برق رايگان در شش روستا
شش روستاي مناطق صعب العبور در شهرستان ريگان برق دار مي‌شوند.
به گزارش روابط عمومي‌شركت توزيع نيروي برق جنوب استان كرمان، مهدوي نيا مديرعامل اين شركت بيان كرد: شش روستاي شهرستان ريگان، امسال با تخصيص اعتبار در دستور كار برقرساني قرار خواهند گرفت.
وي افزود: با توجه به خاموشي‌هايي كه در استان كرمان در فصل تابستان داريم، هر روزه برنامه زمان بندي خاموشي‌ها در اختيار فرمانداري‌ها و ادارات برق استان قرار مي‌گيرد.
فرماندار ريگان نيز در اين نشست بيان نمود: با انشعابات غير مجاز برق و آب در اين شهرستان به شدت برخورد مي‌شود و افراد متخلف به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.





افزايش20 درصدي نرخ کرايه حمل نفتکش‌ها
نرخ کرايه حمل نفتکش‌هاي تحت پيمان شرکت ملي پخش بيش از 20 درصد افزايش يافت.
به گزارش روابط عمومي‌شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، با موافقت وزير نفت نرخ کرايه حمل نفتکش‌هاي تحت پيمان شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از اول تيرماه امسال به ميزان 20.2 درصد افزايش يافت.
بر اساس اين گزارش با توجه به مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌اي فرآورده‌هاي نفتي که در خردادماه گريبانگير اين شده بود، موضوع افزايش نرخ حمل کرايه مورد بررسي قرار گرفت که با موافقت وزير نفت به تصويب رسيد.





شمارش معکوس براي جاده چالوس
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان البرز از اتمام ساخت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران خبر داد و گفت: انتقال تونلي آب رودخانه کرج به تهران بايد به گونه‌اي باشد که به اقتصاد و محيط زيست رودخانه لطمه‌اي وارد نشود.
داوود نجفيان در گفت و گو با ايسنا در خصوص آخرين وضعيت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران گفت: ساخت اين تونل به پايان رسيده اما هنوز تصفيه‌خانه شماره شش اين پروژه تکميل نشده است.
نجفيان افزود: با پايان اين تصفيه‌خانه حداکثر تا آخر امسال کار انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طريق تونل آغاز خواهد شد.
هند در دوراهي انتخاب نفت ارزان ايران
يا حرف‌شنوي از ترامپ
تحريم‌هاي آمريکا عليه نفت ايران دولت نارندرا مودي، نخست وزير هند را در شرايط بغرنجي قرار داده است.
به گزارش ايسنا ، اگر هند به حرف آمريکا گوش کند، ممکن است از دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا در تجارت امتياز بگيرد اما تامين ارزان و ارزشمند نفت ايران را از دست خواهد داد.
ارزش واردات نفت هند از ايران در سال مالي منتهي به مارس به حدود ۹ ميليارد دلار بالغ شد و جايگزيني آن با نفت آمريکا به دهلي‌نو کمک خواهد کرد ۲۴.۵ ميليارد دلار مازاد تجاري که با بزرگترين اقتصاد جهان دارد را کمتر کند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژي و اداره آمار آمريکا، هند در حال حاضر نفت بيشتري از آمريکا خريداري مي‌کند.
پايان دادن به خريد نفت از ايران به قيمت سنگيني براي هند تمام مي‌شود زيرا اين کشور ديگر نمي‌تواند در هزينه‌هاي حمل و مدت اعتبار طولاني که ايران نسبت به ساير صادرکنندگان عرضه مي‌کرد برخوردار شود. اما هند ممکن است در کاهش مازاد تجاري با آمريکا در قلب جنگ تجاري ترامپ با چين سود کند. به عنوان نمونه ممکن است آمريکا در مسائلي مانند قرار گرفتن هند در فهرست دستکاري کنندگان، ملايمت نشان دهد.
ثبت يک ميليمتر بارندگي
از ابتداي تابستان تاکنون
ميزان بارندگي‌هاي تيرماه تنها به يک ميليمتر رسيده است که اين ميزان اندک بارندگي نيز مربوط به حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و قره قوم است و ساير حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور تابستان خشکي را سپري مي‌کنند.
