ضرورت ادغام خرده ايرلاين‌های کشور
رئيس کميسيون عمران مجلس، بر ضرورت ادغام خرده ايرلاين‌ها با هدف بهبود خدمات شرکت‌هاي هواپيمايي تاکيد کرد و گفت: اوج‌گيري تاخيرهاي پروازي بارها تذکر جدي به وزير راه و شهرسازي را در پي داشته است. محمدرضا رضايي با انتقاد از رشد بي‌ضابطه صدور مجوز ايجاد خرده ايرلاين‌ها در کشور، تصريح کرد: ادغام ايرلاين‌ها اقدامي‌در مسير بهبود خدمات هوايي است. اين نماينده مجلس همچنين در ادامه با بيان اينکه برخي ايرلاين‌ها با کمترين پرواز طي سال فعال هستند، خاطرنشان کرد: بارها به سازمان هواپيمايي در خصوص وجود اين خرده ايرلاين‌ها و کيفيت نامطلوب خدمات‌دهي آنها تذکر داده شده است. رضايي گفت: با توجه با شرايط امروز ادغام خرده ايرلاين‌ها ضرورت دارد.




درآمد قابل توجه از ماليات خانه‌هاي خالي
عضو کميسيون عمران در مجلس مي‌گويد درآمد ماليات از خانه‌هاي خالي قابل توجه است؛ اما وزارت راه و شهرسازي عزمي‌براي شناسايي اين واحد و دريافت ماليات ندارد. سيدهادي بهادري با اشاره به ميزان خانه‌هاي خالي و کسب درآمد مالياتي از آنها، اظهار داشت: براساس آمارهاي اعلامي‌حدود 2 و نيم ميليون خانه خالي در کشور وجود دارد و در تهران اين آمار به 400 هزار تا 500 هزار واحد رسيده است. وي ادامه داد: براي اجراي دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي مشکلاتي از جمله بحث شناسايي اين واحدها وجود دارد. زماني که اجراي اين قانون جدي شد صاحبان املاک براي اينکه آمارها را مخدوش کنند تظاهر به مصرف آب و برق کردند.



دولت سياست دستوري براي اجاره بها ندارد
معاون دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد وزارت راه و شهرسازي گفت: دولت سياست دستوري براي کنترل اجاره بهاي مسکن ندارد بلکه بايد عرضه را براي حل اين مسئله تقويت کند. علي قائدي افزود: اگر دولت به بحث اجاره بهاي مسکن وارد شود ممکن است در کوتاه‌مدت اثر خوبي داشته باشد، اما کنترل قيمت در مدت طولاني مشکل ايجاد مي‌کند. قائدي گفت: قانون ماليات بر اجاره واحد‌هاي بيش از 150 متر هيچ تاثيري بر ميزان اجاره بها نداشته است. معاون دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد وزارت راه و شهرسازي افزود: ابزار شناسايي خانه‌هاي خالي را براي دريافت ماليات از آنها نداريم. وي گفت: ابزار ماليات در بخش اجاره مسکن ناکارآمد است.
