سرمايه گذاري اپل در چين براي توليد برق پاک
اپل جهت تامين برق پاک براي کمپاني‌هاي همکارش در چين دست به يک سرمايه گذاري تازه زده است. طي اين قرارداد کمپاني کاليفرنيايي با پرداخت مبلغي در حدود ۳۰۰ ميليون دلار در احداث يک مزرعه پنل‌هاي خورشيدي جديد در چين مشارکت خواهد داشت. علاوه بر اپل، ۱۰ کمپاني همکار چيني آن نيز در پروژه مذکور سرمايه گذاري خواهند کرد تا در طي ۴ سال آينده بتوانند بخش عمده‌اي از نياز خود به انرژي برق را از منابع تجديد پذير تامين نمايند. به اعتقاد اپل، براي آن که کمپاني‌هاي کوچک نيز بتوانند به انرژي پاک دست پيدا کنند لازم است تا از آنها حمايت شود، چرا که معمولاً هزينه تمام شده آن بيش از ساير منابع است.






به‌روزرساني مرورگر کروم؛ به زودي
پس از مدت‌ها سرانجام گوگل در بروزرساني تصميم دارد به کلي ظاهر مرورگر محبوب خود، گوگل کروم را دستخوش تغيير کرده و زبان طراحي جديد خود را وارد آن بکند. در حال حاضر اين تغييرات براي نسخه فرعي اين مرورگر به نام Chrome Canary منتشر شده است. براي چند ماهي است که گوگل در بروزرساني‌هايي خود را براي بازطراحي مرورگر کروم خود آماده مي‌کند و ما نيز از گوشه و کنار تا به الان اطلاعتي از آن را مشاهده کرده‌ايم. با اين حال در اين هفته گوگل بروزرساني را براي نسخه Chrome Canary (براي توسعه‌دهندگان و دسترسي زودتر به ويژگي‌هاي در راه) مرورگر خود منتشر کرده است که در آن مي‌توانيم به وضوح به طراحي جديدي اين مرورگر محبوب نگاهي بياندازيم.





سري جديد پردازنده‌هاي زئون
اينتل سري جديد پردازنده‌هاي Intel Xeon E را معرفي کرد؛ اين محصولات که جانشين پردازنده‌هاي Xeon E3 خواهند شد، همچنان قابليت استفاده در سيستم‌هاي سرور، ايستگاه کاري، فضاي ابري، رندرينگ طولاني مدت و ... را خواهند داشت. پردازنده‌هاي فوق از حافظه‌هاي رم مجهز به فناوري Error Correcting Code (ECC) پشتيباني کرده و جالب است بدانيد که داراي ويژگي گرافيک داخلي آن هم از نوع Intel UHD Graphics 630 هستند که امکان پخش تصاوير 4K را نيز داراست. اين گرافيک مجتمع از کدک 10 بيتي HEVC نيز پشتيباني مي‌کند. پردازنده‌هاي Intel Xeon E براي سيستم‌هاي ميان رده، نيازمند به زئون، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در مدل پرچمدار شاهد استفاده از 6 هسته پردازشي هستيم
شارژ سريع آينده هواوي مي‌تواند سريع‌ترين نمونه در دنياي فناوري باشد
فناوري شارژ سريع آينده هواوي مي‌تواند مدت زمان شارژ شدن باتري‌هاي اين شرکت را به کمترين زمان در ميان رقبا برساند. به‌نظر مي‌رسد که در حال حاضر شرکت‌ها نمي‌توانند حجم و ظرفيت باتري‌هاي گوشي‌هاي هوشمند را افزايش دهند؛ آن‌ها به‌منظور کمرنگ کردن اين نقطه ضعف، به‌سراغ سريع‌تر شارژ کردن باتري‌ها رفته‌اند و منابع تحقيقاتي خود را صرف انجام چنين پژوهش‌هايي مي‌کنند. بسياري از فناوري‌هاي کنوني بازار براساس استاندارد شارژ اخير Super VOOC از Oppo کار مي‌کنند که البته فعلا در نوع خود سريع‌ترين است. طبق گفته‌ها، مدل Find X Lamborgini Edition مي‌تواند يک باتري ۳۷۵۰ ميلي‌آمپري را تنها در ۳۵ دقيقه کاملا شارژ کند. اين احتمال وجود دارد که فناوري ذکرشده با ورود فناوري شارژ سريع هواوي از عرصه سريع‌ترين نمونه خارج شود و جاي خود را به استاندارد اين شرکت چيني بدهد. هواوي قرار است فناوري جديد خود را به‌همراه آداپتور Huawei Power عرضه کند. اين آداپتور توسط Astec Electronics توسعه داده شده است و همچنين گواهي Chinese 3C را هم دريافت کرده است. اين مدل در حالت‌هاي مختلفي کار مي‌کند؛ ولي سريع‌ترين حالت آن، ۱۰ ولت در ۴ آمپر است که خروجي ۴۰ واتي دارد. چنين ميزاني تقريبا دو برابر مدل کنوني سري‌هاي P20 شرکت هواوي است که خروجي ۲۲.۵ واتي دارند.