ثبت يک ميليمتر بارندگي از ابتداي تابستان تاکنونبه‌ گزارش خبرگزاري صداو سيما از وزارت نيرو ، روزهاي گرم تابستان امسال در حالي سپري مي‌شود که ميزان بارش‌هاي کشور از ابتداي سال آبي 97-96 (ابتداي مهر) تاکنون به 167 ميليمتر رسيده که در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.
از ابتداي تير نيز حجم بارندگي‌هاي کشور تنها به يک ميليمتر رسيده است که اين ميزان اندک بارندگي هم مربوط به حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و قره قوم است و ساير حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور تابستان خشکي را سپري مي‌کنند و همان ميزان بارندگي‌هاي سال گذشته خود در اين بازه زماني را هم ندارند.
با وجود اينکه بارش‌هاي فصل بهار امسال در مقايسه با سال گذشته رشد 12 درصدي داشته است ولي افت 45 بارندگي‌ها در فصل زمستان و کاهش 26 درصدي بارش‌ها در فصل پاييز سال 96 موجب شده تا تابستان امسال را با کاهش 64 ميليمتري نزولات جوي نسبت به سال گذشته سپري کنيم.
خبر خوش مدیرعامل مپنا برای مردم؛
مديرعامل شرکت مپنا از افزايش ۱۶۰ مگاواتي ظرفيت توليد برق کشور تا ۱۰ روز آينده خبر داد.
 مديرعامل شرکت مپنا از افزايش ۱۶۰ مگاواتي ظرفيت توليد برق کشور تا ۱۰ روز آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، عباس علي آبادي مديرعامل شرکت مپنا در حاشيه بازديد از نيروگاه سيکل ترکيبي پرند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خبر خوش براي مردم اين است که با همت متخصصان داخلي توانستيم واحدهاي بخار نيروگاه پرند را يک به يک آماده بهره برداري کنيم.
وي افزود: واحد اول بخش بخار نيروگاه سيکل ترکيبي پرند در آبان ماه سال گذشته به مدار وارد شد و توانستيم اکنون واحد دوم را به ظرفيت 160 مگاوات آماده بهره برداري کنيم.
علي آبادي از آغاز مراحل پاياني آماده سازي واحد دوم براي سنکرون به شبکه خبر داد و گفت: واحد دوم بخش بخار اين نيروگاه تا 10 روز آينده به شبکه سراسري برق سنکرون مي‌شود.
وي ادامه داد: افزايش 160 مگاواتي ظرفيت توليد مي‌تواند نقش موثري در پايداري شبکه و کاهش خاموشي‌ها داشته باشد.
به گزارش تسنيم، با بهره برداري از واحد دوم بخش بخار نيروگاه پرند، ظرفيت توليد برق اين نيروگاه به 1280 مگاوات مي‌رسد. برنامه‌ريزي شده تا سومين واحد بخار اين نيروگاه سيکل ترکيبي تا پايان امسال وارد مدار شده و ظرفيت توليد برق آن به 1440 مگاوات مي‌رسد.
۲۶ ميليارد ليتر سوخت در نيروگاه‎ها سوخت
معاون راهبري توليد شرکت برق حرارتي توان قابل توليد نيروگاه‌هاي حرارتي در پيک تابستان امسال را ۴۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات دانست و افزود: در پيک مصرف سال جاري به طور متوسط کمتر از سه درصد ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي از مدار خارج بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، عبدالرسول پيشاهنگ، معاون راهبري توليد شرکت برق حرارتي به ميزان آمادگي نيروگاه‌ها در ايام پيک مصرف برق اشاره کرد و گفت: در پيک تابستان سال جاري به طور متوسط کمتر از سه درصد ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي از مدار خارج بوده‌اند که علت خروج يک درصد از ظرفيت نيروگاه‌ها مربوط به کمبود آب جهت استفاده در سيستم‌هاي خنک کن بوده است. وي افزود: با توجه به قدرت نامي‌نيروگاه‌هاي حرارتي، ضريب خروج اضطراري اين نيروگاه‌ها در تابستان سال جاري 2.7 درصد بوده است، به عبارتي آمادگي نيروگاه‌هاي حرارتي جهت توليد برق در ساعات پيک 97.3 درصد بوده که اين رقم در سطح جهاني نرمال است. پيشاهنگ در ارتباط با تعداد حوادث رخ داده در ايام پيک و اقدامات صورت گرفته در اين باره گفت: به دليل اينکه واحدهاي نيروگاه‌هاي حرارتي در دماها و فشارهاي بالا کار مي‌کنند بعضاً به دليل عوامل مختلفي مانند نشتي بويلرها نياز به تعميرات جزئي پيدا مي‌کنند که در اينگونه موارد با تلاش پرسنل نيروگاه‌ها، در حداقل زمان ممکن واحدها تعمير و مجدداً در مدار قرار مي‌گيرند. معاون راهبري توليد شرکت برق حرارتي ادامه داد: نشتي بويلر که به طور معمول نياز به چند روز زمان جهت رفع نشتي دارد در کمتر از 20 ساعت، برطرف و واحد مجدداً راه‌اندازي مي‌شود. وي شکستن تعدادي از پره‌هاي توربين LP يکي از واحدهاي بخار نيروگاه نکا را تنها حادثه مهم تابستان سال جاري دانست و افزود: در حال حاضر پرسنل اين نيروگاه تعويض پره‌ها را انجام داده‌اند و همزمان 180 لوله در بويلر تعويض و با ده روز کار شبانه روزي واحد به مدار توليد بازگشته است.
