زنگ خطر براي صنايع آب بر به صدا در آمده است؛
مدتي است مشکل کم آبي بالا گرفته اما گويا کم‌کم آژير خطر به صدا درآمده و با کم آبي‌هاي به‌وجود آمده در جنوب و مرکز کشور، همه مردم و مسئولان بيش از پيش به فکر چاره انديشي اساسي براي حل اين معظل افتاده اند. در اين ميان انگشت اتهام مصرف بالاي آب هميشه به سمت صنايع به ويژه صنعت فولاد دراز بوده است.
انتقال به صرفه نيست
در اين رابطه عضو کميسيون معدن اتاق اصفهان گفت: شاخص آلايندگي فولاد در صنعت فولاد بسيار کمتر از ساير بخش‌هاي کشور است. شهريار شعباني گفت: اکنون عمده مصرف آب فولاد اصفهان از زاينده‌‎رود است، اما در گذشته به دليل عدم کار کارشناسي موجب شد منبع زاينده‌‎رود به خطر بيفتد و اگر بخواهيم امروز کارخانه‌هاي عظيم فولاد را از زاينده‌‎رود به بخش‌هاي جنوبي کشور منتقل کنيم بدون شک به هزينه و منابع عظيمي‌نياز دارد.
تامين آب فولاد از پساب
از سوي ديگر مديرعامل شرکت ملي فولاد ايران گفت: ميزان کل مصرف آب در صنايع فولادي اکنون به 275 ميليون متر مکعب در سال مي‌رسد و در کل استان‌هاي کشور مجموعا 46 درصد مصرف آب صنايع متعلق به فولادي‌ها بوده که بيشتر آن از طريق بازيافت آب‌هاي مصرفي تأمين شده است.منصور يزدي‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: 85 درصد از مجموع واحدهاي فولادي در مرکز کشور متمرکز شده‌اند که عمده آب مصرفي آنها از طريق پساب‌هاي شهري و کشاورزي تأمين مي‌شود.وي اضافه کرد: در پروژه استفاده از پساب‌هاي فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان پيش قدم بوده و در مرحله بعدي پروژه انتقال آب از خليج فارس کليد خورده که شرکت گل گهر آن را آغاز کرده است.
لزوم تکميل بازيافت آب
همچنين نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اصفهان به‌دليل وجود ۲ کارخانه مهم فولادسازي کشور يعني فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و شرکت‌هاي خصوصي ديگر که از ظرفيت‌هاي کمتري برخوردارند، قطب صنعت فولاد کشور به شمار مي‌آيد و ۶۰درصد ظرفيت توليد فولاد کشور مربوط به اصفهان است.حميدرضا فولادگر، افزود: در فولادسازي مسايل استاني مطرح نيست، بلکه اهميت فولاد و حل مسائل فولاد اهميت دارد زيرا فولادسازي پروژه ملي است و حتي گزينش نيروها هم از سراسر کشور انجام مي‌شود، آگهي‌ها سراسري است و ماليات‌ها هم به خزانه واريز مي‌شود.وي يادآورشد: تنها مسئله‌اي که حکم استاني دارد مسائل زيست‌محيطي و آلايندگي است که در منطقه و اطراف ايجاد مي‌کند و در استان بايد پيگيري شود.فولادگر درباره اينکه چرا با وجود بحران آب اين صنايع به اصفهان آمده، گفت: احداث کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در دهه ۴۰ آغاز شد و علت انتخاب اين منطقه به خاطر آب زاينده‌رود بوده است.اين پروژه از سوي روس‌ها انجام شد.وي تأکيد کرد: ذوب‌آهن از آب زاينده‌رود سهميه دارد و در حقيقت يکي از علل احداث سد زاينده‌رود به دليل تأمين آب ذوب‌آهن بوده البته يک دليل ديگر احداث اين کارخانه در اصفهان نزديکي به معادن بزرگ سنگ‌آهن در چغارت و چادرملو بود بنابراين احداث کارخانه فولاد در جايي که نزديک به آب و معادن سنگ‌آهن باشد، منطقي بوده است.