ضرورت ورود قوه قضاييه به تخلفات اقتصادي
يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس بر ضرورت نظارت و ورود قوه قضاييه به تخلفات اقتصادي تاکيد و گفت که گزارش‌هايي دريافت مي‌شود که نشان مي‌دهد برخي کالاهايي که با ارز دولتي وارد کشور مي‌شوند با نرخ بالاتر از ارز دولتي در بازار عرضه مي‌شوند. به گزارش ايسنا، سيد تقي کبيري،‌ اظهار کرد: يکي از چالش‌هايي که امروز در موضوع تخصيص ارز وجود دارد، مديريت منابع و مصارف ارزي است. شايد در حالت عادي اگر برخي کالاها با نرخ ارز مشخصي وارد شوند و با نرخ بالاتر در بازار به فروش برسند، مي‌شود گفت که بانک مرکزي، سازمان توسعه و تجارت و ثبت سفارش بايد ورود کنند اما در وضعيت فعلي اين يک موضوع بسيار حساس و حياتي است.





اثر مخرب بخشنامه‌هاي بانک مرکزي بر بازار ارز
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌، با تاکيد براينکه بخشنامه‌هاي متعدد بانک مرکزي تاثير مخرب داشته است اظهار داشت: يکي از مهمترين عوامل تاثيرگذار در تخريب بازار همين بخشنامه‌ها بوده و شايد بستري براي ايجاد اين گردباد‌ها بوده است. به گزارش خانه ملت، غلامرضا حيدري ، بيان کرد: اينکه ايجاد چنين گردبادي آگاهانه بود يا خير جاي تامل دارد و لازم است مراجع ديگر به آن رسيدگي کنند، است و اميدواريم که مراجع ذي صلاح ورود و بررسي کنند. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس گفت: اين احتمال وجود دارد که بخشنامه‌هاي بانک مرکزي ابزاري براي برهم زدن بازار ارز و دلار بوده است.





حمايت از ۱۲ بسته اجرايي دولت
يک عضو کميسيون برنامه و بودجه درباره عبور از روزهاي تحريم گفت: قوا با وحدت واقعي، نه سوري و دروغي نظام را از گردنه تحريم به سلامت عبور دهند. به گزارش ايلنا، جهانبخش محبي‌نيا،‌ درباره ۱۲ بسته اجرايي در قالب برنامه جامع پيشنهادي مقابله با آثار تحريم‌ها،‌ گفت: اين کار بسيار منطقي است، کشورها براي مبارزه و مقابله با تهديدات منطقه‌اي،‌ داخلي و خارجي خود براي روز مبادايشان برنامه و راهبردهاي احتياطي خود را آماده و مديريت مي‌کنند. وي عنوان کرد: ما بايد براي نحوه مديريت مالي، مشکلات اقتصادي و جلوگيري از ايجاد التهاب و اضطراب در فضاهاي حساسي مانند بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و ساير بازارها تمهيدات لازم را داشته باشيم.
احتمال کاهش نرخ ماليات بر درآمد
اشخاص حقوقي
معاون وزير اقتصاد از احتمال کاهش نرخ ماليات بر اشخاص حقوقي خبر داد.
به گزارش مهر، سيد حسين ميرشجاعيان حسيني، گفت: وزير اقتصاد با اين اقدام موافق هستند و ما مصمم به انجام آن هستيم البته نهايي شدن‌اش به مصوبه دولت و مجلس نياز دارد.
وي اظهار کرد: در حال حاضر بنگاه‌هاي مختلف با مشکل نقدينگي مواجه هستند و کاهش نرخ ماليات بر درآمد اشخاص حقوقي مي‌تواند به حفظ بخش بزرگي از نقدينگي در داخل اين بنگاه‌ها کمک کند.
ميرشجاعيان توضيح داد: شخص وزير با کليت کاهش نرخ ماليات بر اشخاص حقوقي موافق هستند ؛ ولي به هرحال اين مساله آثار درآمدي دارد زيرا دولت بخش بزرگي از درآمد خود را از دست مي‌دهد بنابراين بايد ابعاد آن به طور کامل ارزيابي شود.
