اعلام اسامي‌واردکنندگان تجهيزات پزشکي
ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت درباره اعلام اسلامي‌شرکت‌هاي تجهيزات پزشکي و دارويي که ارز دولتي دريافت کرده‌اند، گفت: اولا بايد توجه کرد که خريدار دارو و تجهيزات پزشکي مستقيما اقلام مورد نيازش را از شرکت‌هاي واردکننده و استفاده کننده از ارز نمي‌خرد. البته ما تمام شرکت‌هايي را که ارز دولتي دريافت کردند به مراکز خريد اين اقلام معرفي کرده‌ايم. حريرچي گفت: ليست اين شرکت‌ها را تاييد کرده و به بانک مرکزي مي‌فرستيم. البته ارسال اين ليست به بانک مرکزي به اين معنا نيست که حتما ارز دولتي به آنها اختصاص يافته است. وي گفت: ما از بانک مرکزي خواسته‌ايم اسامي‌شرکت‌هايي که در اين حوزه ارز دولتي دريافت کردند، اعلام کند.





موضوع بنياد تعاون سپاه را سياسي نکنيد
محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران در مورد اطلاعيه بنياد تعاون سپاه مبني بر عدم بدهي به شهرداري تهران، گفت: به نظرم لازم نيست در اين خصوص صحبت کنيم، چرا که اعداد و ارقام بدهي و طلب مشخص است و شهرداري تهران مدعي طلب از يکي از ارگان‌هاي وابسته به اين تشکيلات است و گزارشي داده و حالا در آن سمت مي‌گويند که بدهي ندارند و بايد شهردار تهران بنشيند و بررسي‌هاي لازم را انجام دهد. وي با بيان اينکه لازم است که بنياد تعاون و شهرداري تهران نسبت به اين مسئله صحبت کنند، گفت: اجازه دهيد بيش از اين صحبت نکنيم و اين مسئله به موضوع سياسي بدل نشود.





توان کشور توليد غذا براي ۵۰ ميليون نفر است
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با بهره‌وري موجود، فقط مي‌توانيم براي ۵۰ ميليون جمعيت غذا توليد کنيم و مابقي آن را وارد مي‌کنيم. عيسي کلانتري افزود: جمعيت کشور به ۸۰ ميليون نفر رسيده است و متاسفانه همچنان فشار مي‌آوريم که غذاي خود را به هر قيمتي داخل کشور توليد کنيم بنابراين به حقوق طبيعت تجاوز مي‌کنيم. در نهايت درياچه اروميه و تالاب‌هاي جنوب کشور قرباني همين سوء مديريت‌ها شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست همچنين برداشت بيش از حد رودخانه‌ها را موجب خشکي تالاب‌هاي کشور دانست و گفت: بيش از ۸۰ درصد تالاب‌هاي کشور فاقد آب هستند يا در وضعيت بحراني شديد به سر مي‌برند.
مسدود شدن بيش از ۲۰۰ حساب مرتبط با
۱۰۰ سايت شرط‌بندي
رييس پليس فتا تهران بزرگ ضمن هشدار نسبت به پولشويي در سايت‌هاي شرط‌بندي از مسدود شدن بيش از ۲۰۰ حساب مرتبط با حدود ۱۰۰ سايت قمار و شرط‌بندي خبر داد. سرهنگ تورج کاظمي‌در گفتگو با ايلنا درباره سايت‌هاي شرط‌بندي که با توجه به برگزاري مسابقات فوتبال جام جهاني در اينستاگرام تبليغ مي‌شود، گفت: هر گونه سايتي که اقدام به انجام عمل قمار کند، قاعدتا طبق شرع و قانون جرم مرتکب شده و مجازات براي آن تعريف شده است. وي با بيان اينکه در چند سال اخير قمار در بستر فضاي مجازي نيز متداول شده است، خاطرنشان کرد: همکاران ما در حوزه تشخيص و پيشگيري در حال رصد اين سايت‌ها هستند و اگر مواردي را که در سايت‌ها و پيج‌هاي اينيستاگرام فعال هستند را شناسايي کنند، سريعا به حوزه مقابله و مبارزه با جرائم اعلام کرده و با اخذ مجوزهاي لازم نسبت به برخورد مقابله‌اي و قضايي، با اين گونه سايت‌ها اقدام مي‌شود.
