تحريم‌ها فرصتي براي خودکفايي در صنعت ريلي
رئيس کميسيون عمران مجلس، گفت: ارايه تسهيلات ارزان، درنظر گرفتن مشوق‌هاي مالياتي و همچنين ايجاد زمينه صادرات از مولفه‌هاي رشد توليد ريل ملي است. محمدرضا رضايي با تاکيد بر ضرورت تقويت واحدهاي توليدي در داخل با هدف تحقق خودکفايي در کشور، گفت: در شرايط فعلي که تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشور اعمال شده توسعه کشور بايد با توليدات ملي صورت بگيرد. اين نماينده مردم در مجلس همچنين با اشاره به وضعيت شبکه ريلي در کشور و عدم توسعه همه جانبه آن، اضافه کرد: در شرايط کنوني بايد صنايع داخلي با حمايت‌هاي لازم به مسير توليد بيشتر هدايت شوند تا به اين ترتيب نياز کشور مرتفع شود.




معرفي ۵۰ فرصت سرمايه‌گذاري در ‌آزادرا‌ه‌ها
عضو هيئت مديره شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل از معرفي ۵۰ فرصت سرمايه‌گذاري در آزادراه‌هاي کشور به طول تقريبي ۶۲۳۰ کيلومتر خبر داد. سيدحسين ميرشفيع در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي از اعلام فهرست سرمايه‌گذاري در ۵۰ پروژه آزادراهي خبر داد و گفت: شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور در نظر دارد نسبت به شناسايي و ارزيابي سرمايه گذار براي ۵۰ پروژه آزادراهي در مجموع به طول تقريبي ۶۲۳۰ کيلومتر بر اساس قانون احداث پروژه‌هاي عمراني بخش راه و ترابري از طريق مشارکت بانک‌ها و ساير منابع پولي و مالي کشور و آيين‌نامه‌ اجرايي مربوطه با روش BOT و سود مشارکت بيش از سود سپرده بانکي اقدام کند.





مکان يابي نامناسب مشکل اصلي مسکن مهر
عضو کميسيون عمران مجلس، مکان يابي نامناسب در مسکن مهر را عامل ناتواني دولت در تأمين هزينه‌هاي اين طرح و علت تأخير در تکميل آن دانست. سيدهادي بهادري با بيان اينکه طرح مسکن مهر مزايا و معايب بي شمار داشته، گفت: عمده اشکال طرح مسکن مهر عدم جايابي مناسب اين طرح بوده که اکنون هزينه‌هاي تکميل آن را افزايش داده است. وي با بيان اينکه متاسفانه جايابي نامناسب برخي واحدهاي مسکن مهر در کشور منجر به تأمين زيرساخت‌ها با هزينه‌هاي گزاف در آن شده، افزود: ناتواني دولت در تأمين زيرساخت‌ها علت اصلي تأخير در تکميل اين پروژه است زيرا در برخي مناطق ضمن تکميل واحدها بايد يک شهر با تمام امکانات ايجاد شود.

خصيص ارز به شرکت‌ها و رانندگان، تاکنون چندين جلسه با حضور مديران امور بين‌المللي پنج بانک عامل (ملت، تجارت، ملي، پارسيان و سامان) برگزار شده و وب سرويس‌هاي مورد درخواست بانک‌هاي عامل که در جلسات مشترک قبلي در خصوص آن‌ها به تفاهم رسيده‌ايم در اختيار بانک‌ها قرار گرفته و تعدادي از بانک‌ها در حال حاضر به صورت آزمايشي از آن‌ها استفاده مي‌کنند ولي تاکنون عليرغم سپري شدن مدت زمان سه ماهه، رانندگان موفق به دريافت ارز نشده اند.
رشد ۳۲ درصدي تخليه و بارگيري کالا
در بندر چابهار
آمار سازمان بنادر و دريانوردي حکايت از آن دارد تخليه و بارگيري انواع کالا در بندر چابهار طي خردادماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲درصد رشد داشته است. به گزارش تسنيم، مطابق آمار سازمان بنادر و دريانوردي در خردادماه امسال 20 هزار و 654 تن کالاي اساسي، 382 تن کالاي ساختماني و معدني، 777 تن ماشين‌آلات، وسايل نقليه، قطعات يدکي و ابزارآلات، 30 تن منسوجات چرم، پوشاک، الياف، کاعذ و چوب و 1549 تن خرده بار و متفرقه در بندر چابهار تخليه و بارگيري شده است. همچنين 82 هزار و 395 تن کالاي کانتينري و 75 هزار و 858 تن فرآورده‌هاي نفتي در اين بندر تخليه و بارگيري شده است.
