کاهش سهم تسهيلات در قيمت مسکن
عضو کميسيون عمران مجلس، از کاهش سهم تسهيلات مسکن در قيمت نهايي آن انتقاد کرد و گفت: بازار مسکن بايد از دلالي و واسطه‌گري تهي شود. شادمهر کاظم زاده با انتقاد از بزرگ شدن حباب قيمتي در بخش مسکن، گفت: متاسفانه قيمت مسکن به اندازه‌اي درگير حباب قيمتي شده که ارايه تسهيلات نيز کمکي به خانه‌دار شدن مردم نمي‌کند. اين نماينده مجلس همچنين با بيان اينکه در سنوات قبل رقم تسهيلات مسکن بيش از 50 درصد سهم خريد خانه را پوشش مي‌داد، اضافه کرد: در حال حاضر رقم پوشش دهي تسهيلات مسکن در قيمت تمام شده آن، نهايتا 30 درصد است. اين رقم با حباب شکل گرفته همخواني ندارد.






اجراي طرح نوسازي بافت فرسوده در ۵۳۴ شهر
معاون وزير راه و شهرسازي به اجراي برنامه‌هاي بازآفريني در زمان فعلي در ۵۳۴ شهر کشور اشاره کرد و گفت: ارتقاي کيفيت زندگي و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي از اهداف اصلي اين برنامه‌ها به شمار مي‌روند که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته‌اند. هوشنگ عشايري از انجام عمليات بهسازي در بيش از ۱ ميليون مترمربع زمين جهت ساخت ساخت تأسيسات شهري و خدمات روبنايي خبر داد و گفت: با اجراي برنامه‌هاي بازآفريني در زمان فعلي در ۵۳۴ شهر کشور مي‌توان اميدوار بود که موضوع ارتقاي کيفيت زندگي و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي که از اهداف اصلي اين برنامه‌ها به شمار مي‌روند بيشتر و بهتر در دستور کار قرار بگيرند.





بي‌برنامه‌گي مسئولان مسکن را گران کرد
رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه نمي‌توان همه علل منتهي به گراني مسکن را به دلالي ربط داد، گفت: مسکن با بي‌تدبيري و بي‌برنامگي مسئولان گران شد. محمدرضا رضايي کوچي با اشاره به اظهارات برخي مسئولان درخصوص اين‌که دلالي و همچنين ايجاد جو رواني از سوي برخي مشاوران املاک عاملي اصلي گراني مسکن است، اظهار کرد: دلالي يک قسمت مهم از واقعيت گراني مسکن است، اما همه علل گراني به اين موضوع برنمي‌گردد. اين نماينده مجلس در ادامه با انتقاد از روند سرايت گراني به بازارهاي مختلف، تصريح کرد: در حال حاضر گراني مصالح ساختماني در همه بخش‌ها يکي از معضلاتي است که تاثيرات منفي بر بازار مسکن داشته است.
خريد 3000 دستگاه ماشين آلات براي نوسازي ناوگان راهداري
معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به نوسازي ناوگان راهداري‌هاي آذربايجان غربي، تصريح کرد: برابر برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته،‌ 3000 دستگاه ماشين آلات مختلف راهداري طي دوره‌اي 5 ساله به کشور وارد خواهد شد تا جايگزين ماشين آلات فرسوده در مجموعه‌هاي راهداري شهرستانها شود. به گزارش ايسنا، عبدالهاشم حسن نيا گفت: اميد است با حمايت نمايندگان مجلس نسبت به افزايش اعتبارات سال ۹۸ براي راه‌هاي فرعي و روستايي کشور، بتوانيم خواسته‌هاي مردم مناطق روستايي و مرزي را برآورده کنيم. وي خاطرنشان کرد: بررسي و ساماندهي وضعيت قاطع‌هاي هم سطح و غيرهم سطح محور‌هاي اروميه به سلماس، ايواوغلي به خوي و راه‌هاي روستايي و مرزي از جمله اهداف اين بازديد بود. حسن نيا افزود: اجراي روشنايي، دوربرگردان، پل‌هاي زيرگذر در نقاط حادثه خيز محورهاي مواصلاتي منطقه و نيز روکش آسفالت جاده‌هاي روستايي و مرزي اين شهرستان در دستور کار نيروهاي راهداري و حمل و نقل جاده‌اي براي سالهاي 97 و 98 قرار گرفته است و اميدواريم با اين اقدامات ضريب خطر اين جاده‌ها کاهش دهيم.
