نامه‌نگاري براي تعيين تکليف مطالبات کاميون‌داران
رئيس کميسيون عمران مجلس از ارسال نامه‌اي به وزير راه و شهرسازي درخصوص تسريع در تعيين تکليف وضعيت کاميون‌داران خبر داد. محمدرضا رضايي با تاکيد بر ضرورت تعيين تکليف وضعيت کاميون داران، گفت: کميسيون عمران مجلس بارها با برگزاري نشست‌هاي تخصصي با حضور وزراي راه و شهرسازي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي و غيره به اين موضوع ورود داشته است. وي با بيان اينکه رسيدگي به مطالبات کاميون‌داران در کميسيون عمران مجلس تا رضايتمندي آنها ادامه خواهد داشت، افزود: کميسيون عمران مجلس درخصوص کرايه بار، بيمه و ساير حق و حقوق کاميون‌داران تاکنون ورود داشته است. وي تصريح کرد: گزارشي از اقدامات انجام شده در اين حوزه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.



لزوم توسعه شبکه حمل‌ونقل ريلي حومه‌اي
عضو کميسيون عمران مجلس، بر توسعه شبکه حمل و نقل ريلي حومه‌اي تاکيد کرد و گفت: محدوديت منابع دولتي توسعه شبکه ريلي را با وقفه مواجه کرده است. اقبال محمديان با تاکيد بر ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل ريلي در حومه شهرها، گفت: در بودجه سال 97 رقمي‌براي توسعه شبکه ريلي در حومه شهرها اختصاص يافته است؛ اما با توجه به محدوديت منابع امکان تخصيص صد درصدي آن وجود ندارد. وي با بيان اينکه توسعه حمل و نقل ريلي حومه شهرها با توجه به رفت و آمدهاي بسياري که در طول روز به کلانشهرها صورت مي‌گيرد لازم است، افزود: بي‌توجهي به اين مهم هزينه‌هاي بسياري را بر دولت تحميل خواهد کرد.





کاهش کلاه‌برداري با سامانه استعلام مسکن
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه با ايجاد سامانه استعلام خريد و فروش مسکن بسياري از کلاهبرداري‌ها در اين حوزه کاهش مي‌يابد، گفت: مجلس آماده کمک به دولت براي راه‌اندازي اين سامانه است. سيدحسين افضلي با تاکيد بر ضرورت ايجاد سامانه استعلام خريد و فروش مسکن در کشور، گفت: الکترونيکي شدن و بررسي هوشمند معاملات مسکن مي‌تواند به شفافيت بيشتر نقل و انتقالات کمک کند. وي گفت: با هوشمند شدن سيستم رصد معاملات مسکن تخلفات و کلاهبرداري‌ها در آن به شدت کاهش مي‌يابد و با محدودسازي دخالت نيروي انساني و تصميمات لحظه‌اي و بي‌مورد که بعضا خارج از ضوابط صورت مي‌گيرد عدالت اجتماعي، سرعت و کيفيت کارها بهتر خواهد بود.
آمادگي بندر چابهار براي ترانزيت کالا
از هند به افغانستان
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از آمادگي کامل بندر چابهار براي ترانزيت کالا از هند به افغانستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون سازمان بنادر و دريانوردي طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزايش ۶ ميليون تن ظرفيت براي ترانشيپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزيت به افغانستان آماده است.‌هادي حق‌شناس در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: هم‌اکنون سازمان بنادر و دريانوردي طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزايش ۶ ميليون تن ظرفيت براي ترانشيپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزيت به افغانستان آماده است. وي افزود: ظرفيت بندر چابهار از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن رسيده است و با اين افزايش ظرفيت، طبيعي است که از بخش عمده‌اي از آنها، هند و افغانستان نيز استفاده مي‌کنند.