ورود مجلس به مصاديق افزايش غيرمتعارف عوارض آزادراهي
رئيس کميته حمل و نقل کميسيون عمران مجلس، الکترونيکي شدن سامانه اخذ عوارض را اقدامي‌براي کاهش معطلي مردم دانست و گفت: مجلس به مصاديق افزايش غيرمتعارف نرخ عوارض آزادراهي ورود مي‌کند. شادمهر کاظم‌زاده در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به به راه‌اندازي سامانه پرداخت الکترونيکي عوارض در بسياري از آزادراه‌هاي کشور، گفت: اين اقدام مناسبي براي صرفه‌جويي در وقت مردم بوده و از تشکيل صف‌هاي طولاني براي پرداخت عوارض جلوگيري مي‌کند. نماينده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و چرداول در مجلس با بيان اينکه الکترونيکي شدن سامانه اخذ عوارض مزاياي بسياري از حيث شفافيت منابع در بردارد، افزود: اطلاعات مناسبي با اين سامانه جديد در اختيار دولت قرار خواهد گرفت. وي با تاکيد بر اينکه مردم انتظار دارند که دولت ضمن توجه به نحوه اخذ عوارض بر افزايش کيفيت آزادراه‌ها نيز تاکيد داشته باشد، تصريح کرد: اينکه سال به سال نرخ عوارض آزادراهي افزايش يابد انتظار بهبود وضعيت مسيرها را در مردم ايجاد مي‌کند. کاظم‌زاده با بيان اينکه بايد قرارداد اوليه مبناي افزايش نرخ عوارض آزادراهي در سال باشد، گفت: هرچند مبناي افزايش نرخ عوارض در قراردادهاي اوليه مندرج است اما اگر ديده شود که شرکتي بيش از آن اقدام به افزايش نرخ کرده مورد برخورد جدي واقع خواهد شد.
تلاش براي رقابت‌پذيري صادرات
از طريق بنادر ايران
مديرکل توافقنامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دريانوردي گفت: سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان حاکميت فعاليت‌هاي دريايي و بندري، در اغلب زمينه‌ها حمايت کافي از سرمايه‌گذاران واحد‌هاي توليدي در پسکرانه بنادر خواهد داشت تا بازگشت سرمايه آنها به صورت منطقي انجام شود. به گزارش فارس، محمدعلي اصل سعيدي‌پور، درباره هدف‌گذاري دولت در توسعه صادرات از درياي خزر اظهار داشت: پنج کشوري که حوزه درياي خزر را احاطه کرده‌اند، در تراکنش تاريخي با هم بوده‌اند و مراودات مستمر‌ اقتصادي با يکديگر انجام داده‌اند، با اين حال همه اين کشورها معتقد هستند انتظاراتي که هميشه از پتانسيل‌هاي موجود در درياي خزر وجود دارد، برآورده نشده و درواقع از پتانسيل‌هاي خزر ‌استفاده کافي نشده است. وي با اشاره به فراهم‌سازي زيرساخت‌هاي صادرات از بنادر شمالي ايران، ادامه داد: در سال جاري در راستاي توجه به شعار سال و حمايت از کالاي داخلي، توسعه صادرات محصولات ايراني،‌ فراهم‌سازي زمينه صادرات اين توليدات و کمک به روان‌سازي صادرات، رشد صادرات از خزر را در دستور کار قرار داديم. وي اضافه کرد: همچنين تخفيفات‌ و معافيت‌هاي تعرفه‌اي براي ترانزيت کالا از بنادر کشور در نظر گرفته‌ايم تا مشوقي براي جذب صاحبان کالا باشد.
