وزير اطلاعات از بازگشت 21 هزار ميليارد تومان به بيت المال خبرداد؛
وزير اطلاعات با بيان اينکه در کنار تامين و حمايت از امنيت اقتصادي، با فساد اقتصادي نيز بايد مبارزه بي امان داشته باشيم گفت: طي يک سال گذشته در نتيجه پيگيري موارد فساد اقتصادي در کشور، 21 هزار ميليارد تومان به بيت المال بازگردانده شد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام محمود علوي در نشست شوراي اداري استان زنجان افزود: بنا به فرمايش رهبر معظم انقلاب، مبارزه با فساد اقتصادي بيش از آنکه اعلامي‌باشد، اعمالي ست، بنابراين با موارد فساد بايد بدون تعارف برخورد کنيم.
حجت الاسلام علوي با بيان اينکه وزارت اطلاعات در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادي است، خاطرنشان کرد: ما نياز به سلامت اقتصادي داريم چرا که اقتصاد يک کشور زماني مقاوم خواهد بود که در آن فساد نباشد.
وي گفت: شرايط حاضر نخستين گردنه‌اي نيست که مقابل حرکت کشور قرار گرفته و مردم انقلابي ايران گردنه‌هاي زيادي را در 40 سال گذشته با موفقيت و سربلندي پست سر گذاشته است.
وي به پيشرفت‌هاي کشور در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در مواضع راهبردي اشاره کرد و افزود: امروز جبهه مقاومت در اوج قدرت قرار گرفته و جمهوري اسلامي‌سنگر به سنگر پيشروي کرده و هر بار که دشمن به ترفند پيچيده‌اي دست زده، اين ترفند با هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب، نقش بر آب شده است.
وي به لزوم حرکت حساب شده در برابر دشمن تاکيد کرد و گفت: اگر علت خيلي از مسائلي را که با آنها مواجه هستيم جستجو کنيم، منشا حدود 70 درصد مشکلات خودمان هستيم و دشمن نقشي در آن ندارد بلکه از آن بهره برداري مي‌کند.
وي به نارآمي‌هاي دي ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: پيام دي ماه 96 را خودمان به خودمان داديم نه دشمن؛ اگر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را عملياتي کنيم و نقشه راه تنظيم شده‌اي را داشته باشيم، به طور قطع دشمن نمي‌تواند کاري از پيش ببرد.
علوي با بيان اينکه اکنون دشمن بدون نقاب وارد عرصه نبرد شده است، خاطر نشان کرد: اين جنگ، جنگ اقتصادي است و ما نيز بايد برنامه ريزي متناسبي با آن داشته باشيم.
وي صبر و تحمل در برابر ناملايمات را از ديگر عوامل مهم پيروزي در برابر دشمن برشمرد و گفت: اگر مردم احساس کنند مشکلات پيش آمده از ناحيه دشمن است، بر مشکلات صبر مي‌کنند ولي اگر احساس کنند نارسايي‌ها بر اثر سهل انگاري و ناکارآمدي مسئولان است تحمل مشکلات برايشان سخت مي‌شود.
وزير اطلاعات به ضرورت پرهيز از سياه نمايي و يأس آفريني در جامعه تاکيد کرد و گفت: سياه نمايي‌هايي که از تريبون‌هاي مختلف پي گرفته مي‌شد به حوادث دي ماه 96 منجر شد. سياه نمايي‌ها به جاي اينکه بخشي از نظام را به زانو درآورد، به تمام نظام آسيب وارد مي‌کند.
وي به لزوم انعکاس خدمات و برجسته کردن اقدامات دولت در رسانه ملي اشاره کرد و گفت: انتقاد بايد در تريبون‌هاي مختلف و رسانه‌ها با زبان منصفانه و مشفقانه و اميد آفرين باشد.
وزير اطلاعات از دستگيري يک گروه تروريستي چهار نفره در کشور در چند روز اخير خبر داد و گفت: داعش سرزمين را ازدست داده ولي اسلحه را زمين نگذاشته و همواره در فکر ضربه زدن به امنيت کشورهاي اسلامي‌به ويژه ايران است.وي به اشراف اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (ع) اشاره کرد و افزود: روز گذشته نيز با رصد اطلاعاتي انجام شده، يکي از سر تيم‌هاي قاچاق مواد مخدر در کشور به هلاکت رسيد.
تجارت راهکارهای ایستادگی در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان - ایلیا پیرولی: درحالی‌که به‌زودی تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا علیه کشور اعمال می‌شود؛ اغلب کارشناسان اتخاذ تدوین استراتژی یکپارچه اقتصادی را مهم‌ترین راهکار برای اقتصاد در تحریم اعلام کرده‌اند. مسئله‌ای که حالا به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه برنامه ریزان کشور تبدیل‌شده است. اظهارات روز گذشته معاون وزیر امور اقتصاد دراین‌باره نشان می‌دهد که دولتی‌ها همسو با کارشناسان اقتصادی به دنبال تدوین راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها هستند. حسین میر شجاعیان با اذعان به اینکه تحریم‌ها اثر خود را نشان خواهد داد؛ گفته است: کشور وارد یک جنگ اقتصادی شده است و در چنین شرایطی ما هم باید در اقتصادمان یک آرایش جنگی بگیریم. بیان میر شجاعیان نشان از منطقی بودن دولتی‌ها دارد. موضوعی که کارشناسان همواره بر آن تأکید داشته و معتقد بودند که دولت‌ها نباید در برابر چالش‌های پیش روی اقتصادی به‌خصوص در مسئله تنش‌های سیاسی – اقتصادی عجولانه ، غیرمنطقی و بدون کار کارشناسی تصمیم‌گیری کنند. «از الآن باید خود را برای تحریم ماه‌های آینده آماده کنیم .امیدوارم از تصمیم‌های عجولانه فاصله بگیریم و شوک را درست بسنجیم. واقعیت این است تحریم‌ها اثر خود را خواهند گذاشت».
نبود یک استراتژی کلان اقتصادی
این گفته میر شجاعیان معاون وزیر اقتصاد است که دیروز در جمع خبرنگاران مطرح کرد. مؤلفه مغفول مانده در اقتصاد کشور به‌خصوص پس از جنگ از دید کارشناسان؛ نبود یک استراتژی کلان در حوزه اقتصادی بوده است، نبود این مؤلفه جدای از مسائلی مثل تحریم و شوک‌های دیگر؛ موجب شده که اقتصاد بسان یک کشتی بدون رادار به دور خود بچرخد. وضع نامناسب اقتصادی کشور نتیجه این موضوع است. ازاین‌رو کارشناسان اقتصادی معتقدند قبل از آنکه دولت برای مقابله با تحریم‌ها و به قول میز شجاعیان آرایش جنگی اقتصادی بگیرد؛ نیازمند تهیه و تدوین استراتژی یکپارچه اقتصادی دارد.
به عقیده محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادی، عصیانگری رفتارهای بازارهایی مثل ارز، سکه و طلا نتیجه گسترش نگاه سوداگرایانه ناشی از نگاه تک‌قطبی یک گرایش فکری اقتصادی بوده است. اظهارنظر این کارشناس اقتصادی، بیانگر نبود استراتژی در اقتصاد است.
نظام هماهنگ و منسجم
خوش‌چهره به ایلنا درباره این مؤلفه گفته است: سیاست‌هایی که برای تحقق متغیرهای کلان اقتصادی به کار گرفته می‌شود درصورتی‌که منسجم و هماهنگ تدوین شوند، به آن می‌توان گفت استراتژی اقتصادی که قطعاً راهگشای اقتصاد خواهد بود. اما اگر همین سیاست‌های اقتصادی در قالب یک نظام هماهنگ شده و منسجم تدوین نشوند به این نوع سیاست‌های اقتصادی، دیگر نمی‌توان نام استراتژیک بر آن گذاشت بلکه مجموعه‌ای از برنامه‌های هماهنگ نشده اقتصادی بهترین توصیف برای آن است که همواره این روند در اقتصاد کشور اجراشده است.
