تفاهمنامه پايانه‎هاي نفتي و دانشگاه صنعت نفت
شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران و دانشگاه صنعت نفت، تفاهمنامه همکاري آموزشي و پژوهشي امضا کردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، اين تفاهم‌نامه بين سيدپيروز موسوي، مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران و مهدي ميررکني، معاون آموزش‎هاي حرفه‎اي و آزاد دانشگاه صنعت نفت امضا شد.
برگزاري دوره‌هاي حرفه‌اي و مهارتي در شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران و ايجاد زمينه‌هاي مناسب براي همکاري دو طرف در زمينه‌هاي علمي‌و آموزشي با درنظر گرفتن همه امکانات اعم از توانمندي‌هاي علمي، فني، منابع انساني، اطلاعات تخصصي و امکانات اجرايي از جمله اهداف اين تفاهمنامه است.




توليد نفت عمان افزايش يافت
طبق آمار وزارت نفت عمان، توليد نفت و ميعانات اين کشور در ژوئن به بالاترين حد در ۱۶ ماه گذشته صعود کرد.
به گزارش ايسنا، توليد نفت خام و ميعانات اين سلطان‌نشين، ۹۷۳ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز يا برابر با ۲۹ ميليون و ۲۰۵ هزار بشکه در ژوئن بود که بالاترين ميزان توليد از فوريه ۲۰۱۷ به شمار مي‌رود.
صادرات نفت خام در عمان به ۷۸۲ هزار و ۵۴۰ بشکه در روز رسيد و صادرات اين کشور به چين ۱۰ درصد افزايش يافت و ۸۴ درصد از مجموع صادرات عمان را تشکيل داد.




افزايش هشداردهنده مصرف برق در کشور
پيک مصرف که در روز گذشته با ثبت عددي جديد براي اوج مصرف برق به مرز 57 هزار مگاوات رسيد، چراغ هشداري براي ادامه روزهاي گرم تابستان است.
در هشتم اين ماه پيک کل 55 هزار و 443 مگاوات ثبت شد و حالا در اواسط تيرماه پيک مصرف با ثبت رقم 56 هزار و 801 مگاوات، رخ نشان مي‌دهد.
مصرف برق کشور در ماه‌هاي تير و مرداد به ويژه از بازه زماني ۱۵ تيرماه تا ۱۵ مردادماه به حداکثر خود مي‌رسد و بررسي افزايش مصرف برق در روز‌هاي مشابه سال قبل نسبت به امسال، نشان مي‌دهد که مصرف برق ايران بيش از ۴ هزار مگاوات افزايش پيدا کرده است
۴۰ درصد يارانه مردم از طريق فروش گاز تامين مي‌شود
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت: تامين ۴۰ درصد از يارانه نقدي مردم، ارزآوري و حفظ محيط‌ زيست از جمله نقش‌هاي مهم صنعت گاز در کشور است.
به گزارش وزارت نفت، حميدرضا عراقي درباره جايگاه صنعت گاز در کشور گفت: اکنون به طور ميانگين بيش از ۴۰ درصد از يارانه مردم از طريق فروش گاز تامين مي‌شود، همچنين استفاده از گاز به جاي سوخت‌هاي ميان تقطير که سبب افزايش حجم صادرات بنزين، گازوئيل و مازوت مي‌شود و نيز کمک به کاهش آلودگي محيط زيست، همه بيانگر موقعيت راهبردي گاز در کشور است.
وي تامين گاز مستمر، پايدار و ايمن را وظيفه اصلي اين شرکت برشمرد و افزود: توانمندسازي و فرايندسازي، ۲ محور اساسي است که در اين شرکت بايد به آن توجه شود. همچنين ماموريت ديگر شرکت ملي گاز، حضور فعال در فرصت‌هاي مناسب تجارت جهاني گاز است و بايد تلاش کنيم با ايجاد فرصت‌هاي رقابتي، حضور فعالي در اين بازار داشته باشيم.
معاون وزير نفت در امور گاز با اشاره به اين‌که سال گذشته با وجود سرماي شديد در همه استان‌هاي کشور، گاز هيچ شهري قطع نشد و خدمت‌رساني اين شرکت به طور مستمر ادامه يافت، افزود: اين شرکت با تمهيدات ويژه‌اي که براي جلوگيري از قطعي گاز انديشيد، با وجود همه مشکلات توانست رضايت مردم را جلب کند.
مديرعامل شرکت ملي گاز با تاکيد بر مديريت تجديد ساختار صنعت گاز اظهار کرد: در افق ۱۴۰۴ صنعت گاز کشور بايد به صنعتي رقابتي که لازمه آن، مشارکت با بخش خصوصي است، تبديل شود. همچنين کيفيت بسيار حائز اهميت است، زيرا ما تنها به دنبال توليد پايدار نيستيم و بايد توليد براساس ارزش افزوده باشد. بايد به دانش فني نيز توجه کنيم و دانش فعلي خود را به سطح صدور خدمات فني به خارج از کشور برسانيم.
