وزير صنعت خبر داد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: بانک مرکزي اعلام اسامي‌کامل دريافت‌کنندگان ارز دولتي را آنقدر به تعويق انداخت تا در نهايت دادستاني به ماجرا وارد شد و زمان ۴۸ ساعت‌هاي براي اين موضوع تعيين کرد. با اين حال مشخص نيست که با اين هشدار بانک مرکزي ليست را اعلام مي‌کند يا خير؟ در اين بين يکي از ابهامات اصلي اين است که آيا بانک مرکزي به خواست خود اسامي‌را کامل اعلام نمي‌کند و يا با محدوديت مواجه است؟
هفته گذشته منتظري، دادستان کل کشور گفته بود که عده‌اي آمدند ارز دولتي با مبلغ ۴۲۰۰ تومان اخذ کردند که نصف ليست آن را تحويل گرفتيم اما کامل نبود. روز سه‌شنبه و در جلسه شوراي پول و اعتبار، به رئيس بانک مرکزي گفتم ظرف ۴۸ ساعت بايد ليست را کامل تحويل دهيد. به دادستان تهران نيز سپرديم اين ليست‌ها را به درستي مورد بررسي قرار دهد. ۱۴ هزار نفر کساني هستند که ارز را با قيمت ۴۲۰۰ تومان خريداري کردند و بعد چپه کردند، بايد تنبيه شوند.
اما ماجرا از آنجا شروع شد که دولت در سياست جديد ارزي خود قيمت‌هاي بازار آزاد را کنار زد و به تمامي‌درخواست‌هاي واردات بدون هيچ اولويت‌بندي ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان داد. اما اين نرخ که در قياس با بيش از ۷۰۰۰ تومان بازار جذابيت خاص خود را داشت، درنهايت موجب سوءاستفاده برخي واردکنندگان و رانت‌هاي بزرگي شد. برخي شروع به واردات کالاهاي خارج از چارچوب قبلي خود کردند. برخي رقم ثبت سفارش را با رايزني‌هايي با فروشنده بالاتر از قيمت واقعي زدند و بخش زيادي هم کالاهايي را که با دلار ۴۲۰۰ توماني وارد کرده بودند بر اساس بهاي تمام شده با نرخ بازار آزاد فروختند و با ورود يارانه‌اي که براي ارز گرفته بودند به زيان مصرف کننده عمل کردند. درنهايت با مسايلي که در اين باره پيش آمد، مسئولان به فکر اولويت بندي کالاها براي دريافت ارز و ممنوعيت واردات بيش از ۱۵۰۰ قلم کالا افتادند.
اما در اين باره رئيس جمهور به سازمان‌هاي مربوطه که بانک مرکزي و وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور خاص مورد توجه بودند، دستور داد تا به منظور شفاف‌سازي، موضوع ليست دريافت‌کنندگان ارز دولتي در مدت اخير را اعلام کنند تا عموم در جريان پرداختي و کساني که از اين ارز استفاده کرده‌اند، قرار گيرند. مدت کوتاهي بعد از آن بانک مرکزي ليستي را اعلام کرد که نشان دهنده حدود ۲.۵ ميليارد يورو ارز پرداختي براي واردات بود و اثري از برخي واردکنندگان از جمله خودور نبود. اين در حالي است که طبق آمار از ۲۱ فرودين‌ماه که سياست جديد ارزي به اجرا درآمد تا نهم تيرماه حدود ۲۱ ميليارد دلار ثبت سفارش شده بود که تا آن زمان حدود ۱۲ ميليارد دلار پرداخت شده بود. در اين حالت ليست اعلامي‌واردکنندگان حدود ۹ ميليارد دلار کم داشت. اين بانک درباره علت عدم انتشار کامل اسامي‌توضيح داد: ليستي که از سوي وزارت صمت تحويل گرفته را اعلام کرده است. با اين حال وزارت صمت اين موضوع را بي‌پاسخ نگذاشت و اين‌گونه اعلام کرد که ليست را به طور کامل به بانک مرکزي تحويل داده و شخص وزير صنعت و معدن و تجارت (شريعتمداري) نيز با انتشار کامل موافق است. بعد از اين جريان در فاصله‌اي کوتاه، بانک مرکزي دومين ليست را منتشر کرد که اين بار خودروسازان در آن قرار داشته و در کل حدود ۱۲۲ ميليون يورو به آن‌ها پرداخت شده بود. در اين حالت بازهم نزديک به ۹ ميليارد دلار ديگر باقي ماند که خبري از اسامي‌آن‌ها نبود. اين در حالي است که چندي پيش نيز مونسان-رئيس سازمان گردشگري- گله‌هايي در اين رابطه مطرح و اعلام کرد با وجود اينکه بارها از بانک مرکزي درخواست کرده‌ تا در مورد پرداخت ارز دولتي اطلاعات شفافي را ارائه و ليست کشورهاي مقصد را به تفکيک اعلام کند، تاکنون در اين باره اقدامي‌نکرده است.
سومين درخواست شريعتمداري از سيف
حالا در چنين شرايطي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت از بانک مرکزي براي سومين مرتبه درخواست کرده تا ليست واردکنندگاني که با استفاده از ارز دولتي تک نرخي شده اقدام به واردات کالا به کشور کرده‌اند را منتشر کند. شريعتمداري درباره زمان اعلام اسامي‌افراد و شرکت‌هايي که ارز دولتي به آنها تخصيص يافته است اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن متولي تخصيص ارز نيست و ما فقط براساس قانون و درخواست در سيستم ثبت سفارش، در صورتي که جزو اولويت‌هاي واردات به کشور باشد، درخواست را تأييد و به بانک مرکزي مي‌فرستيم. وي افزود: اين بانک مرکزي است که براساس منابع در اختيار، مقدار ارز تخصيصي را تعيين و به افراد و شرکت‌ها ابلاغ مي‌کند و طبيعتاً هيچ مرجعي غير از بانک مرکزي اين ليست را در اختيار ندارد تا منتشر کند؛ به همين دليل براي بار سوم به‌صورت کتبي از رييس کل بانک مرکزي خواسته‌ام تا پيرو درخواست‌هاي متعدد مردم، ليست مذکور منتشر گردد. وزير صنعت، معدن و تجارت درباره ماجراي فساد در واردات خودرو نيز خاطرنشان کرد: اين موضوع پس از گزارش به رييس جمهور در مسير خوبي در حال انجام است و من علاقه دارم زودتر به مردم گزارش بدهم و احتمالاً ظرف هفته آينده اين گزارش را ارائه خواهم داد.
