رئيس جمهور در پايان جلسه سران قوا خبرداد؛
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «مسير استقامت، ايستادگي و برنامه ريزي و هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست، توطئه‌هاي دشمنان را خنثي خواهد کرد»، تحريم‌هاي کور آمريکا را عليه ملت ايران دانست و گفت: مسير و سياستي که آمريکا نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام و حتي متحدانش اتخاذ کرده، قابل ادامه نيست.
رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «مسير استقامت، ايستادگي و برنامه ريزي و هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست، توطئه‌هاي دشمنان را خنثي خواهد کرد»، تحريم‌هاي کور آمريکا را عليه ملت ايران دانست و گفت: مسير و سياستي که آمريکا نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام و حتي متحدانش اتخاذ کرده، قابل ادامه نيست.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در پايان جلسه سران قوه، با اشاره به اينکه قريب به اتفاق کشورها زير بار قانون داخلي آمريکا نمي‌روند، گفت: در زمينه انرژي، حمل و نقل، کالاهاي اساسي و توليد، مشکلي براي کشور پيش نخواهد آمد و هميشه زماني پيروز شديم که دولت و مردم در کنار هم بودند. وي با بيان اين‌که «جلسه سران سه قوه عمدتاً راجع به مسايل جاري کشور و از جمله مسايل اقتصادي و تحريمهاي غيرقانوني بود که آمريکا به دنبال اجراي آنها است»، افزود: خوشبختانه در زمينه اقدامات غيرقانوني آمريکا مسئولين محترم و دولت، تماس‌هاي خوبي با کشورهاي مختلف اروپايي، چين و روسيه، کشورهاي همسايه و کشورهاي مهم آسيايي داشتند و قريب به اتفاق کشورها که حفظ استقلال و حاکميت براي آنها مهم است، پاسخ‌شان مثبت است يعني مي‌گويند که ما زير بار قانون داخلي آمريکا نمي‌رويم. وي تصريح کرد: بسيار اميدواريم که روند تعامل اقتصادي ايران با دنيا مثل گذشته ادامه پيدا کند و البته ما براي مواردي که ممکن است دچار مشکل شويم، فکر و برنامه ريزي کرده ايم و در همين جلسه نيز در خصوص راهکارهايي که با کمترين هزينه از اين مرحله عبور کنيم، بحث و گفت وگو کرديم. رييس‌جمهور خطاب به ملت ايران گفت: دولت براي تأمين کالاهاي اساسي و ضروري مردم ارز لازم را مد نظر قرار داده و بانک مرکزي به طور منظم اين ارز را پرداخت مي‌کند در بخش دوم بين صادرکنندگان، واردکنندگان و توليدکنندگان در اين سامانه بانک مرکزي تعاملي آغاز شده که با توافق، ارز را خريد و فروش مي‌کنند. در عين حال دولت به مردم قول مي‌دهد که در زمينه انرژي، حمل و نقل، کالاهاي اساسي و توليد ، مشکلي براي کشور پيش نخواهد آمد.
وي با اشاره به اين‌که «ارز مورد نياز براي تامين مواد اوليه و قطعات توليدکنندگان را تأمين خواهيم کرد»، اظهارداشت: با شرايط امروز و با ممنوعيت واردات برخي کالاهاي غيرضروري و کالاهايي که نمونه آنها در داخل توليد مي‌شود، فرصتي بسيار مناسب براي توليدکنندگان و صادرکنندگان داخلي ايجاد شده است. امروز صادرات شرايط بهتري از گذشته دارد و بنابراين از اين فرصت صادرات هم شرکت‌ها و کارآفرينان و توليدکنندگان ما مي‌توانند استفاده کنند.
وي افزود: البته در مواردي، با تخلف برخي افراد مواجه هستيم. اکثريت قاطع تجار و توليدکنندگان ما در چارچوب قانون حرکت و به مقررات احترام مي‌گذارند و شرايط کشور را درک مي‌کنند اما افرادي نيز هستند که به قانون و مقررات توجه نمي‌کنند. دلالي‌هايي که نابسامان است، قيمت‌هاي نامناسبي که به خريداران عرضه مي‌کنند که نادرست است، در اين زمينه هم تصميمات خوبي بين دولت و قوه قضائيه اتخاذ شده که دولت بتواند تلاش‌هاي بيشتري را از طريق مقرراتي که در اختيار وزارت دادگستري است انجام دهد و قوه قضائيه،‌شعبه‌هاي خاصي را در تهران و استان‌ها براي مبارزه با اينگونه مفاسدي که اين‌روزها در جامعه ما باب شده، تشکيل دهد تا ما بتوانيم به اين پرونده‌ها خيلي سريع‌تر رسيدگي کنيم. رئيس جمهور تصريح کرد: امروز در شرايطي هستيم که آمريکا بيش از همه در اين ماجراي تحريم منزوي است. حاکمان امروز آمريکا، ماجراجويانه و غيرقانوني نه تنها با ملت ايران بلکه نسبت به ملت‌هاي ديگر و حتي نسبت به متحدان خودشان برخورد مي‌کنند و شما مي‌بينيد که مردم متحدترين کشور اروپايي با آمريکا در اين سفر اخير ترامپ به انگلستان، چه واکنشي نشان دادند. برخورد مردم در لندن و شهرهاي ديگر، به گونه‌اي بود که ناچار شدند مراسم تشريفاتي اين سفر را تغيير دهند.
وي گفت: بنابراين امروز آمريکا در افکار عمومي‌دنيا منزوي و در ميان مردم ايران نيز از هميشه منزوي‌تر است چرا که طرح تحريم آمريکا،عليه ملت ايران است. اگر اين تحريم براي بخش و صنعت خاصي بود، مي‌توانستند بهانه‌هايي بياورند و توجيهاتي انجام دهند اما اين تحريمها، تحريمي‌عام و کور است که بر مردم ايران فشار وارد مي‌شود و بنابراين طرح آنها فشار به ملت ايران است همان‌گونه که به ملت‌هاي ديگر فشار مي‌آورند. حاکميت امروز واشنگتن، بيش از هميشه در ميان مسلمانان و کشورهاي در حال توسعه، منفور است و حتي در داخل آمريکا هم با مشکلاتي روبرو است.
وي افزود: ترديد نداريم که آمريکا نمي‌تواند به مسير و سياستي که امروز نسبت به ايران، منطقه، جهان اسلام، قدرت‌هاي بزرگ دنيا و حتي متحدينش اعمال مي‌کند، ادامه دهد و مسيري که جمهوري اسلامي‌ايران پيش گرفته يعني مسير استقامت، ايستادگي، برنامه‌ريزي، هماهنگي با مردم و تعامل با دولت‌هاي دوست در سطح جهان، مي‌تواند اين توطئه‌ها را خنثي کند.
روحاني با تاکيد بر اين‌که «هميشه ما زماني در برابر توطئه‌هاي دشمن پيروز شديم که دولت و مردم ، مصمم در کنار هم بودند»، گفت: 40 سال پيش هم در همين روزها، شاهد توطئه بزرگ آمريکا عليه ملت ايران بوديم تا انقلابش پيروز نشود. آمريکايي‌ها مستشاران نظامي‌خود را براي کودتا عليه مردم ايران وانقلابيون، به کشور فرستادند اما ناموفق بودند و امروز هم مردم ما ايستادگي خواهند کرد و آمريکا در اين توطئه‌اش نيز ناموفق خواهد بود چرا که منطق اين کشور غيرقانوني و بر خلاف مقررات بين المللي است و هيچ سازمان بين‌المللي از آن حمايت نخواهد کرد. سازمان ملل، آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و همه کشورهاي جهان به استثناء چند کشور، با سياست‌ها، طرحها و حرف‌هاي آمريکايي‌ها مخالفند.
وي اظهارداشت: امروز ما قوي‌تر از ديروز مي‌توانيم با توطئه‌هاي دشمنانمان مقابله کرده و مسيرمان را ادامه دهيم و مردم مطمئن باشند گرچه فشارهايي خواهد بود، اما مي‌توانيم زندگي مردم را در کشور با حمايت مردم اداره و از مشکلات به خوبي عبور کنيم. وي به موضوع طرحهاي اشتغالزا در کشور اشاره کرد و با تاکيد بر تداوم اين طرح‌ها گفت: ما بحث اشتغال را بويژه در زمينه صنعت ساختمان، خودروهاي فرسوده و اشتغال روستائيان، به طور جد دنبال مي‌کنيم و باوجود فشارهاي آمريکا امسال شاهد يک تحول مثبت در زمينه اشتغال خواهيم بود.
رئيس‌جمهور افزود: همچنين دولت در خصوص کمک به اقشار کم‌درآمد و مستضعف جامعه و کاستن از مشکلات آنان ، طرح‌هايي دارد. ما برگزاري اين جلسات هماهنگي سه قوه را در کنار جلسات هماهنگي اقتصادي قوا ، براي حل مشکلات کشور ادامه مي‌دهيم تا ان ‌شاء الله مردم ما با مشکلات و فشار کمتر بتوانند در اين مبارزه بسيار مهمي‌که عليه بدخواهان دارد، به موفقيت و پيروزي دست يابد.
وي به موضوع نقدينگي در کشور اشاره کرد و گفت: يکي از نکاتي که بحث کرديم موضوع نقدينگي، منشاء و راههاي جلوگيري از اضافه شدن آن و هدايت اين نقدينگي در مسير توليد بود. رئيس جمهور واگذاري طرحهاي نيمه تمام به بخش خصوصي را يکي از راههاي جذب نقدينگي خواند و افزود: اجراي طرح واگذاري پروژه‌هاي نيمه تمام که در قانون بودجه نيز آمده بود، با مشکلاتي مواجه بود. طرح‌هاي نيمه تمامي‌را که الان ممکن است جاذبه اقتصادي زيادي نداشته باشد بايد با قيمت کمتر و ارزان و گاهي مجاني به بخش خصوصي واگذار کرد تا به اين ترتيب نقدينگي جذب و اشتغال نيز ايجاد شود.