نظام بانکی شناور و ساماندهی بازارها نتیجه مشارکت تفکرات اقتصادی
این کارشناس اقتصادی گفته است: دولت باید فضایی را فراهم کند که پیش‌ازاین دولت‌های دیگر نتوانسته‌اند انجام بدهند و آن‌هم گفت‌وگوی مشترک که مدیریت کلان اقتصادی کشور در آن به بحث گذاشته شود. عقبه فکری به‌نقد عالمانه کشیده می‌شود. این امر موجب می‌شود تصمیمی که برای اقتصاد گرفته می‌شود دیگر بر اساس سلایق، ایده تفکرهای نگاه خاصی نباشد. بر پایه گفته‌های این کارشناس اقتصادی و دیگر صاحب‌نظران، اولین برای گام برای مقابله با تحریم‌ها و فراتر از آن برای داشتن یک اقتصاد پویا، تهیه و تدوین یک استراتژی کلان با مشارکت همه تفکرات اقتصادی است. به گفته تحلیلگران اقتصادی، اگر این مؤلفه در اقتصاد کشور نهادینه شود، شاهد یک نظام بانکی شناور و متناسب با اقتصاد کشور خواهیم بود، از طرفی وقتی نظام بانکی در مسیر مناسب و اصولی خود قرار بگیرد؛ تزریق نقدینگی نیز به سمت تولید هدایت‌شده و از آن‌طرف بازارهای پولی و مالی ازجمله ارز، سکه و مسکن نیز به ساماندهی می‌رسند.
بومی کردن مولفه‌های تاثیرگذار در اقتصاد و کاهش شکاف طبقاتی، رانت و فساد ساختاری
از الزامات تدوین یک اقتصادی با آرایش جنگی، بومی کردن مؤلفه‌های تأثیرگذار بر اقتصاد است. به عبارتی، برای اینکه یک اقتصاد پویا در مقابل چالش‌های پیش رو ازجمله تحریم‌ها، مانند یک ارتش مسلح آرایش جنگی بگیرد، نیازمند آن است که برنامه‌های مندرج در استراتژی اقتصادی خود را متناسب با وضعیت فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه تدوین کند. مسئله‌ای که در اقتصاد کشور در طی سی سال گذشته به یک معضل بزرگ تبدیل‌شده است. شکاف طبقاتی، نابرابری اجتماعی، گسترش رانت ، فساد ساختاری ، ترویج مصرف‌گرایی و از همه مهم‌تر گسترش اقتصاد مولد و جایگزینی اقتصاد رفاقتی به‌جای اقتصادی مبتنی بر مزیت‌های نسبی همراه با رقابت می‌شود. کارشناسان نمونه این نوع برنامه اقتصادی را تعدیل ساختاری عنوان می‌کنند و به باور آن‌ها برنامه ریزان اقتصادی می‌بایست قبل از انجام این نوع مدل اقتصادی آن را بومی‌گرایی می‌کردند. حسن سبحانی، کارشناس اقتصادی، درباره این موضوع گفته است: موافقان تعدیل ساختاری، این نوع مدل را بهترین سیاست برای اقتصاد کشورمی دانند. آن‌ها بر این اعتقادند که چون در کشورهای پیشرفته این نوع برنامه مثبت بوده؛ پس همین‌جا هم جواب می‌دهد وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود، چرا باگذشت 30 سال از اجرای این نوع سیاست مشکلات اقتصادی همچنان پابرجاست؟ این گروه اشکالات درونی را عامل بازدارنده می‌دانند و معتقدند این اشکالات در خارج از اقتصاد هستند. این در حالی است که هر اقتصادی، باید بر اساس مختصات بومی آن برنامه‌ریزی شود. به عبارتی اگر این امر محقق شود، به‌نوعی مبین ترویج اقتصاد رفتاری است. این کارشناس اقتصادی به تجارت گفته بود: نکته‌ای که وجود دارد و همه از آن غفلت می‌کنند نظریه‌هایی در مورد علوم اجتماعی و رفتاری مثل اقتصاد و مدیریت است. این نظریه‌‌هایی اگر بر اساس از رفتارهای مردمان یک جغرافیایی باشد، چون با رفتار آن‌ها تطبیق پیداکرده، جواب می‌دهد. اما اگر شما بخواهید این نظریه‌ها را در جغرافیای دیگری با مختصات و ویژگی‌های متفاوت اجرا کنید و به‌جای اینکه آن‌ها را متناسب با رفتار مردم بکنید؛ مدام از آن‌ها بخواهید که رفتارهای خاص خودشان را تغییر و با رفتارهای جدید تن بدهند به‌طور یقین مردم در مقابل این نوع تغییر رفتاری مقاومت خواهند کرد. بنابراین باید نظریه مبتنی بر رفتار باشد نه اینکه رفتار مبتنی بر نظریه باشد. یعنی اینکه همواره این رفتار هست که نظریه را ایجاد می‌کند. کسانی که در این سه دهه حاکم بوده‌اند نظریه را از جایی دیگر گرفته‌ و می‌خواهند به رفتارهایی تبدیل کنند که این رفتارها لزوماً رفتارهای خاص آن جغرافیا نیست. التهاب در بازارها، افزایش هزینه‌های تولید، ساختار اقتصادی نامتوازن افزایش واردات، کاهش ارزش پولی ملی و تدوین بودجه‌های غیر مولد و ... از مهم‌ترین مسائلی است که در اثر این نوع رفتار بر اقتصاد حاصل‌شده است. بنابراین بعد از تهیه و تدوین استراتژی اقتصادی، لازم است که مدل‌های اقتصادی را از درون اقتصاد کشور و متناسب بافرهنگ جامعه تهیه و تدوین شود و از گرته‌برداری وارداتی نسخه‌های خارج از رده پرهیز شود. این را کارشناسان اقتصادی می‌گویند و به باور آن‌ها اقتصاد مقاومتی می‌تواند مدل مناسبی برای اقتصاد کشور باشد. در این نوع مدل اقتصاد به سمت یک اقتصاد شکوفا مبتنی بر مؤلفه‌های جامعه تبدیل می‌شود. این امر نه‌تنها انحصار گروه‌های فرصت‌طلب را از بین می‌برد بلکه اقتصاد را نظام‌مند و متغیرهای آن را مثل تولید ناخالص داخلی را بدون اتکا به نفت افزایش می‌دهد.
بنابراین لازمه داشتن یک اقتصاد پویا همراه با آرایش جنگی برای مقابله با چالش‌ها ازجمله تحریم‌ها؛ تدوین نقشه راه مناسب است که در آن استراتی، مدل‌سازی بومی برنامه‌ها و استفاده از مزیت‌های نسبی لحاظ شده باشد.
تجارت» از نگراني‌ها درباره کمبود قطعات مورد نياز خودروسازان گزارش مي‌دهد
رضايي در گفتگو با «تجارت»: با برنامه‌ريزي اثر تحريم‌ها بر قيمت خودرو کاهش پيدا کند
گروه صنعت، معدن و تجارت: صحبت‌هاي متفاوتي درباره وضعيت قطعات خودرو در کشور شنيده مي‌شود. بررسي گزارش‌هاي گمرکي نشان مي‌دهد که قطعات خودرو طي ماه‌هاي گذشته يکي از کالاهايي بود که حجم بالايي از واردات را به خود اختصاص داده است. نگراني از احتمال آغاز دور جديد تحريم‌هاي آمريکا عليه اقتصاد ايران موجب شده تا فعالان حوزه خودروسازي و قطعه‌سازان براي اينکه مشکلي ايجاد نشود، اقدام به واردات کنند. پيش از اين يکي از اعضاي انجمن قطعه‌سازان کشور گفته بود که افزايش واردات قطعات منفصله طي ماه‌هاي گذشته با هدف جلوگيري از آسيب تحريم‌ها صورت گرفته است.
ابتداي هفته جاري بود که زمزمه‌هايي مبني بر اينکه احتمال دارد خودروهاي پسابرجامي‌پيش‌فروش شده به علت کمبود قطعات مورد نياز تحويل داده نشوند،‌شنيده شد. در واکنش به اين خبر بود آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه‌سازان در گفتگو با ايرنا گفت: قطعات منفصل (سي.کي.دي) براي خودروهاي پسابرجامي‌«سي3» و پژو2008 وارد شده است و به نظر مي‌رسد براي عمل به تعهدات خودروسازان کافي است.
حالا به فاصله چند روز پس از اظهار نظرهايي که مي‌گويد قطعات خودرو به اندازه کافي وارد کشور شده است، محمدرضا نجفي منش، رييس انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي مي‌گويد در چند هفته اخير توليد خودرو در کشور کاهش يافته ضمن آنکه درصد قابل توجهي از خودروها نيز به دليل کسري قطعه، ناقص توليد شده و در کف کارخانه‌ها متوقف مي‌شوند.
