وزرا با نخبگان اتاق فکر تشکيل دهند
 رئيس دفتر رئيس جمهوردرخصوص به کارگيري نخبگان در بدنه دولت و ترميم کابينه، گفت: آقاي رئيس‌جمهور در جلسه‌اي از تمامي‌وزرا و اعضاي کابينه خواست که ارتباط خود را با اعضاي هيأت علمي،‌ دانشگاهيان، صاحب نظران و نخبگان کشور از گذشته بيشتر کنند و از آنان نظرخواهي کنند. محمود واعظي در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: آقاي روحاني به اعضاي دولت توصيه کردند جلسات جانبي با نخبگان جامعه داشته باشند و اتاق فکري را با حضور آنان تشکيل دهند.رئيس دفتر رئيس‌جمهور ادامه داد: برخي از دوستان نسبت به عملي‌سازي اين درخواست اقدام کرده‌اند و برخي ديگر در حال انجام هستند.وي تاکيد کرد: در ترميم کابينه بحث اجرايي مطرح است يعني فرد توان اجرايي داشته باشد.




توافق روسيه با اروپا براي دور زدن تحريم‌ها
نماينده روسيه در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت: با اروپايي‌ها به توافقي براي کار روي يکسري اقدامات مشترک براي حمايت از تعاملات اقتصادي در برابر تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا دست يافته‌ايم.به گزارش ايسنا، ميخائيل اوليانوف افزود: ايران بايد به اجراي تعهداتش ذيل برجام به ويژه تعهدات مربوط به تضمين دسترسي کارشناسان آژانس به تاسيسات اين کشور عليرغم خروج آمريکا ادامه دهد.وي همچنين گفت: اگر آمريکا شروع به مانع‌تراشي در مسير اجراي جنبه‌هاي فني برجام کند ممکن است باعث شود ايران از اجراي تعهداتش در اين توافق سر باز زند. آمريکا نبايد کاري کند که ايران را به سمت توقف اجراي تعهداتش ذيل برجام سوق دهد.




همه جناح‌ها دولت را کمک کنند
نماينده سيرجان در مجلس گفت: در شرايط کنوني که دشمنان در قالب جنگ اقتصادي به ميدان مقابله با جمهوري اسلامي‌ايران آمده اند، همه جناح‌ها و سليقه‌هاي مختلف بايد متحد و يک صدا دولت را براي ترميم مشکلات اقتصادي، مقابله با تحريم‌ها و توطئه‌هاي دشمنان قسم خورده نظام کمک کنند. شهباز حسن پور در گفتگو با ايرنا افزود: نقد منصفانه و به دور از تخريب براي مجريان و برنامه ريزان کشور سودمند است، امروز تمام رسانه‌ها بويژه رسانه ملي بايد به مدد دولت بيايند و با تبيين برنامه‌هاي آن براي مردم ، نگذارند افکار عمومي‌جامعه تحت تاثير شبکه‌ها و بنگاه‌هاي دروغ پردازي‌هاي معاندين و دشمنان داخلي و خارجي قرارگيرد.
تکذيب دوتابعيتي بودن سفير ايران در فنلاند
وزارت امور خارجه ادعاي دوتابعيتي بودن پروين فرشچي را تکذيب کرد. روابط عمومي‌وزارت امور خارجه با رد ادعاي مطرح‌شده در خصوص دو تابعيتي بودن «پروين فرشچي» که اخيراً به عنوان سفير جمهوري اسلامي‌ايران در فنلاند منصوب شده، اعلام کرد: اين ادعا همچون ادعاهاي قبلي مطرح شده بي‌هيچ دليل و مدرک و از پايه و بنيان کذب است. بررسي‌هاي به عمل آمده در وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات نشان مي‌دهد ايشان تابعيت يا مجوز اقامت از هيچ کشور خارجي ندارند و راويان اين‌گونه قصه‌هاي دروغ با چنين جوسازي‌هاي بي‌حاصل صرفاً اهداف کم‌ارزش و موضوعات شخصي و جناحي خاصي را دنبال مي‌کنند که اصولا قابل توجه و اعتنا نيست.» حشمت‌الله فلاحت‌پيشه - رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس - نيز در گفت‌وگو با ايسنا، ادعاي دوتابعيتي بودن سفير جديد ايران در فنلاند را رد کرد.