۷۶هزار طرح نيمه تمام با عمر13 ساله
معاون منطقه‌اي انجمن بين المللي مهندسي هزينه (AACE) گفت که اتمام ۷۶ هزار طرح نيمه تمام در کشور نيازمند ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بودجه است که اين امر از توان دولت خارج است. صادق يزداني در حضور دبيرکل و دبير اجرايي کانون مهندسي هزينه ايران با بيان اين مطلب افزود: ۸ ماه پيش انجمن بين المللي مهندسي هزينه دفتر خود با هدف ارائه راهکارهاي مديريت کسب و کارها در شرايط عادي و غيرعادي در تهران را گشود. وي با بيان اينکه، براساس تجربه ۴۰ ساله بين المللي برنامه ميان مدت و بلندمدتي را براي مديريت هزينه‌ها در ايران طراحي کرده ايم، اظهار داشت: در حال حاضر بيش از ۷۶ هزار طرح نيمه تمام در استان‌هاي ايران با سني بالاتر از ۱۳ سال وجود دارد؛ نکته مهم آن است که با توجه به شتاب فناوري، بسياري از اين طرح‌ها ديگر توجيه روز اول را ندارند و نيازمند بازنگري در اجرا هستند. معاون منطقه‌اي AACE گفت: دولت توان اتمام تمامي‌اين طرح‌ها را ندارد؛ نکته مهم ديگر اين است که محصولاتي که قرار بود در اين طرح‌ها توليد شوند يا وارد مي‌شوند يا با کالاي ديگري جايگزين شده اند. يزداني با بيان اينکه دولت نيازمند ارگان‌هاي مردم نهادي است تا بتوانند به حاکميت براي اتمام اين طرح‌ها کمک کنند، ادامه داد: تا پايان سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۴۰ درصد از نيروهاي کارآمد و با تجربه دولت بازنشسته مي‌شوند و بايد از تجربه آنها استفاده کنيم.وي گفت: بايد به استارتآپ‌ها کمک کرد تا خلق بازار کنند. حميدرضا آلادپوش دبيرکل کانون مهندسي هزينه ايران نيز اين کانون را سازماني مردم نهاد عنوان کرد که تلاش مي‌کند ارتباط دولت با مردم در امور اجرايي نزديک تر شود. دبيرکل کانون مهندسي هزينه ايران با بيان اينکه انتظار داريم که اين کانون بتواند اين قانون را اجرا کند، اظهار داشت: بنا داريم سن اجراي طرح‌ها در کشور را که در حال حاضر بيش اي ۱۲ سال است را کاهش دهيم. مرتضي مصطفوي دبير اجرايي کانون مهندسي هزينه ايران نيز گفت: رويکرد اصلي کانون مهندسي هزينه ايران تسهيل گري بين دولت، تبصره ۱۹ قانون بودجه و علاقه مندان بخش خصوصي به اتمام طرح‌هاي نيمه تمام است. وي افزود: اقتصاد ايران با توجه به تحريم‌ها و ديگر محدوديت‌ها، گران مديريت مي‌شود و کانون مهندسي هزينه ايران بدنبال کاهش اين هزينه است. مصطفوي ادامه داد که اين کانون از انجمن بين المللي هزينه (AACE) خواسته است تا معيارها، استانداردها و تجارب خود را براي کاهش هزينه در اختيار ايران قرار دهد.
پروژه ريلي قزوين-رشت به «شرکت ساخت» منتقل شد
معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن، از بازگشت پروژه راه‌آهن قزوين-رشت به شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل براساس اصلاحيه هيئت دولت خبر داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، داريوش يزداني با اشاره به پروژه ساخت راه‌آهن قزوين - رشت که طبق مصوبه دولت از شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل به شرکت راه‌آهن منتقل شده بود، گفت: مديريت و تکميل اين پروژه مجدد طبق اصلاحيه‌اي از سوي هيئت دولت به شرکت ساخت و توسعه منتقل شد. وي افزود: طبق پيش‌بيني‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل و هماهنگي‌هاي صورت گرفته با شرکت راه‌آهن، طي سه الي شش ماه آينده ساخت راه‌آهن قزوين-رشت به اتمام مي‌رسد و سپس براي بهره‌برداري به شرکت راه‌آهن منتقل مي‌شود. پيش از اين خيرا... خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل و معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرده بود، از ريل‌گذاري راه‌آهن قزوين-رشت فقط ۳.۵ کيلومتر باقيمانده است و برخي نقاط نيز بنا بر ترددهاي مردمي‌دچار قطعي هستند، ازاين‌رو با تهيه دو دستگاه زيرکوب و تنظيم‌کننده ريل با هدف افزايش سرعت زيرکوبي، تمام تلاش خود را براي رسيدن به شرايط بهره‌برداري انجام خواهيم داد.

