واکنش بازارها به ملاقات پوتين و ترامپ
عملکرد بورس‌هاي اروپايي به ديدار سران آمريکا و روسيه متفاوت بود به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بازار ارز، دلار در برابر ين و پوند بالا رفت و بهاي نفت نيز کاهش يافت. ميشائل هيوسون- تحليل گر بازار موسسه " سي ام سي" گفت: شروع معاملات هفتگي در اروپا به مانند بورس‌هاي آسيايي چندان از حجم بالايي برخوردار نبود. در بورس وال استريت آمريکا نيز عملکرد مشابهي مشاهده شد و علي رغم افزايش فروش بخش خرده فروشي و عملکرد خوب گروه بانکي در کسب سود، هم شاخص " داوجونز"، هم " اس اند پي ۵۰۰" و هم " نزدک کامپوزيت" با کاهش به کار خود خاتمه دادند.
پس از پايان مثبت معاملات هفته گذشته، در معاملات ديروز به دليل نگراني‌ها از تشديد دامنه جنگ تجاري بين ۲ اقتصاد بزرگ جهان يعني چين و آمريکا، معامله گران باز هم روي به عرضه آوردند. چين گفته است که نرخ رشد سه ماهه دوم اين کشور ۶.۷ درصد بوده است که بهتر از سطح هدفگذاري شده دولت اما کمتر از رشد سه ماهه نخست سال بوده است.




6 ميليارد ريال گلريزان براي آزادي زندانيان
 دامنه پويش‌هاي مشارکت‌هاي مردمي‌آزادسازي زندانيان جرايم غير عمد به راديو ايران رسيد تا در قالب اين پويش طي ماه مبارک رمضان ماه همدلي و احسان، 6 ميليارد ريال از سوي مردم اهدا شود. به گزارش ايرنا معاون صداي جمهوري اسلامي‌ايران در اين آيين گفت: تکليف رسانه در ماه مبارک و ملکوتي رمضان دو چندان است، توجه مردم به رعايت حق الناس به عنوان اولين گام در تعالي روح، بخش اذان گويي و بخش‌هاي ويژه افطار در اولويت برنامه‌هاي راديو قرار گرفت که نتيجه ارزيابي برنامه‌هاي افطاري و سحري به زودي اعلام خواهد شد. حميد شاه آبادي افزود: طي ماه مبارک رمضان شبکه‌هاي مختلف راديو برنامه‌هاي مختلفي تدارک ديدند و برنامه‌هايي با رويکرد طنز کارهاي خود را ادامه دادند و شبکه‌هاي تلاوت و راديو ترتيل، فعاليت قابل توجهي داشتند. وي ايجاد پايگاه جامع قرآن در اپليکيشن ايران صدا را از ديگر اقدامات راديو در ماه رمضان برشمرد و افزود: بيش از 800 عنوان برنامه از 16 شبکه صداي ملي در ماه مبارک رمضان روي آنتن رفت.





وجود 1 کوادريليون تن الماس در دل زمين
پژوهشگران دانشگاه "ام.آي.تي" در بررسي جديدي ادعا کردند که ممکن است جنس بسياري از سنگ‌هاي موجود در لايه‌هاي دروني زمين از الماس باشد. به گزارش ايسنا و به نقل از ام.آي.تي نيوز، پژوهشگران ادعا مي‌کنند که ممکن است يک تا دو درصد قديمي‌ترين سنگ‌هاي گوشته زمين، از الماس تشکيل شده باشند. پژوهش جديد دانشگاه "ام.آي.تي"(MIT) نشان مي‌دهد که الماس‌هاي زيادي در لايه‌هاي داخلي زمين پنهان شده‌اند. شايد اين ادعا، علاقمندان به الماس را به جستجوي آن ترغيب کند اما به گفته دانشمندان، اين الماس‌ها در فاصله بيش از 100 مايل از سطح زمين قرار گرفته‌اند و به اين ترتيب، امکان حفاري براي يافتن آنها وجود ندارد. شايد اين مخفيگاه‌هاي بسيار عميق، در ميان پوسته‌هاي کراتوني قرار گرفته باشند. در زمين‌شناسي، بخشي از پوستهٔ زمين که به پايداري رسيده و در طولاني‌مدت، تنها دچار تغيير شکل اندکي شده است، "کراتون" (craton) يا "پوستهٔ پايا" يا "پاياپوسته" مي‌گويند. ممکن است کراتون‌ها که شبيه به کوه‌هاي وارونه هستند، تا عمق 200 مايلي پوسته و گوشته زمين برسند.





