وزیر نیرو با اشاره به مصرف 5800مگاواتی برق هشدار داد؛
وزير نيرو گفت: در روزهاي اخيرو با افزايش دماي هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
وزير نيرو گفت: در روزهاي اخيرو با افزايش دماي هوا مصرف برق در کشور به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
به گزارش ايسنا، رضا اردکانيان در مراسم بهره‌برداري از پست ۲۳۰ کيلوولت نصيرلوي گرمي‌اظهار کرد: امسال يکي از خشک‌ترين سال‌هاي نيم قرن اخير را تجربه مي‌کنيم به طوري که در تمام دنيا اين وضعيت خشکسالي و کم‌آبي وضعيت متفاوتي را رقم زده است و در اکثر کشورها بحران آبي اتفاقات عجيبي را رقم زده به طوري که در کشوري نظير کانادا در روزهاي گذشته بيش از ۵۴ نفر بر اثر گرمازدگي تلف شدند.
وي با بيان اينکه بايد خودمان را سازگار با شرايط اقليمي‌کم آبي و محدوديت منابع زيست محيطي کنيم، خاطرنشان کرد: براي غلبه بر اين شرايط بايد اصلاح الگوي مصرف انجام شده و زمينه‌اي فراهم آيد تا همه به مصرف کم نه تنها در تابستان بلکه در ساير فصول عادت کنيم.
وزير نيرو بيان کرد: شيوه مصرف ما در آب بايد در کشور اصلاح شود به طوري که ما نه تنها در مصرف آب بلکه در بخش انرژي نيز با نارسائي‌هايي روبرو هستيم به طوري که مصرف انرژي نيز در کشورمان در بهترين حالت بايد به کمتر از ۵۲ هزار مگاوات برسد که در اين ايام اين رقم به ۵۸ هزار مگاوات رسيده است.
اردکانيان ظرفيت توليد برق را در کشور ۵۲ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: ما چهار تا ۶ هزار مگاوت بيشتر از توليدمان مصرف برق داريم و اين امر سبب شده تا خاموشي‌هايي در کشور اعمال شود که ضرورت دارد همه مردم به ويژه در بخش خانگي و تجاري مصرف خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهند تا تابستان گرم را سپري کنيم.
وي ادامه داد: به رغم همه اين شرايط فشار در سيستم برق کشور ما با کمترين اختلال و آسيب‌ها در شبکه‌هاي انتقال و توزيع روبرو هستيم در حالي که در همين کشور همسايه آذربايجان با افزايش دماي هوا کل شبکه به دليل استفاده مردم از سيستم‌هاي سرمايشي فروپاشيده و همکاران ما در بخش صنعت آب و برق مشغول رفع مشکلات هستند.
وزير نيرو تصريح کرد: ما راه چاره‌اي جز صرفه‌جوئي در مصرف آب و برق و همچنين توجه به توسعه پايدار در اين زمينه نداريم و ما با کنترل مصرف در ادارات که اين کار را با تغيير ساعات ادارات آغاز کرديم تلاشي جدي انجام مي‌دهيم تا برخي بي‌توجهي‌ها و غفلت‌ها در مصرف برق در ادارات کاهش يافته و اصلاح الگوي مصرف در ادارات با بسته‌هاي ارائه شده در کنار صنايع و بخش کشاورزي مورد توجه قرار گيرد.
اردکانيان ادامه داد: ما در بخش آب نيز با کم بارشي شديد در کشور روبرو هستيم به طوري که در برخي از استان‌هاي کشور بارش تا ۸۰ درصد کاهش پيدا کرده و به طور متوسط ۲۶ درصد کم بارشي در کشور اتفاق افتاده است. عضو کابينه دوازدهم اضافه کرد: البته در اين بين استان‌هاي شمالغرب کشور نظير استان اردبيل وضعيت به مراتب بهتري در نزولات آسماني دارند ولي به هر حال بايد در افزايش بهره‌وري آب و مصرف کم کمک کنيم تا الگوي مناسبي را در تامين نيازهاي کشور ارائه کنيم. وزير نيرو گفت: توليد برق خورشيدي در مناطق مرکزي ايران در اولويت برنامه‌هاي اين وزارتخانه است و سرمايه گذاران داخلي و خارجي مي‌تواند با توليد انرژي برق علاوه بر تامين نياز کشور در زمينه صادرات نيز فعال باشند. وي اضافه کرد: با وجود اجراي طرح‌هاي مختلف هم اکنون در کشور حدود 5000 مگاوات کمبود برق وجود دارد که بايد با صرفه جويي بيشتر از اين دوره پرمصرف که عمدتا ناشي از گرماي هواست، عبور کنيم. او اظهار داشت: امسال به علت گرماي هوا، مشکل کمبود برق نه تنها در ايران بلکه در کشورهاي همسايه نيز وجود دارد بطوريکه در روزهاي اخير در کشور جمهوري آذربايجان کل شبکه برق براي مدتي قطع و از مدار خارج شد.
هدر رفت آب از مشکلات کشور است
وزير نيرو با اشاره به اينکه هدررفت آب از بزرگترين مشکلات موجود در مديريت منابع آب کشور است، گفت: متاسفانه طبق گزارش‌هاي رسمي‌فقط در منطقه مغان بيش از 120 ميليون مترمکعب آب در شبکه‌هاي انتقال آب از بين مي‌رود.
اردکانيان ادامه داد: کم آبي واقعيتي کتمان ناپذير و جزيي از واقعيت اقليم ايران است، امسال نيز بارش‌ها به طور ميانگين 26 درصد کمتر از سال قبل بوده ، تامين آب مطمئن وظيفه دولت مي‌باشد اما مديريت مصرف وظيفه‌اي ميان بخشي بوده و بايد همه عوامل موثر در آن مشارکت کنند. وي تاکيد کرد که هيچ برنامه و طرحي براي صادرات يا فروش آب به هيچ کشوري وجود ندارد و در روزهاي اخير که مردم براي تامين آب و برق مورد نياز در زحمت هستند عده‌اي مغرضانه شايعه صادرات راه انداخته اند.
اردکانيان بيان کرد: با عنايت مقام معظم رهبري و دستور رييس جمهوري تقريبا تمام آب‌هاي مرزي کشور با رعايت ضوابط بين المللي مهار شده و بجز حقابه‌هاي متعارف کشورهاي همسايه آبي از کشورخارج نمي‌شود. به گفته وي، مهار آب‌هاي مرزي محدود به مرزهاي کشور بوده وما بايد در داخل کشور و بين استان‌ها به دنبال مديريت بهينه آب باشيم. او اضافه کرد: در عمل نمي‌توان آب‌هاي داخل يک استان را محصور کرد و اگر نتوانيم آب موجود را عادلانه تقسيم کنيم بسياري از جمعيت کشور بايد از سرزمين خود کوچ کنند.
طرح‌هاي آب و برق به ارزش 60 هزار ميليارد ريال در استان اردبيل در حال اجراست
وزير نيرو همچنين گفت: هم اکنون هفت طرح تامين آب ، سد سازي و شبکه آبياري و زهکشي در استان اردبيل با سرمايه گذاري حدود 60 هزار ميليارد ريال در حال اجرا بوده و در دولت دوازدهم به بهره برداري خواهد رسيد. اردکانيان افزود: با توجه به منابع آب موجود در استان با تکميل شبکه‌ها و مديريت و استفاده بهينه از منابع موجود؛ براي تامين آب مطمئن و پايدار مورد نياز بخش‌هاي مختلف شرب،کشاورزي و صنعت اين استان به جمع بندي‌هاي خوبي رسيده ايم. وي اضافه کرد :استان اردبيل در برخورداري از شبکه آب روستايي نسبت به ميانگين کشوري وضعيت بهتري دارد اما وضعيت موجود مطلوب نبوده و براي تامين آب و منابع مالي لازم جهت توسعه شبکه‌هاي روستايي اقدام خواهيم نمود.
به گفته او ، با انجام کار کارشناسي به طرح‌هاي در دست اجراي استان کمک خواهد شد و با فضاي خوب همکاري که در بين مديران وجود دارد نتايج خوب و تعيين کننده‌اي بدست خواهد آمد. بازديد هوايي از سد خدا آفرين و رود خانه ارس ، بهره برداري از پست ۲۳۰ کيلو ولت نصيرلو گرمي‌، بازديد از سد عمارت و احمد بيگلو ، بازديد از تصفيه خانه فاضلاب نير و سد گيوي و ديدار با امام جمعه از جمله برنامه‌هاي سفر ۲ روزه وزير نيرو به استان اردبيل است.
وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: آخرين روز هفته گذشته بود که محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت براي بازديد و بررسي وضعيت واحدهاي صنعتي به منطقه فيروزکوه استان تهران سفر کرد. وزير صنعت، معدن و تجارت از بازنگري در کارت‌هاي بازرگاني صادر شده خبر داد و گفت: کارت‌هاي موجود براي تمديد بايد شرايط جديد را دارا باشند. محمد شريعتمداري در جمع خبرنگاران درخصوص کارت‌هاي بازرگاني بيان داشت: در اين عرصه دچار مشکلاتي بوده‌ايم چراکه نظارت سازمان‌هاي استاني صنعت، معدن و تجارت بر صدور کارت کامل نبود که به تازگي با تصويب دولت براي نخستين بار اين اختيار تفويض شد تا بتوانيم نسبت به تعليق و يا ابطال کارت‌هاي بازرگاني اقدام کنيم.