کدخدايي هشدار داد؛
سخنگوي شوراي نگهبان تاکيد کرد: تخلفات احتمالي که ممکن است نمايندگان داشته باشند در مرحله بعدي مدنظر شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد. به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري درباره پيوستن ايران به کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم تصريح کرد: ما براساس قانون اساسي و شرع مقدس اعلام‌نظر خواهيم کرد. اگر اين قانون با شرع مقدس و قانون اساسي مغايرت داشته باشد، به آن ايراد گرفته شده وگرنه تاييد خواهد شد. سخنگوي شوراي نگهبان درباره ادعاي کريمي‌قدوسي درباره رد صلاحيت حسن روحاني توسط شوراي نگهبان در انتخابات سال ۹۶ گفت: همه مواضع شوراي نگهبان از طريق بنده يا روابط عمومي‌اعلام مي‌شود و هر خبري غير از اين مساله مورد تاييد نيست. کدخدايي در پاسخ به اينکه آيا اين اظهارات کذب در تاييد صلاحيت اين نماينده اثرگذار خواهد بود، ابراز داشت: اين مساله در آينده بررسي مي‌شود. وي در پاسخ به اين که آيا با تاييد طرح مجلس در مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان با بازگشت سپنتا نيکنام به شوراي شهر يزد موافقت خواهد کرد، بيان کرد: در مورد مصوبات اختلافي، نظر مجمع صائب خواهد بود. اين مصوبه هم موصول خاص يک نفر نيست بلکه يک موضوع کلي است که به عنوان موضوع اختلافي شوراي نگهبان و مجلس به مجمع رفت. کدخدايي درخصوص اينکه يکي از نمايندگان مجلس گفته است در زمان تحقيق و تفحص از شهرداري تعدادي از نمايندگان پول گرفته‌اند که از تحقيق و تفحص منصرف شوند و آيا اين موضوع در تاييد صلاحيت آنها موثر خواهد بود، عنوان کرد: قطعا تخلفات احتمالي که ممکن است نمايندگان داشته باشند در مرحله بعدي مدنظر شوراي نگهبان قرار مي‌گيرد. وي در مورد هجمه‌هايي که به شوراي نگهبان در بحث رد صلاحيت‌ها وارد مي‌شود گفت: ما همواره مورد هجمه هستيم، هر جايي که دستگاهي وظيفه‌اش را به درستي انجام مي‌دهد از طرف دشمن مورد هجمه است، قطعا شما به عنوان رسانه بايد ورود پيدا کنيد و از ما دفاع کنيد. کدخدايي در خصوص اينکه گفته بود اگر قرار است مذاکره‌اي با آمريکا انجام شود و خلاف وضعيت حاکم کشور باشد شوراي نگهبان ورود پيدا مي‌کند گفت: اگر اينگونه باشد، شوراي نگهبان ورود پيدا مي‌کند. در واقع هرگونه فعاليت افرادي که مورد نگاه انتخاباتي براي ادوار آينده هستند قطعا مورد رصد شوراي نگهبان طبق قانون هستند. کدخدايي درباره مصوبات اخير شوراي نگهبان گفت: لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با جرايم سازمان‌يافته فراملي (پالرمو) مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شد و براي رفع ايرادات و اصلاح به مجلس شوراي اسلامي‌ارجاع شد، در ماده ۳ لايحه، ايراد سابق شوراي نگهبان کماکان به قوت خود باقي است، همچنين در ماده ۱۴ نسبت به مواردي که شرعاً مصارف ديگري دارد و مشمول مصادره مي‌شود، اشکال دارد، ۸ مورد هم تذکر درباره غلط‌هاي تايپي و امثالهم به مجلس اعلام شده است؛ ۲ مورد ايراد از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به اين لايحه اعلام شد که شامل مغايرت با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي امنيتي بوده که اين دو ايراد وفق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسي از سوي شوراي نگهبان به مجلس شوراي اسلامي‌اعلام شده است تا در خصوص لايحه مذکور عيناً براي اقدام لازم ارسال شد.
تجارت برنامه‌هاي مالي دولت را بررسي کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: درحالي‌که چند روزي از راه‌اندازي بازار ثانويه ارز نمي‌گذرد که اين بازار به‌مانند ساير تصميمات اخير دولت دستخوش تغييراتي شد؛ مسئله‌اي که با واکنش کارشناسان اقتصادي همراه شد و آن‌ها بار ديگر سياست‌هاي دولت را موردانتقاد قراردادند و عامل اين نابساماني را در چرخه باطل اين نوع سياست‌ها اعلام کردند. در حالي در تصميمي‌غيرمنتظره، بهک‌باره ارز ناشي از ۲۰ درصد صادرات غيرنفتي که قرار بود وارد بورس شده و مورد معامله قرار گيرد، با مذاکرات و رايزني‌هاي صورت گرفته، تغيير مسير داد و به سامانه نيما وارد شد که به اعتقاد کارشناسان اين روال ادامه همان سياست قبلي است و دراين‌بين مشخص نيست که چرا همچنان براي روندي که با خود رانت زيادي به همراه دارد، پافشاري مي‌شود. بر پايه آنچه خبرگزاري ايسنا بر روي خروجي خود منتشر کرده است؛ ظاهراً دليل منتفي شدن ارز ناشي از ۲۰ درصد صادرات غيرنفتي که حتي معاون اول رئيس‌جمهوري بخشنامه آن را ابلاغ کرد، به پيشنهاد اتاق بازرگاني و بعد از مذاکراتي بوده است.
شيوه انتقادآميز سياست‌گذاري دولت
اغلب کارشناسان اقتصادي که از ابتدا با راه‌اندازي بازار ثانويه ارز مخالف بودند؛ بار ديگر علت اين موضوع را به ادامه شيوه سياست‌گذاري‌هاي قبلي دولت ارتباط داده و معتقدند: از سي سال پيش تاکنون دولت‌ها بنا بر اساس کارکرد خود هر يک سياست ضد هنجاري توليد را در پيش‌گرفته بودند و در اين دولت نيز اين روند ادامه داشته است. به باور آن‌ها نابساماني بازارهاي مختلف اقتصادي و همچنين افزايش بازار گرايي مفرط نه‌تنها نتيجه ادامه روند دولت‌هاي بعد از جنگ تاکنون بوده، بلکه باعث گسترش اقتصاد رانتي نيز بوده‌اند. به‌عبارتي‌ديگر سرمايه‌داري رفاقتي جايگزين سرمايه‌داري صنعتي و توليدي شده است.
دستکاري واقعيت‌ها
فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي نيز پيشتر دراين‌باره گفته بود: در کشور، توليد و خلاقيت سرکوب‌شده است چراکه فرصت‌هاي نابرابر و ناعادلانه، نابرابري‌هاي درآمدي ثروتي و منطقه‌اي را به سود منافع غيرمولد‌هاي اقتصادي سوق داده است. گروه‌هاي پرنفوذ و فرصت‌طلب که معمولاً ازنظر وزن جمعيتي بسيار ناچيز هستند اما ازنظر صدا و جريان سازي بسيار قدرتمند و سازمان‌يافته، از اين آشفته‌بازار استفاده کرده و نظام تصميم‌گيري را در راستاي منافع کوته نگرانه هدايت مي‌کنند. آن‌ها با اين جوسازي و با هزينه‌هاي سنگين و با به استخدام درآوردن افرادي که همسو با منافع آن‌ها حرف مي‌زنند، پروپاگاندا راه مي‌اندازند و واقعيت‌ها را دست‌کاري مي‌کنند.
به همين دليل است که هر بار دولت يا به عبارتي بهتر دولت‌ها مي‌خواهند کوچک‌ترين گامي‌در جهت منافع مردم و توليدکنندگان بردارند، همين صاحبان رانت، به دولت يا دولت‌ها حمله کرده و سياست‌گذاري‌ها را فاجعه‌آميز قلمداد مي‌کنند. حالا تغييرات پياپي نرخ ارز نيز دستاورد صاحبان اقتصاد رانتي است.
گفته حسن سبحاني کارشناس اقتصادي در اين مورد گوياي واقعيت تلخي است که گريبان اقتصاد کشور را فراگرفته است. وي به خبر آنلاين گفته است: اقتصاد ايران مجموعه بازرگانان و تجار تا زواياي مخفي سياست‌گذاري اقتصادي نفوذ کرده‌اند.من ضمن احترامي‌که براي مولدين آن‌ها قائل هستم،از نتايج کارکردشان در اقتصاد ايران حس خوبي ندارم.
ايجاد رانت در فضاي غير شفاف
دراين‌باره وحيد شقاقي- اقتصاددان- از زاويه ديگر به موضوع پرداخته است. وي به ايسنا گفته است: ۸۰ درصد ارز ناشي از صادرات که به سامانه نيما وارد مي‌شد، با توجه به نرخي که براي آن تعيين(۴۲۰۰ تومان) و با بازار آزاد(حدود ۸۰۰۰ تومان) فاصله قابل‌توجهي داشت، عامل ايجاد رانت در فضاي غير شفاف شد. تصميم براي ورود ۲۰ درصد ارز ناشي از مابقي صادرات به بورس در حالي منتفي مي‌شود که خود بار ديگر بر عدم شفافيت اصرار دارد. هرگونه عدم شفافيت در فعاليت ارزي، تصميم‌گيري و عدم کار کارشناسي به‌طور حتم به التهابات و نوسان بازار ارز دامن مي‌زند. بايد سياست ارزي را تغيير داده و از پافشاري براي آنچه اکنون انجام مي‌دهيم و خطرات آن محسوس است، پرهيز کرد.