رشد 2 برابري واردات قطعه در بهار
اين صحبت‌ها در حالي از سوي نجفي‌منش مطرح شده که بررسي گزارش‌هاي گمرک در سه ماهه نخست سال جاري نشان دهنده افزايش قابل توجه واردات قطعه به کشور است. آمارهاي مربوط به تجارت خارجي کشور در فصل بهار در شرايطي منتشر شد که بازهم واردات قطعات منفصله در صدر کالاهاي وارداتي به کشور قرار گرفته است. براساس اين آمار منتشر شده توسط گمرک، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري بنزيني با ساخت داخل 14 درصد تا 30 در صدر جدول واردات کشور قرار دارد و ارزش آن معادل 541 ميليون دلار است. همچنين رتبه بعدي به قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري بنزيني با ساخت داخل 50 درصد و بيشتر تعلق مي‌گيرد که به ارزش ۱۲۲ ميليون دلار وارد کشور شده است. همچنين واردات قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري بنزيني با ساخت داخل 30 تا 50 درصد به ارزش ۱۱۵ ميليون دلار در رتبه سوم است. در نهايت آمار تجارت خارجي سه ماهه ابتدايي امسال نشان مي‌دهد که مجموع واردات قطعات منفصله براي توليد اتومبيل سواري به ارزش 780 ميليون دلار رسيده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدي حدود 100 درصدي مواجه شده است.
نگراني از کاهش توليد خودرو و مشکل قطعات
در طول سال گذشته و دو ماهه نخست امسال توليد انواع خودرو با روندي صعودي همراه بود با اين حال بررسي جديدترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمينه وضعيت توليد خودرو نشان مي‌دهد که در خردادماه امسال توليد انواع خودرو ۱۹.۶ درصد کاهش يافته است. در چنين شرايطي است که رييس انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي مي‌گويد در چند هفته اخير توليد خودرو در کشور کاهش يافته ضمن آنکه درصد قابل توجهي از خودروها نيز به دليل کسري قطعه، ناقص توليد شده و در کف کارخانه‌ها متوقف خواهند شد. محمدرضا نجفي‌منش در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: متاسفانه در کنار تمام مشکلات داخلي و خارجي، انباشت قطعات و مواد اوليه وارداتي توليد قطعه در گمرک، جديدترين مشکل صنعت قطعه‌سازي است. وي با بيان اينکه قطعات و مواد اوليه وارد گمرک شده اما اين سازمان براي ترخيص آنها کد ۱۴ رقمي‌بانک مرکزي را طلب مي‌کند، خاطرنشان کرد: ‌براي دريافت کد ۱۴ رقمي‌به بانک مرکزي که مراجعه مي‌کنيم مي‌گويند کد وقتي صادر مي‌شود که تخصيص ارز مربوطه در سامانه نيما صورت گرفته باشد که آن نيز با مشکلات و تاخير فراواني همراه است.
رييس انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي ادامه داد: بنابراين صنعت خودرو و قطعه‌سازي در چرخه معيوبي گرفتار شده که علي‌رغم تامين قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخيص مواد اوليه براي استفاده در کارخانه‌هاي قطعه‌سازي و خودروسازي وجود ندارد. وي افزود: نتيجه اين وضعيت اين است که از يک سو تيراژ توليد خودرو نزولي شده و از سوي ديگر درصد قابل توجهي از خودروهاي توليدي نيز به دليل کسري قطعات، به صورت ناقص توليد شده، در کف کارخانه‌هاي خودروسازي مانده و امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. اين وضعيت باعث کاهش عرضه و ملتهب شدن بازار خودرو از يک سو و تشديد مشکلات مالي خودروسازان و قطعه‌سازان از سوي ديگر خواهد شد. نجفي‌منش با بيان اينکه اميدواريم با هم‌انديشي سازمان‌هاي مرتبط به‌ويژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزي، اين مشکل به زودي حل شود، تصريح کرد: در شرايطي که آمريکا براي ضربه زدن به اقتصاد و اشتغال ملي، تحريم صنعت خودرو را به عنوان اولين تحريم‌ها در نظر گرفته است، بروز چنين مشکلاتي در داخل قابل قبول و پسنديده نيست و هرچه زودتر بايد حل شود وگرنه وضعيت نزولي توليد خودرو تشديد و مشکلات صنايع قطعه‌سازي افزايش خواهد يافت.
تحريم‌ها واردات قطعات را کاهش مي‌دهد
در همين ارتباط رضا رضايي، عضو انجمن قطعه‌سازان کشور در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» مي‌گويد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد که با اعمال تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه اقتصاد ايران که قرار است از اواسط ماه آتي اجرايي شود، ممکن است که واردات قطعات و مواد اوليه با مشکلاتي مواجه شده و روند نزولي داشته باشد. اين فعال صنعت قطعه‌سازي ادامه داد: در حقيقت با بررسي آمارهاي مربوط به گمرک مي‌توان متوجه افزايش ميزان واردات قطعات خودرو به کشور شد. در اين باره مي‌توان اينطور توضيح داد که يکي از دلايل رشد قابل توجه واردات قطعات خودرو در سه ماهه ابتدايي سال‌جاري ناشي از اعمال تحريم‌هاي جديد آمريکا بوده است.
رضائی در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با توجه به مشکلات احتمالي مونتاژکاران خاطرنشان کرد: با توجه به مرحله اول اين تحريم‌ها، مونتاژکاران تلاش مي‌کنند تا حد امکان از فرصت باقي مانده استفاده کنند و قطعات مورد نياز خود را وارد کنند تا خطوط توليد اين شرکت‌ها با مشکل مواجه نشود. بنابراين احتمالا تا اواخر سال جاري خودروسازان توانايي تأمين قطعات را براساس ذخيره‌هاي موجود داشته باشند و تيراژ توليد محصولات مونتاژي کاهش نيابد. عضو انجمن قطعه‌سازان کشور ادامه داد: با تمام اين احوال بايد گفت که در صورت ادامه اين شرايط، قطعا خودروسازان با کاهش تيراژ بالاخص در محصولاتي که عمق ساخت داخل محدود دارند، مواجه خواهند شد.
اين فعال صنعت قطعه‌سازي همچنين درباره ميزان افزايش واردات قطعه به کشور از ابتداي سال‌جاري گفت: بخش عمده واردات سه ماهه اول سال مربوط به قطعاتي است که در حال حاضر امکان توليد در داخل کشور براي آنها وجود ندارند و قطعاتي که توسط قطعه‌سازان داخلي توليد مي‌شد همچنان به قوت خود در حال توليد است. عضو انجمن قطعه‌سازان کشور همچنين درباره آمار ميزان توليد واحدهاي قطعه‌سازي از ابتداي سال خاطرنشان کرد: ميزان توليد قطعه‌سازان داخلي در سه ماهه اول سال جاري نسبت به سال گذشته بيش از 20 درصد افزايش داشته است و فقط در هفته‌هاي گذشته ميزان توليد مقداري کاهش يافته است.
اين فعال صنعت قطعه‌سازي در ادامه تصريح کرد: در اين شرايط ضروري است وزارت صنعت برنامه جدي براي افزايش داخلي‌سازي خودروهاي توليد داخل داشته باشد تا مجددا قيمت خودروها افزايش پيدا نکند. رضايي در پايان با اشاره به اهميت تغيير در اولويت‌بندي‌هاي مربوط به واردات قطعات خودرو به کشور گفت: با اصلاح تعرفه‌هاي گمرکي و تناسب آن با ميزان داخلي‌سازي، عمق ساخت داخل مونتاژکاران داخلي افزايش خواهد يافت؛ اگر چه تحريم‌هاي صنعت خودرو حداقل تا سال آينده تأثير خود را بر توليدات اين مونتاژکاران خواهد گذاشت، مي‌توان از اين اتفاق به عنوان فرصتي براي افزايش داخلي‌سازي اين خودروها استفاده کرد.
معاون خصوصی‌سازی از واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد؛
جزئيات اولين عرضه بزرگ سال ۹۷
معاون واگذاري سهام و بنگاههاي سازمان خصوصي سازي به تشريح جزئيات واگذاري سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان به عنوان اوليه عرضه بزرگ سال ۱۳۹۷ با شرايط ويژه پرداخت.
به گزارش ايبِنا، زهره عالي پور با بيان اين که حدود ۶۳۰ بنگاه از گروه يک و دو واگذاري‌ها در برنامه عرضه‌هاي امسال سازمان خصوصي سازي قرار دارند گفت: بر اين اساس در دوم مردادماه امسال تعداد ۱۶ بنگاه و شرکت‌ در مجموع با قيمت تقريبي ۲۶۰۰ ميليارد تومان براي واگذاري به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني آگهي شده‌اند که در ميان آنها، نام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان نيز وجود دارد.