اين عضو هيات دولت دوازدهم با اشاره به شرايط صدور اين کارت‌ها ياد آور شد: سخت‌گيري در اين عرصه افزايش يافته؛ کساني که براي بار نخست کارت دريافت مي‌کنند تا سقف 500 هزار دلار، در سال دوم حداکثر دو ميليون دلار مجاز به واردات هستند و در سال سوم به بعد به شرط تشخيص کميسيون مرکب از نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادي و دارايي، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران، بازرگاناني که به حسن شهرت مشهور هستند مي‌توانند بدون محدوديت تجارت کنند. وي درخصوص حمايت از 84 هزار واحد توليدي کشور، در سال حمايت از توليد ملي اظهار داشت: دولت در سال جاري با اهتمام بيشتري براي فراهم‌سازي شرايط توليد حوزه‌هاي صنعتي، معدني و کشاورزي تلاش مي‌کند و براي تحقق اين هدف، منابعي را پيش‌بيني کرده‌ايم تا توليدکنندگان از تسهيلات با نرخ سود کمتري بهره‌مند شوند.
شريعتمداري گفت: نزديک به 1339 کالا که در داخل به ميزان کافي توليد مي‌شود يا واردات آن ضروري نبوده، ممنوع شده است؛ 9600 واحد توليدي در حوزه صنايع غذايي در سراسر کشور و برخي از آنها با ظرفيت کمتر از 70 درصد، فعاليت دارند که به زودي از تمام اين ظرفيت‌ها استفاده مي‌شود و اين محصولات جايگزين کالاهاي خارجي خواهد شد. وي ادامه داد: با تاسيس بازار ثانويه در سيستم رايانه‌اي نيما و سنا بانک مرکزي، واردکنندگان و صادرکنندگان خرد کشور به جز صادرکنندگان محصولات پتروشيمي، فولاد و فلزات رنگي مي‌توانند با هم معامله کنند و از طريق نظام طراحي شده، ارز حاصل از صادرتشان را در اختيار واردکنندگاني که واردات گروه سه يعني محصولات ساخته شده مورد نياز مردم، قرار دهند؛ به اين ترتيب صادرات روند تقويتي و رو به رشد خواهد داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت به رشد 22 درصدي صادرات غيرنفتي در سه ماهه اول امسال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 14 ميليارد دلار کالا و خدمات از استان تهران به خارج از مرزهاي کشور صادر شده که اميد است با تمهيداتي که دولت انديشيده است اين رقم افزايش پيدا کند. وي همچنين خاطرنشان کرد: 1300 ميليارد تومان منابع در قانون بودجه سال 97 تخصيص داده شده که يک هزار ميليارد آن 100 درصد تخصيص يافته است تا بتوانيم از راه‌هاي مختلف مشوق‌هاي صادراتي در اختيار صادرکنندگان ايراني قرار دهيم و با تقويت صادرات، خريد کالاي ايران را در بازارهاي جهاني فراهم کنيم. شريعتمداري افزود: قانون ماليات و ارزش افزوده نيازمند اصلاحاتي است که با تلاش نمايندگان، مراحل آخر را براي طرح در صحن مجلس طي مي‌کند؛ با اصلاح اين قانون و کاهش فشار مالياتي بر توليدکنندگان شرايط حمايتي بيشتري از توليد کالاي داخلي فراهم شود. وي درخصوص افزايش بي‌دليل قيمت‌ها در برخي از واحدهاي توليدي تاکيد کرد: تمام کارخانه‌ها و واحدهاي فروش مکلف به اعلام نرخ هستند، لذا همه گشت‌هاي مشترک تعزيرات حکومتي و سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در تمام شهرهاي سراسر کشور مکلف به برقراري شفافيت در اعلام قيمت توسط توليدکنندگان و توزيع کنندگان بوده و تمام کالاهايي که جزو گروه يک و محصولات مورد نياز مردم به شمار مي‌آيند داراي قيمت تثبيتي خواهند بود که توسط شوراي اقتصاد، ستاد تنظيم بازار يا در ستادهاي تنظيم بازارهاي استاني، استانداران مسئوليت تصميم اعلام قيمت تثبيتي در منطقه خود را برعهده دارند. وي گفت: متخلفان قيمت‌هاي اعلام شده با جريمه‌هاي سنگيني مواجه خواهند شد و براي جلوگيري از اجحاف و گران‌فروشي در مقابل کساني که مي‌خواهند از شرايط موجود سوءاستفاده کنند کنار مردم هستيم. محمد شريعتمداري همچنين بيان داشت: حدود 1400 کالا ممنوعيت واردات گرفته‌اند؛ يکي از اهم آنها صنايع غذايي است که واردات ندارد که اين فرصتي بزرگ براي تاسيس واحدهاي توليدي و افزايش توليدات داخلي است. وي افزود: اعمال فشار به توليدکنندگان از جمله ماليات‌ها در اين شرايط بايد به حداقل برسد تا توليد متوقف نشود. وزير صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با خروج آمريکا از توافقنامه برجام و بازگشت تحريم‌ها، مسلما فشارهاي اقتصادي پيش خواهد آمد، اما اين عامل قابل دفاع است؛ مساله‌اي که مي‌تواند آسيب باشد، نا اميدي و تصورات منفي حاکم در اذهان عمومي‌است؛ مايوس کردن ملت، ترفند دشمن است. شريعتمداري با اشاره به کمبود برق ابراز کرد: موضوع برق تا 15 مرداد برطرف خواهد شد، واحدهاي صنعتي با اميد به فعاليت خود ادامه دهند.
بذر ياس در جامعه نکاريم
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد شکل‌گيري انتظارات عقلايي مثبت به صورت غيرمستقيم به اقتصاد کشور وارد شد. محمد شريعتمداري با بيان اين مطلب، افزود: کشور ما مسيري را طي مي‌کرد که ابرقدرت‌ها مقابلش ايستادند و خيلي ملت‌ها را تابع خود کردند و يک جريان نهفته در حوزه اقتصاد عليه ملت ايران ترتيب داده شد. وي با بيان اينکه دولت تدبير و اميد با روي کار آمدنش وارد مذاکره جدي با اين ابرقدرت‌ها شد، يادآوري کرد: اين مذاکرات به يک سند بين المللي (برجام) منجر شد و با اسناد و مدارک در سازمان ملل مشخص شد که ايران هيچ وقت منادي جنگ نبوده و تمام فعاليت‌هايش در راستاي صلح بوده است. شريعتمداري از عدم قطعيت وارد شده بر اقتصاد کشور در آن برهه زماني نام برد و گفت: پمپاژ عدم قطعيت و انتظارات منفي باعث شد همه کساني که در فعاليت‌هاي اقتصادي بودند رفتارشان بر پايه انتظارات منفي که نتيجه‌اش بي‌ثباتي و رخت بر بستن اميد بود، شکل بگيرد. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه با روي کار آمدن دولت يازدهم در همان شرايط ابتدايي حساس آرامش برقرار شد، تصريح کرد: با شروع به کار دولت تدبير و اميد آرامشي که در نتيجه پمپاژ قطعيت بود شکل گرفت و بذر اميد کاشته شد. شريعتمداري در ادامه با تشريح شرايط کنوني کشور، اضافه کرد: با روي کار آمدن ترامپ، آمريکا يک جانبه از برجام خارج و خواستار بازگشت تحريم‌ها شد و مقابل کشورهاي ديگر امضا کننده نيز ايستاد که نگراني اين کشورها را از اين رفتار نيز به دنبال داشت. وي با اعلام اينکه تک آمريکا قابل پاتک است، تصريح کرد: اما آن چيزي که به ما ضربه خواهد زد شکل گيري مجدد آن عدم قطعيت ياد شده در اذهان عمومي‌مردم و پمپاژ بذر ياس در جامعه است. وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه از اين مشکل به وجود آمده عبور خواهيم کرد، گفت: در يک مسير رو به جلو در حال حرکت هستيم، ممکن است روند کند شود اما اين مسير را بايد ادامه دهيم. شريعتمداري با بيان اينکه نبايد بذر ياس را در جامعه بکاريم، تصريح کرد: کاشتن بذر ياس بدترين لطمه است و تا جان داريم براي حفظ آنچه که در اين مملکت داريم، بايد تلاش کنيم. وي همچنين با مقايسه وضعيت کنوني با زمان جنگ تحميلي يادآور شد: در آن دوران نيز دنيا مقابل کشور ما ايستاد و وقتي که عراق حمله مي‌کرد کلکسيوني از بهترين جنگ افزارهاي دنيا را در اختيار داشت. اما از آن دوران سخت با افتخار عبور کرديم.
