کاهش معافيت‌هاي مالياتي در دستور کار
معاون امور اقتصادي وزير اقتصاد گفت: با توجه به شرايط کنوني کشور که بخش نفت آسيب پذير است و احتمال کاهش درآمدها وجود دارد، جلوگيري از فرار مالياتي و کاهش معافيت‌هاي مالياتي مي‌تواند کمک کننده باشد .سيد حسين ميرشجاعيان حسيني در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: معافيت‌هاي مالياتي يکي از پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي وزارت اقتصاد براي سال جاري است.وي افزود: با توجه به شرايط کنوني کشور که بخش نفت ما آسيب پذير است و مي‌تواند تحريم شود و از اين جهت درآمدهاي کشور کاهش يابد، به نظر مي‌رسد که جلوگيري از فرار مالياتي و کاهش معافيت‌هاي مالياتي مي‌تواند به ما کمک کند.






تعلل کميسيون اقتصادي تخلف است
عضو کميسيون برنامه وبودجه گفت: درحالي که تعلل۳ هفته‌اي کميسيون اقتصادي در عدم بررسي درخواست استيضاح تخلف است، برخي براي انصراف از استيضاح، متوسل به همشهري بودن من و کرباسيان شدند. حسين حاجي دليگاني در گفتگو با تسنيم، با بيان اينکه 90 نماينده‌اي که استيضاح وزير اقتصاد را امضا کردند بر عزم خود مصمم هستند، گفت: اگر نماينده‌اي امضا خود براي استيضاح هر وزيري را پس بگيرد بايد به ملت در خصوص دلايل امضا کردن و پس گرفتن آن توضيح دهد، گفت: نمايندگان در حال حاضر بايد دلايل کافي براي اقناع افکار عمومي‌داشته باشند چرا که امروز با افزايش دسترسيهاي عمومي‌فضا شفاف شده است و اين شفافيت منجر به پاسخگوتر شدن مسئولان شده است.





نمايندگان رئيس جمهور به بهارستان مي‌آيند
سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، از بررسي سئوال نمايندگان از رئيس جمهور در نشست سه شنبه هفته جاري کميسيون اقتصادي خبر داد. زهرا سعيدي مبارکه در گفت و گو با خبرگزاري خانه ملت، گفت:براساس نامه دولت به مجلس شوراي اسلامي، هفت مسئول براي پاسخ به سوال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور به کميسيون اقتصادي معرفي شدند. وي ادامه داد: رئيس کل بانک مرکزي، وزراي اقتصاد، دادگستري، تعاون کار و رفاه اجتماعي، معاون اقتصادي رئيس جمهور، رئيس سازمان برنامه و بودجه و رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان نمايندگان رئيس جمهور براي پاسخ به سوال نمايندگان مجلس از رئيس جمهور به کميسيون اقتصادي معرفي شدند.
امروز، آخرين مهلت ارايه اظهارنامه
اشخاص حقوقي و صاحبان املاک
معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي، روز يکشنبه 31 تيرماه را آخرين مهلت ارايه الکترونيکي اظهارنامه مالياتي اشخاص حقوقي و صاحبان املاک اجاري اعلام کرد.به گزارش ايرنا از سازمان امور مالياتي کشور، نادر جنتي روز شنبه گفت: شرط برخورداري از هرگونه معافيت براي اشخاص حقوقي، ارايه اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر قانوني (تا پايان تيرماه) است و تسليم نکردن اظهارنامه در موعد مقرر، موجب جريمه غيرقابل بخشش به ماليات متعلقه خواهد بود.وي افزود: بر اساس قانون 31 تيرماه، آخرين مهلت ارائه اظهارنامه مالياتي اشخاص حقوقي و صاحبان املاک اجاري براي عملکرد سال 1395 است و اين افراد مي‌توانند اظهارنامه مالياتي عملکرد سال 1395 خود را به صورت الکترونيکي از طريق سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني اينترنتي WWW.TAX.GOV.IR تسليم و ماليات متعلقه را پرداخت کنند.
قيمت سکه از مرزسه ميليون تومان گذشت
بازار طلا و سکه هفته جديد را با روند افزايشي آغاز کرد به شکلي که قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد بار ديگر وارد کانال سه ميليون توماني شد.