مشکلات به وجود آمده در فرودگاه نجف
برطرف شده است
سفير ايران در عراق اعلام کرد: مشکلات به وجود آمده در فرودگاه نجف برطرف شده است. ايرج مسجدي در گفتگو با ايسنا، در مورد مشکلاتي که اخيرا در فرودگاه نجف در پي وقوع اعتراضات مردمي‌در اين منطقه، ايجاد شده بود، تصريح کرد: مشکلات ايجاد شده در فرودگاه نجف تا حدودي برطرف شده است و تلاش‌ها در اين راستاست که پروازها به حالت عادي برگردد. به گزارش ايسنا، در پي بروز برخي از اعتراضات در عراق ،صدها عراقي عصر جمعه به فرودگاه نجف يورش برده، وارد سالن فرودگاه شدند و تا باند پرواز فرودگاه پيش‌رفتند که باعث توقف پروازها از اين فرودگاه پر رفت‌وآمد عراقي شد. اين موضوع مشکلاتي را براي پروازها در اين فرودگاه به مقاصد مختلف از جمله ايران به وجود آورده بود.
کاهش ۵۰ درصدي مصرف برق در فرودگاه مهرآباد
مديرکل فرودگاه بين المللي مهراباد تهران گفت: امسال با نوسازي سيستم‌هاي روشنايي باند و نيز احداث پست برق ۲۹ و استفاده از تجهيزات به روز و استاندارد روز دنيا مصرف انرژي سطوح پروازي فرودگاه مهرآباد ۵۰ درصد کاهش يافته است. به گزارش روابط عمومي‌فرودگاه‌ بين المللي مهرآباد؛ ميرسعيد صفي نيا، مديرکل فرودگاه با اعلام اين خبر گفت: از ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف حامل انرژي در محوطه‌ها و ترمينالهاي فرودگاه مهرآباد ۲۰ درصد كاهش يافته است. مديركل فرودگاه مهرآباد افزود: اين توفيق با اقداماتي از جمله اصلاح عايقبندي ساختمان‌ها، نصب هواسازهاي جديد، تعويض و بهسازي زيرساخت‌هاي فرسوده فني و مهندسي، استفاده از پروژكتورهاي LED، استفاده از پنل‌هاي LED به جاي چراغ‌هاي سقفي، تعويض کنتورهاي برق قديمي‌و تبديل آنها به کنتورهاي هوشمند براي کاهش خطاي اندازه گيري، استفاده از پنجره‌هاي دو جداره، کاهش مصرف سيستمي‌هاي سرمايشي در بعد از ساعات اداري و استفاده از مشاور (پژوهشگاه نيرو) براي ارائه راهکارهاي مناسب و به صرفه محقق شده است.
اختصاص٣٠ درصد بودجه دستگاه‌هاي اجرايي
به طرح بازآفريني
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، اجراي طرح بازآفريني شهري را لازمه ساماندهي وضعيت بازار مسکن خواند و گفت: مجلس پيگير تخصيص بودجه مورد نياز اجراي اين طرح است. سيد ابوالفضل موسوي بيوکي در گفتگو با خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت تسريع در اجراي طرح بازآفريني شهري، گفت: براي تسريع در اجراي اين طرح مقرر شده که دستگاه‌هاي اجرايي رقمي‌در حدود ٣٠ درصد بودجه خود را به اين مهم اختصاص دهند. اين نماينده مجلس با بيان اينکه در حال حاضر در شهرهاي مختلف مناطق مشخصي براي اجراي طرح بازآفريني شهري در نظر گرفته شده است، افزود: اجراي طرح بازآفريني شهري عمل به مصوبه مجلس در حوزه برنامه ششم توسعه است و برخي از دستگاه‌ها متولي آن هستند. وي با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني دولت توان اختصاص بودجه کافي براي اجراي طرح مذکور در اختيار ندارد، تصريح کرد: با وجود کمبود اعتبار اما بازهم دولت در تلاش است بيشترين اعتبار در حوزه طرح‌هاي عمراني را به اين طرح اختصاص دهد. موسوي بيوکي با بيان اينکه ايجاد اشتغال با اجراي طرح مذکور ارتباط نزديکي دارد، گفت: به لحاظ اقتصادي چون با توجه به طرح بازآفريني شهري و وجود بسياري از زيرساخت‌ها در آن‌ها کاهش قيمت مسکن در بازار رخ مي‌دهد دولت با هدف ساماندهي بازار نيز به اين طرح توجه دارد.