عضو هيات عامل سازمان خصوصي سازي در خصوص جزئيات واگذاري اين شرکت اظهار داشت: در اين عرضه ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان شامل ۳ ميليارد و ۱۸۲ ميليون و ۳۰۷ هزار سهم اين شرکت از طريق مزايده واگذار مي‌شود.
وي افزود: اين ميزان سهام به قيمت پايه هر سهم ۵ هزار و ۵۳۴ ريال و ارزش کل پايه ۱۷ هزار و ۶۱۰ ميليارد و ۸۸۶ ميليون و ۹۳۸ هزار ريال روي ميز مزايده خواهد رفت و سپرده شرکت در اين واگذاري نيز ۵۲۸ ميليارد و ۳۲۶ ميليون و ۶۰۸ هزار و ۱۴۰ ريال تعيين شده است. عالي پور گفت: ميزان حصه نقدي اين مزايده نيز رقم ثابت يک هزار ميليارد ريال اعلام شده است. ضمن اين که در اين عرضه شرايط جديد با هدف توانمندسازي بخش‌هاي غيردولتي به شکل قابل توجه‌اي به تصويب هيات واگذاري رسيده است.
معاون واگذاري سهام و بنگاه‌هاي سازمان خصوصي سازي با اشاره به اين که خريدار بايد اقساط خود را در مدت ۹ سال پرداخت کند تاکيد کرد: نکته قابل توجه در خصوص مزايده ۱۰۰ درصد سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان اين موضوع مي‌باشد که براي خريدار دو سال تنفس در پرداخت اولين قسط خود تعيين شده که اين موضوع فرصت و جذابيت خوبي را براي خريداران جهت حضور در اين مزايده فراهم کرده است.
علاوه برآن بخش‌هاي خصوصي و تعاوني از مشوق‌هاي کاهش ۳ درصدي سود فروش اقساطي (۱۰ درصد) و افزايش دوره استمهال به مدت يک سوم و همچنين امکان پرداخت پلکاني برخوردار مي‌شوند.
وي افزود: انجام عمليات کشاورزي و دامداري و ايجاد صنايع و فرآورده‌هاي کشاورزي و دامي‌هم مهمترين فعاليتهاي شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان را تشکيل مي‌دهند.






واگذاري ۱۹ شرکت صندوق بازنشستگي
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه فهرست شرکت‌هاي زيان‌ده صندوق بازنشستگي مشخص شده و ۱۹ شرکت در روزهاي آينده در بورس و فرابورس ارائه مي‌شوند گفت: فروش سهام شرکت‌هاي سودده به زير۵۰ درصد هم شروع و در بورس وارد شده است.
جمشيد تقي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضعيت فعلي اقتصادي شرکت‌هاي زير مجموعه صندوق بازنشستگي کشوري اظهار کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي صندوق عمدتا از طريق رد ديون دولت بابت بدهي که به صندوق داشته‌اند واگذار شده است.
وي افزود: بسياري از اين شرکت‌ها کم بازده و زيان‌ده هستند. سعي ما اين بوده است که در راستاي عمل به تصميمات و سياست‌هاي رئيس جمهور مبني بر خروج از بنگاه‌داري عمل کنيم. مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه تيمي‌قوي چيده شده و خروج از بنگاه داري از طريق اين تيم پيگيري و دنبال مي‌شود گفت: شرکت‌هاي کم بازده در اولويت اول واگذاري قرار دارند و سعي مي‌کنيم به موازات آن سهام خود را در شرکت‌هاي سودده به کمتر از ۵۰ درصد برسانيم و مديريت را به بخش‌هاي غيردولتي بسپاريم تا شرکت‌ها را توانمند کنند.
تقي‌زاده ادامه داد:‌ فهرست آن دسته از شرکت‌ها که زيان‌ده هستند مشخص شده و قرار است ۱۹ شرکت در روزهاي آينده در بورس و فرابورس ارائه شوند. هيئت امنا و هيئت مديره صندوق تلاش مي‌کنند به تحقق سياست خروج از بنگاه‌داري کمک کنند. ضمن آنکه از حمايت رئيس جمهور برخوردار هستيم و بايد شرکت‌ها از وضع موجود خارج شوند زيرا وضع فعلي رضايت بخش نيست و بايد وضع مطلوب را تعريف کنيم.
وي با بيان اينکه تاکيد ما واگذاري شرکت‌ها به بخش‌ خصوصي است اظهار کرد: واگذاري به بخش خصولتي چندان مدنظر نيست و نمي‌خواهيم بخش خصولتي وارد سيستم شود. واگذاري‌ها شروع شده و اميد است در آينده بسيار نزديک شرکت‌هاي مدنظر در فرابورس و بورس ارائه شوند. فروش سهام مابقي شرکت‌هاي سودده به زير ۵۰ درصد هم شروع و در بورس وارد شده است.





تفاهم همکاري فيمابين ايران و غنا در زمينه بازار سرمايه
در پي امضاي يادداشت تفاهم همکاري فيمابين دولت‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري غنا در زمينه بازار سرمايه، تعدادي از مديران ارشد "کميسيون بورس و اوراق بهادار غنا" براي آشنايي بيشتر با بازار سرمايه ايران و نيز بررسي فرصت‌هاي همکاري و اجرايي کردن مفاد تفاهم‌نامه منعقده، از سازمان بورس و اوراق بهادار بازديد کردند.
پس از ارائه گزارشي از بازار سرمايه ايران و نيز ارائه اطلاعاتي از بازار سرمايه غنا، موارد پيشنهادي همکاري بررسي شد و تبادل آموزش و تجربه و همچنين ارتقاي سواد مالي مهمترين اولويت همکاري قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، مقرر شد کارشناسان کميسيون بورس و اوراق بهادار غنا در دوره‌هاي بين‌المللي سازمان بورس و نيز آموزش ضمن خدمت در ايران حضور يابند. همچنين با توجه به نوپا بودن صکوک در غنا، شناخت بيشتر اين ابزار اسلامي‌نيز مورد استقبال ويژه هيات غنايي قرار گرفت.
در عين حال، تاسيس صندوق مشترک (ETF) که امروزه به عنوان مهمترين ابزار همکاري بين بازارهاي بين‌المللي شناخته مي‌شود نيز به عنوان سومين محور همکاري در دستور کار قرار گرفت و بالاخره همکاري بين ساير نهادهاي بازار سرمايه از طريق امضاي تفاهم نامه همکاري براي نزديکي بيشتر دو بازار مورد توجه و تاييد طرفين قرار گرفت.
وزيرخارجه فرانسه تاکید کرد؛
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژان ايو لودريان در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا، چين و روسيه که توافق هسته‌اي سال 2015 با ايران را امضا کردند، بايد براي ايجاد يک مکانيزم مالي اقدام کنند که به ايران تضمين دهد که مي‌تواند به صادرات نفت خود ادامه دهد.
'فدريکا موگريني' مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: 28 کشور عضو اتحاديه اروپا در آخرين نشست خود موضوع مسدود سازي تحريم‌هاي آمريکا عليه شرکت‌هاي اروپايي را بررسي کرده‌اند و تمام راه‌ها را براي ادامه همکاري با ايران در نظر خواهيم گرفت.
کشورهاي اروپايي، ضمن ابراز نگراني از اين اقدام دولت واشنگتن، راه‌هاي مقابله از شرکت‌هاي اروپايي در مقابل تهديدهاي دونالد ترامپ را بررسي مي‌کنند که مهمترين آن 'قانون مسدود سازي' است.
' قانون مسدود سازي' اتحاديه اروپا مي‌تواند از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌ها چه فراسرزميني و چه ملي که از سوي کشور ثالث اتخاذ مي‌شود حمايت کند. اين قانون بايد بلافاصله اجرا شود. در غيراين صورت شرکت‌هاي اروپايي در ترديدي غيرقابل تحمل در انتظار نتيجه مذاکرات باقي خواهند ماند. اين تنها به خواسته سياسي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بستگي دارد.
