بازار
همزماني اجراي طرح رجيستري و افزايش قيمت گوشي تلفن همراه موجب شد تا برخي اجراي اين طرح را عامل گراني گوشي موبايل قلمداد کنند
اما شنبه شب وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در يک برنامه تلويزيوني در مورد علت گراني گوشي‌هاي تلفن همراه با اجراي رجيستري، افزايش قيمت ناشي از اجراي طرح رجيستري را محدود به افزوده شدن هزينه 4 تا 5درصدي گمرکي تلقي کرد که به‌عنوان ميزان سهم واردکننده به‌حساب خزانه واريز مي‌شود و تأکيد کرد که هزينه ارزش‌افزوده و ماليات نيز وجود دارد که فروشندگان رسمي‌قبلا هم آن را پرداخت مي‌کرده‌اند. محمدجواد آذري‌جهرمي‌با اشاره به بازار 4 تا 6ميليارد دلاري واردات گوشي و سهم 95درصدي قاچاق از اين بازار تأکيد کرد: تا پيش از اجراي اين طرح حجم زيادي بازار ناسالم و خاکستري وجود داشت و کساني که منافعشان با اين طرح به خطر افتاد، ساکت نخواهند نشست و بسياري از فضاسازي‌ها و گران شدن گوشي و نسبت دادن آن به رجيستري از جنس تخريب بوده است.
به‌گفته وي، حتي در همان آغاز فاز پايش گوشي‌ها پيش از اينکه هيچ برندي اعلام شود، يک‌شبه هزينه گوشي‌ها ۲۰۰هزار تومان بالا رفت؛ چراکه مشخصا تعدادي فروشنده در اين زمينه سودجويي کردند و از آنجا که ابزاري براي کنترل بازار نداشتيم، مجبور شديم از مردم بخواهيم به‌دليل حباب افزايش قيمت گوشي نخرند تا نظام عرضه و تقاضا طبيعي شود؛ زيرا ما منفعت مردم را در نظر گرفتيم. آذري‌جهرمي‌دليل ديگر افزايش قيمت گوشي را افزايش نرخ ارز دانست و گفت: واردات گوشي تلفن همراه وابسته به نرخ ارز است و در زمان اجراي طرح نرخ ارز حدودا 3600تومان بود و در مرحله پايش، به 4100تومان رسيد. همچنين با توجه به اينکه عمده واردات اين کالا از طريق امارات متحده عربي انجام مي‌شود، اين کشور همزمان با اجراي رجيستري عوارض 5درصدي براي صادرات مجدد گوشي‌ها وضع کرد که باعث افزايش قيمت تمام‌شده واردات اين کالا شد و برخي واردکنندگان قيمت‌ها را به نفع خودشان افزايش دادند.
سرپناه
مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که ۷۰ درصد مسکن مهر شهر پرديس باقيمانده و در دادگاه است، گفت: وزارت راه برنامه تشويقي بلندمدت کردن زمان اجاره را براي کنترل اين بخش در دستور کار دارد.
به گزارش مشرق، حسين عبده‌تبري در برنامه مناظره شبکه يک با رد ادعاي برخي کارشناسان مسکن مبني بر اين‌که دولت در بخش مسکن کاري انجام نداده است، اظهار کرد: اين‌که گفته مي‌شود وزارت راه بازار را پيش‌بيني نکرده را قبول نداريم. وزارت راه در اين بخش کار کرده است.
وي با بيان اين‌که 95 درصد مسکن در اختيار بخش خصوصي است، ادامه داد: حدود 450 هزار نفر در صندوق پس‌انداز مسکن يکم سپرده‌گذاري کرده‌اند که از اين تعداد تاکنون حدود 50 هزار نفر براي واحدهاي کوچک متراژ وام 80 تا 160 ميليون توماني را دريافت کرده‌اند.
وي با بيان اين‌که دولت کنوني تلاش کرده است صندوق مسکن را فعال کند که قبل از اين دولت فعال نبوده است، يادآور شد: دولت قبل اين تئوري را داشت که به خريدار وام ندهيم، کاري که باعث شد نقدينگي به سمت واحدهاي خالي برود.
مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که دولت با آن‌که اصلا اعتقادي به مسکن مهر نداشت اما يک ميليون و 350 واحد را به اتمام رسانده است، گفت: فقط مسکن مهر پرديس باقيماند که 70 درصد مسکن مهر اين شهر در دادگاه است.