تامين سهم 15 درصدي دولت
در تکميل پروژه‌هاي ريلي
سخنگوي کميسيون عمران مجلس، از تدابير قانوني مجلس براي اتصال خطوط ريلي به بنادر خبر داد و گفت: عدم اتصال بنادر به ريل حجم ترانزيت کالا در کشور را کاهش داده است. صديف بدري در گفتگو با خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت اتصال شبکه ريلي به بنادر و سواحل کشور، گفت: بسياري از کشورهاي پيشرفته با اتصال شبکه ريلي و دريايي به يکديگر به سطح قابل قبولي از توسعه و پيشرفت دست يافته اند. اين نماينده مجلس با بيان اينکه با اتصال خطوط ريلي به بنادر کشور انتقال بار و کالا از شمال به جنوب کشور و همچنين بالعکس تسهيل مي‌شود، افزود: در زمان تصويب بودجه 97 کل کشور در مجلس فرصتي براي تسهيلات دهي از صندوق توسعه ملي براي توسعه شبکه ريلي فراهم شده است. وي با تاکيد بر اينکه دولت در پروژه‌هاي ريلي که فاينانس خارجي دارند مي‌تواند با دريافت تسهيلاتي از صندوق توسعه ملي سهم 15 درصدي خود را تامين کند، تصريح کرد: با اجراي اين مصوبه توسعه چشمگيري در اتصال شبکه ريلي به بنادر را شاهد خواهيم بود.
وزير راه‌وشهرسازي، نظارت را اختياري مي‌داند
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه وزير راه و شهرسازي، نظارت بر احداث ساختمان‌ها را امري اختياري مي‌داند گفت: اغلب استان‌ها طبق روال سابق و منويات ما پيش مي‌روند اما دو سه استان معدود به دليل استفاده وزارتخانه از قوه قهريه مجبور هستند ملاحظاتي صورت دهند و طبق بخشنامه‌هاي وزير عمل مي‌کنند. فرج ا... رجبي در گفتگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال که آيا سازمان‌هاي نظام مهندسي در استانها طبق روال سابق، ارجاع نظارت را انجام مي‌دهند يا بر اساس دستورالعملهاي جديد وزير راه و شهرسازي اقدام مي‌کنند، اظهار کرد: بجز دو سه استان که مطابق بخشنامه‌هاي وزير، ارجاع نظارت را انجام مي‌دهند بقيه استانها بر اساس روال قبلي عمل مي‌کنند. آن استانهاي معدود هم به دليل اينکه وزارت راه و شهرسازي از قوه قهريه استفاده مي‌کند، بر اساس ملاحظاتي، دستورالعمل وزير را انجام مي‌دهند. در غير اين صورت قطعا مطابق نظر ما عمل خواهند کرد.
اتوبوس‌ها تنها 146 نفر از تلفات جاده‌اي را به خود اختصاص دادند
گروه راه و مسکن: هر روز بخش چشمگيري از خبرهاي حوادث به تصادفات جاده‌اي و آمار و ارقام تلفات آن اختصاص دارد. متاسفانه آنقدر حادثه تصادف در خيابان‌ها و اتوبان‌ها و آزادراه‌ها رخ مي‌دهد که مرگ در جاده‌ها قبل از رسيدن به مقصد در ميان اين اخبار گم مي‌شود. هرچند طي سال‌هاي گذشته در برخي موارد آمار خوشبينانه کاهش تصادفات و به تبع آن کاهش تلفات جاده‌اي جزو آمارهاي قابل افتخار پليس بود اما چند تصادف اتوبوس و کشته شدن شمار قابل توجهي مسافر و سرباز و توريست همه معادلات را به هم زد. هنوز هم برخي جاده‌هاي کشور جاده‌هاي مرگ هستند. جدا از سهم پليس سهم راهداري و استانداردهاي ايمني راه و وسيله نقليه يک يک اضلاع اين حوادث جاده‌اي هستند.