پيشاهنگ خاطرنشان کرد: در حالت عادي اين کار به بيش از يک ماه زمان نياز دارد. معاون راهبري توليد شرکت برق حرارتي به ظرفيت عملي نيروگاه‌هاي کشور در سال جاري اشاره کرد و افزود: ظرفيت نامي‌نصب شده نيروگاه‌هاي حرارتي در کشور بالغ بر 56 هزارو 500 مگاوات است که بيش از 75 درصد نيروگاه‌هاي حرارتي از نوع نيروگاه‌هاي گازي و سيکل ترکيبي است و توان قابل توليد آنها متاثر از عوامل مختلف مانند محل نصب در نقاط مختلف کشور، دماي محيط، رطوبت و ساير شرايط محيطي است. وي افزود: به عنوان نمونه با افزايش 10 درجه‌اي دماي محيط به ميزان 6.2 درصد از توان توليدي واحدها کاسته مي‌شود از اين رو، توان قابل توليد نيروگاه‌هاي حرارتي در پيک تابستان حداکثر 44 هزار و 200 مگاوات است که نشان مي‌دهد نيروگاه‌هاي حرارتي در سال جاري بيش از سال قبل توليد داشته‌اند. پيشاهنگ در پاسخ به اين سوال که در چهارشنبه هفته قبل که مصرف کشور از مرز 57 هزار مگاوات گذشت، چه ميزان از نيروگاه‌ها در اين مدت در مدار بوده‌اند، عنوان کرد: در روز چهارشنبه مورخ 20 تير 1397 که نياز مصرف شبکه از مرز 57 هزار مگاوات عبور کرد، توان توليدي واحدهاي نيروگاه‌هاي حرارتي بيش از 80 درصد ظرفيت توليد کشور بوده است. اين در حالي است که با توجه به افزايش بي‌سابقه دما، توان قابل توليد واحدها در اين روز بايد کاهش مي‌يافت.
معاون راهبري توليد شرکت برق حرارتي در ارتباط با اينکه چند درصد نيروگاه‌هاي کشور از سوخت گاز استفاده مي‌کنند، گفت: کل سوخت مصرفي نيروگاه‌هاي حرارتي در سال جاري تاکنون 26.08 ميليارد(مترمکعب/ليتر) بوده که از اين ميزان، 24.72 ميلياردمترمکعب (معادل 94.77 درصد) باسوخت گاز و مابقي با سوخت مايع تامين شده است.

معاون امور برق و انرژي وزير نيرو گفت:هزينه مورد نياز براي کاهش هر يک درصد از تلفات شبکه توزيع برق کشور، ۱۰ هزار ميليارد تومان است.
همايون حائري در گفتگو با مهر با بيان اينکه طي سه سال گذشته اقدامات موثري براي کاهش تلفات شبکه برق انجام شده است، گفت: سال ۹۳ تلفات شبکه توزيع برق کشور ۱۶ درصد بود اما با اقدامات انجام شده در اين حوزه در حال حاضر ميزان تلفات به ۱۰.۸ درصد رسيده است. وي ادامه داد: با توجه به تلاشي که در راستاي کاهش تلفات انجام شده است به نظر مي‌رسد بايد اين روند تا حداکثر توان ادامه يابد و در حال حاضر حضور بخش خصوصي براي کمک به تداوم اين فرايند حس مي‌شود. اين مقام مسوول با تاکيد براينکه کاهش بيشتر تلفات از رقم کنوني دشوار تر خواهد بود، تصريح کرد: هر چه رقم کاهش تلفات کمتر شود، ادامه روند کاهشي آن نيز دشوار تر خواهد شد. به نحوي که کاهش يک درصد تلفات براي ادامه روند کاهشي کنوني، هزينه بري بيشتري نسبت به کاهش ۵ درصدي اوليه دارد.