فرج اله رجبی ساختمان تاکید کرد
گروه راه و مسکن: رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان درباره خبر برگزاري اجلاس ساليانه اين سازمان در يکي از هتل‌هاي مجلل تهران با هزينه‌هاي چندين ميليارد توماني گفت: چنين چيزي صحت ندارد و هزينه‌ها نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش يافته و امسال کمتر از يک ميليارد تومان است. فرج ا... رجبي در نشست خبري بيست و يکمين اجلاس هيات عمومي‌سازمان نظام مهندسي ساختمان که طي روزهاي ۲۰ و ۲۱ تيرماه برگزار مي‌شود، در پاسخ به سوالي مبني بر هزينه ۶۰۰ مهمان و خانواده‌هايشان در اجلاس امسال در يکي از هتل‌هاي مجلل تهران و اينکه بجز هزينه‌ها قرار است براي هر نفر يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان هديه داده شود اظهار کرد: ما امسال در تهران برگزار مي‌کنيم که يک شب بيشتر نباشد. ضمنا کل پولي که دوستان دادند عددي نيست که شما براي هديه گفتيد. اتفاقا ما براي شرايط فعلي مملکت حتي دنبال جايي بوديم که ارزان تر باشد ولي بجز هتل فعلي، هتلي نداشتيم که اين تعداد مهمان را بتواند جا بدهد. نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد هزينه‌ها کاهش يافته و کل هزينه‌ها به يک ميليارد تومان نمي‌رسد. به اندازه کافي بار شيشه ما چوب خورده است و يکي دو تا ضربه ديگر بزنيد چيزي از آن باقي نمي‌ماند.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان در پاسخ به سوالي درباره اينکه شنيده مي‌شود بودجه ساليانه سازمان به دليل وجود اختلافاتي به نتيجه نرسيده، آيا قرار است اجلاس را در شرايطي برگزار کنيد که مهمترين دستور کار آن هنوز در‌هاله‌اي از ابهام قرار دارد؟ گفت: اولا بودجه لازم نيست در اجلاس به تصويب برسد، ثانیا امروز به تصويب مي‌رسد. اتفاقا در سال جاري اجازه داديم که با شفافيت بيشتري اعضاي شوراي مرکزي به نتيجه برسند که اين نقطه قوت است. ما سازمان نظام مهندسي را حتما به يک سازمان مردم نهاد شيشه‌اي تبديل خواهيم کرد.
تهديد به ابطال پروانه شدم
يکي از خبرنگاران از رجبي پرسيد در جلسه‌اي با حضور وزير راه و شهرسازي گفتيد که تهديد شده‌ايد و در حال حاضر در مقام نماينده مجلس سخن مي‌گوييد، در اين خصوص توضيح دهيد. او پاسخ داد: در فرآيندي که بحث بالا گرفته بود نامه‌اي از وزارت راه و شهرسازي وصول شد که بنده ملزم به اجراي دستور وزير راه و شهرسازي هستم و بايد آن را انجام دهم وگرنه پروانه اشتغال به کار من ابطال مي‌شود. رييس سازمان نظام مهندسي همچنين گفت که سازمان‌هاي نظام مهندسي هنوز به رويه سابق، ارجاع نظارت را انجام مي‌دهند. بر اين اساس او در پاسخ به پرسشي درباره اينکه آيا قرار است با توجه به اين مساله، برخورد ديگري هم در استان‌ها مشابه برخوردي که با رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران صورت گرفت انجام شود؟ که رجبي در اين باره پاسخي نداد و گفت که در اين مورد خيلي حساسيت ايجاد نکنيم.