قانون موسوم به 'قانون مسدودکننده' يا 'مقررات مقابله‌اي' به اتحاديه اروپا اين امکان را خواهد داد تا با ناديده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌هاي ايالات متحده، در برابر تحريم‌هاي فراسرزميني آمريکا پس از خروج يکجانبه اين کشور از برجام بايستد. اين قانون رعايت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را براي شرکت‌هاي اروپايي ممنوع مي‌کند. همچنين شرکت‌هايي که اين قانون را رعايت نکنند مي‌توانند مجازات شوند.رئيس‌جمهوري آمريکا چندي پيش، با تکرار اتهام و توهين عليه ايران اعلام کرد که دولتش ديگر در برجام نخواهد ماند. 'فدريکا موگريني' مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا تأکيد کرد که اين اتحاديه به توافق هسته‌اي با ايران پايبند است. سران انگليس، آلمان و فرانسه نيز با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه‌اي حمايت خود را از برجام اعلام کردند.
واشنگتن استثناهايي براي تحريم ايران قايل مي‌شود
وزير خرانه داري (دارايي) آمريکا گزارش داد؛ واشنگتن در برخي موارد معافيت‌هايي براي کشورهايي که به زمان بيشتري براي کاهش تدريجي واردات نفت خام ايران نياز دارند، درنظر خواهد گرفت.
به گزارش رويترز؛ منوچين در اين سخنان که روز جمعه به خبرنگاران گفته بود، اما انتشار آن تا (دوشنبه) ممنوع بود، در باره اظهارنظرهاي ديگر مقام‌هاي آمريکا که گفته بودندهيچ استثنايي در مورد تحريم نفتي ايران درنظر گرفته نخواهد شد، چنين توضيح داد:ايالات متحده قصد دارد همزمان با ازسرگيري تحريم‌هاي تهران، از ايجاد اختلال در بازارهاي جهاني نفت، جلوگيري کند.
منو چين که به همراه مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا به عنوان عضو هيات بلندپايه کشورش براي ملاقات با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئيس جمهوري آينده مکزيک به اين کشور آمريکاي لاتين رفته بود، در مسير بازگشت، افزود: ما مي‌خواهيم خريد نفت ايران به صفر برسد، اما در برخي موارد اگر خريداران نتوانند به سرعت آن را اجرا کنند، استثناهايي در نظر خواهيم گرفت.
رويترز افزود:دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا پس از خروج از توافق هسته‌اي 2015 ميان ايران و 6 قدرت عمده جهان برخلاف نظر و توصيه هم پيمانانش دراروپا و ديگر نقاط جهان، بر کشورها براي قطع کامل واردات نفت ايران از ماه نوامبر و همزمان با ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران فشار مي‌آورد.
منوچين گفت که در حاشيه نشست وزيران دارايي گروه 20 در بوينس آيرس که از 19 تا 22 ژوئيه (28-31 تير ماه) برگزار مي‌شود، با همتايانش در کشورهاي توسعه يافته و در حال رشد ديدار و گفت و گو خواهد کرد و احتمال دارد که تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران نيز در اين مذاکرات مطرح شود.
وزير دارايي آمريکا افزود: ما بسيار دقيق گفته‌ايم که هيچ معافيتي براي چشم پوشي از نقض تحريم‌ها و استثنايي درکار نيست، اما مي‌خواهيم در کاهش ميزان خريد نفت ايران در بازارهاي انرژي، بسيار با دقت اقدام کنيم تا اطمينان يابيم که خريداران، زمان کافي در اختيار داشته باشند.
وي افزود:واشنگتن براي متحدانش روشن کرده است که انتظار دارد که تحريم‌ها عليه ايران را اجرا کنند، اما اگر مورد بخصوصي وجود داشته باشد، ما آماده شنيدن آن هستيم.
به نوشته روزنامه فيگارو؛ برونو لومر وزير دارايي فرانسه روز يکشنبه گفت: واشنگتن درخواست پاريس را براي معافيت شرکت‌هاي فرانسوي فعال در ايران (از تحريم‌ها)، رد کرده است. پمپئو نيز روز جمعه به خبرنگاران گفت که در باره طرح‌هاي واشنگتن براي ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران با همه کشورها جز يکي سخن گفته، اما نام کشوري را هنوز که با آن مشورت نکرده است، ذکر نکرد.
حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان روز شنبه گفت که واشنگتن با از سرگيري تحريم‌ها عليه ايران، بيشتر از گذشته منزوي شده است. کارشناسان پيش بيني کرده بودند که رئيس جمهوري آمريکا به دليل ترس از بالا رفتن قيمت نفت و فشار افکار عمومي‌از موضع خود در خصوص قطع صادرات نفت ايران کوتاه خواهد آمد. حسين کاظم پور اردبيلي نماينده ايران درسازمان کشورهاي صادرکننده نفت(اوپک) نيز در نامه‌اي از دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا خواسته بود که به جاي «توسل به ذخيره راهبردي نفت آمريکا براي کاهش بهاي نفت»، به تحريم صادرات نفتي ايران پايان دهد.
اردبيلي افزوده بود:عربستان سعودي، امارات متحده عربي و روسيه ادعاکردند که مي‌توانند خلا 2.5 ميليون بشکه‌اي را در روز، جبران کنند.اين يک اشتباه محاسباتي بوده آقاي رئيس جمهور: شما به دام آن‌ها افتاده‌ايد و قيمت نفت بالا خواهد رفت. اگر ما در ايران تنها يک ماه صادرات نفت مان را متوقف مي‌کرديم تا نشان دهيم که مي‌توانيم چه بلايي بر سر اقتصاد دنيا بياوريم، در تصميم خود تجديدنظر مي‌کرديد. اما ما يک کشور متمدن و يک دولت مسئول هستيم.»
ريزش قيمت نفت متوقف شد
قيمت نفت به دنبال گسترش اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ که نگراني‌ها نسبت به اختلالات بيشتر عرضه به بازار را تقويت کرد، در معاملات روز سه‌شنبه از پايين‌ترين قيمت خود در بيش از سه ماه اخير فاصله گرفت و افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، بهاي معاملاتي آتي نفت برنت ۳۶ سنت يا ۰.۵ درصد افزايش يافت و به ۷۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسيد. قيمت نفت برنت روز دوشنبه ۴.۶ درصد صعود کرد و در يک مقطع به پايين‌ترين رکورد از اواسط آوريل رسيد.
بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با سه سنت افزايش، به ۶۸.۰۹ دلار در هر بشکه رسيد، در حالي که روز دوشنبه ۴.۲ درصد سقوط کرد.
اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ روز دوشنبه پس از اين‌که کارفرمايان به درخواست‌هاي اتحاديه براي پيشنهاد دستمزد جديد پاسخ ندادند تشديد شد و صدها نفر ديگر دست از کار کشيدند. اين اعتصاب که اواخر روز گذشته آغاز شد تاکنون تاثير محدودي روي توليد نفت نروژ داشته، اما برخي از شرکت‌هاي حفاري نسبت به احتمال لغو قرارداد در صورت ادامه اعتصابات به مدت يک ماه يا بيشتر، هشدار دادند.
آخوندی از رسیدگی به شکایت رانندگان کامیون خبر داد؛
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي از لغو موقت پروانه ۶۵ شرکت حمل‌ونقل بار خبر داد و با اشاره به توافق با وزارت نفت،‌گفت:‌بر اساس توافق صورت گرفته با وزير نفت، سوخت بر اساس عملکرد و پيمايش در اختيار رانندگان فرار مي‌گيرد و سقفي براي اين مسئله در نظر گرفته نشده است. عباس آخوندي در جلسه با نمايندگان کاميونداران و انجمن‌هاي صنفي رانندگان و صنعت حمل و نقل جاده‌اي با بيان اينکه براي اطمينان از اجراي قانون نياز به نظارت عمومي‌داريم، اظهار کرد: اعتراض را حق رانندگان مي‌دانم و به هيچ‌وجه از اين اعتراضات گله‌مند نمي‌شوم. نظارت شما مايه قوت ماست، چون خود را نهايتا بخشي از نظام حمل و نقل مي‌دانم. من قطعا وظيفه خود مي‌دانم از حقوق شما و مشتريان شما دفاع کنم، چراکه کسي که از جانب دولت منصوب مي‌شود بايد بتواند از حقوق همه دفاع کند. وي با اشاره به اينکه در بحث کرايه حمل اتفاقات خوبي رخ داده به شکايات رانندگان از انجمن‌هاي حمل و نقلي اشاره کرد و افزود: بدون آنکه بخواهيم صنف يا گروهي را محکوم کنيم، به بررسي شکايات رسيده پرداختيم. 385 مورد شکايت ثبت شده که 65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت انجاميده است. 224 مورد منجر به جريمه نقدي و 50 مورد نيز به تذکر به شرکت‌ها ختم شده، در 46 مورد نيز شکايت وارد دانسته نشده است.
