جزئيات برخورد نفتکش ايراني در ميانه خليج فارس
شرکت نفت فلات قاره ايران اعلام کرد: شناور فرآورشي و ذخيره‌سازي کوروش مستقر در لايه نفتي پارس جنوبي که ۲۳ تيرماه امسال دچار حادثه شده بود، در مدار است و توليد در اين ميدان ادامه دارد. به گزارش وزارت نفت، محمدحسين دانشفر، مدير امور توليد شرکت نفت فلات قاره ايران در خصوص جزئيات برخورد نفتکش ايراني در ميانه خليج فارس اظهار داشت: حدود ساعت ۳ بامداد روز ۲۳ تيرماه، به دليل شرايط بد جوي، جريان‌هاي شديد آب و در نهايت چرخش نفتکش SOL از موقعيت خود، برخوردي بين نفتکش صادراتي SOL و شناور فرآورشي و ذخيره‌سازي کوروش مستقر در لايه نفتي پارس جنوبي به وقوع پيوست و سبب بروز خسارت‌هايي جزيي به بدنه، هوز و تجهيزات بارگيري شد.





قطعي آب، دامن دماوند را هم گرفت
قطعي آب به دماوند نيز رسيد؛ باور اين خبر براي بسياري که سابقه منابع آبي اين شهرستان را مي‌شناسند سخت است اما اين پيامد ويلاسازي‌ها در اين منطقه است.شهري که همواره به خوش آب و هوايي معروف بوده امسال و در فصل تابستان با توجه به افت آب‌هاي زيرزميني و کاهش بارش‌هاي فصلي درگير قطعي آب شده است.مردم دماوند علاوه بر قطعي آب اين روزها شاهد قطع برق نيز هستند به گفته فرماندار، اين خاموشي‌ها برگرفته از شهر تهران است.به گزارش ايرنا، امسال مناطق جنوبي شهرستان دماوند همچون گيلاوند، روستاهاي مراء، آينه ورزان، زرين دشت، زان، شهرهاي کيلان و آبسرد و همچنين برخي مناطق شهر رودهن با قطعي برق و گاها آب مواجه هستند.






محدوديتي براي توسعه انرژي پاک وجود ندارد
جلسه رفع موانع سرمايه گذاري برگزار شد و در اين جلسه مدير کل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: محدوديتي براي توسعه انرژي پاک در استان تهران وجود ندارد.
به گزارش زيست آنلاين، کيومرث کلانتري مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران با اشاره به مشکل شرکت نيروگاه دربندسر گفت: در استان تهران هيچ محدوديتي براي توسعه برق خورشيدي و انرژي پاک وجود ندارد و در شکل گيري فعاليت‌ها بايد قانون مناطق حفاظت شده و عدم واگذاري به غير رعايت شود. در ادامه گل محمدي معاون استانداري تهران نيز گفت:جلسه‌اي براي بررسي آب سد نمرود و تقسيم بندي آب کشاورزي و صنعتي در آن منطقه با حضور استاندار و وزير نيرو برگزار مي‌شود.
امضاي سند اقدام مشترک توسعه کاربردهاي فناوري‌هاي نوين
وزير نيرو و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات براي ايجاد اشتغال، رونق اقتصادي و افزايش بهره وري در حوزه‌هاي آب و برق با بهره‌گيري از ارتباطات و فناوري اطلاعات، امضاي سند اقدام مشترکي را امضا کردند.
به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو، سند اقدام مشترک دو وزارتخانه در زمينه توسعه کاربردهاي فناوري‌هاي نوين فاوا (ICT) در صنعت آب و برق با حضور وزير نيرو و وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات (سه شنبه) در محل وزارت نيرو امضا شد.
بر اساس اين سند که براي توسعه کاربردهاي فناوري‌هاي نوين ارتباطات و فناوري اطلاعات در صنعت آب و برق تهيه و تدوين شده، ايجاد 100 هزار فرصت شغلي در بستر ICT و در قالب 20 هزار شرکت کسب و کار نوپا، هزار شرکت متوسط، يکصد شرکت بزرگ و پنج شرکت بين المللي پيش بيني شده است.
با اجراي اين سند ضمن ايجاد فرصت‌هاي شغلي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات صنعت برق، کنتورهاي آب و برق، کليدها، پست‌هاي برق و روشنايي معابر هوشمند ميشود و ميزان مصرف آب و برق کاهش پيدا مي‌کند.
