بازديد بازرسان آژانس از دانشگاه‌ها رد شد
وزير علوم بازديد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي‌را از سه دانشگاه ايران براي آگاهي از فعاليت‌هاي تحقيقاتي اين دانشگاه‌ها رد کرد.به گزارش ايرنا، با توجه به انتشار اخباري مبني بر حضور بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي‌در چند دانشگاه به ويژه علم و صنعت، منصور غلامي‌افزود: اين بحث به طور کلي مربوط به شوراي عالي امنيت ملي است ولي اخيرا چنين اتفاقي نيفتاده است.غلامي‌در باره فعاليت‌هاي هسته‌اي تحقيقاتي در دانشگاه‌ها توضيح داد: تعيين حد و حدود فعاليت‌هاي هسته‌اي به عهده شوراي عالي امنيت ملي است اما دانشگاه‌ها به طور کلي براي تحقيقات علمي‌خود محدوديت خاصي ندارند مگر اينکه در تعارض با امنيت ملي قرار بگيرد.





هيچ موضوعي نبايد موجب اخلال در برجام شود
رئيس جمهوري روسيه با تاکيد بر حمايت از برجام اعلام کرد: موضع روسيه درباره برنامه هسته‌اي ايران تغييري نکرده و برجام را ابزاري براي جلوگيري از انتشار سلاح هسته‌اي از جمله در سطح منطقه‌اي مي‌داند، ايران بيشترين بازرسي‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌را داشته است.به گزارش ايرنا، ولاديمير پوتين درباره مذاکرات خود با دونالد ترامپ با تاکيد بر اهميت برجام گفت: باعث تاسف است که اين ابزار از دست برود.وي با بيان اينکه موضع رئيس جمهوري آمريکا را درک مي‌کنم گفت: ترامپ در مورد برجام گفت که مي‌خواهد توجه ايران را به سياست منطقه‌اي آن کشور و برنامه موشکي آن جلب کند، به نظر ما اين رويکرد نبايد به اخلال در برجام منجر شود.






آمادگي براي پاسخ قاطعانه به هر تهديد
معاون هماهنگ کننده ارتش مي‌گويد: ارتش به پشتوانه مردمي‌که دارد از اقتدار و توانمندي بالايي برخوردار است و با تجهيزاتي که با کمک متخصصان داخلي ارتش ساخته‌ايم در اوج آمادگي به سر مي‌بريم.به گزارش ايلنا، امير دريادار حبيب اله سياري گفت: به طور مستمر از آغاز تا پايان سال رزمايش داريم و رزمايش‌هاي زيادي در نيروهاي زميني، هوايي، پدافند و دريايي در حال اجراست و متناسب با وضع آمادگي، رزمايش‌ها به طور مستمر ادامه دارد، چون آمادگي ما را بيشتر بالا مي‌برد.وي افزود: ارتش و نيروهاي مسلح با استفاده از توانمندي‌هايي که در ابعاد مختلف دارند، اين آمادگي را دارند که هرجا تهديدي باشد به تهديد قاطعانه پاسخ خواهند داد و آزموده را آزمودن خطاست
شايعه برکناري جهانگيري کار رقيب است
نماينده اردکان در خصوص شايعه برکناري جهانگيري از معاونت اول رييس‌جمهور گفت: جهانگيري با توجه به تجربه خيلي خوبي که در کسوت استانداري و وزارت صنعت و معدن داشته و يک دوره معاونت اول رييس جمهور بوده، سرمايه مغتنمي‌براي دولت است؛ فکر نمي‌کنم ان‌شاالله اين حرف‌ها اساس و پايه‌اي داشته باشد. محمدرضا تابش در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه دولت با تنگناهاي مختلفي روبه روست، گفت: توازني که در عرصه اقتصادي بوده بهم خورده و وضعيت معيشتي مردم را سخت کرده و به اين ترتيب فشار را بر دولت افزايش داده است. فکر مي‌کنم جناح رقيب مي‌خواهد از اين موضوع طَرفي ببندد و نشان دهد انسجام و اتحادي که داخل دولت است، گسستني است .تابش ريشه شايعات از اين دست را در جناح رقيب دنبال کرد و گفت: فکر مي‌کنم اساس اين صحبت‌ها از سوي جناح رقيب درست شده باشد. ممکن است نقطه نظراتي هم در ايده‌ها و هم در راه‌ها، داخل دولت وجود داشته باشد که طبيعي است. اين‌ها مي‌نشينند با هم صحبت مي‌کنند و هرچه راي اکثريت است را انجام مي‌دهند.