31 درصد پروازهاي مهرآباد خرداد ماه
با تاخير انجام شد
سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرد:خرداد ماه امسال 15 شرکت هواپيمايي در مجموع پنج هزار و 315 پرواز خود را از فرودگاه مهرآباد انجام دادند که حدود 31 درصد آنها با تاخير و بقيه به موقع انجام شد. به گزارش ايرنا، خرداد ماه 97 تعداد يک هزار و 623 پرواز با تاخير و بالغ بر سه هزار و 692 پرواز به موقع انجام شد. شرکت هواپيمايي کارون با انجام 47 درصد پروازهاي تاخيردار دراين ماه در راس قرار گرفت و پس از آن شرکت هواپيمايي آتا اير با 43 درصد تاخير در رتبه بعدي جاي دارد. علاوه براين 37 درصد پرواز شرکت‌هاي هواپيمايي آسمان و ايران اير،33 درصد پروازهاي شرکت هواپيمايي زاگرس و 32 درصد پروازهاي هواپيمايي کاسپين از فرودگاه مهرآباد با تاخير انجام شد
توزيع لاستيک کاميون با نرخ دولتي آغاز شد
طرح توزيع انبوه لاستيک مورد نياز رانندگان شاغل در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي بر اساس نرخ مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت آغاز شد. به گزارش سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي بر اساس توافق صورت گرفته بين اين سازمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌هاي صنفي توليدکنندگان و واردکنندگان لاستيک، توزيع لاستيک مورد نياز رانندگان به صورت انبوه در شهرهاي مختلف کشور آغاز شد و به تدريج طي روزهاي آتي در شهرهاي مختلف کشور، فرايند توزيع اجرايي مي‌شود. اين گزارش حاکي است ميزان سهميه اختصاص يافته براي توزيع لاستيک بر اساس اولويت‌بندي شهرهاي کشور و بر مبناي ميزان فعاليت در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي و حجم کالاي جابجا شده در شهرهاي مذکور صورت گرفته است. بر اين اساس، توزيع لاستيک در سه اولويت انجام مي‌شود که در اولويت نخست لاستيک مورد نياز در شهرهاي بندرعباس، بندر امام (ره)، اصفهان، شيراز، قزوين، تهران، کرمان، تبريز، يزد و اراک انجام شده و اولويت‌هاي بعدي طي روزهاي آتي از طريق مجاري رسمي‌اطلاع‌رساني خواهد شد.
رشد اجاره بها سرسام آور شد؛
گروه راه و مسکن: مستاجران در حال ترک تهران هستند، اين خبري است که چندي پيش از زبان نايب رييس اتحاديه املاک شنيده شد و البته گپ و گفت با مستاجران نيز به خوبي اين موضوع را تاييد مي‌کند؛ چراکه بعضا دو برابر شدن نرخ اجاره‌بها و عدم توان پرداخت نرخ‌هاي بالاي اجاره به خصوص در مناطق جنوبي تهران، مستاجران را ناگزير به مهاجرت به شهرهاي اقماري تهران کرده است. افزايش نرخ اجاره‌بها و عدم توان پرداخت نرخ‌هاي بالاي اجاره به خصوص در مناطق جنوبي تهران، اين روزها مستاجران را ناگزير به کوچ به محله‌هاي پايين‌تر يا مهاجرت به شهرهاي اقماري تهران کرده است. به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن، با افزايش نرخ اجاره‌بها مستاجران از خيابان پاسداران به سمت ونک مي‌روند و ساکنان ونک راهي ميدان انقلاب شده‌اند و اهالي انقلاب به شوش نقل مکان کرده‌اند و و به طور کلي شاهد گريز مستاجران از پايتخت به سمت حاشيه و شهرهاي اقماري هستيم.