درخواست نمايندگان کارگري
براي بازنگري در مزد 97
گروه‌هاي کارگري درخواست بازنگري در دستمزد سال 97 کارگران را براي بررسي در نشست شوراي عالي کار به اين شورا ارائه داده‌اند. به گزارش فارس،‌ بازنگري در دستمزد سال 97 کارگران درخواستي است که نمايندگان کارگري عضو شوراي عالي کار براي قرار گرفتن در دستور کار اين شورا ارائه داده‌اند. احمد مشيريان معاون روابط کار وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با تأييد اين درخواست‌، گفت: البته معمولاً بحث‌هاي مزدي در پايان سال در دستور کار شورا قرار مي‌گيرد اما گروه‌هاي کارگري درخواست بازنگري را به شورا ارائه داده‌اند. وي از برگزاري نشست شوراي عالي کار در هفته آينده خبر داد و گفت: در اولين نشستي که برگزار شود،‌ درخواست گروه‌هاي کارگري بررسي و استدلال‌هاي آنها شنيده خواهد شد.
افزايش سود بانکي مشروط به
اصلاحات اقتصادي باشد
يک استاد دانشگاه در مورد برخي گمانه‌زني‌ها در مورد افزايش سود بانکي گفت: تجارب فراوان جهاني نشان مي‌دهد که افزايش يا کاهش نرخ سود بانکي يک ابزار مهم است.به طوري که در شرايط بحراني بهترين راهکار افزايش سود بانکي است. به گزارش ايلنا، سجاد برخورداري، اضافه کرد: اما بايد توجه کرد که اين راهکار پيامد‌هايي را مي‌تواند در پي داشته باشد و بايد به دنبال حداقل کردن اين هزينه‌ها بود. افزايش سود بانکي زماني مي‌تواند مفيد باشد که با انتقال بحران به آينده، زيرساخت‌ها و اصلاحات مورد نياز را انجام داد، وگرنه جز تعويق بحران نتيجه‌‌اي نخواهد داشت.
تجارت راه اندازی کانال مالی میان ایران با 3 کشور اروپایی را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان: اگر زماني آمريکا توانست با اجماع جهاني، ايران را تحريم کند؛ حالا ايران توانسته با ارائه سيگنال‌هاي مثبت آمريکا منزوي کرده و جامعه جهاني را با خود همراه کند.
اگر برجام در بدبينانه‌ترين حالت هيچ دستاوردي نداشته؛ اما يک پيام بسيار مهم بر جاي گذاشته است؛ پيامي‌که اجماع جامعه بين‌المللي عليه ايران شکسته شده است. به عبارتي مسئله‌اي که نشان مي‌دهد موضوع هسته‌اي ايران هيچ تهديد جهاني در برندارد. به همين دليل است صاحب‌نظران و تحليلگران مسائل بين‌المللي به اين نتيجه رسيده‌اند که ايالات‌متحده آمريکا نمي‌تواند کشورهاي جهان را با خود براي تحريم ايران همراه کند.
اروپا و اصرار بر همکاري با ايران
بعد از خروج آمريکا از برجام در اواخر ارديبهشت‌ماه امسال، آمريکا هر چه تلاش کرد تا اروپايي‌ها و کشورهاي ديگر جهان را با خود براي تحريم ايران متحد کند؛ نه‌تنها نتوانست بلکه حالا اين کشورهاي اروپايي هستند که بر ادامه همکاري‌هاي پولي- مالي و اقتصادي خود با ايران پافشاري مي‌کنند. نکته جالب اينکه اين اولين باري است که اروپايي‌ها رفاقت ديرينه خود را با آمريکا در اين مورد کنار گذاشته و منافع خود را در ادامه همکاري‌ها با ايران مي‌دانند. بعدازآنکه سه کشور اروپايي آلمان، بريتانيا و فرانسه بانک سرمايه‌گذاري اروپا را ملزم کردند که با بانک‌هاي ايراني مراودات مالي و پولي داشته باشد؛ حالا آن‌ها دنبال تحکيم اين نوع روابط و تسهيل امور در اين زمينه هستند، آن‌طور که روزنامه وال‌استريت ژورنال نوشته است: اروپايي‌ها به دنبال ايجاد کانال مالي ميان بانک مرکزي ايران و بانک‌هاي مرکزي کشورهايشان هستند. اين روزنامه آمريکايي گزارش داده است: دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان براي حفظ توافق هسته‌اي در حال ايجاد کانال‌هاي مالي ميان بانک مرکزي ايران و بانک‌هاي خودشان هستند.