احتمال مي‌رود هواوي ميت ۲۰، از اين فناوري جديد شارژ سريع هواوي بهره ببرد.
ديجي کالا به دنبال ورود به حوزه
فروش خواروبار
اواسط خردادماه امسال بود که ديجي کالا در نشستي از ورود به حوزه عرضه مواد غذايي و محصولات تند مصرف خبر داد.
ديجي کالا در اين مراسم اعلام کرد که قصد دارد به صورت بدون واسطه از کشاورزان، باغداران و دامداران محصولات را خريداري کرده و همين‌طور بدون واسطه به دست مشتري برساند. به اين ترتيب علاوه بر حمايت از توليدات داخلي، هزينه‌هاي اضافي واسطه‌ها هم حذف مي‌شود. به اين ترتيب کالاها با قيمت مناسبي به دست مشتري خواهد رسيد. ديجي کالا در نظر دارد مواد غذايي و محصولات تند مصرف را در کمتر از 2 ساعت به دست مشتريان برساند. بنابراين کاهش چشمگير قيمت محصولات در کنار ارسال سريع، مي‌تواند ديجي کالا را به رقيبي قدرتمند براي کسب‌وکارها اين حوزه تبديل کند. حالا و بعد از گذشت کمتر از يک ماه برخي احتمال مي‌دهند که ديجي کالا درصدد است تا روکولند، سوپرمارکت آنلاين را بخرد. اين احتمال با ارسال دعوت‌نامه‌اي از سمت ديجي کالا براي مراسمي‌با محوريت همکاري روکولند و ديجي کالا قوي‌تر شده است.
با ثبت مالیات به نام خریدار اتفاق می‌افتد
در بررسي‌هاي جديد صورت گرفته در بازار موبايل مشخص شده است که فروشندگاني که گوشي‌هاي خود را به قيمت ارزان‌تر به مشتري فروخته‌اند، ماليات مربوط به صورت‌حساب فروش کالا و خدمات را به نام مشتريان خود ثبت کرده‌اند!
عده‌اي از فروشندگان بازار موبايل پس از شروع بازرسي‌ها اقدام به عرضه گوشي‌هاي خود با نرخ ارز دولتي کردند و براي فروش هم کارت‌ملي مشتريان را از آن‌ها تحويل مي‌گرفتند که با ورود سازمان تعزيرات حکومتي اين روند متوقف شد.
به گزارش اقتصاد آنلاين، در مراجعه به بازار موبايل روش تازه‌اي از سودجويي تعدادي از فروشندگان مشاهده شده که در آن‌ها اين فروشندگان که در حال حاضر نمي‌توانند گوشي‌هاي وارد شده خود با نرخ دولتي را گران‌ بفروشند، سعي مي‌کنند براي جبران اين مسئله به روشي هزينه‌اي را به مشتري تحميل کنند.
اين افراد با دريافت کارت‌ملي خريدار ماليات ويژه‌اي را با استفاده از کارت دريافت شده به اسم خريدار ثبت مي‌کنند. الزام‌هاي مالياتي درباره صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات در ماده ۱۶۹ مکرر قانون ماليات‌هاي مستقيم آمده است. براساس مفاد آن به سازمان امور مالياتي کشور اجازه داده مي‌شود براي همه اشخاص حقيقي و حقوقي شماره اقتصادي صادر کند.
اشخاص حقيقي و حقوقي که حسب اعلام سازمان امور مالياتي کشور به اخذ کارت اقتصادي موظف مي‌شوند مکلفند براي معاملات خود صورتحساب صادر و فهرست آن را به سازمان امور مالياتي کشور تسليم کنند.
اين ماليات جدا از 9 درصد ماليات ارزش افزوده‌اي است که روي برگ فروش کالا، از خريداران گرفته مي‌شود.
خريداراني که به اين شکل از اطلاعات کارت ملي آنان سوء استفاده شده است، در صورتي از اين تخلف مالياتي آگاه مي‌شوند که قصد دارند فعاليت اقتصادي ويژه‌اي داشته باشند يا به هر دليل از کشور خارج شوند.