سد گتوند، نقشي در شوري آب كارون ندارد
پيرو شدت يافتن بيان ابهامات و نگراني‌ها طي روزهاي گذشته مبني بر نقش سد گتوند در شوري آب كارون، سرپرست شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، با تاکيد بر لزوم يکپارچگي در مديريت آب کارون، به عنوان نياز حياتي اين روزها، توضيحاتي ارائه كرد.به گزارش روابط عمومي‌شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران،مهندس بهروز مرادي، با بيان اينكه آب رها شده توسط سد گتوند، به فاصله مكاني اندكي توسط ايستگاه‌هاي هيدرومتري به لحاظ كيفيت مورد پايش دائم قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: «بر اساس داده‌هاي حاصل از اين دستگاه‌ها، كيفيت آب عبوري از سطح مقطع اين سد، به نسبت زمان‌هاي پيش از آبگيري سد، شاهد بهبود و پايداري است، به گونه‌اي كه تقريبا تمامي‌اراضي مشروب از سد گتوند، من جمله كشتزارهاي گياهان حساس به كيفيت آب، شاهد رشد و بعضا جهش در ميزان توليد و افزايش شاخص عملكرد در واحد سطح بوده اند.»
قطع صادرات برق به عراق طبق توافقنامه بود
وزير نيرو در مورد توقف صادرات برق به عراق گفت: طبق توافقنامه عمل شد تا در شرايطي که نياز شديدي داريم، اولويت با تامين نيازهاي داخل کشور باشد.
به گزارش ايرنا، «رضا اردکانيان» (سه شنبه) در مراسم امضاي سند برنامه اقدام مشترک بين وزارتخانه‌هاي نيرو و ارتباطات در جمع خبرنگاران افزود: هر قرارداد و موافقتنامه مبادله انرژي، چارچوب‌ها و الزماتي دارد که از جمله اينکه کشور صادرکننده در مواقعي که خود نياز شديدي دارد ابتدا به تامين آن بپردازد.وي ادامه داد: کشور همسايه ما نيازهاي زيادي به برق دارد؛ به ويژه در فصل تابستان که بخشي از آن از طريق خطوط انتقال انرژي از ايران تامين مي‌شده است.وزير نيرو افزود: با طرف عراقي در تماس مستمر هستيم و وزير انرژي عراق بتازگي در ايران بود و در جريان محدوديت‌هاي ما قرار دارد.اردکانيان با بيان اينکه ايران براي توسعه ارتباطات خود با کشورهاي همسايه درصدد برقراري خط انتقال ديگري با کشور ترکمنستان و يک خط انتقال ديگر با جمهوري ارمنستان است.
وزيرخارجه فرانسه تاکید کرد؛
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
وزير خارجه فرانسه روز دوشنبه بر ضرورت فراهم آوردن شرايط براي فروش نفت ايران تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژان ايو لودريان در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: اتحاديه اروپا، چين و روسيه که توافق هسته‌اي سال 2015 با ايران را امضا کردند، بايد براي ايجاد يک مکانيزم مالي اقدام کنند که به ايران تضمين دهد که مي‌تواند به صادرات نفت خود ادامه دهد.
'فدريکا موگريني' مسئول ارشد سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در پايان نشست وزراي خارجه عضو اتحاديه اروپا گفت: 28 کشور عضو اتحاديه اروپا در آخرين نشست خود موضوع مسدود سازي تحريم‌هاي آمريکا عليه شرکت‌هاي اروپايي را بررسي کرده‌اند و تمام راه‌ها را براي ادامه همکاري با ايران در نظر خواهيم گرفت.
کشورهاي اروپايي، ضمن ابراز نگراني از اين اقدام دولت واشنگتن، راه‌هاي مقابله از شرکت‌هاي اروپايي در مقابل تهديدهاي دونالد ترامپ را بررسي مي‌کنند که مهمترين آن 'قانون مسدود سازي' است.
' قانون مسدود سازي' اتحاديه اروپا مي‌تواند از شرکت‌هاي اروپايي در برابر تحريم‌ها چه فراسرزميني و چه ملي که از سوي کشور ثالث اتخاذ مي‌شود حمايت کند. اين قانون بايد بلافاصله اجرا شود. در غيراين صورت شرکت‌هاي اروپايي در ترديدي غيرقابل تحمل در انتظار نتيجه مذاکرات باقي خواهند ماند. اين تنها به خواسته سياسي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا بستگي دارد.