راننده‌هاي خسته، خواب آلود، معتاد و غيرمسئول که عدم مهارت کافي‌شان در کنترل وسيله نقليه خانواده‌هاي زيادي را داغدار مي‌کند. اتوبوس‌هايي که به بهانه جابجايي مسافر بار قاچاق مي‌برند و ايمن نيستند. رانندگاني که سنشان براي راندن در جاده زياد است، جاده‌هايي که غيراستاندارد هستند، جريمه‌هايي که بازدارنده نيستند، آموزش چگونگي کار کردن با اتوبوس‌هاي وارداتي يا جديد که وارد عرصه حمل و نقل مي‌شوند و... همه و همه، مسافران را به کام مرگ فرو مي‌برد و خانواده‌هاي زيادي داغدار مي‌شوند. در شمار زيادي از تصادفات، ضعف ترمزها و فرسودگي لاستيک‌ها منجر به کشته شدن شهروندان مي‌شود. در واقع همه عوامل مهمي‌که با اعمال قانون معاينه فني خودروها قابل پيشگيري است!
بررسي آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد ميزان تصادفات رانندگي و تلفات ناشي از آن در کشورمان چند برابر ميانگين جهاني است. معمولاً هر سال با آغاز تعطيلات نوروزي و سفر هموطنان به اقصي نقاط کشور، شاهد افزايش ميزان حوادث رانندگي و تلفات ناشي از آن هستيم. سفر با خودروهاي شخصي سبب مي‌شود تا در بسياري از جاده‌هاي برون شهري ترافيک‌هاي سنگين اتفاق افتد و رانندگان براي جبران زمان تلف شده با خلوت شدن جاده اقدام به راندن در سرعت بالا مي‌کنند و زمينه وقوع حوادث ناگوار را رقم مي‌زنند. به گفته بسياري از کارشناسان حوزه ترافيک مجموعه عوامل مؤثر بر وقوع حوادث رانندگي را مي‌توان به گفته کارشناسان، علاوه بر سه عامل خطاي انساني، خودرو و زيرساخت‌ها مربوط دانست.
يک مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه يکي از دلايل افزايش تعداد تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي در سال گذشته افزايش تعداد خودروهاي شخصي است، ‌گفت: تعداد متوفيان تصادفات اتوبوس در سال گذشته از تعداد بيش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌اي 146 نفر بوده است. جواد هدايتي در گفتگو با ايلنا با اشاره به افزايش نزديک به 3 درصد تعداد کشته‌هاي سوانح جاده‌اي در سال گذشته،‌ اظهار داشت: در 6 سال گذشته شاهد کاهش تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي بوديم اما طبق آمار پزشکي قانوني در سال 96 تعداد کشته‌هاي سوانح جاده‌اي 2.5 تا 3 درصد افزايش پيدا کرد و روند کاهشي 6 سال گذشته متوقف شد. وي با اشاره به دلايل افزايش ميزان تلفات کشته‌هاي جاده‌اي در سال گذشته، گفت: کشته‌هاي ناشي از سوانح جاده‌اي دسته بندي مي‌شوند که عابران،‌ موتور سوران و سرنشينان خودروهاي شخصي و مسافران ناوگان حمل و نقل عمومي‌از جمله اين دسته بندي‌ها هستند. در اين دسته‌بندي‌ها شاهد آن هستيم که تعداد سرنشينان خودروهاي شخصي و سواري افزايش يافته است.
مديرکل دفتر ايمني و ترافيک سابق سازمان راهداري و مدير کل فعلي دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه افزايش تعداد کشته‌هاي اين گروه آمار تلفات سوانح جاده‌اي در سال 96 را افزايش داد، ادامه داد: براساس آمار رسمي‌سال گذشته يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو پلاک گذاري شده است و همين افزايش تعداد خودروهاي شخصي باعث افزايش تعداد تصادفات و سوانح جاده‌اي شده است. هدايتي افزود: از آنجايي که قيمت سوخت در ايران ارزان است رغبت مردم براي خريد خودرو و انجام سفر با خودروي شخصي بسيار زياد است به طوري که دوربين‌هاي تردد شمار نشان مي‌دهد ميزان تردد خودروها در سال 96 نسبت سال 95 چيزي حدود 13 درصد رشد داشته است. وي گفت: بنابراين علي رغم اينکه در تمام گروه‌ها از جمله عابر،‌موتور سوران،‌ وانت بار و حمل و نقل عمومي‌شاهد کاهش ميزان تلفات سوانح جاده‌اي بوديم اما افزايش متوفيان خودروهاي شخصي آمار کاهشي 6 سال پي در پي را در حوزه کشته‌هاي جاده‌اي متوقف کرد.