هند نسبت به کاهش قيمت نفت
به اوپک هشدار داد
هند به اوپک هشدار داد تا نسبت به کاهش قيمت‌هاي نفت اقدام کند، در غير اين صورت ميزان تقاضاي خريد از اين سازمان را کاهش خواهد داد .
به گزارش ايرنا، پايگاه خبري بلومبرگ نوشت؛ اين اظهارات «سانجيو سينگ» رئيس شرکت نفت هند، بزرگترين پالايشگاه اين کشور است و افزود، چنانچه قيمت‌هاي نفت همچنان با شتابي که يک ماه و نيم پيش ثبت شد، بالا روند، خريداران نفت در اين کشور واقع در جنوب آسيا ممکن است به راه حل‌هاي جايگزين روي آورند و با استفاده از وسايط نقليه برقي و گازي که به لحاظ هزينه ارزانترند تا سال 2025 يک ميليون بشکه در روز مصرف نفت را کاهش دهند.
فشارهای بین‌المللی موجب شد؛
آمريکا که پيشتر مدعي شده بود تلاش مي‌کند تا صادرات نفت ايران را به «صفر» برساند، از مواضع خود عقب نشيني کرده و گفت که درخواست برخي کشورها براي برخورداري از معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايران را بررسي مي‌کند.
 آمريکا که پيشتر مدعي شده بود تلاش مي‌کند تا صادرات نفت ايران را به «صفر» برساند، از مواضع خود عقب نشيني کرده و گفت که درخواست برخي کشورها براي برخورداري از معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايران را بررسي مي‌کند.
به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه اظهار داشت: شماري از کشورها از آمريکا درخواست معافيت از تحريم‌ها را دارند و ما اين مسئله را بررسي مي‌کنيم.
وي به نام اين کشورها اشاره‌اي نکرد. يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا نيز پيشتر گفته بود که دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري اين کشور ممکن است براي برخي کشورهاي واردکننده نفت از ايران، معافيت‌هاي موردي در نظر بگيرد.
آمريکا چهارم نوامبر (13 آبان ماه) را به عنوان مهلت توقف خريد نفت از ايران و همراهي با تحريم‌هاي ضد ايراني، تعيين کرده است.
واشنگتن ادعا کرده که قصد دارد مانع از صادرات نفت ايران شده و آن را به «صفر» برساند. آمريکا همچنين ديپلمات‌هاي خود را به کشورهايي مانند هند فرستاد تا آنها را براي نخريدن نفت ايران تحت فشار قرار دهد.
«برايان هوک» مدير سياستگذاري وزارت خارجه آمريکا چندي پيش گفته بود که کاخ سفيد تلاش خواهد کرد در کمترين زمان ممکن کشورهاي وارد کننده نفت از ايران را مجاب به قطع کامل واردات خود کند.
هوک در پاسخ به اين پرسش که واکنش واشنگتن به اظهارات مقام‌هاي هند و ترکيه مبني بر ادامه خريد نفت از ايران چيست،گفت: قصد اعطاي پروانه يا معافيت نداريم، چراکه اين کار اساسا فشار عليه ايران را تقليل مي‌دهد.
اظهارات سه شنبه پمپئو نشان مي‌دهد که آمريکا به عملي نبودن طرح‌هايش در مورد نفت ايران آگاه شده است چرا که از يک سو، خريداران نفت ايران تمايل به قطع همکاري با تهران ندارند، و از سوي ديگر، متحدان آمريکا ظرفيت لازم براي افزايش توليد نفت را ندارند.ترامپ از عربستان خواسته بود توليد نفت خود را براي جبران کمبود ناشي از کاهش احتمالي صادرات ايران، ليبي و ونزوئلا افزايش دهد، اما به گفته کارشناسان سعودي‌ها توان کافي براي تامين نياز بازار را ندارند.
گروهي از متحدان آمريکا مانند کره جنوبي و ژاپن تلاش مي‌کنند تا هم روابط خود با آمريکا را ادامه دهند و هم اينکه مناسبات خود با ايران در زمينه انرژي را قطع نکنند.
هند نيز جزو کشورهايي است که به نفت ايران نياز دارد و خواهان ادامه واردات نفت از ايران است. يک مقام ارشد دولت هند هفته گذشته اعلام کرد که دهلي نو تصميم به کاهش واردات نفت از ايران نگرفته است و در اين زمينه بر اساس منافع ملي خود تصميم گيري خواهد کرد.