اين نماينده مجلس درباره چالش‌هاي ايجاد شده با وزارت راه و شهرسازي گفت: ما بايد با رويکرد توجه به منافع بهره‌بردار به موضوع نظام مهندسي نگاه کنيم که در طراحي، نظارت و ساخت بايد مدنظر قرار گيرد. در اين اصلاح قانون نظام مهندسي بايد اين موضوعات لحاظ شود. اما بايد ببينيم که آيا هر سازنده‌اي الزاما بهره‌بردار است؟ اينگونه نيست. در حال حاضر مي‌توانيم بگوييم نوعي تعدد رويه به دليل بخشنامه‌هاي اخير در سازمان‌ها ايجاد شده است. البته روند کار در نظام مهندسي، بجز در معدود شهرهايي در ساير شهرها به رويه سابق انجام مي‌شود. رجبي تاکيد کرد: اجلاس بيست و يکم يکي از مهمترين اجلاس‌هاي دهه اخير است؛ چراکه مسائل زيادي در درون و بيرون سازمان در حوزه مهندسي ساختمان وجود دارد که سازمان نظام مهندسي بايد درباره آنها تصميم بگيرد و از آنچه که براي کشور واقع شده جلوگيري کند.
بررسي اصلاح قانون نظام مهندسي در مجلس
رئيس سازمان نظان مهندسي ساختمان درباره اصلاحيه قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان گفت: نمايندگان طرحي را ارايه دادند که به کميسيون عمران ارجاع شد. در اين کميسيون کارگروهي براي بررسي اين موضوع با حضور همه ذي نفعان تشکيل شد. پس از بحث و نظر مختلف در آبان ماه نسخه‌اي را به کميسيون عمران ارايه داديم که نپذيرفتند و گفتند تغييراتي که اتفاق افتاده جزئي است در حالي که ما به دنبال تحولات کلي هستيم. در نتيجه به من ماموريت دادند که کار تطبيقي انجام دهم و پيشنهاد ديگري براي تغييرات ارايه دهم. ماحصل اين شد که پيشنهادي درآمد که مي‌شود نظام مهندسي به نوعي با نظام فني اجرايي کشور قرين شود. در حالي که نظام مهندسي ناظر بر ساخت و ساز خصوصي است اما نظام فني اجرايي ناظر به ساخت و سازهاي دولتي است. رجبي با بيان اينکه نهايتا بحثي به کميسيون عمران ارايه شد که نظام مهندسي به عنوان قسمتي از نظام فني اجرايي ملحق شود، تصريح کرد: مواد اين موضوع در صحن در حال بررسي است.
رييس سازمان نظام مهندسي ادامه داد: ما براي عبور از گذرگاه فعلي نيازمند پيگيري و انجام برنامه‌هاي مشخص در حوزه ساخت مسکن هستيم که مي‌تواند مشکل بيکاري ما را کاهش دهد و کارخانه‌ها را تحرک بدهد. بسياري از ساختمانهاي ما مشکل توليد ندارند بلکه مشکل اين است که تا سقف انبارها توليد کرده‌اند ولي خريدار وجود ندارد. وي همچنين گفت: حرف ما اين است که اگر نظام اجرايي و نظام مهندسي با هم ترکيب شود دولت خودش از بودجه وزارتخانه‌هاي خودش و بانک مرکزي بکاهد که در بخش مسکن مداخله کند.
 معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه از ظرفيت حدود 30 ميليون تني بنادر شمال کشور تنها از 5 ميليون تن آن استفاده مي‌کنيم، گفت: امکان افزايش سه برابري ظرفيت صادرات از بنادر شمالي کشور وجود دارد.‌هادي حق‌شناس در گفتگو با ايلنا درباره اهميت استفاده از ظرفيت‌هاي درياي خزر براي توسعه صادرات اظهار داشت: يکي از اشکالات دستگاه‌هاي اجرايي در استفاده از ظرفيت‌هاي درياي خزر اين است که به پتانسيل‌هاي صادراتي کشورهاي همسايه کمتر توجه مي‌کنند و همواره به دنبال صادرات به کشورهايي مانند آمريکاي لاتين و کشورهاي اروپايي هستند. وي افزود: کشورمان با 15 کشور همسايه مرز دريايي و زميني دارد که مي‌توانيم با فعال‌سازي بنادر به ويژه بنادر شمالي صادرات به اين کشورها را افزايش دهيم.