حائري هزينه مورد نياز براي کاهش هر يک درصد از تلفات شبکه توزيع برق کشور از رقم کنوني را ۱۰ هزار ميليارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: هزينه‌هاي قبلي به مراتب کمتر بوده است.
وي همچنين در مورد صرفه جويي مشترکان در ايام پيک مصرف گفت: امسال در استان خوزستان شاهد بيشترين کاهش مصرف در پيک مصرف برق بوده ايم. به نحوي که ۸۰۰ مگاوات مصرف برق اين استان کاهش داشته است که به نوبه خود رقم قابل توجهي در راستاي صرفه جويي مصرف در يکي از گرم‌ترين استان‌هاي کشور است.
صنعت پتروشيمي‌ايران درصورت تکميل زنجيره ارزش و توسعه صنايع پايين دستي مي‌تواند در رشد اقتصادي کشور بيش از پيش نقش آفريني کند.
به گزارش خبرنگار نيپنا ، رضا نوروز زاده مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌درنشست هيئت مديره پتروشيمي‌شازند در مورد جايگاه اين واحد توليدي اظهار کرد: پتروشيمي‌شازند يکي از مجموعه ‌هاي کليدي صنعت پتروشيمي‌است که تنوع محصولات پتروشيمي‌ و داشتن واحدهاي توليدي مختلف با ليسانس‌هاي متنوع مزيتي براي اين مجتمع است.
وي افزود: با هدف توسعه صادرات غير نفتي اکنون دولت به صنعت پتروشيمي‌توجه بيشتري دارد که نشان دهنده مزيت بالاي اين صنعت و ارزش افزوده بالاي آن است. در حال حاضر بيش از ۶۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شده است و پيش بيني مي‌شود که در آينده بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار در اين صنعت سرمايه ‌گذاري شود.
وي افزود: اصلاح اصل ۴۴ به اين معنا نيست که دولت سرمايه‌گذاري کند اما دولت مي‌تواند يک نماينده مانند شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌داشته باشد که با توان دولت در خدمت بخش خصوصي باشد. در حال حاضر بخش خصوصي نياز به کمک دارد.
وي همچنين خواست تا يک ستاد مشترک بين واحد‌هاي توليدي با شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي‌و پژوهشگاه صنعت نفت تشکيل شود تا امکان احيا کارخانه‌ها به عنوان واحد‌هاي مستقل بزرگ در نقاط کشور ايجاد شود، که منجر به اشتغال‌زايي وايجاد ارزش افزوده بيشتري شود .مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌گقت: توجه و حمايت از پژوهش و فناوري مي‌تواند منجر به تحول در صنعت پتروشيمي‌ايران شود.معاون وزير نفت در امور پتروشيمي‌گفت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از توسعه پژوهش و فناوري در صنعت پتروشيمي‌با هدف دستيابي به فناوري‌هاي روزآمد دنيا حمايت مي‌کند
مديرکل بازرگاني سفارت انگليس در تهران تاکيد کرد: به دنبال يافتن بهترين راه‌ها در ارتباط و همکاري با ايران هستيم و اينکه کدام يک از شرکت‌ها بهتر عمل مي‌کنند و صلاحيت بيشتري براي برقراري روابط با همتايان ايراني خود دارند.