حمايت ترامپ از ناآرامي‌هاي ايران
رييس‌جمهور آمريکا مدعي شد: صد در صد از ناآرامي‌ها در ايران حمايت مي‌کنم. اين تظاهرات احتمالا بزرگ‌تر از هر چيزي بوده که قبلا داشته‌اند. همه اين‌ها از زماني آغاز شد که من از آن توافق هسته‌اي خارج شدم.به گزارش ايلنا «دونالد ترامپ» در پي نشست مشترک با «ولاديمير پوتين» همتاي روس خود در هلسينکي در مصاحبه‌اي با شبکه «فاکس نيوز» مدعي شد: حفظ توافق هسته‌اي با ايران براي مسکو سودآور است، اما مضرات آن براي واشنگتن و ساير کشورهاي جهان است. وي مدعي شد: من در مورد ايران فکر مي‌کنم، پوتين احتمالا دوست داشت که توافق هسته‌اي حفظ شود، چرا که براي روسيه خوب بود. شما مي‌دانيد که آنها با ايران کسب و کارهايي دارند.رييس جمهور آمريکا مدعي شد: با اين حال اين توافق براي کشور ما و در نهايت براي همه جهان خوب نبود.وي در اظهارات بي‌اساس خود مدعي شد: اگر ببينيد در ايران چه خبر است (خواهيد ديد ) که در حال فروپاشي است و در همه شهرها اعتراض‌هايي وجود دارد. تورم به حد بالايي رسيده است.ترامپ ضمن تکرار ادعاهاي سابق خود، گفت: صد در صد از ناآرامي‌ها در ايران حمايت مي‌کنم. اين تظاهرات احتمالا بزرگ‌تر از هر چيزي بوده که قبلا داشته‌اند. همه اين‌ها از زماني آغاز شد که من از آن توافق هسته‌اي خارج شدم.
فساد ساختاري مانع حکمراني خوب
عضو حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، فساد ساختاري را از موانع تحقق حکمراني خوب در کشور دانست.حسين کاشفي در گفتگو باايرنا گفت: مهمترين مساله اعتماد مردم است وقتي که اعتماد باشد انسجام و وحدت ملي به عنوان مهم‌ترين سرمايه جامعه به وجود مي‌آيد.وي افزود: اگر تبعيض، رانت و فساد به وجود آيد، طبيعتا اعتماد ملي از ميان مي‌رود و به تدريج به فساد کلان و ساختارمند منجر مي‌شود؛ مسائلي که در کشور وجود دارد و البته تازگي ندارد، مصداق اين موضوع است. اين فعال سياسي دورزدن تحريم‌ها را که در دولت‌هاي نهم و دهم اتفاق افتاد، يکي از زمينه‌هاي تقويت فساد در سال‌هاي اخير دانست و گفت: زماني که فرآيندي از مدار خود خارج و بيراهه به جاي راه انتخاب شود به طور طبيعي دچار مسائل و مشکلاتي مي‌شود. اين مساله تاکنون ادامه داشته است و به همين دليل انتظار مي‌رود رييس جمهوري براي حل مهم‌ترين مساله دولت و کشور کوشش کند.کاشفي شفافيت را يکي از الزامات دستيابي به حکمراني خوب در کشور توصيف و تصريح کرد: وقتي از حکمراني خوب صحبت مي‌کنيم در درجه اول شفايت مطرح مي‌شود و سپس شاخص‌هايي همچون اعتماد و جايگاه مردم، کارآمدي، پاسخگويي و مسئوليت پذيري و غيره به ميان مي‌آيد در واقع در کشور بايد افراد پاک دست امور کشور را اداره کنند.