عبده‌تبريزي با اشاره به برنامه دولت براي اخذ ماليات در بخش زمين، اظهار کرد: انتظار اين است که در بخش اجاره يک کار فوري انجام شود که اين هم به معناي بر هم زدن بازار نيست. در اين راستا وزارت راه برنامه تشويقي بلندمدت کردن زمان اجاره را براي کنترل اين بخش در دستور کار دارد. وي با بيان اين‌که در بحث عرضه زمين محدوديت داريم، افزود: آيا توصيه مي‌کنيم در تهران افراد بيشتري بيايند؛ طرح مسکن مهر شرايطي را به وجود آورد تا مردم از روستاها به شهر بيايند. اين طرح مناسبات جمعيتي را بر هم زد افراد 45 هزار تومان را گرفت و چوپاني را رها کرد و آمد در شهر ساکن شد.
حمل و نقل
معاون فني و بهره برداري سازمان مديريت و نظارت تاکسيراني شهر تهران اخذ کرايه بيشتر بابت روشن کردن کولر در تاکسي را خلاف قانون دانست.
مهدي ابراهيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد افزايش خودسرانه کرايه تاکسي‌ها به بهانه روشن کردن کولر، گفت: اين اقدام برخي رانندگان تاکسي غيرقابل قبول است.
وي با بيان اينکه روشن کردن کولر در تعرفه کرايه لحاظ شده است، افزود: هر ساله در تعرفه‌هاي کرايه که در شوراي شهر تصويب مي‌شود استفاده از کولر در فصل تابستان و بخاري در فصل زمستان در شرايط قيمتي لحاظ مي‌شود و راننده تاکسي مي‌بايست سيستم سرمايش خود را در اختيار مسافران قرار دهد.
وي با بيان اينکه نمي‌توان از افراد به بهانه روشن کردن کولر يا بخاري کرايه بيشتري گرفت، گفت: مسافران در صورت مواجهه با اين اقدام رانندگان تاکسي مي‌توانند با شماره 1888 تماس گرفته و مشخصات تاکسي و راننده را اطلاع دهند تا با آنها برخورد شود.
ابراهيمي‌با بيان اينکه مسافران با اعلام پلاک خودرو شکايت‌شان را ثبت کنند، تصريح کرد: در هيأت انضباطي يک کد جريمه در نظر گرفته شده که هم مبلغ اضافي عودت و هم در کارنامه تاکسيران نمره منفي ثبت مي‌شود.
شهر
 اگر نصف‌شب‌ها گشتي در تهران بزنيد، از وجود اين همه بساطي جگري شگفت‌زده خواهيد شد و از خودتان مي‌پرسيد: راستي اين همه جگر؟ چرا؟ ايسنا نوشت: «چرا اين همه بساط جگرکي در تهران زياد شده؟ لابد شما هم متوجه شده‌ايد اين روزها در تهران چقدر جگرفروش و مشتري جگر داريم. کافي است نيم ساعتي توي شهر چرخ بزنيد و به مغازه‌ها دقت کنيد. حتماً شما هم مثل من از وجود اين همه جگرفروشي تعجب خواهيد کرد. نه فقط مغازه که اگر نصف‌شب‌ها گشتي در خيابان بزنيد هم از وجود اين همه بساطي جگري شگفت زده خواهيد شد و از خودتان مي‌پرسيد راستي اين همه جگر؟ چرا؟
بياييد داستان جگر را با هم دنبال کنيم. از بساط جگرکي‌هاي شبانه برويم به جگرکي‌هاي سطح شهر و بعد اتحاديه دل و جگر و قلوه تا بفهميم دليل اين همه علاقه تهراني‌ها به جگرخوري و راه انداختن کار و کاسبي با جگر از کجا آمده و اصلاً چه شد که يکهو اين همه جگرکي، جگرسرا و جگرفروشي در سطح شهر زياد شد.