هدايتي اظهار داشت: واژگوني مهم‌ترين دليل افزايش تلفات در تصادفات جاده‌اي است که بخشي از افزايش تعداد تلفات به ميزان ايمني خودروهاي توليد داخل بر مي‌گردد. هدايتي با اشاره به عوامل مؤثر در بروز تصادفات جاده‌اي گفت: در بروز و وقوع تصادفات و ميزان تلفات ناشي از اين سوانح علت تک بعدي وجود ندارد بلکه مجموعه‌اي عوامل ايمني خودرو، جاده،‌ خطاي انساني،‌ آموزش، مسائل حقوقي،‌ امداد و نجات و... دخيل هستند. مديرکل دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل و نقل با بيان اينکه در سال 96 در تصادفات اتوبوسي 146 نفر فوت شده‌اند،‌ گفت: بررسي 10 تصادف مهم اخير حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي (تصادفات اتوبوس) نشان داده که عامل جدي در بروز اين سوانح به خطاي انساني برمي‌گردد. وي با تاکيد بر اينکه حمل و نقل عمومي‌ايمن است، گفت: واقعيت اين است که آمار نشان داده ايمن‌ترين روش براي انجام سفرهاي جاده‌اي، استفاده از حمل و نقل عمومي‌است. همانطور که اشاره شد در سال گذشته از بين بيش از 16 هزار کشته سوانح جاده‌اي سهم متوفيان تصادفات اتوبوسي حدود يک درصد است.
وزير راه و شهرسازي در نامه‌اي به رييس سازمان راهداري از وي خواست تا کوتاه‌ترين زمان ممکن گزارش تفصيلي حادثه اتوبوس سنندج را نهايي کند. به گزارش ايسنا، در روز بيستم تيرماه برخورد يک اتوبوس مسافربري با يک تانکر حامل سوخت در استان کردستان باعث آتش گرفتن اتوبوس شد که در اين حادثه ۱۱ شهروند ايراني درگذشتند. هرچند اين حادثه در داخل شهر اتفاق افتاده، اما وزير راه و شهرسازي از معاون خود خواسته که در کوتاه‌ترين زمان ممکن گزارش مربوط به اين حادثه را پيگيري و نهايي کند. آخوندي در نامه خود خواسته که گزارش گروه فني اعزامي‌به سنندج در دو سطح پيگيري شود. نخست کميسيون‌هاي ماده‌هاي ۱۱ و ۱۲ ماده ۳۱ قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي که در جريان آن کليه مدارک ماشين‌ها، رانندگان و شرکت‌هاي متبوع آنها در دستور کار قرار مي‌گيرد.
وزير راه و شهرسازي در اين نامه خواسته در صورت هرگونه کاستي احتمالي اقدامات لازم براي برخورد با مقصران حادثه صورت گيرد. آخوندي همچنين بخشي از اين گزارش را براي بررسي به کميسيون ايمني راه‌ها فرا خواهد خواند تا با توجه به جامعيت آن و محدوده اختيارات قانوني که براي اين کميسيون در نظر گرفته شده، با نهايي شدن دستورات لازم از وقوع سوانح مشابه جلوگيري شود.
براساس اين گزارش، براساس آمارهاي سالانه سازمان راهداري بيش از ۱۶ هزار نفر مسافر ايراني در طول يک دوره ۱۲ ماهه به دليل تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند. آمارها نشان مي‌دهد که ايران در قياس با ميزان جمعيت خود و تعداد خودروهايي که در آنها عبور و مرور مي‌کنند تلفات جاده‌اي بالايي دارد. هرچند سهم خودروهاي عمومي‌در اين فرايند بسيار محدود و ناچيز است. هرچند با اقدامات انجام گرفته روند افزايشي تلفات رانندگي از سال ۱۳۸۴ متوقف شد و براي مدتي نسبتا طولاني به خود شکلي کاهشي گرفت، اما در سال گذشته و ماه‌هاي ابتدايي امسال بار ديگر ميزان تلفات در يک عدد مشخص درجا مي‌زند که اين موضوع چندان براي اهداف بلندمدت کشور در اين حوزه اتفاق مثبتي به حساب نمي‌آيد.