تازه‌ترين آمار بانک مرکزي از تحولات اجاره‌بهاي مسکن نشان مي‌دهد که در خردادماه امسال شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 12.5 و 10.4 درصد رشد داشته است. اين در شرايطي است که مشاوران املاک معتقدند اصلي‌ترين شاخص اجاره‌بها، قيمت مسکن است که در ماه‌هاي اخير حدود ۵۰ درصد افزايش پيدا کرده و شکي نيست که بايد اجاره‌بها نيز به همين ميزان رشد کند، اما افزايش نرخ اجاره بايد متناسب با اسفندماه باشد، نه رشد سال ۱۳۹۷. بر اين اساس در حال حاضر مستاجران امکان پرداخت رقم‌هاي غيرمتعارف اجاره بها را ندارند. حسام عقبايي، نايب رييس اتحاديه مشاوران املاک مي‌گويد: هر چه به مردادماه نزديک‌تر مي‌شويم، رشد اجاره‌بها ملموس‌تر مي‌شود و خيلي از مستاجران به دليل رقم‌هاي نامتعارف هنوز در حال گردش در بازار هستند که آيا مي‌توانند خانه مورد نظر خود را با قيمت متعادل پيدا کنند يا مجبور مي‌شوند به افزايش قيمت مالکان تن دهند.
کاهش روند صاحب‌خانه شدن مردم
آخرين آمار اجاره‌نشيني در کشور به سرشماري‌هاي عمومي‌برمي‌گردد که نشان مي‌دهد روند صاحب‌خانه شدن مردم طي 10 سال 1385 تا 1395 کاهشي بوده است؛ به طوري که از تعداد مالکين طي 10 سال حدود 8 درصد کم شده و به همين ميزان بر تعداد مستاجران افزوده شده است. واقعيت اين است که افزايش تعداد مستاجران و آمار اجاره نشيني با کاهش قدرت خريد مردم رابطه‌اي مستقيم داشته که به ميزان افزايش تعداد مستاجران مي‌توان نتيجه گرفت که قدرت خريد مردم هم روندي نزولي به خود گرفته است. در حال حاضر 54.6 درصد مردم ايران صاحب‌خانه هستند و 36.8 درصد مستاجر بوده و 8.6 درصد هم جز ساير تقسيم‌بندي مي‌شوند. بنابر تحليل‌هاي انجام شده، حدود ۱۱ سال زمان مي‌برد تا يک ايراني داراي شغل و درآمد با پس‌انداز صاحب‌خانه شود. همچنين يک خانوار ايراني 33.1 درصد از درآمد خود را صرف مسکن مي‌کند. آنطور که حامد مظاهريان، معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفته، 7 ميليون خانوار در ايران مستاجر هستند و هر خانوار ايراني براي تامين مسکن خود به طور ميانگين 12 ميليون تومان در سال هزينه مي‌کند.
در اين ميان، برخي تحليل‌ها نشان مي‌دهد در تهران ماهانه به‌طور متوسط ۱۰ هزار خانوار اقدام به اجاره آپارتمان مسکوني مي‌کنند که اين حجم اجاره‌نشين به لحاظ نوع قرارداد در سه دسته قابل تفکيک هستند. دسته اول بخشي از مستاجرهاي قديمي‌هستند که براي ماندن در محل سکونتشان، قرارداد سال گذشته را تمديد مي‌کنند. دسته دوم بخش ديگر مستاجرهاي با سابقه را تشکيل مي‌دهد که در پايان قرارداد يک‌ساله خود، به هر دليل تصميم به جابه‌جايي و اجاره آپارتمان جديد گرفته‌اند. دسته سوم نيز اجاره‌نشين‌هاي جديد هستند که عمدتا زوج‌هاي جوان و تازه، در اين گروه قرار دارند.