ايجاد کانال مالي ميان ايران و اروپا
يک روزنامه آمريکايي گزارش داد: دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان براي حفظ توافق هسته‌اي در حال ايجاد کانال‌هاي مالي ميان بانک مرکزي ايران و بانک‌هاي خودشان هستند.به گزارش ايسنا از وال استريت ژورنال، چند مقام اروپايي گفته‌اند که دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان به ايران اعلام کردند که از طريق فعال کردن حساب‌هاي بانک مرکزي ايران در بانک‌هاي ملي اين سه کشور اروپايي در حال ايجاد يک کانال مالي به منظور حفظ توافق هسته‌اي هستند.همچنين مقامات درگير در اين رايزني‌ها به وال‌استريت ژورنال گفته‌اند: گزينه فعال کردن حساب‌هاي جديد يا قديمي‌بانک مرکزي ايران در بانک‌هاي اروپا يکي از چند گزينه‌اي است که دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان به‌طور جدي در حال بررسي آن هستند، با اين هدف که با فعال شدن اين حساب‌هاي غير دلاري، ايران راحت‌تر بتواند درآمدهاي نفتي خود را (پس از وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا) به کشور بازگرداند.اين اقدام اولين گام منسجم اروپا در راستاي عمل به وعده‌اش براي حفظ توافق هسته‌اي به شمار مي‌آيد.
رشد مهاجرت به پيام‌‌رسان‌هاي داخلي
معاون دادستان کل کشور در امور فضاي مجازي تاکيد کرد: بيش از ۳۰ ميليون کاربر ايراني با علم به داخلي بودن نرم‌افزار «هاتگرام» و «تلگرام طلايي» به آنها مراجعه کرده‌اند و در واقع با يک رفتار معنادار فيلترشکن ايراني را بر فيلترشکن خارجي ترجيح داده‌اند.به گزارش ايلنا، عبدالصمد خرم‌‌‌آبادي در يادداشتي نوشت:اگرچه اعطاي اينترنت بدون فيلتر به‌هاتگرام و تگرام طلايي به منظور دور زدن فيلتر تلگرام ضربه سختي به پيام‌‌‌رسان‌هاي داخلي وارد کرد اما اين واقعيت را نيز اثبات کرد که بيش از ۳۰ ميليون کاربر ايراني با علم به داخلي بودن نرم افزار‌هاتگرام و تلگرام طلايي به آنها مراجعه کرده‌اند و در واقع با يک رفتار معنادار فيلترشکن ايراني را بر فيلترشکن خارجي ترجيح داده‌اند. معاون دادستان کل کشور افزود:بررسي آمار ترافيک درگاه بين‌‌‌المللي اينترنت کشور بيانگر اين واقعيت است که بعد از فيلتر تلگرام تنها ده درصد از حجم داده‌هاي موجود تلگرام از طريق فيلترشکن‌هاي خارجي بازديد شده‌اند. اين آمار نشان مي‌دهد که مشکل کاربران ايراني در مراجعه به پيام‌‌‌رسان‌هاي خارجي مشکل امنيتي نيست. مردم عليرغم تبليغات گسترده دشمن به نهادهاي امنيتي جمهوري اسلامي‌ايران کاملا اعتماد دارند و نرم‌‌‌افزارهاي داخلي را بر خارجي ترجيح مي‌دهند.خرم آبادي گفت:اين رفتار مردم يک پيام براي مسئولين فضاي مجازي کشور دارد و آن اين است که به جاي سرمايه‌‌‌گذاري براي دسترسي کاربران ايراني به پيام‌‌‌رسان‌هاي خارجي همه تلاش خود را براي بالا بردن کيفيت پيام‌‌رسان‌هاي داخلي به کار گيريد.
سخنگوی دولت در نشست خبری؛
سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
سخنگوي دولت تاکيد کرد: دولت هشت هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار است که حدود پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان از اين بدهي مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان براي پرداخت يارانه‌‌‌ها از بانک مرکزي استقراض کردند.
به گزارش ايلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري گفت: در جلسه هيات دولت در ۲۴ تيرماه بر اساس بند «و» تبصره ۵ به دولت اجازه داده شد به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از افرادي که از دولت طلبکار هستند و بدهي هم به بانک دارند پرداخت کند. وي ادامه داد: اين افراد غالبا کساني هستند که فعاليت اقتصادي مي‌کنند. اين کار باعث مي‌شود افراد سبک شوند. در واقع با اين کار ما مي‌مانيم و بانک مرکزي و بدهي دولت که دارد.
