سرپرست بانک شهر عنوان کرد:
سرپرست بانک شهر با اشاره به رشد چشمگير منابع مالي اين بانک طي چند سال گذشته،گفت: اعتماد سازي عمومي‌تنها عامل رشد موفقيت در جذب منابع و تعداد سپرده گذاران در اين بانک است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مرکز ارتباطات و روابط عمومي‌بانک شهر، احمد درخشنده رشد منابع اين بانک را طي 2 سال گذشته ، سنگ محک اعتماد عمومي‌به اين بانک و افزايش آگاهي‌هاي مشتريان به مزيت‌هاي سپرده گذاري و سرمايه گذاري در بانک شهر عنوان کرد. وي با تاکيد بر رشد چشمگير سهم سپرده گذاري شهروندان در بانک شهر، ادامه داد: خوشبختانه در بررسي آمار‌هاي موجود از وضعيت منابع بانک شاهد استقبال شهروندان شهرهاي مختلف کشور و به خصوص کلان شهرها از سرمايه گذاري در بانک شهر بوديم. سرپرست بانک شهر با بيان اينکه ارايه سبد کامل خدمات بانکي به مشتريان از روش‌هايي است که سالهاست بانک‌هاي پيشرفته در برنامه‌‌هاي خود به‌کار گرفته اند،افزود:بانک شهر با پيروي از اين مهم توانسته است ضمن ارايه به روزترين خدمات به شهروندان شهرهاي سراسر کشور در جلب اعتماد عمومي‌نيز گام‌هاي محکمي‌بردارد. وي با تاکيد بر اينکه بسياري از بانک‌هاي کشور در حال گذر از سيستم بانکداري سنتي به سوي بانکداري الکترونيکي هستند،گفت: خوشبختانه بانک شهر توانسته با عمر کوتاه فعاليت خود، به سرعت از اين مرحله عبور کرده و به جديدترين سيستم‌هاي بانکداري الکترونيک مجهز شود. درخشنده ادامه داد: در همين راستا، توسعه بانکداري الکترونيک، اعتمادسازي عمومي، سرمايه گذاري‌هاي مطمئن و جذب منابع قابل توجه شهروندان در کنار ارائه خدمات نوين بانکي، از دلايل مهم رشد منابع مالي بانک شهر است. وي با بيان اينکه بانک شهر با انگيزه‌‌هايي به دور از کسب سود و با هدف توسعه وآباداني کلان شهرها همواره در کنار مديريت شهرها و شهروندان قرارداشته است،خاطرنشان کرد: اين بانک، هم اينک در کلان‌شهرهايي همچون شيراز، مشهد، قم، قزوين، اصفهان، تبريز، کرمان، ساري، اردبيل، کرمانشاه و ساير شهرها علاوه بر سرمايه گذاري، خدمات نويني بانکي را به عموم هموطنان ارائه مي‌دهد. درخشنده تصريح کرد: بانک شهر، باوجود گذشت تنها چند سال از تاسيس آن، به يک مجموعه پشتيبان و موثر در هدايت برنامه‌هاي کلان شهرها تبديل شده است.
بهره برداري پتروشيمي‌هنگام با تسهيلات بانک صنعت و معدن
پتروشيمي‌هنگام با تسهيلات ارزي 240 ميليون يورويي بانک صنعت و معدن به بهره برداري مي‌رسد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بانک صنعت و معدن، طرح صنعتي مذکور با توليد اوره و آمونياک و با 40 درصد پيشرفت فيزيکي در استان بوشهر مراحل اجرايي خود را طي مي‌کند و پس از اتمام تاثير قابل توجهي بر صنعت پتروشيمي‌کشور خواهد گذاشت.
بر اساس اين گزارش، با بهره برداري از طرح پتروشيمي‌هنگام براي 700 نفر اشتغال مستقيم ايجاد خواهد شد.
گفتني است طرح‌هاي زيربنايي زيادي در سال‌هاي اخير با تسهيلات بانك صنعت و معدن در استان‌هاي کشور به اجرا در آمده و موجب ايجاد اشتغال شده است.