چند مقام اروپايي گفته‌اند که دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان به ايران اعلام کردند که از طريق فعال کردن حساب‌هاي بانک مرکزي ايران در بانک‌هاي ملي اين سه کشور اروپايي در حال ايجاد يک کانال مالي به‌منظور حفظ توافق هسته‌اي هستند.
همچنين مقامات درگير در اين رايزني‌ها به وال‌استريت ژورنال گفته‌اند: گزينه فعال کردن حساب‌هاي جديد يا قديمي‌بانک مرکزي ايران در بانک‌هاي اروپا يکي از چندگزينه‌اي است که دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان به‌طورجدي در حال بررسي آن هستند، با اين هدف که با فعال شدن اين حساب‌هاي غير دلاري، ايران راحت‌تر بتواند درآمدهاي نفتي خود را (پس از وضع مجدد تحريم‌هاي آمريکا) به کشور بازگرداند.
جايگزيني ارزهاي ديگر ازجمله يورو به‌جاي دلار و ادامه مراودات مالي اروپايي‌ها با ايران نشان مي‌دهد که اين کشورها راه تعاملات را به روي ايران گشوده‌اند و اين بانک مرکزي و بانک‌هاي عامل ايراني هستند که بايد با ايجاد ضوابط خاص تسهيل گري بر گسترش اين روابط بيفزايند.
موانع
بااين‌حال موانع پيش روي تداوم همکاري‌ها همچنان برجاست؛ از مشکلات موجود سياسي بين ايران و اروپايي‌ها بر سر مسائل خاص گرفته تا وجود شرکت‌هاي بزرگ چندمليتي که به‌طور طبيعي با شرکت‌هاي آمريکايي در ارتباط هستند. اين عوامل در کنار عوامل ديگر مثل مشکلات بين‌بانکي و سياست‌گذاري‌هاي پولي نامناسب و همچنين نابساماني نظام بانکي کشور باعث شده که تداوم همکاري‌هاي اروپا با ايران در حوزه اقتصادي با چالش‌هايي مواجه شود.
شکاف بين خواسته‌هاي آمريکا و برنامه‌هاي موشکي و سياست‌هاي منطقه‌اي ايران هنوز بسيار زياد است. حالا اگر ايران همچنان بر خواسته‌هايش پافشاري مي‌کند، اروپا در تلاش است با وضع تحريم‌هاي جديد عليه برنامه موشکي ايران شکاف موجود را حداقل از سمت آمريکا پر کند. از طرفي ايران نيز حاضر نيست که به هر قيمتي از مواضع ديگر خود عقب‌نشيني کند و معتقد است که توافق هسته‌اي جاي بحثي را باقي نمي‌گذارد. اين موانع باعث شده تا تلاش‌هاي اروپايي‌ها براي ادامه همگتاري با هنوز به نتيجه نرسد.
بازار مناسب براي اروپا
بر اساس گزارش يورونيوز، پيش‌ازاين کشورهاي اروپايي به‌ويژه فرانسه و ايتاليا از برقراري روابط تجارتي با ايران بهره‌مند شده‌اند، کشوري که تقريباً به‌اندازه روسيه داراي ذخاير گازي است و منابع نفتي قابل اتکائي دارد و بزرگ‌ترين بازار مصرف منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.
اطلاعات منتشرشده از سوي اداره آمار گروه اروپا (يورواستات) نشان مي‌دهد که مبادلات تجاري ايران با ۲۸ عضو اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۷ ميلادي که با دومين سال اجرايي شدن توافق هسته‌اي مصادف بوده، به روند صعودي خود ادامه داده است. به‌طوري‌که کل مبادلات تجاري ايران با منطقه يورو در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۳درصدي نسبت به سال قبل از آن به ۲۱ميليارد يورو رسيد.