تهديد غيرعملي آمريکا عليه نفت ايران باعث شده تا بهاي نفت در بازارهاي جهاني با نوسان مواجه شده و شاهد افزايش باشد. اين در حالي است که در فصل مسافرت در آمريکا، بهاي نفت و بنزين در اين کشور نيز افزايش يافته و اعتراض ترامپ را برانگيخته است.
ترامپ هفته گذشته در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: اوپک بايد به ياد بياورد که قيمت نفت بالاست و آنها کمک چنداني نمي‌کنند. او خطاب به اين سازمان نوشت: قيمت‌ها را همين حالا کاهش دهيد.
تحليلگران پيش بيني مي‌کنند که تحريم‌هاي آمريکا بيش از همه به خود آمريکايي‌ها لطمه خواهد زد. «ريچارد نفيو» معمار تحريم‌هاي ايران در دولت سابق آمريکا درباره تاثير تحريم‌هاي ضدايراني بر بهاي نفت به ترامپ هشدار داد.
وي در توئيتي خطاب به رئيس جمهوري آمريکا نوشت: اگر قيمت فعلي نفت وبنزين را دوست نداري، پس چهارم نوامبر اگر دولتت حتي به يک چهارم از اهداف ادعايي اش براي کاهش نفت ايران رسيد، چطوري از آن خوشت خواهد آمد.
رئيس جمهوري آمريکا چندي پيش به رغم مخالفت‌هاي جهاني، کشورش را از برجام خارج و اعلام کرد تحريم‌هاي يکجانبه تعليق شده ايالات متحده عليه ايران را در فرصتي 90 تا 180 روزه باز مي‌گرداند؛ اين تصميم با موضع گيري‌هاي شديدي از سوي کشورهاي مختلف به ويژه اتحاديه اروپا همراه شد.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران گفت: پنج استان در سال آبي جاري بالاي 50 درصد کاهش بارندگي داشته‌‌اند و شرايط آنها بحراني است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، محمد حاج‌رسولي‌ها، ماه‌هاي تير و مرداد را حساس‌ترين مقاطع زماني براي تامين آب شرب دانست و افزود: بارندگي‌هاي سال آبي تاکنون به 167 ميليمتر رسيده است که در نهايت تا انتهاي شهريورماه به 175 ميليمتر خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با بيان اينکه منشا جريانات سطحي برف است و کمبود بارش برف موجب شده تا در تابستان با کمبود شديد روان‌آب مواجه باشيم، ادامه داد: جريانات سطحي ناشي از بارندگي و ذوب برف در پشت سدها موجب شده تا ورودي به سدها 34 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.
وي ادامه داد: حجم مخازن نيز نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش يافته است ولي با اين وجود پيش‌بيني مي‌شود تامين آب شرب از طريق اين سدها با برنامه‌ريزي مناسب امکان‌پذير باشد.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران از کاهش 56 درصدي موجودي مخزن سد زاينده رود نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سد استقلال در سال جاري ورودي خاصي نداشته است و در کنار عدم ورودي به سد شميل و نيان هرمزگان با شرايط ويژه‌اي در اين استان مواجه هستيم. چاه‌هاي نيمه‌هاي سيستان و بلوچستان هم تنها سه ميليون مترمکعب ورودي داشته‌ است.
وي با تاکيد بر اينکه شوري آب خرمشهر و آبادان ارتباطي به سد گتوند ندارد، گفت: در حال حاضر کيفيت خروجي از اين سد بسيار ايده‌آل است و EC آب خروجي از اين سازه به 600 ميکرموس کاهش يافته است.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران تصريح کرد: کيفيت آب خروجي سد گتوند در حالي است که EC آب پايين دست کارون به دليل رهاسازي پساب صنايع، تخليه فاضلاب و... به مراتب بيش از آب رها شده از اين سد است، بنابراين شوري آب خرمشهر و آبادان به هيچ عنوان ارتباطي به آب رهاشده از سد گتوند ندارد.
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، در راستاي بخشنامه استانداري مبني بر كاهش مصرف انرژي، برق تعدادي از ادارات و سازمان‌هاي بد مصرف و پرمصرف را قطع كرد.
به گزارش روابط عمومي‌شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، در راستاي مصوبه هيات وزيران و ابلاغ بخشنامه استانداري تهران مبني بر قطع سيستم‌هاي سرمايشي از ساعت 13:30 و كاهش مصرف انرژي، برق تعدادي از ادارات و سازمانهايي كه الگوي مصرف را رعايت نكرده و بد مصرف و پرمصرف بودند، قطع شد.