تاييد حکم حبس براي دو عضو داعش
رئيس دادگاه انقلاب اسلامي‌کرمان گفت: با صدور کيفرخواست پرونده دو عضو گروهک داعش به دادگاه انقلاب اسلامي‌کرمان ارسال و متهمين تحت عناوين مجرمانه‌ي جاسوسي، اقدام عليه امنيت داخلي کشور از طريق عضويت در گروهک تروريستي داعش و تبليغ عليه نظام در شعبه اول اين دادگاه محاکمه و به مجازات حبس محکوم شدند و حکم صادره در دادگاه تجديدنظر استان کرمان مورد تاييد قرار گرفته و پرونده جهت اجرا به دادسراي عمومي‌و انقلاب کرمان ارسال شده است.به گزارش ايلنا، احمد قرباني اظهار داشت: محکومين (ع.ب) و (ر.ب) که از اعضاي گروهک تروريستي داعش مي‌باشند در سال ۱۳۹۶ پس از رصد اطلاعاتي توسط سربازان گمنام حضرت بقيه الاعظم عليه السلام در کرمان شناسائي و دستگير شدند.اين مقام قضائي اعلام کرد: از نامبردگان مقاديري مواد شيميائي و تعدادي چاشني و ديگر لوازم که در جهت ساخت بمب استفاده مي‌شود کشف گرديده است.
چين؛ مخالف هميشگي تحريم‌ها
سفير چين در ايران در مورد اقدامات انجام شده براي جلوگيري از تاثير منفي تحريم‌هاي آمريکا بر ايران گفت: اتحاديه اروپا اخيرا بسته‌اي را به ايران پيشنهاد کرده که يکي از قدم‌هاي برداشته شده در اين بسته راه‌اندازي «بانک سرمايه‌گذاري اروپا» براي تامين مالي پروژه‌ها در ايران است. اين بانک وظيفه دارد مستقل از دلار آمريکا و با استفاده از يورو عمليات‌هاي مالي را انجام دهد.«پانگ سن» در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص اينکه آيا قرار است بار ديگر مکانيزم ريال-يوآن به عنوان راهي براي عبور از سيستم دلار آمريکا و دور زدن تحريم‌ها در مبادلات نفتي راه‌اندازي شود؟ گفت: ما تفاهم‌نامه مشترکي در جريان سفر رييس‌جمهور به چين در ماه گذشته امضا کرديم که بر اساس اين تفاهم‌نامه همکاري‌هاي دوجانبه ما تقويت مي‌شود؛ اين تفاهم نامه در چارچوب توافق «يک کمربند يک جاده» است که دو کشور تصميم گرفتند که کميته مشترکي براي اين منظور تشکيل دهند.
ظريف از سياستهاي جنگ افروزي واشنگتن انتقاد کرد؛
در ميان کشورهاي جهان، آمريکا يکي از بدترين کارنامه‌ها را در زمينه سلاح‌هاي کشتار جمعي دارد.اين کشور در زمره نخستين کشورهاي توليد کننده سلاح‌هاي شيميايي است و نخستين سلاح اتمي‌را نيز در جنگ به کار برد.همچنين اين کشور به همراه روسيه، بيشترين سلاح‌هاي اتمي‌و شيميايي را در اختيار دارند تا جايي که قادر هستند چندين بار کره زمين را نابود و نسل بشر را از بين ببرند. بر اساس ارزيابي مرکز صلح در استکهلم، سلاح‌هاي امريکايي بر بازار سلاح‌هاي جهان تسلط کامل دارند، به گونه‌اي که صادارات اسلحه امريکا 33 درصد از حجم بازار جهاني را تشکيل مي‌دهد، امريکا به 103 کشور در جهان اسلحه صادر مي‌کند، بعد از امريکا روس‌ها 23 درصد از حجم بازار سلاح جهاني را در اختيار دارند، برآوردها همچنين نشان مي‌دهد که حجم فروش سلاح‌هاي امريکايي در سال 2017 حدود 25 درصد رشد داشته است.