گرته‌برداري اقتصاد سرمايه‌داري غربي
عبدالمجيد شيخي، کارشناس اقتصادي مانند حسن سبحاني و فرشاد مومني به مسئله اقتصاد رانتي اشاره‌کرده و گفته است: عامل اتخاذ سياست‌هاي نادرست دولت‌هاست که به وجود آورنده اقتصاد رانتي شده است. اين کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت گفته است: مشکل اصلي در اين زمينه به ساختار دولت يا به دولت‌ها برمي‌گردد؛ يعني هنگامي‌که آن‌ها همه شيوه‌هاي اقتصادي نظام سرمايه‌داري را گرته‌برداري کرده و در اقتصاد کشور به‌صورت ناشيانه‌اي اجرايي کردند. شيوه‌هايي که کاملاً بر اساس ساختار اجتماعي و اقتصادي آن‌ها مناطق داشته اما دولت‌ها آن را در ايران عملياتي کردند که نتيجه آن گسترش اقتصاد رانتي بوده است. در اين چند سال اخير نيز اين روند به‌صورت افراطي ادامه يافت.
به باور شيخي، همه اين نابساماني‌ها فعلي بازار ارز و ديگر بازارها محصول سياست‌گذاري‌هاي دولت بوده است. اين عامل تنها به گسترش رانت، افزايش نابرابري‌هاي اجتماعي رشد خدمات که رقيب توليد بوده و تضعيف توليد منجر شده است.
رشد نقدينگي و توسعه خدمات مجازي
به گفته شيخي در اين دولت ميزان خلق پول 4 برابر بيشتر از دوره‌هاي ديگر بوده است . نکته جالب اينکه اين ميزان نقدينگي نه‌تنها به سمت توليد سوق پيدا نکرده بلکه در بازارهاي کاذب تزريق‌شده و از سوي رانت جويان عاملي براي تخريب توليدشده است. اين صاحب‌نظر اقتصادي بابيان اينکه محلي که بتواند نقدينگي را جمع‌آوري کرده و آن را به سمت توليد سوق دهد، نظام بانکي است گفته :به دليل اينکه نظام بانکي کشور در اختيار دلالان و سوداگران بوده و همچنين ضعف ساختاري اين سيستم به دليل ربوي بودن آن، خود بنگاهي براي توسعه خدمات مجازي و گسترش اقتصاد رانتي تبديل شده است. به همين دليل است که نرخ سود بالا از سوي همين بانک‌ها تجويز مي‌شود؛ نرخي که ترويج کننده دلالي، سوداگري و سفته بازي است. التهاب کنوني بازار ارز و سکه و مسکن حاصل همين موضوع است. وقتي نرخ سود بالا وجود داشته باشد ديگر رمقي براي توليد کننده باقي براي ادامه باقي نمي‌ماند و به جاي اينکه در متن قرار گيرذد به حاشيه رانده مي‌شود.
بازنگري در نرخ سود
شيخي تاکيد کرده است: براي اينکه اقتصاد رانتي از بين برود، ابتدا بايد سياستهاي نخ نما شده بازنگري شود و از طرفي براي کاهش هزينه‌هاي توليد نظام بانکي اصلاح شود. نقدينگي در سپرده‌هاي عام وخاص سوق داده شوند و بر اساس آن توليد به جريان بيفتد. سپرده‌هاي خاص براي پروژه‌هاي ميان مدت و بلندمدت که بر اساس کارکرد سود بانکي ارائه مي‌شود و سپرده عام براي پروژه‌هاي کوتاه مدت و مقطعي که سود تحقق يافته بر اساس کارکرد آن به دست مي‌آيد. اين عوامل باعث مي‌شود هزينه‌هاي توليد کاهش يافته و از طرفي خدمات مجازي هزينه‌بر مي‌شود و اقتصاد رانتي نيز به تدريج به حاشيه رانده مي‌شود.
بازنگري در سياست‌هاي تجاري
موضوع ديگري که اين کارشناس اقتصادي مطرح کردند؛ بازنگري در سياست‌هاي تجاري است. به گفته شيخي به دليل ظرفيت محدود اقتصاد کشور بايد توليدات داخلي در اولويت قرار گرفته و از واردات کالاهايي که حتي در کشور نيز توليد نمي‌شوند جلوگيري شود و در داخل به توليد آن پرداخته شود. توجه به قراردادهاي پيمان‌هاي پولي دو جابنه يا چند جانبه نيز از ديگر موضوعاتي بودند که شيخ براي کنترل و مهار اقتصاد رانتي و توسعه اقتصاد مولد بيان کردند. به گفته شيخي، بايد تقاضاي نرخ ارز به تقاضاي ريال تغيير پيدا کند تا اقتصاد مولد در کشور شمل گيرد. جولان اقتصاد رانتي همچنان اقتصاد کشور را متأثر کرده به طوري که در جديد‌ترين اقدام از سوي صاحبان آن دست‌کاري در تخصيص ارز در بازار ثانويه است.
وزير بهداشت تاکید کرد؛
گروه اجتماعي: وزير بهداشت با تاکيد بر جدي بودن موضوع تحريم‌ها و با بيان اينکه آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است و روز مبادا همين روزهاست، گفت: بايد باور کنيم طوفاني نزديک شده تا آمادگي آن را داشته باشيم و با کساني که مي‌توانند تدبير کنند، صحبت کنيم. به گزارش خبرآنلاين سيدحسن‌هاشمي، در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور در ادامه با تاکيد بر اينکه امروز موضوع تحريم‌ها بسيار جدي است، اظهار کرد: گاهي ممکن است بگوييم چيزي درباره اين مسئله به مردم نگوييم، چون عده‌اي مي‌ترسند. همچنين برخي ممکن است بگويند شايد توافق شد، اما بعد با واقعيت مواجه خواهيم شد. اما در حالتي ديگر مي‌توان باور کرد که طوفاني نزديک مي‌شود. به همين دليل بايد آمادگي داشته باشيم و به کساني که مي‌توانند تدبير کنند درباره اين موضوع صحبت کنيم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مديران را در غفلت و خوش خيالي نگهداريم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زباني بايد بگويد که من مي‌خواهم بيرحمانه‌ترين تحريم مالي را در طول تاريخ براي ايران اعمال کنم. وي تاکيد کرد:‌ مسئوليت دارو و تجهيزات بر عهده ماست. بايد دقت کنيم و بتوانيم در چالش مهمي‌که بخشي از قدرت بين‌المللي مديريت کشور را وارد آن کرده، وظيفه خود را بدانيم. يکي از مهم‌ترين وظايف ما اين است که بدانيم تيمي‌که با آن کار مي‌کنيم آمادگي اين شرايط را دارد يا خير؟ من اين نگاه را نسبت به کل حاکميت دارم. ممکن است بعضي از ما براي شب عمليات مناسب نباشيم. اگر تيم مديريتي آمادگي مقابله با تحريم را ندارد بايد عوض شود.
وزير بهداشت در ادامه عنولن کرد: بحث دارو و تجهيزات پزشکي مهمتر از گندم، روغن و کنجاله است و امروز نياز داريم که به ما در اين زمينه کمک کنند. از دانشگاه‌ها نيز خواهش مي‌کنيم هر امکاني که دارند به ميدان بياورند. البته امسال مشکلات ما کمتر است. عددي که از فروش نفت به دست مي‌آيد، بي‌سابقه است. آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است. روز مبادا همين روزها است. بايد بدانيم که چقدر منابع در اختيار داريم و مصرف‌مان چقدر است. همچنين بايد بدانيم چه کنيم تا درآمدمان بيشتر و هزينه‌هايمان کمتر باشد.‌هاشمي‌در ادامه از روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي درخواست کرد که از کارهاي غيرضروري پرهيز کنند و حرف و عمل‌شان نيز با يکديگر هماهنگ باشد. علاوه بر آن ساخت و سازهايي که غيرضروري به نظر مي‌رسند نيز متوقف شوند.
وزير بهداشت تاکيد کرد: تصور مي‌کنم ترامپ و دار و دسته‌اش نهايت فشاري که بتوانند مي‌آورند، ولي نمي‌خواهم خوش خيال باشم. اين شرايط سخت‌تر از دوره‌هاي قبل خواهد بود. اگر در راس کشور، دولت، مجلس و قوه قضاييه با هم باشند، هزينه کمتري مي‌پردازيم؛ در غير اينصورت هزينه‌ها افزايش پيدا مي‌کند. اگر تدبير کنيم، خرابي اين طوفان کمتر خواهد بود. همه مشکل ترامپ اين است که چرا با رئيس جمهوري قبلي مذاکره کرديد و چرا با من مذاکره نکرديد. همانطور که رهبر انقلاب اسلامي‌پيش‌بيني کرده‌اند اين دوره نيز مي‌گذرد. بسياري از کساني که به دنبال آزار و اذيت بوده‌اند، امروز رفته‌اند و اين شجره طيبه باقي مانده است. امروز وقت گلايه نيست وقت کار کردن است.
هاشمي‌در ادامه با دروغ خواندن اظهارات مقامات آمريکايي درباره اينکه به فکر مردم ايران هستند، افزود: اينکه مي‌گويند دارو، غذا و تجهيزات پزشکي تحريم نيست، دروغ است. شما اين موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس مي‌کنيد. از نوزاد تا شهروندان عادي از اين موضوع آسيب خواهند ديد. وقتي روابط بانکي را قفل کرديد، آسيب آن دچار مردم خواهد شد. بايد در سه چهار ماه آينده شبانه روز کار کنيم. البته همان رقم ۳.۵ ميليارد دلاري که براي دارو و تجهيزات پزشکي و نقدينگي به ما قول داده‌اند نيز بايد تامين شود.