عدم اطلاع مسئولين وزارت راه از تحويل ريل توليدي ذوب‌آهن به راه‌آهن جاي تعجب دارد
دشتيانه، معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در واکنش به ادعاي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت‌هاي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور مبني بر عدم تحويل ريل از سوي ذوب‌آهن به اين وزارتخانه گفت: اولين محموله ريل در خردادماه سال جاري تحويل راه‌آهن گرديد و اخبار مربوطه در رسانه‌ها و جرايد کشور منتشر شد. محموله دوم نيز در حال توليد است که به محض اعلام آمادگي حمل توسط راه‌آهن، تحويل خواهد شد. لذا به نظر مي‌رسد آقاي خادمي‌اطلاعات موثق و دقيقي در خصوص اين موضوع دريافت نکرده باشند و اين اظهار نظر ايشان جاي تعجب دارد. او در ادامه گفت: همانگونه که شرکت زيرساخت و ساير خريداران ريل از شرکت‌هاي خارجي به دليل مشخص بودن سفارش ملزم به پرداخت پيش پرداخت و تأمين ضمانت‌هاي لازم درخصوص پرداخت ارزي هستند درخصوص خريد داخلي نيز همين مراحل وجود دارد، در حاليکه شرکت زيرساخت در سال گذشته درخواست خريد ريل از ذوب آهن بصورت اعتباري و انجام تأمين مالي از طرف ذوب آهن را مطرح کردند و عليرغم شرايط يک طرفه درخواست مذکور، ذوب آهن به اين شرکت قيمت و شرايط فروش را اعلام نمود و از سال گذشته تا کنون منتظر دريافت پاسخ شرکت زيرساخت هستيم.
یک مقام هواپیمایی تشریح کرد؛
گروه راه و مسکن: استقبال روس‌ها در توسعه همکاري‌ هوايي با ايران، برگزاري نشست بين مقامات ايراني و هيأت بلندپايه روس در مورد همکاري در حوزه صنعت هوايي و انعقاد توافق‌نامه‌ دوجانبه، از مواردي بود که دبير نهمين نمايشگاه هوايي ايران عنوان کرد. بيژن بنکدار در گفتگو با فارس، با اشاره به لزوم بهسازي و نوسازي ناوگان هوايي ايران، به موضوع تحريم‌هاي ناجوانمردانه‌ در صنعت حمل و نقل هوايي کشورمان اشاره کرد و افزود: با اين وجود کشورهايي نظير روسيه تمايل دارند، در اين حوزه با ايران همکاري داشته و در نوسازي ناوگان هوايي‌ ‌قراردادهايي با ايران منعقد کنند. وي گفت: ايران بايد به سمت بازسازي و نوسازي ناوگان هوايي خود پيش برود.
استفاده از قابليت‌ بين‌المللي در هواپيماهاي غيرنظامي
دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران با تأکيد بر اينکه ايران بايد به سمت بازسازي و نوسازي هوايي خود پيش برود، به برگزاري نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران در آبهاي خليج فارس و جزيره کيش از تاريخ پنجم تا هشتم آذرماه 97 ‌اشاره کرد. وي ارائه توانمندي‌ کشور در حمل و نقل هوايي و اين صنعت را از اهداف نمايشگاه برشمرد و گفت: ايجاد فرصت‌هاي تعامل با کشورهاي خارجي، ارائه توانمندي داخلي و ارائه توانمندي شرکت‌هاي هواپيمايي از اهداف برگزاري نمايشگاه امسال است. دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران بيان کرد: در بحث توسعه فرودگاه‌ها و سرمايه‌گذاري در بخش هوايي کشور، نمايشگاه فرصت مناسبي است که مسئولان داخلي با خارجي‌ها ديدار و گفت‌وگو داشته باشند. وي برگزاري اين نمايشگاه در خليج فارس را از نظر استراتژيک با اهميت دانست و گفت: شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني در کنار يک شرکت هلي‌کوپتري‌ در قالب پاويون و به صورت متمرکز در نمايشگاه امسال حاضر هستند؛ موانع توسعه شرکت‌هاي هواپيمايي، مشکلات آنها و غيره در اين نمايشگاه بررسي مي‌شود.