در اتوباني در شرق تهران هستم. ساعت از يک نيمه شب گذشته. از ترافيکي که کنار اتوبان درست شده هم راحت مي‌تواني بفهمي‌کجاها بساط جگرکي برپاست. پسر جوان يک گوشه کنار اتوبان بساطش را برپا کرده. يک منقل بزرگ جلويش گذاشته و تند و تند جگرها را باد مي‌زند. يخچالش را کمي‌آن سوتر گذاشته. علاوه بر چند ميز و صندلي قرمز رنگ، روي زمين روفرشي پهن کرده تا مشتري‌هايش حسابي راحت باشند. مي‌گويد شهريار دکه جگرفروشي داشته اما نتوانسته اجاره‌اش را بدهد: «يعني مي‌داني خرج و دخل‌مان به هم نمي‌خورد اينجا هم شهرداري اذيت مي‌کند اما باز برايم بيشتر مي‌ماند. جگرها را مي‌دهم سيخي ۲ هزار و ۵۰۰، کمتر از مغازه. همه‌اش هم گوسفندي است حرف ندارد. بيا مزه کن؟»
تکه جگر را در دهان مزه‌مزه مي‌کنم. مي‌گويد: «نگاه نکن اين همه جگرکي در شهر هست. همه‌شان يکي يکي تعطيل مي‌شوند. همين رو به رويي ما مغازه‌اش را گرفته ۲۸۰ ميليون ماهي ۱۰ ميليون؛ مگر چقدر درآمد دارد که اين همه کرايه بدهد؟» از دوازده شب تا چهار و پنج صبح بساطش برپاست. مي‌گويد بيشتر مشتري‌هايش پسرهاي مجرد هستند اما کمکم خانواده‌ها هم اين شب‌ها سري به بساطش مي‌زنند. پسر جوان براي خودش و دوستش ۱۳سيخ جگر و۷ سيخ خوش‌گوشت سفارش داده. مشتري پر و پا قرص اين بساط و ديگر جگرکي‌هاي شهر تهران است: «يک شب اينجا، يک شب ميدان امام حسين، يک شب پارک وي هستم. هر جا بساط هست ما هم هستيم.» به پسر صاحب بساط سفارش مي‌کند خوش‌گوشت‌ها را حسابي کبابي کند. همين طور که به ماشينش تکيه زده مي‌گويد: «من و رفيقم هر شب کارمان است. تفريح ديگري که نداريم.»
مي‌پرسم هر شب ۲۰ سيخ؟ مي‌گويد: «بلکه هم بيشتر. گاهي بيشتر سفارش مي‌دهم.»
يک زوج هم روي روفرشي زانو زده‌اند وجگر لقمه مي‌گيرند:«ما براي نخستين باراست جگر مي‌گيريم ازاين بساطي‌ها.راستش مي‌ترسيديم‌ تر و تميز نباشند اما يخچال و اين‌ها را که ديديم دل را زديم به دريا.»
زن اضافه مي‌کند: «راستش خيلي گشنه بوديم و هر رستوراني هم رفتيم بسته بود. همه اغذيه‌فروشي‌هاي تهران بعد از ساعت ۱۲ شب تعطيلند، مي‌ماند همين جگرکي‌ها. البته واقعاً حوصله سوسيس و کالباس را هم نداشتيم بالاخره اينها سالم‌ترند.»
زير پل پارک وي و ميدان امام حسين هم چند جا بساط‌ جگر برپاست. نازنين ۳۷ ساله يکي از مشتري‌هاي پر و پاقرص بساطي‌هاست: «نه اين که علاقه خاص به جگر داشته باشم اما چون تهران زندگي شبانه ندارد به نظرم همين جگرکي‌ها يک جوري به شهر جان داده‌اند. باور کنيد خيلي از ما که شغل‌مان نيمه‌هاي روز شروع مي‌شود دوست داريم زندگي شبانه پايتخت را تجربه کنيم. براي همين بارها از جنوب شهر رفته‌ايم پارک وي و اين ور و آن ور جگرخوري.»
اما بشنويد از درد دل جگر فروشي‌هاي پايتخت. علي ستوده ۴۰ سال است زير پل سيد خندان جگر فروشي دارد: «تعداد جگرفروشي‌ها خيلي زياد شده چون اين روزها راه‌اندازي کسب و کارهاي پردرآمد سخت است. جگرکي نياز به سرمايه زيادي ندارد. مغازه داشته باشي کاري ندارد راه انداختنش. اما اين طور نيست که همه موفق باشند همين خيابان خواجه عبدالله را برويد مي‌فهميد چند تا جگر فروشي بعد از چند ماه کار تعطيل شده. ماهي ۱۲ -۱۰ ميليون، کرايه کمي‌نيست. مگر چقدر درآمد داريم؟ نگهداري جگر هم کار سختي است و توي تابستان هم سخت‌تر. جگر هم گران شده؛ کيلويي ۷۵ هزار تومان. يعني کسي بيايد چهار سيخ جگر بخورد بايد ۱۶- ۱۵ هزار تومان بدهد.»
