افزايش نرخ ۳۳ ارز بانکي
بانک مرکزي نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۳۳ ارز از جمله دلار و يورو نسبت به روز يکشنبه افزايش و قيمت ۵ واحد پولي ديگر مانند پوند کاهش يافت؛ نرخ لير سوريه نيز ثابت بود.
به گزارش «کالاخبر»، براساس اعلام بانک مرکزي نرخ هر دلار آمريکا براي (سه شنبه نوزدهم تيرماه) با ۸۰ ريال افزايش نسبت به روز يکشنبه ۴۳ هزار و ۱۰ ريال قيمت خورد. همچنين نرخ هر پوند انگليس با ۵۴ ريال کاهش نسبت به روز يکشنبه ۵۷ هزار و ۷ ريال و هر يورو نيز با ۹۹ ريال رشد در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۵۶۲ ريال ارزش‌گذاري شد.







برگزاري همايش بزرگ ناشران اوراق بهادار
همايش بزرگ ناشران اوراق بهادار روز يکشنبه 24 تيرماه جاري با حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار و مديران ارشد شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي در مرکز همايش‌هاي بين المللي صداوسيما برگزار مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي‌سمات، در اين همايش بزرگ ويژگي‌ها و مزيت‌هاي سامانه جامع اطلاعات مشتريان (سجام) و آخرين وضعيت مقرراتي و الزامات اجرايي افشاي اطلاعات ناشران تشريح خواهد شد. سجام يک سامانه زير ساختي در بازار سرمايه است که تمام فعالان اين بازار اعم از سرمايه گذاران، مشتريان و مديران نهادها در اين سامانه، فقط يک بار براي هميشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد.







افزايش توليد انواع خودرو در سه ماهه امسال
آمار سه ماهه توليد انواع خودرو تا پايان خردادماه امسال 336 هزار و 699 دستگاه بود که با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته (307 هزار و 666 دستگاه) افزايش 9.4 درصدي داشت.
به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه ، آمار تجمعي توليد خودروي سواري تا پايان خردادماه امسال 317 هزار و 810 دستگاه بود که با توجه به آمار تجمعي تا پايان خردادماه 1396 (290 هزار و 887 دستگاه) با 9.3 درصد افزايش همراه بود.
بر همين اساس تا پايان خردادماه امسال 244 دستگاه ون در کشور توليد شد که با توجه به توليد 210 دستگاه ون در مدت مشابه سال گذشته با افزايش 16.2 درصدي روبه رو بوديم.
بورس کالا، بازوي دولت در حذف رانت
محمد آزاد افزود رييس اتحاديه آهن و فولاد گفت: اجرايي شدن دستورالعمل صادراتي جديد به منظور الزام به صادرات تنها از مسير توليدکننده اصلي موجب شده تا مسير سوء استفاده برخي افراد از مابه‌التفاوت نرخ ارز و ايجاد التهابات ناشي از خريد کالا از بازار داخلي و صادرات آن به بازارهاي جهاني بسته شود.
به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) و به نقل از کالا خبر، رييس اتحاديه آهن و فولاد کشور در خصوص مصوبه صادراتي وزارت صمت و اثر آن بر کوتاه شدن دست عده‌اي سودجو و واسطه از روند معاملات و صادرات جهت انتفاع ناشي از مابه التفاوت نرخ ارز اظهار کرد: وزارت صمت اين مصوبه را در حالي صادر کرده که اقدام مثبت و درستي در حوزه صادرات بوده؛ چراکه به کمک اين مصوبه حق و حقوق توليدکننده واقعي حفظ مي‌شود.
محمد آزاد افزود: توليدکننده‌اي که جهت توليد يک کالا زحمت کشيده، بايد به صورت مستقيم کالاي خود را صادر کند و سود ناشي از آن را به دست آورد.به اين ترتيب اين دستورالعمل صادراتي گام مثبتي در جهت شفافيت بازار و جلوگيري از التهاب و هيجان کاذب بوده که در راستاي حمايت از بازار داخلي و توليدکنندگان در صنايع تکميلي در حوزه‌هاي فلزي و پتروشيمي‌عملياتي شده است.