قانون موسوم به 'قانون مسدودکننده' يا 'مقررات مقابله‌اي' به اتحاديه اروپا اين امکان را خواهد داد تا با ناديده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌هاي ايالات متحده، در برابر تحريم‌هاي فراسرزميني آمريکا پس از خروج يکجانبه اين کشور از برجام بايستد. اين قانون رعايت تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را براي شرکت‌هاي اروپايي ممنوع مي‌کند. همچنين شرکت‌هايي که اين قانون را رعايت نکنند مي‌توانند مجازات شوند.رئيس‌جمهوري آمريکا چندي پيش، با تکرار اتهام و توهين عليه ايران اعلام کرد که دولتش ديگر در برجام نخواهد ماند. 'فدريکا موگريني' مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا تأکيد کرد که اين اتحاديه به توافق هسته‌اي با ايران پايبند است. سران انگليس، آلمان و فرانسه نيز با انتشار بيانيه‌هاي جداگانه‌اي حمايت خود را از برجام اعلام کردند.
واشنگتن استثناهايي براي تحريم ايران قايل مي‌شود
وزير خرانه داري (دارايي) آمريکا گزارش داد؛ واشنگتن در برخي موارد معافيت‌هايي براي کشورهايي که به زمان بيشتري براي کاهش تدريجي واردات نفت خام ايران نياز دارند، درنظر خواهد گرفت.
به گزارش رويترز؛ منوچين در اين سخنان که روز جمعه به خبرنگاران گفته بود، اما انتشار آن تا (دوشنبه) ممنوع بود، در باره اظهارنظرهاي ديگر مقام‌هاي آمريکا که گفته بودندهيچ استثنايي در مورد تحريم نفتي ايران درنظر گرفته نخواهد شد، چنين توضيح داد:ايالات متحده قصد دارد همزمان با ازسرگيري تحريم‌هاي تهران، از ايجاد اختلال در بازارهاي جهاني نفت، جلوگيري کند.
منو چين که به همراه مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا به عنوان عضو هيات بلندپايه کشورش براي ملاقات با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئيس جمهوري آينده مکزيک به اين کشور آمريکاي لاتين رفته بود، در مسير بازگشت، افزود: ما مي‌خواهيم خريد نفت ايران به صفر برسد، اما در برخي موارد اگر خريداران نتوانند به سرعت آن را اجرا کنند، استثناهايي در نظر خواهيم گرفت.
رويترز افزود:دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا پس از خروج از توافق هسته‌اي 2015 ميان ايران و 6 قدرت عمده جهان برخلاف نظر و توصيه هم پيمانانش دراروپا و ديگر نقاط جهان، بر کشورها براي قطع کامل واردات نفت ايران از ماه نوامبر و همزمان با ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران فشار مي‌آورد.
منوچين گفت که در حاشيه نشست وزيران دارايي گروه 20 در بوينس آيرس که از 19 تا 22 ژوئيه (28-31 تير ماه) برگزار مي‌شود، با همتايانش در کشورهاي توسعه يافته و در حال رشد ديدار و گفت و گو خواهد کرد و احتمال دارد که تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ايران نيز در اين مذاکرات مطرح شود.
وزير دارايي آمريکا افزود: ما بسيار دقيق گفته‌ايم که هيچ معافيتي براي چشم پوشي از نقض تحريم‌ها و استثنايي درکار نيست، اما مي‌خواهيم در کاهش ميزان خريد نفت ايران در بازارهاي انرژي، بسيار با دقت اقدام کنيم تا اطمينان يابيم که خريداران، زمان کافي در اختيار داشته باشند.
وي افزود:واشنگتن براي متحدانش روشن کرده است که انتظار دارد که تحريم‌ها عليه ايران را اجرا کنند، اما اگر مورد بخصوصي وجود داشته باشد، ما آماده شنيدن آن هستيم.
به نوشته روزنامه فيگارو؛ برونو لومر وزير دارايي فرانسه روز يکشنبه گفت: واشنگتن درخواست پاريس را براي معافيت شرکت‌هاي فرانسوي فعال در ايران (از تحريم‌ها)، رد کرده است. پمپئو نيز روز جمعه به خبرنگاران گفت که در باره طرح‌هاي واشنگتن براي ازسرگيري تحريم‌ها عليه تهران با همه کشورها جز يکي سخن گفته، اما نام کشوري را هنوز که با آن مشورت نکرده است، ذکر نکرد.