ایران و روسیه در صدد بازیابی فرصت‌ها هستند
گروه اقتصاد کلان: اگرچه دولت‌هاي پيشين شوروي سابق و روسيه امروز رابطه چندان پایداری با ايران نداشته‌اند اما سياست‌هاي داخلي و خارجي دولت ولاديمير پوتين رييس جمهور حال حاضر روسيه به لحاظ انسجام و استحکامي‌که دارد نشان داده است که بيشتر از گذشته مي‌توان به اين کشور و دولت اعتماد داشت. روابط سال‌هاي اخير تهران و مسکو پيوسته رو به توسعه بوده است. رهبران دو کشور نشان داده‌اند که از اين روابط استقبال به عمل مي‌آورند. در يکي از اين نمونه‌ها مي‌توان به ديدار ويژه پوتين با رهبر انقلاب اشاره داشت که ذييس جمهور روسيه مستقيما از فرودگاه به ديدار حضرت آيت اله خامنه‌اي شتافت. بنابر اين کاربرد استفاده از واژه رنسانس براي روابط اقتصادي و سياسي ايران و روسيه در اينجا مصداق پيدا مي‌کند؛ هنگامي‌که رؤساي جمهور دو کشور چند بار به صورت پياپي با هم درباره انواع همکاري‌ها گفت و گو کردند. حتي رهبر انقلاب نيز از گسترش روابط دو کشور در ديدار ولاديمير پوتين با ايشان نيز استقبال کردند. بر اساس تحليلگران، همکاري دو کشور به شکلي بي‌سابقه در تاريخ مدرن براي يکديگر در بعد اطلاعاتي و عملياتي - اقتصادي ضروري و اساسي است. چنانچه رهبر انقلاب در آخرين ديدار خود با پوتين بر اين موضوع تاکيد داشتند.
رهبر انقلاب در اين ديدار گفته بودند: همکاري‌هاي ايران و روسيه مي‌تواند منجر به انزواي آمريکا شود... ما قادر به مقابله با تحريم‌هاي آمريکا و منزوي ساختن آمريکا با کنار گذاشتن دلار آمريکا و انجام مبادلات با پول ملي خود در مراودات مالي يک و چندجانبه هستيم. درست به همين دليل است که پنجشنبه گذشته مذاکره علي‌اکبر ولايتي، مشاور بين‌الملل رهبري با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در مسکو، از آغاز فصل تازه‌اي در روابط سياسي - اقتصادي بين دو کشور را خبر مي‌دهد. مذاکره‌اي که درباره گسترش مناسبات اقتصاد بوده و بر اساس گفته‌هاي ولايتي، پوتين آمادگي کشورش را براي توسعه همکاري‌هاي نفتي و گاز تا سقف 50 ميليارد دلار اعلام کرده است.
مشاور رهبر انقلاب در امور بين‌الملل همچنين درباره مذاکره صورت گرفته بين خود و پوتين گفته است: در رابطه با مسائل نفتي، هسته‌اي صلح‌آميز، ارتباطات، راه‌آهن و کريدور شمال به جنوب سن‌پترزبورگ به چابهار نيز مطالبي گفته شد.
مؤلفه‌هاي پيش روي روابط ايران و روسيه
در حقيقت، منافع رو به رشد روسيه در ايران، مثل گذشته، تابع عوامل بيروني بوده و هست. تنش‌هاي روسيه با آمريکا و اتحاديه اروپا بر سر اوکراين در سال 2014، دليل ديگري براي تقويت همکاري روسيه با ايران بود. رويارويي روسيه با غرب – که حداقل از پايان جنگ سرد بي‌سابقه بود – مسکو را وادار به افزايش تماس‌ها با کشورهاي خاورميانه ازجمله ايران کرده است. مقامات روسي بر اين باورند که روابط خوب با کشورهاي خاورميانه تضميني براي دوري روسيه از انزواي بين‌المللي و جبران تحريم‌هاي تحميل‌شده از سوي آمريکا، اتحاديه اروپا و شرکاي آن‌ها خواهد بود. ايران ازنظر روسيه، تبديل به رهبر مهم منطقه‌اي شده و از قابليت نفوذ در افکار عمومي‌جهان اسلام برخوردار است. روسيه کشوري با جمعيتي بالغ‌بر 144 ميليون نفر است و بازار بسيار بزرگي دارد که مي‌تواند فرصت‌هاي زيادي را در اختيار ايران قرار بدهد. با توجه به تحريم ورود کالاهاي کشاورزي از اتحاديه اروپا و ضرورت تأمين مواد غذايي موردنياز اين کشور، فرصت بزرگي در اختيار ساير کشورها قرارگرفته است. همچنين ترکيب کالاهاي وارداتي اين کشور نشان مي‌دهد نزديک به 40درصد واردات کشاورزي و مواد غذايي روسيه توليدات گوشتي، لبنيات، ميوه و سبزي است و بخش عمده‌اي از واردات اين اقلام تا قبل از بحراني شدن روابط از اتحاديه اروپا تأمين‌شده است. سرانجام آنکه تنش با غرب، شرکت‌هاي روسيه را وادار به جستجوي فرصت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري در آسيا به‌خصوص در ايران کرده است.
دورنما
مرتضي خوانساري ديپلمات بازنشسته و کارشناس مسائل بين‌المللي، گفته است: حال اگر بخواهيم اين وضعيت سياسي و اقتصادي ايران و روسيه را در مناسبات دو کشور براي همکاري‌هاي مشترک، يا همکاري‌هاي مشترک روبه توسعه مبتني بر مناسبات استراتژيک تعريف کنيم، بايد بتوانيم بر اساس واقعيت‌هاي روابط دو کشور براي گسترش و توسعه آن برنامه و استراتژي تدوين کنيم. او که باخبر آنلاين گفت‌وگو کرده ، گفته است: يک مشکل روسيه اين مي‌تواند اين باشد که وضعيت سياست داخلي و خارجي اين کشور بعد از فروپاشي شوروي هنوز به مرحله تثبيت نهايي نرسيده و طي دو ده اخير نتوانسته، يک شريک منطقه‌اي يا فرا منطقه‌اي راهبردي براي خود داشته باشد. به گفته تحليلگران سياسي و اقتصادي همين امر اين مسئله موجب شده تا روسيه به فکر يک شريک منطقه‌اي براي خود باشد و ايران بهترين موقعيت در اين زمينه دارد.
تقويت سياست نگاه به شرق
مهدي سنايي ، سفير ايران در روسيه درباره چشم‌انداز همکاري‌هاي دو کشور، گفته است: روسيه يک کشور اوراسيايي است و تقويت سياست نگاه به شرق در شرايط جديد سياست خارجي روسيه طبيعي است. در اين چهارچوب تقويت رويکرد روسيه به خاورميانه مي‌تواند با توجه به نارضايتي‌ها از سياست‌هاي برخي کشورهاي غربي در خاورميانه قابل توجه باشد.
با توجه به تلاش بازيگران مختلف منطقه‌اي و بين المللي براي ايفاي نقش در خاورميانه، منطقي است که مقامات ايران و روسيه تلاش خود را بر هم افزايي و تقويت همکاري قرار دهند و منافع خود را در تقابل يکديگر ترسيم نکند.
در حال حاضر ديالوگ سازنده‌اي بين مقامات دو کشور شکل‌گرفته است.
يکي از ويژگي‌هاي گسترش روابط پرداختن همه‌جانبه به حل‌وفصل آن‌ها بوده است، ازجمله به‌تدريج روند نزولي روابط تجاري دو کشور متوقف و در حال حاضر ارتقاي همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو کشور مشاهده مي‌شود.
به هرحال با سفر مشاور رهبر انقلاب در امور بين الملل، عملا شاهد يک رابطه برد- برد اقتصادي خواهيم بود؛ چرا که دو کشور به اين امر واقف شده‌اند که بايد در مقابل تحريم‌هاي غربي رابطه استراتژيک اقتصادي داشته باشند.
در بيست و يکمين اجلاس عمومي‌نظام مهندسي تشریح شد
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي از امضا فروشي، نظام دو نقشه‌اي، تعارض منافع، کارکرد معيوب نظام اجرا يک‌پارچه نبودن نظام مهندسي و نظام فني و اجرايي کشور به‌عنوان معضلات جامعه مهندسي ايران ياد کرد و گفت: براي شکل‌گيري بنگاه‌هاي مهندسي بزرگ مقياس و جلوگيري از بي‌نظمي‌ساخت و ساز در شهر، مفهوم تعهد حقوقي و حرفه‌اي توسط بنگاه‌هاي مهندسي بايد محور قرار گيرد. به گزارش پايگاه وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در بيست و يکمين اجلاس عمومي‌سازمان نظام مهندسي با اشاره به فوايد تاسيس نظام مهندسي ساختمان، گفت: بزرگترين نقطه قوت اين نظام آن بوده که اساسا امر مهندسي را پايه‌گذاري کرده و به مفهوم صلاحيت پرداخته است. اين بزرگترين خدمتي بوده که نظام فني و اجرايي کشور انجام داده، که مشخص کند چه کسي صلاحيت انجام کار مهندسي در ايران را دارد. وي سپس با اشاره به مشکلات اين نظام افزود: مشکل بزرگ نظام فني و اجرايي کشور اين است که بر اساس خواسته کارفرما تاسيس شده است. اين عضو کابينه دوازدهم ادامه داد: مشکل ديگر اين است که اساسا نظام تاييد صلاحيت در اين سيستم بوروکراتيک و ديوان‌سالارانه است. اگر مشاوري تاييد صلاحيت شد، و کاري انجام داد، هر اتفاقي که رخ دهد، هيچ نوع رژيم مسئوليت حقوقي ديده نمي‌شود.