هزينه‌هاي هنگفت آمريکا
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه با انتشار ويدئويي در توييتر خود درباره هزينه نظامي‌هنگفت آمريکا براي بي‌‌‌ثبات‌‌سازي جهان نوشت: آمريکا دنيا را با صادرات سلاح خود بي‌‌ثبات کرده و بودجه‌‌‌هايي که مي‌توانند براي ساختن فردايي بهتر مصرف شوند را به هدر مي‌دهد؛ ولي سلاح‌هاي او حتي نتوانسته به شهروندان خودش امنيت دهد: ۳۵ درصد هزينه نظامي‌جهان نتوانست مانع کشته و مجروح شدن بيش از ۹۰۰۰ آمريکايي توسط ۱۵ شهروند سعودي شود.
آمريکا بي توجه به پيمان‌ها
آمريکا همواره جنگ افروزي خود را نشان داده و کوتاه هم نيامده است. پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌اي «ان پي تي» امريکا و کشورهاي هسته‌اي ديگر را به کنارگذاشتن تسليحات اتمي‌متعهد کرد، با اين حال، اين کشورها نه فقط سلاح‌هاي اتمي‌خود را نابود نکرده اند، بلکه نسل‌هاي جديدتر با قدرت کشندگي بيشتر را به زرادخانه‌هاي خود افزوده اند.در اواخر قرن نوزدهم با گسترش دانش شيمي‌و ورود اين علم به مقولات تسليحاتي، امريکا همپاي دول قدرتمند اروپايي همچون آلمان، فرانسه و بريتانيا، تحقيق و توليد تسليحات شيميايي را آغاز کرد.گسترش اين سلاح‌ها در آن زمان، به عنوان بزرگترين تهديد براي نسل بشر قلمداد شد ، به همين دليل دولت‌ها براي حفظ صلح، رژيم کنترل سلاح‌هاي شيميايي را مد نظر قرار دادند که به تدوين کنوانسيون‌هاي لاهه در سال‌هاي 1899 و 1907 انجاميد.با اين حال، دولت امريکا از پيوستن به هر دو کنوانسيون سر باز زد تا از آزادي عمل در توليد، ذخير سازي و استفاده از اين تسليحات مرگبار برخوردار باشد.منابع رسمي‌اعلام کرده‌اند که امريکايي‌ها در طول جنگ جهاني اول، بيش از 5 هزار تن از انواع سلاح‌هاي شيميايي توليد کرده بودند. کارخانجات صنعتي و مجتمع‌هاي نظامي‌امريکا طي 20 سال زمان ميان دو جنگ جهاني اول و دوم، ذخاير تسليحات شيميايي اين کشور را شش برابر افرايش دادند و به بيش از 30 هزار تن از انواع مرگبارترين سلاح‌هاي شيميايي افزايش دادند.همزمان، دولت امريکا در يکي از محرمانه‌ترين پروژه‌هاي تسليحاتي تاريخ بشر، تحقيق براي ساخت سلاح اتمي‌را آغاز کرد.امريکا در بمباران اتمي‌دو شهر هيروشيما و ناکازاکي در ژاپن، در کسري از ثانيه قريب به 300 هزار تن را به کام مرگي دلخراش از جهنمي‌از آتش و مواد کشنده راديواکتيو فرستاد، آن هم در زماني که ژاپن آماده مي‌شد خود را به متفقين تسليم کند.بعد از پايان جنگ جهاني دوم نيز ارتش امريکا به کرات، در پروژه‌هاي محرمانه، از سلاح‌هاي شيميايي و ميکروبي جديد خود براي آزمايش عليه زندانيان محکوم به حبس ابد در امريکا يا بوميان در کشورهاي منطقه امريکاي جنوبي استفاده کرد.هنگامي‌هم که جنگ کره در سال 1950 آغاز شد، ارتش امريکا به کرات از اين سلاح‌ها عليه نيروهاي کمونيست کره شمالي و جمهوري خلق چين استفاده کرد. اما آمريکا در جنگ ويتنام حضور يافت. در اين جنگ، نيروهاي ويتنام شمالي موسوم به ويت کنگ با نيروهاي ويتنام جنوبي تحت نفوذ امريکا وارد نبرد شدند.ويت کنگ‌ها براي غلبه بر قدرت رزمي‌امريکايي‌ها، به شيوه‌هاي جنگ پارتيزاني متوسل شدند و توانستند در مناطق روستايي در دل جنگل‌هاي انبوه، ضربات مهلکي بر ارتش تا دندان مسلح امريکايي‌ها وارد کنند.