عضو کميسيون عمران مجلس، بر ضرورت رايزني سازمان هواپيمايي با مسئولان کشور عراق براي تغيير فرودگاه عزيمت زائران از نجف به بغداد تاکيد کرد. محمدمهدي افتخاري در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به مشکلات پيش آمده براي فرودگاه نجف و در پي آن تاخيرهاي پروازي زائران ايراني، گفت: پيش بيني‌هاي لازم قبل از سفر بايد از سوي مراجع مربوطه صورت بگيرد تا اين چنين نارضايتي‌هايي از سوي مردم رخ ندهد. اين نماينده مجلس با بيان اينکه هماهنگي براي تغيير فرودگاه براي عزيمت مسافران بايد از سوي سازمان هواپيمايي صورت بگيرد، افزود: تاخيرهاي بيش از 8 ساعت براي جابه جايي زائران در فرودگاه نجف قابل پذيرش نيست. افتخاري با تاکيد بر اينکه بايد شأن زائران حفظ شود، تصريح کرد: فراهم ساختن امکانات اوليه براي زائران حق آن‌ها است. وي با بيان اينکه نارضايتي در سفرهاي زيارتي افزايش يافته است، گفت: بارها کميسيون عمران مجلس به سازمان هواپيمايي درخصوص نحوه جابه جايي مسافران در سفرهاي زيارتي تذکر داده است. اين نماينده مجلس همچنين با تاکيد بر اينکه در خصوص مشکلات پيش آمده براي فرودگاه نجف بايد سازمان هواپيمايي با رايزني با مسئولان کشور عراق فرودگاه بغداد را جايگزين جابه جايي مسافران کند، اضافه کرد: تاخيرهاي بسيار در فرودگاه‌ها در سفرهاي زيارتي بي حرمتي به زائران است. عضو کميسيون عمران مجلس با تاکيد بر اينکه با اتخاذ تدابير و در نظر گرفتن پيش بيني‌هاي لازم مي‌توان از بروز مشکل در انجام سفر زيارتي زائران جلوگيري کرد، خاطرنشان کرد: اينکه مسئولان بتوانند با پيش بيني از نارضايتي مسافران بکاهند اقدام مطلوبي است.

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: بايد با اخلال گران بازار مسکن برخورد انقلابي شود و حتي مي‌توان برخي خانه‌ها را که با قصد سوداگري سال‌ها خالي هستند، مصادره کرد. يوناتن بت کليا در گفتگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعيت بازار مسکن گفت: بايد پذيرفت وضعيت قيمت‌ها در بازار مسکن نسبت به سطح درآمدها بسيار از خانوارها بالا است و بخش قابل توجهي از درآمد هر خانوار صرف پرداخت اجاره بهاي مسکن مي‌شود. اين نماينده مجلس ادامه داد: در شهر تهران هزاران خانه خالي وجود دارد اما در چرخه سالم خريد و فروش قرار نمي‌گيرند اين تعداد خانه خالي در حالي در پايتخت وجود دارد که بسياري از متقاضيان مجبورند مسکن را با قيمت‌هاي گران خريداري کنند. عضو کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: مسئله تامين مسکن يکي از اولويت‌هاي جامعه محسوب مي‌شود و در صورت رفع مشکل تامين مسکن خانوارها شرايط براي تقويت سطح معيشت خانوارها فراهم مي‌شود. بت کليا افزود: يکي از اقدامات مهم در شرايط فعلي شناسايي خانه‌هاي خالي است که معمولا طي سال‌هاي گذشته مالکان براي سوداگري از فروش يا اجاره مسکن امتناع کرده اند، بعد از شناسايي خانه‌هاي خالي بايد از احتکار مسکن جلوگيري شود. اين نماينده مجلس همچنين ادامه داد: بايد با اخلال گران بازار مسکن برخورد انقلابي شود و حتي مي‌توان برخي خانه‌ها را که با قصد سوداگري سال‌ها خالي هستند مصادره کرد بحث بعدي رسيدگي به وضعيت زمين‌هاي رها شده در سطح شهرها است.