ستاد تشدید مبارزه با احتکار شکل گرفت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: مدتي است که وضعيت اقتصادي کشور از حالت عادي خارج شده و همين موضوع موجب شده تا چهره‌هاي اقتصادي کابينه دولت دوازدهم مورد توجه قرار بگيرند. در چنين شرايطي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت روزهاي شلوغي و پرحاشيه‌اي را پشت سر مي‌گذارد. او يکي از معدود چهره‌هاي کابينه است که طي هفته‌هاي گذشته بارها به چهره مورد توجه رسانه‌ها تبديل شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت يک روز به خاطر دستورالعملي که صادر مي‌کند تبديل به چهره‌اي محبوب مي‌شود و روز ديگر براساس صحبت‌هايي که مطرح کرده حاشيه آفريني مي‌کند. با تمام اين اوصاف مساله‌اي که اهميت بالايي دارد اين است که او و مجموعه وزارتخانه تحت فرمانش بتوانند در شرايط امروز اقتصاد نقش آفريني مثبت خود را ادامه دهند.
ضرب الاجل رئيس جمهور به وزير صنعت
طي ماه‌هاي گذشته موضوع تخلف در واردات خودرو به کشور بارها حاشيه آفرين شده است. سال گذشته و هنوز چند هفته‌اي از آغاز دوره وزارت شريعتمداري در وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذشته بود که سامانه ثبت سفارش براي واردات خودرو به دستور سازمان توسعه تجارت بسته شد. از تابستان سال گذشته تا ابتداي زمستان امکان ثبت سفارش براي واردات خودرو به کشور فراهم نبود با اين حال بارها گزارش‌هايي منتشر شده که نشان مي‌دهد که گروهي توانسته‌اند با استفاده از روش‌هاي غيرقانوني پس از ثبت سفارش، خودروهاي وارداتي را نيز وارد کشور کنند. مورد توجه قرار گرفتن اين موضوع و ورود رئيس سازمان بازرسي کل کشور و مطرح شدن ادعاي هک شدن سامانه مرتبط با موضوع واردات خودرو موجب شد تا حسن روحاني، رئيس جمهوري در دستوري به وزير صنعت از او بخواهد تا ظرف مدت 15 روز اطلاعات مربوط به اين پرونده را در راستاي ايجاد شفافيت منتشر کند.
حاشيه آفريني ليست واردکنندگان
هفته دوم تيرماه سال جاري و در آستانه روز ملي صنعت بود که صحبت‌هاي شريعتمداري در نشست خبري خود با خبرنگاران حاشيه آفرين شد. چند روز پيش از آن نشست خبري حسن روحاني، رئيس جمهوري فرمان شفاف سازي در زمينه واردات صورت گرفته به کشور را صادر کرده بود. آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اولين وزيري بود که از اين دستور رئيس دولت تبعيت کرد و اسامي‌شرکت‌هاي واردکننده موبايل را منتشر کرد. پس از آن محمد شريعتمداري انتشار اين ليست را به نوعي جنگ با بخش خصوصي دانست و همين اظهار نظر حاشيه آفرين شد. رسانه‌ها صحبت‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت را تبصره‌اي بر صحبت‌هاي رئيس جمهور دانستند. فضاي ايجاد شده شرايط را به سويي برد که بعد از ظهر همان روز وزير صنعت در نامه‌اي به رئيس کل بانک مرکزي خواهان انتشار ليست واردکنندگاني شد که با استفاده از ارز دولتي تک نرخي شده اقدام به واردات کالا کرده بودند.
نوبت به واردکنندگان خودرو هم رسيد
انتشار ليست اوليه واردکنندگان کالا از سوي بانک مرکزي بدون حاشيه نبود. در ليست واردکنندگان نام شرکت‌هايي ديده مي‌شد که در حوزه غيرتخصصي خود اقدام به واردات کرده بود. از طرف ديگر کالاهايي نيز در ليست واردات به کشور مشاهده مي‌شدند که هم توانسته بودند از ارز دولتي تک نرخي شده استفاده کنند و هم بازار طي هفته‌هاي گذشته شاهد افزايش قيمت آنها بوده است. اما مهمترين حاشيه ليست اوليه واردات جاي خالي شرکت‌هاي واردکننده خودرو به کشور بود که مورد توجه رسانه‌ها نيز قرار گرفت. سرانجام پس از چند روز مجددا بانک مرکزي ليستي از واردکنندگان خودرو را که با استفاده از ارز دولتي توانسته بودن خودرو به کشور وارد کنند را منتشر کرد. با اين حال حاشيه‌هاي ليست مربوط به واردکنندگان همچنان ادامه دارد چرا که براساس گزارش خبرگزاري‌ها هنوز تکليف واردات برخي اقلام مهم که سهم بالايي از واردات به کشور را داشته‌اند (مانند قطعات خودرو) مشخص نيست. با اين حال وزير صنعت، معدن و تجارت در آخرين اظهار نظر خود درباره اين موضوع گفته بود که با انتشار ليست کامل کالاها و واردکنندگاني که از ارز دولتي استفاده کرده اند، مخالفتي ندارد.
اصلاح دستورالعمل کارت‌هاي بازرگاني
طي سال‌هاي گذشته بارها موضوع سوءاستفاده از کارت‌هاي بازرگاني از سوي مسئولان و رسانه‌ها مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. از مدت‌ها قبل مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بودند که مي‌خواهند ساز و کار صدور و استفاده از کارت‌هاي بازرگاني در کشور را به نحوي اصلاح کنند که امکان سوءاستفاده از آنها کاهش پيدا کند. اتفاقي که هرچند در دوره وزارت نعمت زاده آغاز شد اما در نهايت هفته گذشته و در دوره وزارت محمد شريعتمداري در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصويب اعضاي هيات دولت رسيد. براساس دستورالعمل جديد واردات کالا براي افراد داراي کارت بازرگاني براساس سوابق پلکاني خواهد بود. به اين ترتيب افرادي که موفق به گرفتن کارت بازرگاني مي‌شوند، در سال نخست امکان واردات تا مرز 500 هزار دلار، در سال دوم تا مرز 2 ميليون دلار و در نهايت در سال سوم اگر نظر مثبت مسئولان دولتي و اعضاي پارلمان بخش خصوصي را داشتند و تخلفي نيز صورت نگرفته بود به صورت بدون محدوديت امکان استفاده از کارت بازرگاني فراهم خواهد شد.
اميدواري در وضعيت توليد کشور
در حالي که بارها اعلام شده که وضعيت حال حاضر اقتصاد کشور عادي نيست اما گزارش‌ها و صحبت‌هاي وزير صنعت، معدن و تجارت طي روزهاي گذشته و همزمان با حضور در ميان توليدکنندگان و يا افتتاح پروژه‌ها حاکي از وجود روحيه بالا و اميد براي تلاش و توليد در کشور است. هفته گذشته و در مراسم افتتاح طرح فولاد سبا در مجموعه فولاد مبارکه اصفهان بود که محمد شريعتمداري از رشد بيش از 20 درصدي توليد فولاد در کشور خبر داد و اظهار اميدواري کرد که بتوان به برنامه هدف گذاري شده براي صنعت فولاد در سال 1404 دست يافت. از طرف ديگر در آخرين روز هفته گذشته نيز شريعتمداري در ديدار با واحدهاي توليدي استان تهران اعلام کرد که در سال گذشته ميزان واحدهاي توليدي احيا شده يا وارد شده به چرخه توليد بيش از 22 درصد رشد داشته است که همين موضوع نشان دهنده وجود فضاي اميدواري در ميان توليدکنندگان و فعالان اقتصادي کشور است.
ارسال پرونده تخلف در واردات خودرو
هنوز مهلت 15 روزه وزير صنعت، معدن و تجارت براي شفاف سازي در زمينه تخلف صورت گرفته در واردات خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش به پايان نرسيده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که گزارش اين وزارتخانه درباره واردات خودرو و فساد زنجيره‌اي بجا مانده از قبل، به رئيس جمهور محترم تقديم شد. محمد شريعتمداري در اين باره گفت: در راستاي شفافيت، گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو و فساد زنجيره‌اي بجامانده از قبل، به رييس جمهور محترم تقديم شد. وي همچنين اضافه کرد: براي ثبات بازار و نظارت بر عرضه و احتکار کالاهايي که با ارز دولتي وارد شده اند، از روز گذشته (شنبه) ستاد مبارزه با احتکار و اختفا بطور ويژه آغاز به کار مي‌کند.
تشکيل ستاد مبارزه با احتکار
به گفته شريعتمداري هدف ستاد مبارزه با احتکار ثبات بازار و نظارت بر عرضه و مبارزه با احتکار کالاهاي وارداتي با ارز دولتي است. وزير صنعت همچنين از ارائه گزارش 20 صفحه‌اي درباره تخلف صورت گرفته در واردات خودرو به رئيس جمهور خبر داد. همزمان با اقدامات وزير صنعت، وزير اقتصاد هم سازمان امور مالياتي را مکلف کرد پس از حسابرسي پرونده مالياتي افراد و شرکت‌هاي واردکننده خودرو با ارز 4 هزار و 200 توماني، ماليات آنان را محاسبه و تا ريال آخر مطالبه کند. دستور ديگر کرباسيان به سازمان مالياتي، رسيدگي خارج از نوبت پرونده مالياتي خريداران ارز و سکه است. همچنين روز جمعه وزير صنعت، معدن و تجارت در حکمي‌اعضاي ستاد تشديد مبارزه با احتکار و اختفاي کليه کالاهاي وارداتي يا توليد شده با مواد اوليه وارداتي با نرخ رسمي‌را منصوب کرد.