وزير راه و شهرسازي نظام فني و اجرايي کشور را يک نظام پايه‌اي دانست و گفت: به همين علت هر دستگاه براي خود مقررات خاص وضع کرده که خوب هم هست. وزارت نفت، وزارت نيرو و... براي ساخت و ساز قوانين خاص خود را دارند. آخوندي همچنين استقرار نظام حرفه‌اي در بازار عمومي‌ساختمان را دليل اصلي تاسيس سازمان نظام مهندسي دانست. وي ادامه داد: به دليل شکل‌گيري منافع گروهي و سازماني مقاومت در برابر آن زياد است.
وزير راه و شهرسازي سپس به مشکل رويکرد حاکم بر شيوه‎نامه‌هاي قانون نظام مهندسي اشاره کرد و گفت: مشکل از تبعيت آنها از نظامات فني و اجرايي کشور است. وي ادامه داد: اين اشتباه از اينجا نشات مي‌گيرد که در نظام فني و اجرايي کشور، ذي نفع نهايي محصول و حافظ منافع عمومي‌کشور يکي است. آخوندي سپس به تعارض منافع در بخش خصوصي اشاره کرد و افزود: اما در بخش خصوصي دولت و شهرداري کنترل کننده منافع و حافط حقوق عمومي‌هستند. اما، بهره‌بردار صاحب ملک است. عکس آنچه در نظام فني و اجرايي کشور رخ داده، منافع اين دو رودرروي يکديگر قرار دارد. اين عضو کابينه دولت دوازدهم گفت: مفهوم کنترل ساختمان در قانون براي مديريت تعارض منافع است.
وزير راه و شهرسازي تفکيک مفهوم ناظر از بازرس را در حوزه مهندسي را به منظور تفکيک حفظ حقوق عمومي‌از حقوق خصوصي يک ضرورت دانست. او همچنين ناظر را حافظ منافع مالک ساختمان دانست و گفت: ناظر حافظ منافع مالک است که مالک مطمئن شود پيمانکار فعاليت خود را درست انجام داده و منافع مالک را حفظ مي‌کند. اما بازرس کنترل کننده مقررات ملي ساختمان، مقررات معماري و مقررات شهرسازي از طرف شهرداري است. وي افزود: اين دو مفهوم در بازار ساخت و ساز شهري خلط مبحث شد و به وضعيت فاجعه باري رسيد که اکنون با آن مواجهيم. وي ادامه داد: براي اصلاح اين وضع بايد اين دو ماموريت را از هم جدا کنيم. شهرداري بايد بازرس را انتخاب کند و ناظر بايد حقوق مالک را نمايندگي کند. وي افزود: هياهويي که در جامعه مي‌بينيد از بي‌توجهي به اين تفکيک ناشي مي‌شود. مي‌گويند اگر ناظر را مالک انتخاب کند ضرورتا منافع عمومي‌را رعايت نمي‌کند. ما هم همين را مي‌گوييم. ناظر حافظ منافع مالک است و حافظ منافع عمومي‌نيست. بايد در کنار ناظر، بازرسي انتخاب شود که حافظ منافع عمومي‌باشد.
وزير راه و شهرسازي سپس به مساله امضا فروشي در نظام مهندسي اشاره کرد و گفت: مشکل ديگر اين است که هر کسي که نقشه‌اي را امضا مي‌کند بايد مسئوليت امضاي خود را بپذيرد. پروانه‌هاي ساختماني داريم که 200 امضا پشت آن قرار دارد. همه ما مي‌فهميم اين يعني هيچکس کار را کنترل نکرده است. کسي که امضا مي‌کند، چه مشاور، چه پيمانکار، چه ناظر و چه بازرس بايد مسئوليت امضاي خود را بپذيرد. مشخص است که معناي 200 امضا، امضافروشي است. آخوندي نظام دو نقشه‌اي را نيز يکي ديگر از معضلات مهندسي در ايران دانست و افزود: سيستم دو نقشه‌اي يک مشکل بزرگ است. وي ادامه داد: من مي‌گويم بساط دو نقشه‌اي بايد برچيده شود. آخوندي در انتها گفت: اميدوارم بتوانيم اين اصلاح را در مهندسي انجام دهيم.
همچنين علي لاريجاني، رئيس مجلس در اين مراسم گفت: مشکل شهرفروشي ارتباطي با فعاليت نظام مهندسي نداشته و اين مشکل زماني پديد آمد که شهرداري‌ و شوراها از رعايت ضوابط شهرسازي سر باز زده و وزارت راه و شهرسازي نيز در عين حال قدرت کافي براي نظارت را در دست نداشت. اين مقام مسئول با تأکيد براينکه شايد اتصال شهرداري‌ها به وزارت کشور تدبير درستي نبوده و اين سازمان بايد زير نظر وزارت راه وشهرسازي فعاليت کند گفت: به عقيده من مشکلات شهرفروشي زماني پديد آمد که اعلام شد شهرداري‌ها بايد روي پاي خود ايستاده و مستقل شوند. لاريجاني در ادامه سخنان خود بروز چنين مشکلاتي را به دليل وجود اشکالاتي در ساختار دولتي دانست و افزود: در حقيقت اين مسائل باعث شده تصميمات شهرداري و شوراها تبديل به رفتار عمومي‌شده و شرايط شهرها هرروز، رو به سختي رود.
به گفته لازيجاني در صورت وجود نگراني در برج‌سازي‌ها و پروژه‌هاي بسيار بزرگ مي‌شود کار را کمي‌سخت‌تر کرده و از شرکت‌هايي با درجه بالاتر استفاده کرد. رئيس مجلس با بيان اين مطلب که قصد نداريم امور اجرايي ساختمان را براي مردم سخت کنيم و سازمان نظام مهندسي مي‌تواند به راحتي اين بار را از دوش مردم بردارد. اين مقام مسئول در اين‌باره خاطرنشان کرد: به تصور من مشکلي ندارد که يک دستگاه و يا يک شهرداري براي امور اجرا يک واحد مهندسي را به عنوان ناظر انتخاب کند و آن بخش نيز پاي تعهد خود بايستد، در اين صورت ديگر نيازي به وجود يک بازرس ديگر از سوي شهرداري نخواهد بود. لاريجاني گفت: بدون شک سازمان نظام مهندسي يک واحد دولتي نبوده و به عنوان يک بخش خصوصي تعريف مي‌شود.
همچنين رييس سازمان مهندسي ساختمان گفت:‌ سازمان نظام مهندسي يا خصوصي است يا دولتي؛ شترمرغ که نمي‌شود. فرج‌ا... رجبي در اين برنامه خطاب به مهندسان گفت: دوران مهمي‌را طي مي‌کنيم که در اين زمان کساني مي‌توانند تاثيرگذار باشند و عيار شخصيت حرفه‌اي‌شان بالا باشد. هيچکس در عرصه مسئوليت براي ما فرش قرمز پهن نکرد. ما خودمان را عرضه کرديم و مردم ما را پذيرفتند. رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان همچنين با اشاره به طرح ملي بازآفريني شهري اظهار کرد: دولت در ۲۷۰ محله طي افق ۵۰ ساله در نظر دارد که بافت‌هاي فرسوده را نوسازي کند اما در اين کار موفق نمي‌شود مگر اين که لايه‌هاي اجتماعي را درگير کند. مهندسان در هر عرصه‌اي براي تامين ظرفيت‌هاي فني و حتي سرمايه‌گذاري براي اين موضوع آماده هستند. رجبي درخصوص اصلاح قانون نظام مهندسي ساختمان اظهار کرد: در برداشت از مفاهيم ابهام‌هايي وجود دارد که فرصتي است تا از تجربه ۲۰ سال گذشته استفاده کنيم. بايد نمونه‌هايي از عدم تصدي‌گري دولت داشته باشيم. وي ادامه داد: سازمان نظام مهندسي يا خصوصي است يا دولتي. شترمرغ نمي‌شود. از نظر ما اين دستگاه قطعا خصوصي است. در بررسي قانون اتفاق جديدي افتاد که گفتند سازمان نظام مهندسي و نظام فني اجرايي مکمل يکديگر باشند. هيچ کدام ذيل ديگري قرار نگيرند بلکه هم‌افزايي ايجاد کنند.
سخنگوي وزارت بهداشت هشدار داد
گروه اجتماعي: هنوز اسامي‌شرکت‌هايي که توانسته‌اند با استفاده از ارز دولتي تک نرخي شده اقدام به واردات دارو و تجهيزات پزشکي کنند در رسانه‌ها منتشر نشده است. هرچند هفته گذشته سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد که اسامي‌اين واردکنندگان در اختيار بانک مرکزي است و اين وزارتخانه مخالفتي با انتشار آن ندارد، اما هنوز چنين اتفاقي عملي نشده است. با اين حال بررسي اخبار حوزه سلامت طي هفته‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که نگراني‌هايي از گراني دارو و تجهيزات پزشکي با وجود آنکه واردکنندگان توانسته‌اند از ارز دولتي استفاده کنند همچنان وجود دارد. پس از انتشار اسامي‌واردکنندگان کالا با ارز دولتي از سوي بانک مرکزي طي روزهاي گذشته موضوع مقابله با گران‌فروشي و سودجويي سوءاستفاده کنندگان تبديل به يکي از مهمترين موضوعات مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و مردم شده است. حالا سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرده که مردم مي‌توانند گزارش‌هاي خود درباره گران‌فروشي‌ها را گزارش کنند و البته اين وزارتخانه براي برخورد با متخلفان برنامه‌هايي در دستور کار دارد.