معاون سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اهميت فعال شدن کريدور شمال – جنوب در توسعه صادرات گفت: کشورهاي حاشيه درياي خزر کشورهاي صادرات پذير هستند که در حوزه‌هاي محصولات کشاورزي، معادن، سيمان و برخي از توليدات ايران مي‌توانند خط صادراتي با کشورمان ايجاد کنند. از سوي ديگر ايران مي‌تواند بهترين مسير براي دسترسي اين کشورها به آ‌ب‌هاي خليج فارس باشد بنابراين مي‌تواند بخشي از ترانزيت کالاهاي کشورهاي حاشيه درياي خزر به مقصد حاشيه درياي خليج فارس را انجام دهد. وي با تاکيد بر اينکه در اين مسير ترانزيتي مي‌توان از کالاهاي توليد داخل هم استفاده کرد، گفت:‌ بايد نگاه تجاري و بازرگاني به کشورهاي حوزه درياي خزر تغيير کند و تمرکز صادرات را بايد از کشورهاي دور مانند اروپا و آسياي شرقي به سمت کشورهاي همسايه حاشيه خزر معطوف کرد.
حق‌شناس افزود: معتقدم مجموع واردات کشورهاي حاشيه درياي خزر هر عددي که باشد ايران مي‌تواند 30 درصد آن را تامين کند. وي خاطرنشان کرد: زماني که دو کشور ترکيه و روسيه دچار چالش‌هايي شدند ايران توانست جايگزين بخشي از صادرات ميوه ترکيه به روسيه شود و درآمد قابل توجهي را کسب کند اما زماني که روابط دو کشور بهبود يافت صادرات محصولات کشاورزي به روسيه هم کاهش يافت. حق‌شناس با بيان اينکه متاسفانه ويژگي رقابتي براي صادرات نداريم، گفت: در شرايطي صادرات ما افزايش مي‌يابد که روابط دو کشور به هم بخورد درحالي که ما مي‌توانيم با رقابت سهم خود از بازار را بگيريم. وي ادامه داد: در حال حاضر به دليل بازاريابي‌هاي خوبي که در حوزه کشورهاي حاشيه درياي خزر انجام نمي‌شود بازار صادراتي قابل توجهي را از دست داده‌ايم. معاون سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه ظرفيت بنادر شمالي کشورمان در حوزه تخليه و بارگيري به حدود 30 ميليون تن مي‌رسد، گفت: تنها حدود شش ميليون تن از اين ظرفيت استفاده مي‌کنيم که 20 درصد آن صادرات و 80 درصد آن واردات است حال اينکه اين ظرفيت را مي‌توانيم به سه برابر افزايش دهيم.
مديرکل راه و شهرسازي استان تهران از راکد بودن حدود ۶۰۰۰ مسکن مهر پايتخت خبر داد. به گزارش تسنيم، نادر محمدزاده با بيان اينکه مهم‌ترين پروژه‌ها در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها پروژه‌هايي با بالاي 50 درصد پيشرفت فيزيکي هستند، تصريح کرد: در اين راستا احداث باند دوم محور قديم قم به طول 30 کيلومتر با 75 درصد پيشرفت فيزيکي، احداث باند دوم محور فيروزکوه- سمنان به طول 12 کيلومتر با 65 درصد پيشرفت فيزيکي و احداث کمربندي غربي دماوند به طول 6.5کيلومتر با 55 درصد پيشرفت فيزيکي مهم‌ترين پروژه‌ها هستند که در سال 97به بهره‌برداري مي‌رسند. وي با بيان اينکه 6 طرح تفصيلي، 3 طرح بافت فرسوده، 10 طرح‌هادي روستايي و يک طرح‌هادي شهري در معاونت معماري و شهرسازي به تصويب رسيد، افزود: همچنين 8 واحد صنفي و شهرک صنعتي، 67 واحد توليدي کشاورزي و 31 واحد خدماتي در راستاي اقتصاد مقاومتي و اشتغال در استان تهران مجوز دريافت کردند. وي يادآور شد: اداره کل راه و شهرسازي استان تهران متعهد به ساخت 100 هزار و 149 واحد مسکن مهر در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر بوده که تا پايان بهار امسال، 94 هزار و 526واحد (94 درصد) کل مساکن مهر بهره‌برداري و به متقاضيان تحويل داده شده است. پروژه‌هاي باقيمانده عمدتاً راکد و در مرحله تعيين تکليف هستند. وي با بيان اينکه حوزه املاک و حقوقي نيز 5قطعه زمين با واحدپذيري سه هزار و 134 فقره مسکن به اقشار ويژه واگذار شده، تصريح کرد: 93 هکتار از اراضي داخل محدوده شهري و 3264 هکتار از اراضي در حريم شهرهاي استان تهران رفع تصرف شده است.