نماينده اصفهان درباره اينکه در حال حاضر براي مشکل کم آبي چه بايد کرد، گفت: بايد ديد اگر اکنون گروهي مي‌آمدند تا اينجا را مکان‌يابي کرده و براي آن طرح توجيهي در نظر بگيرند آيا باز هم همين منطقه را انتخاب مي‌کردند؟ منطقه‌اي که ذوب‌آهن در آن احداث شده يکي از حاصلخيزترين مناطق استان است که برنج آنجا بسيار مرغوب است و بسياري از اصفهاني‌ها مصرف اين برنج به ديگر برنج‌ها ترجيح مي‌دهند. اما اين منطقه کشاورزي در حال حاضر به منطقه صنعتي تبديل شده اگر خودمان قرار بود در اين‌باره تصميم‌گيري کنيم ترجيح مي‌داديم ذوب‌آهن در جاي ديگري باشد. به گفته وي؛ در حال حاضر در کشور و استان اصفهان بحران آب وجود دارد اما زماني جمعيت استان و بهره‌برداران آب چه براي شرب و چه براي کشاورزي از آب سد زاينده‌رود استفاده مي‌کردند.فولادگر افزود: تونل اول کوهرنگ قبل از انقلاب و به‌وسيله روسيه زده شد که حقابه ذوب‌آهن از اين قسمت بوده ولي تونل دوم را جمهوري اسلامي‌احداث کرده، بنابراين براساس قراردادها آنچه به ديگران مي‌توان واگذار کرد از تونل دوم امکانپذير است.وي تصريح کرد: در سال‌هاي اخير ميزان جمعيت افزايش يافته در نتيجه بر تعداد بهره‌برداران آب افزوده شده همچنين از يک سو چاه‌هاي غيرمجاز حفر شده و از سوي ديگر برداشت‌هاي بي‌رويه موجب کاهش آب استاني شده است.فولادگر درباره اينکه در وضعيت فعلي ذوب‌آهن و فولاد مبارکه چه کار بايد کنند، گفت: اين ۲ کارخانه بزرگ بايد پول آب خود را به قيمت واقعي پرداخت کنند و در صندوقي که از سوي شوراي عالي آب هم تصويب شده ذخيره کرده و نام آن را صندوق خسارت خشکسالي بگذارند، هر زمان که آب بود از آن استفاده کرده و زماني که آب نباشد خسارت آن را پرداخت کنند.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: اين ۲کارخانه بايد طرح بازيافت آب و پساب‌هاي خود را هم‌مدرن کنند زيرا هر چه در اين زمينه سرمايه‌گذاري بيشتري انجام شود کمتر دچار مشکل مي‌شوند.
کاهش قيمت ميوه به دليل کاهش تقاضا
دبير اتحاديه بار فروشان گفت: کاهش قيمت ميوه به دليل کاهش تقاضا در بازار است، ما هيچ کاهش عرضه‌اي نداشته‌ايم و بازار از محصولات باغي اشباع است.به گزارش‌ ‌ايلنا، قيمت ميوه‌هاي تابستاني در هفته پيش‌رو به دليل کاهش در تقاضا با کاهش مواجه شده است.اما تره‌بار در طي اين چند هفته هيچ کاهش و افزايشي نداشته و همچنان قيمت ثابتي را طي مي‌کند. دبير اتحاديه بار فروشان در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با دليل کاهش قيمت ميوه در بازار گفت: اين کاهش قيمت به دليل کاهش تقاضا در بازار است. ما هيچ کاهش عرضه‌اي نداشته‌ايم و بازار از محصولات باغي اشباع است. حاج فتحعلي افزود: ميوه‌هاي تابستانه در بازار به وفور يافت مي‌شود و دليلي براي واردات ميوه هنوز هم وجود ندارد.به دليل گرماي هوا و تقاضاي بالا براي خريد هندوانه اين محصول همچنان با قيمت بالاي هزار تومان به فروش مي‌رسد اما باقي ميوه‌ها کاهش قيمت داشته‌اند.