جگرها را سيخي سه هزار تومان مي‌دهد. گلايه مي‌کند که مثل قبل ديگر مشتري ندارد و بعد از ۴۰ سال جگرکي اين روزها مجبور شده غذا هم بدهد.
محمد نزديکي‌هاي ميدان انقلاب جگرکي دارد: «جگر يک غذاي کامل است و اين روزها مردم فهميده‌اند اين آت و آشغال‌هاي فست فودي فايده ندارد و جگر مي‌خورند. جگرکي هم که سرمايه‌اي نمي‌خواهد. اما فکر نکني ما هم کارمان سکه است، کلاً درآمد مردم کم شده. روزي ۵ - ۴ کيلو نهايت بفروشيم، قبلاً تا روزي ۲۵ کيلو هم مي‌فروختيم. اين بساطي‌ها هم که کلي کار ما را از سکه انداخته‌اند به نفع‌شان است ديگر. اما مطمئن باش اين بساطي‌ها گوسفندي نمي‌دهند.»
اميررضا شيرازي، بازرس اتحاديه دل و جگر و قلوه تهران هم در گفت‌و‌گو با ما نکات تازه‌اي را درباره جگر و جگرفروشي مي‌گويد. جالب است بدانيد اين اتحاديه ۶۰ سال قدمت دارد و در حال حاضر در تهران بيش از هزار عضو دارد که به قول شيرازي نيمي‌از آنها مجوز کسب دارند و بقيه هم در دست اقدام هستند.
او مي‌گويد: «قارچي رشد کردن جگرکي‌ها دليل اصلي‌اش اين است که جگرکي راه انداختن سرمايه زيادي نمي‌خواهد و مي‌شود با يک سرمايه اندک و چند تا سيخ و منقل جگرکي برپا کرد. اما خيلي از همين جگرکي‌ها بعد از گذشت شش ماه و يک سال پشيمان مي‌شوند و جمع مي‌کنند چون جگر گران است. ما بيشترين تعطيلي را در بخش جنوب شهر تهران داريم. در جنوب شهر به خاطر گراني مردم توانايي جگر خوردن ندارند اما قشر شمال شهرنشين چون متمولند و درآمد بيشتري دارند جگرکي‌ها هم کار و بارشان بيشترمي‌گيرد. ما هر ماه گزارش تعطيلي جگرکي‌هاي زيادي را در جنوب شهر داريم به جز ميدان بهمن که يک جوري بورس اين کار شده.» شيرازي تأکيد مي‌کند دغدغه اصلي اين روزهاي جگرکي‌ها از جمله خودش که در چند نقطه از شهر جگرکي دارد، افزايش جگرکي‌هاي بساط گستر است: «بساطي‌ها لطمه شديدي به اين صنف زده‌اند. جگرکي‌هايي که معلوم نيست از کجا آمده‌اند. اين بساطي‌ها اصلاً بهداشت مناسب ندارند و ما از مردم مي‌خواهيم از آنها جگر نخرند. در خيابان آب نيست و جگر هم در معرض هواي آزاد زود فاسد مي‌شود. اين مسأله باعث مي‌شود ديد مردم نسبت به جگر عوض شود. ما بارها با شهرداري در اين باره مکاتبه کرده‌ايم اما آنها هم مي‌‌گويند چون سطح بيکاري در جامعه بالاست خيلي نمي‌توانيم به آنها سخت بگيريم.» با همه اينها تأکيد مي‌کند استقبال تهراني‌ها اين روزها از جگر بيشتر شده؛ بويژه در شمال شهر. او درباره نرخ مصوب و قانوني جگر هم برايمان مي‌گويد: «۳۰ درصد تهراني اين روزها جگر مي‌خورند.۷۰ درصد باقيمانده هم نه اينکه دلشان نخواهد بلکه به‌ خاطر قيمتش نمي‌توانند استفاده کنند. در جنوب شهرآدم‌هايي داريم که يک سيخ و دو سيخ مي‌خرند و خانوادگي مي‌خورند. مي‌دانيد مردم مضرات فست فود را فهميده‌اند و از طرفي مي‌دانند جگر آهن زيادي دارد. الان نرخ يک سيخ جگر گوسفندي با ۲۵ گرم وزن ۳هزارتومان است.»