بازداشت متخلف پرونده واردات غيرقانوني خودرو
وزير صنعت، معدن و تجارت از دستگيري يک نفر در ارتباط با واردات غيرقانوني خودرو خبر داد. محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين در صفحه فضاي مجازي خود از دستگيري يک نفر در ارتباط با واردات غيرقانوني خودرو خبر داد و نوشته است که پيرو دستور دکتر روحاني درباره گزارش ارسال‌شده اينجانب، ناجا از دستگيري م.آ در خوزستان و اعتراف مؤثر وي از شبکه فساد خبر داده است. او يکي از افرادي است که اقداماتش در گزارش سال 96 به تعزيرات و گزارش 20 صفحه‌اي از فساد زنجيره‌اي، بالغ بر 718 دستگاه خودروي لوکس بود. در همين حال رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس از بازداشت يکي از مقامات مرتبط با ثبت سفارشهاي غير قانوني واردات خودرو در شب گذشته خبر داد. امير خجسته در گفتگو با تسنيم، با بيان اينکه يکي از مديران مرتبط با فساد واردات خودرو بازداشت شده، گفت: موضوع واردات خودرو با ثبت سفارش‌هاي جعلي در دستور کار قوه قضاييه قرار گرفته و به نظر مي‌رسد در روزهاي آتي شاهد اتفاقات جديدي در اين خصوص خواهيم بود. وي با بيان اينکه، بايد با تمام مديراني که در اين فساد بزرگ دخيل بوده‌اند برخورد شود، گفت: در ثبت سفارش‌هاي جعلي علاوه بر مديران دستگاه‌هاي اجرايي واردکنندگان خودرو نيز مشارکت داشته‌اند که اقدامات لازم براي برخورد با اين افراد نيز از سوي مراجع نظارتي مانند سازمان بازرسي کل کشور در دستور کار قرار دارد. خجسته گفت: مستندات لازم درخصوص ابهامات ترخيص خودروهاي فاقد ثبت سفارش معتبر موجود بوده و در صورت لزوم رسانه‌اي خواهد شد.
دستور استفاده از نخبگان در وزارتخانه‌ها دیر اما خوب؛
گروه اقتصاد کلان: تأکيد حسن روحاني، رئيس‌جمهوري مبني بر تشکيل اتاق فکر با حضور نخبگان کشوري؛ نشان از نداشتن يک استراتژي مدون اقتصادي در اقتصاد و همچنين رسيدن دولت دوازدهم به اين نتيجه رسيده راه نجات اقتصاد، گفت‌وگوي نخبگان براي رسيدن به يک خروجي منسجم اقتصادي براي بستن راه‌هاي نفوذ فرصت طلبانه است. موضوعي که هرچند ديرهنگام از سوي رئيس‌جمهوري مطرح‌شده است؛ اما به باور کارشناسان اقتصادي تنها راه نجات اقتصاد از چالش‌هايش همين است؛ يعني گرد هم آوردن همه سلايق با استفاده از حضور نخبگان دور يک ميز و تعيين يک استراتژي مشخص و منسجم حاصل از يک گفت‌وگوي مشترک چندصدايي.
فرصتي بهينه براي نجات اقتصاد
مسئله‌اي که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که همه اجزاي ساختار قدرت و گروه‌هاي اجتماعي درباره اينکه شرايط کشور به لحاظ اقتصادي در وضعيت قرمز قرار دارد و بسيار پرمخاطره است، باهم موافق بوده و اين‌يک فرصت تاريخي براي حل مشکلات اقتصادي است. در دولت‌هاي نهم و دهم به دليل اينکه اقتصاد رانتي شکاف فزاينده‌اي ميان دولت و نخبگان و عامه مردم ايجاد کرده بود، آن دولت‌ها شرايط بحراني اقتصاد را تکذيب مي‌کردند. به همين دليل است که امروز مي‌توان گفت، کشور در يک موقعيت استثنايي قرار دارد و دولت دوازدهم و در رأس آن رئيس‌جمهور مي‌خواهد از اين فرصت به‌صورت بهينه استفاده کند.
ناکارآمدي برنامه‌هاي اقتصادي
مسئله‌اي که بسياري از کارشناسان اقتصادي بارها بر آن تأکيد کرده بودند. به باور آن‌ها ريشه مشکلات اقتصادي ناشي از تصميمات يک‌سويه، جزيره‌اي و تک‌صدايي که منجر به ناکارآمدي برنامه‌هاي اقتصادي شده است. نظام تصميم‌گيري ما يک نظام مبتني بر عمل کار‌شناسي نيست. بنابراين هياهو و جوسازي خيلي زود نتيجه مي‌دهد و عامه مردم در ايران غير سازمان‌يافته هستند. ازاين‌رو اعلام تشکيل اتاق فکر مي‌تواند پاياني بر اين موضوع باشد.
به قول حسين راغفر،کارشناس اقتصادي، اتفاقي که افتاده است اين است که اقتصاد ما روي سرش ايستاده است به‌جاي اينکه روي پايش ايستاده باشد. اين اقتصاد آنجايي که بايد سرمايه‌گذاري کند، نکرده است و آنجاست که ما مي‌توانيم شغل ايجاد کنيم و متوجه مي‌شويم که ذهنيت سياست‌گذارها در ايران چه بوده است و منابع مملکت را کجا برده‌اند و جايي سرمايه‌گذاري کردند که توانايي خلق شغل ندارد
تک‌روي اقتصادي نشان داده است که هيچ‌گاه نمي‌تواند اقتصاد پر چالش ايران را نجات دهد، به همين خاطر هست که منتقدان بر نقش جمع‌گرايي و حضور همه سلايق اقتصادي تأکيد دارند. مسئله‌اي که در فرهنگ ايراني ناديده گرفته مي‌شود و همين نگاه خرد جمعي را به حاشيه برده است.
هيچ‌کس يد مسيحايي ندارد
آن‌طور که حسن سبحاني، کارشناس اقتصادي گفته است: ديگر زمان تصميم‌گيري‌هاي يک‌سويه سپري‌شده است. تفکر مشارکتي و خرد جمعي امروزه از ارکان موفقيت هر جامعه و دولت‌هاست. ازاين‌رو اگر قرار باشد راهکاري اتفاق بيفتد بايد علاوه بر استفاده از خرد جمعي، به راهکارهاي ميان‌مدت و بلندمدت بي انديشند. هيچ‌کس يد مسيحايي ندارد که خودش تک‌وتنها مشکلات را حل کند.
او که با تجارت گفت‌وگو کرده است به به تاريخ رجوع مي‌کند و سياست‌هاي «تعديل ساختاري» که در دولت پنجم توسط نوکلاسيک‌ها پايه‌گذاري شده بود را به چالش مي‌کشد.
راهکاري کوتا مدت مولد چالش جديد
به همين خاطر است که بعضي وقت‌ها شرايط کشور به‌جايي مي‌رسد که راهکارهاي اصولي ديگر در کوتاه‌مدت اتفاق نمي‌افتد و اگر هم راهکارهاي خيلي کوتاه‌مدت اتخاذ بشود مشکل را حل نخواهد کرد فقط مشکل را از يک زمين به زمين ديگري ارجاع مي‌دهد. به‌عنوان‌مثال افزايش قيمت دلار اتفاق مي‌افتد و دولت راهکاري که اتخاذ مي‌کند. به‌ظاهر مقداري از فشار موجود در اين بخش که دچار التهاب شده کاهش مي‌يابد؛ اما خود اين براي چند ماه آينده مولد مشکلات جديدتري هست. حتي در زمينه اطلاع‌رساني نيز ارگان‌ها هر يک بر اساس نگاه خود عمل مي‌کنند و اعتنايي به اطلاع‌رساني‌هاي يکديگر ندارند و نکته جالب آنکه در تعارض هستند.
بلند مدت به اقتصاد
به همين دليل است که کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که دوران تک‌صدايي و تعرض ميان دولت و نخبگان بايد پايان بگيرد. به گفته سبحاني، دولت بايد از تلاش براي خود را ناجي اقتصاد در همه بخش‌هاي آن معرفي کند بپرهيزد. دولت بايد يک نگاه بلندمدت به اقتصاد داشته باشد حتي اگر در دوره خودش اين موضوع رخ ندهد و آماده شود که هزينه‌هاي اين موضوع را نيز بدهد.