دستگيري ۹۰۰۰ نفر با جرائم مواد مخدر
رييس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ از دستگيري و جمع‌آوري بيش از ۹۰۰۰ نفر در ارتباط با جرائم مواد مخدر خبر داد. سرهنگ محمد بخشنده با اشاره به گزارش عملکرد پليس پايتخت در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: از ۱۵ فروردين ماه امسال تاکنون در مجموع بيش از ۲ تن و ۱۲۲ کيلوگرم انواع مواد مخدر از جمله ترياک، مورفين، حشيش و شيشه و... کشف و ضبط شده است. وي با بيان اينکه ۸ باند عمده مواد مخدر و ۴۲ قاچاقچي موثر شناسايي و دستيگر شدند، گفت: طي اين مدت ۹۲۶۵ نفر از افراد مرتبط با مواد مخدر دستگير يا جمع‌آوري شدند که از اين تعداد ۶۴۶۴ نفر معتادان متجاهر بودند. رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ همچنين به پلمب بيش از ۱۰۰ خانه در محله‌هاي شوش و هرندي در يک ماه گذشته خبر داد و گفت: اين خانه‌ها که اصطلاحا به آن خانه قرمز گفته مي‌شود هر کدام ۳۰ تا ۴۰ اتاق داشته و به ازاي روزي ۱۰ هزار تومان اتاق‌هايش را اجاره مي‌دادند که با هماهنگي مقام قضايي پلمب شد.
سقوط مرگبار پژو از پل شيخ فضل‌الله نوري
رئيس اداره تصادفات پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از سقوط مرگبار يک دستگاه پژو 207 از بالاي پل شيخ فضل الله نوري خبر داد. به گزارش ايسنا سرهنگ احسان مؤمني گفت: حوالي ساعت 1:30 بامداد روز گذشته (سه شنبه) يک دستگاه سواري پژو 207 در حال حرکت در مسير غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد بود که ناگهان از مسير اصلي خود منحرف شد و روي پل شيخ فضل الله نوري به شدت با گاردريل حاشيه مسير برخورد کرده و به پايين پل پرتاب شد. او با بيان اينکه در پي اين حادثه بلافاصله عوامل پليس راهور و عوامل امدادي در محل حاضر شدند، گفت: با حضور عوامل پليس مشاهده شد که راننده خودرو نيز به بيرون از خودرو پرتاب شده است که بررسي علائم حياتي او نشان داد به دليل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است. رئيس اداره تصادفات پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: راننده سواري پژو کمربند خود را نبسته بود.
هزار نفر از جمعیت بیمه شده استان ایلام قشر کارگری هستند
تجارت-استان ایلام:به مناسبت فرارسیدن هفته تامین اجتماعی ، مدیران درمان و تامین اجتماعی استان ایلام به همراه فرماندار و هیات همراه از کارخانه زرجین بافت واقع در شهرک صنعتی استان ایلام بازدید نمودند.سهیلا ملکشاهی در حاشیه این بازدید گفت: در سطح استان ایلام بیش از ۱۰۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرارداردند که از این رقم ۷۰ هزار نفر را قشر کارگری تشکیل می دهند.وی افزود: تکریم و ارج نهادن به قشر کارگری یکی از مهمترین اهداف سازمان تامین اجتماعی است و همواره بر اولویت قرار دادن این مبحث در برنامه های پرسنل تاکید شده است.مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری "حمایت ازکالای ایرانی” امروز شاهد پیشرفت چشم گیر کارخانه زرجین بافت در استان هستیم که می توان به تولید بیش از نیاز مصرف در استان اشاره کرد.وی با بیان اینکه هم اکنون در این مکان تولیدی ۱۲۰ نفر مشغول به کار هستند گفت: تمام تلاش سازمان این است با پرداخت مزایا و حق و حقوق بنا به قانون کار ااز این عزیران حمایت کند زیرا کارگران سرمایه سازمان محسوب می شوند.ملکشاهی ادامه داد: استفاده از خدمات الکترونیکی در سالجاری در حال گسترش است به طوری هم اکنون کارگران و کارفرمایان می توانند بدون حضور در شعب از طریق اینترنت از مزایای این طرح استفاده نمایند.وی در ادامه از حذف دفتر چه درمانی تا پایان سالجاری در استان ایلام خبر داد.۱۹ الی ۲۵ تیرماه به عنوان هفته تامین اجتماعی نامگذاری شده است.