رييس اتحاديه آهن و فولاد کشور در خصوص تاثير اين مصوبه در کاهش التهابات اخير در بازار برخي محصولات در کشور گفت: اين مصوبه مانع از صادرات محصولاتي مي‌شود که توسط افرادي غير از توليدکننده واقعي صورت مي‌گرفت.
اوضاع به هم ريخته سياسي در بريتانيا
و بازار مثبت آسيا
شاخص‌ها در بازار ژاپن، هنگ کنگ و کره جنوبي پس از افزايش شاخص اس اند پي در معاملات آمريکا، با روند صعودي همراه شدند و سومين روز مثبت را آغاز کردند.
بازارهاي آسيايي در آخرين ساعات معاملاتي با افزايش شاخص‌ها همراه شدند در حالي که شاخص‌ها در بازار آمريکا نيز روند مثبتي را به ثبت رساندند. افزايش اميدواري نسبت به انتشار آمار عملکرد شرکت‌ها در فصل درآمدزايي تنش‌هاي موجود در بازار را کمي‌کاهش داده است.
به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه، شاخص‌ها در بازار ژاپن، هنگ کنگ و کره جنوبي پس از افزايش شاخص اس اند پي در معاملات آمريکا، با روند صعودي همراه شدند و سومين روز مثبت را آغاز کردند .
شاخص شانگهاي نيز پس از ترميم نسبي قيمت يوآن، وارد فاز اصلاحي شد و توانست با کمي‌افزايش معاملات را ادامه دهد.
قيمت پوند انگلستان نيز در اثر استعفاي دو تن از افراد کابينه ترزا مي‌در يک روز، با نوسان شديدي رو به رو شد.
معاون بورس تهران با هدف پیشگیری از سوء‌استفاده احتمالی تاکید کرد:
معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد : شفافيت، الزام اصلي شرکت‌ها در بورس است و همه ناشران بايد در دوره‌هاي زماني مشخص اطلاعات مالي را افشا کنند.
معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد : شفافيت، الزام اصلي شرکت‌ها در بورس است و همه ناشران بايد در دوره‌هاي زماني مشخص اطلاعات مالي را افشا کنند.
به گزارش خبرنگار ايبِنا، روح اله حسيني مقدم در نشست خبري بعد از مراسم نمادين زنگ معاملات پنجمين سالروز عرضه اوليه سهام سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين در بورس تهران اعلام کرد : ارزش بازار سهام شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين در بين همه شرکت‌هاي بازار سهام در رتبه ۵ قرار دارد که نشان مي‌دهد اين شرکت از ظرفيت‌هاي ويژه‌اي در بورس برخوردار است.
انتظار سهامداران: معاون شرکت بورس در ادامه با بيان اين مساله که سهامداران هميشه از ناشران انتظار ارتقاي بازدهي و سود دارند با اعلام آماري اظهار داشت؛ بر اساس تازه‌ترين ارزيابي‌ها، شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين برترين شرکت از نظر سرمايه ثبتي در ميان همه شرکت‌هاي تالار شيشه‌اي است.
نقش حاکميت شرکتي: همچنين حسيني مقدم به رعايت اصول حاکميت شرکتي از سوي شرکت‌ها در بورس اشاره کرد و گفت : در زنجيره شفافيت‌هايي که ناشران بايد آن را تکميل کنند، حاکميت شرکتي نقش تاثيرگذاري را براي شرکت‌ها بازي مي‌کنند و بورس تهران از همه شرکت‌هاي حاضر در اين بازار انتظار دارد که اصول حاکميت شرکتي را با استانداردهاي سخت گيرانه در نظام مديريتي خود اجرا کنند تا شکل گيري هر گونه رانت يا نشت اطلاعاتي به حداقل برسد.