بنکدار ادامه داد: سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان متولي نظارت بر ايرلاين‌ها، سازمان منطقه آزاد کيش و انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي از حاميان نمايشگاه هستند، ضمن آنکه در اين نمايشگاه ستاد توسعه هوايي معاونت علمي‌و فناوري رياست‌جمهوري، اتحاديه صنايع هوايي و فضايي، سازمان صنايع هوايي، مرکز ملي فضايي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان حضور مي‌يابند.‌ وي مقامات حاضر در اين نمايشگاه را‌ وزير راه و شهرسازي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، معاون علمي‌و فناوري رئيس‌جمهور، سفراي کشورهاي خارجي، وابسته‌هاي نظامي‌کشورهاي مختلف و دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوايي کشور اعلام کرد.
استقبال روسيه از همکاري با ايران
بنکدار‌ با اشاره به استقبال خارجي‌ها بابت حضور در نمايشگاه ‌‌هوايي، گفت: ‌توافقنامه دوجانبه‌اي بين نمايشگاه هوايي ايران و نمايشگاه مکس روسيه همچنين تفاهم‌نامه‌اي با نمايشگاه دفاعي روسيه داريم‌ که دو طرف در نمايشگاه‌هاي هوايي يکديگر حضور يابند. دبير نهمين نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران با اشاره به استقبال روس‌ها براي حضور در نمايشگاه هوايي امسال، افزود: در نمايشگاه هوايي امسال هم شواليه‌هاي روسي با سوخوي 27 يا ميگ 29 و 6 فروند جت ام39 ‌حضور مي‌يابند، ضمن آنکه جنگنده‌هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران در اين چهار روز در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت و عمليات هوايي خواهند داشت. بنکدار با بيان اينکه در اين نمايشگاه يک روز به نام روز روسيه است، گفت: ‌شرکت‌هاي «اوآک»، «اودکا» و «راشن هلي‌کوپتر» که هر سه شرکت‌هاي مادر هوانوردي‌ روسيه هستند که در نمايشگاه امسال حضور مي‌يابند؛ همچنين در اين نمايشگاه نشست بين مقامات ايراني و هيأت بلندپايه روسي حول محور همکاري‌هاي دوجانبه برگزار مي‌شود که منجر به توافق و همکاري‌ دوطرف خواهد شد تا بدين ترتيب شرکت‌هاي طرفين نيز همکاري مناسب‌تري با يکديگر داشته باشند و به توافق‌نامه‌هايي منجر ‌شود.
بنکدار تأکيد کرد: با درنظر گرفتن تحريم‌ها،‌ در بحث حمل و نقل هوايي مسافري و بازرگاني به دنبال شرايطي هستيم که از قابليت‌هاي هواپيماسازي بين‌المللي خصوصاً از توان روسيه در بحث هواپيماهاي مدرن سيويل (غيرنظامي) کمک بگيريم تا کمکي به صنعت هوانوردي کشور شود؛ مارکت هوايي ايران براي شرکت‌هاي دنيا جذاب است و اين با وجود تحريم‌ها، از چشم شرکت‌هاي خارجي دور نخواهد ماند؛ رقابت در بحث صنعت حمل و نقل هوايي شديد است. وي اضافه کرد: روس‌ها در اين حوزه همکاري مناسبي دارند و تمايل دارند در اين حوزه با ما همکاري کنند.
معاون حقوقي وزارت راه و شهر سازي تاکيد کرد:
گروه راه و مسکن: معاون حقوقي، امور مجلس و هماهنگي استان‌هاي وزارت راه و شهرسازي گفت: اگر توجه‌ها را به حمل‌ونقل ريلي معطوف کنيم، مشاغل زيادي درراه آهن ايجاد خواهد شد و با انتقال افراد شاغل بخش جاده‌اي به بخش ريلي، در عمل اشتغالزايي بيشتري محقق مي‌شود. به گزارش راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، عليرضا محفوظي در جلسه هماهنگي و تبادل نظر روساي هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري کارمندان تابعه وزارت راه وشهرسازي با اشاره به اين مطلب افزود: با وجود مزيت‌‌هاي بي‌بديل راه آهن، اگر بخش عمده اين بار به راه آهن منتقل شود بخش حمل و نقل در کشور توسعه بيشتري پيدا مي‌کند.