جنگ ويتنام
براي مقابله با اين وضعيت، ارتش امريکا به شکل گسترده‌اي از مواد شيميايي موسوم به عامل نارنجي استفاده کردند تا جنگل‌ها را نابود و امکان پناه گرفتن ويت کنگ‌ها در ميان درختان انبوه حاره‌اي را از بين ببرد.آمارها نشان مي‌دهد که امريکايي‌ها در جنگ ويتنام بيش از 75 ميليون ليتر سموم شيميايي و برگ زدا بر سر روستائيان ويتنامي‌فروريختند و صدها هزار هکتار جنگل را از بين بردند.اثرات اين مواد سمي‌نارنجي رنگ موجب مرگ قريب به 300 هزار تن در ويتنام شد و صدها هزار کودک با انواع معلوليت‌ها و نواقص مادرزادي متولد شدند.با گذشت 40 سال از پايان جنگ ويتنام، هنوز کودکان ناقص الخلقه در اثر بقاياي مواد شيميايي به کار رفته در جنگ با امريکايي‌ها در اين کشور به دنيا مي‌آيند.
اسلحه، اساس رابطه آمريکا
در اين رابطه "مکرم محمد احمد" نويسنده مصري با تاکيد بر اينکه دونالد ترامپ سياست جديدي را اتخاذ کرده که بر ضرورت حمايت از صنعت اسلحه سازي امريکا تاکيد دارد مي‌نويسد: به گونه‌اي که قراردادهاي تسليحاتي، جزيي از مهمترين روابط خارجي و سنگ زاويه در سياست‌هايش با کشورهاي ديگر است، و مهمترين عنصر در ايجاد روابط بين المللي امريکا محسوب مي‌شود. اکنون طوري شده که حجم سلاح‌هاي امريکايي که هر کشوري مي‌خرد به عنوان منبع قدرت آن کشور به خصوص در روابطش با ايالات متحده است، اين علاوه بر نقش مهمي‌است که رئيس جمهوري امريکا در تسهيل قراردادهاي تسليحاتي ايفا مي‌کند. همچنين به نظر مي‌رسد که اين ضمانتي است براي خطوط اصلي اين سياست جديد در کاهش قيد و بندهاي صادرات سلاح‌هاي پيشرفته به هم پيمانان ايالات متحده و دوستانش، به ويژه در خصوص پهپادها که همه عواقب بروکراتيک را بر سر آن لغو کرده بدون اين که اهداف صادرات اين نوع از سلاح توسعه يابد، مساله‌اي که قبلا محل شکايت شرکت‌هاي امريکايي توليدکننده آنها بود.
در کنفرانس مطبوعاتي اي که ترامپ، رئيس جمهوري امريکا با شينزو آبه، نخست وزير ژاپن برگزار کرد، ترامپ بر کاهش سطوح بروکراتيک خارجي امريکا براي گسترش صادرات سلاح‌هاي امريکايي به کشورهايي که توان ساخت آن را ندارند، تاکيد کرد. همچنين امير قطر، تميم بن حمد را يک جنتلمن حقيقي توصيف کرد براي اين که حجم عظيمي‌اسلحه امريکايي از جمله موشک و جنگنده‌هاي پيشرفته خريد، بدون اين که ايالات متحده از خودش بپرسد قطر قرار است با اين سلاح‌ها چه بکند و قرار است به سمت کدام طرف از آنها استفاده کند! خلاص کردن قوانين امريکا براي صدور اسلحه امريکايي به خارج شرايط متعدد مهمي‌دارد، از جمله اين که به طور کامل استفاده از اين سلاح‌ها عليه نيروهاي امريکايي در هر جايي از جهان را منع مي‌کند، همچنين حق استفاده منفرد از بعضي سلاح‌هاي پيشرفته را در صورتي که تضميني براي برتري بر همگان باشد براي امريکا حفظ مي‌کند. همچنين کنگره حق رد هر گونه قرارداد تسليحاتي را دارد، و عموما مي‌تواند به عنوان طرفي براي فيصله دادن به هر اختلافي بر سر اولويت‌هاي صادرات اسلحه در صورتي که در جهت تحقق منافع امريکا باشد، عمل کند.