دولت سوپرمن نيست
بي‌شک، حسن روحاني، رئيس‌جمهوري نيز به اين نتيجه رسيده که دوران اينکه دولت خود به‌تنهايي بتواند سوپرمن اقتصاد شود، به پايان رسيده، لذا به همين دليل است ، بر لزوم تشکيل اتاق فکر تأکيد کرده است.
گفت‌وگوي مشترک
حسن خوش‌چهره کارشناس اقتصادي نيز دراين‌باره گفته است: اقتصاد ايران مجموعه‌اي از برنامه‌هاي هماهنگ نشده اقتصادي است که همواره اين روند اجراشده است. به عبارتي اقتصاد ايران يک اقتصاد مختلط بوده و هست. يعني اينکه در اقتصاد ايران بخش‌هاي خصوصي و دولتي وجود دارند و مکانيسم بازار و مداخلات دولتي نيز در اين اقتصاد در جريان است. لذا اين اقتصاد را نمي‌توان تنها به يک نگاه تئوريک اقتصادي منتسب کرد و به آن برچسب تفکر سوسياليستي يا تفکر بازار يا نگاه‌هاي مبتني بر توصيه‌هاي جهاني زد.
لذا دولت بايد فضايي را فراهم کند که پيش‌ازاين دولت‌هاي ديگر نتوانسته‌اند انجام بدهند و آن‌هم گفت‌وگوي مشترک که مديريت کلان اقتصادي کشور در آن به بحث گذاشته شود. عقبه فکري به‌نقد عالمانه کشيده مي‌شود. اين امر موجب مي‌شود که تصميمي‌که براي اقتصاد گرفته مي‌شود ديگر بر اساس سلايق، ايده و تفکرهاي نگاه خاصي نيست.
از بين رفتن برخوردهاي فرصت طلبانه
در کل ساختار اقتصادي کشور، منافع عامه مردم و منافع توليدکنندگان همواره ناديده گرفته‌شده و در سطح ساختاري قدرت در ربع قرن اخير همه‌چيز را در خدمت ترويج سوداگري، رانت جويي، رباخواري، دلالي و واردات قرارگرفته است، لذا ازاين‌رو تشکيل اتاق فکر از نيازهاي ضروري کشور است. به عبارتي رئيس‌جمهوري به اين نتيجه رسيده راه‌حل عبور از بحران موجود اقتصاد تشکيل اتاق فکر و گفت‌وگوي نخبگان براي تدوين يک نقشه راه اقتصادي است.
به همين دليل است که فرشاد مؤمني، اقتصاددان دراين‌باره پيشتر گفته است: در چنين شرايطي راه اصولي اين است که دولت دوازدهم به‌جاي اينکه عملکرد انفعالي داشته باشد، بستري براي گفت‌و‌گوي ملي درباره مسائل حياتي ايجاد کند. چون گفت‌و‌گو‌هاي ملي به‌صورت شفاف صورت مي‌گيرند امکان برخورد فرصت‌طلبانه و بهره‌برداري‌هاي ضد توليد و ضد توسعه‌اي نيز در چنين شرايطي به حداقل مي‌رسد.
ايجاد حسن ملي
به نظر مي‌رسد که با اعلام تشکيل اتاق فکر توسط رئيس‌جمهور، وفاق ايجادشده و يک حس ملي نيز ايجادشده است. حالا متخصصان علوم سياسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد سياسي بايد در اين زمينه مشارکت داشته باشند. به عقيده فرشاد مؤمني، کارشناس اقتصادي، راحت‌تر بگويم اينکه ما بايد يک حس ملي شبيه حسي داشته باشيم که در آزادسازي خرمشهر شاهد آن بوديم بنابراين اجزاي ساختار قدرت بايد اين مقوله را مدنظر قرار دهد.
ظريف از سياستهاي جنگ افروزي واشنگتن انتقاد کرد؛
در ميان کشورهاي جهان، آمريکا يکي از بدترين کارنامه‌ها را در زمينه سلاح‌هاي کشتار جمعي دارد.اين کشور در زمره نخستين کشورهاي توليد کننده سلاح‌هاي شيميايي است و نخستين سلاح اتمي‌را نيز در جنگ به کار برد.همچنين اين کشور به همراه روسيه، بيشترين سلاح‌هاي اتمي‌و شيميايي را در اختيار دارند تا جايي که قادر هستند چندين بار کره زمين را نابود و نسل بشر را از بين ببرند. بر اساس ارزيابي مرکز صلح در استکهلم، سلاح‌هاي امريکايي بر بازار سلاح‌هاي جهان تسلط کامل دارند، به گونه‌اي که صادارات اسلحه امريکا 33 درصد از حجم بازار جهاني را تشکيل مي‌دهد، امريکا به 103 کشور در جهان اسلحه صادر مي‌کند، بعد از امريکا روس‌ها 23 درصد از حجم بازار سلاح جهاني را در اختيار دارند، برآوردها همچنين نشان مي‌دهد که حجم فروش سلاح‌هاي امريکايي در سال 2017 حدود 25 درصد رشد داشته است.
هزينه‌هاي هنگفت آمريکا
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه با انتشار ويدئويي در توييتر خود درباره هزينه نظامي‌هنگفت آمريکا براي بي‌‌‌ثبات‌‌سازي جهان نوشت: آمريکا دنيا را با صادرات سلاح خود بي‌‌ثبات کرده و بودجه‌‌‌هايي که مي‌توانند براي ساختن فردايي بهتر مصرف شوند را به هدر مي‌دهد؛ ولي سلاح‌هاي او حتي نتوانسته به شهروندان خودش امنيت دهد: ۳۵ درصد هزينه نظامي‌جهان نتوانست مانع کشته و مجروح شدن بيش از ۹۰۰۰ آمريکايي توسط ۱۵ شهروند سعودي شود.