کارکردهای وقف در جامعه
بروزرسانی شود
تجارت-استان ایلام - قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر لزوم بروزرسانی کارکردهای فرهنگ وقف در کشور متناسب با نیازها و مشکلات هر منطقه و استانی تاکید کرد.عبدالرضا عابد روز شنبه در آیین معارفه و تکریم مدیران سابق و جدید اوقاف و امور خیریه استان ایلام اظهار کرد: تمام نیروها و مدیران این مجموعه افرادی انقلابی و پشتیبان ولایت فقیه هستند، این ویژگی باعث پیشرفت امر وقف در جامعه شده است.وی افزود: مبنای کار این سازمان توسعه ارتباط، هماهنگی، ایجاد وحدت، انسجام و دفاع از آرمان های انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری است و امیدواریم همواره این راه ادامه پیدا کند.عابد یادآور شد: توجه هرچه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در جامعه ضروری است و ترویج فرهنگ وقف و شناساندن آن به مردم امری محوری و مهم است.وی تاکید کرد: هدف این سازمان در چارچوب کاری اداری و جهادی است که بعد جهادی آن به معنی عبور از موانع و کوچک کردن آنها است و وحدت و انسجام نیز نقطه طلایی آن است. وی با بیان اینکه استان ایلام دارای ظرفیت های خوبی است، گفت: یکی از برجسته‌ ترین خصوصیات این استان حماسه حضور در هشت سال دفاع مقدس و نقش تاثیرگذار آن در پیروزی انقلاب اسلامی است.قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اربعین را یکی دیگر از ظرفیت های برجسته این استان اعلام کرد و افزود: با وجود روحیه تعامل در این استان شاهد شکوفایی روحیه داوطلبی، رضایتمندی و فراهم کردن محیط مناسب برای زائران هستیم.
رييس کميته سلامت شوراي شهر پايتخت هشدار داد؛
گروه اجتماعي: موضوع استفاده از مواد پلاستيکي و ضررهاي آن براي شهروندان تهران وارد مرحله جديدي شده است. سال‌هاست که مسئولان بهداشتي در اين زمينه هشدارهايي را مطرح مي‌کنند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مهمترين آسيب‌هايي که در اثر استفاده مواد شيميايي سمي‌ميکروپلاستيک ايجاد مي‌شود ممکن است به بروز سرطان يا ايجاد نقص مادرزادي در نوزادان منجر شود. روز گذشته ناهيد خداکرمي، رييس کميته سلامت شورا اسلامي‌شهر تهران در نطق پيش از دستور هفتادو پنجمين جلسه شورا به کمتر استفاده کردن از پلاستيک پرداخت. خداکرمي‌با اشاره به مصوبه شوراي شهر تهران در ارديبهشت 1388 از الزام شهرداري تهران به تغيير الگو و کاهش مصرف کيسه‌ها، ظروف و محصولات يک بار مصرف پلاستيکي و جايگزين کردن مواد قابل بازيافت غيرپلاستيکي در کليه مراکز وابسته به شهرداري تهران و اجراي اقدامات علمي‌و اجرايي درباره کاهش و جايگزيني مواد تجديدپذير به جاي کيسه‌هاي پلاستيکي و ظروف يک‌بار مصرف است سخن گفت.