به گزارش ايرنا، ديروز در بازار ايران نيز هر گرم طلاي خام 18 عيار با چهار هزار و 850 تومان افزايش روبرو شد و به 245 هزار و 410 تومان رسيد.همچنين در بازار مسکوکات نيز هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد 122 هزار و 500 تومان افزايش داشت و سه ميليون و 121 هزار و 500 تومان عرضه شد؛ هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم با 105 هزار و 500 تومان رشد 2 ميليون و 839 هزار و 500 تومان قيمت خورد.علاوه براين در معاملات امروز بازار، هر نيم سکه 50 هزار و 500 تومان و هر ربع سکه 13 هزار تومان رشد قيمت را تجربه کرد؛ نيم سکه يک ميليون و 453 هزار و 500 تومان و ربع سکه 740 هزار تومان به خريداران عرضه شد.قيمت هر قطعه سکه گرمي‌نيز با رشد هفت هزار توماني به 423 هزار تومان رسيد و بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران براي امروز نرخ برابري هر دلار آمريکا را با هفت تومان افزايش نسبت به پنجشنبه گذشته چهار هزار و 365 تومان اعلام کرد.
تعيين تکليف ارز مسافرتي ظرف چند روز آتي
مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي از تعيين تکليف ارز مسافرتي ظرف چند روز آتي خبر داد. به گزارش ايلنا؛ مهدي کسرائي پور درباره تعيين تکليف ارز مسافرتي، اظهار داشت: نحوه پرداخت ارز مسافرتي تا چند روز آينده مشخص مي‌شود.مديرکل سياست‌ها و مقررات ارزي بانک مرکزي، گفت: بانک مرکزي پيشنهادهاي جديدي براي اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتي مطرح کرده که در ستاد اقتصادي دولت در دست بررسي است.يادآور مي‌شود، در راستاي اجراي تصميم مورخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ستاد اقتصادي دولت مبني بر يکسان سازي نرخ ارز با بهاي ۴۲۰۰۰ ريال براي هر دلار که به منظور تثبيت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعيه شماره ۲ يکسان‌سازي نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمين ارز مسافرتي، درماني و دانشجويي به شرح ذيل به استحضار عموم هموطنان مي‌رسد.
تجارت تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی را بررسی کرد؛
پيشنهادها و راهکارهايي درخصوص کنترل و مديريت نقدينگي با جهت‌گيري رونق در بخش توليد و اقتصاد کشور در پنجمين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به رياست رييس جمهوري و با حضور سران قوا بررسي و تصويب شد.
پيشنهادها و راهکارهايي درخصوص کنترل و مديريت نقدينگي با جهت‌گيري رونق در بخش توليد و اقتصاد کشور در پنجمين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به رياست رييس جمهوري و با حضور سران قوا بررسي و تصويب شد.
به گزارش تجارت از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در اين جلسه پس از بررسي گزارش رييس کل بانک مرکزي و رييس سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضع نقدينگي، مقرر شد مطالبات بانک مرکزي از شرکت‌هاي تعاوني و مؤسسات غيرمجاز در کوتاه مدت براساس روش‌هاي مصوب تصفيه شود.
درباره تصفيه ديون بانک‌ها به بانک مرکزي نيز در دوره زماني محدود و با نظارت هيأتي متشکل از نمايندگان سه قوه تصميماتي اتخاذ شد تا بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي پرداخت شود.
همچنين براساس مصوب در اين جلسه،‌ وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است تمام يا بخشي از سهام و دارايي‌هاي تحت مالکيت دولت را در چهارچوب روش‌هاي جاري يا در قالب «صندوق سرمايه‌گذاري معامله‌پذير» با مکانيزم‌هاي تشويقي و با رعايت سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي در بورس واگذار کند.
راهکارهاي وزير اقتصاد براي حرکت نقدينگي به سمت بورس
در خبري ديگر وزير اقتصاد در صفحه اينستاگرام خود، از زمينه‌سازي براي جذب سرمايه‌هاي طبقه متوسط در بورس اوراق بهادار خبر و راهکارهايي را در اين زمينه ارائه داد.