پاداش‌ها به صورت سکه پرداخت شود
بانوي ملي‌پوش دووميداني گفت که اميدوار است پاداش باقي مانده از سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ طبق آيين نامه به صورت سکه پرداخت شود نه واحد پولي. سپيده توکلي پرنده پرش ارتفاع ايران در گفت و گو با ايسنا، در خصوص پاداش‌هاي قهرماني خود اظهار کرد: توقع داريم در آستانه بازي‌هاي آسيايي جوايز سال ۹۵ - ۹۶ که تقريبا يکسال منتظر آن هستيم، معادل روز با ما حساب کنند. او ادامه داد: در جوايز ما دقيقا نوشته شده است سکه و حرفي از واحد پولي عنوان نشده است‌. حتي اگر سکه هم ارزانتر بود اگه همان ارزانتر را هم مي‌دادند کسي اعتراض نمي‌کرد. پرنده ارتفاع ايران گفت: ما با يک دلگرمي‌تمرين مي‌کنيم و مسابقه مي‌دهيم که جوايز مان را بگيريم. دووميداني يک رشته ضعيف نسبت به ساير رشته‌هاست و ما منبع درآمد ديگري نداريم. چشم و اميد ما به جوايزي است که از مسابقات در يافت کنيم. او در ادامه گفت: اين شکل پرداخت در آستانه بازي‌هاي آسيايي باعث دلسردي ما مي‌شود. اميدواريم که اين مشکل ورزشکاران حل شود.
افزايش التهاب بازار با دريافت ماليات از سکه
عبادالله محمدولي در جهان صنعت نوشت: موقعيت اقتصادي کشور طي سه ماه گذشته با توجه به تحريم‌ها دچار مشکلاتي شده که بخشي از آن نيز حاصل بحث‌ها و تنش‌هاي رواني حاکم بر جامعه است. اين بحث‌هاي رواني موجب شده تا تلاطم در بازارهاي گوناگون مخصوصا بازار سکه را شاهد باشيم. اين تلاطم اما تا زماني که تصميمات اقتصادي کشور به عينيت نرسد همچنان ادامه خواهد داشت و بايد در انتظار اجراي مستمر برنامه‌ريزي‌هاي مدون بود. اين موضوع را نيز بايد پذيرفت که به عينيت رسيدن تصميمات در اين مرحله زمانبر است و نبايد در ميانه راه تصميمات را تغيير داد. پيش از کنترل بازار سکه نيز شاهد تصميماتي در ديگر بازارها همچون بازار ارز بوده‌ايم. کنترل اين بازار در مسير تصميماتي انجام شد که در صورت عدم توجه و استمرار بي‌ثمر مانده و هيچ خروجي‌اي نداشت. اما در نهايت بازار ثانويه و تصميمات بعدي آن اندکي در آرامش بازار نقش‌آفريني کرد و فضايي فراهم شد تا در پي آن شرايط به ثبات نزديک شود. نداشتن برنامه مستمر اما اين روند را مختل مي‌کند. در حال حاضر نيز شاهد آن هستيم که سياست بانک مرکزي مبني بر تحويل سکه‌هاي پيش‌فروش شده منجر به کاهش قيمت سکه شد. حباب افزايش قيمت همواره بر اساس تقاضا در بازار تغيير مي‌کند و چنانچه اين حباب با افزايش ارزش بشکند شرايط بهبود قابل توجهي پيدا خواهد کرد. چنانچه سياست‌هاي بالا به پايين اقتصادي کشور تثبيت شود به استمرار بهبود موقعيت اقتصادي کشور کمک قابل توجهي خواهد کرد. خوش‌قولي دولت در استمرار تصميمات خود مانند خوش‌قولي والديني است که فرزندان خود را در انتظار انجام امري قرار داده‌اند. چنانچه والدين احساس امنيت