راهبردهاي اصلي تاپيکو: در ادامه اين نشست خبري مديرعامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين با اعلام اين که افشاي مستمر اطلاعات و ارتقاي رتبه شرکت در معيارهاي مهم بورسي همانند ارزش بازار، شفافيت و ... از راهبردهاي اصلي شرکت است.
تسويه ۵۰ درصدي تسهيلات بانکي: مهدي مخدومي‌در پاسخ به سوال خبرنگار ايبِنا درباره ميزان تسهيلاتي که شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين براي اهداف جاري و آينده از سيستم بانکي دريافت کرده است اعلام کرد : تا پايان ۳۱ ارديبهشت ماه سال ۹۶ به ميزان ۱۳۰۰ ميليارد تومان تسهيلات از بانک‌ها دريافت کرده است که بعد از گذشت يکسال و در پايان دوره ۳۱ ارديبهشت ماه سال ۹۷ بيش از ۵۰ درصد از تسهيلات بانکي تسويه شده و تا پايان سال جاري روند تسويه تسهيلات بانکي از سوي شرکت ادامه خواهد يافت.
وضعيت پرتفوي: اين مقام مسوول در افزود : در حال حاضر در پرتفوي تاپيکو و هلدينگ‌هاي تابعه۴۲ شرکت غير کنترلي، ۳۸ شرکت کنترلي، ۴۷ شرکت غير بورسي و ۳۳ شرکت غير بورسي قرار دارد که شامل شرکت‌هاي (انرژي، سلولزي، تاپيکو و PIIC) مي‌شود.
جايگاه شرکت: وي در ادامه با بيان جايگاه شرکت در ميان ۱۰۰ شرکت برتر گفت: تاپيکو از نظر ارزش بازار رتبه ۸، سود آوري رتبه ۱۱، فروش رتبه ۲۳ و ارزش افزوده رتبه ۱۱ را با خود اختصاص داده است.
ارزيابي بازدهي: مديرعامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين در ادامه نشست خبري بورس تهران درباره بازدهي سهام تاپيکو گفت: در سال ۹۶ بازدهي پرتفوي بورسي شرکت به ۳۶.۶ درصد رسيد و اين در حالي است که در همين دوره يکساله بازدهي شاخص کل بورس ۲۴.۳ درصد و بازده شاخص شيميايي نيز به ۳۱.۹ درصد در گزارش‌هاي آماري به ثبت رسيده که وضعيت مطلوب شرکت را نشان مي‌دهد. رتبه شفافيت: مخدومي‌درباره رتبه شفافيت شرکت تاپيکو در بازار سرمايه اظهار داشت : رتبه شفافيت تاپيکو در بين کل شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس در دوره‌هاي ۱۲ ماهه منتهي به هر فصل از رتبه ۲۳۸ در ۳۱ خرداد ماه ۹۶ به رتبه ۸۴ در ۲۹ اسفند ۹۶ ارتقا يافته است که نشان مي‌دهد سياست‌هاي مالي شرکت در مسير توسعه‌اي قرار دارد.
فاضليان مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن گفت: يکي از نياز‌هاي اساسي بازار سرمايه را موسسات رتبه بندي اعتباري دانست و گفت: زماني که سرمايه گذاران به سمت بازار سرمايه جذب مي‌شوند يا بايد با سرمايه گذاري در صندوق‌هاي سرمايه گذاري خبرگي فعالين بازار را به خدمت گرفته و از سرمايه گذاري مستقيم خودداري کنند يا بايد به نتايج بررسي موسسات مستقل رتبه بندي اعتباري تکيه و به استناد نتايج بررسي آنها اقدام به سرمايه گذاري کنند. مديرعامل شرکت تامين سرمايه بانک مسکن در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه با بيان اين مطلب افزود: سودهاي کلان حاصل از سرمايه گذاري در بازارهاي رقيب همچون ارز و سکه هيچ کمکي به اقتصاد کشور نکرده و ساختار حاکميت کشور هم کوچکترين بهره مالياتي از آن نبرده است، بلکه براي اقتصاد کشور به مثابه سم مهلکي عمل کرده است. اما در مقابل بازار سرمايه نياز نقدشوندگي سرمايه گذاران را برطرف کرده و بازاري براي رقابت در جذب منابع مالي فراهم کرده است. محسن فاضليان با اشاره به تلاش‌هاي اخير دولت براي انتقال و هدايت نقدينگي به سمت توليد از طريق بازار سرمايه اظهار داشت: بايد خاطر نشان کرد که هدايت نقدينگي به سمت بازار سرمايه عمدتا متوجه بازار ثانويه اوراق بهادار است، اما آن چيزي که به توليد و توسعه کشور کمک مي‌کند بازار اوليه و تجهيز و تشکيل شرکت‌ها است.