در روشي ديگر، مشاهده شده که تعدادي از همين فروشندگان براي دستيبابي به سود گذشته خود مشتري را مجبور به باز کردن بسته‌بندي کالا و نصب نرم‌افزارهايي مي‌کنند که به نسبت حالت عادي آن‌ها را به مراتب گران‌تر براي او حساب مي‌کنند. همچنين شنيده شده که برخي لوازم جانبي مورد نياز گوشي را با قيمتي به مراتب بيشتر به مشتري تحويل مي‌دهند تا اين گونه بتوانند کمي‌از به اصطلاح ضررهاي اين روزهاي خود کم کنند. در همين پيوند، رييس اتحاديه صنف فروشندگان دستگاه‌هاي مخابراتي، تلفن همراه و لوازم جانبي درباره سوء استفاده مالياتي شرکت‌هاي متخلف گفت: چنين مساله‌اي (ثبت ماليات در ازاي صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات) با يک خريد تلفن همراه ميسر نيست؛ بلکه اگر تعداد بيشتري خريداري شده باشد احتمال دارد درج ماليات صورت گرفته باشد.
مهدي محبي از تشکيل کميته‌اي 10 نفره با ترکيب سازمان بازرسي کل کشور، نيروي انتظامي، اتحاديه و ساير دستگاه‌هاي متولي خبر داد که براي رسيدگي به اين سوء استفاده‌ها تشکيل شده است و نتايج رسيدگي‌هاي خود را به زودي اعلام مي‌کند.
در حالي که مراجعه کنندگان به صفحه‌هاي اجتماعي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تداوم شفاف سازي‌ها را خواستار بودند، برخي تشکل‌ها و انجمن‌ها نيز با صدور بيانيه‌هاي حمايتي تسري اقدام وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به ساير بخش‌ها را ضروري دانستند و آن را گامي‌براي احقاق حقوق مردم اعلام کردند.
با اين همه، اين اقدام شفاف ساز به مذاق بسياري خوش نيامد و تلاش کردند آن را بي اهميت جلوه دهند.
برخي رسانه‌ها نيز همصدا با آنان به اين حرکت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاختند با طرح برخي موضوع‌ها مانند مسدودسازي شبکه‌هاي اجتماعي پرمخاطب مانند اينستاگرام در انحراف افکار از موضوع سوء استفاده‌هاي ارزي کوشيدند. اين روند بتازگي با پخش مستندي از صدا و سيما به نام «بيراهه» وارد مرحله‌اي تازه شد و واکنش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را به دنبال داشت.
محمدجواد آذري جهرمي‌با انتشار يادداشتي در صفحه خود در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي، اين موضوع را عادي ندانست و آن را گامي‌براي انحراف افکار عمومي‌از موضوع شفاف سازي ارزي توصيف کرد.
سازمان فناوري اطلاعات اعلام کرد:در راستاي افزايش بهره‌وري و سهولت در پيگيري مطالبات يکپارچه مردمي‌از دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي، سامانه ملي کارپوشه ايرانيان ايجاد و بهره برداري شد. شهلا اصولي، مديرکل دفتر پايش‌ و نظارت بر پياده‌سازي دولت‌الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات ايران اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته، دستگاه‌هاي اجرايي براي فراهم شدن زمينه پيگيري الکترونيکي درخواست‌هاي مراجعان ، پرتال‌هايي مختص به خود براي پاسخگويي به مردم طراحي کرده‌اند.
وي افزود: در همين راستا مردم براي پيگيري هريک از درخواست‌هاي خود در سازمان‌هاي مختلف نظير شهرداري، ماليات و ساير دستگاه‌ها مجبور به ثبت‌نام در اين پرتال بوده و بايد به مديريت حجم انبوه نام کاربري و کلمه عبور مختص هر سايت اقدام مي‌کردند. از سوي ديگر، هزينه‌هاي موازي از سوي هر دستگاه براي راه‌اندازي پرتالي جهت پاسخگويي به مردم صورت مي‌گرفت که موجب هدر رفت بودجه کشور به‌ واسطه اين نوع از هزينه کرد بودجه شد.
اصولي با اشاره به آيين‌نامه ماده ۸ قانون دسترسي آزاد به اطلاعات تصريح کرد: بر اساس قانون، سامانه کارپوشه ايرانيان با هدف ارائه پاسخ از سوي همه دستگاه‌ها به پيگيري‌هاي مردم تنها از طريق يک درگاه و همچنين تسريع در پاسخگويي به مردم، حذف کاغذ، افزايش بهره‌وري و صرفه‌جويي در منابع، طراحي و پياده‌سازي شده است.
وي ادامه داد: دريافت پاسخ و پيگيري خدمات درخواستي از دستگاه‌ها هم به‌صورت حضوري و يا الکترونيکي و همچنين دريافت قبوض مختلف نظير تلفن، تلفن همراه، آب، برق، گاز و غيره صادره براي هر فرد به‌صورت يکجا ازجمله قابليت‌هاي پيش‌بيني‌شده در اين سامانه است.