محفوظي در اين جلسه يکي از مزيت‌‌هاي حمل‌و‌نقل ريلي بار را نرخ ارزان تر آن نسبت جاده دانست و افزود: درحال حاضر ۹۰ درصد اشتغال حمل ونقل بار، به جاده اختصاص دارد و اين درحالي است که وضعيت کشته شدگان سوانح جاده‌اي نگران کننده است. وي با اشاره به ترافيک گسترده در برخي از جاده‌‌هاي کشور، گفت: اين قضيه بايد با نگاه ملي و از جهات مختلف مورد بررسي قرار گيرد، اگر توجهات‌مان را به حمل و نقل ريلي معطوف کنيم، مشاغل زيادي درراه آهن ايجاد مي‌شود که مي‌توانيم با انتقال شاغلان بخش جاده‌اي به بخش ريلي عملاً اشتغالزائي بيشتري داشته باشيم.
خصوصي سازي و يک اشتباه تاريخي
معاون حقوقي وزارت راه و شهرسازي اظهار داشت: راه آهن نه تنها در ايران بلکه در سراسر دنيا، از مزاياي زيادي برخودار است، به نحوي که حتي علما و مراجع قبل از انقلاب نيز مشروعيت کار در راه آهن را تاييد مي‌کردند. محفوظي با بيان اينکه وجود ساز و کار‌‌هاي مناسب در راه آهن به مزيت‌‌هاي اين شرکت مي‌افزايد، در مورد دلايل تشکيل شرکت رجا و خصوصي‌سازي در راه آهن ادامه داد: اين شرکت از دل راه آهن تاسيس شد تا راه آهن بتواند به شکل شفاف، کمک‌ها و يارانه‌‌هايش را به بخش مسافري خصوصي پرداخت کند. وي با تاکيد بر اشتباه تاريخي در مورد تشکيل رجا بر اساس اصل ۴۴ گفت: شرکت رجا براساس اين اصل تشکيل نشده، بلکه هدف از تشکيل آن هماهنگي با راه آهن درخدمات عمومي‌و اجتماعي بود. معاون حقوقي وزارت راه و شهر سازي با بيان اينکه خصوصي سازي در بخش حمل و نقل باري توجيه بسياري دارد، تصريح کرد: رويکرد تشکيل رجا درآمد زائي و سودآوري نيست و هر چه زودتر اين اشتباه اصلاح شود به نفع کشور و نظام است، چرا که دست راه آهن را براي کمک به اين شرکت مي‌بندد.
پيشگيري از وقوع تخلفات اداري
محفوظي در ادامه با اشاره به اينکه تلاش مي‌شود تا گروه‌‌هاي کارشناسي هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري ثابت نباشند، افزود: قائل به ثابت بودن اين گروه نيستيم چرا که ممکن است گرفتاري‌‌هايي براي اين افراد به واسطه شغل و تکاليفشان به وجود بيايد. وي با تاييد اظهارات مديرعامل راه آهن مبني بر پيشگيري از وقوع تخلفات اداري ، اظهار داشت: هر چه اين نگاه درون سازماني باشد، نفع آن بيشتر و تبعات و مشکلات آن کمتر است و مي‌توان سر بزنگاه بسياري از مسائل را حل و مانع از بزرگنمايي آن شد. وي با تشريح عملکرد هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري کارمندان تابعه وزارت راه و شهرسازي، تاکيد کرد: روساي هيات‌‌هاي نظارت به تخلفات اداري بايد به سمت تسهيل امور و حل مشکلات مردم پيش روند و در عين حال نگاه اين هيات بايد پيشگيرانه و درون سازماني باشد. محفوظي از روساي هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري خواست: رسيدگي‌‌ها بايد عادلانه، بدون جانبداري و بي‌طرفانه باشد و توجه داشته باشيم که گزارشات مورد سوءاستفاده و بهره‌برداري قرار نگيرد. معاون حقوقي، امور مجلس وهماهنگي استان‌هاي وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه راي هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري بايد بازدارنده باشد، افزود: بايد ازهمه ابعاد و ظرفيت‌ها براي قضاوت استفاده کنيم چراکه در مقابل افراد مسئوليم. وي تاکيد کرد: هيات‌‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري بايد توجه داشته باشند که زماني که پرونده تخلف شخصي درحال بررسي است به وي مسئوليت ندهد، چراکه هم آبروي دستگاه و هم آبروي شخص را در معرض خطر قرار خواهند داد.