اما دليل اين همه استقبال مردم از جگر گوسفندي چيست؟ او مي‌گويد: «جگر گوسفندي طبع گرم دارد و هر کسي مي‌تواند ميل کند و دل درد نگيرد اما جگر گوساله طبعش سرد است و مشکلات گوارشي ايجاد مي‌کند.»
او در پاسخ به اين که تهراني‌ها ماهانه چقدر جگر مصرف مي‌کنند، تأکيد مي‌کند: «آمار دقيقي نمي‌توان داد اما هر چه کشتار در تهران است به اضافه جگر کشتارهاي شهرستان‌ها در تهران مصرف مي‌شود. اما چون قصابي‌ها سراغ کشتارگاه‌هاي خصوصي هم مي‌روند در يک روز ممکن است از ۵۰ کشتار، ۵۰ دست جگر به دست بيايد يا از ۲۰۰ کشتار، ۲۰۰ دست جگر. بنابراين نمي‌توان آمار دقيقي داد اما آن چه مسلم است در تهران کمبود جگر داريم؛ بويژه در فصل سرد کمبود بيشتر هم مي‌شود چون مصرف جگر در پاييز و زمستان بيشتر مي‌شود.
هشدار به خريداران
خودروهاي پيش فروش شده
حداکثر مدت عرضه خودرو در قالب فروش فوري ۳۰ روز است و مردم بايد از عقد قرارداد پيش فروش خريد خودروهاي وارداتي اجتناب کنند . به گزارش شاتا، وحيد منايي معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان، خطاب به مصرف کنندگان خودرو گفت: با توجه به شرايط حاکم بر بازار خودروهاي وارداتي و به استناد تصميمات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي پيرامون ممنوعيت ثبت سفارش خودروهاي مذکور از تاريخ ۳۱ خردادماه امسال، هرگونه فروش خودروي وارداتي در قالب تعهدات مدت دار بيش از ۳۰ روز اعم از پيش فروش ، فروش مشارکتي و ... توسط کليه شرکت‌هاي عرضه کننده (نمايندگي رسمي) تا اطلاع ثانوي ممنوع و فاقد وجاهت است. وي گفت:شرکت‌هاي فاقد نمايندگي رسمي‌قبل از اين نيز مجاز به پيش فروش خودرو نبوده‌اند و مبرهن است که کماکان اجازه پيش فروش خودرو را ندارند. منايي تصريح کرد: شرکتهاي عرضه کننده در صورت فروش خودرو در قالب فروش فوري ملزم به عرضه خودرو از محل خودروهاي‌ در اختيار (ترخيص شده و موجود در محل انبار واردکننده) و حداکثر ظرف ۳۰ روز (کاري و غير کاري) هستند. معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان با درخواست از تمامي‌متقاضيان خريد خودروهاي وارداتي جهت توجه به نکات ياد شده ، از آنان خواست که از اقدام به عقد قرارداد پيش فروش خودرو اجتناب کنند. منايي همچنين با توجه به ابطال کليه ثبت سفارشات قبل از تاريخ ۳۱ خردادماه امسال افزود: عرضه کنندگان خودرو‌هاي وارداتي موظف هستند در صورت عدم دريافت ارز از سيستم بانکي، سريعاً نسبت به تعيين تکليف مشتريان در قراردادهاي پيش فروش قبلي وفق مفاد مندرج در ذيل ماده(۴) آيين نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصويب نامه شماره .۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵هيئت وزيران اقدام کنند. معاون نظارت بر کالاهاي سرمايه‌اي و خدمات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان در ادامه بيان کرد: تبليغات فروش اقساطي خودرو که در آن مبلغ پيش پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قيمت حال حاضر بازار خودرو نسبتاً برابري مي‌کند، چندان قابل اعتماد نبوده و امکان تخلف عدم تحويل در آن وجود دارد.