کاهش تعداد قراردادهاي اجاره در پايتخت
آماري که اخيرا رييس اتحاديه مشاوران املاک از وضعيت قراردادهاي اجاره مطرح کرده، مبين تغيير رفتار مستاجران است؛ به طوري که تعداد قراردادهاي اجاره در خردادماه امسال نسبت به پارسال در حدود 4 هزار و 860 فقره کاهش داشته است. به گفته مصطفي‌قلي خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاک، آمارها مربوط به خردادماه امسال نشان مي‌دهد که تعداد قراردادهاي اجاره و خريد و فروش مسکن در پايتخت کاهش داشته و همچنان شاهد روند نزولي آن در تهران بوديم. خسروي با اشاره به آمار کاهش خريد و فروش مسکن در تهران عنوان مي‌کند: در اين ماه 34 هزار و 688 قرارداد اجاره و مبايعه‌نامه در دفاتر مشاوران املاک تهران به ثبت رسيد که در مقايسه با خرداد ماه 16 درصد کاهش داشته است. وي يادآور مي‌شود: در سومين ماه سال جاري در مجموع 17 هزار و 121 قرارداد خريد و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسيد که در مقايسه با سال گذشته 9 درصد کاهش نشان مي‌دهد. به گفته خسروي، در خرداد ماه پارسال در شهر تهران در مجموع 22 هزار و 143 قرارداد اجاره ثبت شد که اين تعداد قرارداد در خرداد ماه ماه امسال به 17 هزار و 283 فقره کاهش يافت که حاکي از کاهش 22 درصدي است.
چند پيشنهاد براي کاهش التهاب بازار مسکن
جهش قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير، وزارت راه و شهرسازي را بر آن داشت تا در روز ۱۴ تيرماه راه‌حل‌هاي کنترل بازار مسکن را با حضور فعالان اين بخش بررسي کند. در اين برنامه ۹ پيشنهاد توسط وزارتخانه ارايه شد که بعضي مدعوين آن‌ها را مناسب ارزيابي کرده و برخي گفتند جهش فعلي مسکن درواقع نوعي اصلاح قيمت ناشي از رشد نقدينگي و انتظارات تورمي‌است که راه‌حل خاصي براي آن وجود ندارد. حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به 9 پيشنهاد وزارتخانه درباره رفع التهابات اخير بازار مسکن، مي‌گويد: اولين پيشنهاد ما عرضه بسته تشويقي مالياتي براي افزايش توليد و عرضه مسکن مطابق الگوي مصرف در قالب خانه‌هاي استيجاري يا ملکي است. اين بسته مي‌تواند شامل معافيت از پرداخت ماليات بر عملکرد، ماليات نقل و انتقالات و ماليات بر اجاره باشد. وي عنوان مي‌کند: راه‌اندازي بازارگاه‌هاي الکترونيکي پيشنهاد ديگر ما است براي ايجاد ارتباط مستقيم بين عرضه‌کنندگان و متقضايان مسکن با هدف کاهش هزينه مبادله، بانک مسکن، بازارگاهي الکترونيک راه‌اندازي مي‌کند. اين بازارگاه در عين حال ارتباط قراردادي بين سازنده، پيش خريدار و بانک را در مرحله ساخت برقرار خواهد کرد. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه پيشنهاد سوم ما انتقال ماموريت وصول ماليات در خانه‌هاي خالي از سازمان امور مالياتي به شهرداري‌ها، تخصيص اين ماليات‌ها به شهرداري‌ها و مصرف وجوه آن براي اجراي برنامه‌هاي مسکن اجتماعي است، تصريح مي‌کند: براي افزايش عرضه در بازار مسکن بر اساس قانون ماليات‌هاي مستقيم مقرر شده دولت از خانه‌هاي خالي ماليات بگيرد. با توجه به امکان شناسايي بهتر اين واحدها توسط شهرداري‌ها اخذ اين نوع ماليات توسط شهرداري‌ها آسانتر انجام مي‌شود و معتقديم بهتر است که اين ماليات صرف هزينه‌هاي بازآفريني و عرضه مسکن اجتماعي شود. مظاهريان مي‌گويد: تسريع در تصويب لايحه قانوني پيش فروش ساختمان براي تعادل بخشي به بازار مسکن از ديگر پيشنهادات ما براي تعادل بخشي به بازار است و يکي از راهکارهاي تقويت همزمان طرف عرضه و تقاضاي مسکن توسعه و ساماندهي بازار پيش فروش است.