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد؛
تخلفات ساختماني حاصل فساد سيستماتيک در شهرداري
یک نماينده مجلس دهم گفت: انبوه تراکم فروشي درسطح شهرهاي بزرگ سبب تغييرات بسيار درنظام معماري و شهرسازي اسلامي‌شهر شده است. سيد‌هادي بهادري در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارات رييس شوراي شهر تهران مبني بر اينکه گزارش 21 هزار پرونده تخلف ساختماني به شهرداري ارسال شده است، گفت: در شهرداري‌هاي کشور به ويژه در شهرهاي بزرگ بين 80 تا 90 درصد ساخت و سازها تخلف است، اين تخلفات شامل افزايش متراژ درساخت و سازها تا افزايش طبقات است؛ در اين رابطه کميسيون ماده 100 شهرداري‌ها ايجاد شد که براي تخلفات احتمالي در ساختمان‌سازي جريمه و يا در مواردي تخريب بنا در نظر گرفته شود؛ اما متاسفانه کميسيون ماده 100 محملي براي تخلف شده است.
اين نماينده مجلس افزود: شهرداري‌ها مردم را به انجام تخلف هدايت کرده و پس از ساخت و ساز جريمه تخلف پرداخت مي‌شود، بنابراين کميسيون ماده 100 کمکي به انجام تخلفات ساختماني است؛ ضمن اينکه درحين ساخت مهندسان ناظر از تخلفات چشم‌پوشي مي‌کنند، يعني نظام مهندسي هم به شهرداري‌ها به انجام هرگونه تحلف کمک کرده و در واقع يک فساد سيستمي‌در بحث تخلفات ساختماني نهادينه شده است. وي با بيان اينکه حجم انبوهي از تراکم‌فروشي در سطح شهرهاي بزرگ سبب تغييرات بسيار درنظام معماري و شهرسازي اسلامي‌شهر شده است، تصريح کرد: همچنين ترافيک و آلودگي هوا هم ناشي از اين ساخت و سازهاي خارج از اصول است، اين رويه به‌طور حتم از تهران آغاز شده و به شهرهاي ديگر هم سرايت مي‌کند؛ متاسفانه اين مسئله واقعيتي بوده که در طول 12 سال مديريت شهري گذشته بسيار اوج پيدا کرد، بنابراين بخشي از محل تامين درآمد شهرداري‌ها تخلفات ساختماني است. بهادري با اشاره به اينکه نقشه ساختماني با بناي تکميل شده در گام آخر به‌طور کامل متفاوت است، گفت: درميان تخلفات صورت گرفته کمتر مواردي تخريب شده است، به طورحتم از 21 هزار پرونده تخلف شايد 5 مورد هم تخريب نشده و با دريافت جريمه تمامي‌اين موارد تبرئه شده‌اند؛ بنابراين شهرداري‌ها از اين مسير به عنوان محلي براي کسب درآمد استفاده مي‌کنند. اين نماينده مجلس با تاکيد براينکه عدم نظارت کافي در اجراي قوانين درطي 2 دهه گذشته چينن شرايطي را درشهرسازي تهران به وجودآورده است، گفت: در شهرداري تهران بايد يک تيم کارشناسي قابل قبول مستقر شده و اين مسائل را نظارت کند، شهرداري تهران براي استان‌هاي ديگر الگو بوده و دراين وضعيت نمي‌توان از شهرداري نقاط ديگر انتظار رعايت قانون را داشت.