سخنگوي وزارت بهداشت نحوه برخورد با شرکت‌هاي دارويي و تجهيزاتي که ارز دولتي مي‌گيرند؛ اما اقلامشان را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب مي‌فروشند، تشريح کرد. دکتر ايرج حريرچي در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه مردم چگونه مي‌توانند کمبودهاي تجهيزات پزشکي و دارو را پيگيري کنند، گفت: مردم با شماره 190 که ستاد رسيدگي به شکايات وزارت بهداشت است مي‌توانند اين موارد را پيگيري کنند که 28 اپراتور تمام وقت به صورت 24 ساعته مشغول به کار هستند و روزانه حدود 3000 تماس در اين سامانه داريم که به همه آنها يک به يک رسيدگي شده و راهنمايي‌هاي لازم انجام مي‌شود. اين سامانه در زمينه دارو، تجهيزات پزشکي، بهداشت محيط و ... به مردم پاسخگو خواهد بود. وي افزود: دو سامانه نيز براي پيگيري وضعيت دارو اعلام کرده‌ايم که مردم با جستجوي آن مي‌توانند قيمت داروها را ببينند. همچنين مي‌توانند نرم افزار موبايلي آن را دانلود کرده و اصالت داروها را بررسي کنند. از طرفي در اداره کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو، سازمان تعزيرات حکومتي مستقر شده و به شکايات مردم رسيدگي و احکام لازم را صادر مي‌کند.
حريرچي درباره تاثير نوسانات قيمت ارز بر روي قيمت دارو و تجهيزات پزشکي گفت: از نظر ما و طبق سياستگذاري دولت نوسانات قيمت ارز هيچ تاثيري در حوزه دارو ندارد، غير از همان افزايش قيمت سالانه که کمتر از تورم و 9 درصد بوده است. وي گفت: در حال حاضر هيچ شرکت دارويي نيست که بگويد ارز دولتي مي‌خواهم و ارز 4200 توماني به او تخصيص داده نشود. از طرفي ما قيمت‌ها را رسما اعلام کرده‌ايم، منتهي متاسفانه برخي افراد و شرکت‌هاي وارداتي به صورت استثناء از اين ارز 4200 توماني استفاده مي‌کنند اما اقلامشان را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب مي‌فروشند که اين اقدام تخلف است.
سخنگوي وزارت بهداشت درباره عدم تامين تجهيزات و ملزومات پزشکي لازم براي بيماران بستري در بيمارستان‌ها گفت: اين اقدام تخلفي آشکار است. بايد توجه کرد که تجهيزات و ملزومات پزشکي مورد نياز بيماران بستري در کليه بيمارستان‌ها اعم از دولتي، خصوصي، خيريه و ... بايد توسط بيمارستان براي بيمار تامين شود. فاکتور صادر شود و هر گونه دريافتي به غير از صورتحساب رسمي‌بيمارستان و صندوق بيمارستان تخلف است و مردم مي‌توانند اين تخلفات را هم با سامانه 190 در ميان بگذارند. وي تاکيد کرد: علاوه بر اين روزانه سه گروه از ماموران ما در مراکز به عنوان بيمار حاضر مي‌شوند و وضعيت را بررسي مي‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد مي‌کنند. حريرچي با بيان اينکه در گذشته دو سوم تجهيزات پزشکي با ارز آزاد تامين مي‌شد گفت: اين در حاليست که اکنون براي کليه تجهيزات پزشکي ارز دولتي مي‌دهيم. دولت اعلام کرده است که ما جزء گروه اول هستيم و از 18.5 ميليارد دلار هزينه‌هاي ضروري کشور، 3.5 ميليارد دلار به اين حوزه اختصاص داده شده و به تدريج پرداخت مي‌شود. بنابراين مردم نبايد در اين زمينه مشکلي داشته باشند. حال کساني که مي‌خواهند با ارز 4200 توماني جنسي بخرند و آن را با قيمتي بالاتر از نرخ مصوب بفروشند برخوردهاي لازم را با آنها انجام مي‌دهيم. اين برخوردها شامل چند قسمت است. اول محروميت از ارز، دوم لغو مجوز واردات و سوم انجام واردات توسط شرکت‌هاي ديگر. از طرفي سازمان تعزيرات حکومتي هم احکام لازم را براي متخلفين صادر خواهد کرد.
تجارت» ازنارضايتي بازنشستگان تامين اجتماعي گزارش مي‌دهد
تجارت_ محمد خادمي: يکي از انواع‌ پوشش‌هاي بيمه ‌اي، بيمه تکميلي درمان است‌، بيشتر متقاضيان بيمه تکميلي در کشورمان را بازنشستگان تامين اجتماعي تشکيل مي‌دهند، علت اين امر نيز برمي‌گردد به اينکه اين افراد در سن سالمندي بيشتر نياز به خدمات بهداشت و درمان دارند، از سوي ديگر به دليل کم بودن حقوق شان نسبت به ديگر اقشار جامعه از خدمات بيمه تکميلي بيشتر بهره مند مي‌شوند.
سالمندان مجبورند هزينه بيشتري براي درمان و خريد دارو بپردازند و نيازشان به معاينات و مراقبت‌هاي پزشکي بيشتر است، در حالي که نتايج يک تحقيق بيانگر اين واقعيت تلخ است که درصد قابل توجهي از سالمندان به دليل همين ناتواني در تامين هزينه‌هاي درمان خود به پزشک مراجعه نکرده و با بيماري خود دست و پنجه نرم مي‌کنند.
بازنشستگان در معرض‌ خطر انواع‌ گوناگون‌ بيماري‌‌ها قرار دارند و ناچارند براي بهبودي و معالجه‌، هزينه‌‌هاي سنگين‌ پزشکي، دارو و عمل‌هاي جراحي و نيز مخارج‌ بيمارستان‌ از بيمه تکميلي که بخش قابل توجهي از هزينه‌ها درماني را در زمان بيماري پرداخت مي‌کند، بهره مند شوند؛ به همين منظور شرکت‌هاي بيمه‌اي هزينه‌اي را از سازمان تامين اجتماعي در قبال عضويت هر بازنشسته دريافت مي‌کند تا درزمان بيماري فرد بازنشسته شرکت بيمه بخشي از هزينه درمان او را پرداخت کند، در اين بين نيز سازمان تامين اجتماعي نزديک به 110 هزار تومان هر ماه از حقوق بازنشسته براي خدمات بيمه تکميلي کسر مي‌کند؛ اما طرح بيمه‌هاي تکميلي که روزي قرار بود عصاي دست اقشار آسيب پذيرجامعه از جمله بازنشستگان باشد اين روزها براي بازنشستگان که از خدمات اين بيمه تکميلي استفاده مي‌کنند آن طور که بايد خدمات رساني نمي‌کند، بلکه مشکلي مضاعف براي آنها شده است؛ در گزارش پيش رو نگاهي انداخته‌ايم به وضعيت بيمه تکميلي بازنشستگان تامين اجتماعي که در ادامه مي‌خوانيد:
شش ماه بدون خدمات
يکي از بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي خود را « ابوالفضل خاني» معرفي مي‌کند، او در اين باره مي‌گويد:« شش ماه پيش اقدام به نام نويسي براي بيمه تکميلي به شکل اينترنتي کردم، اما متاسفانه در اين مدت نام در سيستم ثبت نشده است، اين درحالي است که ماهيانه 110 هزار تومان از حقوقم بابت بيمه تکميلي خودم و همسرم کسر مي‌شود.»
اين بازنشسته تامين اجتماعي در ادامه مي‌افزايد:« ثبت نام بيمه تکميلي به شکل اينترنتي انجام مي‌شود ، بنابراين بايد به شکل آنلاين(لحظه اي) اين اتفاق رخ دهد، در صورتي که 6 ماه است هنوز از خدمات بيمه تکميلي بي بهره هستم.»
اورژانس يا آژانس
جوان 31 ساله‌اي که مدام در حال بالا و پايين کردن پله‌هاي ساختمان تامين اجتماعي شعبه 28 در غرب تهران است و براي امورات بيمه تکميلي پدربازنشسته‌اش به اين مرکز مراجعه کرده است در اين باره به خبرنگار «تجارت»مي‌گويد:« يک ماه پيش پدرم لگنش شکسته بود که با اورژانس 115 به بيمارستان فياض بخش انتقال پيدا کرد و بعد از چند روز مرخص شد، براي انتقال پدر بيمارم از بيمارستان به خانه مجبور شديم آمبولانس خصوصي تهيه کنيم که کرايه 250 هزار توماني پرداخت کرديم، حالا که براي هزينه آمبولانس به بيمه مراجعه کرده‌ايم تا از خدمات بيمه تکميلي استفاده کنيم، هزينه آمبولانس را بيمه تکميلي پرداخت نمي‌کند.»