با وجود تخصيص ارز صورت مي‌گيرد؛
خوراک دام و طيور همواره جزو کالاهاي اساسي و استراتژيک مدنظر دولت براي تامين نهاده‌هاي توليد مرغداران و دامداران بوده و هميشه از پايين‌ترين نرخ ارز براي واردات آنها استفاده شده است. اخيرا که بانک مرکزي فهرستي از دريافت‌کنندگان ارز با نرخ دولتي منتشر کرد مشخص شد ۶۲۲ ميليون و ۱۱۵ هزار و ۲۳ يورو به نرخ دولتي به بيش از ۱۱۰ شرکت واردکننده پرداخت شده تا خوراک دام و طيور وارد کنند و قيمت تمام شده گوشت و مرغ بالا نرود اما اين طور نشد. مرغداران همچنان نسبت به بالا بودن قيمت خوراک طيور و پايين نيامدن قيمت آن اعتراض دارند و مي‌گويند دولت بايد پيگيرتر و فعال‌تر در اين بازار عمل کند.
در اين رابطه رييس انجمن صنفي مرغداران مرغ گوشتي گفت: همه آنچه در بازار نهاده‌هاي توليد مورد نياز مرغداران عرضه مي‌شود پيش از تعيين نرخ ۳۸۰۰ توماني، ثبت سفارش شده و در واقع نرخ آنها پايين‌تر از اين قيمت بوده و اگر از اين به بعد نيز واردکنندگان بخواهند نسبت به واردات اين کالاي اساسي اقدام کنند، مي‌توانند از پايين‌ترين نرخ يعني ارز ۳۸۰۰ توماني استفاده کنند، اما مشخص نيست چرا قيمت خوراک دام و طيور کاهش پيدا نمي‌کند!؟
محمد يوسفي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين‌که دستگاه‌هاي نظارتي موظف به پيگيري، بررسي و نظارت بر بازار همه محصولات به ويژه کالاهاي اساسي مانند خوراک دام و طيور هستند، گفت: با وجود افزايش نسبي قيمت گوشت مرغ در اوايل هفته گذشته، قيمت اين محصول پروتئيني طي روزهاي گذشته با کاهش نسبي مواجه بود و امروز در ميدان بهمن به کيلويي ۷۰۰۰ تومان و در سطح شهر به کيلويي ۷۳۰۰ تومان تا ۷۴۰۰ تومان رسيد و اين در حالي است که قيمت نهاده‌هاي توليد و خوراک دام و طيور حدود ۷۰ درصد نسبت به روز گذشته افزايش قيمت داشته‌اند. رييس اين انجمن گفت: قيمت هر کيلوگرم ذرت (تحويل در بنادر) ۷۵۰ تومان و هر کيلوگرم کنجاله نيز کيلويي ۱۳۵۰ تومان بود. در حالي که به ترتيب به کيلويي ۱۲۵۰ و ۲۶۰۰ تومان رسيده‌اند.يوسفي تصريح کرد: نهاده‌هايي که هم‌اکنون در بازار توزيع مي‌شود قبلا ثبت سفارش‌هاي آن انجام شده و با نرخ ارزي کمتر از ۳۸۰۰ تومان وارد کشور شدند و هم‌اکنون نيز اگر واردکنندگان بخواهند به آنها ارز ۳۸۰۰ توماني داده مي‌شود، اما مشخص نيست چرا قيمت اين کالاي اساسي با وجود کاهش نرخ جهاني‌شان، ارزان نشده و دائما در حال افزايش قيمت است.
رييس انجمن صنفي مرغداران مرغ گوشتي افزود: دستگاه‌هاي نظارتي متولي بازار بايد پيگير اين مساله باشند و هرچه سريع‌تر با متخلفان برخورد کنند. اما پرونده واردکنندگان هنوز در حال بررسي است و به نظر مي‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت بيشتر حامي‌وارد کنندگان است تا توليدکنندگان.وي گفت: وزارت جهاد کشاورزي يک عضو از ستاد تنظيم بازار است و تنها يک راي دارد، اما مرغداران همه در حال ورشکستگي هستند و بدهي آنها در بانک‌ها معوق شده و وثيقه‌هاي آنها در حال ضبط و حراج شدن است.
تخلف در اختصاص يارانه
در همين رابطه يک عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان کودهاي کشاورزي گفت:علاوه بر اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به واردات کود، وزارت جهاد دوباره يارانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ توماني به کودهاي ازوته و فسفاته اختصاص مي‌دهد که اين امر تخلف محسوب مي‌شود. محسن سيروس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با انتقاد از اختصاص ارز يارانه‌اي به واردات کودهاي آماده افزود: با توجه به آنکه تمامي‌نيازهاي کشور به کودهاي پايه، ترکيبي و نوترکيب در کشور قابل توليد و تامين است؛ بنابراين نيازي به اختصاص ارز يارانه‌اي به واردات کود نداريم.به گفته وي اختصاص ارز يارانه‌اي به واردات کود موجب شده است که قيمت محصولات وارداتي پايين تر از توليد داخل در بازار عرضه شود .
سيروس تصريح کرد:علي رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ توماني به واردات کود از سوي معاون اول رييس جمهور،وزارت جهاد کشاورزي نيز تخلف کرده وبه ازاي واردات کودهاي ازوته و فسفاته، ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان يارانه مي‌دهد که با اين وجود واردکنندگان با ارز ۳۷۰۰ تومان اقدام به واردات مي‌کنند که اين امر به ضرر توليد داخل تمام مي‌شود. اين مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه کودهاي فسفاته در قالب سوپر فسفات ساده و کودهاي ازوته توسط پتروشيمي‌ها توليد و تامين مي‌شود؛بنابراين اختصاص ارز يارانه‌اي به واردات کود بيانگر دامپينگ جنس خارجي با توليد داخل و ضربه مهلک به توليدکنندگان داخلي است.
وي گفت: از دولت تقاضا داريم که هر چه سريع تر يارانه کودهاي وارداتي را قطع کند و در موارد معدود، يارانه ارزي به مواد اوليه اختصاص دهد. سيروس تصريح کرد: تا زماني که يارانه به کودهاي وارداتي اختصاص داده شود، فساد در بحث کود فراگير خواهد بود و صنعت کود نمي‌تواند قد علم کند در حاليکه با قطع يارانه صنعت کود، به سهولت نياز کشور قابل تامين خواهد بود.
اتوبوس‌ها تنها 146 نفر از تلفات جاده‌اي را به خود اختصاص دادند
گروه راه و مسکن: هر روز بخش چشمگيري از خبرهاي حوادث به تصادفات جاده‌اي و آمار و ارقام تلفات آن اختصاص دارد. متاسفانه آنقدر حادثه تصادف در خيابان‌ها و اتوبان‌ها و آزادراه‌ها رخ مي‌دهد که مرگ در جاده‌ها قبل از رسيدن به مقصد در ميان اين اخبار گم مي‌شود. هرچند طي سال‌هاي گذشته در برخي موارد آمار خوشبينانه کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش تلفات جاده‌اي جزو آمارهاي قابل افتخار پليس بود اما چند تصادف اتوبوس و کشته شدن شمار قابل توجهي مسافر و سرباز و توريست همه معادلات را به هم زد. هنوز هم برخي جاده‌هاي کشور جاده‌هاي مرگ هستند. جدا از سهم پليس سهم راهداري و استانداردهاي ايمني راه و وسيله نقليه يک يک اضلاع اين حوادث جاده‌اي هستند.
راننده‌هاي خسته، خواب آلود، معتاد و غيرمسئول که عدم مهارت کافي‌شان در کنترل وسيله نقليه خانواده‌هاي زيادي را داغدار مي‌کند. اتوبوس‌هايي که به بهانه جابجايي مسافر بار قاچاق مي‌برند و ايمن نيستند. رانندگاني که سنشان براي راندن در جاده زياد است، جاده‌هايي که غيراستاندارد هستند، جريمه‌هايي که بازدارنده نيستند، آموزش چگونگي کار کردن با اتوبوس‌هاي وارداتي يا جديد که وارد عرصه حمل و نقل مي‌شوند و... همه و همه، مسافران را به کام مرگ فرو مي‌برد و خانواده‌هاي زيادي داغدار مي‌شوند. در شمار زيادي از تصادفات، ضعف ترمزها و فرسودگي لاستيک‌ها منجر به کشته شدن شهروندان مي‌شود. در واقع همه عوامل مهمي‌که با اعمال قانون معاينه فني خودروها قابل پيشگيري است!
بررسي آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد ميزان تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن در کشورمان چند برابر ميانگين جهاني است. معمولاً هر سال با آغاز تعطيلات نوروزي و سفر هموطنان به اقصي نقاط کشور، شاهد افزايش ميزان حوادث رانندگي و تلفات ناشي از آن هستيم. سفر با خودروهاي شخصي سبب مي‌شود تا در بسياري از جاده‌هاي برون شهري ترافيک‌هاي سنگين اتفاق افتد و رانندگان براي جبران زمان تلف شده با خلوت شدن جاده اقدام به راندن در سرعت بالا مي‌کنند و زمينه وقوع حوادث ناگوار را رقم مي‌زنند. به گفته بسياري از کارشناسان حوزه ترافيک مجموعه عوامل مؤثر بر وقوع حوادث رانندگي را مي‌توان به گفته کارشناسان، علاوه بر سه عامل خطاي انساني، خودرو و زيرساخت‌ها مربوط دانست.