نوبخت با اشاره به اينکه بر مبناي آيين‌نامه تبصره ۱۸ قرار است يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي براي زنان و جوانان ايجاد شود گفت: قرار است ۶۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان براي اين کار اختصاص داده شود که از محل هدفمندي يارانه‌ها پنج هزار ميليارد تومان، از محل اعتبارات عمراني ۱۲ هزار ميليارد تومان، از صندوق توسعه ملي ۱۵ هزار ميليارد تومان و۳۰ هزار ميليارد تومان از نظام بانکي تامين شود. سخنگوي دولت درخصوص ميزان سود وام براي خريد خانه در بافت‌‌‌هاي فرسوده گفت: نرخ سود براي کساني که قصد خريد خانه دارند که عمدتا هم خانه اولي هستند، شش درصد است. آجر، سيمان، کاشي و هرچه که در اين خانه استفاده مي‌‌‌شود، داخلي است که مي‌‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلي ايجاد کند.وي اضافه کرد: غير از اين ۲۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، ۵۰ هزار واحد حمايتي در داخل شهرها و ۵۰ هزار واحد روستايي ايجاد خواهيم کرد. وي ادامه داد: وضعيت بد نيست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمي‌‌گويم همه چي آرام است اما وضع کشور مطلوب است و بد نيست اما نمي‌‌‌دانم چرا بعضي از ما آدم کوچولو سريال گاليور مي‌‌شويم و مي‌‌گويم نمي‌‌توانيم. سخنگوي دولت با اشاره به نوسازي ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسي فرسوده از ناوگان خارج شده و قرار شده است ۱۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار شرکت‌‌‌هاي صنايع خودرو قطعه وارد کنند. دولت هم از طريق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمين مي‌‌کند و اين شرکت‌‌‌ها در داخل کاميون و اتوبوس توليد خواهند کرد که خود مي‌‌‌تواند توليد اشتغال کند
نوبخت درخصوص آخرين گزارش خزانه گفت: تا ۱۴ تير ماه کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار ميليارد تومان است که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته بيشتر است. وي افزود: خوشبختانه فروش نفت ما به جاي دو ميليون و ۱۰ هزار بشکه سال گذشته با قيمت ۵۵ دلار امسال دو ميليون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قيمت ۷۱ دلار به فروش رسانديم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه بيشتر بار تامين منابع بر روي دوش فروش نفت است، اظهار داشت: امسال تلاش کرده‌ايم همه پرداختي به موقع باشد. نوبخت با بيان اينکه سعي شده کارهاي عمراني در اسرع وقت به اتمام برسد گفت: در ۱۵ تير مشکل آب مردم جنوب حل شد. آيا اين امر يک شبه صورت گرفت؟
سخنگوي دولت درباره ممنوع‌الخروجي برخي از مديران و مسئولان وزارت صنعت گفت: بعد از اينکه ثبت سفارش خودرو متوقف شد، متاسفانه در يک فاصله کوتاه سايت ثبت سفارش هک شد و تخلفاتي صورت گرفت. اين حرکت يک اقدام غيرقانوني بود و رئيس‌‌‌جمهور خواستند که با دقت و بدون اغماض با اين قضيه برخورد شود. تحقيقات آغاز و مشخص شد که از خود دولت چند نفر در اين جريان نقش‌‌‌آفريني کردند.
وي گفت: از قوه قضائيه درخواست کرده‌‌‌ايم که در اين قضيه سخت‌‌گيري داشته باشد تا شاهد ساير موارد مشابه نباشيم اما از طرفي هم از اين قوه مي‌‌خواهيم امنيت سرمايه‌‌گذاري براي افرادي که قصد اين کار را دارند به وجود بياوريم و فضاي کسب و کار را ايمن‌‌سازي کند.