او ادامه مي‌دهد:« در اين مدت هر هفته مجبور هستم پدرم را به بيمارستان ببرم تا پزشک معالجش وضعيتش را بررسي کند، اما به دليل اينکه بيمه تکميلي هزينه اورژانس را نمي‌دهد مجبور هستم با آژانس بيمارمان را به بيمارستان و خانه انتقال دهم.» وي درپاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اينکه در خدمات بيمه تکميلي هزينه اورژانس ذکر شده است؟ پاسخ مي‌دهد:« در خدمات بيمه تکميلي هزينه آمبولانس خصوصي براي انتقال مريض درج شده است، براي هر مسير درون شهري 50 هزار تومان و بين شهر 100 هزار تومان پرداخت مي‌شود، اما موضوعي که جاي تعجب دارد اين است که بيمه براين اساس اين اندک هزينه را پرداخت مي‌کند که بيمار زماني از آمبولانس خصوصي استفاده کند که بستري در بيمارستان يا نقل و انتقال بيمار از يک مرکز درماني به مرکز درماني ديگر آن هم به دستور پزشک صورت بگيرد.» او در ادامه مي‌افزايد:« در زماني که بيمار در شرايط خطرناک قرار بگيرد که نياز به بستري شدن داشته باشد اورژانس 115 نيز به شکل رايگان به مراکز درماني انتقال مي‌دهد و بنابراين نيازي به آمبولانس خصوصي وجود ندارد، گويا شرکت‌هاي بيمه تمايلي به خدمات رساني به بيمه شدگان را ندارند.»
هزينه‌هايي که بيمه نمي‌دهد
خبرنگار ما براي بررسي بيشتر اين موضوع به يکي از شرکت‌هاي بيمه تکميلي بازنشستگان در حوالي ميدان امام خميني (ره) مراجعه کرده است، در اين شرکت بيمه بيشتر مراجعه کنندگان بازنشستگان هستند، که در اين باره « محمد رضا ضيايي» 67 ساله که دل پري از وضعيت خدمات رساني بيمه تکميلي دارد، مي‌گويد:« شرکت‌هاي بيمه بيش از هزار خدمات درماني را در تهعد خود قرار نمي‌دهد.»
او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه چه نوع خدماتي در تعهد بيمه قرار ندارد؟ پاسخ مي‌دهد:« خدمات نازايي، زايمان سزارين، بيماري‌هاي رواني، انحراف بيني، دندانپزشکي، جراحي لثه، جراحي زيبايي و....در تعهدات بيمه تکميلي قرار نمي‌گيرد، از سوي ديگر برخي خدمات ديگر نيز مشمول فرانشيز مي‌شود که از 10 تا 40 درصد از مبلغي که فرد در زمان بيماري هزينه کرده است کسر مي‌شود.» اين بازنشسته به هزينه اندک بيمه تکميلي اشاره مي‌کند، مي‌افزايد:« سقف تعهدات بيمه تکميلي تامين اجتماعي براي عمل سرپايي تنها 300 هزار تومان است، اين عمل‌ها شامل ختنه، بخيه، کرايوتراپي، تخليه کيست، ليزر درماني، در رفتگي، آتل گذاري، گچ گيري، بيرون آوردن جسم خارجي فرو رفته در گوشت، کشيدن ناخن، فوندوسکوپي، کانفواسکن، انترپيون، درمان خونريزي بيني، شکافتن آبسه کف دهان، شالازيون، بيوپسي، کوتر، ناخنک پشم، بيرون آوردن جسم خارجي از گوش و بيني، تزريق در داخل مفاصل و به عبارتي کليه عمل‌هاي جراحي مجاز سرپايي که در کتاب تعرفه که از سوي سازمان بيمه گر توسط دبيرخانه شورايعالي بيمه خدمات درماني آمده باشد هزينه آن پرداخت مي‌شود.»
زمان زياد پرداخت هزينه
يکي ديگر از بازنشستگان تامين اجتماعي به شعبه 33 در آيت ا... کاشاني مراجعه کرده است، که خود را «اسدا... زماني» معرفي مي‌کند، مي‌گويد:« از زماني که مدارک پزشکي ام را در اختيار شرکت بيمه قرارداده‌ام تا هزينه مخارج بيماريم را پرداخت کنند، 2ماه مي‌گذرد، اما هنوز پولي به حسابم از طرف بيمه واريز نشده است.»
او ادامه مي‌دهد:« انواع آزمايش و پاتولوژي سقف تعهد بيمه 250 هزار تومان است با کسر 30 درصد فرانشيز از تعرفه بيمه گر خواهد بود، با اين وجود مدت زمان زيادي را براي پرداخت هزينه بايد منتظر ماند.»
وي مي‌افزايد:« براي هر يک از خدماتي که بخواهيم از بيمه تکميلي استفاده کنيم بايد مدارک زيادي را تهيه کنيم، يکي از اين مدارک تاييديه پزشکي است که بسياري از مراجعه کنندگان را با مشکل مواجه کرده است.»
تنها 12 ميليون براي بستري پرداخت مي‌شود
يکي ديگر از بازنشستگان در باره هزينه کم بيمه تکميلي به خبرنگار ما مي‌گويد:« براي عمل جراحي مغز و نخاع ، قلب ، انژيوپلاستي قلب، پيوند ريه، پيوند قلب، پيوند کبد، گامانايف( مرتبط با تومورهاي خوش خيم و بدخيم) پيوندکليه، پيوندمغز استخوان، درمان سرطان ، تالاسمي، ماژور، لوپوس، پمفيگوس، هموفيلي، دياليزي مزمن، شيمي‌درماني، انواع راديوتراپي، درمان بيماري سرطان، تالاسمي، هموفيلي، پيوند کليه، پيوند مغز استخوان و....تنها تا سقف 12 ميليون تومان پرداخت مي‌شود.» او ادامه مي‌دهد:« اين مبلغ بسيار ناچيز است و برخي از مراجعه کنندگان در مراکز درماني خصوصي بيش از 50 ميليون براي درمان شان هزينه کرده‌اند که اداره بيمه نهايتا 12 ميليون تومان را پرداخت مي‌کند، حتي اداره بيمه براي افرادي که درمان شان خارج از کشور صورت مي‌گيرد هزينه‌اي پرداخت نمي‌کند.»
وي ادامه مي‌دهد:« اگر در بيمارستان دولتي عمل جراحي صورت بگيرد و فرد بيمار تنها برخي از هزينه‌ها را پرداخت کند، آن وقت بيمه تکميلي هزينه‌اي را پرداخت نمي‌کند و تنها در مراکز درماني خصوصي اقدام به پرداخت هزينه درمان مي‌کند.»
وزارت بهداشت نظارتي بر شرکت‌هاي بيمه‌اي داشته باشد
براي اينکه مشکلات بيمه تکميلي بازنشستگان تامين اجتماعي را بيشتر بررسي کنيم، خبرنگار «تجارت» به سراغ « اکبر ترکي» عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي‌رفته است.
او در اين باره مي‌گويد:«شرکت‌هاي بيمه تکميلي سازمان تامين اجتماعي هر ماه هزينه‌اي را بابت بيمه تکميلي از حقوق بازنشستگان کسر مي‌کند، اما زماني که اين شرکت‌ها بايد هزينه درمان را به اين افراد در زمان بيماري پرداخت کنند روند اداري بسيار طولاني را پيش پاي مراجعه کنندگان قرار مي‌دهند که بيشتر اين افراد از دريافت خدمات از بيمه تکميلي منصرف مي‌شوند.»
آن طور که اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌به خبرنگار «تجارت» مي‌گويد:« اين مشکلات را بيشتر مراجعه کنندگان به دفتر کار نمايندگي و مطب پزشکي ام مطرح مي‌کنند، حتي بيمه تکميلي خانواده‌هاي شهدا، جانبازان، ايثارگران و آزادگان نيز با مشکلاتي روبرو است؛ جا دارد وزارات بهداشت و درمان و سازمان تامين اجتماعي نظارتي به شرکت‌هاي بيمه تکميلي داشته باشند.» وي درپاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اينکه بيمه تکميلي بازنشستگان در ديگر کشورها هم به همين شکل است؟ پاسخ مي‌دهد:« در کشور ما داشتن بيمه تکميلي جزو اختيارات افراد محسوب مي‌شود و در اولويت بيمه‌اي قرار ندارد، چرا که در مرحله نخست افراد بايد از بيمه‌هاي عادي تامين اجتماعي يا خدمات درماني بهره مند شوند، در زمينه بيمه تکميلي متاسفانه افراد بايد هزينه را در مرکز درماني پرداخت کنند و سپس شرکت‌هاي بيمه بعد از مدت زماني که مدارک پزشکي فرد بيمه شده را بررسي کردند اقدام به پرداخت هزينه انجام شده بيمار مي‌کنند. در کشورهاي پيشرفته به اين شکل خدمات رساني صورت نمي‌گيرد، بلکه نماينده شرکت‌هاي بيمه در زمان درمان بيمار در بيمارستان‌ها حضور دارند و هزينه درمان بيمار را برعهده مي‌گيرند.»
قانوني براي بيمه تکميلي نداريم
مشکلات بيمه تکميلي بازنشستگان تامين اجتماعي را از « حسينعلي شهرياري» ديگر عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي‌جويا شده ايم، او در اين باره معتقد است:« طبق قانون بيمه پايه شامل بيمه تامين اجتماعي و خدمات درماني است و اگر فردي تمايل داشته باشد بيمه‌اي بيش از اين نوع بيمه داشته باشد که هزينه مراکز درماني را پرداخت کند بايد به شکل انفرادي اقدام به پرداخت هزينه بيمه به شرکت‌هاي بيمه کند.»