يک مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه يکي از دلايل افزايش تعداد تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي در سال گذشته افزايش تعداد خودروهاي شخصي است، ‌گفت: تعداد متوفيان تصادفات اتوبوس در سال گذشته از تعداد بيش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌اي 146 نفر بوده است. جواد هدايتي در گفتگو با ايلنا با اشاره به افزايش نزديک به 3 درصد تعداد کشته‌هاي سوانح جاده‌اي در سال گذشته،‌ اظهار داشت: در 6 سال گذشته شاهد کاهش تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي بوديم اما طبق آمار پزشکي قانوني در سال 96 تعداد کشته‌هاي سوانح جاده‌اي 2.5 تا 3 درصد افزايش پيدا کرد و روند کاهشي 6 سال گذشته متوقف شد. وي با اشاره به دلايل افزايش ميزان تلفات کشته‌هاي جاده‌اي در سال گذشته، گفت: کشته‌هاي ناشي از سوانح جاده‌اي دسته بندي مي‌شوند که عابران،‌ موتور سوران و سرنشينان خودروهاي شخصي و مسافران ناوگان حمل و نقل عمومي‌از جمله اين دسته بندي‌ها هستند. در اين دسته‌بندي‌ها شاهد آن هستيم که تعداد سرنشينان خودروهاي شخصي و سواري افزايش يافته است.
مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سابق سازمان راهداري و مدير کل فعلي دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه افزايش تعداد کشته‌هاي اين گروه آمار تلفات سوانح جاده‌اي در سال 96 را افزايش داد، ادامه داد: براساس آمار رسمي‌سال گذشته يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو پلاک گذاري شده است و همين افزايش تعداد خودروهاي شخصي باعث افزايش تعداد تصادفات و سوانح جاده‌اي شده است. هدايتي افزود: از آنجايي که قيمت سوخت در ايران ارزان است رغبت مردم براي خريد خودرو و انجام سفر با خودروي شخصي بسيار زياد است به طوري که دوربين‌هاي تردد شمار نشان مي‌دهد ميزان تردد خودروها در سال 96 نسبت سال 95 چيزي حدود 13 درصد رشد داشته است. وي گفت: بنابراين علي رغم اينکه در تمام گروه‌ها از جمله عابر،‌موتور سوران،‌ وانت بار و حمل و نقل عمومي‌شاهد کاهش ميزان تلفات سوانح جاده‌اي بوديم اما افزايش متوفيان خودروهاي شخصي آمار کاهشي 6 سال پي در پي را در حوزه کشته‌هاي جاده‌اي متوقف کرد.
هدايتي اظهار داشت: واژگوني مهم‌ترين دليل افزايش تلفات در تصادفات جاده‌اي است که بخشي از افزايش تعداد تلفات به ميزان ايمني خودروهاي توليد داخل بر مي‌گردد. هدايتي با اشاره به عوامل مؤثر در بروز تصادفات جاده‌اي گفت: در بروز و وقوع تصادفات و ميزان تلفات ناشي از اين سوانح علت تک بعدي وجود ندارد بلکه مجموعه‌اي عوامل ايمني خودرو، جاده،‌ خطاي انساني،‌ آموزش، مسائل حقوقي،‌ امداد و نجات و... دخيل هستند. مديرکل دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه در سال 96 در تصادفات اتوبوسي 146 نفر فوت شده‌اند،‌ گفت: بررسي 10 تصادف مهم اخير حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي (تصادفات اتوبوس) نشان داده که عامل جدي در بروز اين سوانح به خطاي انساني برمي‌گردد. وي با تاکيد بر اينکه حمل و نقل عمومي‌ايمن است، گفت: واقعيت اين است که آمار نشان داده ايمن‌ترين روش براي انجام سفرهاي جاده‌اي، استفاده از حمل و نقل عمومي‌است. همانطور که اشاره شد در سال گذشته از بين بيش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌اي سهم متوفيان تصادفات اتوبوسي حدود يک درصد است.
سرمقاله
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com


حسن روحاني رييس جمهور در بخشي از سخنان خود در پايان جلسه سران قوا که روز گذشته برگزار شد گفت: «بسيار اميدواريم که روند تعامل اقتصادي ايران با دنيا مثل گذشته ادامه پيدا کند». بدون ترديد مهم‌ترين عاملي که مي‌تواند يک جامعه را از جنبه‌هاي مختلف با چالش مواجه کند انزواي آن جامعه است. دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم سعي و تلاش زيادي به عمل آوردند تا ايران را از انزوايي که به واسطه برخي ندانم کاري‌ها دچار آن شدهبود برهانند و تعامل بيشتري با دنيا به عمل آورند تا مشکلات کشور به خصوص در حوزه اقتصاد مرتفع شود. به همين خاطر موضوع برجام با هدف رفع تحريم‌هاي ظالمانه قدرت‌هاي غربي با جديت فراوان پيگيري شد و به نتايجي هم رسيد. اما عهدشکني‌هاي دونالد ترامپ رييس جمهور فعلي آمريکا از يک سو و کارشکني‌ها و جنجال آفريني‌هاي برخي عوامل داخلي مانع از آن شد تا برجام به سرانجام برسد. براين اساس نيز قرار است که تحريم‌هاي جديدي بر کشورمان تحميل شود و رنج و آسيب بيشتري از اين رهگذر به مردم برسد. از اين رو لازم است مذاکرات و رايزني‌ها براي ايجاد و برقراري رابطه با کشورهاي دنيا و خنثي سازي تحريم‌هاي مورد نظر ادامه يابد و سوگيري حسن روحاني و دولت او در اين ارتباط مغتنم است.
یادداشت
عليرضا احمدي يزدي
معاون دفتر مديريت مصرف شرکت توانير



در روزهاي اخير با افزايش مصرف آب و برق در کشور بار ديگر موضوع صرفه‌جويي موردتوجه قرارگرفته و بسياري از مسئولان بر لزوم توجه همگاني به بهينه‌سازي مصرف در کشور تأکيد کرده‌اند.مديران و دست‌اندرکاران برق ، آب و ساير منابع انرژي کشور در سال‌هاي اخير تلاش گسترده‌اي براي آموزش اقشار مختلف جامعه انجام داده و سعي بر آن داشته‌اند که با استمرار اين آموزش در جهت اصلاح الگوي مصرف کشور بکوشنداما محدوديت‌هاي فراوان در منابع مالي باعث شده تا اين آموزش‌ها نتواند بخش گسترده‌اي از جامعه را تحت پوشش قرار دهد.
بدون ترديد اگر بخواهيم مصرف صحيح انرژي را در کشور نهادينه کنيم، بايد آموزش‌ را از سنين پايين آغاز کرده و از دوران ابتدايي دانش آموزان را با روش‌هاي بهينه مصرف آشنا کنيم.شيوه‌هاي مصرف بايد هرسال در کتب درسي دانش آموزان و در مقاطع سني مختلف متناسب با سن کودکان و نوجوانان به آنان آموزش داده شود.از سوي ديگر نبايد تنها بر روي يک قشر خاص براي اين آموزش‌ها تمرکز شود.بلکه تمام مردم بايد زير چتر آموزش‌هاي همگاني قرار بگيرند.از بانوان خانه‌دار گرفته تا مديران واحدهاي صنعتي و توليدي همه بايد آموزش ببينند تا مصرف کشور در برخي ماه‌هاي سال با چالش مواجه نشود.
صرفه‌جويي در مصرف يک رسالت ملي و ميهني است و همه مردم، مسئولان، رسانه‌ها و اقشار مختلف بايد به آن توجه کنند. آموزش‌وپرورش بايد اين موضوع را در کتاب‌هاي درسي مورد توجه قرار دهد.رسانه‌ها بايد در تمام طول سال آموزش همگاني را جدي بگيرند و حتي هنرمندان و فعالان فرهنگي نيز بايد در اين آموزش سهيم باشند.آموزش عالي بايد در دوره‌هاي دانشگاهي دروس بهينه‌سازي مصرف را بگنجاند و در حقيقت همه کشور بايد دست در دست هم دهند تا منابع محدود انرژي در کشور درست مصرف شود. اما متأسفانه بسياري از دستگاه‌ها گمان مي‌کنند کنترل مصرف انرژي در کشور تنها وظيفه وزارت نفت و وزارت نيروست و حتي براي آموزش مصرف بهينه از اين وزارتخانه‌ها طلب پول مي‌کنند.اين در حالي است که اگر الگوي مصرف کشور اصلاح شود، منفعت آن براي تمام مردم است و قرار نيست سودي به جيب وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت برود.در چنين شرايطي و تا زماني که باور ضرورت آموزش همگاني اصلاح الگوي مصرف در همه دستگاه‌ها نهادينه نشود، نمي‌توان انتظار پيشرفت در کشور و بهبود شرايط مصرف و نيز کنترل چالش‌ها و بحران‌ها را داشت.در چنين شرايطي تنها درزماني که به پيک مصرف رسيديم به ياد صرفه‌جويي افتاده و پس از آن تا سال بعد اين مهم را فراموش مي‌کنيم.
اکنون وقت آن رسيده که همه مردم در همه فصول سال دست در دست هم براي کنترل و بهينه‌سازي مصرف منابع انرژي در کشور تلاش کنند.

نايب رييس مجلس خبرداد؛
نايب رييس اول مجلس، با بيان اينکه تاکنون مطالبات بيش از ۶ هزار نفر از «سپرده‌گذاران بيشتر از ۲۰۰ ميليون تومان سپرده» پرداخت شده است، گفت: پرداخت مطالبات ۱۹ هزار نفر از اين افراد باقيمانده است که مقرر شده به زودي مطالبات اين تعداد از سپرده گذاران نيز پرداخت شود. به گزارش خانه ملت مسعود پزشکيان در تشريح آخرين نشست نمايندگان سران سه قوه براي پيگيري مشکلات موسسات مالي و اعتباري، گفت: بانک مرکزي براي پرداخت مطالبات سپرده گذاران تا سقف يک ميليارد تومان زمان بندي لازم را انجام داده است تا تمامي‌سپرده گذاران به يکباره به بانک مراجعه نکنند و براي مراجعه هر کدام روز خاصي را در نظر گرفته تا مشکل خاصي ايجاد نشود.