شفافيت بانک کشاورزي
در خدمات اعتباري و حقوقي
بانک کشاورزي در اقدامي‌اثرگذار با هدف شفاف سازي عمليات بانکي و جلب رضايت و اعتماد مشتريان، نمونه فرم‌هاي قراردادهاي اعطاي تسهيلات خود در کليه عقود بانکي را در وب سايت خود در دسترس عموم قرار داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک کشاورزي، به دستور روح اله خدارحمي‌رئيس هيات مديره و مديرعامل اين بانک و پيرو بخشنامه بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران، فرم‌هاي مربوط به کليه عقود قرار دادهاي بانکي اعطاي تسهيلات که در شعب بانک کشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند ، در وب سايت بانک به نشاني www.bki.ir قرار گرفت تا مشتريان اعتباري و متقاضيان دريافت تسهيلات بتوانند به راحتي در جريان متن قراردادهاي منعقده بين خود و بانک کشاورزي قرار گيرند.
براي مشاهده فرم قراردادهاي عقود بانکي در وب سايت بانک کشاورزي اينجا را کليک کنيد و يا پس از مراجعه به وب سايت اين بانک، مسير « خدمات و محصولات ، خدمات تسهيلاتي ،فرآيند درخواست و بررسي تسهيلات ، فرم قراردادهاي عقود بانکي» را دنبال فرماييد.
مهلت فروش اوراق گواهي سپرده
بانک رفاه کارگران تمديد شد
مهلت فروش اوراق گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري عام مرحله پانزدهم بانک رفاه کارگران تا روز چهارشنبه 27 تير ماه سالجاري تمديد شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک رفاه کارگران؛ مدت فروش اوراق گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري عام مرحله پانزدهم با تاريخ انتشار 97.4.11، از تاريخ 97.4.23 لغايت 97.4.27 به مدت 5 روزکاري مطابق شرايط انتشار اوراق تمديد شد.
گفتني است نرخ سود علي الحساب اين اوراق سالانه 16 درصد و سود اوراق به صورت ماهانه از طريق شعب بانک پرداخت خواهد شد.
برگزاري اولين مجمع فصلي
بانک اقتصادنوين در سال 97
همزمان با برگزاري اولين مجمع فصلي بانک اقتصادنوين در سال جاري، از سرپرستي منطقه 4 استان‌هاي اين بانک به دليل عملکرد مطلوب و تحقق اهداف مصوب تقدير شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک اقتصادنوين، در اولين مجمع فصلي بانک اقتصادنوين که با حضور مديرعامل، معاونين و سرپرستان مناطق اين بانک برگزار شد، عملکرد سرپرستي‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها مورد ارزيابي قرار گرفت. در اولين مجمع فصلي بانک اقتصادنوين در سال 97 سرپرستي منطقه چهار استان‌ها توانست مقام نخست را در بين سرپرستي‌هاي بانک کسب کند. گفتني است در راستاي تحقق اهداف و بهبود عملکردها، مجامع ارزيابي عملکرد بانک اقتصادنوين هر سال به صورت فصلي در چهار نوبت برگزار مي‌شود و عملکرد سرپرستي‌هاي مناطق مختلف بانک جهت شاخص‌هاي هدفگذاري شده مورد ارزيابي قرار گرفته و رتبه سرپرستي‌ها در تحقق اهداف اعلام مي‌گردد.
مجمع عمومي‌عادي سالانه
بانک سامان برگزار مي‌شود
مجمع عمومي‌عادي سالانه بانک سامان (شرکت سهامي‌عام)، روز يکشنبه 31 تير ماه 1397 برگزار مي‌شود. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بانک سامان، در اين مجمع که به دعوت هيات‌مديره بانک تشکيل مي‌شود، پس از استماع گزارش هيئت‌مديره، حسابرس و بازرس قانوني درخصوص عملکرد سال مالي منتهي به 29 اسفند 1396 و صورت‌هاي مالي تصميم‌گيري خواهد شد. بر اساس اين گزارش، انتخاب بازرس قانوني و علي‌البدل و تعيين حق‌الزحمه آن‌ها، تعيين حق حضور اعضاي غيرموظف و پاداش هيئت‌مديره و همچنين تعيين روزنامه‌هاي کثيرالانتشار براي درج آگهي‌هاي بانک از ديگر محورهاي مجمع عمومي‌سالانه بانک سامان خواهد بود. گفتني است، تمام سهام‌داران بانک سامان مي‌توانند براي حضور در مجمع، با همراه داشتن کارت شناسايي معتبر، راس ساعت 9 روز يکشنبه مورخ 31 تير ماه 1397 در محل مجموعه فرهنگي - ورزشي تلاش واقع در خيابان ولي‌عصر، نرسيده به پل پارک‌وي حضور يابند.