وي مي‌افزايد:« در برنامه ششم توسعه مجلس شوراي اسلامي‌تمامي‌نهادهاي دولتي که با بودجه بيت المال اداره مي‌شوند را منع کرده است که هزينه بيمه تکميلي کارکنان شان را پرداخت کنند، مگر آنکه هزينه آن را از حقوق کارکنان شان کسر کنند، به طور نمونه وزارت نفت، بانک‌ها، وزارت کشور و...حق ندارند بيمه تکميلي کارکنان شان را با هزينه بيت المال پرداخت کنند.»
اين نماينده مجلس در ادامه مي‌افزايد:« بيمه تکميلي که براي بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي انجام مي‌شود با درخواست اين افراد ماهيانه از حقوقشان کم مي‌شود و شرکت‌هاي بيمه‌اي که زير نظر سازمان تامين اجتماعي فعاليت مي‌کنند خدمات مي‌دهند، اما متاسفانه برخي از مراجعه کنندگان به اين بيمه‌ها به دليل اينکه بي سواد هستند يا اينکه افراد سالمند هستند برايشان روند اداري سختي دارد، به همين منظور جا دارد شرکت‌هاي بيمه روند خدمات رساني شان را به بازنشستگان روان تر کنند.
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌از تدوين طرح دوفوريتي مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن خبر داد.
به نقل از خبرگزاري خانه ملت زهرا سعيدي مبارکه با تاکيد بر لزوم کنترل بازار سوداگري گفت: طرح دو فوريتي مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن در حال تدوين بوده، محوريت طرح مذکور دريافت ماليات بر عايدي سرمايه از املاک غيرمصرفي است.
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: طرح دوفوريتي مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن در راستاي مهار سوداگري در بخش مسکن خواهد بود البته افراد عادي، سازندگان مسکن و فعالان بخش توليد مسکن کشور از پرداخت اين ماليات معاف مي‌شوند.
تقاضاهاي غيرواقعي سوداگران به آشفتگي بازار مسکن منجر شده است.
نماينده مردم مبارکه در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه گفت و گوي خود با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت تصريح کرد:در صورت به سرانجام رسيدن طرح مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن، بخش مسکن با نوسان و التهاب قيمتي کاذب روبرو نمي‌شود و متقاضيان واقعي خريد مسکن آسان تر مي‌توانند صاحب خانه شوند.تقاضاهاي غيرواقعي دلالان و سوداگران به بالا رفتن قيمت‌ها منجر شده است.
سعيدي مبارکه يادآور شد:براساس طرح دوفوريتي مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن، املاک کشاورزي مانند زمين‌هاي کشاورزي، باغ و املاک صنعتي از اين نوع ماليات معاف مي‌شوند.
رييس جمهور در مورد استقلال بانک مرکزي اقدام کند
حجت الاسلام ابوترابي فرد در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران گفت: يکي از مشکلات رو به روي مديريت کشور تصمياتي است که دوام ندارد؛ چرا که اصولي نيست تصميم اگر مبتني بر علم و دانش باشد ثبات دارد. يکي از مشکلات ما قوانيني است که ثبات ندارد.
به گزارش ايسنا وي در ادامه گفت: اصلاح چالش‌هاي اقتصادي کشور نيازمند به اصلاح ساختارها و نظام بودجه‌ريزي و اصلاح رفتار‌ها و تصميمات کليدي و شجاعانه است. اين تصميمات چون هزينه دارد اگر اجماع نخبگان سياسي و علمي‌در کنار آن نباشد تداوم نمي‌يابد.
وي گفت:من پيشنهاد مي‌دهم امروز که رييس کل بانک مرکزي پايان حکم خود را تجربه مي‌کنند رييس جمهور محترم براي استقلال بانک مرکزي اقدام کنند و براي انتخاب مدير کلي که مورد تاييد مديران ساير روساي قوا است و مورد تاييد چهره‌هاي هوشمند اقتصادي و مديران لايق نطام بانکي و پولي کشور ، گام بر دارد تا بانک مرکزي از اين پس با استقلال وبا مديريت مبتني بر دانش سياست‌هاي پولي و ارزي کشور را مديريت کند.
وي در پايان گفت: دنيا مي‌داند که قدرت جمهوري اسلامي‌قدرت بالنده و پرشتابي است. اين جريان قدرتمند راه را براي يک حرکت قدرتمند در منطقه فراهم کرده و هر روز سنگر جديدي را فتح مي‌کند.
12 راهکار برای عبور از شرایط جدید اقتصادی اعلام شد
محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌اي به رييس‌جمهور 12 بسته اجرايي را در قالب برنامه جامع پيشنهادي مقابله با آثار تحريم‌ها ارائه کرد.
به گزارش ايسنا، متن نامه محمدباقر نوبخت به حسن روحاني، رييس‌جمهور کشورمان بدين شرح است:
باسمه تعالي
حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي دکتر روحاني
رئيس محترم جمهوري اسلامي‌ايران
باسلام و احترام؛
با هدف اجرايي شدن موضوعات ابلاغي جنابعالي در اجلاس مديران کشور، اولين بخش از برنامه جامع مقابله با تحريم مشتمل بر 12 بسته اجرايي با عناوين زير توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌هاي ذيربط و همچنين جمعي از صاحب‌نظران دانشگاهي و اقتصادي تهيه و عنداللزوم جهت طرح در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سه قوه تقديم مي‌شود.
عناوين بسته‌هاي اجرايي:
1- آثار سناريوهاي مختلف تحريم و تقسيم‌کار دستگاه‌هاي اجرايي براي مقابله با آن
2- محاسبه آثار تحريم بر بودجه عمومي‌و سناريوهاي جبران آن
3- راه‌کارهاي مهار و مديريت رشد نقدينگي
4- برنامه تأمين انرژي مطمئن در شرايط تحريم
5- برنامه تأمين کالاهاي اساسي و مورد نياز مردم
6- برنامه‌هاي ويژه حمل و نقل دريايي، ريلي و هوايي در تحريم
7- برنامه‌هاي صنعت ، معدن و تجارت در شرايط تحريم
8- نحوه واگذاري دارايي‌هاي مازاد دولت به مردم (سهام و املاک مازاد)
9- تسهيل در مشارکت عمومي‌و خصوصي براي اجراي طرح‌هاي عمراني
10- برنامه تأمين معيشت فقرا و کاهش فقر مطلق
11- برنامه‌هاي رونق توليد و اشتغال گسترده
12- تدوين راه‌کارهاي ويژه مقابله با تحريم در حوزه IT , ICT
لازم به ذکر است ساير بخش‌هاي برنامه جامع مقابله با تحريم پس از نهايي شدن تقديم خواهد شد.
با احترام مجدد
محمدباقر نوبخت
عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس معتقد است روابط اقتصادي رسمي‌و غيررسمي‌ايران با ساير کشورها به حدي است که نياز به نگراني بابت تحريم‌هاي آمريکا وجود ندارد. نصرا... پژمان‌فر در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص ديدار پوتين و ولايتي در مسکو و اهميت آن گفت: امروز فرصتي براي به چالش کشيدن جريان استکبار داريم و بايد تلاش کنيم تا خود وارد چالش نشويم. نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي‌بر همين اساس تصريح کرد: آنچه مسلم است نبايد تصور کنيم کشورهايي که ما را تحريم کرده‌اند تمام دنيا هستند بلکه صرفا جرياني در دنيا هستند که در مقابل آنها جريان‌هاي مختلف ديگري نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: امروز جريانات توانمند بسياري در دنيا شکل گرفته که اين ظرفيت را دارند تا در مقابل کشورهايي که سايرين را تحريم کرده و يا آنها را تحت استثمار اقتصادي قرار مي‌دهند، بايستند لذا اين نگاه مي‌تواند فرصتي براي کشور ايجاد کند و جاي دغدغه نگذارند.
سخنگوي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در مجلس گفت: براي پيشبرد مذاکرات برجامي‌با اروپا نياز به برخي اقدامات اعتمادزا است که انتقال بيش از ۳۵۰ ميليون دلار از دارايي‌هاي کشورمان به تهران مي‌تواند يکي از اين موارد تلقي شود. اصغر سليمي‌در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه‌ملت، در خصوص درخواست کشورمان از برلين براي انتقال بيش از 350 ميليون دلار از دارايي‌هاي کشورمان به تهران و کارشکني‌هاي امريکايي‌ها در اين عرصه، گفت: بايد اذعان کرد استمرار عادي سازي روابط تجاري و اقتصادي با ايران از جمله موضوعاتي است که اروپايي‌ها همواره از آن نام برده‌اند از اين رو هم اکنون آلمان در معرض امتحان تحقق اين وعده است. نماينده مردم سميرم در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه اگر آلمان در انتقال پول کشورمان اقدام لازم را انجام دهد، اعتماد کنوني به اروپايي‌ها در برجام از دست خواهد رفت، اظهار کرد: همچنين در اين خصوص مي‌توان گفت که در صورت عدم همراهي برلين با تهران، کنشگران اقتصادي نيز تحت تاثير رفتار آلمان قرار خواهند گرفت و حوزه سرمايه گذاري‌ها در دو کشور نيز به خطر خواهد افتاد.