خاطر را در فرزندان نابود کنند آنها نيز نسبت به تصميمات والدين بي‌توجه خواهند ماند. رفتار دولت با مردم نيز از اين چارچوب خارج نيست. اما اظهار نظر اخير دولت مبني بر دريافت ماليات از خريداران سکه موضوعي قابل توجه اما عجيب است. در همين راستا اين مساله روشن است که دولت براي مديريت مسايل کشور نيازمند درآمد است و بخشي از اين درآمد حاصل دريافت ماليات است. اما چگونه اعلام مي‌شود افرادي که از خريد سکه به تعداد زياد سود بالايي به دست آورده‌اند بايد ماليات پرداخت کنند‌ در حالي که بانک مرکزي خود عامل اصلي ضرب و فروش سکه است! پر‌واضح است که بانک مرکزي اين امکان را دارد تا هنگام فروش سکه، طرح دريافت ماليات را نيز مطرح و پيگيري‌هاي آن را اجرايي کند. اعلام دريافت ماليات از دارندگان سکه در حال حاضر فقط اين جو رواني را ايجاد مي‌کند که دولت پول کافي ندارد و به دنبال راه‌حل تازه‌اي براي کسب درآمد است. اين در حالي است که اين موضوع صحت ندارد و دولت با چنين تصميماتي فقط موجب تشديد نابساماني در افکار عمومي‌مي‌شود. با اين روند نمي‌توان انتظار داشت سامان يافتن بازار تداوم پيدا کند و شاهد شوک‌هاي بعدي در بازار سکه نباشيم. اين موضوع روشن است که نقدينگي موجود در بازار مسيري را پيدا خواهد کرد تا سودآور باشد. بازار سکه نيز بيشترين جذابيت را براي جامعه دارد و تقاضاي سکه هر روز بالا مي‌رود.
فناوری
بخش هواپيمايي رولزرويس از مدل عمودپرواز EVTOL رونمايي کرد که به عنوان تاکسي پرنده استفاده مي‌شود و شعاع پروازي ۸۰۵ کيلومتر دارد. اگرچه برند رولزرويس در عرصه توليد خودروهاي لوکس بسيار موفق است، اما نام آن جلوه بيش‌تري در زمينه هوانوردي و ساخت هواپيما دارد. در حال حاضر اين شرکت از دو بخش مجزا تشکيل شده است؛ بخش خودرو نزديک به ۱۳۰۰ نفر خدمه دارد، در حالي که تعداد کارمندان بخش توليد پيشرانه هواپيما حدود ۵۰،۰۰۰ نفر است. بنابراين وقتي که خبري در مورد هواپيماي مفهومي‌عمودپرواز (VTOL) رولزرويس با ظرفيت حمل چهار يا پنج سرنشين و بهره‌گيري از پيشرانه توربيني هيبريدي منتشر شود، ارزش شنيدن دارد. اين خودروساز بريتانيايي به تازگي اعلام کرده است که هواپيماي عمودپرواز رولزرويس در حقيقت يکي ماشين پرنده با شعاع پرواز ۸۰۵ کيلومتر و بيشينه سرعت ۴۰۲ کيلومتر بر ساعت خواهد بود. هواپيماي مفهومي‌EVTOL رولزرويس در نمايشگاه بين‌المللي فارنزورث (Farnsworth) امسال ارائه شد و از ۶ روتور الکتريکي براي برخاستن (تيک‌آف) و فرود عمودي استفاده مي‌کند؛ اين تاکسي پرنده دسترسي به پد هليکوپتري و ديگر مناطق با محدوده کوچک فرود را فراهم مي‌آورد. پروانه‌هاي هواپيماي عمودپرواز رولزرويس به منظور کاهش سروصدا (نويز) طراحي شده‌اند و به آن اجازه مي‌دهند تا در شهرهاي مختلف، بدون ايجاد سروصدايي به اندازه هليکوپترهاي معمولي پرواز کند.