وي با تاکيد بر لزوم انعکاس خدمات دولت خاطرنشان کرد: اخبار منفي و مايوس‌‌‌کننده اقتصادي، همه اقتصاد ما نيست. اين اخبار باعث مي‌‌شود تا رئيس‌‌جمهور کشوري به دروغ بگويد اقتصاد ايران در حال فروپاشي است. دولت پروژه‌‌هاي خوبي در دست اجرا دارد؛ مانند شبکه ريلي که راه‌‌آهن مراغه ظرف ماه آينده افتتاح خواهد شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کار منتقدان اين است که ما را نقد کنند و انتظار تمجيد نداريم اما از رفقايمان نيز انتظار حمايت و روحيه دادن داريم.
سخنگوي دولت درباره اقدامات دولت براي ايجاد فضاي باز سياسي، بيان کرد: دولت نگاه خود را به مباحث سياسي و اجتماعي در چارچوب منشور حقوق شهروندي منعکس کرده است. تامين حقوق اجتماعي در برخي موارد نيازمند قانون و برخي موارد اصلاح قانون است. جلسه سران سه قوه در راستاي اين است که اگر نياز به قانون يا ايمن‌‌‌سازي اجراي آن داريم، انجام شود.
معاون رئيس‌جمهور درخصوص بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا به ايران و فروش نفت گفت: نفت يکي از موضوعاتي است که ما از طرف‌‌‌هاي برجام انتظار داريم. نظام بانکي، پتروشيمي، کشتيراني و غيره ديگر مواردي است که مطرح مي‌‌شود. اينکه فروش نفت ايران صفر شود، حرف پوچ و بيهوده‌‌اي است که جواب آن داده شد. ما به دنبال اين هستيم که به جز سهيمه اوپک محدوديت ديگري نداشته باشيم.
سخنگوي دولت درباره سفر علي اکبر ولايتي به روسيه گفت: در اين سفر همه توافقاتي که وجود داشت، روسيه بر آنها باقي بود و نه تنها انگيزه‌‌‌اش تقليل پيدا نکرده بلکه انگيزه مضاعفي داشتند و آمادگي سرمايه‌‌گذاري عظيمي‌در طرح‌هاي زيربنايي ما دارند. نوبخت درباره قطع صادرات برق از ايران به عراق ابراز داشت: صادرات برق به عراق داشتيم اما در شرايط فعلي که ما خودمان کمبود برق داريم، چنين کاري انجام نمي‌‌شود.
وي در واکنش به تاکيد خطيب نماز جمعه تهران مبني بر لزوم استقلال بانک مرکزي از دولت گفت: اين مسئله خوبي است و به دنبال آن هستيم اما يک خطيب ديگر از همان تريبون، بانک مرکزي را موظف به پرداخت بدهي موسسات مالي و اعتباري کردند. اين حرف لوکسي است اما يادمان نرود بانک مرکزي مستقل شود، ديگر نهاد دولتي و مردمي‌نخواهد بود و ما نمي‌‌‌توانيم مساله لوکسي را خارج از بافت اقتصادي کشور بيان کنيم پس بايد يک مکتب اقتصادي داشته باشيم و بر پايه آن اظهارنظر کنيم. وي درخصوص اظهارات اخير احمد توکلي مبني بر نرخ ارز ٣٥٠٠ تومان و اصلاح نظام کوپني گفت: در هر شرايطي کالاهاي اساسي مردم را امکان ندارد با قيمتي بيشتر از ٤٢٠٠ يا ٤٣٠٠ وارد کنيم. رئيس‌‌‌‌جمهور هم اعلام کردند که همه کالاهايي که با ارز دولتي وارد مي‌‌‌شود، اعلام شوند. براي ما قابل تحمل نيست زماني که بيش از ١١ ميليارد دلار ارز دولتي داده‌‌‌ايم، مردم سختي بکشند و از دستگاه‌‌‌هاي نظارتي مي‌‌‌خواهيم برخورد جدي داشته باشند.
نوبخت درباره شايعات مطرح شده درخصوص ارتباط خاموشي‌‌هاي اخير با توافقنامه پاريس ابراز داشت: کاهش ١٢ درصدي مصرف سوخت‌‌هاي فسيلي در اين توافقنامه وجود دارد اما ارتباطي با خاموشي‌‌هاي اخير ندارد.