تقدير وزير آموزش و پرورش از «مدرسه سازي» بانک ملي ايران وزير آموزش و پرورش گفت: بانک ملي ايران از شاخص‌ترين بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در کمک به توسعه مدرسه سازي براي مناطق محروم است. سيد محمد بطحايي در گفت و گو با روابط عمومي‌بانک ملي ايران افزود: اين بانک علاوه بر خدمات عمومي‌به فرهنگيان و مجموعه آموزش و پرورش، مدرسه سازي را به عنوان يک مسئوليت اجتماعي همواره در دستور کار داشته است. وي اظهار کرد: مدرسه سازي در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نمونه اخير اقدامات بانک ملي ايران در اين زمينه است. بطحايي افزود: پروژه‌هاي مدرسه سازي بانک ملي ايران در مناطق آسيب ديده از زلزله استان کرمانشاه به خوبي در حال پيشرفت است و اميدواريم اين مدارس مهرماه سال جاري به بهره برداري برسند. وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اين که همکاري و تعامل اين وزارتخانه و بانک ملي ايران مثل اعضاي يک خانواده پايدار و مستدام است، اظهار اميدواري کرد: ثمرات اين همکاري بيش از پيش به فرهنگيان و دانش آموزان برسد.
معاون طرح و توسعه بانک مهر اقتصاد گفت: هدايت نقدينگي به سمت توليد و تحقق اقتصاد مقاومتي، تنها راه برون رفت از شرايط حساس کنوني است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مهر اقتصاد استان فارس، جعفر صفايي مزيد ـ معاون طرح و توسعه بانک ـ در همايش روساي شعب اين استان گفت: تصميم‌هاي ناگهاني در حوزه اقتصاد و نقدينگي، بازار را با شوک روبرو مي‌کند که از جمله آن مي‌توان به تصميم در خصوص کاهش سود بانکي اشاره کرد. وي اظهار داشت: از ديگر عواملي که بازار کشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد، خبر پراکني‌هاي بي مورد است که تنها بازار را ملتهب و متشنج مي‌کند در حالي که صاحب نظران بايد با دقت نظر، آگاهانه و به موقع نسبت به انتشار شايعاتي که بازار را تحت تاثير قرار مي‌دهد، اقدام کنند .
معاون طرح و توسعه بانک اضافه کرد: در شرايط کنوني بانک مهر اقتصاد به عنوان يک بنگاه اقتصادي ارزشي، وظيفه دارد با اقدام مناسب، نقدينگي را به سمت توليد هدايت کند.
اخوان، رييس اداره کل اعتبارات و بين الملل بانک قرض الحسنه مهرايران از تصويب و ابلاغ مدل دوم طرح اندوخته خانواده مهر ايران به شعب بانک خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک قرض الحسنه مهر ايران، محمدرضا اخوان بيان داشت: اين اداره کل، در راستاي خدمت‌رساني به هموطنان و مشتريان وفادار، بانک قرض الحسنه مهر ايران در پائيز ۹۶ اقدام به راه اندازي طرحي تحت عنوان «اندوخته خانواده مهر ايران (مدل يکم)»نمود . وي افزود: در طرح يادشده گروه‌ها به دسته‌هاي مشخص تقسيم و بموجب مبالغ واريزي اعضا، از حمايت و هم افزايي بانك براي بهره مندي تسهيلات برخوردار شدند. رييس اداره کل اعتبارات و بين الملل بانک قرض الحسنه مهرايران تصريح کرد: به منظور رفاه حال بيشتر، مشتريان و اعضاي صندوق‌ها مي‌توانند در مدل دوم طرح اندوخته خانواده مهر ايران، همانند صندوق‌هاي رايج در ميان خانواده‌ها، با پرداخت مبلغي در قالب حق عضويت به صورت ماهيانه ، بواسطه هم افزايي و حمايت بانک در پايان هر ماه به ميزان مجموع مبالغ واريزي آنها، از تسهيلات دو برابري بانك بهره مند شوند.
ضوابط و شرايط اجرايي :
* گروه‌ها و صندوق‌هاي خانوادگي با هر تعدادي مي‌توانند بعنوان عضو گروه در اين طرح شرکت نمايند.
* اعضاي گروه به صورت ماهيانه و مبلغ حق عضويت نيز براي ماه مربوطه انتخاب و مشخص مي‌شوند .