بکيت ولينگز در گفت و گوي با ايرنا درباره سياست‌هاي انگليس در تداوم همکاري‌ها با ايران در چارچوب برجام پس از خروج آمريکا اظهار داشت: دولت اين کشور مانند ديگر شرکاي اروپايي خود به طور شفاف بيان کرده که با ايران همکاري‌هاي خود در زمينه‌هاي تجاري ادامه خواهد داد. «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا هجدهم ارديبهشت ماه خروج از توافق هسته‌اي برجام را اعلام و دستور بازگشت تحريم‌ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر کرد. با اين وجود، يک روز بعد از خروج آمريکا از توافق هسته‌اي ايران، اتحاديه اروپا به ايران اطمينان داد که اگر به برجام پايبند باشد، اين اتحاديه تحريم‌‌هاي هسته‌اي خود عليه تهران را برنمي‌گرداند. اين مقام سفارت انگليس افزود: گر چه خروج آمريکا از برجام به پويايي آن آسيب زده اما در تجارت با ايران تغييراتي رخ نخواهد داد.به دنبال خروج آمريکا، کميسيون اروپا اعلام کرده است براي مقابله با تحريم آمريکا قانون انسداد را براي حفاظت از شرکت‌هاي اروپايي اجرا مي‌کند. وي راهبرد مهم دولت انگلستان را برقراري روابط تجاري بين بخش خصوصي دو کشور و يافتن راهکارهايي براي حفظ اين ارتباط اعلام کرد.اين مقام بازرگاني سفارت انگلستان در تهران درباره موانع پيش روي برجام نيز اظهار داشت: همه مسائل در روابط تجاري لندن - تهران سرجاي خود قرار دارد اما شرکت‌ها بايد بدانند که در شرايط کنوني پس از خروج آمريکا از برجام، محدوديت‌هايي وجود دارد و بايد روش‌ها و کانال‌هاي جديدي براي برقراري ارتباط با ايران پيدا کنند تا دچار محدوديت نشوند.
آژانس بين‌المللي انرژي اعلام کرد سرمايه‌گذاري جهاني در برق با هزينه بيش‌تر برروي شبکه‌ها در سال ۲۰۱۷ براي دومين سال متوالي از سرمايه‌گذاري در نفت و گاز فراتر رفت.
به گزارش ايسنا ، سرمايه‌گذاري جهاني در انرژي طي سال ميلادي گذشته به ۱.۸ تريليون دلار بالغ شد که دو درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش داشت. بيش از ۷۵۰ ميليارد دلار در بخش برق هزينه شد در حالي که ۷۱۶ ميليارد دلار در تامين نفت و گاز سرمايه‌گذاري شد. در گزارش سالانه "سرمايه‌گذاري انرژي جهان" آژانس بين‌المللي انرژي آمده است: هزينه در بخش برق با سرمايه‌گذاري‌ها در شبکه در راستاي حرکت به سوي برقي‌سازي انجام گرفته است.
بسياري از کشورها ناچارند در ساخت يا ارتقاي شبکه‌هاي نيروي جديد سرمايه‌گذاري کنند تا نوسانات ميان تقاضا و عرضه را که به دليل رشد رشد نيروي خورشيدي و بادي و خودروهاي برقي ايجاد شده‌اند، متعادل سازند.
بنا بر گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، با وجود رشد توليد انرژي تجديدپذير، سرمايه‌گذاري در بهره‌وري انرژي و انرژي‌هاي تجديدپذير پس از سال‌ها رشد، در سال ۲۰۱۷ به ميزان سه درصد کاهش يافت و ممکن است امسال کاهش بيشتري پيدا کند.
مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انجام تمهيدات لازم براي انتخاب پيمانکاران عمليات بارگيري، حمل، نصب و راه اندازي چهار سکوي جديد پارس جنوبي در يارد صدرا خبر داد و گفت اين سکوها با توجه به پيشرفت بيش از ۹۰ درصدي عمليات ساخت، آماده بارگيري و ارسال به موقعيت دريا هستند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران؛ محمد مشکين فام در بازديد از يارد شرکت صنعتي دريايي ايران، پيشرفت ساخت سکوهاي ۱۴C، ۱۳B و ۱۳D و ۲۴A را بيش از ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: از مجموع ۱۰ سکوي در قرارداد همکاري با شرکت صدرا، يک سکو نصب و سکوي دوم جهت نصب در موقعيت دريا، آماده بارگيري شده است.
به گفته مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بهره برداري از ۶ سکوي گازي جديد تا پايان سال، سه ميليارد فوت مکعب در روز به ظرفيت توليد گاز از پارس جنوبي اضافه خواهد شد.
مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس به پيشرفت بالاي عمليات ساخت اين سکوها در يارد صدرا اشاره و اظهار کرد: مطابق تصميمات عملياتي شده ، براي جلوگيري از هدر رفت زمان، افزايش هزينه و موانع کار در دريا ، بيشترين ميزان فعاليت‌هاي اجرايي در بخش خشکي و يارد سکوساز درحال انجام است.