يک کارشناس حوزه مسکن با تاکيد براينکه قيمت مسکن کاهش نخواهد يافت به افزايش تقاضا براي واحد‌هاي استيجاري اشاره کرد و گفت: توان خانوار براي خريد مسکن کم شده است. فردين يزداني با بيان اينکه تحريم‌ها و ورود نقدينگي سرگردان به بازار مسکن دليل اصلي رشد معاملات و افزايش قيمت‌ها است افزود: امکان کاهش قيمت‌ مسکن وجود ندارد اما قيمت‌ها با شدت کمتري افزايش پيدا خواهند کرد. وي درباره تاثير بازار‌هاي بين‌المللي بر روي بازار مسکن گفت: پيش از خروج آمريکا از برجام بخشي از منابع مالي کشور وارد مبادلات بين‌المللي شد که با انتظار بازگشت تحريم‌ها اين منابع مالي وارد بازار مستغلات خواهد شد و ورود اين نقدينگي سرگردان قيمت‌ها را افزايش مي‌دهد. اين کارشناس مسکن افزود: افزايش نرخ ارز با ايجاد تورم، هزينه تمام شده را براي ساخت ساختمان افزايش داده و قيمت‌ مسکن افزايش پيدا خواهد کرد. وي با تاکيد بر اينکه مشکلات پيش آمده در اقتصاد کشور فراتر ازحوزه مسکن است تصريح کرد: دولت مي‌تواند با کاهش وام وتسهيلات براي خريد مسکن، سوق اعتبارات به سمت وام‌هاي ساخت قابل تبديل به فروش اقساطي، فشار‌ها را از دوش بازار مسکن بردارد. يزداني ادامه داد: دولت مي‌تواند با ايجاد شرايط براي تسهيلات مسکن به اين معني که وام‌هاي خريد و ساخت‌وساز مسکن را منحصر به متراژ‌هاي کوچکي بکند که مردم توان پرداخت آن را داشته باشند، در بهبود شرايط بازار مسکن موثر عمل کند. وي با اشاره به تاثير اقدامات دولت در کاهش قيمت مسکن گفت: دولت مي‌تواند با استفاده از ابزار زمين و تعريف پکيج‌هاي حمايتي براي ساخت و ساز تاثير اندکي بر افزايش قيمت داشته باشد.