تناقض اروپا
ازاين‌روست که اروپا به‌هيچ‌وجه تمايل ندارد چنين بازاري را از دست بدهد؛ از طرفي روي کار آمدن ترامپ باعث به وجود آمدن اختلافاتي ميان اروپا و آمريکا شده است؛ لذا اروپايي‌ها براي امتياز گيري هم شده سعي کرده‌اند که مناسبات اقتصادي را با ايران حفظ کنند.
اما وابستگي اقتصادي به آمريکا و موانع موجود ميان ايران و اروپا در مسائل ديگر؛ کشورهاي اروپايي‌ها را براي عملي کردن تعهداتشان با ترديد مواجه کرده است.
آن‌طور که عزت‌ا... يوسفيان ملا به روزنامه تجارت گفته است: اروپايي‌ها تاکنون روي کاغذ بيشترين همکاري را با ايران داشته اندو ارائه اين‌گونه پيشنهاد مبني بر راه‌اندازي کانال مالي نيز در همين چارچوب است؛ اما هنوز براي اجرا اقدامي‌نکرده‌اند. چراکه آن‌ها منافعشان با آمريکا تقريباً مشترک بوده و از طرفي نيز نمي‌خواهند به‌طور کامل در اين جريان خود را به آمريکا نزديک کرده و بازار بزرگ ايران را از دست بدهند. اروپايي‌ها در وسط کارزار قرارگرفته و به‌نوعي دنبال منافع خود هستند؛ لذا نبايد به آن‌ها اطمينان کرد مگر آنکه تضمين عمل‌گراي لازم را بدهند.
از طرفي اتحاديه اروپا به اين امر واقف است که با خروج آمريکا از برجام، بهره‌مندي يک‌جانبه اروپا از آن بسيار دشوار مي‌شود. چراکه با برقراري دوباره تحريم‌هاي ايالات‌متحده آمريکا عليه ايران، ادامه همکاري اقتصادي و تجاري با اين کشور بسيار دشوار خواهد شد و براي بار دوم در پنج سال گذشته آن‌ها ناچار خواهند شد سهم خود در اقتصاد ايران را کاهش دهند.
اتحاديه اروپا تمام تلاش خود را براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران به کار خواهد بست. اما اين‌که آيا اتحاديه اروپا موفق خواهد شد يا ناگزير تسليم فشارهاي آمريکا يا برآورده کردن انتظارات ايران مي‌شود، پيش‌بيني دشواري است.
رئیس سازمان خصوصی سازی نوید داد؛
افزایش سود سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: با توجه به مجامع برگزار شده پیش بینی می شود امسال سود بیشتری میان مشمولان سهام عدالت نسبت به سال گذشته تقسیم شود.
به گزارش ایبِنا، میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی اظهار داشت: طبق قانون هر آن چیزی را که دولتی و عمومی به مفهوم نهادهای عمومی غیردولتی نباشد، بخش خصوصی قلمداد می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: بر این اساس مطابق قانون مکلف هستیم هر آنچه که متعلق به دولت است به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی در خصوص مشکلات موجود در زمینه اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور اظهار داشت: مقاومت هایی که در زمینه واگذاری ها صورت می گیرد یکی از این مشکلات است، به عنوان مثال هیات مدیره شرکت ها در برخی شرکت ها به دلیل رانت ها و مزایایی که دارند، حقوق و مزایای خود را به صورت کامل دریافت می کنند. بنابراین از همین جا انحرافات و مقاومت ها شروع می شود و در نتیجه دلسوزی برای بهبود بهره وری در این مجموعه ها اتفاق نمی افتد.
پوری حسینی افزود: بر این اساس شرکت های بزرگ دولتی داریم که عدم واگذاری آنها از جنس مقاومت است و در برخی مواقع، واگذاری سهام یک شرکت به صورت ۱۰۰ درصد تصویب می شود اما با مقاومت هایی که صورت می گیرد، آن شرکت از لیست واگذاری ها خارج میشود.
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: میانگین عرضه های این سازمان برای فروش سهام شرکت های دولتی به طور متوسط ۴ مزایده است که این عرضه ها بدلیل مشکلات فراوان به ثمر نمی رسند و به عنوان یکی از آسیب های اجرای خصوصی سای در کشور مطرح هستند.