وي درخصوص نرخ بنزين و نان بيان کرد: بازگشت کارت‌‌‌‌هاي سوخت به جايگاه‌ها براي کنترل مصرف است و نظام کنترلي ما را قوي مي‌‌‌کند، اما لزوما معناي دونرخي شدن بنزين و سهميه‌‌‌بندي را ندارد.
وي با تاکيد بر اينکه براي نان يارانه سنگيني پرداخت مي‌‌‌کنيم، يادآور شد: ما بايد با تسهيلات و امتيازاتي ارائه مي‌‌دهيم که به آنها کمک شود. دولت تحت فشار است اما دلش مي‌‌خواهد به آنها کمک کند اما به دليل کمبود منابع نمي‌تواند خيلي از کارها را انجام دهد.
وزير اطلاعات از بازگشت 21 هزار ميليارد تومان به بيت المال خبرداد؛
وزير اطلاعات با بيان اينکه در کنار تامين و حمايت از امنيت اقتصادي، با فساد اقتصادي نيز بايد مبارزه بي امان داشته باشيم گفت: طي يک سال گذشته در نتيجه پيگيري موارد فساد اقتصادي در کشور، 21 هزار ميليارد تومان به بيت المال بازگردانده شد.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام محمود علوي در نشست شوراي اداري استان زنجان افزود: بنا به فرمايش رهبر معظم انقلاب، مبارزه با فساد اقتصادي بيش از آنکه اعلامي‌باشد، اعمالي ست، بنابراين با موارد فساد بايد بدون تعارف برخورد کنيم.
حجت الاسلام علوي با بيان اينکه وزارت اطلاعات در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادي است، خاطرنشان کرد: ما نياز به سلامت اقتصادي داريم چرا که اقتصاد يک کشور زماني مقاوم خواهد بود که در آن فساد نباشد.
وي گفت: شرايط حاضر نخستين گردنه‌اي نيست که مقابل حرکت کشور قرار گرفته و مردم انقلابي ايران گردنه‌هاي زيادي را در 40 سال گذشته با موفقيت و سربلندي پست سر گذاشته است.
وي به پيشرفت‌هاي کشور در زمينه‌هاي مختلف به ويژه در مواضع راهبردي اشاره کرد و افزود: امروز جبهه مقاومت در اوج قدرت قرار گرفته و جمهوري اسلامي‌سنگر به سنگر پيشروي کرده و هر بار که دشمن به ترفند پيچيده‌اي دست زده، اين ترفند با هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب، نقش بر آب شده است.
وي به لزوم حرکت حساب شده در برابر دشمن تاکيد کرد و گفت: اگر علت خيلي از مسائلي را که با آنها مواجه هستيم جستجو کنيم، منشا حدود 70 درصد مشکلات خودمان هستيم و دشمن نقشي در آن ندارد بلکه از آن بهره برداري مي‌کند.
وي به نارآمي‌هاي دي ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: پيام دي ماه 96 را خودمان به خودمان داديم نه دشمن؛ اگر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را عملياتي کنيم و نقشه راه تنظيم شده‌اي را داشته باشيم، به طور قطع دشمن نمي‌تواند کاري از پيش ببرد.
علوي با بيان اينکه اکنون دشمن بدون نقاب وارد عرصه نبرد شده است، خاطر نشان کرد: اين جنگ، جنگ اقتصادي است و ما نيز بايد برنامه ريزي متناسبي با آن داشته باشيم.
وي صبر و تحمل در برابر ناملايمات را از ديگر عوامل مهم پيروزي در برابر دشمن برشمرد و گفت: اگر مردم احساس کنند مشکلات پيش آمده از ناحيه دشمن است، بر مشکلات صبر مي‌کنند ولي اگر احساس کنند نارسايي‌ها بر اثر سهل انگاري و ناکارآمدي مسئولان است تحمل مشکلات برايشان سخت مي‌شود.
وزير اطلاعات به ضرورت پرهيز از سياه نمايي و يأس آفريني در جامعه تاکيد کرد و گفت: سياه نمايي‌هايي که از تريبون‌هاي مختلف پي گرفته مي‌شد به حوادث دي ماه 96 منجر شد. سياه نمايي‌ها به جاي اينکه بخشي از نظام را به زانو درآورد، به تمام نظام آسيب وارد مي‌کند.