بيش از ۲۳۰ هزار بازرسي از صنوف
تعداد کل بازرسي‌ها از صنوف سراسر کشور در خرداد ماه سال جاري ۲۳۰ هزار و ۴۰۶ فقره بود که ۱۲ هزار و ۷۸۳ فقره پرونده با برآورد جريمه پيشنهادي به ارزش بيش از ۶۴ ميليارد و ۹۵۵ ميليون ريال تشکيل شده است. در ماه مذکور ۱۰ هزار و ۱۲۱ فقره شکايت توسط واحدهاي بازرسي اصناف دريافت شد که ۵۹ درصد در بخش کالا و ۴۱ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکايات دريافتي ۲۲ درصد به صورت حضوري، ۵۵درصد تلفني و ۲۳ درصد به صورت کتبي دريافت و رسيدگي شده است . در عين حال پس از بررسي‌هاي معموله و ارزيابي کارشناسان تعداد ۹ هزار و ۵۶۶ فقره شکايت قابل پيگيري تشخيص داده شد که براي رسيدگي و برخورد قانوني به ادارات و مراجع ذيربط ارسال شده است. همچنين از کل شکايات قابل پيگيري۱۸ درصد منجر به رضايت شاکي، ۳۱ درصد متخلف، ۳۱درصد غيرمتخلف و ۲۰ درصد در دست بررسي است. بيشترين عناوين تخلف در خرداد ماه امسال مربوط به درج نکردن قيمت، گران‌فروشي و صادر نشدن صورتحساب است.
لزوم تامين مواد اوليه لنت ترمز
رئيس انجمن صنايع توليد لنت ترمز و کلاچ با اشاره به اهميت تامين مواد اوليه مورد نياز لنت ترمز گفت: دولت بايد مواد اوليه مورد نياز قطعات خودرو مانند لنت ترمز را جهت تخصيص ارز در اولويت اول بانکي قرار دهد و تمامي‌اقلام مواد اوليه در کنار هم، در اولويت اول قرار گيرند.حسين لاجوردي در گفتگو با خبرخودرو افزود : نبايد بخشي از اقلام را در اولويت اول و بخش ديگري را در اولويت‌هاي بعدي قرار دهند چرا که توليد لنت ترمز و ساير قطعات مستلزم وجود همه مواد اوليه در کنار هم است وگرنه در صورت کمبود حتي يک قلم از مواد اوليه توليد متوقف خواهد شد.وي در خصوص واردات لنت ترمز گفت: واردات لنت ترمز ممنوع شده است و خوشبختانه لنت ترمز جزء اقلام ابتدايي ليست کالاهايي است که واردات آنها ممنوع اعلام شد همچنين واردات لنت ترمز مستلزم کسب مجوز عدم توانايي ساخت در داخل کشور است.رئيس انجمن صنايع توليد لنت ترمز و کلاچ افزود : بايد سريعا نقدينگي و مواد اوليه مورد نياز کارخانه‌هايي که با شرايط نيمه تعطيل مشغول کار هستند تامين شود.
رييس اتاف اصناف ايران معتقد است که بازار ثانويه مي‌تواند روي کنترل و ساماندهي نوسانات بازار ارز که روي قيمت کالاها، دستمزد و خدمات نيز اثرگذاري بالايي دارد، نقش مهمي‌داشته باشد و ترمز افزايش قيمت را بکشد.
علي فاضلي درباره راه اندازي بازار ثانويه ارزي که به طور مستقيم بر بازار و قيمت کالاها اثرگذار است، به ايسنا گفت: بر اساس بررسي‌هاي مختلف در اتاق اصناف ايران، کارشناسان معتقدند که براي ساماندهي نوسانات ارزي، بازار ثانويه مي‌تواند راهکار مناسبي باشد که اين موضوع از سوي اتاق اصناف نيز به دولت پيشنهاد شده بود، چرا که نوسانات قيمت ارز بر قيمت کالا، دستمزد و خدمات بسيار اثرگذار است؛ لذا بايد به ساماندهي و نظم بخشي آن‌ها توجه بيشتري کنيم.