پوری حسینی ادامه داد: طبق قانون شبه دولتی ها می توانند تا ۴۰ درصد سهام یک شرکت را خریداری کنند که البته همین که زیر ۵۰ درصد سهام یک شرکت را می توانند خریداری کنند، سیگنالی است که خصولتی ها نباید در بنگاهداری شرکت کند و باید اجازه دهند بخش خصوصی در اقتصاد حضور داشته اشد.
وی افزود: در حال حاضر سهامداران سهام عدالت با توجه به دریافت سود این سهام متوجه شده اند که سهامدار سهام عدالت هستند.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که مشمولان سهام عدالت حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور را شامل می شوند گفت: با تلاش سازمان خصوصی سازی وضعیت این مشمولان ساماندهی شده است.
وی با بیان این که لایحه ساماندهی سهام عدالت حلقه آخر طرح سهام عدالت است اظهار داشت: در صورت تصویب و اجرای این لایحه، مشمولان سهام عدالت متوجه خواهند شد که چه میزان سهام از چه شرکت هایی دارند.
پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا فرزند مشمولان سهام عدالت نیز این سهام را دریافت خواهند کرد گفت: طبق قانون، پس از ثبت نام قطعی مشمولان اگر صاحب فرزند بشوند، سهام عدالت به فرزندانشان تعلق نمی گیرد.
پوری حسینی ادامه داد: در حال حاضر ۴۹ شرکت سرمایه پذیر در سبد سهام عدالت حاضر هستند که برای سال مالی ۹۵ این شرکت ها ۴۲۰۰ میلیارد تومان سود مربوط به سهام عدالت مصوب شد، که پس از کسر ۴۰۰ میلیارد تومان از این رقم برای شرکت در افزایش سرمایه، بقیه این رقم که حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان است میان مشمولان تقسیم شده است.





افت اندک شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته
شاخص کل بورس تهران دیروز با افت ۴.۱ واحدی مواجه و در رقم ۱۰۷۷۷۶ واحد بسته شد. شاخص هم وزن بورس با افت ۳۶.۳۴ واحدی در رقم ۱۸۲۸۹ واحد بسته شد.
در معاملات دیروز نماد شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، صنایع پروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران بیشترین تاثیر منفی را و در مقابل نماد شرکت‌های پتروشیمی پارس، توسعه و معادن فلزات و معدنی وصنعتی گل گهر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار بورس داشته‌اند.
در بازار فرابورس دیروز تعداد ۶۷ هزار دفعه معامله انجام شد که طی آن ۲۵۳ میلیون سهم به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان دادوستد شد. در این بازار شاخص آیفکس با رشد ۱.۱ واحدی در رقم ۱۲۱۰ واحد بسته شد.
براساس این گزارش، در بازار دیروز گروه‌های شیمیایی، خودرویی و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.




درج اوراق اجاره شرکت سایپا با نماد «صایپا104» در بورس تهران
اوراق اجاره شرکت سایپا از طریق شرکت واسط مالی اسفند یکم (با مسئولیت محدود) با نماد «صایپا104» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شد.
به گزارش مدیریت پذیرش بورس تهران، بر اساس مصوبه‌ بورس اوراق بهادار تهران، اوراق اجاره شرکت سایپا، به مبلغ 390 میلیارد تومان، با نرخ سود علی‌الحساب 18% سالانه، از امروز (بیست و هفتم تیر) جهت تحصیل منابع لازم به‌منظور تأمین سرمایه در گردش شرکت با هدف کاهش هزینه‌های زنجیره تأمین گروه سایپا، توسط شرکت واسط مالی اسفند یکم به‌عنوان نهاد واسط، درج شد.