حسن روحاني رئيس جمهوري کشورمان روز شنبه گفت که واشنگتن با از سرگيري تحريم‌ها عليه ايران، بيشتر از گذشته منزوي شده است. کارشناسان پيش بيني کرده بودند که رئيس جمهوري آمريکا به دليل ترس از بالا رفتن قيمت نفت و فشار افکار عمومي‌از موضع خود در خصوص قطع صادرات نفت ايران کوتاه خواهد آمد. حسين کاظم پور اردبيلي نماينده ايران درسازمان کشورهاي صادرکننده نفت(اوپک) نيز در نامه‌اي از دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا خواسته بود که به جاي «توسل به ذخيره راهبردي نفت آمريکا براي کاهش بهاي نفت»، به تحريم صادرات نفتي ايران پايان دهد.
اردبيلي افزوده بود:عربستان سعودي، امارات متحده عربي و روسيه ادعاکردند که مي‌توانند خلا 2.5 ميليون بشکه‌اي را در روز، جبران کنند.اين يک اشتباه محاسباتي بوده آقاي رئيس جمهور: شما به دام آن‌ها افتاده‌ايد و قيمت نفت بالا خواهد رفت. اگر ما در ايران تنها يک ماه صادرات نفت مان را متوقف مي‌کرديم تا نشان دهيم که مي‌توانيم چه بلايي بر سر اقتصاد دنيا بياوريم، در تصميم خود تجديدنظر مي‌کرديد. اما ما يک کشور متمدن و يک دولت مسئول هستيم.»
ريزش قيمت نفت متوقف شد
قيمت نفت به دنبال گسترش اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ که نگراني‌ها نسبت به اختلالات بيشتر عرضه به بازار را تقويت کرد، در معاملات روز سه‌شنبه از پايين‌ترين قيمت خود در بيش از سه ماه اخير فاصله گرفت و افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، بهاي معاملاتي آتي نفت برنت ۳۶ سنت يا ۰.۵ درصد افزايش يافت و به ۷۲.۲۰ دلار در هر بشکه رسيد. قيمت نفت برنت روز دوشنبه ۴.۶ درصد صعود کرد و در يک مقطع به پايين‌ترين رکورد از اواسط آوريل رسيد.
بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با سه سنت افزايش، به ۶۸.۰۹ دلار در هر بشکه رسيد، در حالي که روز دوشنبه ۴.۲ درصد سقوط کرد.
اعتصاب کارکنان نفتي در نروژ روز دوشنبه پس از اين‌که کارفرمايان به درخواست‌هاي اتحاديه براي پيشنهاد دستمزد جديد پاسخ ندادند تشديد شد و صدها نفر ديگر دست از کار کشيدند. اين اعتصاب که اواخر روز گذشته آغاز شد تاکنون تاثير محدودي روي توليد نفت نروژ داشته، اما برخي از شرکت‌هاي حفاري نسبت به احتمال لغو قرارداد در صورت ادامه اعتصابات به مدت يک ماه يا بيشتر، هشدار دادند.
در ماه‌هاي اخير، آمار ورود کارت‌هاي مهاجر به استان مرزي سيستان و بلوچستان افزايش يافته است که اين موضوع سبب ايجاد مشکل در مديريت سوخت استان مي‌شود.
به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، مصطفي نخعي، مدير شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه چابهار از سرازير شدن کارت‌هاي سوخت مهاجر به اين منطقه خبر داد و گفت: کارت‌هاي سوخت مهاجر به صورت بي‌رويه وارد منطقه چابهار و استان سيستان و بلوچستان مي‌شود که روند مديريت و کنترل مصرف فرآورده‌هاي نفتي در استان را با مشکل روبه‌رو مي‌کند.
وي افزود: بايد با اعمال کنترل و نظارت بيشتر، مانع از ورود کارت‌هاي سوخت مهاجر به استان شويم. اين اقدام گامي‌مهم براي حفظ سرمايه‌هاي عظيم ملي است.
وي تاکيد کرد: اقدام‌هاي سازنده‌اي در اين زمينه انجام شده، اما لازم است همه دستگاه‌هاي متولي براي ساماندهي و کنترل سهميه‌بگيران محلي با يکديگر همکاري کنند.
شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با هدف تامين منافع استان‌هاي مرزي، آمادگي خود را براي صادرات رسمي‌فرآورده‌هاي نفتي از مرز استان آذربايجان غربي به کشورهاي همجوار اعلام کرد.
به گزارش ايسنا، سيدمحمدرضا موسوي‌خواه، درباره فروش مرزي سوخت در منطقه شمال‌غرب کشور، از استانداري آذربايجان غربي به سبب ساماندهي فروش سوخت به مرزنشينان استان قدرداني کرد و گفت: آماده صادرات رسمي‌فرآورده‌هاي نفتي از مرزهاي استان هستيم.وي تصريح کرد : اميدواريم در امضاي قراردادهاي صادرات نفت از مرزهاي استان، منافع استان آذربايجان غربي تامين شود.بر اساس اين گزارش، ترکيه و گرجستان مايل به برقراري و تداوم صادرات سوخت و فرآورده‌هاي نفتي از مرزهاي استان آذربايجان غربي هستند.
رييس جمهور روسيه در اظهاراتي اعلام کرد مسکو و واشنگتن مي‌توانند براي آرام کردن نوسان در بازار نفت همکاري کنند.
به گزارش ايسنا، روسيه با اوپک و ساير کشورهاي توليدکننده خارج از اوپک از سال ۲۰۱۷ براي مديريت حدود نيمي‌از عرضه نفت جهان پيمان همکاري بسته است. اين کشورها پس از اينکه قيمت نفت در سال ۲۰۱۶ به پايينترين حد در ۱۲ سال گذشته سقوط کرد و اقتصادهاي وابسته به نفت را در مضيقه قرار داد، دست به کار شدند و تحت يک پيمان نفتي، ميزان عرضه خود را محدود کردند.
آمريکا در اين پيمان مشارکت ندارد. قانون آمريکا شرکت‌هاي آمريکايي را از همکاري براي کنترل قيمت‌ها منع کرده و يک گروه در کنگره آمريکا اخيرا طرحي را براي مجازات اوپک به دليل دستکاري قيمت‌ها احيا کرده است.
ولاديمير پوتين در جريان يک کنفرانس مطبوعاتي با دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا که روز دوشنبه در هلسينکي برگزار شد، يک همکاري نفتي را مطرح کرد و گفت: تصور مي‌کنم که ما به عنوان يک توليدکننده بزرگ نفت و گاز و آمريکا به عنوان يک توليدکننده بزرگ نفت و گاز، مي‌توانيم با يکديگر براي ساماندهي بازارهاي بين المللي همکاري کنيم زيرا هيچ کدام از ما به ريزش قيمت‌ها علاقمند نيستيم.
مديرعامل نيروگاه‌هاي حرارتي کشور: امسال ۹۵ درصد برق کشور از نيروگاه‌هاي برق حرارتي در حال تأمين است و اين موضوع در دو سه سال اخير نيز چنين بوده است. محسن طرز طلب گفت: آمادگي نيروگاه‌هاي حرارتي کشور پارسال در زمان پيک 99 درصد بود اما امسال به دليل اتفاقاتي که در برخي از واحدهاي نيروگاهي پيش آمد به 98 درصد رسيده است.وي گفت: در دو نيروگاه بزرگ کشور واحدهايي در دو هفته اخير دچار مشکل شدند و باعث شد اين واحدها از مدار خارج شوند مانند نيروگاه نکا که پره توربين يک واحد 400 مگاواتي آن شکست و تلاش مي‌کنيم به زودي به مدار برگردد و نيروگاه ديگري که متعلق به بخش خصوصي است در استان گلستان دچار نقص فني شد.طرزطلب افزود: در دو سه هفته آينده با به مدار آمدن هر دو نيروگاه مجدد به آمادگي حدود 99 درصد مي‌رسيم.وي گفت: ميزان توليد نيروگاه‌هاي کشور 52 هزار مگاوات است که 48 تا 49 هزار مگاوات آن از نيروگاه‌هاي حرارتي تأمين مي‌شود.مديرعامل نيروگاه‌هاي حرارتي کشور با اشاره به اينکه قرار بود از ابتداي سال 96 تا پيک 97 سه هزار مگاوات نيروگاه حرارتي وارد مدار شود افزود: 2200 مگاوات آن در پايان سال 96 به مدار آمده و 800 مگاوات ديگر از تعهدات ما محقق نشد.