* در ابتداي هر ماه مبالغ مربوط به حق عضويت هرعضو توسط سرگروه‌هاي صندوق مشخص و اعضا موظف به واريز/ تأمين موجودي آن تا روز دهم ماه در حساب پس‌انداز خود مي‌شوند. شايان ذکر است حق عضويت تعيين شده براي کليه نفرات شرکت کننده در هر ماه يكسان و ثابت مي‌باشد.
تبصره: کاهش مجموع مبالغ حق عضويت ماهانه يا افزايش بابت کسري ماه‌هاي قبل، با مسئوليت مديرصندوق(سرگروه) بلامانع است.
* تعداد ماه‌هاي مشارکت اعضا در مدل دوم طرح اندوخته خانواده مهر ايران جهت واريز حق عضويت اعضا . (برخلاف مدل يکم طرح) مي‌تواند کمتر يا بيشتر از ۱۰ ماه نيز باشد.
* تسهيلات توسط بانک در هر ماه پس از تجميع مبالغ حق عضويت ماهانه اعضا در حساب سريال يک سپرده ۴۱۹ سرگروه ، به عضو يا اعضاي معرفي شده از سوي مدير صندوق پس از تکميل پرونده تسهيلاتي پرداخت مي‌گردد.
تبصره:جمع کل تسهيلات قابل پرداخت در هرماه،معادل ۲ برابر مجموع حق عضويت پرداختي از سوي اعضا خواهد بود.
* حداکثر مدت بازپرداخت تسهيلات اعطايي، ۳۶ ماه مي‌باشد.(۳قسط کارمزد+۳۳ قسط اصل مبلغ تسهيلات)
* کارمزد پرداختي از بابت تسهيلات اعطايي از محل سهم اندوخته اعضا ۲ % و از بابت تسهيلات پرداختي از محل منابع بانک ۴ % خواهد بود.
* مبالغ واريزي مربوط به حق عضويت هر عضو ، پس از تسويه تسهيلات دريافتي قابل برداشت مي‌باشد. در صورت تمايل عضو ،استمرار همکاري امکان پذير مي‌باشد.
* هريک از اعضا در صورت تمايل به تسويه زودتر از موعد، مي‌توانند پس از بازپرداخت ۷۵ % اقساط تسهيلات اعطايي به صورت متوالي ماهيانه، در صورت تسويه کامل مانده بديهي تسهيلات دريافتي، مبلغ حق عضويت واريزي سهم خود را برداشت نمايد و يا از تسهيلات مشابه مطابق سياست‌هاي اعتباري بانک بهره مند گردند.
* حداقل مبلغ حق عضويت قابل انتخاب جهت واريز ماهانه ۱ ميليون ريال مي‌باشد.
* حداکثر تسهيلات اعطايي به هر فرد ۲۰۰ميليون ريال (از محل منابع بانک)و۲۰۰ ميليون ريال از محل منابع سپرده ويژه بانکداري اجتماعي (جمعاً ۴۰۰ميليون ريال) خواهد بود.
* پرداخت تسهيلات تا سقف جمعي ۲۰۰ ميليون ريال براي هر فرد در قالب يک پرونده با نرخ ميانگين کارمزد ۳درصد امکان پذير خواهد بود.
* شعب در زمان تشکيل صندوق ، مي‌توانند نسبت به تشکيل تمام پرونده‌هاي تسهيلاتي اعضا طبق ضوابط و مقررات جاري بانک اقدام نموده و در صورت معتبر بودن استعلام متقاضي و ضامن/ضامنين تسهيلات ، بدون نياز به حضور مجدد نامبردگان در شعبه ، نسبت به پرداخت تسهيلات اقدام نمايند.
* در صورتي که سن هريک از اعضاي صندوق در زمان اعطاي تسهيلات،کمتر از ۱۸ سال تمام شمسي باشد، ولي/قيم/سرپرست فرد يادشده، ملزم به امضاي فرم انتقال امتياز تسهيلات به ساير اعضاي گروه با رعايت سقف فردي ۲۰۰ ميليون ريال از محل منابع بانک مي‌باشد.
* اخذ يک ضامن معتبر با رعايت ضوابط و مقررات جاري بانک جهت پرداخت تسهيلات مدل دوم اندوخته خانواده مهر ايران کفايت مي‌نمايد.