معاون بهره برداري و ديسپاچينگ افزود: ارزيابان اين شركت از روز شنبه در دور دوم مميزي، با مراجعه به سازمانها و ادارات شهر تهران و ارزيابي مواردي چون قطع سيستم‌هاي سرمايشي از ساعت 13:30، تنظيم دماي محيط كار در مدت زمان كار اداري حداقل روي 25 درجه سانتيگراد، اطمينان از بمدار آمدن ديزل ژنراتور‌هاي كليه ادارات، صنايع، كشاورزي و ... از ساعت 12 الي 16، و اصلاح سيستم‌هاي روشنايي محيط كار، نسبت به صدور اخطار به اداراتي كه موارد مذكور را رعايت نكرده اند، اقدام كرده است.
وي افزود: با توجه به اهميت موضوع انرژي و رفاه و آسايش شهروندان و پيشگيري از هرگونه مشكل در تامين برق پايدار شهر تهران، برق كليه سازمانهاي دولتي، غيردولتي، موسسات، بانك‌هايي كه با دريافت اخطار همچنان نسبت به اصلاح الگوي مصرف و اجراي بخشنامه مذكور اقدام نكردند، قطع شد.
مديرعامل شرکت توتال گفت: اين شرکت به دليل عدم امکان معافيت از تحريم‌هاي جديد دولت آمريکا، از طرح پارس جنوبي ايران خارج مي‌شود.
توتال ايران را ترک کردبه گزارش خبرگزاري صدا وسيما، پاتريک پويان، در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي اف ام فرانسه ، با تاکيد براينکه راه ديگري جز خروج از اين پروژه نداشته است گفت: شما نمي‌توانيد بدون دسترسي به سيستم مالي آمريکا در 130 کشور جهان فعاليت داشته باشيد. بنابراين در حقيقت ما قوانين آمريکا را اجرا مي‌کنيم و مجبوريم ايران را ترک کنيم.
وي افزود: شرکتي مثل ما بايد به قوانيني که در موردش به اجرا گذاشته مي‌شود احترام بگذارد بنابراين ما بايد از ايران خارج شويم.
مديرعامل شرکت توتال گفت: توتال به دليل خروج از طرح توسعه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي در خليج فارس 40 ميليون دلار متضرر شده است.
پويان با ابراز اميدواري در باره اينکه يک روز بتوانيم به ايران برگرديم گفت : براي شرکتي در مقياس توتال که سالانه 15 ميليارد دلار سرمايه گذاري انجام مي‌دهد، زيان 40 ميليون دلاري چندان قابل توجه نيست
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: هم‌اکنون متوسط هدررفت آب در شبکه توزيع استان اصفهان به حدود 16 درصد رسيده است.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)،‌هاشم اميني در بازديد حميدرضا جانباز از کارگاه تست کنتور آب اظهار کرد: در چند سال گذشته برخي از کنتورهاي آب تا قبل از اينکه در اختيار مشترکين قرار بگيرند تست مي‌شدند، اما در حال حاضر صد درصد کنتورها مورد تست قرار مي‌گيرند.
وي افزود: با توجه به مجهزبودن کارگاه تست کنتور آبفاي استان اصفهان و نيز برخوداري از نيروهاي متخصص، کارگاه تست کنتور آبفاي اصفهان به‌عنوان کارگاه تست کنتور مرجع در کشور شناخته مي‌شود، به‌طوريکه هم اکنون برخي از استانهاي کشور کنتورهاي خريداري شده خود را جهت تست به کارگاه تست کنتور آبفاي استان اصفهان ارسال مي‌نمايند.
هاشم اميني با بيان اينکه تست لوازم کاهنده مصرف نيز در اين کارگاه انجام مي‌شود، خاطرنشان ساخت: درچند سال گذشته با توجه به اينکه آبفا استان اصفهان مردم را ترغيب به استفاده از تجهيزات کاهنده مصرف نموده، بدين خاطر قبل از اينکه تجهيزات کاهنده مصرف در اختيار مردم قرارگيرد در اين کارگاه استاندارد بودن و ميزان کاهش مصرف آب اين تجهيزات تست مي‌شود.
وي در خصوص فعاليت اکيپ نشت يابي تصريح کرد: در قسمتي از کارگاه تست کنتور، کارشناسان بهره برداري با بهره گيري از تخصص و تجربه، اقدام به تشخيص نشتي در انشعابات و شبکه آب مي‌نمايند به گونه ايي که علاوه بر مهار حوادث در کوتاه‌ترين زمان ممکن، مناطقي که هدررفت آب آنها بيش از اندازه باشد اقدام به شناسايي نشتي وسپس مهار آن مي‌نمايند.
اميني افزود: هدررفت آب در استان اصفهان در چند سال اخير به‌دنبال فعاليت مستمر اکيپ نشت يابي، به حدود 16 درصد رسيد، در حاليکه اين رقم در سال 86 بيش از 32 درصد بوده است.