نايب رييس مجلس ، درباره گلايه برخي سپرده گذاران از عدم پرداخت مطالبات در موعد مقرر، افزود: اعتبار مورد نياز براي پرداخت مطالبات اختصاص يافته و حساب‌هاي سپرده گذاران موجود است، لذا بانک‌ها بايد مطالبات را بايد پرداخت کنند، البته موضوع راستي آزمايي اندکي زمان پرداخت را طولاني کرده است.
وي ادامه داد: ۲۹ هزار نفر اظهار کرده‌اند که بيش از ۲۰۰ ميليون تومان در موسسات مالي و اعتباري سپرده داشته اند، اما زماني که راستي آزمايي و شفاف سازي شده است تعداد آن‌ها به ۲۵ هزار نفر کاهش يافته است، که اين موضوع از تحميل ضرر به بيت المال جلوگيري کرده است. نماينده تبريز با بيان اينکه تاکنون مطالبات بيش از ۶ هزار نفر از سپرده گذاران بيشتر از ۲۰۰ ميليون تومان سپرده پرداخت شده است، تصريح کرده است: پرداخت مطالبات ۱۹ هزار نفر از اين افراد باقي مانده است که مقرر شده به زودي مطالبات اين تعداد از سپرده گذاران نيز پرداخت شود.
رييس‌جمهور در گزارش به مردم درباره تخلف در واردات خودروهاي خارجي
رئيس جمهور پس از دريافت گزارش وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، امور اقتصادي و دارايي و نيز بازرسي رياست جمهوري درباره وقوع تخلف در واردات و فروش خودروهاي خارجي، ضمن دستورهاي جديد به سه وزارتخانه و معاون حقوقي رياست جمهوري؛ از رئيس قوه قضائيه خواست ترتيبي اتخاذ نمايند تا با دقت و سرعت و خارج از نوبت به اين پرونده رسيدگي شود، مجرمان و متخلفان به مجازات قانوني برسند و اموال و سودهاي کلان نامشروع به بيت المال بازگردد. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در "گزارش به مردم" ، تاکيد کرده است: اينک با تلاش مسئولان اجرايي و بر اساس بررسي مجموع گزارش‌ها مي‌توان از احتمال يک فساد هماهنگ از طريق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتي، يک شرکت رايانه‌اي و چند شرکت واردکننده خودرو سخن گفت. روحاني همچنين از معاون اول رئيس جمهور خواسته است براي جلوگيري از تکرار تخلفات مشابه و خشکاندن ريشه‌ها و عوامل فساد ساختاري، رسيدگي به لوايح «مديريت تعارض منافع در خدمات عمومي» و « شفافيت» را در اولويت قرار دهد و نسبت به ارسال سريع آنها به مجلس شوراي اسلامي‌اقدام نمايد.
مک بوک پرو 2018 رسما رونمايي شد؛
عرضه بهترين مدل با 32 گيگابايت رم
بهبود امنيت واي‌فاي‌با رمزگذاري جديد WPA3
شرکت Wi-Fi Alliance قصد دارد پروتکل WPA3 را به جاي WPA2 براي دستگاه‌هاي بي سيم راه‌اندازي کند که با اين کار، احراز هويت و رمزنگاري براي محافظت از شبکه‌هاي مصرف‌کننده و سازماني افزايش مي‌يابد.
WPA3 باعث ايجاد تغييراتي در پشت صحنه شده و براي کاربران خيلي واضح نيست که چگونه دستگاه‌ها به هم متصل مي‌شوند، بلکه به طور خاص دسترسي به شبکه را براي مهاجمان سخت‌ مي‌کند. حتي اگر کاربران براي شبکه واي فاي خود رمز عبور ساده انتخاب کنند، WPA3 عناصر ديگري براي دسترسي سخت‌تر دارد.
WPA3-شخصي از احزار هويت هم‌زماني برابر (SAE) بهره مي‌برد. نوعي کليد امنيتي که با ايجاد پروتکل، دستگاه‌ را قبل از تلاش براي استفاده از رمز‌ عبور شبکه جهت برقراري جبري با hotspot يا دستگاه ديگر، متوقف مي‌کند. به همين ‌ترتيب حفره امنيتي ايجاد شده در نسخه‌هاي پيشين WPA را که احتمال حمله مهاجم از آن جا را افزايش مي‌دهد، خاموش مي‌کند.
هک کردن آيفون از طريق پورت USB
سيستم چک کردن کلمه عبور سيستم‌عامل آي او اس آيفون داراي آسيب‌پذيري است که دور زدن آن را با استفاده از پورت يو اس بي ممکن مي‌کند.
نسخه به‌روزشده سيستم عامل آي او اس موسوم به ۱۱.۴.۱ داراي سازوکار نرم‌افزاري تازه‌اي است که جلوي سرقت کلمات عبور را با استفاده از برخي ابزار در دسترس نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي امريکا و ديگر کشورها مي‌گيرد. اين قابليت که USB Restricted Mode نام دارد، ابزاري است که دسترسي به آيفون را از طريق نرم‌افزارهاي هک ثالث بعد از قفل شدن نمايشگر گوشي به مدت بيش از يک ساعت مي‌گيرد.
با اين حال محققان شرکت امنيتي الکام سافت متوجه وجود مشکلي در اين ابزار شده‌اند که باعث مي‌شود چرخه يک‌ساعته ابزار يادشده به تناوب تکرار شود و لذا مي‌توان قبل از منقضي شدن مدت‌زمان يادشده با اتصال يک دستگاه يا ابزار هک به پرت Lightning يو اس بي آيفون براي سرقت اطلاعات موردنظر اقدام کرد. اين شرکت با انجام آزمايش‌هاي مختلف به اين نتيجه رسيده‌است که USB Restricted Mode قابل ريست کردن يا بازيابي مکرر است و لذا نمي‌تواند جلوي سوءاستفاده‌هاي احتمالي را بگيرد. هکرها از همين طريق مي‌توانند حتي از کابل آداپتور دوربين گوشي آيفون براي سرقت اطلاعات استفاده کنند. اپل هنوز در اين زمينه واکنشي از خود نشان نداده‌است.
شرکت اپل از نسخه 2018 مک‌بوک‌هاي پرو خود رونمايي کرده است؛ اکنون شاهد ارائه بهترين نسخه از مدل 15 اينچي با 32 گيگابايت رم و حداکثر چهار ترابايت حافظه SSD هستيم. در حالي‌که انتظار مي‌رفت کوپرتينويي‌ها در رويداد WWDC 2018 از مک‌بوک‌هاي پرو جديد خود رونمايي کنند؛ اپل ترجيح داد تا معرفي لپ‌تاپ‌هاي جديد خود را به زمان ديگري موکول نمايد. به‌تازگي نيز شرکت آمريکايي از لپ‌تاپ‌هاي جديدش در دو مدل 13 و 15 اينچي رونمايي کرده است تا لپ‌تاپ‌هاي ديگر بازار را به چالش بکشد. در نگاه کلي، تغييرات شامل بهبود مشخصات سخت‌افزاري هستند و تغييري از لحاظ طراحي در مک‌بوک‌هاي پرو جديد اعمال نشده؛ همين موضوع باعث شده است تا طراحي مک‌بوک‌هاي 2016 در نسل جديد نيز قابل مشاهده باشد. شرکت اپل، مدل 13 و 15 اينچي را با تاچ‌بار (نوار لمسي که در بالاي صفحه‌کليد، جايگزين کليدهاي عملگر (FN) شده) همراه ساخته است و از جديدترين پردازنده‌هاي اينتل در اين مدل‌ها استفاده مي‌کند. همچنين در نهايت، شاهد عرضه مک‌بوک پرو جديد اپل با 32 گيگابايت رم هستيم؛ ويژگي که کاربران حرفه‌اي مدت‌ها به دنبال تجربه آن در لپ‌تاپ‌هاي ساخت اپل بودند اما به دليل تغييرات فني که لازم بود، اين ويژگي تاکنون به تعويق افتاد. کوپرتينويي‌ها همانند آيفون‌هاي جديد، نسل جديد مک‌بوک پرو را نيز به نمايشگر True Tone مجهز کرده‌اند و کمک پردازنده T2 براي پردازش محتواي مربوط به امنيت دستگاه و رمزنگاري اطلاعات، درون لپ‌تاپ‌هاي جديد اپل گنجانده شده است؛ بايد اشاره کرد که در مک‌بوک‌هاي جديد، دستيار صوتي سيري از طريق فرمان صوتي قابل فراخواني است. صفحه‌کليد‌ مک‌هاي جديد اپل نيز که با نام Butterfly شناخته مي‌شوند؛ بهبود يافته است و اپل ادعا مي‌کند که کليدها اکنون صداي کم‌تري توليد مي‌کنند. بايد اشاره کرد که ارزان‌قيمت‌ترين نسخه از مک‌بوک‌هاي 13 اينچي که فاقد تاچ‌بار است، مانند نسخه 12 اينچي مک‌بوک، مک‌بوک اير و رايانه‌هاي روميزي مک بدون تغيير باقي مانده.
قيمت نسخه پايه مک‌بوک 13 اينچي اپل، 1799 دلار است و مدل 15 اينچي نيز با قيمت 2399 دلار عرضه خواهد شد. شرکت آمريکايي، اکنون دو وسيله جانبي نيز براي مک‌هاي خود ارائه مي‌دهد؛ يکي از آن‌ها، واحد پردازش گرافيکي اکسترنال است که توان پردازشي مک‌بوک‌هاي اپل را ارتقا مي‌دهد و ديگري، کيس‌هاي جديد براي مک‌بوک‌ پرو 13 و 15 اينچي است. ذکر اين موضوع خالي از لطف نيست که نسخه 15 اينچي مک‌بوک پرو 2015 اپل از امروز ديگر به فروش نمي‌رسد و عرضه آن به مشتريان متوقف شده است. به همين جهت، اکنون تمامي‌مک‌هاي موجود اپل تنها از پورت USB Type-C بهره مي‌گيرند و براي اتصال لوازم جانبي به آن‌ها بايد از مبدل استفاده کنيد.