* امکان برداشت از سريال دو سپرده ويژه قرض الحسنه ويژه مدير صندوق با کد سپرده ۴۱۹ ، صرفاً در صورت تسويه تسهيلات هر عضو امکان پذير خواهد بود.
* انتقال امتياز برخورداري از تسهيلات از سوي عضو واجد شرايط ، صرفاً به عضو ديگري از همان گروه با رعايت ساير ضوابط و مقررات جاري بانک و دستورالعمل طرح مربوطه امکان پذير است.
رئيس اداره کل تسهيلات تبصره‌اي بانک مسکن از پرداخت ۲ هزار و ۱۹۶ فقره تسهيلات به بافت‌هاي ناکارآمد و فرسوده شهري طي سه ماه نخست امسال خبر داد.
ندا کسري کرمانشاهي رئيس اداره کل تسهيلات تبصره‌اي بانک مسکن با تاکيد بر آنکه از مجموع 29 هزار و 196 فقره تسهيلات تکليفي و تبصره‌اي پرداخت شده طي سه ماه ابتدايي سال 97، معادل 2 هزار و 196 فقره از آن به تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري مربوط مي‌شود، به پايگاه خبري بانک مسکن-هيبنا، گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان خردادماه، مجموعا رقمي‌معادل 158ميليارد و 888 ميليون تومان به بخش بافت‌هاي ناکارآمد و فرسوده شهري تسهيلات پرداخت شده است.
وي با بيان اينکه بيشترين سهم تسهيلات پرداختي در محدوده بافت‌هاي فرسوده شهري به تسهيلات فروش اقساطي خارج از طرح مسکن مهر اختصاص پيدا کرده است، اظهار کرد: در اين بخش، يک هزار و 722 واحد مسکوني غير از طرح مسکن مهر به مرحله فروش اقساطي(عمليات احداث اين واحدهاي مسکوني تمام شده و کارت قسط براي آنها صادر شده است) رسيده اند. تسهيلات پرداختي از سوي بانک مسکن به اين بخش تا پايان سومين ماه سال جاري معادل 79 ميليارد و954 ميليون و 512 هزار تومان بوده است.
کرمانشاهي همچنين ادامه داد: در سه ماه مورد بررسي رقمي‌معادل 77 ميليارد و 232 ميليون تومان تسهيلات مشارکت مدني (تسهيلات نوسازي) براي واحدهاي مسکوني واقع در محدوده بافت فرسوده خارج از طرح مسکن مهر نيز پرداخت شده است. به طوري که تعداد تسهيلات پرداختي در اين بخش به 426 فقره رسيده است.
رئيس اداره کل تسهيلات تبصره‌اي بانک مسکن در عين حال به سهم تسهيلات پرداخت شده به واحدهاي مسکوني که در قالب طرح مسکن مهر به مرحله فروش اقساطي رسيده اند، اشاره کرد و افزود: در اين بخش نيز معادل 48 فقره تسهيلات به ارزش يک ميليارد و 702 ميليون و 262 هزار و 900 تومان فروش اقساطي شده است. بانک مسکن، تسهيلات صندوق پس‌انداز يکم را در بافت‌‌هاي فرسوده با 2 واحد درصد نرخ سود کمتر يعني معادل 6 درصد به متقاضيان خريد و ساخت مسکن پرداخت مي‌کند.