به گزارش تسنيم، مسعود کرباسيان وزيرامور اقتصادي و دارايي در صفحه اينستاگرامش از تحولات جديد در بازار سرمايه خبر داد و نوشت:
دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضاي اقتصادي کشور ساماندهي شود و مردم فرصت سرمايه‌گذاري در بازارهاي مولد را پيدا کنند. قطعا اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهايي مي‌روند که حاصل کار آنها کمک به اقتصاد ملي باشد. طبقه متوسط با محافظه‌کاري در مورد اندوخته‌هايش تصميم مي‌گيرد و اين حق هم قطعا براي آنها وجود دارد. اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ايم که تا جايي که امکانش وجود دارد، بازارهاي مولد را براي مردم جذاب کنيم. دغدغه اين است که مردم احساس نکنند سرمايه‌هايشان از بين مي‌رود يا اينکه فضاي مناسب براي سرمايه‌گذاري مطمئن و سودآور ندارند.
به همين جهت و براي تشويق بيشتر مردم به سرمايه‌گذاري در بورس از اين پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نيم درصد به يک دهم درصد کاهش خواهد يافت، اين سياست موجب افزايش نقدشوندگي در بازار سهام خواهد شد.
از سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهاي ارکان بازار سرمايه را کاهش دهد که خوشبختانه با تاييد شوراي عالي بورس از اين پس چنين خواهد شد. اين اقدام باعث کاهش هزينه‌هاي معاملاتي و سودآورترشدن معاملات الگوريتمي‌و معاملات پر بسامد در بازار سرمايه خواهد شد. همچنين در ستاد مبارزه با تحريم تصويب شد که نرخ صفر مالياتي براي افزايش سرمايه از محل سود تقسيم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود. اين مشوق مالياتي موجب ايجاد انگيزه براي افزايش سرمايه و توسعه فعاليت‌ها در شرکتهاي بورسي شده و مانع از خروج نقدينگي شرکتهاي بورسي در قالب سود تقسيمي‌خواهد شد. اين سياست‌ها در کنار ساير سياست‌هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي موجب افزايش جذابيت و سود آوري بازار سرمايه شده و در مديريت نقدينگي و حمايت از توليد موثر خواهد بود.
دولت هر اقدام اصلاحي در جهت تقويت بازارهاي مولد و همچنين آرامش بخشي به مردم براي حفظ دارايي‌هايشان را انجام مي‌دهد. ما در کنار مردم هستيم.
سايه بي‌انضباطي‌ مالي دولت بر سر افزايش نقدينگي‌ها
باتوجه به روند افزايشي نقدينگي‌ها و سرگرداني آن در بازارهاي غيرمولد که سبب التهاب در بازار و تورم شده است، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران تاکيد دارد که بي‌انضباطي‌هاي مالي و افزايش بي‌مهاباي نقدينگي‌ها توسط دولت، زمينه‌ساز اين مشکلات شده است. همچنين پرداخت بدهي‌هاي موسسات مالي و اعتباري در رشد نقدينگي‌ها بسيار اثرگذار بوده است. به گزارش ايسنا، باوجود افزايش ۲۲ درصدي نقدينگي و ادامه روند آن به طوريکه روزي ۱۰۰۰ ميليارد تومان به حجم آن اضافه مي‌شود، برنامه‌اي هدفمند براي جذب اين ميزان پول‌ سرگردان اعمال نشده که باعث جذب سرمايه‌ها در بازارهاي طلا و ارز شده و اقتصاد کشور را با مشکلاتي مواجه کرده است. در اين باره هريک از اعضاي اتاق بازرگاني ايران علت افزايش نقدينگي‌ها را موارد مختلف همچون سودهاي کم بانکي، توجه نکردن به بخش‌هاي خصوصي و هچنين بخش‌هاي کوچک و متوسط بيان مي‌کنند. تا جايي که رييس اتاق بازرگاني تهران، نقدينگي را از مشکلات اقتصاد ايران دانسته و مي‌گويد نقدينگي يکي از خطرناک‌ترين مسائل اقتصاد ايران است که از ارز نيز خطرناک‌تر خواهد بود؛ پس هر روز دير پرداختن به حل مشکل نقدينگي آفات زيادي براي اقتصاد دربر خواهد داشت.
در همين راستا مهدي پورقاضي - عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران - در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه دولت بي مهابا، حجم نقدينگي را در کشور افزايش مي‌دهد، اظهار کرد: افزايش روزانه حجم نقدينگي‌ها سبب ايجاد تورم در اقتصاد جامعه شده است. اين تورم ممکن است گاها با تاخير صورت گيرد، اما قطعا و به طور نامناسب اتفاق مي‌افتد.