نسل هشتم پردازنده‌هاي اينتل
نسخه 15 اينچي مک‌بوک پرو به جاي پردازنده‌هاي چهار هسته‌اي سري Core i7 اينتل، به پردازنده‌هاي شش هسته‌اي Core i7 و در بهترين نسخه، Core i9 مجهز شده است؛ همچنين نسخه 13 اينچي به جاي پردازنده‌هاي دو هسته‌اي از پردازنده‌هاي نسل هشتمي‌Core i5 و Core i7 با شش هسته پردازشي استفاده مي‌کند.
حافظه رم بيشتر، فضاي داخلي بالاتر و بهبود باتري
16 گيگابايت حافظه رم براي مک‌بوک‌هاي پرو قابل قبول محسوب مي‌شود اما افرادي که به قدرت سخت‌افزاري بالاتري براي انجام کارهاي مختلف خود نيازمند هستند، براي عرضه مک‌بوک پرو جديد اپل با 32 گيگابايت رم لحظه‌شماري مي‌کردند. اکنون، زمان موعود فرا رسيده است و اپل يک نسخه از مک‌بوک پرو جديد خود را با چنين حافظه‌اي ارائه مي‌دهد؛ به همين جهت، اکنون بهترين نسخه‌ از مک‌هاي اپل به 32 گيگابايت حافظه رم مجهز شده است. ضمن اينکه اپل از حافظه‌هاي رم نسل جديد از نوع DDR4 در مک‌هاي 2018 خود استفاده کرده است و خبري از حافظه رم قديمي‌DDR3 مانند مدل‌هاي 2017 نيست! اين تغيير باعث شده تا سرعت پردازش برنامه‌ها افزايش پيدا کند؛ ضمن اينکه مصرف انرژي کاهش پيدا کرده است و مي‌توان اميدوار بود که مک‌بوک‌هاي پرو جديد شارژدهي بهتري داشته باشند.
شرکت اپل همچنين از باتري با ظرفيت بالاتري در لپ‌تاپ‌هاي مک‌بوک پرو استفاده کرده است. ضمن اينکه حداکثر فضاي ذخيره‌سازي از دو ترابايت به چهار ترابايت براي مدل 15 اينچي و از يک ترابايت به دو ترابايت براي مدل 13 اينچي ارتقا پيدا کرده است.
True Tone؛ ويژگي جديدي که از آيفون‌ها و iOS منتقل شده است
اگر نگاهي به آيپدهاي پرو 2017 يا آيفون‌هاي سال گذشته اپل داشته باشيد، قابليت True Tone را در تمامي‌مدل‌ها خواهيد يافت؛ اين ويژگي از سنسورهايي براي تغيير دماي رنگ نمايشگر بهره مي‌گيرد و بسته به محيطي که در آن قرار داريد، رنگ‌هاي خروجي سرد يا گرم‌تر مي‌شوند. البته اين قابليت براي گرافيست‌ها يا افرادي که طراحي مي‌کنند، شايد چندان کاربردي نباشد؛ به همين منظور، مي‌توانيد آن‌را از منوي تنظيمات غيرفعال کنيد.
کمک پردازنده Apple T2
شرکت اپل از پردازنده‌هاي کمکي جديد Apple T2 در مک‌هاي جديد خود استفاده کرده است که براي کنترل برخي از ويژگي‌هاي امنيتي اين مدل‌ها کاربرد دارد؛ در مک‌هاي پرو پيشين، پردازنده Apple T1 پردازش لازم را براي احراز هويت کاربران از طريق Touch ID يا رمزنگاري اطلاعات کاربران برعهده داشت. در نسخه جديد که Apple T2 ناميده مي‌شود و آي‌مک پرو نيز استفاده شده است، قابليت‌هاي بيشتري از جمله ايمن‌سازي پروسه بوت سيستم‌عامل ارائه مي‌شود. البته اگر اميدوار هستيد که مدل‌هاي جديد به سيستم تشخيص چهره يا Face ID مجهز شده باشند؛ مدل‌هاي 2018 شما را نااميد خواهند کرد!
صفحه‌کليد صداي کم‌تري توليد مي‌کند
اگر نسبت به صدا خيلي حساس هستيد و تمايل داريد که با آرامش تايپ کنيد، احتمالا نسل پيشين کيبوردهاي مک‌ شما را نااميد کرده است؛ به همين جهت، کوپرتينويي‌ها تلاش کرده‌اند با معرفي نسل سوم کيبوردهاي خود، آرامش را به کاربران خود هديه دهند! در بررسي‌هاي اوليه، اين صفحع‌کليد آن‌طور که ادعا مي‌شود؛ بي‌سر و صدا نبوده است اما نسبت به نسل قبل عملکرد بهتري دارد.
واحد پردازش گرافيکي اکسترنال؛ مک‌بوک پرو خود را به يک کنسول بازي تبديل کنيد!
شرکت اپل به همراه نسل جديد مک‌هاي پرو خود، واحد پردازش گرافيکي مجزا (eGPU) را ارائه داده است که Blackmagic ناميده مي‌شود؛ برخلاف ديگر نمونه‌هاي مشابه نظير Razer Core، کمک پردازنده گرافيکي جديد Blackmagic طراحي عمودي داشته از کارت گرافيک Radeon pro 580 شرکت AMD بهره مي‌گيرد. اين کمک پردازنده گرافيکي با قيمت 699 دلار عرضه خواهد شد و از طريق پورت USB Type-C به مک‌هاي جديد متصل مي‌شود.
 
 



 
بسته‌هاي اينترنت حجمي‌تلفن همراه اصلاح شد
وزير ارتباطات از اصلاح مدل فروش بسته‌هاي اينترنت حجمي‌توسط اپراتورهاي تلفن همراه خبر داد و گفت: اين موضوع از سوي رگولاتوري در دست پيگيري است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمدجواد آذري جهرمي‌گفت: برخي از اپراتورهاي تلفن همراه، اينترنت حجمي‌را به مشترکان مي‌فروختند اما بعد از خريد مشخص مي‌شد بخشي از بسته خريداري شده قابليت استفاده روزانه و بخشي ويژگي شبانه دارد.
وي اظهار داشت: اين کار به نوعي فريب مشترکان است و به همين دليل پيگيري اين موضوع در دستور کار سازمان تنظيم مقررات راديويي قرار گرفته و اکنون اين نقص از درگاه‌هاي اصلي خريد اپراتورها، اصلاح شده است.
وزير ارتباطات همچنين در مورد ارتباط رساني به روستاهاي کشور گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباط مکلف به برقراري ارتباط ۹۰ درصد از روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار است؛ به عبارت ديگر بعد از تحت پوشش قرار گرفتن ۵۶۹ روستا در فاز نخست، قرار است تا پايان سال جاري ۹۰ درصد روستاهاي بالاي بيست خانوار پوشش داشته باشند.
وي درباره نتيجه بررسي‌هاي صورت گرفته از دريافت ارز دولتي از سوي تعدادي از شرکت‌ها گفت: دستگاه قضايي در حال حاضر پيگير مساله تخلفات ارزي است و دادستان تهران نيز مکاتباتي در اين باره با وزارتخانه‌هاي مربوطه داشته و اطلاعاتي در اين باره در اختيار قوه قضاييه قرار گرفته است که انتظار مي‌رود، روال رسيدگي به اين موضوع مشخص شود.
 
 






بيش از سي‌ ميليون نفر، فيلتر تلگرام را دور مي‌زنند
معاون دادستان کل کشور در امور فضاي مجازي در يادداشتي نوشت: تعداد ۳۰ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از طريق فيلترشکن‌هاي‌هاتگرام و تلگرام طلايي، فيلتر تلگرام را دور مي‌زنند. به گزارش ايسنا متن يادداشت عبدالصمد خرم آبادي در اين باره به شرح زير است: بر اساس آماري که مرکز ملي فضاي مجازي در تاريخ نوزدهم تير ماه ۱۳۹۷ اعلام کرده، تعداد ۳۰ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از طريق فيلترشکن‌هاي‌هاتگرام و تلگرام طلايي، فيلتر تلگرام را دور مي‌زنند و اينترنت بدون فيلتر‌هاتگرام و تلگرام طلايي را وزارت ارتباطات تامين مي‌کند. اين در حالي است که فعاليت فيلترشکن‌هاي داخلي نظير‌هاتگرام و تلگرام طلايي برخلاف اهداف و سياست‌هاي تعيين شده در مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي است. مصوبه مربوط به «سياست‌ها و اقدامات ساماندهي پيام رسان‌هاي اجتماعي» حدود يک سال پيش ( خرداد ۱۳۹۶) به تصويب شوراي عالي فضاي مجازي رسيده و فراگير شدن پيام رسان‌هاي داخلي و جلوگيري از دسترسي بيگانگان به داده‌هاي عظيم کشور صراحتا جزء اهداف و سياست‌هاي مذکور در اين مصوبه هستند. از آنجا که فعاليت‌هاتگرام و تلگرام طلايي هم مانع از فراگير شدن پيام‌رسان‌هاي داخلي و هم موجب دسترسي بيگانگان به داده‌هاي عظيم کشور خواهد شد, لذا فعاليت اين دو نرم افزار برخلاف مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي است. اينکه نهادهاي ذيربط منتظر بمانند تا تلگرام وساير پيام‌رسان‌هاي خارجي بستر ارتباطاتي مردم در فضاي مجازي کشور را فراهم و شرکت‌هاي داخلي را به عمله تلگرام تبديل کنند، نهايت تنبلي است