آمريکا بي توجه به پيمان‌ها
آمريکا همواره جنگ افروزي خود را نشان داده و کوتاه هم نيامده است. پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌اي «ان پي تي» امريکا و کشورهاي هسته‌اي ديگر را به کنارگذاشتن تسليحات اتمي‌متعهد کرد، با اين حال، اين کشورها نه فقط سلاح‌هاي اتمي‌خود را نابود نکرده اند، بلکه نسل‌هاي جديدتر با قدرت کشندگي بيشتر را به زرادخانه‌هاي خود افزوده اند.در اواخر قرن نوزدهم با گسترش دانش شيمي‌و ورود اين علم به مقولات تسليحاتي، امريکا همپاي دول قدرتمند اروپايي همچون آلمان، فرانسه و بريتانيا، تحقيق و توليد تسليحات شيميايي را آغاز کرد.گسترش اين سلاح‌ها در آن زمان، به عنوان بزرگترين تهديد براي نسل بشر قلمداد شد ، به همين دليل دولت‌ها براي حفظ صلح، رژيم کنترل سلاح‌هاي شيميايي را مد نظر قرار دادند که به تدوين کنوانسيون‌هاي لاهه در سال‌هاي 1899 و 1907 انجاميد.با اين حال، دولت امريکا از پيوستن به هر دو کنوانسيون سر باز زد تا از آزادي عمل در توليد، ذخير سازي و استفاده از اين تسليحات مرگبار برخوردار باشد.منابع رسمي‌اعلام کرده‌اند که امريکايي‌ها در طول جنگ جهاني اول، بيش از 5 هزار تن از انواع سلاح‌هاي شيميايي توليد کرده بودند. کارخانجات صنعتي و مجتمع‌هاي نظامي‌امريکا طي 20 سال زمان ميان دو جنگ جهاني اول و دوم، ذخاير تسليحات شيميايي اين کشور را شش برابر افرايش دادند و به بيش از 30 هزار تن از انواع مرگبارترين سلاح‌هاي شيميايي افزايش دادند.همزمان، دولت امريکا در يکي از محرمانه‌ترين پروژه‌هاي تسليحاتي تاريخ بشر، تحقيق براي ساخت سلاح اتمي‌را آغاز کرد.امريکا در بمباران اتمي‌دو شهر هيروشيما و ناکازاکي در ژاپن، در کسري از ثانيه قريب به 300 هزار تن را به کام مرگي دلخراش از جهنمي‌از آتش و مواد کشنده راديواکتيو فرستاد، آن هم در زماني که ژاپن آماده مي‌شد خود را به متفقين تسليم کند.بعد از پايان جنگ جهاني دوم نيز ارتش امريکا به کرات، در پروژه‌هاي محرمانه، از سلاح‌هاي شيميايي و ميکروبي جديد خود براي آزمايش عليه زندانيان محکوم به حبس ابد در امريکا يا بوميان در کشورهاي منطقه امريکاي جنوبي استفاده کرد.هنگامي‌هم که جنگ کره در سال 1950 آغاز شد، ارتش امريکا به کرات از اين سلاح‌ها عليه نيروهاي کمونيست کره شمالي و جمهوري خلق چين استفاده کرد. اما آمريکا در جنگ ويتنام حضور يافت. در اين جنگ، نيروهاي ويتنام شمالي موسوم به ويت کنگ با نيروهاي ويتنام جنوبي تحت نفوذ امريکا وارد نبرد شدند.ويت کنگ‌ها براي غلبه بر قدرت رزمي‌امريکايي‌ها، به شيوه‌هاي جنگ پارتيزاني متوسل شدند و توانستند در مناطق روستايي در دل جنگل‌هاي انبوه، ضربات مهلکي بر ارتش تا دندان مسلح امريکايي‌ها وارد کنند.
جنگ ويتنام
براي مقابله با اين وضعيت، ارتش امريکا به شکل گسترده‌اي از مواد شيميايي موسوم به عامل نارنجي استفاده کردند تا جنگل‌ها را نابود و امکان پناه گرفتن ويت کنگ‌ها در ميان درختان انبوه حاره‌اي را از بين ببرد.آمارها نشان مي‌دهد که امريکايي‌ها در جنگ ويتنام بيش از 75 ميليون ليتر سموم شيميايي و برگ زدا بر سر روستائيان ويتنامي‌فروريختند و صدها هزار هکتار جنگل را از بين بردند.اثرات اين مواد سمي‌نارنجي رنگ موجب مرگ قريب به 300 هزار تن در ويتنام شد و صدها هزار کودک با انواع معلوليت‌ها و نواقص مادرزادي متولد شدند.با گذشت 40 سال از پايان جنگ ويتنام، هنوز کودکان ناقص الخلقه در اثر بقاياي مواد شيميايي به کار رفته در جنگ با امريکايي‌ها در اين کشور به دنيا مي‌آيند.
اسلحه، اساس رابطه آمريکا
در اين رابطه "مکرم محمد احمد" نويسنده مصري با تاکيد بر اينکه دونالد ترامپ سياست جديدي را اتخاذ کرده که بر ضرورت حمايت از صنعت اسلحه سازي امريکا تاکيد دارد مي‌نويسد: به گونه‌اي که قراردادهاي تسليحاتي، جزيي از مهمترين روابط خارجي و سنگ زاويه در سياست‌هايش با کشورهاي ديگر است، و مهمترين عنصر در ايجاد روابط بين المللي امريکا محسوب مي‌شود. اکنون طوري شده که حجم سلاح‌هاي امريکايي که هر کشوري مي‌خرد به عنوان منبع قدرت آن کشور به خصوص در روابطش با ايالات متحده است، اين علاوه بر نقش مهمي‌است که رئيس جمهوري امريکا در تسهيل قراردادهاي تسليحاتي ايفا مي‌کند. همچنين به نظر مي‌رسد که اين ضمانتي است براي خطوط اصلي اين سياست جديد در کاهش قيد و بندهاي صادرات سلاح‌هاي پيشرفته به هم پيمانان ايالات متحده و دوستانش، به ويژه در خصوص پهپادها که همه عواقب بروکراتيک را بر سر آن لغو کرده بدون اين که اهداف صادرات اين نوع از سلاح توسعه يابد، مساله‌اي که قبلا محل شکايت شرکت‌هاي امريکايي توليدکننده آنها بود.
در کنفرانس مطبوعاتي اي که ترامپ، رئيس جمهوري امريکا با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن برگزار کرد، ترامپ بر کاهش سطوح بروکراتيک خارجي امريکا براي گسترش صادرات سلاح‌هاي امريکايي به کشورهايي که توان ساخت آن را ندارند، تاکيد کرد. همچنين امير قطر، تميم بن حمد را يک جنتلمن حقيقي توصيف کرد براي اين که حجم عظيمي‌اسلحه امريکايي از جمله موشک و جنگنده‌هاي پيشرفته خريد، بدون اين که ايالات متحده از خودش بپرسد قطر قرار است با اين سلاح‌ها چه بکند و قرار است به سمت کدام طرف از آنها استفاده کند! خلاص کردن قوانين امريکا براي صدور اسلحه امريکايي به خارج شرايط متعدد مهمي‌دارد، از جمله اين که به طور کامل استفاده از اين سلاح‌ها عليه نيروهاي امريکايي در هر جايي از جهان را منع مي‌کند، همچنين حق استفاده منفرد از بعضي سلاح‌هاي پيشرفته را در صورتي که تضميني براي برتري بر همگان باشد براي امريکا حفظ مي‌کند. همچنين کنگره حق رد هر گونه قرارداد تسليحاتي را دارد، و عموما مي‌تواند به عنوان طرفي براي فيصله دادن به هر اختلافي بر سر اولويت‌هاي صادرات اسلحه در صورتي که در جهت تحقق منافع امريکا باشد، عمل کند.