بر اساس این گزارش، اوراق اجاره شرکت سایپا (سهامی عام) در نماد «صایپا104» با شرایط زیر در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران، قابل معامله می‌شود:
مبلغ 390 میلیارد تومان، چهار ساله، مواعد پرداخت سود آن هر سه ماه یکبار، ضامن بانک ملت (سهامی عام)، متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان اوراق شرکت تأمین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص)، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت (سهامی خاص) و مشاور عرضه اوراق شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (سهامی خاص)

آذري جهرمي:
دولت الکترونیک، پیش شرط حذف دیوان سالاری
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر اينکه راه‌حل ريشه‌کن کردن فساد اصلاح فرآيندهاست، گفت: اصلاح فرآيندها با دولت الکترونيکي امکان‌پذير است و اگر مشکل دولت الکترونيکي را حل کنيم، مشکل فساد در کشور حل مي‌شود.
به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در جلسه ماهانه ديده‌بان شفافيت و عدالت که با حضور احمد توکلي، رييس هيات مديره اين ديده بان برگزار شد، راه‌حل ريشه‌کن شدن فساد را بازنگري فرآيندها در کشور دانست و گفت: پرواضح است که فاسد و مفسد بايد معرفي شوند اما بخشي از مطالبات بايد به سمت اصلاح فرآيندها سوق پيدا کند.
وي با تاکيد بر شناسايي گلوگاه‌ها و امضاهاي طلايي، با بيان اينکه يکي از راه‌حل‌هاي ريشه‌کن کردن فساد، اصلاح ساز و کارهاي اجرايي در داخل کشور است، افزود: وقتي بر اساس مقررات حاکميتي اندازه دولت بايد کوچک شود و اين موضوع در مجلس هم به تصويب رسيده است که ساختمان جديدي نبايد ساخته شود همه بايد به اين قوانين احترام بگذاريم، با اين حال مي‌بينيم مديري به استناد بند يا تبصره‌اي ساختمان مي‌سازد و اين يعني نقض غرض و دامن زدن به ديوان سالاري.
وي با تاکيد بر لزوم حل مشکل دولت الکترونيکي براي حل مشکل فساد در کشور ادامه داد: همانطور که ديديد با اجراي طرح رجيستري که فقط يک نمونه کوچک از دولت الکترونيک بود مشکل قاچاق تلفن همراه رفع شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه بيش از 1300 مجوز در کشور وجود دارد که هر کدام مي‌تواند داراي امضاي طلايي باشد، گفت: اگر بخواهيم فرآيندها اصلاح شوند، بخشي از آن با مطالبه عمومي‌انجام مي‌شود و قطعا قدرت مبارزه با قاچاق و نظارت بر مبادلات مالي و برخورد با مفاسد وجود دارد.
وي با تاکيد بر اينکه مقدمه مطالبه، مطالعه است، افزود: اگر بدون مطالعه، مطالبه انجام شود، افراد فاسد از آن استفاده مي‌کنند، بنابراين با شعاري حرف زدن مشکلات کشور حل نمي‌شود بلکه براي مبارزه با فساد بايد علمي‌صحبت کنيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اقدامات اين وزارتخانه براي تثبيت قيمت در بازار تلفن همراه، اظهار کرد: بر اساس اعلام تصميم نهايي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر تامين ارز گوشي‌هاي تلفن همراه با قيمت زير ۳۰۰ دلار از گروه دو، مقداري تکليف بازار تلفن همراه روشن خواهد شد.
وي همچنين ادامه داد: در تامين نيازمندي‌هاي بازار بر اساس پيگيري‌هايي که انجام داديم با دو موضوع مواجه شديم؛ موضوع اول اين بود که بخشي از تجهيزات مربوطه در گمرک قرار داشت. بر اين اساس قرار شد که روند ترخيص آنها تسهيل و اين تجهيزات در بازار عرضه و در اختيار متقاضيان نهايي قرار بگيرد.
وزير ارتباطات همچنين درباره زمان تحقق تثبيت در بازار تلفن همراه نيز اظهار کرد: جلسه مربوطه با حضور معاونين وزارت ارتباطات تشکيل شده و ان‌شاءا... طي هفته آينده شرايط مقداري با تثبيت بيشتري مواجه خواهد شد. ما پيش‌بيني کرده بوديم که طي ۱۰ روز بازار تلفن همراه متعادل مي‌شود اما به دليل طولاني شدن تصميم‌گيري در بازار ارز اين اتفاق اندکي با تاخير مواجه شد.