رييس کميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني تهران يادآور شد: افزايش نقدينگي‌ها و ايجاد تورم طي چند ساله اخير همچنان ادامه داشته‌ است، اما تغييرات يکباره نرخ ارز و ساير قيمت‌ها طي شش ماه گذشته باعث شده کنترل تورم از دست دولت خارج شود. پورقاضي معتقد است که اگر دولت قصد دارد نرخ تورم را يک رقمي‌و زير ۱۰ درصد نگه دارد، بايد رشد نقدينگي را کنترل کند و نبايد بي مهابا درخواست دهد که بانک مرکزي، ميزان نقدينگي‌ها را افزايش دهد. به گفته وي، در حال حاضر يکي از مواردي که باعث افزايش قيمت‌ها شده، اين است که دولت خسارت ناشي از عملکرد موسسات مالي و اعتباري را از محل منابع بانک مرکزي پرداخت مي‌کند، در حالي که بايد از محل متخلفان اين مبلغ پرداخت شود و اين نيز از بيت‌المال هزينه مي‌شود که نتيچه آن تورمي‌است که شاهدش هستيم. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران درباره اثرات افزايش نقدينگي‌ها و نوسانات بازار ارز بر واردات گفت: اکثر کالاهاي وارداتي تا بيش از ۵۰ درصد نسبت به شش ماه گذشته افزايش قيمت داشته‌اند که با توجه به شرايط موجود، رقمي‌طبيعي است. راهکار پيشنهادي پورقاضي براي هدايت پول‌هاي سرگردان، کنترل نقدينگي‌ها توسط دولت است. دولت و بانک مرکزي براي کنترل نرخ تورم و به وجود نيامدن نقدينگي‌هاي سرگردان بايد تدبيري بيانديشد.
وي اظهار کرد: رشد نقدينگي ظرف چند سال اخير، بيش از سه برابر و از حدود ۵۰۰ هزار ميليون تومان به ۱۵۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است که اين افزايش سه برابري نقدينگي موجب تورم شده و روي صنعت، زندگي و سفره مردم تاثيرگذار بوده‌ است.

پورحسینی عنوان کرد:
مديران دولتي، چالش اصلي خصوصي سازي
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور گفت: اميدواريم با ورود بخش خصوصي واقعي به مزايده‌ها کارايي و بهره وري اين مجموعه‌ها افزايش يابد.
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور گفت: بيشترين مشکل در موضوع خصوصي سازي مقاومت برخي مديران دولتي در رها کردن بنگاه‌هاست.
به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه ، ميرعلي اشرف پوري حسيني در بخش خبري 21 شبکه يک سيما گفت: اين سازمان برنامه واگذاري چندين شرکت بزرگ را در دست دارد که بزرگترين شرکتي که دوم مرداد مزايده آن برگزار مي‌شود، شرکت کشت و صنعت مغان با هزار و 761 ميليارد تومان قيمت پايه است.
وي افزود: مجمع صنعتي و لوله گستر اسپرايم که بيش از 700 ميليارد تومان ارزش دارد و چند سيلو ديگر، در آگهي سازمان خصوصي سازي در اين روز به مزايده گذاشته مي‌شود .
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور با بيان اينکه اين مزايده يکي از بزرگترين مزايده‌هاي سازمان خصوصي سازي است افزود: مزايده اين مجموعه‌ها نوبت نخست نيست بلکه نوبت‌هاي چهارم، پنجم و ششم است .
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور گفت: کساني که تمايل دارند در اين مزايده شرکت کنند تا اولين روز مردادماه فرصت دارند پيشنهادهاي خود را به صورت کتبي در پاکت‌هاي در بسته به سازمان خصوصي سازي تحويل دهند .
پوري حسيني درباره سود ده بودن اين شرکت‌ها افزود: آنها ظرفيت سود ده بودن را دارند.
وي گفت: شرکت کشت و صنعت مغان با 27 هزار هکتار زمين زراعي که شامل بهترين خاک‌هاي ايران است در برخي سال‌ها زيان ده و در برخي سال‌ها نيز حدود پنج تا 10 ميليارد تومان سودآور بوده است .
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور افزود: اميدواريم با ورود بخش خصوصي واقعي به مزايده‌ها کارايي و بهره وري اين مجموعه‌ها افزايش يابد.
پوري حسيني گفت: اگر قضاوتي درباره واحدهاي واگذار شده گذشته داريم نبايد فقط به خريداران نگاه کنيم بلکه بايد شرايط را نيز در نظر بگيريم.