رييس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و تلفن همراه تشریح کرد؛
رئيس اتحاديه لوازم صوت و تصوير و موبايل گفت: ۹۰ درصد گوشي‌هاي مسافري داراي اشکال توسط افراد انگشت شمار حرفه‌اي که شبکه‌اي کار مي‌کنند، وارد شده‌اند و نقش شرکت‌هاي واردکننده گوشي متخلف در پشت پرده اين واردات دور از ذهن نيست. ابراهيم درستي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، از قطع موقت و وصل مجدد ارتباط خطوط 25 هزار گوشي موبايل مسافري مشکل‌دار در هفته گذشته خبر داد. رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل درباره دستور گمرک براي قطع گوشي‌هاي مسافري که با تخلف اظهار شده بودند و دستور وزير ارتباطات براي وصل مجدد اين گوشي‌ها، اظهار داشت: اگر ثبت و رجيستري اين گوشي‌هاي مسافري خلاف قانون بوده است، گمرک نبايد اجازه ثبت آنها را مي‌داد و عوارض نيز نمي‌گرفت. وي افزود: اما اگر گمرک عوارض گرفت و به مردم اجازه واردات داد ديگر نبايد آنها را قطع کند، بسياري از مردم از مقررات اطلاع ندارند و در اين رويه متضرر مي‌شدند. رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل افزود: به جاي قطع اين گوشي‌هاي مسافري بايد با جديت در برخورد با شرکت‌هاي واردکننده متخلف وارد شوند که در حوزه شرکت‌ها تخلف زياد داشته‌ايم و آن پرونده نبايد رها شود، زيرا چيزي که مشمول زمان شود از حساسيت آن کم خواهد شد. وي در پاسخ به اين سؤال که چه تعداد گوشي مسافري داراي اشکال بود و قطع شد، گفت: طبق آماري که از آقاي دهقاني‌نيا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گرفتم حدود 20 تا 25 هزار گوشي مسافري داراي اشکال بوده و قطع شده و در مجموع نيز آمار گوشي‌هاي مسافري قطع شده، زير 30 هزار گوشي بوده است. درستي گفت: اينکه با يک کد ملي و روي يک پاسپورت چند هزار گوشي مسافري ثبت شده است، مشخص مي‌کند که اين کار با هدف انجام شده و مسئله سوغات آوردن چند گوشي مسافري توسط مصرف کننده نبوده است. به گفته وي، شايد 90 درصد گوشي‌هاي مسافري داراي اشکال توسط افراد انگشت شماري وارد شده است، آنهايي که حرفه‌اي هستند و شبکه‌اي کار مي‌کنند و نقش شرکت‌هاي واردکننده در پشت پرده اين واردات نيز دور از ذهن نيست، زيرا از آقاي دهقاني‌نيا شنيدم که به شرکت‌هاي واردکننده گفته بودند، همکاري کنند، اما برخي از آنها تخلف مي‌کنند. وي گفت: شايد تنها 20 درصد گوشي‌هايي که قطع شده بود، دست مصرف‌کنندگان بود و بسياري از گوشي‌ها هنوز از دست شرکت و عمده‌فروش خارج نشده بود. وي گفت: وصل مجدد اين گوشي‌ها اقدام بسيار درستي بود که از وزراي ارتباطات و صنعت مطالبه شد، از وزرايي که همکاري کرده‌اند، تشکر مي‌کنيم که بحراني که خودشان ايجاد کرده بودند، را پايان دادند تا مغازه‌دار و مصرف‌کننده را نجات دهند.
رئيس اتحاديه لوازم صوتي تصويري و موبايل گفت: گوشي‌هاي مسافري قطع شده به طور کامل وصل شده و ديگر مشکلي وجود ندارد.
یک مقام هواپیمایی تشریح کرد؛
گروه راه و مسکن: استقبال روس‌ها در توسعه همکاري‌ هوايي با ايران، برگزاري نشست بين مقامات ايراني و هيأت بلندپايه روس در مورد همکاري در حوزه صنعت هوايي و انعقاد توافق‌نامه‌ دوجانبه، از مواردي بود که دبير نهمين نمايشگاه هوايي ايران عنوان کرد. بيژن بنکدار در گفتگو با فارس، با اشاره به لزوم بهسازي و نوسازي ناوگان هوايي ايران، به موضوع تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌ در صنعت حمل و نقل هوايي کشورمان اشاره کرد و افزود: با اين وجود کشورهايي نظير روسيه تمايل دارند، در اين حوزه با ايران همکاري داشته و در نوسازي ناوگان هوايي‌ ‌قراردادهايي با ايران منعقد کنند. وي گفت: ايران بايد به سمت بازسازي و نوسازي ناوگان هوايي خود پيش برود.
استفاده از قابليت‌ بين‌المللي در هواپيماهاي غيرنظامي
دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران با تأکيد بر اينکه ايران بايد به سمت بازسازي و نوسازي هوايي خود پيش برود، به برگزاري نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران در آبهاي خليج فارس و جزيره کيش از تاريخ پنجم تا هشتم آذرماه 97 ‌اشاره کرد. وي ارائه توانمندي‌ کشور در حمل و نقل هوايي و اين صنعت را از اهداف نمايشگاه برشمرد و گفت: ايجاد فرصت‌هاي تعامل با کشورهاي خارجي، ارائه توانمندي داخلي و ارائه توانمندي شرکت‌هاي هواپيمايي از اهداف برگزاري نمايشگاه امسال است. دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران بيان کرد: در بحث توسعه فرودگاه‌ها و سرمايه‌گذاري در بخش هوايي کشور، نمايشگاه فرصت مناسبي است که مسئولان داخلي با خارجي‌ها ديدار و گفت‌وگو داشته باشند. وي برگزاري اين نمايشگاه در خليج فارس را از نظر استراتژيک با اهميت دانست و گفت: شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني در کنار يک شرکت هلي‌کوپتري‌ در قالب پاويون و به صورت متمرکز در نمايشگاه امسال حاضر هستند؛ موانع توسعه شرکت‌هاي هواپيمايي، مشکلات آنها و غيره در اين نمايشگاه بررسي مي‌شود.
بنکدار ادامه داد: سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان متولي نظارت بر ايرلاين‌ها، سازمان منطقه آزاد کيش و انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي از حاميان نمايشگاه هستند، ضمن آنکه در اين نمايشگاه ستاد توسعه هوايي معاونت علمي‌و فناوري رياست‌جمهوري، اتحاديه صنايع هوايي و فضايي، سازمان صنايع هوايي، مرکز ملي فضايي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان حضور مي‌يابند.‌ وي مقامات حاضر در اين نمايشگاه را‌ وزير راه و شهرسازي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، معاون علمي‌و فناوري رئيس‌جمهور، سفراي کشورهاي خارجي، وابسته‌هاي نظامي‌کشورهاي مختلف و دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوايي کشور اعلام کرد.
استقبال روسيه از همکاري با ايران
بنکدار‌ با اشاره به استقبال خارجي‌ها بابت حضور در نمايشگاه ‌‌هوايي، گفت: ‌توافقنامه دوجانبه‌اي بين نمايشگاه هوايي ايران و نمايشگاه مکس روسيه همچنين تفاهم‌نامه‌اي با نمايشگاه دفاعي روسيه داريم‌ که دو طرف در نمايشگاه‌هاي هوايي يکديگر حضور يابند. دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران با اشاره به استقبال روس‌ها براي حضور در نمايشگاه هوايي امسال، افزود: در نمايشگاه هوايي امسال هم شواليه‌هاي روسي با سوخوي 27 يا ميگ 29 و 6 فروند جت ام39 ‌حضور مي‌يابند، ضمن آنکه جنگنده‌هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران در اين چهار روز در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت و عمليات هوايي خواهند داشت. بنکدار با بيان اينکه در اين نمايشگاه يک روز به نام روز روسيه است، گفت: ‌شرکت‌هاي «اوآک»، «اودکا» و «راشن هلي‌کوپتر» که هر سه شرکت‌هاي مادر هوانوردي‌ روسيه هستند که در نمايشگاه امسال حضور مي‌يابند؛ همچنين در اين نمايشگاه نشست بين مقامات ايراني و هيأت بلندپايه روسي حول محور همکاري‌هاي دوجانبه برگزار مي‌شود که منجر به توافق و همکاري‌ دوطرف خواهد شد تا بدين ترتيب شرکت‌هاي طرفين نيز همکاري مناسب‌تري با يکديگر داشته باشند و به توافق‌نامه‌هايي منجر ‌شود.