وي افزود:.البته در جلسات اتاق اصناف مسائلي مانند ماليات بر ارزش افزوده، حق بيمه کارفرمايان و ... نيز در شرايط کنوني مورد بررسي قرار گرفت. فاضلي با بيان اينکه تخصيص بسته‌هاي حمايتي از ديگر پيشنهادات کارشناسان اتاق اصناف ايران است گفت: نظام‌هاي توليد و توزيع به صورت توامان بايد نسبت به مسائلي مانند کارخانه‌هاي توليدي، کالاهاي وارداتي، چگونگي تخصيص ارز به بنگاه‌هاي بزرگ و ... پاسخگو باشند، چرا که اتاق اصناف نمي‌تواند مسئول کنترل بازار باشد و نداند چه کالايي با کدام ارز وارد کشور شده و در اختيار کدام شبکه قرار دارد.
رئيس تعاوني توليدکنندگان قارچ‌هاي خوراکي از بهبود قيمت قارچ در بازار خبر داد و گفت: با توجه به مسموميت اخير برخي جوامع محلي و روستايي ناشي از مصرف قارچ‌هاي سمي‌و اطلاع رساني نادرست برخي رسانه‌ها منجر به ايجاد برخي مشکلات و نابساماني‌ها در بازار قارچ خوراکي شد که با پيگيري‌هاي صورت گرفته تا حدودي قيمت قارچ بهبود يافت.
محمدحسن افشار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مشکل پيش روي توليدکنندگان قارچ خوراکي افزود: طبق روال همه ساله در فصل تابستان، سالن‌هايي که مجهز به سيستم سرمايشي مناسب نيستند از چرخه توليد خارج مي‌شوند و تنها واحدهاي مجهز مي‌توانند به کار خود ادامه دهند. افشار، نرخ کنوني فروش هر کيلو قارچ را در بازار 7 هزار تومان اعلام کرد و گفت: براساس محاسبات صورت گرفته در مرداد ماه سال گذشته قيمت تمام شده هر کيلو قارچ خوراکي 6 هزار و 800 تومان بود که با احتساب تورم، اين رقم امسال به 7 هزار و 500 تومان رسيد و در نهايت اين امر بيانگر زيان 500 توماني توليدکنندگان در فروش هر کيلو قارچ است.
يک مقام مسئول ادامه داد: در چند ماه اخير به دنبال امتناع افراد از مصرف قارچ‌هاي خوراکي ناشي از مسموميت قارچ‌هاي سمي، زيان روزانه توليدکنندگان از توليد 300 تا 350 تن قارچ خوراکي به 25 ميليارد تومان رسيده بود که هم اکنون با بهبود شرايط ميزان زيان آنها به 15 ميليارد تومان کاهش يافته است.
با افزايش قيمت خودرو، سرمايه مورد بيمه بدنه را افزايش دهيد
بيمه مرکزي به منظور حمايت ازحقوق بيمه گذاران با توجه به نوسانات اخير قيمت خودرو، خواستار افزايش سرمايه مورد بيمه آنها در بيمه بدنه شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومي‌و امور بين الملل بيمه مرکزي، اين سازمان در اطلاعيه‌اي اعلام کرد، پيرو افزايش قيمت خودرو، پيشنهاد مي‌شود بيمه گذاراني که داراي بيمه بدنه هستند با مراجعه به شرکت‌هاي بيمه، سرمايه مورد بيمه خود را افزايش دهند تا در هنگام بروز خسارت با مشکلاتي چون اعمال ماده ۱۰ قانون بيمه (در صورتي كه مالي به كمتر از قيمت واقعي بيمه شده باشد بيمه گر به تناسب مبلغي كه بيمه كرده است با قيمت واقعي مال مسئول خسارت خواهد بود)مواجه نشوند.
حمايت بيمه ايران از صنعت گردشگري
با پوشش بيمه‌اي گردشگران خارجي
چک خسارت دو گردشگر فوت شده آلماني از سوي بيمه ايران به نماينده سفارت آلمان در ايران تقديم شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران، آقاي پورکياني رييس هيات مديره و مديرعامل بيمه ايران در مراسم اهداي چک خسارت فوت دو گردشگر آلماني تصريح کرد: بيمه ايران به عنوان بزرگترين و قديمي‌ترين شرکت بيمه‌اي کشور خود را ملزم به اصل مشتري مداري و متعهد مي‌داند در کوتاه‌ترين زمان ممکن و در يک چارچوب عادلانه خسارت بيمه گزاران را بررسي و جبران کند.