فيلترشکن‌هاي "تلگرام" در کدام بخش وزارت ارتباطات مستقر هستند
طبق بررسي‌هاي فني صورت‌گرفته تعداد زيادي از پراکسي‌هاي تلگرام توسط مجموعه وزارت ارتباطات و با نام کاربري hotgram پشتيباني مي‌شود يعني اين وزارتخانه مشغول تأمين فيلترشکن براي ادامه حيات "تلگرام" در داخل کشور است.
سيد عليرضا آل‌داود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پويا درباره دو اپليکيشن "هات‌گرام" و "تلگرام طلايي" اظهار کرد:‌هات‌گرام و تلگرام طلايي در عمل پل ارتباطي ميان تلگرام و مخاطبان هستند و اين دو اپليکيشن به‌عنوان فيلترشکن‌هاي تلگرام محسوب مي‌شوند.
وي افزود: متأسفانه پس از فيلتر شدن تلگرام، با بهانه‌هاي مختلف دو فيلترشکن آن يعني‌هات‌گرام و تلگرام طلايي از سمت جرياني مشکوک حمايت و از بيت‌المال براي آنان هزينه‌هاي بسياري شد.
اين کارشناس رسانه تصريح کرد:‌هات‌گرام و تلگرام طلايي به‌دليل باز کردن دسترسي‌هاي زياد و پنهان به‌روي تلفن همراه مردم علاوه بر سرقت اطلاعات آنان، منجر به خروج اطلاعات انبوه از کشور مي‌شوند.
آل‌داود با تأکيد بر اينکه حتي حرف آقاي رئيس‌جمهور مبني بر اينکه تلگرام به‌دليل انحصار‌طلبي فيلتر شد توسط جريان نفوذ بر زمين ماند، تصريح کرد: متأسفانه‌هات‌گرام و تلگرام طلايي منجر به ادامه اين انحصار‌طلبي شد‌ه‌اند.
اين مدرس سواد رسانه‌اي با اشاره به اينکه متأسفانه شرکت ارتباطات زيرساخت، پراکسي‌هاي گذر از فيلتر قانوني کشور براي ادامه کار تلگرام را علاوه بر حمايت VIP از نسخه‌هاي فارسي انجام مي‌دهد، متذکر شد: طبق بررسي‌هاي فني صورت‌گرفته، تعداد زيادي از پراکسي‌هاي تلگرام توسط شرکت ارتباطات زير‌ساخت و با نام کاربري hotgram پشتيباني مي‌شود که اين يعني شرکت ارتباطات زيرساخت مشغول تأمين فيلترشکن براي ادامه حيات تلگرام در داخل کشور است.






گجت دوست داشتني شيائومي‌رونمايي شد
 شيائومي‌عينکي را طراحي کرده است که به راحتي اين اجازه را به کاربر مي‌دهد تا بتوانند خستگي چشم خود را برطرف کنند.
اين عينک رويه بسيار جالبي دارد شايد در ابتدا اين موضوع را به ياد آوريم که اولين باري نيست اين غول چيني همچين محصولاتي را طراحي مي‌کند اما اولين ساخته اين کمپاني با اين سبک و کاربرد است به گونه ايي که ظاهر اين عينک با مدل‌هاي ديگر نيز بسيار تفاوت دارد و شايد در نگاه اول کمتر کسي اين موضوع را حس کند. اين عينک بسيار جالب قيمت بسيار پاييني نيز دارد و در بازار‌هاي کشور‌هاي آسيايي نيز موجود شده است. به نظر مي‌رسد اين عينک بتواند فروش بسيار خوبي داشته باشد.
شيائومي‌به طور کلي شرکت بسيار جالب است و اين غول تکنولوژي چيني به خاطر گوشي‌هاي موبايل پرتعداد خود و لوازم و گجت‌هاي سلامتي و لوازم مربوط به فناوري، طراحي و آسايش خانه و کاربران؛ شهرت دارد. همه اين بخش‌ها طوري عمل مي‌کنند تا در هر زمان، اين برند هميشه در ميان ساير شرکت‌ها متمايز باشد.