آسان پرداخت همواره از سرويس‌دهي به فين‌تک‌ها استقبال کرده و مي‌کند. مهدي شهيدي قائم‌مقام مديرعامل شرکت آسان پرداخت پرشين با اعلام اين مطلب درباره همکاري آسان پرداخت با شرکت‌هاي فين‌تک گفت: «آسان پرداخت همواره از سرويس‌دهي به شرکت‌هاي فين‌تکي استقبال مي‌کند و ما همواره درصدد همکاري و ارائه خدمات به کسب‌ و کارهاي نوآورانه بوده‌ايم. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌شرکت آسان پرداخت پرشين، در سال‌هاي گذشته نيز آپ همکاري خود را با شرکت‌هاي فين‌تکي مهم آغاز و خدمات متعدد و متنوعي را به اين شرکت‌ها ارائه کرده است. امسال نيز با تمام قوا آماده‌ايم تا درخواست‌ کسب و کارهاي نوآورانه جهت تسهيل پرداخت الکترونيک کاربران را بشنويم و خدمات متناسب با نياز آن‌ها را به ايشان ارائه کنيم.» خرداد ماه سال جاري هيات دولت طي مصوبه‌اي بانک مرکزي را موظف کرد تا ظرف سه ماه فضاي رقابتي و مساعدي را براي کسب‌ و کارهاي فين‌تکي فراهم کرده و به شرکت‌هاي فين‌تکي خدمات مورد نياز ارائه دهند. شهيدي درباره اين مصوبه گفت: «مصوبه اخير هيات دولت مبني بر ارائه خدمات PSPها به فين‌تک‌ها رويکرد مثبتي دارد و ما همچون گذشته تمام تلاش‌مان را جهت تحقق موضوعات عنوان شده در اين مصوبه به‌ کار خواهيم بست. از ديد ما مصوبه هيات‌ وزيران تاکيدي بر همکاري و ارائه خدمات به شرکت‌هاي فين تکي است، روندي که در حال حاضر نيز در آسان پرداخت در حال انجام است.» شهيدي همچنين در خصوص فضاي رقابت در بازار پرداخت الکترونيک ايران گفت: «رقابت فشرده در صنعت پرداخت بيانگر فضاي غيرانحصاري در اين بخش است که در حال حاضر 12 شرکت PSPدر آن مشغول به فعاليت هستند که سهم چند شرکت اول به‌ اندازه سهم تمام شرکت‌هاي بعدي است. از اين رو با توجه به پيچيدگي‌ها و هزينه‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري و فرهنگ‌سازي استفاده از خدمات پرداخت الکترونيک، برخي شرکت‌ها در اين بخش توان رقابت با چند شرکت اول را ندارند و فعاليت آن‌ها به حوزه‌هايي کوچک محدود مي‌شود.» قائم‌مقام مديرعامل شرکت آسان پرداخت در پايان گفت: «دليل اصلي اين مهم، ضريب نفوذ بالاي چند شرکت اول در صنعت پرداخت به علت بهره‌گيري از فناوري و سرمايه‌گذاري سنگيني است که در بخش زيرساخت در حوزه پرداخت به خصوص کارت‌خوان‌هاي فروشگاهي انجام‌داده‌اند.
پژوهشکده پولي و بانکي مقاله سياستي تأثير نوسانات نرخ ارز بر توليد و قيمت‌گذاري در بخش صنعت کشور،کاربردي از داده‌هاي خرد قيمت و توليد صنعتي را منتشر کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده پولي و بانکي، در چکيده مقاله سياستي تأثير نوسانات نرخ ارز بر توليد و قيمت‌گذاري در بخش صنعت کشور، کاربردي از داده‌هاي خرد قيمت و توليد صنعتي که توسط سجاد ابراهيمي،سعيد بيات و اميد قادري نوشته شده آمده است،با توجه به اين‌که بسياري از بخش‌هاي صنعت کشور در فرآيند توليد محصول نيازمند واردات مواد اوليه، کالاهاي واسطه‌اي و کالاهاي سرمايه‌اي هستند، تغييرات نرخ ارز به سرعت بر هزينه تمام‌شده محصول اين بخش‌ها تأثير مي‌گذارد. بنگاه‌هاي توليدي نيز در واکنش به تغيير هزينه‌ها از دو روش تعديل مقداري (تغيير توليد و اشتغال) يا تعديل قيمتي (تعداد دفعات و اندازه تغيير قيمت) استفاده مي‌نمايند. بنابراين اين تحقيق تلاش مي‌کند به اين سوال پاسخ دهد که تغييرات نرخ ارز و نوسانات آن چه تأثيري بر ساختار توليد بخش‌هاي مختلف صنعت و الگوي قيمت‌گذاري آنها دارد؟
در اين تحقيق از داده‌هاي ماهانه شاخص قيمت مصرف‌کننده، ۴۴۸ قلم کالا در بازه ۱۳۸۳:۱ تا ۱۳۹۴:۱۰، داده‌هاي فصلي شاخص توليد و اشتغال کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي در بازه ۱۳۹۰:۱ تا ۱۳۹۵:۱۲ و ساير متغيرهاي اقتصاد کلان استفاده شده و نتايج به دست آمده نشان مي‌دهد که نرخ رشد ارز بر روي نرخ رشد توليد صنايع، به طور همزمان اثر مثبت و با در نظر گرفتن وقفه‌هاي فصلي، اثر منفي دارد. افزايش نوسانات نرخ ارز نيز موجب کاهش نرخ رشد توليد صنعت مي‌شود. تأثيرپذيري نرخ رشد اشتغال از نرخ ارز الگويي مشابه نرخ رشد توليد دارد، با اين تفاوت که اثرگذاري نرخ ارز بر اشتغال ضعيف‌تر از توليد است و به نظر مي‌رسد که تغييرات اشتغال چسبندگي بيشتري نسبت به توليد دارد.
