاي مهندسي اجتماعي هم کشيده شده است.... اما به نظر ميرسد راههايي مانند شکايت از سرشمارههاي تبليغاتي و شمارههاي شخصي و حتي جلوگيري از ادامه فعاليت برخي شمارههاي شخصي پاسخگو نيست. زيرا شگرد ديگري که برخي پيش گرفتهاند، از اين هم فراتر رفته و اين بار حتي با ترفندهايي مثل مهندسي اجتماعي سعي در منحرف کردن مخاطب و رسيدن به هدفشان دارند. ...بر اين اساس بود که محمدجواد آذري جهرمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در اين باره در صفحه اينستاگرام خود نوشت: همواره مردم از بنده در مواجهه حضوري و يا در فضاي مجازي خواستهاند که با پيامکهاي مزاحم تبليغاتي و فريبکاريها و کلاهبرداريهايي که در اين زمينه گاهي صورت ميگيرد، مقابله جدي شود. پس از آنکه در عيد فطر، عدهاي با پيامک و طرح دروغ اينترنت ۱۲۰ گيگابايتي، تعدادي از مشترکين را فريب دادند و آنها اجبارا عضو يک سرويس حجمييکي از اپراتورهاي تلفن همراه شدند، اکنون عدهاي ديگر با سوءاستفاده از سرويسهاي ارزش افزوده اقدام به کلاهبرداري از مشترکين کردهاند. وي افزود: در مورد قبلي، براي بيش از ۳۱۰۰ قرباني نهايي، با دستور سازمان تنظيم مقررات، مبالغ عودت داده شد. در موارد اخير، سازمان تنظيم مقررات توقف فعاليت سرويسهاي ارزش افزوده مختلف را اعلام کرد. به اپراتورها ابلاغ شده ظرف يک هفته وجوه همه مشترکيان اين سرويسهاي ارزش افزوده را عودت دهند و با تکميل مستندات اين شرکتها به مراجع مربوطه براي رسيدگي تخلفات معرفي شوند. وزارت ارتباطات با تاکيد بر تسهيل مسير تجارت مجاز و حمايت از آن، با مصاديق کلاهبرداري و سوءاستفادههاي اينچنيني با قاطعيت برخورد خواهد کرد. از سوي ديگر مجيد حقي - معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري - نيز با اشاره به مشاهده ارسال گسترده پيامکهاي تبليغاتي با متن فريبنده از طريق پيامرسانهاي اجتماعي يا سرشمارههاي شخصي که کاربران را تشويق ميکند با ارسال کد، شارژ يا سرويس رايگان دريافت کنند، گفته است: برخي از کاربران با اعتماد به اين پيامها، موارد درخواستي در پيامک را انجام ميدهند که در برخي موارد به ثبت و فعال شدن سرويس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر ميشود. اپراتورها از سوي رگولاتوري ملزم شدهاند در اين باره به مشترکين اطلاعرساني لازم را انجام دهند و همچنين به تماميشرکتهاي ارايهدهنده خدمات مبتني بر محتوا براي انجام ندادن اينگونه تبليغات اخطار جدي ارسال کنند. حقي با تاکيد بر اينکه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات با جديت حقوق کاربران را از طريق مراجع حقوقي و قضايي مرتبط براي شناسايي عوامل اينگونه اقدامات پيگيري ميکند، از تماميمردم خواست کرد ضمن بيتوجهي به اينگونه پيامها، اطلاعات مربوط به سرويسها و خدمات ارزش افزوده را از سايتهاي اينترنتي رسمياپراتورها دريافت کنند.