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور گفت: بر اساس قانون ممنوعيتي براي ورود خصولتي‌ها به مزايده‌ها نداريم بنابراين آنها منع نيستند اما بايد راه را براي ورود خصولتي‌ها سخت و براي بخش خصوصي سهل کرد.
پوري حسيني افزود: تشويق سازمان خصوصي سازي از بخش خصوصي شفاف است و براي آنها سود فروش اقساطي سه درصد کمتر محاسبه و مدت اقساط يک سوم بيشتر انجام و اقساط آنها در صورت درخواست بخش خصوصي پلکاني مي‌شود .
وي گفت: اگر خصولتي‌ها در مزايده شرکت کشت و صنعت مغان شرکت کنند نمي‌توانند اين شرکت را به آنها نفروشند اما پس از سه سال بايد مازاد 40 درصد سهام خود را بفروشند.
رئيس سازمان خصوصي سازي کشور افزود: بخش خصوصي نبايد بترسد و بايد بداند با سرمايه و سرمايه گذاري نه تنها کسي مخالف نيست بلکه مشوق آن نيز هستيم.




پيگيري جدي سازمان بورس براي اجراي کامل حاکميت شرکتي
سازمان بورس در تلاش است با اجراي دقيق دستورالعمل حاکميت شرکتي، ناشران پذيرفته شده در بازار سرمايه را در راستاي حفظ حقوق سهامداران خرد به بحث حاکميت شرکتي پايبند کند.محسن خدابخش صيانت و حمايت از سرمايه‌هاي مردمي‌در بازار سرمايه را مهمترين وظيفه سازمان بورس دانست و گفت: بر همين اساس سازمان بورس تصميم گرفت بنگاه‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه را ملزم به اجراي حاکميت شرکتي کند.وي گفت: در گذشته موضوع جداسازي مالکيت از مديريت در شرکت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي مهم نبود، اما با توسعه بيشتر فرهنگ سهامداري و ورود شرکت‌هاي بزرگ به بازار ، لزوم اجراي اصول راهبري شرکتي مورد توجه قرار گرفت.وي با تاکيد بر افزايش ارزش ارز در برابر پول ملي گفت: با توجه به رشد نرخ ارزهاي مختلف، موضوع ارزش جايگزيني در سال جاري به طور جدي براي سرمايه گذاران مهم شده است.خدابخش تاکيد کرد: سرمايه گذاران تازه وارد و علاقه مند به بازار سرمايه بهتر است از طريق صندوق‌هاي سرمايه گذاري يا شرکت‌هاي سبدگردان در بازار سرمايه فعاليت کنند در غير اين صورت حتما اطلاعات و صورت‌هاي مالي شرکت‌ها را از سامانه کدال استخراج و دقيق مطالعه کنند.وي افزود: سرمايه گذاران تحت تاثير هيجان‌هاي زود گذر و بدون تحليل وارد صف‌هاي خريد يا فروش سهام نشوند.





زيرساخت‌هاي بازار سرمايه، آماده براي راه اندازي بورس نفت
مديرعامل بورس انرژي با تاکيد بر تداوم توسعه و پيشرفت بورس انرژي، از معاملات روزانه 60 ميليارد توماني در اين بازار خبر داد.
سيدعلي حسيني، مديرعامل بورس انرژي گفت: اين اقدام اکنون با پذيرش همه فرآورده‌هاي پالايشگاه‌هاي آبادان، ستاره خليج فارس و دو فرآورده جديد پالاشگاه اراک شروع شده که در نهايت به افزايش تعداد پذيرش، رشد حجم عرضه و تقويت تعداد معاملات منتهي خواهد شد.
مديرعامل بورس انرژي درباره راه اندازي بورس نفت گفت: همان طور که ملي شدن صنعت نفت و بومي‌شدن آن در کشور به واقعيت پيوسته، تقويت بازار متشکل انرژي در کشور توسط نيروهاي بومي‌و ساختار داخلي به واقعيت خواهد پيوست. به طور معمول برخي کشورها سعي مي‌کنند، قبل از هر اقدامي، با برنامه‌ريزي و تدابير مناسب و در يک وقت مناسب به سراغ حل مسائل کليدي بروند، اما ما در بزنگاه تاريخي و زمان خاص به دنبال حل مسئله مي‌رويم. اکنون در اين بزنگاه هستيم و به نظر مي‌رسد راه اندازي بورس نفت يک واقعيت است که در نهايت انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: طي يکسال اخير بورس دبي Dubai Mercantile Exchange Limited (DME) در منطقه خاورميانه ميزبان عرضه نفت خام بصره عراق از طريق شرکت بازرگاني سومو بوده است. همچنين به تازگي آرامکو عربستان اعلام کرده که قيمت‌هاي معاملاتي بورس دبي را به عنوان مظنه‌هاي رقابتي در بورس آسيا انتخاب مي‌کند.