همچنين افزايش نرخ رشد ارز و افزايش نوسانات آن موجب افزايش تعداد دفعات تغيير قيمت در سطح کل صنعت خواهد شد. اما، نرخ رشد ارز بر روي اندازه تغيير قيمت بي‌تأثير بوده و تنها نوسان نرخ ارز اثري منفي و معنادار بر اندازه تغيير قيمت دارد. يعني صنايع در واکنش به افزايش نرخ ارز صرفا تعداد دفعات تغيير قيمت را افزايش مي‌دهند، اما افزايش نوسانات نرخ ارز باعث مي‌شود تعداد دفعات تغيير قيمت افزايش يافته و اندازه تغيير قيمت کاهش يابد.
همچنين در بخش جمع بندي و توصيه‌هاي سياستي اين مقاله نيز آمده است، نوسانات نرخ ارز را مي‌توان يکي از مهم‌ترين منابع شوک در اقتصاد داخلي به حساب آورد که از کانال‌هاي مختلف (مانند صادرات و واردات) قيمت‌ها و توليد را در داخل کشور تحت تأثير قرار مي‌دهد. بنابراين در اين مطالعه اثر نوسانات نرخ ارز بر توليد، اشتغال و رفتار قيمت‌گذاري در صنايع ايران (بر حسب کد ISIC چهار رقمي) مورد بررسي قرار گرفته است. بر اساس برآوردهاي کلي، نرخ ارز اثر مثبت همزمان و منفي با وقفه بر روي نرخ رشد فصلي توليد صنايع دارد. همچنين افزايش نوسانات و نااطميناني نرخ ارز در مجموع موجب کاهش نرخ رشد توليد در صنعت مي‌شود که با پيش‌بيني‌هاي نظري تطابق دارد. از طرف ديگر متغير تحريم نيز که با توجه به شرايط سياسي کشور مورد استفاده قرار گرفته، همواره اثري منفي و معني‌دار بر روي نرخ رشد توليد داشته است.
علاوه بر نرخ رشد توليد، نرخ رشد اشتغال را مي‌توان يکي ديگر از شاخص‌هاي عملکردي بخش حقيقي اقتصاد دانست. بر اساس برآوردها، نرخ رشد اشتغال نيز بر اساس الگويي مشابه نرخ رشد توليد با نرخ رشد ارز رابطه دارد، اما اين رابطه به صورت ضعيف‌تري ظاهر مي‌شود. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت که تغييرات اشتغال و توليد هم‌جهت هستند، اما تغييرات اشتغال چسبندگي بيشتري نسبت توليد دارند.
همچنين رفتار قيمت‌گذاري در صنايع نيز به تغييرات نرخ ارز واکنشي معني‌دار نشان مي‌دهد. بر اساس بررسي‌ها افزايش نرخ رشد ارز و افزايش نوسانات آن موجب افزايش تعداد دفعات تغيير قيمت خواهد شد. از طرف ديگر نرخ رشد ارز بر روي اندازه تغيير قيمت بي‌تأثير بوده و نوسان نرخ ارز اثري منفي و معنادار بر اندازه تغيير قيمت دارد. يعني صنايع در واکنش به افزايش نرخ ارز صرفا تعداد دفعات تغيير قيمت را افزايش مي‌دهند، اما افزايش نوسانات نرخ ارز باعث مي‌شود تعداد دفعات تغيير قيمت افزايش يافته و اندازه تغيير قيمت کاهش يابد.