آقاي پورکياني افزود : بيمه ايران وظيفه خود مي‌داند از تمامي‌صنايع کشور از جمله صنعت گردشگري حمايت ويژه کند.
مديرعامل بيمه ايران با ابراز تاسف از بروز حادثه تصادف براي اتوبوس حامل گردشگران آلماني که متاسفانه منجر به فوت دو نفر از آنان شد، گفت: يکي از مجتمع‌هاي بزرگ و تخصصي بيمه ايران در زمينه گردشگري ايفاي نقش مي‌کند.
در ادامه اين مراسم، آقاي جهنده معاون مديرکل حوزه ايرانيان وزارت امور خارجه با تشکر از اقدام بيمه ايران در جبران اين خسارت تصريح کرد: هرچه تلاش کنيم جمهوري اسلامي‌ايران را به نحو احسن به اتباع کشورهاي ديگر معرفي کنيم در اصلاح ديدگاه جهانيان نسبت به کشورمان بسيار موثر است و اينگونه اقدامات در جهت توسعه گردشگري ايران بسيار کارساز و موثر خواهد بود.
در ادامه خانم برژينسکي رييس بخش کنسولي سفارت آلمان در ايران باتشکر از زحمات مسوولان بيمه ايران در جبران خسارت حادثه ديدگان اين تصادف رانندگي، اظهار اميدواري کرد که ديگر چنين حوادث تاسف باري رخ ندهد.
در پايان چک جبران خسارت دو تبعه فوت شده آلماني به نماينده سفارت آلمان براي پرداخت به بازماندگان آنان تقديم شد.
شايان ذکر است اتوبوس حامل گردشگران آلماني سال گذشته در محور اصفهان شيراز‏ واژگون شد که در اين حادثه دو نفر از اتباع آلمان فوت و چندين نفر مصدوم شدند. با پيگيريهاي مديريت بيمه ايران استان فارس پس از تکميل مدارک اوليه در مرودشت و تشکيل پرونده، نهايتا پرداخت ديه دونفر فوتي تاييد شد.
مجمع عمومي‌عادي ساليانه بيمه دانا 30 تيرماه برگزار مي‌شود
مجمع عمومي‌عادي ساليانه بيمه دانا روز شنبه 30تيرماه سال جاري برگزار خواهد شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دانا، در اين مجمع ضمن بررسي و تصويب صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به اسفندماه سال 1396، گزارش هيات‌مديره و بازرس قانوني قرائت خواهد شد و سپس حسابرس و بازرس قانوني و روزنامه کثيرالانتشار شرکت انتخاب خواهد شد.
بيمه دانا در سال گذشته 24 هزار و 658 ميليارد ريال حق بيمه توليد کرده که اين مبلغ در مقايسه با سال مالي 1395 رشد 12 درصدي را نشان مي‌دهد.
در اطلاعيه اين شرکت از کليه سهامداران و يا وکيل يا قائم مقام قانوني ايشان و همچنين وکيل يا نماينده يا نمايندگان قانوني اشخاص حقوقي صاحب سهم دعوت شده تا در جلسه مجمع عمومي‌عادي سالانه اين شرکت که راس ساعت 15 روز شنبه 30 تيرماه سال جاري در محل تهران، خيابان وليعصر، پائين تر از پارک ساعي، نبش کوچه دلبسته، پلاک 2141 هتل سيمرغ برگزار مي‌شود، حضور به هم رسانند.
ضمنا کارت ورود به جلسه از ساعت 14 در تاريخ و مکان برگزاري مجمع توزيع مي‌شود. ارائه اصل و تصوير کارت ملي و شناسنامه توسط سهام‌داران حقيقي و نمايندگان قانوني و يا وکلاي سهام‌داران حقوقي به همراه دليل سمت نمايندگان و وکلاي ايشان براي حضور در جلسه الزامي‌است.