سرمقاله
عزت اله يوسفيان ملا

براي تشديد اثرگذاري حفظ تجارت با ايران بدون نياز به دلار، بايد اتحاديه اروپا به صورت جمعي بر سر اين موضوع تفاهم و آن را به قانون تبديل کنند.در خصوص توافق سه کشور اروپايي براي حفظ تجارت با ايران بدون نياز به دلار بايد گفت با توجه به اينکه اعداد و ارقام ارتباط مالي سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس با جمهوري اسلامي‌ايران قابل توجه نيست، اين اقدام نمي‌تواند اهميت دوچنداني داشته باشد. بنابراين به نظر مي‌رسد براي تشديد اثرگذاريحفظ تجارت با ايران بدون نياز به دلار، بايد اتحاديه اروپا به صورت جمعي بر سر اين موضوع تفاهم کنند. نبايد فراموش کرد که اعمال سليقه در معادلات مالي و اقتصادي وجود خواهد داشت از اين رو اعمال اين تصميم با چند کشور محدود مي‌تواند مانع دستيابي به نتايج مثبت شود؛ بنابراين اگر پارلمان اروپا اين موضوع را به قانون تبديل کند، 26 کشور بايد آن را اجرايي کنند و تخطي از آن امکان پذير نخواهد بود.اروپايي‌ها در مذاکرات برجام بر موضوع حمايت عملي بر تجارت و سرمايه‌گذاري در ايران تاکيد کرده اند.البته نبايد از اين نکته غافل شد که گاهي اوقات اروپايي‌ها براي دريافت امتياز دست به چنين اقداماتي مي‌زنند لذا اعتمادي به اين رفتار سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس نيست.به عنوان مثال هم اکنون شرکت اروپايي توتال از ايران خارج شد که اين اقدام در ابتدا 40 ميليون دلار به کشورمان خسارت وارد کرد لذا نمي‌توان به اين مهم توجه خاصي داشت.
منبع: خانه ملت
یادداشت
سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com


کارشناسان مي‌گويند يکي از گام‌هايي که مي‌تواند به وضعيت نابسامان بازار ارز کمک کند ايجاد بازار ثانويه ارزي است به شرطي که دولت در آن ورود نکند و شروع به تعيين قيمت نکند و بگذارد واردکننده و صادرکننده خودشان بر سر هر قيمتي که توافق کردند، معامله را انجام دهند. صادرکننده بايد ارز خود را بفروشد تا بتواند بدهي‌هاي خود را پرداخت کند و براي صادرات جديد کالا تهيه کند پس هيچ دليلي ندارد که دولت نگران اين باشد که صادرکنندهارز خود را وارد نکند اين طبيعت بازار است اما بايد شرايطي مهيا شود که عرضه اين ارز به بازار طوري باشد که صادر کننده دچار زحمت نشود و بتواند با آرامش و فراغ بال کالاي خود را به فروش برساند و سپس براي تهيه کالاي جديد و صادرات آن ارز خود را به سامانه نيما و يا واردکننده واگذار کند.
از سوي ديگر واردکننده نيز براي اينکه نياز بازار را تامين کند به قيمت‌ها نگاه مي‌کند و سعي مي‌کند با پايين‌ترين قيمت کالاي خود را به بازار عرضه کند تا در اين بازار رقابتي بتواند جايگاه خود را حفظ کند. حال با اين فرمول ساده اقتصادي اگر دولت در بازار دخالت نکند و بگذارد واردکننده و صادرکننده براي حفظ منافع خود که در نهايت با ايجاد رقابت به نفع مردم و دولت است روال طبيعي کاسبي را اجرا کند قيمت ارز پايين خواهد آمد اما در غير اين صورت اگر دولت بخواهد قيمت ارز را به صورت مصنوعي و با فشار پايين بياورد صادرکننده ديگر کار نخواهد کرد و ارزي هم ندارد که به بازار تزريق کند؛ از طرف ديگر چون تقاضا در بازار وجود دارد قيمت ارز افزايش خواهد داشت.
مدلي که اکنون دولت در بازار ثانويه در حال اجراي آن است شبيه همان پيمان‌نامه ارزي است که سال‌ها قبل اجرا مي‌شد اکنون دولت به صادرکننده فشار مي‌آورد که براي شفافيت ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نيما ثبت کند اما تکليف آن مشخص نيست در صورتي که در زمان پيمان‌نامه ارزي اوراق حقوقي بين صادرکننده و بانک مرکزي به امضا مي‌رسيد و تکليف حقوقي صادرکنندگان با دولت مشخص بود اما الان فقط دولت مي‌گويد صادرکننده بايد ظرف دو ماه ارز خود را به سامانه وارد کند در حالي که در هيچ بخش از صادرات اين مدت زمان کافي نيست و حتي برخي اقلام يک سال زمان مي‌برد تا ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد.
 
با کشته و زخمی شدن 230 نفر در عملیات تروریستی داعش رقم خورد؛
منابع خبري در پاکستان اعلام کردند که در پي وقوع يک بمب‌گذاري انتحاري که گردهمايي انتخاباتي حزب عوامي‌بلوچستان را هدف قرار داد، دست کم ۸۵ تن کشته شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه تلويوزيوني جئو، قائم لاشاري، از مقام‌هاي ارشد محلي در منطقه مستونگ ايالت بلوچستان پاکستان اعلام کرد، در جريان اين بمب‌گذاري نواب‌زاده سراج ريساني، کانديداي حزب عوامي‌بلوچستان نيز کشته شد. وي در ادامه از زخمي‌شدن نزديک به ۱۵۰ تن در اين انفجار انتحاري خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، پايگاه خبري اعماق وابسته به داعش اعلام کرد که اين گروه تروريستي مسئوليت انجام اين حمله را بر عهده گرفته است. محمدايوب آچاکزي، از مقامات پليس بلوچستان اظهار کرد، پس از اين انفجار، ريساني در حال انتقال به کويته بود که در مسير، به علت شدت جراحات جان خود را از دست داد. روزنامه داون پاکستان هم به نقل از فيض کاکار، وزير بهداشت ايالت بلوچستان نوشت که در جريان اين بمب گذاري دست‌کم ۸۵ تن کشته و ۱۵۰ ديگر زخمي‌شدند. در همين حال، منابع خبري از احتمال افزايش آمار تلفات اين بمب‌گذاري خبر داده‌اند. کاکار در همين زمينه خاطرنشان کرد: آمار تلفات در ابتدا بالا نبود اما تعداد زيادي از افرادي که زخمي‌شده‌ بودند، از جمله سراج ريساني، در مسير انتقال به بيمارستان جان خود را از دست دادند. احتمال دارد تعداد تلفات از مرز ۱۲۰ تن هم عبور کند. او در گفت‌وگويي با خبرگزاري فرانسه اظهار کرد، وضعيت حدود ۱۵ تا ۲۰ تن از زخمي‌ها بسيار وخيم است. منابع امنيتي پاکستان با تأييد اين که اين انفجار از نوع انتحاري بوده است، اعلام کرده‌اند که حدود ۱۶ تا ۲۰ کيلوگرم ماده منفجره در اين حمله مورد استفاده قرار گرفته است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از تشکيل «پرونده خدمات اجتماعي خانوارهاي ايراني» براي اولين بار در کشور خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح که پايلوت آن از شهريور ماه در اسلامشهر آغاز مي‌شود، کارشناسان بهزيستي با مراجعه به درب منازل، اطلاعات مربوطه را ثبت و با اجراي سيستم ارجاع، نيازمندان بنابر نيازشان، به دستگاه‌هاي حمايتي و بهداشتي معرفي مي‌شوند. حبيب ا... مسعودي فريد در گفت‌وگو با ايسنا، در توضيح روند تشکيل پرونده اجتماعي خانوارهاي ايراني اظهار کرد: کارشناسان سازمان بهزيستي با در دست داشتن برگه پرسشنامه به درب منازل شهروندان مراجعه مي‌کنند که پايلوت طرح از شهريور ماه از اسلامشهر آغاز مي‌شود و تا پايان سال ادامه مي‌يابد. از سال ۹۸ به بعد نيز به مرور به کل مناطق حاشيه‌اي و کم‌برخوردار شهري و روستايي کشور تسري مي‌يابد. وي با تاکيد بر اينکه اجراي طرح سرشماري اجتماعي خانوارهاي ايراني رايگان و بدون هزينه براي خانوارهاست، ادامه داد: اساس اين طرح مبتني بر خانواده و خانواده محور است. لذا افراد خانواده در اين طرح مورد توجه قرار گرفته‌اند. براي مثال در اين طرح مي‌خواهيم ببينيم که آيا فرد معلول يا زن سرپرست خانواري در خانواده حضور دارد يا نه؟ وضعيت آنها از لحاظ دريافت خدمات سازمان بهزيستي چگونه است؟ آيا بچه مهدکودکي دارند؟ و آيا در غربالگري، بينايي کودک کنترل شده است يا نه؟ و .... بررسي مي‌شود.
به گفته وي در مرحله بعدي، اين طرح براي ساير خانوارهاي ساکن در شهرها نيز اجرا خواهد شد. در حال حاضر نيز خدمات زيادي به افراد و خانواده‌هاي نيازمند داده مي‌شود اما با اين برنامه‌ها سازمان بهزيستي در صدد تغيير رويکرد ارائه خدمات از شيوه غير فعال و نيمه فعال به شيوه فعال است.