 120 محيط بان در راه حفاظت از محيط زيست شهيد شده‌اند
بودجه 3 ميليارد توماني براي ديه محيط‌بانان
گروه اجتماعي: تاکنون ۱۲۰ محيط بان در راه حفاظت از محيط زيست کشور جان خود را از دست داده و به مقام شهادت نائل شده‌اند. با اين حال آنطور که جمشيد محبت‌خاني، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست گفته از ۱۲۰ شهيدي که از ابتداي انقلاب اسلامي‌در حوزه محيط باني به شهادت رسيده‌اند ۱۷ نفر آنها در بنياد شهيد پرونده دارند و خانواده آنها حقوق دريافت مي‌کنند. از طرف ديگر فرمانده يگان حفاظت محيط زيست در مورد پرداخت ديه محيط بانان توسط دولت مي‌گويد که از سال ۹۴ تاکنون هيچ مبلغي براي جبران خسارت محيط بان‌هايي که در برخورد با متخلفان و هنگام به کارگيري سلاح باعث مجروحيت مجرمين شده بودند به سازمان حفاظت محيط زيست پرداخت نشده بود. خوشبختانه به تازگي سه ميليارد تومان از طرف دولت به سازمان حفاظت محيط زيست واصل شده است تا بتوانيم ديه‌هايي را که از سال ۹۴ بايد پرداخت مي‌شد واريز کنيم.
سرنوشت لايحه حمايت از محيط بانان موضوع ديگري بود که روز گذشته محبت‌خاني در نشست خبري خود با خبرنگاران در مورد آن گفت: لايحه محيط بانان مراحل نهايي بررسي را در کميسيون قضايي و حقوقي مجلس طي مي‌کند و اميدواريم که هرچه زودتر اين لايحه براي بررسي به صحن علني مجلس برسد. به‌طور قطع با تصويب اين لايحه گشايشي براي محيط بانان در حوزه قانون به‌کارگيري سلاح ايجاد خواهد شد. او همچنين به دستورالعمل جديد ابلاغ شده توسط ستاد کل نيروهاي مسلح اشاره کرد و گفت: براساس اين دستورالعمل يگان‌هاي حفاظت و دستگاه‌ها بايد بودجه مستقل داشته باشند و براساس اين دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه مکلف است براي کليه يگان‌ها بودجه مستقل از دستگاه‌ها اختصاص دهد. محبت خاني تاکيد کرد: متاسفانه يگان محيط زيست کشور تاکنون هيچ بودجه مستقلي نداشت و همين موضوع باعث آسيب به محيط بانان مي‌شود و آنها را در موضوعات مربوط به حقوق، بيمه و تجهيزات دچار مشکل مي‌کند.
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست از ابلاغ بخشنامه جديد ستاد کل نيروهاي مسلح به ادارات کل محيط زيست کشور و ادارات کل محيط زيست استان‌ها خبر داد و گفت: بر اساس اين بخشنامه يگان محيط زيست داراي بودجه مستقل مي‌شود. جمشيد محبت‌خاني در ادامه با اشاره به بخشنامه اخير رئيس سازمان محيط زيست براي ادارات کل محيط زيست استان‌ها تصريح کرد: دو روز پيش بخشنامه خوبي جهت حفظ ارزش محيط بان به کليه استان‌ها ابلاغ شد تا از حضور محيط بانان در مراسم استقبال رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مقامات کشوري و لشگري خودداري شود.