مديرکل دفتر پايش‌ و نظارت بر پياده‌سازي دولت‌الکترونيک در خصوص نحوه فعال شدن کارپوشه براي هرفرد اظهار داشت: اين سامانه از طريق درگاه اينترنتي به نشاني https://inbox.iran.gov.ir و همچنين نرم‌افزار موبايلي دولت همراه در اختيار متقاضيان قرار دارد.
وي تأکيد کرد: همچنين مخاطباني که ابزار و يا دانش فناوري اطلاعات لازم براي بهره‌گيري از اين خدمات را ندارند مي‌توانند از طريق دفاتر پستي، دفاتر خدمات پيشخوان دولت و يا دفاتر ارتباطات و فناوري اطلاعات روستايي، خدمات آن را دريافت کنند. اصولي بابيان اينکه يکي از مزاياي اين کارپوشه مطلع شدن از دريافت پاسخ و يا نامه جديد از دستگاه‌ها از طريق سامانه پيامکي است تشريح کرد: در اين کارپوشه تنها نامه‌هاي اداري معمول درج مي‌شود و مکاتبات محرمانه در اين سامانه وارد نخواهد شد.
معاون بورس اوراق بهادار تهران:
اجراي حاکميت شرکتي جدي تر شود
معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: رعايت استانداردهاي حاکميت شرکتي و شفافيت عملکردهاي مالي از وظايف بنيادي شرکت‌هاي بورس است.
به گزارش خبرنگار ايبِنا، روح اله حسيني مقدم در نشست خبري عرضه اوليه سهام پتروشيمي‌پارس در بورس تهران اظهار داشت: ورود اين شرکت پتروشيمي‌باعث شد تا بيش از ۱۴ هزار ميليارد تومان به ارزش بازار سهام اضافه شود که اين عدد ظرفيت‌هاي پتروشيمي‌پارس را مشخص مي‌کند. وي در ادامه افزود : انتظار بورس، سرمايه گذاران و سهامداران از مديران شرکت پتروشيمي‌پارس رعايت حداکثر شفافيت و انتشار به موقع اطلاعات مالي با درجه اتکايي بالا است.
حسيني مقدم درباره وضعيت آينده سهام شرکت پتروشيمي‌پارس گفت: حفظ نقدشوندگي و ارتقاي آن يکي از وظايف و تعهدات هلدينگ خليج فارس به عنوان سهامدار شرکت در روزهاي بعد از عرضه اوليه است و بايد گردش مناسبي براي سهام اين شرکت در بورس صورت بگيرد.
همچنين در اين نشست خبري، مديرعامل شرکت پتروشيمي‌پارس اعلام کرد: با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته براي ۳ تا ۶ سال آينده طرح خريد مواد خام از خارج در جهت حفظ توليدات و سودآوري سهام شرکت نهايي شده است.
مديرعامل شرکت پتروشيمي‌پارس در پاسخ سوال به خبرنگار ايبِنا در خصوص برنامه‌هاي شرکت براي مقابله با تحريم‌هاي احتمالي امريکا با هدف پوشش ريسک و عدم کاهش سودآوري شرکت در بورس، اظهار داشت : بر اساس پيش بيني‌هاي صورت گرفته و شناسايي ريسک‌هاي متفاوت تحريم‌ها، خريد مواد خام براي چرخه توليد محصولات براي ۳ سال آينده قطعي شده و به صورت کلي تا ۶ سال آينده مواد مورد نياز پتروشيمي‌پارس از خارج از کشور خريداري شده است.
وي در ادامه افزود: پتروشيمي‌پارس سهم ۴۰ درصدي از توليدات LPG را در کشور در اختيار دارد که توازن بازدهي مناسبي را براي شرکت شکل داده است.
حسني درباره حجم جذب سرمايه با عرضه ۱۰ درصدي سهام شرکت که ۱۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان را شامل مي‌شود گفت: عرضه سهام پتروشيمي‌پارس در بازار سهام به ميزان ۷۲۰ ميليارد تومان سرمايه را وارد چرخه نقدينگي شرکت مي‌کند و اين سرمايه در جهت توليد براي تامين صنايع داخل کشور سرمايه گذاري مي‌شود.
مديرعامل شرکت پتروشيمي‌پارس در نشست خبري عرضه سهام در بورس ادامه داد: استراتژي شرکت بر اين مبنا تعيين شده که ارزش سهام شرکت به بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان در آينده‌اي نزديک برسد.
حسني در پايان نشست خبري عرضه اوليه سهام پتروشيمي‌پارس در بورس تهران اظهار داشت: حفظ نقش سود آفريني يکي از اهداف اصلي شرکت تعريف شده است.