آخوندي با تاکيد بر اينکه راهکار حل مشکلات، شفافيت است، تصريح کرد: به هيچ وجه نمي‌پذيرم که قرارداد زيرميزي، خواه ميان راننده و شرکت و خواه ميان شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد. همه قرارداها بايد رسمي، مستند و مبتني بر قانون باشند. اگر قرارداد رسمي‌شکل بگيرد، مشکلات حقوق طرف‌هاي مختلف، بيمه، تامين اجتماعي، بيمه کالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد. خواهش من از کانون‌ها اين است که از رانندگان بخواهند زير بار قرارداد شفاهي و غير رسمي‌نروند. بزرگترين طرف درگير در اين مسئله رانندگان و صاحبان کاميون‌ها هستند. اگر کسي خواست قرارداد غير رسمي‌را به رانندگان تحميل کند، لازم است گزارش دهند. وزير راه و شهرسازي با اشاره به تخصيص سوخت به‌عنوان يکي از مطالبات رانندگان اظهار کرد: بحث مربوط به سوخت را پيگيري کرده‌ام و فکر مي‌کنم تمام مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده باشد. آخرين توافقي هم که با آقاي زنگنه -وزير نفت- داشتم اين بود که ما بر اساس عملکرد و پيمايش واقعي بتوانيم سوخت را در اختيار رانندگان قرار دهيم و سقفي نيز براي اين مسئله در نظر نگيريم.
اولتيماتوم وزير به شرکت‌هاي بدهکار
آخوندي در ادامه با اشاره به موضوع مطالبات رانندگان از شرکت‌هاي حمل و نقل، گفت: شرکت‌هايي که رانندگان از آن‌ها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکرده‌اند، تا زمانيکه حقوق رانندگان را پرداخت نکرنند به هيچ وجه حق اخذ بار ندارند. اين شرکت‌ها بايد با تمام رانندگان تسويه حساب کرده و مسائل را حل کنند. وي ادامه داد: در ارتباط با لاستيک و قطعات يدکي، از کانون‌ها مي‌خواهيم سريعا ثبت سفارش کنند و ما از آن‌ها حمايت مي‌کنيم. البته ما همزمان با اين کار همانگي‌هاي لازم را با وزارت صمت انجام خواهيم داد. با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتي داشتيم و لاستيک‌هاي توزيع شده مصداق اين موضوع است. البته بايد توجه داشت که وزارت راه به هيچ عنوان وارد بحث توزيع نمي‌شود و توزيع از طريق کانون‌هاي حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت. مشکلاتي که در مورد گمرک وجود دارد نيز حتما حل و فصل خواهد شد، چراکه گمرک کاملا همراه است.
درخواست آخوندي از ربيعي
وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامين اجتماعي گفت: آقاي ربيعي وزير تعان، کار و رفاه اجتماعي در اين حوزه بسيار فعال است. در هيئت وزيران شخصا مسئله را مطرح کرده و از ايشان مي‌خواهم مشکلات رانندگان را پيگيري کند. اگر باز نياز به مداخله بود من به عنوان مسئول اين صنف از رانندگان پشتيباني خواهم کرد. همچنين بحث بيمه را هم تعقيب خواهيم کرد. وي با اشاره به لزوم نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي افزود: در ارتباط با نوسازي ناوگان، من با نظر کانون‌ها موافقم. ما در ايران با مازاد ناوگان مواجه هستيم. يک زماني ناوگان نو وارد کشور شده، اما ناوگان کهنه از رده خارج نشده است، بنابراين اکنون رقابت در داخل صنف غير منصفانه و غير متعادل است. آخوندي گفت: شرايط کشور بسيار پيچيده و سخت است. البته کانون‌ها و انجمن‌هاي صنفي بايد حقوق اعضاي خود را تمام و کمال پيگيري کنند، اما در عين حال بايد مواظب و مراقب باشند که سواستفاده‌اي صورت نگيرد. اکنون نياز به يک صدايي در صنف وجود دارد. وقتي جلسه‌اي با انجمن صنفي و کانون برگزار مي‌شود، انتظار اين است اين انجمن‌ها نماينده همه باشند. وزير راه و شهرسازي با اشاره به تامين قطعات مصرفي ماشين‌آلات سنگين براي رانندگان گفت: نکته ديگري که بسيار مهم است بحث دسترسي به قطعات پرمصرف کاميون‌ها است. هماهنگي‌هاي بسيار خوبي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتيم. مقاديري لاستيک اختصاص داده شد که در اختيار کانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا خود ميان رانندگان توزيع کنند، چراکه ما به هيچ عنوان وارد بحث توزيع نمي‌شويم. وي ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحاديه‌ها مي‌توانند مستقيما براي واردات قطعه و لاستيک ثبت سفارش کنند. ما هم جهت تخصيص ارز تمام پشتيباني لازم را خواهيم داشت تا کانون‌ها بتوانند کار خود را مستقيما انجام دهند.
سخنگوی دولت در نشست خبری؛
سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
به گزارش ايلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري گفت: در جلسه هيات دولت در ۲۴ تيرماه بر اساس بند «و» تبصره ۵ به دولت اجازه داده شد به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از افرادي که از دولت طلبکار هستند و بدهي هم به بانک دارند پرداخت کند. وي ادامه داد: اين افراد غالبا کساني هستند که فعاليت اقتصادي مي‌کنند. اين کار باعث مي‌شود افراد سبک شوند. در واقع با اين کار ما مي‌مانيم و بانک مرکزي و بدهي دولت که دارد.
نوبخت با اشاره به اينکه بر مبناي آيين‌نامه تبصره ۱۸ قرار است يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي براي زنان و جوانان ايجاد شود گفت: قرار است ۶۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان براي اين کار اختصاص داده شود که از محل هدفمندي يارانه‌ها پنج هزار ميليارد تومان، از محل اعتبارات عمراني ۱۲ هزار ميليارد تومان، از صندوق توسعه ملي ۱۵ هزار ميليارد تومان و۳۰ هزار ميليارد تومان از نظام بانکي تامين شود. سخنگوي دولت درخصوص ميزان سود وام براي خريد خانه در بافت‌‌‌هاي فرسوده گفت: نرخ سود براي کساني که قصد خريد خانه دارند که عمدتا هم خانه اولي هستند، شش درصد است. آجر، سيمان، کاشي و هرچه که در اين خانه استفاده مي‌‌‌شود، داخلي است که مي‌‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلي ايجاد کند.وي اضافه کرد: غير از اين ۲۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، ۵۰ هزار واحد حمايتي در داخل شهرها و ۵۰ هزار واحد روستايي ايجاد خواهيم کرد. وي ادامه داد: وضعيت بد نيست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمي‌‌گويم همه چي آرام است اما وضع کشور مطلوب است و بد نيست اما نمي‌‌‌دانم چرا بعضي از ما آدم کوچولو سريال گاليور مي‌‌شويم و مي‌‌گويم نمي‌‌توانيم. سخنگوي دولت با اشاره به نوسازي ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسي فرسوده از ناوگان خارج شده و قرار شده است ۱۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار شرکت‌‌‌هاي صنايع خودرو قطعه وارد کنند. دولت هم از طريق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمين مي‌‌کند و اين شرکت‌‌‌ها در داخل کاميون و اتوبوس توليد خواهند کرد که خود مي‌‌‌تواند توليد اشتغال کند
نوبخت درخصوص آخرين گزارش خزانه گفت: تا ۱۴ تير ماه کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار ميليارد تومان است که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته بيشتر است. وي افزود: خوشبختانه فروش نفت ما به جاي دو ميليون و ۱۰ هزار بشکه سال گذشته با قيمت ۵۵ دلار امسال دو ميليون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قيمت ۷۱ دلار به فروش رسانديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه بيشتر بار تامين منابع بر روي دوش فروش نفت است، اظهار داشت: امسال تلاش کرده‌ايم همه پرداختي به موقع باشد. نوبخت با بيان اينکه سعي شده کارهاي عمراني در اسرع وقت به اتمام برسد گفت: در ۱۵ تير مشکل آب مردم جنوب حل شد. آيا اين امر يک شبه صورت گرفت؟
سخنگوي دولت درباره ممنوع‌الخروجي برخي از مديران و مسئولان وزارت صنعت گفت: بعد از اينکه ثبت سفارش خودرو متوقف شد، متاسفانه در يک فاصله کوتاه سايت ثبت سفارش هک شد و تخلفاتي صورت گرفت. اين حرکت يک اقدام غيرقانوني بود و رئيس‌‌‌جمهور خواستند که با دقت و بدون اغماض با اين قضيه برخورد شود. تحقيقات آغاز و مشخص شد که از خود دولت چند نفر در اين جريان نقش‌‌‌آفريني کردند.