رييس کميته سلامت شورا ادامه داد: کيسه‌هاي پلاستيکي پس از اختراع پلاستيک در سال 1856 ميلادي توسط الکساندر پارکس مهمان خانه‌هاي ما شده‌اند و در همين مدت زمان نه چندان طولاني توانسته‌اند اثرات مخرب زيادي بر جاي بگذارند. در واقع زندگي مدرن علاوه بر رفاهي که براي انسان به همراه دارد گاه ضررهاي جبران ناپذيري را نصيب وي مي‌کند. خداکرمي‌اظهار داشت: هنگامي‌که کيسه‌هاي پلاستيکي به‌عنوان زباله دور ريخته مي‌شوند، به علت ماندگاري بيش از 500 سال در محيط، باعث آلودگي محيط زيست مي‌شوند. اين کيسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌هاي آب مي‌شوند؛ در نتيجه موجب گرفتگي آب‌راه‌ها شده و در بسياري موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزايش مي‌يابد. وي بيان کرد: کيسه‌هاي بلعيده شده حتي پس از مرگ جانوران و تجزيه آنها نيز سالم باقي مي‌مانند، بنابراين دوباره پراکنده شده و زندگي جانداران از جمله انسان‌ها را تهديد مي‌کنند. پلاستيک‌ها درصورتي که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزيه آرام و کند در محل‌هاي دفن مي‌توانند سبب تشکيل شيرابه و نفوذ آن به آب‌هاي زيرزميني شوند. اين شيرابه شامل ترکيباتي نظير فلزات سنگين و ساير ترکيبات خطرناک است که براي محيط زيست بسيار زيان‌آور هستند.
اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه مواد پلاستيکي و پليمري به علت ساخته شدن از منابع نفتي نفتي و خاصيت تجزيه ناپذيري، در خاک باقي مي‌مانند و مواد شيميايي آنها به تدريج از طريق خاک وارد زنجيره غذايي انسان مي‌شود گفت: بنابراين علاوه بر اثرات کيسه‌ها و ظروف پلاستيکي روي محيط زيست، آنچه حائز اهميت است، سلامت انسان‌هاست، به خصوص اينکه امروزه مصرف بيش از حد و نابجا از اين مواد، خطرات جبران ناپذيري را براي سلامت انسان به همراه دارد. خداکرمي‌افزود: رد پاي مواد شيميايي سمي‌ميکروپلاستيک در خون و همه بافت‌هاي بدن يافت مي‌شود و چنانچه ورود آن به بدن ادامه يابد مي‌تواند سبب بروز سرطان، نقايص مادرزادي در نوزادان، اختلال در سيستم ايمني، اختلال در عملکرد غدد اندوکرين در نتيجه ناباروري و ساير بيماري‌ها مرتبط است.
به گفته خداکرمي‌تحقيقات نشان مي‌دهد که تمام پلاستيک‌ها ممکن است در صورت خراش يا گرم شدن، مواد شيميايي مضر آزاد کنند. تحقيقات قوي نشان مي‌دهد که در برخي موارد گرم شدن پلاستيک، سبب ازاد شدن برخي از مواد شيميايي موجود در اين محصولات مي‌شود که ممکن است موجب سرطان در افراد شود. وي تاکيد کرد: سوزاندن پلاستيک علاوه بر اينکه سبب آلودگي هوا مي‌شود بلکه مي‌توانذ سبب آزاد شدن مواد شيميايي شده و نتيجه آن بيماري‌هاي تنفسي است.