در ادامه‌ بلاتکليفي کاربران کم‌مصرف اينترنتي؛
نارضايتي کاربران به تعرفه‌هاي غيرحجمي‌به جاي نامحدود
پس از ارائه تعرفه‌هاي غيرحجمي‌براي اينترنت ثابت، مشترکان کم‌مصرفي که به اندازه کاربران عادي، حجم اينترنتي نمي‌خواستند و تنها خواستار سرعت بالاي اينترنت بودند، نسبت به اين تعرفه‌ها اعتراض‌هايي داشتند اما هنوز تعرفه جداگانه‌اي براي آن‌ها در نظر گرفته نشده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، در حالي که جايگزيني اينترنت نامحدود يا غيرحجمي‌و ارايه تعرفه‌هاي جديد اينترنت ثابت، در آخرين روزهاي دولت يازدهم مطرح و به دليل انتقادات، تکميل طرح مذکور برعهده وزير ارتباطات نهاده شد، مساله‌ مشترکاني که خواستار سرعت بالا و حجم پايين‌تر بودند نيز عنوان شد.
تعرفه‌هاي جديد البته نه تعرفه‌هايي تماما نامحدود بلکه مبتني بر سياست مصرف منصفانه هستند. همان زمان هم اين موضوع مطرح شد که شايد اين تعرفه‌ها براي کاربري که در طول ماه مصرف اينترنت بالايي دارد، منصفانه باشد، همان‌طور که يک کاربر گفته بود: «تقريبا به نفع من است که اينترنت زياد مصرف مي‌کنم. من الان ۴مگ را دارم دو ماهي ۳۰۰هزار تومن پرداخت ميکنم!» اما کاربري ديگري معتقد بود:« تکليف کساني که به حجم کم دانلود ولي سرعت بالا نياز دارند چه مي‌شود؟ اين نرخ‌ها بسيار گران است و قطعا استقبال نخواهد شد.»
در همين حال، ارائه تعرفه‌هاي غيرحجمي‌به جاي نامحدود، نارضايتي کاربران را به همراه داشت اما وزير ارتباطات همان زمان اظهار کرده بود: «اطمينان داشته باشيد که حتي با وجود مفهوم مصرف منصفانه بيش از ۸۰ درصد کاربران ديگر نيازي به خريد حجم يا پرداخت هزينه اضافه نخواهند داشت.» بنابراين در شرايطي که خود آقاي وزيز هم اذعان داشت حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گيگابايتي را در ماه تجربه مي‌کنند، ظاهرا به کاربران کم‌مصرف بي‌توجهي شده بود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اما در واکنش به اين موضوع،‌ درباره اينترنت پرسرعت براي مشترکان کم‌مصرف، توضيح داد: دسته‌اي از مشترکين نياز به سرعت بالا دارند، در حالي که حجم مصرفي آن‌ها بالا نيست. براي اين دسته از مشترکين هرچند امکان استفاده از سرويس‌هاي موبايل وجود دارد اما شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات ثابت براي حفظ اين مشترکين، ارائه بسته‌هاي رقابتي براي اين گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهايي چون بسته ازدياد سرعت و غيره.