وي گفت: از قوه قضائيه درخواست کرده‌‌‌ايم که در اين قضيه سخت‌‌گيري داشته باشد تا شاهد ساير موارد مشابه نباشيم اما از طرفي هم از اين قوه مي‌‌خواهيم امنيت سرمايه‌‌گذاري براي افرادي که قصد اين کار را دارند به وجود بياوريم و فضاي کسب و کار را ايمن‌‌سازي کند.
وي با تاکيد بر لزوم انعکاس خدمات دولت خاطرنشان کرد: اخبار منفي و مايوس‌‌‌کننده اقتصادي، همه اقتصاد ما نيست. اين اخبار باعث مي‌‌شود تا رئيس‌‌جمهور کشوري به دروغ بگويد اقتصاد ايران در حال فروپاشي است. دولت پروژه‌‌هاي خوبي در دست اجرا دارد؛ مانند شبکه ريلي که راه‌‌آهن مراغه ظرف ماه آينده افتتاح خواهد شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کار منتقدان اين است که ما را نقد کنند و انتظار تمجيد نداريم اما از رفقايمان نيز انتظار حمايت و روحيه دادن داريم.
سخنگوي دولت درباره اقدامات دولت براي ايجاد فضاي باز سياسي، بيان کرد: دولت نگاه خود را به مباحث سياسي و اجتماعي در چارچوب منشور حقوق شهروندي منعکس کرده است. تامين حقوق اجتماعي در برخي موارد نيازمند قانون و برخي موارد اصلاح قانون است. جلسه سران سه قوه در راستاي اين است که اگر نياز به قانون يا ايمن‌‌‌سازي اجراي آن داريم، انجام شود.
معاون رئيس‌جمهور درخصوص بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به ايران و فروش نفت گفت: نفت يکي از موضوعاتي است که ما از طرف‌‌‌هاي برجام انتظار داريم. نظام بانکي، پتروشيمي، کشتيراني و غيره ديگر مواردي است که مطرح مي‌‌شود. اينکه فروش نفت ايران صفر شود، حرف پوچ و بيهوده‌‌اي است که جواب آن داده شد. ما به دنبال اين هستيم که به جز سهيمه اوپک محدوديت ديگري نداشته باشيم.
سخنگوي دولت درباره سفر علي اکبر ولايتي به روسيه گفت: در اين سفر همه توافقاتي که وجود داشت، روسيه بر آنها باقي بود و نه تنها انگيزه‌‌‌اش تقليل پيدا نکرده بلکه انگيزه مضاعفي داشتند و آمادگي سرمايه‌‌گذاري عظيمي‌در طرح‌هاي زيربنايي ما دارند. نوبخت درباره قطع صادرات برق از ايران به عراق ابراز داشت: صادرات برق به عراق داشتيم اما در شرايط فعلي که ما خودمان کمبود برق داريم، چنين کاري انجام نمي‌‌شود.
وي در واکنش به تاکيد خطيب نماز جمعه تهران مبني بر لزوم استقلال بانک مرکزي از دولت گفت: اين مسئله خوبي است و به دنبال آن هستيم اما يک خطيب ديگر از همان تريبون، بانک مرکزي را موظف به پرداخت بدهي موسسات مالي و اعتباري کردند. اين حرف لوکسي است اما يادمان نرود بانک مرکزي مستقل شود، ديگر نهاد دولتي و مردمي‌نخواهد بود و ما نمي‌‌‌توانيم مساله لوکسي را خارج از بافت اقتصادي کشور بيان کنيم پس بايد يک مکتب اقتصادي داشته باشيم و بر پايه آن اظهارنظر کنيم. وي درخصوص اظهارات اخير احمد توکلي مبني بر نرخ ارز ٣٥٠٠ تومان و اصلاح نظام کوپني گفت: در هر شرايطي کالاهاي اساسي مردم را امکان ندارد با قيمتي بيشتر از ٤٢٠٠ يا ٤٣٠٠ وارد کنيم. رئيس‌‌‌‌جمهور هم اعلام کردند که همه کالاهايي که با ارز دولتي وارد مي‌‌‌شود، اعلام شوند. براي ما قابل تحمل نيست زماني که بيش از ١١ ميليارد دلار ارز دولتي داده‌‌‌ايم، مردم سختي بکشند و از دستگاه‌‌‌هاي نظارتي مي‌‌‌خواهيم برخورد جدي داشته باشند.
نوبخت درباره شايعات مطرح شده درخصوص ارتباط خاموشي‌‌هاي اخير با توافقنامه پاريس ابراز داشت: کاهش ١٢ درصدي مصرف سوخت‌‌هاي فسيلي در اين توافقنامه وجود دارد اما ارتباطي با خاموشي‌‌هاي اخير ندارد.
وي درخصوص نرخ بنزين و نان بيان کرد: بازگشت کارت‌‌‌‌هاي سوخت به جايگاه‌ها براي کنترل مصرف است و نظام کنترلي ما را قوي مي‌‌‌کند، اما لزوما معناي دونرخي شدن بنزين و سهميه‌‌‌بندي را ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه براي نان يارانه سنگيني پرداخت مي‌‌‌کنيم، يادآور شد: ما بايد با تسهيلات و امتيازاتي ارائه مي‌‌دهيم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است اما دلش مي‌‌خواهد به آنها کمک کند اما به دليل کمبود منابع نمي‌تواند خيلي از کارها را انجام دهد.
دادستان تهران پرونده‌هاي تخلفات و مفاسد را تشريح کرد؛
دادستان تهران در مورد ماجراي مائده هژبري و پخش مستند «بيراهه»، اظهار داشت: در اواخر ارديبهشت‌ماه تعدادي از فعالان فضاي مجازي اينستاگرام از جمله نامبرده که تصاوير و عکس‌هاي نامناسب از خود را منتشر مي‌کردند، توسط پليس شناسايي شدند و اين پرونده مانند ساير پرونده‌ها براي رسيدگي به دادستاني تهران ارسال شد.
جعفري دولت‌‌آبادي با بيان اينکه از آن‌جايي که متهمه ۱۷ ساله بود، پرونده همان روز به دادسراي نوجوانان ارجاع شد و در همان روز هم آزاد شد و بازداشت نشده بود، تصريح کرد: قاضي پرونده با توجه به اينکه افرادي در اينستاگرام از خود عکس و فيلم منتشر مي‌کنند، به پليس اطلاعات و امنيت ناجا پيشنهاد کرد در اين زمينه اقدام پيشگيرانه انجام گيرد و در مورد نحوه اين اقدامات نيز تاکيد کرد که انتشار هرگونه مستند يا اجراي طرحي در اين زمينه بايد با تاييد قاضي پرونده باشد. بنابر اين قاضي پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشي نداشته است.
دادستان تهران افزود: پليس اين دستور را به بخش معاونت اجتماعي ناجا ارسال کرد و با همکاري صدا و سيما مستند مذکور تهيه و پخش شد. بنابر اين قوه قضاييه در تهيه و پخش مستند مذکور نقشي نداشته است و قاضي پرونده صرفاً به پليس دستور داده بود که براي جلوگيري از فعاليت‌هاي مشابه، اقدام پيشگيرانه انجام گيرد.
جعفري دولت‌آبادي با انتقاد از اقدام افرادي که در قضيه مائده هژبري از موضوع دفاع کردند، اظهار داشت: کار به جايي مي‌رسد که معاندين و دشمنان خارجي به نظام حمله مي‌کنند و افرادي نيز در داخل اقدام به رقص فرد را به قلم قاضي نسبت مي‌دهند و از عباراتي همچون «رقص کمر به قلم قاضي کهنسال چه ارتباطي دارد» استفاده کردند و موجب تأسف است که عده‌اي براي کساني که بي‌حيايي را در فضاي مجازي ترويج مي‌کنند دل مي‌سوزانند.