اعلام زمان برگزاري مجمع عمومي‌عادي ساليانه
شرکت بيمه حافظ
مجمع عمومي‌عادي ساليانه شرکت بيمه حافظ در رو ز 31 تيرماه 1397 برگزار مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه حافظ، بدينوسيله از کليه سهامداران شرکت بيمه حافظ (سهامي‌عام) يا نمايندگان قانوني آنان همچنين وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهام و نيز نماينده اشخاص حقيقي دعوت مي‌گردد تا در جلسه مجمع عمومي‌عادي ساليانه اين شرکت که راس ساعت 8:30 صبح روز يکشنبه31 تيرماه 1397 در محل شرکت به نشاني تهران، خيابان شريعتي، ابتداي خيابان ظفر، کوچه صبر، پلاک 8 که با دستور جلسه ذيل منعقد مي‌گردد، حضور بهم رسانند.
1-استماع گزارش هيات مديره براي سال مالي منتهي به 2- استماع گزارش حسابرس و بازرس قانوني براي سال مالي منتهي به 1396/12/29موضوع تبصره ماده 89 قانون تجارت 3- اتخاذ تصميم در خصوص تصويب صورتهاي مالي، ترازنامه، صورتحساب سود وزيان و گردش وجوه نقد براي سال مالي منتهي به1396/12/29 موضوع ماده 116 قانون تجارت 4- انتخاب حسابرس و بازرس قانوني براي سال مالي منتهي به 1397/12/29 موضوع ماده144 قانون تجارت 5- انتخاب روزنامه کثير الانتشار جهت درج آگهي‌هاي شرکت موضوع ماده 97 قانون تجارت 6- تعيين حق حضور در جلسه اعضاي غير موظف هيات مديره موضوع ماده 134 قانون تجارت 7- ساير مواردي که در صلاحيت مجمع مذکور مي‌باشد.
صنعت بيمه با آموزش بيمه مي‌شود
بيست و هفتمين شماره نشريه افق بيمه با موضوع آموزش در صنعت بيمه به دو زبان فارسي و انگليسي انتشار يافت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده بيمه، لزوم سواد بيمه‌اي براي تبديل بيمه به يک فرهنگ عمومي، علت اصلي انتخاب موضوع آموزش در بيست و هفتمين شماره ماهنامه افق بيمه بوده است و در آن تلاش شده است راهکارهايي با توجه به تجارب ملي و بين‌المللي در خصوص پياده‌سازي فرهنگ بيمه پذيري در ميان بيمه گران و بيمه‌گزاران ارائه گردد. در اين شماره نتايج ميزگردي با حضور جمعي از نمايندگان مجلس پيرامون نظارت بر نحوه فرهنگسازي، آموزش و اطلاع‌رساني به چاپ رسيده است. همچنين مصاحبه‌‌اي با مديرعامل يک شرکت سوييسي پيشرو در صنعت بيمه خاورميانه و خليج فارس با محوريت بررسي اهميت تحصيلات تکميلي رهبران صنعت بيمه و بررسي فرهنگ عمومي‌بيمه با رويکرد آموزش چابک به چشم مي‌خورد. گفت و گو با دکتر مهدي صادقي شاهداني رييس اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) پيرامون ابعاد مختلف آموزش صنعت بيمه نيز در اين شماره انتشار يافته است. در ميان مصاحبه‌ها همچنان مي‌توان گفت و گو با عضو هيات مديره شرکت بيمه حکمت صبا در زمينه بيمه به عنوان يک کالاي لوکس را مطالعه نمود. در بخش گزارش‌هاي انتشار يافته اين شماره از افق، چالش‌ها و فرصت‌هاي صنعت بيمه در سال 2018 ، 6 تحول اقتصادي پيش رو در بازار جهاني صنعت بيمه، اهميت سواد‌آموزي در بيمه سلامت و تجربه موفق صنعت بيمه اروپا در آموزش عمومي‌بيمه به چاپ رسيده است.