بنکدار تأکيد کرد: با درنظر گرفتن تحريم‌ها،‌ در بحث حمل و نقل هوايي مسافري و بازرگاني به دنبال شرايطي هستيم که از قابليت‌هاي هواپيماسازي بين‌المللي خصوصاً از توان روسيه در بحث هواپيماهاي مدرن سيويل (غيرنظامي) کمک بگيريم تا کمکي به صنعت هوانوردي کشور شود؛ مارکت هوايي ايران براي شرکت‌هاي دنيا جذاب است و اين با وجود تحريم‌ها، از چشم شرکت‌هاي خارجي دور نخواهد ماند؛ رقابت در بحث صنعت حمل و نقل هوايي شديد است. وي اضافه کرد: روس‌ها در اين حوزه همکاري مناسبي دارند و تمايل دارند در اين حوزه با ما همکاري کنند.
خطيب نماز جمعه تهران هشدار داد؛
خطيب نماز جمعه تهران گفت: فساد، خوره هر نظامي‌است فرقي هم ميان نظام حق و باطل در اين زمينه نيست. پس ما هم بايد مواظب باشيم که اين خوره به جان نظام ما نيفتد.
به گزارش ايسنا، آيت‌ا... سيداحمد خاتمي‌در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با اشاره به ديدارهاي رهبري با هيئت دولت و کارگزاران حج، اظهار کرد: در بين رهنمودهاي رهبري در اين ديدارها، مبارزه با فساد به صورت جدي، موردي است که بر آن تاکيد مي‌کنم و درباره آن چندين نکته را مطرح خواهم کرد.
وي افزود: فساد، خوره هر نظامي‌است فرقي هم ميان نظام حق و باطل در اين زمينه نيست. به تعبير شهيد بهشتي بزرگترين عامل سقوط رژيم شاه فساد نظام اداري بود پس ما هم بايد مواظب باشيم که اين خوره به جان نظام ما نيفتد.
امام جمعه موقت تهران گفت: با هر فسادي بايد مبارزه و برخورد شود، مخصوصا دست اندازي به بيت المال که بزرگترين فساد است و بايد با عاملانش جدي‌ترين برخورد انجام شود.
خاتمي‌با بيان اينکه «براي برخورد با فساد، معيار فقط قانون است»، گفت: مفسد هرکس که باشد و در هر جايگاهي که باشد و هر ارتباطاتي که داشته باشد، بايد با او برخورد شود و خط قرمزهاي ساختگي برخي در اين زمينه ملاک نيست بلکه ملاک فقط قانون است.
وي افزود: بايد گزارش شفاف و صريحي در اين زمينه به مردم داد که صاحبان اين انقلاب هستند و مقام معظم رهبري هم تاکيد داشتند که صداوسيما اين گزارش‌ها را پخش کند.
خاتمي‌با بيان اينکه «نبايد در اين عرصه مبالغه کرد»، گفت: در بدنه قانون گذاري، قضايي و اجرايي نظام، انبوهي از کارگزاران پاک وجود دارند، پس نبايد اينطور گفت که انگار فساد همه جا را گرفته است، نه اينطور نيست اما همان قدر فسادي هم که هست بايد قاطعانه با آن برخورد شود.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به بيانات رهبري درباره ديپلماسي خارجي گفت: ما با همه جهان ارتباط داريم جز با رژيم صهيونيستي و آمريکا که در اين زمينه رژيم صهيونيستي مشروعيت ندارد و آمريکا هم تا زماني که آدم نشود با او ارتباطي نداريم که هنوز هم آدم نشده است.
وي افزود: اينکه ما با روسيه، چين و هند مراوده داريم کاملا بر اساس قانون است و اگر اروپا و آمريکا ببينند که ما تحت فشار هستيم بر ما فشار بيشتري هم وارد مي‌کنند پس ما بدون اينکه به کسي زور بگوييم و اجازه دهيم کسي به ما زور بگويد با جهان ارتباط داريم.
بی ثباتی در رفتار رییس جمهور آمریکا ادامه دراد؛
رئيس‎جمهور آمريکا اعلام کرد اگر گفتگو‌ها با روسيه به جايي نرسد، او به بدترين دشمن ولاديمير پوتين تبديل خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران از سي.ان.بي.سي، «دونالد ترامپ»، افزود: برقراري ارتباط با پرزيدنت پوتين، برقراري ارتباط با روسيه مثبت است نه منفي. هم اکنون با در نظر گرفتن اين مسئله، اگر اين تلاشها نتيجه‌اي ندهد، من به بدترين دشمني تبديل مي‌شوم که ولاديمير پوتين تاکنون داشته است. ترامپ در اين مصاحبه از «باراک اوباما»، رئيس جمهور پيشين آمريکا به شدت انتقاد کرد و گفت که او فريب روسها را خورده و از هر رئيس جمهور ديگري در طول اين سالها با روسيه سختگيرانه تر رفتار کرده است. رئيس جمهور آمريکا گفت: براي فرصت بدست آمده به منظور بهبود روابط با روسيه ارزش قائل هستم حتي با وجود اينکه آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا اعلام کرده‌اند که روسيه بارها اقدام به دخالت در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا کرده است. ترامپ از مردم خواست به اقداماتي که عليه روسيه انجام داده توجه کنند و گفت: به تحريم‌هايي که عليه روسيه وضع کردم توجه کنيد. به ديپلمات‌هاي روسي که از آمريکا بيرون انداختم توجه کنيد. به اين کارهايي که انجام داده ام، نگاه کنيد. گزارشها حاکي از آن است که سارا سندرز، سخنگوي کاخ سفيد در حساب توييتر خود نوشت که ترامپ از «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي آمريکا درخواست کرده که در فصل پاييز پوتين را به واشنگتن دعوت کند.
رئيس‎جمهور آمريکا اين اظهارات را تنها چند روز پس از بازگشت از هلسينکي، پايتخت فنلاند و ملاقات با پوتين بيان کرد. اظهارات ترامپ در کنفرانس خبري مشترک با پوتين موجي از انتقادها را از سوي مقامات دموکرات و جمهوري خواه به دنبال داشت؛ زيرا رئيس جمهور آمريکا در اين نشست گفته بود که فکر نمي‌کند روسيه در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا مداخله کرده باشد.
وزير ارتباطات با استقبال از افشاگري؛
وزير ارتباطات با بيان اينکه افشا کردن خوب است و بايد آبروي کساني که فساد مي‌کنند را برد، گفت: در شرايط فعلي اگر شخصي در هر رده‌اي در کشور فساد دارد، بايد فساد آن شخص را عنوان و با او برخورد کنيم. زيرا اگر برخورد انجام نگيرد، بيان کردن فساد به تنهايي براي مردم تنها نااميدي به دنبال دارد.