شرکت فرودگاه‌ها جديدترين آمار از وضعيت سفرهاي هوايي در خردادماه سال جاري را اعلام کرده که بر اين اساس در فرودگاه‌هاي ايران بيش از سه ميليون و ۸۶۰ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند. به گزارش ايسنا، طبق اين آمار مسافران جابه‌جا شده از طريق حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ پرواز به سمت مقاصدشان حرکت کرده‌اند و همچنين در طول اين مدت حدود ۳۷ ميليون کيلوگرم بار و بسته‌هاي پستي از اين طريق جابه‌جا شده است. در طول اين مدت فرودگاه مهرآباد تا سقف بيش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ پرواز پرترددترين فرودگاه کشور بوده و نزديک به يک ميليون و ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است. پس از آن فرودگاه مشهد با ثبت بيش از ۵۰۰۰ پرواز و فرودگاه امام خميني با ثبت بيش از ۴۰۰۰ پرواز در رتبه‌هاي بعدي فرودگاه‌هاي فعال ايران قرار گرفته‌اند.در خرداد ۹۷ سهم پروازهاي داخلي بيش از ۲۷۰۰۰ پرواز و جابه‌جايي بيش از ۳ ميليون مسافر بوده که در اين بين فرودگاه مهرآباد بالاترين درصد را به خود اختصاص داده و پس از آن فرودگاه‌هاي مشهد و شيراز قرار دارد. در حوزه پروازهاي خارجي نيز در اين ماه بيش از ۵۶۰۰ پرواز به ثبت رسيده که فرودگاه امام خميني بيشترين سهم و فرودگاه‌هاي مشهد و شيراز نيز رتبه‌هاي دوم و سوم اين حوزه را به خود اختصاص دادند. همچنين سازمان هواپيمايي کشوري آمار پروازهاي فرودگاه مهرآباد در خرداد امسال را منتشر کرده که بر اساس آن شرکت هواپيمايي ايران اير با انجام بيش از ۲۹۰ پرواز تاخيري بدترين آمار را داشته و پس از آن نيز شرکت‌هاي آسمان، آتا و زاگرس قرار دارند.
از نظر درصد پروازهاي تاخيري شرايط ايرلاين‌هاي ايران بهبود قابل توجهي پيدا کرده و هيچ شرکتي بالاي ۵۰ درصد از پروازهاي خود را با تاخير انجام نداده است. در اين زمينه ايرلاين تازه تاسيس کارون با ۴۷ درصد تاخير بدترين آمار را داشته و پس از آن شرکت آتا و سپس دو ايرلاين دولتي ايران اير و آسمان قرار دارد. در حوزه پروازهاي به موقع نيز شرکت هواپيمايي ماهان توانسته پيشرفت قابل توجهي را به ثبت برساند و از ۶۲۵ پرواز خود ۵۳۱ پرواز معادل ۸۵ درصد را به موقع انجام دهد که از نظر پروازهاي با تعداد بالا عملکردي مطلوب به شمار مي‌رود. در کنار ماهان اما شرکت‌هاي ديگر نيز آمارهاي بسيار مطلوبي داشته‌اند تا جايي که شرکت معراج با ۹۶، طاها با ۹۳ و پويا اير با ۸۵ درصد پرواز به موقع جزو ايرلاين‌هاي خوش قول ايراني به شمار مي‌روند. از نظر سهم ايرلاين‌ها در کل تاخير به ثبت رسيده دو شرکت دولتي آسمان و ايران اير همچنان صدرنشين هستند.
در آمارهاي ماه‌هاي گذشته نيز سهم شرکت‌هاي دولتي در تاخيرهاي فرودگاهي بسيار بالا بود و شرکت‌هايي که تعداد پروازهايشان کمتر از ايرلاين‌هاي فعال بود، بهترين آمار را به خود اختصاص داده بودند. با توجه به اعلام چند ايرلاين بين المللي مبني بر کاهش پروازهاي خود به ايران يا حتي توقف آنها پيش بيني مي‌شود پروازهاي خارجي کشور در آمارهاي آينده روندي کاهشي به خود بگيرد. همان طور که در آمارهاي قبلي منتشر شده در سال ۹۷ نيز اين موضوع مشخص بود. در کنار مشکلات سياسي بالا رفتن قيمت ارز نيز به عنوان يکي ديگر از عوامل احتمالي تاثيرگذار در کاهش پروازهاي خارجي ايران مطرح شده است.