معاون سرمايه گذاري و اقتصادي شرکت شهر فرودگاهي امام‌خميني(ره) ساماندهي نقدينگي داخل کشور را راهکار تامين مالي براي پروژه‌هاي زيرساختي شهر فرودگاهي دانست و گفت: براي جذب سرمايه خارجي به دنبال تضمين بانک مرکزي هستيم که موافقت اوليه آن صادر شده است. به گزارش وزارت راه و شهرسازي، حسين تاجيک، معاون سرمايه گذاري و اقتصادي شرکت شهر فرودگاهي امام‌خميني(ره) و مدير منطقه آزاد اين مجموعه درباره تامين مالي پروژه‌هاي شهر فرودگاهي گفت: بخش مهمي‌از پروژه‌هاي شهر فرودگاهي، به خصوص در حوزه سرمايه‌گذاري در منطقه آزاد بايد از محل منابع داخلي تامين مالي شود. ايجاد اطمينان در حوزه سرمايه‌گذاري در داخل کشور بين فعالان بازار مشکل ما را حل خواهد کرد. وي با اشاره به تمرکز کنوني نقدينگي در کشور بر بازارهاي غير سودآور ملي مثل بازارهاي ارز و سکه يا خودرو و ملک که باعث راکد ماندن سرمايه‌ها مي‌شود، افزود: ساماندهي اين بازارها از طريق مبارزه با قاچاق و اعمال سياست‌هاي مالياتي صحيح باعث خواهد شد که فضا براي جذب سرمايه در بازارهاي مولد باز شود. شهر فرودگاهي و منطقه آزاد آن مي‌تواند بازاري پيشرو براي جذب سرمايه باشد. تاجيک ادامه داد: حجم نقدينگي بالايي در کشور وجود دارد. بايد بتوانيم آن را ساماندهي کنيم. البته بهبود تعاملات بين‌المللي نيز در شهر فرودگاهي جايگاه دارد، چراکه اين مجموعه ماهيت اصلي خود را در تعاملات بين المللي نشان خواهد داد. به خصوص در بحث حمل بار هوايي که به حلقه‌هاي توليد و ارزش افزوده متصل مي‌شود.
معاون سرمايه گذاري و اقتصادي شرکت شهر فرودگاهي امام‌خميني(ره) با اشاره به ضرورت تامين مالي اجراي فاز دوم شهر فرودگاهي از محل منابع خارجي گفت: در خصوص پروژه اصلي شهر فرودگاهي که توسعه فاز ۲ فرودگاه و احداث ترمينال ايران شهر است، تحولات خارجي مي‌تواند تاثيرگذار باشد. تاجيک ادامه داد: حمايت دولت، وزير و سازمان حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي در وزارت اقتصاد، تاييد اوليه براي صدور ضمانت بانک مرکزي براي پروژه ايران شهر گرفته شده است و براي اجرايي شدن اين ضمانت‌نامه بايد از شوراي عالي اقتصاد مصوبه اخذ شود. اين کليد کار احداث پايانه هوايي ايران شهر است. وي افزود: بر پايه همين تاييد اوليه فراخوان احداث ايران شهر به صورت EPCF و با تامين مالي به صورت فاينانس صادر شده است. فکر مي‌کنيم ايران شهر در اين مسير موفق خواهد بود و سرمايه‌گذاري در آن براي سرمايه‌گذار خارجي ريسکي نخواهد داشت.
مدير منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام خميني (ره) درباره رويکرد اين مجموعه براي جذب سرمايه‌هاي خرد گفت: در منطقه آزاد اصولا دسته مهمي‌از پروژه‌ها متعلق به سرمايه گذار، صاحب ايده، صاحب صنعت و صاحب کسب و کار است. در اين حالت سرمايه‌گذار مي‌تواند سرمايه‌گذاري کوچک مقياس انجام دهد. به شرط آنکه اين سرمايه‌گذاري مولد، صادرات محور، دانش محور و جذب سرمايه باشد. وي ادامه داد: اگر کسب و کاري از اين چهار محور امتياز کسب کند، در منطقه آزاد پهنه در اختيارش قرار داده خواهد شد. تاجيک با اشاره به ضرورت حضور کسب‌وکار‌ها در مناطق آزاد و ويژه شهر فرودگاهي امام خميني (ره) گفت: فراخوان جذب سرمايه‌گذار براي ايجاد بازارها در محدوده پيشران منطقه آزاد صادر شده و فراخوان حضور سرمايه‌گذار در پهنه فناوري‌هاي برتر نيز به زودي صادر خواهد شد. وي افزود: پروژه‌هاي زيرساخت هزينه سنگين دارد و بستري براي حضور سرمايه‌گذاران فراهم مي‌کند. اين سرمايه گذاري مستقيم بخش خصوصي نيست. بحث ايجاد فضا براي تنفس استارتاپ‌ها و کمک به رشد آن‌ها نيز در برنامه قرار دارد که فضاسازي براي جذب سرمايه‌هاي خرد محسوب مي‌شود.