به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در جلسه شوراي اداري شهرستان باغملک با بيان اينکه مشکلاتي که در کشور وجود دارد را مي‌پذيريم، اظهار کرد: يکي از دلايل عمده‌اي که مردم ناراحت هستند، اين نيست که عقب‌ماندگي وجود دارد بلکه اين مساله نقطه تمايز انتقادات مردم از داخل کشور نسبت به حرف‌هايي است که از خارج درباره کشور عنوان مي‌شود؛ اگر در کشور مشکلات و فساد وجود دارد بايد آن‌ها را برطرف کرد. برخي از مواقع واقعيت‌هايي در کشور مطرح مي‌شود اما در برخورد با آن واقعيت‌ها ملاحظاتي هم مطرح مي‌شود.
وي با بيان اينکه فرآيند دروني اجرايي کشور در لايه‌هاي مختلف دچار اشکال است، گفت: بخش مهمي‌از اصلاح فرآيندها در دنيا مبتني بر فناوري اطلاعات است. همچنين بخش مهمي‌از شفافيت که پيشگيري کننده از فساد است، بر پايه فناوري اطلاعات استوار است.
وزير ارتباطات با اشاره به بحث‌هايي که درباره شفاف‌سازي تخصيص مجوز ارزهاي دولتي عنوان مي‌شود، گفت: هنگامي‌که پرده از اين مساله در کشور کنار رفت، مشخص شد پشت آن پرده چه خبر بود.
وي با بيان اينکه ساماندهي چرخه اقتصاد وظيفه دستگاه حاکميت است، عنوان کرد: بايد در اين کار شفافيت داشته باشيم. افشا کردن خوب است و بايد آبروي کساني که فساد مي‌کنند را برد اما قرار است اين مساله تا چه زماني ادامه پيدا کند؟
آذري جهرمي‌با بيان اينکه خوزستان همواره در صف اول ايستادگي و مقاومت در کشور بوده است، اظهار کرد: همه مسئولان در همه حوزه‌ها وظيفه دارند تا به خوزستان توجه ويژه‌اي کنند. عدم استفاده از تکنولوژي‌هاي نوين و علم روز در بحث کشاورزي بر شرايط زيست محيطي استان خوزستان اثرگذار بوده است و مشکلاتي را در اين زمينه براي خوزستان به وجود آورده است. انتظار مردم از مسئولان انتظار بيشتر و بجايي است زيرا ما مديون مردم اين استان هستيم و بايد تلاش بيش‌تري براي يافتن راهي براي حل مشکلات اين مردم انجام داد.
سرمقاله
اصغر نعمتی
مدیرمسئول
a.nemati@ut.ac.ir


يکي از مشکلات راهبردي کشور شکل‌گيري بحران‌هايي هست که اگر دورانديشي و تدبير در ميان بود وقوع آنها کنترل مي‌شد. به عبارتي کشور فاقد دورانديشي و تدبير در موضوعات کلان به ويژه در بخش اقتصادي است. به طور کلي ما از يک نوع تأخير در تصميم‌گيري رنج مي‌بريم و تمايلي به تصميم‌گيري مشارکتي و کار گروهي نداريم. با تغيير مديران، سياست‌هاي اقتصادي نيز به طور کامل تغيير مي‌کنند؛ برنامه‌هايي که در دولت‌هاي مختلف به مثابه پاندولي بين اقتصاد آزاد ومتمرکز در نوسان است. يک دولت سهميه‌بندي و يارانه را در اولويت قرار مي‌دهد و دولتي ديگر به بخش خصوصي ميدان مي‌دهد. اين در حالي است که در مديريت به ويژه در اداره کشور ضمن بهره‌گيري از دانش بايد از الگوهاي جهاني موفق و نزديک به مقتضيات جامعه بهره گرفت. در همه دنيا مديران باسابقه؛ صاحب‌نظران مجرب‌دانشگاهي و کارآفرينان مولد بدون لحاظ گرايش‌هاي آنها به عنوان سرمايه‌هاي فکري مديران اجرايي را پشتيباني مي‌کنند. از اين روست که با تغيير مديريت‌ها استراتژي‌ها تغيير نکرده؛ جامعه نيز دچار آشفتگي در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي نمي‌شود. در دانش مديريت تصميم‌گيري مشارکتي همواره کارآمدتر از تصميمات فردي است و کارگروهي اثربخشي و کارآيي بيشتري در پي دارد. ضمن اينکه به کاهش رانت کمک مي‌‌رساند. تصميمي‌که اخيرا حسن روحاني؛ رئيس جمهور مبني بر تشکيل اتاق فکر با حضور نخبگان داد، مي‌بايست در ابتداي دولت که به زيور تدبير و اميد آراسته است صورت مي‌گرفت و اين همه تأخير جايز نبود، چرا که اين جريان فکري همواره منتقد سياست‌هاي تک‌صدايي و فردمحور دولت‌هاي نهم و دهم بود.. هنوز خاطره نامه هشدارآميز 52 اقتصاددان به احمدي‌نژاد که به آن اعتنايي نشد و البته نمونه‌اي از اين نوع تک‌محوري‌ها بود از ذهن‌ها زدوده نشده است. بنابراين اعلام تشکيل اتاق فکر از سوي رئيس جمهور حتي با تأخير در گام اول نشانه اميدبخشي براي بهره‌گيري از خردجمعي در حل معضلات اقتصادي و تعيين يک نقشه راه آن‌طور که مقام معظم رهبري تأکيد داشته و دارند هست. بي‌ترديد همان‌طور که گفته شد تشکيل اتاق‌هاي فکر موجب وحدت رويه و ثبات اقتصادي شده و در بلندمدت مانع از ايجاد نابساماني و آشفتگي در سطح جامعه مي‌شود. ضمن اينکه اگر در گزينش افراد اين اتاق‌ها سوگيري‌هاي سياسي سايه نيندازد، منتقدان نيز با مشارکت در تصميم‌سازي‌ها از مخالف به موافق تغيير رويه مي‌دهند و با هم‌گرايي و هم‌افزايي فضاي رسانه‌اي کشور نيز شاهد موج انتقادها عليه دولت‌ها نخواهد شد. اميد است که وزرا و برنامه‌ريزان توصيه رئيس جمهوري را که مبتني بر منطق و عقلانيت و حکمت بوده جدي گرفته و با توجه به شرايط سخت کنوني که کشور نيازمند وفاق ملي است؛ هر چه سريع‌تر عملياتي کنند. باشد که اين رويه سنگ بناي سبک مديريتي شود که جهان توسعه يافته نيز آن را تجربه کرده و از ثمرات آن نيز برخوردار شده است.
یادداشت
کيومرث آريا


رشد قيمتها نه تنها باعث افزايش هزينه‌هاي خانوارها، کارفرمايان و حتي دولت (حاکميت) مي‌شود، بلکه شرايط مساعدي براي فعاليت‌هاي سوداگرانه، قاچاق و احتکار را فراهم مي‌آورد، عواملي که سلامت و ثبات اقتصادي را از بين مي‌برند. با وجود گذشت بيش از 70 سال، نظريه‌هاي جان مينارد کينز، اقتصاددان مشهور انگليسي هنوز در محافل دانشگاهي و سياسي کشورهاي مختلف جهان مورد بحث و بررسي است، زيرا تأثيرافکار و عقايد کينز در تدوين الگوهاي اقتصادي پساکينزي و نوکلاسيک‌ها (ماليون و پوليون) مشهود است.