محبت‌خاني در مورد اين بخشنامه توضيح داد: برخي مواقع محيط بان‌ها را چندين کيلومتر از محل خدمت خود دور و براي برگزاري تشريفات و سان هنگام حضور مقامات استفاده مي‌کردند. از آنجا که اين اقدام باعث خالي شدن محل خدمت محيط بانان مي‌شد و اين خلأ منجر به آن مي‌شد که متخلفان به اهداف سودجويانه خود دست يابند همچنين از آنجا که حضور محيط بانان براي مراسم استقبال هزينه‌هايي براي محيط بان در برداشت، مقرر شد که از حضور محيط بانان در مراسم استقبال مقامات خودداري شود. وي در پاسخ به اين پرسش که پيشنهاد ابلاغ اين بخشنامه از طرف چه کسي مطرح شده است، گفت: اين بخشنامه پيشنهاد عيسي کلانتري - رئيس سازمان حفاظت محيط زيست - بوده چون در جريان ارتباط با محيط بان‌ها به‌طور مستقيم متوجه اين مشکل شده بودند بنابراين اين بخشنامه را به کليه استان‌ها ابلاغ کردند.




 
ساخت۲۵۰ برج در باغات در سه سال
رييس کميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران مشارکت شهروندان در تملک باغات شهر تهران را يکي ديگر از راهبردهاي حفظ باغات دانست و گفت: همانطور که خيرين مدرسه ساز داريم بايد بتوانيم از ظرفيت مردم و خيرين براي نجات باغات شهر کمک بگيريم. به گزارش ايسنا، آرش ميلاني اظهار کرد: شوراي پنجم با رويکرد حفظ باغات تهران تصميم به لغو مصوبه برج باغ‌ها گرفت که البته اين تصميم با مخالفت‌هايي مواجه شد از جمله اينکه چنانچه محدوديت‌هايي در اين زمينه ايجاد شود اقتصاد شهري دچار مشکل خواهد شد. ميلاني با يادآوري اين موضوع که طبق گزارش اخير معاون شهرسازي شهرداري بين سال‌هاي ۹۳ تا ۹۶ حدود ۲۵۰ برج باغ ساخته شده است گفت: آيا به اين استدلال که بارگزاري در باغات به اقتصاد شهري کمک مي‌کند ميتوان اجازه تخريب باغات باقي مانده شهر را داد؟ رييس کميته محيط‌زيست شورا در ادامه افزود: شوراي پنجم به دنبال کسب درآمد از باغات شهر نيست و اين قول را از شهردار منتخب اسبق و شهردار فعلي گرفته است که در مسير تخريب باغات مجوزي را صادر نکند. وي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به موضوع شناسنامه باغات شهر گفت: تاکنون بيش از ۳۰۰۰ پلاک صادر شده است که آمار قابل استفاده‌اي را از وضعيت باغات شهر تهران به ما مي‌دهد. از جمله اينکه مشخص شده که ۴۰۰ هکتار باغات ما ارزش اکولوژيکي و ۲۴ هکتار از اين باغات نيز ارزش ميراثي را خود دارند. بنابراين تکليف ما را از نظر اولويت‌بندي براي برنامه‌ريزي و تملک را مشخص مي‌کند.




 
پرونده قربانيان اسيدپاشي‌هاي اصفهان مختومه شد
وکيل مدافع قربانيان اسيدپاشي‌هاي اصفهان از پرداخت ديه قربانيان اين حادثه از صندوق ديه بيت المال خبر داد و گفت: پرونده مختومه شد. به گزارش ايسنا حسين عباس عليزاده گفت: موکلانم مطالبه ديه کرده بودند و دادگاه نيز با توجه به پيدا نشدن متهم يا متهمان پرونده حکم به پرداخت ديه از محل صندوق ديه بيت المال داد. وي افزود: اين صندوق براساس گزارش پزشکي قانوني مبني بر جراحات وارده به موکلانم و راي دادگاه و تلاش‌هاي دادستان ديه را پرداخت کرده است. عباس عليزاده با بيان اينکه وکيل مدافع چهار نفر از قربانيان اين حادثه بوده است، گفت: البته اگر زماني متهم يا عاملان اين فاجعه شناسايي و دستگير شوند، رسيدگي قضايي انجام خواهد شد. سال 93، چهار نفر از زنان و دختران در اصفهان مورد اسيدپاشي قرار گرفتند که يکي از آنها مرضيه ابراهيمي‌بود که پس از اين حادثه ازدواج هم کرد.