اکنون از آخرين وعده وزير ارتباطات مبني بر ارائه تعرفه‌ به مشترکان کم‌مصرف مدتي گذشته و خبري از تعرفه‌هاي جديد نيست، البته حسين فلاح جوشقاني- رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- چندي پيش اعلام کرد: به دليل نگراني‌ اپراتورها از اينکه مشترکان کم‌مصرفي که سرعت بالا مي‌خواهند، به سمت اپراتورهاي ديگر بروند، درصورت موافقت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، تغيير تعرفه‌هاي جديد براي مشترکان کم مصرف اينترنت توسط اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي ابلاغ مي‌شود.





 
بزرگترين کارخانه توليد موبايل راه اندازي شد
کمپاني سامسونگ بزرگترين کارخانه توليد گوشي‌هاي هوشمند خود را در هندوستان افتتاح کرد. در اين مراسم نخست وزير اين کشور و رئيس جمهور کره جنوبي حضور دارند. بر طبق گزارشات و اخبار موجود به نظر مي‌رسد که سامسونگ قصد دارد گوشي‌هاي زير صد دلار و گلکسي اس ۹ را در اين کارخانه توليد کند حال بايد ديد اين رويداد چه تاثيري در بازار هندوستان که يکي از پرجمعيت‌ترين کشور‌هاي جهان است دارد.
کشور هندوستان بنا بر گزارشات صورت گرفته چهار صد ميليون کاربر موبايل دارد و با توجه به اينکه کشور ياد شده يک ميليارد و سيصد ميليون جمعيت دارد به نظر مي‌رسد اين کشور توانايي پيشرفت‌هاي زيادي را در اين زمينه دارد به همين دليل اين کمپاني کره ايي تصميم گرفته است برخي از توليدات خود را به اين کشور ببرد. اين کمپاني کارخانه خود را در شهري اطراف دهلي احداث کرده است. اين کارخانه نه تنها بزرگترين خط توليد سامسونگ در جهان بلکه بزرگترين خط توليد موبايل در جهان هم هست. اين خط توليد با ظرفيت توليد ۱۲۰ ميليون دستگاه موبايل در سال تجهيز شده است.






گوگل در پي جايگزيني اپراتورهاي تلفني با دوپلکس است
بر اساس اطلاعات منتشر شده، گوگل قصد دارد مراکز پاسخگويي تلفني را به سامانه سخنگوي خود يعني دوپلکس مجهز کند.
وقتي گوگل دو ماه پيش براي اولين بار از دوپلکس رونمايي کرد، اظهار نظرهاي فراواني در خصوص آن صورت گرفت. عده‌اي شباهت صحبت کردن آن به انسان را تحسين کردند و عده‌اي در باب مسائل اخلاقي و اجتماعي آن قلم زدند.
با وجود تمام موضع‌گيري‌هاي ضد و نقيض در مورد اين فناوري، گوگل برنامه‌هاي خود را دنبال کرد و حال به نظر مي‌رسد قصد دارد اپراتورهاي تلفني دنيا را با هوش مصنوعي سخنگوي خود جايگزين کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، گوگل تا کنون با تعدادي از مشتريان احتمالي از جمله يک شرکت بيمه مطرح، رايزني‌هايي به منظور ساخت يک مرکز خدمات تلفني مجهز به دوپلکس انجام داده است.
به گفته منابع آگاه، دست‌کم يک مشتري بالقوه، که يک شرکت بيمه بزرگ است، در پي اين است که به نحوي از اين فناوري بهره‌مند شود. يکي از راه‌هايي که آن‌ها در حال آزمايش آن هستند، اين است که دوپلکس تماس‌هاي ساده و سؤالات تکراري مشتريان را پاسخ دهد و هر زمان که مکالمه شکل پيچيده‌تري به خود گرفت، آن را به اپراتور انساني ارجاع دهد.
در حال حاضر، تمرکز ما روي موارد استفاده شخصي از فناوري دوپلکس است و فعلا با تعداد محدودي تستر در حال آزمايش مواردي مثل رزرو کردن ميز در رستوران يا گرفتن وقت آرايشگاه و کارهاي اين‌چنيني هستيم.