ديدگاه انتقادي کينز از مکتب کلاسيک‌ها (نظام اقتصادي سرمايه‌داري) حداقل در دو مورد به حق و راهگشاي مشکلات اقتصادي بود:
اولاً، از نظر کلاسيک‌ها اين عرضه است که تقاضاي خود را بوجود مي‌آورد. به باور کينز، عرضه نخواهد توانست تقاضاي خود را ايجاد کند. ثانياً، جريان پولي (مقدار اسکناس در گردش، نرخ بهره و نرخ دستمزد) قادر نيست جريان حقيقي اقتصاد (سطح توليدات و اشتغال) را تحت تأثير قرار دهد (دوگانگي کلاسيک‌ها).
به بيان دقيق، کلاسيک‌‌ها به نقش واسط‌هاي پول در اقتصاد اعتقاد دارند و اين‌ مهم که قيمت‌ها در مقابل تغييرات عرضه و تقاضا انعطاف‌پذيرند. به عقيده کينز تفکيک بخش پولي از بخش حقيقي اقتصاد صحيح نيست، زيرا در شرايط اشتغال ناقص به کمک جريان پولي مي‌توان مقدار توليدات را افزايش داد و به سطح بالاتري از اشتغال رسيد.بنابراين، نقش پول در فعاليتهاي اقتصادي خنثي نيست (حالت چسبندگي قيمتها). در پاسخ به اين سؤال که چرا با وجود رشد ثروت، "فقر" در حال افزايش است، ديدگاه انتقادي کينز از کلاسيک‌ها مي‌تواند راهنماي خوبي براي تحليل جزئي موضوع باشد. اين تعبير اشتباه و نادرستي است که رشد سرمايه به نيروي انگيزه پس‌انداز انفرادي بستگي دارد و ما براي رسيدن به رشد اقتصادي به پس‌انداز ثروتمندان که از مازاد درآمد (احتياج) آنان بدست مي‌آيد، نيازمند و وابسته‌ايم.رشد سرمايه بيش از آنکه به پس‌انداز ثروتمندان وابسته باشد، تابع ميل به مصرف جامعه است به اين معنا که هر اندازه قدرت خريد طبقه متوسط و کم درآمد بيشتر شود، تقاضاي مؤثر و به تبع سرمايه‌گذاري‌ها نيز رشد پيدا مي‌کنند. پايين بودن ميل به مصرف باعث رشد سرمايه نمي‌شود. برعکس، دراقتصادهايي که تقاضاي مؤثر به دليل رشد هزينه‌ها در حال کاهش است، با وجود مازاد پس‌انداز در بانک‌ها و مؤسسات مالي سرمايه‌گذاري‌هاي مولد کاهش پيدا مي‌کنند، زيرا ضريب افزايش سرمايه‌گذاري بنگاه‌هاي اقتصادي با مقدار تقاضاي مؤثر مرتبط است.رشد قيمتها نه تنها باعث افزايش هزينه‌هاي خانوارها، کارفرمايان و حتي دولت (حاکميت) مي‌شود، بلکه شرايط مساعدي براي فعاليت‌هاي سوداگرانه، قاچاق و احتکار را فراهم مي‌آورد، عواملي که سلامت و ثبات اقتصادي را از بين مي‌برند.در اقتصادهايي که بخشي از طبقه مرفه جامعه ثروت بدست آمده را نه به خاطر شايستگي، کارآيي و خودباوري بلکه از طريق رانت و امتيازگيري بدست آورده باشد، روند تسلسل اجتماعي شديدتر است.
به عقيده کينز، تقاضاي مؤثر در هر اقتصاد تابعي از ميل نهايي به مصرف است. افراد جامعه متناسب با درآمد قابل تصرف اقدام به مصرف مي‌کنند و درآمد نيز به ميزان اشتغال بستگي دارد. سياست‌هاي هم سو با چرخه فعاليت‌هاي اقتصادي اين هدف کليدي را دنبال مي‌کنند که رشد توليدات به رشد اشتغال و رشد درآمد ملي به رشد مصرف (تقاضاي مؤثر) منجر شود.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکید کرد؛
وزير کار گفت: اجازه نمي‌دهيم فشار تحريم به معيشت و زندگي اجتماعي مردم آسيب بزند. به گزارش ايلنا، علي ربيعي در جلسه شوراي اداري شهرستان ميانه با اشاره به اينکه کارگران از انقلابي‌ترين قشر جامعه با درک بالايي از انقلاب و ارزش‌هاي آن هستند، بر حمايت هر چه بيشتر از اين قشر تاکيد کرد. وي با اشاره به بيکاري بيش از ۳.۵ ميليون نفر در جامعه هستيم، گفت: بايد با منعطف کردن سياست کاري و بازار کار زمينه را براي اشتغالزايي هر چه بيشتر در جامعه فراهم کنيم.
ربيعي با تاکيد بر اينکه عدالت منطقه‌اي از مهمترين سياست‌هاي دولت به شمار مي‌رود، افزود: در زمينه اشتغال روستايي ۱۶۰ ميليارد ريال براي اشتغال ميانه در نظر گرفته شده و از تسهيلات فراگير نيز به طور قطع از سهم ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريالي استان اعتباري براي شهرستان ميانه تخصيص خواهد يافت. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي همچنين گفت: از سوي صندوق کارآفريني اميد نيز سهمي‌در نظر گرفته خواهد شد که اميدواريم با تخصيص اين اعتبارات وضعيت اشتغال شهرستان بهبود يابد. ربيعي حوزه‌هاي گردشگري، صنايع دستي، باغداري و بسته‌بندي را از زمينه‌هاي مهم براي سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي عنوان کرد و گفت: بايد کانون توسعه ميانه در شهرستان را تشکيل داده و به سمت آموزش فني و حرفه‌اي روي آوريم تا بتوانيم به سمت بهبود اشتغال شهرستان پيش برويم. وي کاربرد روش‌هاي گذشته با توجه به تغيير وضعيت جامعه امروز را موجب شکست در امور خواند و گفت: دشمن درصدد شوراندن مردم عليه دولت بوسيله حربه تحريم است و سعي در کاهش اعتماد آنان به حاکميت و دولت دارد اما به گفته رهبر معظم انقلاب ما مي‌توانيم از تمامي‌اين سختي‌ها و اين دوران با موفقيت گذر کنيم. وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ادامه با اشاره به اينکه مسئولان بايد نماد حرکت و تلاش بوده و سپس از مردم انتظار تلاش و همراهي داشته باشند، گفت: مدارا و مهرباني با مردم، سبب افزايش اعتماد مردم به دولت مي‌شود. وي تاکيد کرد: ما نبايد به فکر رفع مسائل بزرگ باشيم چون با اين فکر نمي‌توانيم کاري از پيش ببريم بلکه بايد دنبال رفع مسائل کوچک و بازکردن گره‌هاي کوچک باشيم تا بتوانيم به موفقيت برسيم. ربيعي با شبانه‌روزي شدن پلي کلينيک تامين اجتماعي ميانه و پرداخت وام‌هاي خرد براي مددجويان بهزيستي موافقت کرد و افزود: اگر شرايط مناسب بوده و مقدور باشد به احداث بيمارستان تامين اجتماعي در ميانه اقدام خواهيم کرد اما در زمان حاضر تامين اجتماعي را در مناطق محروم گسترش مي‌دهيم.