فرصت يک جراحي تازه اقتصادي
حسين بردبار در خراسان نوشت:اواخر سال گذشته که مسئولان سازمان برنامه و بودجه در حال تهيه بودجه امسال بودند، ابتدا آن را با نگرش ايجاد يک جراحي اقتصادي تدوين کردند و برهمين اساس در متن اوليه لايحه بودجه - که البته بعدها با تغيير و تحولات فراواني مواجه شد- موضوع حذف يارانه بيش از 30 ميليون نفر و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين ديده شده بود،آن زمان برخي از مسئولان سازمان برنامه و بودجه معتقد بودند شايد بهترين موقع براي ايجاد يک جراحي اقتصادي در دولت دوازدهم ، سال دوم دولت يعني سال 97 باشد که انتخابات مجلس(که درسال 98 برگزار مي‌شود) و رياست جمهوري (سال 99) در آن وجود ندارد و نمايندگان و دولتمردان هيچ کدام درسال 97 درگير مسائل سياسي نيستند و مي‌توانند با تمرکز روي مسائل اقتصادي اجماعي براي ايجاد يک جراحي اقتصادي به وجود آورند،البته درطراحي اين جراحي اقتصادي ، بعد اجتماعي ماجرا ديده نشده بود، شايد برهمين اساس هم بود که لايحه بودجه 97 درابتدا بسيار تند و تيز تدوين شد به طوري که سروصداي بسياري از گروه‌ها و قشرهاي مختلف مردم به ويژه قشر ضعيف جامعه را درآورد و مسئولان مجبور به تغيير نگرش کلي خود درباره جراحي اقتصادي از طريق حذف چند ده ميليوني يارانه بگيران و گراني قيمت بنزين به ليتري 1500 تومان يا اقداماتي از اين قبيل شدند.
اما حال که سال 97 در ماه چهارم خود قرار دارد، شاهد تغيير و تحولات شتابان ديگري در اقتصاد هستيم به طوري که قيمت سکه و ارز و مسکن و خودرو و برخي از کالاهاي ديگر به دلايل گوناگوني که خارج از بحث اصلي اين يادداشت است، افزايش ناگهاني و بعضا خلاف معمول داشته است ؛ به عبارتي بستر ايجاد يک سري تغيير و تحولات عميق اقتصادي خواسته يا ناخواسته فراهم شده و قيمت سکه در بازار رسمي‌و ارز در بازارغيررسمي‌حدود دو برابر افزايش يافته است و قيمت مسکن نيز در کلان شهرها با رشد قابل توجهي مواجه شده است شرايطي که در کنار مطالبه افکار عمومي‌براي شفاف سازي ارزي در پي انتشار فهرست دريافت کنندگان ارز 4200 توماني فرصت مغتنمي‌را براي اصلاح برخي ساختارهاي معيوب اقتصادي در کشور فراهم کرده است. به عبارتي جامعه اکنون به وضوح عوارض و آثار سوداگري و دلالي را مشاهده و لمس کرده و با تصميمات شفاف ساز و اصلاحات ساختاري عليه سوداگري همراهي مي‌کند.بنابراين به نظر مي‌رسد اکنون زمان ايجاد يک جراحي عميق اقتصادي در حوزه بانکي و مالياتي فرارسيده است، در حوزه مالياتي زمان آن رسيده است که نوعي اقدام جدي براي اعمال انواع ماليات بر عايدي سرمايه محقق شود، نظير ماليات بر مبادلات ارزي، ماليات بر ارزش زمين، ماليات بر خانه‌هاي خالي، ماليات بر سود سپرده و مجموع درآمد و موارد مشابهي که در کشور ما تنها شعار آن‌ها وجود دارد و کمتر جنبه عملياتي پيدا کرده است، در حالي که در بسياري از کشورهاي پيشرفته جهان اين ماليات‌هااز فعاليت‌هاي اقتصادي و به طريق اولي از سوداگري دريافت مي‌شود ، ايران جزو معدود کشورهاي جهان است که ماليات بر سود سپرده‌هاي کلان بانکي در آن عملياتي نمي‌شود، به طوري که کساني که پول‌هاي ميلياردي در بانک‌ها و موسسات مالي سپرده گذاري مي‌کنند، کاملا مطمئن هستند در پايان ماه مي‌توانند به سودهاي چندين ميليوني دست يابند، در چنين فضايي ديگر چه نيازي به کار کردن يا ايجاد مخاطراتي نظير ورود به بخش توليد وجوددارد؟ به اين صورت نظام بانکي و مالي انگيزه فراواني براي اندوختن مال و ايجاد سپرده‌هاي ميلياردي و سپس يک راحتي و آرامش رويا گونه به وجود مي‌آورد و به همين دليل اين شکل عملکرد نظام مالياتي و بانکي ما با هدف رونق توليد داخلي در تضاد آشکار است. از آن مهم تر در شرايط فعلي اقتصادي، نظارت مالياتي بر نقل و انتقال وجوه و سپرده‌هاي کلان بانکي، مي‌تواند جلوي سوداگري و ورود نقدينگي به بازارهاي سفته بازي را بگيرد.