وي به لزوم انعکاس خدمات و برجسته کردن اقدامات دولت در رسانه ملي اشاره کرد و گفت: انتقاد بايد در تريبون‌هاي مختلف و رسانه‌ها با زبان منصفانه و مشفقانه و اميد آفرين باشد.
وزير اطلاعات از دستگيري يک گروه تروريستي چهار نفره در کشور در چند روز اخير خبر داد و گفت: داعش سرزمين را ازدست داده ولي اسلحه را زمين نگذاشته و همواره در فکر ضربه زدن به امنيت کشورهاي اسلامي‌به ويژه ايران است.وي به اشراف اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (ع) اشاره کرد و افزود: روز گذشته نيز با رصد اطلاعاتي انجام شده، يکي از سر تيم‌هاي قاچاق مواد مخدر در کشور به هلاکت رسيد.
عراقچي پس از مذاکره با مسوولان دهلي‌نو خبرداد؛
معاون وزير خارجه در خصوص مذاکرات ايران و هند گفت: مذاکرات خوبي داشتيم و من فکر مي‌کنم اراده کافي در دولت هند براي استمرار همکاري‌هاي بين هند و ايران وجود دارد. سيدعباس عراقچي در ديدارهاي جداگانه‌‌‌اي با ويجي گوکله، قائم مقام وزارت امور خارجه هند و ام‌جي اکبر، وزير مشاور در وزارت امور خارجه هند، آخرين تحولات مربوط به برجام و چگونگي استمرار همکاري‌هاي دو کشور پس از خروج آمريکا از اين توافق را مورد بحث و بررسي قرار دادند. طرفين برجام را دستاورد مهم ديپلماسي و متعلق به کل جامعه بين‌المللي دانسته و بر ضرورت پايبندي همه طرف‌ها و اجراي کامل مفاد آن تاکيد کردند.
به گزارش ايلنا، معاون وزير خارجه کشورمان در جريان اين سفر با بيان اينکه در اين مذاکرات درباره روابط دو جانبه در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و کنسولي و مسائل مختلف منطقه از جمله افغانستان و پاکستان با طرف‌هاي هندي گفت‌وگو کرده است، گفت: برجام و ادامه همکاري‌هاي هند و ايران از مهمترين موضوعاتي بود که در نشست‌ها با مقامات هندي مطرح شد. وي افزود: خروج آمريکا از برجام مشکلاتي را براي خيلي از کشورها ايجاد کرده و ما با کشورهايي که شرکاي تجاري ما هستند از جمله هند مشغول رايزني هستيم که چگونه بتوانيم همکاري‌هاي خود را با شرايط جديد منطبق کنيم. معاون وزير امور خارجه ادامه داد: ما در دوره پيش از برجام و تحريم‌هاي قبلي با ايجاد سازوکارهايي با دولت هند توانستيم همکاري‌هاي اقتصادي را در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي ادامه دهيم. عراقچي اضافه کرد: شرايط فعلي به مراتب آسان‌تر از گذشته است چراکه در حال حاضر تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و تحريم‌هاي شوراي امنيت که براي همه کشورها الزام آور است، وجود ندارد.