 
ورود مجلس به پرونده آشفتگي بازار دارو
عضو کميسيون بهداشت مجلس از ورود کميسيون متبوعش به موضوع آشفتگي موجود در بازار دارو بعد از تعطيلات مجلس خبر داد. احمد حمزه در گفتگو با خانه ملت، در مورد هشدار رئيس هيات مديره سنديکاي صنايع دارويي در رابطه با آشفتگي موجود در بازار دارو تا جايي که توليدکنندگان به دليل اعمال تحريم‌ها قادر به تامين مواد اوليه سرم نيستند گفت: تامين دارو شايد از تهيه غذا براي مردم هم واجب‌تر باشد، بنابراين دولتمردان بايد با تامل بيشتري براي رفع اين مشکل تدبيري بينديشند و ارزي را که با اين سختي وارد کشور مي‌شود به تامين کالاهاي اساسي که يکي از واجبات آن دارو است، تخصيص دهند. اين نماينده مجلس ادامه داد: دولتمردان بايد نظارت کنند ارزي که در حوزه تامين دارو هزينه مي‌شود در قالب کالاي مورد نظر به کشور برگردد و کنترل بازار دارو را به گونه‌اي در دست بگيرند تا سرمايه‌اي که براي تامين دارو گذاشته شده به طور صحيح هزينه شود. وي در بيان علل بروز مشکل در زمينه تامين داروي مورد نياز کشور در شرايطي که هنوز تحريم‌ها تاثير خود را نشان نداده‌اند تصريح کرد: وقتي تجارت ضعيف شود هر راهي براي سوءاستفاده باز مي‌شود، کما اينکه ممکن است برخي واردکنندگان، داروهاي وارد شده را در بازار آزاد به فروش برسانند، ضمن اينکه مسئولان حوزه سلامت بايد از قبل به اين مهم مي‌انديشند که ممکن است روزي با اين مشکلات مواجه شويم و براي مقابله با آن برنامه‌هاي لازم را پيش‌بيني مي‌کردند. اين نماينده مجلس همچنين تاکيد کرد: متاسفانه يکي از مشکلات کنوني کشور عدم نظارت صحيح بر روند واردات کالاهاي اساسي و نحوه عرضه آنها است و آشفتگي‌هاي موجود در بازار دارو نيز ريشه در همين موضوع دارد. عضو هيات رئيسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس، يادآور شد: بي‌ترديد کميسيون بهداشت بعد از تعطيلات مجلس به وضعيت کنوني حوزه سلامت و آشفتگي‌هاي موجود در بازار دارو ورود پيدا کرده و به منظور ارائه راهکاري در جهت رفع اين مشکل نشستي با مسئولان حوزه سلامت خواهد داشت.
 



لزوم تعريف جديدي درباره «خط فقر»
رئيس کميته امداد امام خميني با بيان اينکه شرايط چند ماه اخير مثل گراني و تورم مقداري محاسبات را بهم زده است، گفت: بايد سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه و مجلس تعريف جديدي از «خط فقر» داشته باشند. پرويز فتاح، رئيس کميته امداد امام خميني در گفتگو با فارس درباره «تعيين خطر فقر در جامعه»، اظهار داشت: خط فقر را نبايد کميته امداد امام خميني(ره) تعريف کند؛ چراکه همه سازوکار در مملکت دست کميته امداد نيست. وي ادامه داد: تعريف خط فقر براي نظام کشور هزينه دارد؛ چراکه اگر تعريف کرديم، اگر هرکس پايين تر از آن ميزان قرار دارد جز نيازمندان محسوب مي‌شود؟ رئيس کميته امداد گفت: شايد بعضاً از تعريف دقيق فقر ابا مي‌شود اما شرايطي که در سه چهار ماه اخير مثل گراني و تورم اتفاق افتاده است، مقداري محاسبه را بهم زده است و بايد دوباره سازمان برنامه و بودجه، وزارت رفاه و مجلس تعريف جديدي درخصوص خط فقر داشته باشند.
وضعيت محيط بانان سامان يافت
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جديد ستاد کل نيروهاي مسلح و تعيين يک رديف بودجه مستقل اظهار داشت: با دريافت اين بودجه مستقل حق و حقوق محيط بانان را مي‌گيريم. جمشيد محبت خاني در گفتگو با فارس با تشريح دستورالعمل جديدي که از سوي ستادکل نيروهاي مسلح به اين يگان ابلاغ شده است، گفت: بر طبق اين دستورالعمل يگان حفاظت محيط زيست همانند ديگر يگان‌هاي داراي رديف بودجه مستقل مي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه اين ابلاغ ارزشمند به دليل عنايت و توجه ويژه مقام معظم رهبري به نيروهاي مسلح به ويژه محيط بانان اتفاق افتاد، خاطر نشان کرد: يگان حفاظت محيط زيست از اين پس هر برنامه حفاظتي که نياز مالي داشته باشد با اين رديف بودجه حل خواهد کرد. محبت خاني اظهار داشت: با همراهي همکاران در ستاد يگان حفاظت محيط زيست سعي خواهيم کرد از فرصت به وجود آمده براي حل معضلات اين حوزه بيشترين بهره را ببريم