جعفري دولت‌آبادي افزود: در اين سه پرونده، افرادي مرتکب جرم شدند؛ يکي جنايت کرده يک نفر پول‌شويي کرده و يکي هم بي‌حيايي را در فضاي مجازي ترويج کرده است و بعد از آن از اين افراد قهرمان ساخته مي‌شود، نشان‌دهنده اين است که اين‌گونه امور در جايي طراحي مي‌شود.
دادستان تهران بزرگ‌ترين هنر رسانه را تبديل تهديدها به فرصت دانست و تأکيد کرد: به جاي اين که قصاص محمد ثلاث عبرت تاريخ شود بي‌گناه جلوه دادن وي پيگيري مي‌شود؛ به جاي اين که متهم ارزي که اخيرا دستگير شده شرمسار مردم تنگدست باشد، اقدامش توسط برخي افراد توجيه مي‌شود؛ و کسي هم که با انتشار فيلم رقص خود در فضاي مجازي فعل حرام انجام مي‌دهد، مورد حمايت قرار مي‌گيرد.
با پيگيري‌هاي مديريت صورت گرفت:
مديرعامل شرکت نفت پاسارگاد از دريافت کليه مطالبات سنواتي شرکت نفت پاسارگاد پس از پيگيري‌هاي ويژه و مستمر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي‌و امور بين الملل شرکت نفت پاسارگاد، دکتر غلامرضا گرزين گفت: با پيگيري‌هاي فراوان و برگزاري جلسات مختلف با نمايندگان مجلس به ويژه کميسيون برنامه و بودجه و کميسيون تلفيق، مجموعه وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازي و همچنين تلاشهاي همه همکاران، در اقدامي‌بي نظير در تاريخ شرکت نفت پاسارگاد وصول مبلغ چهارصد و 41 ميليارد تومان از مطالبات مجموعه وزارت راه و شهرسازي طي صورتجلسه‌اي في مابين وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازي و شرکت نفت پاسارگاد به مرحله اجرايي رسيد.
وي افزود: حجم بالاي مطالبات سنواتي، يکي از مهم‌ترين مسائل و مشکلات پيش روي شرکت نفت پاسارگاد بود که اين حجم از مطالبات موجب ايجاد خلا نقدينگي شديد گرديد، به طوري که اين شرکت به منظور انجام امور جاري خود و حتي پرداخت حقوق پرسنل، ناگزير به اخذ وام و تسهيلات با نرخ سود بالا از بانک‌ها شده است که اين امر در قيمت تمام شده محصول تاثير به سزايي داشته و به تبع آن توان رقابتي اين شرکت با ساير رقبا را به شدت کاهش داده و موجب از دست دادن سهم عمده‌اي از بازار قير گرديده بود.
مديرعامل شرکت نفت پاسارگاد ادامه داد: اولويت اول و مهم‌ترين دغدغه اينجانب پس از حضور در شرکت نفت پاسارگاد وصول اين مطالبات و ايجاد بستري مناسب در جهت رشد و تعالي اين شرکت و صنعت قير بوده است که خوشبختانه اين مهم اجرايي شد.
سرمقاله
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com




مدتهاست جنگ فيزيکي به فراموشي سپرده شده است. ديگر نه تنها سخني از شمشير و سپر نيست،‌ بلکه استفاده از مسلسل،‌ موشک و بمب اتم نيز حقارت آميز است. حتي ساخت فيلمهاي سينمايي جنگي نيز جذابيتي ندارد. مدتها بود جنگ سرد جايگزين جنگ نظامي‌شده بود و پس از آن جنگ‌هاي ديگري از جمله جنگ بيولوژيک، جنگ ميکروبي، جنگ رسانه‌اي و جنگ اقتصادي مطرح شد. اما امروزه جهان فرصتي براي از دست دادنظرفيتها ندارد. اگر جنگ نظامي‌رخ مي‌دهد براي آن است که کشورهاي سازنده اسلحه بتوانند زرادخانه‌هاي خود را سرپا نگه دارند زيرا بخشي از اقتصادشان بر پايه کارخانه‌هاي اسلحه سازي استوار است. کشور ما نيز با جنگ اقتصادي رو به رو است. امروزه آمريکا حتي در فکر حمله نظامي‌به کشورمان نيست اما به سادگي بر امضاي خود پاي برجام خط بطلان مي‌کشد تا بتواند با اعمال تحريم‌ها، به حساب خودش وارد جنگ اقتصادي با ايران شود. اما اين حمله نيازمند پاتکي در خور است. هنگامي‌که اقتصاد مقاومتي را تعريف کرديم، براي آن دبيرخانه اداري تعريف نشد بلکه از همان زمان معتقد بوديم که وارد جنگ اقتصادي شده‌ايم و به همين دليل ستاد فرماندهي براي اقتصاد مقاومتي تعريف کرديم تا باور کنيم که در جنگ تمام عيار اقتصادي قرار داريم. اما همانگونه که براي جنگ نظامي‌به آرايش و موضع گيري مقابل دشمن نيازداريم، در جنگ اقتصادي نيز بايد آرايش جنگي بگيريم. بايد بتوانيم حمله دشمن را پيش بيني کنيم و براي آن پاسخ مناسب داشته باشيم. بايد بدانيم در برابر تحريمها چه ابزارهايي داريم و چگونه، چه زمان و در چه سطحي بايد اين ابزارهاي اقتصادي را به کار بگيريم. بايد بدانيم که اقتصاد تک محصولي وابسته به نفت، سمي‌مهلک براي اقتصاد کشور است که با آغاز تحريمها زمين گيرمان مي‌کند. بايد بدانيم که اقتصاد مصرف گرا تا چه اندازه خطرناک است. بايد بدانيم بي توجهي به توليد که منجر به تعطيلي کارخانه‌ها مي‌شود، تا چه اندازه مي‌تواند کشورمان را وابسته کند. بايد به سمت بومي‌سازي در تمامي‌عرصه‌ها برويم. بايد به کشاورزي بيش از اينها بها بدهيم تا حداقل براي تامين کالاهاي اساسي، وابسته به ديگران نباشيم. خلاصه آنکه بايد امکانات وتوانمندي‌هايمان را مقابل موضع گيري‌هاي دشمن به صف کنيم تا آرايش جنگ اقتصادي را درک کنيم و اگر جايي کمبودي وجود دارد، به فکر جبران باشيم.
یادداشت
محمدحسين فرهنگي
عضو هيئت رييسه مجلس




به حداقل رساندن دخالت‌هاي انساني از طريق استفاده از سامانه‌ها مي‌تواند نقش مهمي‌در مبارزه با فساد اقتصادي داشته باشد. با توجه به بيانات مقام معظم رهبري درباره ضرورت برخورد قاطع با متخلفان اقتصادي بايد گفت فساد اگر در هر سطحي رها شود، حالت تسري پيدا مي‌کند بطور مثال ممکن است فساد علاوه بر مسئولان رده بالا در سطح بدنه يک سازمان نيز وجود داشته باشد و رشد کند.مبارزه با فساد اقتصادي يک اولويت اساسي است...بنابراين بايد با هرگونه فساد در هر سطحي مبارزه شود و نبايد مقابله با فساد اقتصادي به چند بخش اجرايي محدود شود. در مبازره با فساد اقتصادي نبايد از نظارت بر اطرافيان يک مسئول غفلت کرد.يکي از راه‌هاي فساد اقتصادي اين است با روش‌هاي مانند پولشويي و تحت عناوين ديگران فساد اقتصادي انجام مي‌شود بنابراين براي مبارزه اصولي با فساد اقتصادي به مراقبت همه جانبه نياز وجود دارد و دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي بخش کوچک تر محسوب مي‌شوند چرا که خود مسئولان اجرايي تعيين کننده هستند و زيرمجموعه‌ها از مقامات بالاتر تاثير مي‌پذيرند.بايد تمامي‌ابعاد مبارزه با فساد اقتصادي در کشور جدي گرفته شود و از تعارفات خودداري شود.عدم مراقبت از مسئولان اجرايي کشور در دستگاه‌ها در رشد فساد اقتصادي تاثيرگذار بوده است زماني که مديري به فساد در زير مجموعه‌اش بي اعتنا شد، موضوع فساد مانند يک بيماري فراگير مي‌شود.برخورد با متخلفان اقتصادي و اطلاع رساني در مبارزه با فساد نقش مهم و کليدي در مهار فساد اقتصادي دارد به حداقل رساندن دخالت‌هاي انساني از طريق استفاده از سامانه‌ها مي‌تواند نقش مهمي‌در مبارزه با فساد اقتصادي داشته باشد.