مشاور رئيس‌جمهور از غرب منهاي ترامپ گفت؛
مشاور رئيس‌جمهور گفت: هلسينکي نشان داد که غرب يعني اروپا و آن "آمريکاي ديگر" که عليه آمريکاي ترامپ متحد شده‌اند. جاي ما کجاست؟ زمان آن است که با آمريکاي ضدترامپ و با "غرب منهاي ترامپ" گفت‌وگو کنيم. به گزارش ايلنا، حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور با اشاره به ديدار روز گذشت پوتين و ترامپ در يادداشتي نوشت:«فکر مي‌کردند ديدار هلسينکي روز غمگيني براي ايران باشد اما اکنون مقامات سابق آمريکا و برخي سناتورها و چهره‌هاي اروپايي مي‌گويند روز غمگيني بود براي آمريکا! وي در اين يادداشت افزود: پيش چشمان ما اتفاق غريبي در حال رخ دادن است. فکرش را بکنيد ترامپ در همان حال که در نشست جي ۷ در کانادا متحدين سنتي غرب را مي‌کوبد، در حالي که در اروپا مي‌گويد اتحاديه اروپا دشمن است، به پوتين که مي‌رسد پاهايش شل مي‌شود و در دعواي جامعه اطلاعاتي آمريکا و پوتين جانب پوتين را مي‌گيرد. مشاور رييس جمهور تاکيد کرد: نگراني کارشناسان و مقامات سابق اين است که مي‌گويند ترامپ شکافي ميان آمريکا و متحدان افکنده که به آمريکا لطمه مي‌زند و ديگران از اين شکاف استفاده مي‌کنند. يعني اين روسيه و نه ايران است که در شکاف غرب و آمريکا مستقر شده است. اين يک فرصت است براي بهبود رابطه با غرب. اکنون چيزي به نام "غرب منهاي ترامپ" داريم. مفهوم جديدي از غرب که از اروپا و کانادا شروع مي‌شود و آمريکا را به دو نيم تقسيم مي‌کند. آشنا با تاکيد بر اينکه اکنون با ترامپ مفهوم غرب متحول شده است گفت: سخنراني مکرون که ترامپ را در آغوش گرفت وترامپيسم را در کنگره کوبيد نشانه‌اي از تولد مفهوم جديد "غرب" است. هلسينکي نشان داد که غرب يعني اروپا و آن "آمريکاي ديگر" که عليه آمريکاي ترامپ متحد شده‌اند. جاي ما کجاست؟ زمان آن است که با آمريکاي ضدترامپ و با "غرب منهاي ترامپ" گفت‌وگو کنيم.
ناطق نوري نياز امروز کشور را تشريح کرد؛
يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام استفاده بهينه و بجا از نيروهاي متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پيشرفت جامعه عنوان و تاکيد کرد: آنچه که امروز در اداره کشور مورد نياز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانيت است. اگر در جامعه‌اي مديري هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد بر اساس عقلانيت آن جامعه رشد و پيشرفت خواهد کرد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام علي‌اکبر ناطق نوري گفت: شهيد بهشتي معتقد بود که مدير کسي نيست که زياد بدود و کار کند بلکه مدير فردي است که بينديشد، فکر و برنامه‌ريزي کند و از انسان‌هاي متخصص و متدين در جاي خود استفاده نمايد. يکي از مشکلات امروز کشور نيز مربوط به حوزه مديريتي است. رييس پيشين دفتر بازرسي مقام معظم رهبري افزود: گاهي برخي از مديران آنقدر سرگرم مسائل خرد مي‌شوند که به برنامه‌ريزي، فکر کردن و استفاده بهينه از نيروها نمي‌رسند و گاهي نيز بر اين بي‌برنامگي مسائلي از جمله گرايشات سياسي، جناحي و باندي اضافه مي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه تخصص، تعهد و اخلاق از ويژگي‌هاي شايسته‌سالاري است، به بيان خاطره‌اي از روند انتخاب رييس صداوسيما در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي‌پرداخت و گفت: در ابتداي انقلاب هنوز اينگونه نبود که رييس صداوسيما را امام يا رهبري تعيين نمايند و به اين صورت بود که شوراي انقلاب فردي را در اين زمينه انتخاب مي‌کرد. در آن ايام من که مسئوليتي در جهاد سازندگي داشتم براي انجام کاري نزد آيت‌الله بهشتي در ديوان عالي رفتم. وي ادامه داد: هنگامي‌که در کنار آيت‌الله بهشتي بودم، براي ايشان ليستي از اسامي‌افراد داراي صلاحيت براي رياست بر صداوسيما ارسال کرده بودند و ايشان نيز آن ليست را بررسي و در کنار برخي اسامي‌علامتي به نشانه تاييد قرار داده بودند. آيت‌الله بهشتي ليست مذکور را به من نشان دادند و از من نيز خواستند که راجع به آن نظر خود را بيان کنم، هنگام مشاهده ليست به نام فردي بر خوردم که آيت‌الله‌هاشمي‌در کنار نام او علامتي به نشانه تاييد قرار داده بود. اين در شرايطي است که آن فرد نسبت به ايشان بي‌مهري‌هاي بسياري ابراز کرده بودند.