نتايج مورد اشاره مربوط به تمامي‌بنگاه‌ها در کليه صنايع است، اما بر اساس شواهد، رفتار توليد، اشتغال و قيمت‌گذاري در صنايع مختلف با توجه به ماهيت آن صنعت متفاوت خواهد بود. بنابراين براي بررسي اين‌که تفاوت در تأثيرپذيري از نرخ ارز به چه ويژگي‌هايي از صنايع وابسته است، برآوردها در نمونه‌هايي با ويژگي‌هاي متفاوت انجام شد. بر اساس اين برآوردها ميزان صادرات‌محور بودن، بهره‌مندي از ارز مبادله‌اي، نسبت واردات مواد اوليه به کل مواد اوليه، نسبت موجودي انبار، تعداد بنگاه‌ها در يک صنعت، ميزان کاربربودن و نوع مالکيت در نحوه اثرگذاري نرخ ارز بر قيمت‌گذاري و توليد آن صنعت موثر است. به‌گونه‌اي که تفاوت در اثرگذاري نرخ ارز را مي‌توان با اين ويژگي‌ها توضيح داد. برخي از مهم‌ترين دلالت‌هاي اين نوع تفکيک عبارتند از:
اثرگذاري نرخ ارز (منظور جمع ضرايب معني‌دار وقفه‌ها است) بر توليد و اشتغال براي صنايع صادرات‌محور مثبت‌ و براي صنايعي که کمتر به صادرات وابسته هستند، منفي است.
در صنايعي که دسترسي بيشتري به ارز مبادله‌اي دارند، افزايش نرخ رشد ارز تأثير کمتري بر کاهش نرخ رشد توليد خواهد داشت، اما صنايعي که به ارز مبادله‌اي دسترسي ندارند با افزايش نرخ ارز دچار کاهش شديد توليد مي‌شوند.
در اثر شوک افزايش نرخ ارز صنايعي با نسبت مالکيت خصوصي بالاتر توليد خود را کاهش مي‌دهند و صنايعي که دولتي‌تر هستند توليد خود را افزايش خواهند داد.صنايع داراي نسبت پايين‌تر مالکيت خصوصي نرخ اشتغال را هم به ميزان بسيار کمتري کاهش داده‌اند.
صنايعي که وابستگي کمتري به واردات مواد اوليه دارند با افزايش نرخ رشد ارز شاهد افزايش نرخ رشد توليد خواهند بود، اما توليد در صنايع وابسته به مواد اوليه خارجي از نرخ ارز اثري منفي مي‌پذيرد.
افزايش نرخ رشد ارز در صنايع کاربر موجب افزايش نرخ رشد توليد شده، اما در صنايع سرمايه‌بر اثري منفي به همراه داشته است. همچنين نوسانات نرخ ارز بر توليد و اشتغال صنايع کاربر اثر منفي شديدتري دارد.
در صنايعي که رقابت‌پذيري کمتري در آن‌ها وجود دارد (تعداد بنگاه‌ها کمتر است) و فضاي صنعت به سمت انحصار است، افزايش نرخ رشد ارز موجب کاهش نرخ رشد توليد خواهد شد.
صنايعي با موجودي انبار مواد اوليه پايين‌تر، بر اثر افزايش نرخ ارز شاهد افزايش بيشتري در هزينه‌هاي خود هستند و همين امر باعث کاهش بيشتر توليد مي‌شود. همچنين صنايعي که موجودي انبار کالاي نهايي بيشتري دارند با افزايش نرخ رشد ارز، توليد خود را افزايش مي‌دهند.
نوسان نرخ ارز تنها بر روي فراواني تغيير قيمت در بنگاه‌هاي صادرات‌محور اثرگذار است.
فراواني تغيير قيمت در صنايعي که بهره‌مندي بيشتري از ارز مبادله‌اي دارند رابطه‌اي مثبت و معنادار با نوسان نرخ ارز خواهد داشت.
نرخ رشد ارز در بنگاه‌هايي که نسبت مالکيت خصوصي پايين‌تري دارند صرفا موجب افزايش فراواني تغيير قيمت شده و در بنگاه‌هاي با نسبت مالکيت خصوصي بالاتر موجب کاهش اندازه تغيير قيمت مي‌شود.
فراواني تغيير قيمت در صنايعي که رقابت‌پذيري بالاتري دارند (تعداد بنگاه‌ها در صنعت زياد است) از نرخ رشد ارز اثر معنادار و مثبت مي‌پذيرد، در حالي که در صنايع با ميزان رقابت‌پذيري پايين‌تر، فراواني تغيير قيمت از نوسان نرخ ارز اثر معنادار و مثبت خواهد پذيرفت.
فراواني تغيير قيمت در صنايعي که نسبت موجودي انبار مواد اوليه کمتري دارند از تغييرات نرخ رشد ارز اثر معنادار و مثبت پذيرفته و در صنايعي که موجودي انبار مواد اوليه بيشتري دارند، اندازه تغيير قيمت اثرپذيري منفي از نرخ رشد ارز خواهد داشت.