خداکرمي‌با بيان اينکه کشور ما با اينکه هفدهمين جمعيت جهان را دارد، تحقيقات نشان مي‌دهد در ايران سالانه بيش از 2 ميليون تن پلاستيک توليد مي‌شود خاطرنشان ساخت: بيشتر اين پلاستيک‌ها نيز بادوام هستند و صدها سال طول مي‌کشد تا به خودي خود تجزيه و نابود شوند. اين عضو شوراي شهر در ادامه افزود: سازمان بهداشت سازمان بهداشت جهاني پس از تجزيه و تحليل جديدي از برخي از محبوب‌ترين مارک‌هاي آب جهان، اعلام کرده که بيش از 90 درصد آب داخل بطري‌ها حاوي ذرات پلاستيک است بطوريکه آب داخل بطري‌هاي پلاستيک بيشتر از دو برابر آب شهري حاوي ذرات پلاستيک است. عضو کميسيون سلامت و محيط زيست شورا افزود: مناطق دفن زباله حاوي انواع مختلفي از پلاستيک هستند و اين آلودگي وارد چرخه زندگي ما مي‌شود. بخصوص که پسماندهاي تهران در کهريزک و آراد کوه دفن مي‌شود و هوا، خاک و زندگي ما و نسل آينده را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهد. پلاستيک مي‌تواند مواد شيميايي مضر را در خاک اطراف پخش کند، که پس از آن مي‌تواند به آب‌هاي زيرزميني يا ساير منابع آب در اطراف و همچنين اکوسيستم نفوذ کند. خاک که آلوده شد تمامي‌محصولات زراعي و آبزيان و حتي دام‌هايي که از آن آب مي‌نوشند دچار آسيب جدي مي‌شوند و اين آسيب به انسان نيز منتقل مي‌شود. خداکرمي‌ادامه داد: بدليل رايگان بودن کيسه‌هاي پلاستيکي در ايران مشتريان ترجيح مي‌دهند تعداد بيشتري کيسه دريافت کنند. قطعاً امکان حذف پلاستيک از زندگي روزمره غيرقابل امکان است زيرا کاربردهاي بسياري دارد و حتي مصرف آن در برخي شرايط اجتناب‌ناپذير است. وي تاکيد کرد: امروزه استارت‌آپ‌ها و استعدادهاي خلاق بدنبال بازيافت و دوباره مصرف کردن مواد پلاستيکي هستند و دوستداران محيط زيست نيز تلاش مي‌کنند تا ضمن آگاهي بخشي به مردم براي عدم رهاسازي کيسه‌هاي پلاستيکي در طبيعت راهکاري براي کاربرد دوباره آن کشف کنند. دولت‌ها نيز از سرمايه‌گذاري در پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير با پايه گياهي استقبال مي‌کنند. حمايت از توليد پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير، استفاده نکردن از مواد پلاستيکي يک‌بار مصرف و اراده مردم براي استفاده از کيسه‌هاي پارچه‌اي از جمله اقداماتي است که مي‌توان براي کاهش مصرف پلاستيک انجام داد. رييس کميته سلامت شورا با بيان اينکه بياييد همه با هم فکر کنيم که امروز همان فردا است اظهار داشت: آن‌هم فردايي که با مشارکت اجتماعي و مديريت تک تک شهروندان به خاطر صرفه‌جويي در مصرف آب، کمبود آب ندارد، هرگز در بيابان ، جنگل، پارک يا کانال‌هاي آب، بطري و کيسه پلاستيکي به چشم نمي‌خورد، نرخ باروري بالاتر از سطح جانشيني است و بيماري‌هايي نظير سرطان همچنان کمتر از جهان است و روکش آسفالت کوچه‌هاي تهران با تکيه بر فن آوري نوين بازيافت مواد پلاستيکي مي‌درخشد. اين روياها حقيقي است اگر دست به دست هم دهيم و بخاطر نسل آينده که مهمانان فرداي ما هستند، شهرمان و پايتخت کشورمان را از هر نوع آلودگي، بالاخص پلاستيک دور نگهداريم و براي بازگشت کيسه‌هاي پلاستيکي به چرخه مصرف دوباره تلاش کنيم.