رئيس سازمان تنظيم مقررات خبر داد؛
برخورد با 30هزار سیم کارت مزاحم پیامکی
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از مسدودسازي ۳۰ هزار سيم‌کارت به دليل مزاحمت پيامکي خبر داد و گفت: طي سه ماه گذشته با ۳۰ هزار سيم‌کارت شخصي ارسال‌کننده پيامک تبليغاتي برخورد شد.
حسين فلاح جوشقاني در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهکارهاي حل مشکل پيامک‌هاي تبليغاتي و ارزش افزوده اظهار داشت: مدت‌هاست که در حوزه پيامک‌هاي تبليغاتي در حال تعريف راهکار براي ساماندهي به اين بخش هستيم و هم‌اکنون با ايجاد پنل کاربري، مشترکان مي‌توانند پيامک‌هاي دلخواه تبليغاتي را انتخاب کنند.
وي گفت: از اين رو سامانه‌اي براي اعلام شکايت براي کاربران در نظر گرفته شده و ما نيز بررسي شکايت و مسدودسازي پيامک‌هاي ارسال شده را در دستور کار داريم.
فلاح جوشقاني ادامه داد: به اپراتورها اجازه داديم براي آنکه مردم ترغيب شوند از پنل کاربري استفاده کنند و بسته‌هاي تشويقي پيامکي ارزش افزوده را ارائه دهند.
رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تأکيد کرد: در حوزه حل مشکل مزاحمت‌ پيامک‌هاي تبليغاتي و ارزش افزوده تا حد بسيار زيادي اين حوزه مديريت و کنترل شده، اما هنوز به ايده‌آل نرسيده است.
فلاح جوشقاني با تأکيد بر اينکه ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي از سوي اپراتورها و با سرشماره‌ آنها غيرقانوني است و مورد تائيد ما نيست، اضافه کرد: در اين زمينه به اپراتورها تذکر داده‌ايم؛ اگر اپراتوري خلاف اين موضوع کار کند و با سرشماره‌ خود و غير از پيامک اطلاع‌رساني حساب مشترک، پيامک ديگري به کاربران ارسال کند، تخلف بوده و ما آن را رسيدگي مي‌کنيم.
وي در مورد ارسال پيامک تبليغاتي از سيم‌کارت شخصي نيز گفت: يکي از موضوعاتي که براي جلوگيري از اين مشکل انجام داديم، محدوديت در فعال‌سازي بيش از ۱۰ سيم‌کارت به نام يک نفر است؛ به اين ترتيب که خريدن سيم‌کارت محدوديت دارد و هيچ‌کس نمي‌تواند بيش از ۱۰ سيم کارت به نام خود بزند. در اين زمينه اگر با شکايت مردم در مورد سيم‌کارت شخصي ارسال‌کننده پيامک تبليغاتي مواجه شويم، اين خط را مسدود مي‌کنيم.
معاون وزير ارتباطات تصريح کرد: موضوع حل و ساماندهي پيامک‌هاي تبليغاتي داراي چند بُعد است و نبايد تنها مکانيزم سلبي براي اين موضوع داشته باشيم، چرا که کسب و کارهاي ما در اين اقتصاد راهکاري جز تبليغات براي ديده شدن ندارند و به همين دليل به سمت پيامک هجوم مي‌آورند.
رئيس رگولاتوري ادامه داد: بايد بخش‌هاي ديگر نيز کمک کنند تا براي اين کسب و کارها، راهکارهاي مختلفي براي تبليغات ايجاد شود، مضافاً اينکه در حوزه پيامک‌هاي تبليغاتي و ارزش افزوده، طبق مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي، وزارت ارشاد مسئول مديريت محتواي اين تبليغات است و بايد به ارسال‌کنندگان پيامک مجوز بدهد.
فلاح جوشقاني گفت: در بخش نظارتي که مربوط به رگولاتوري مي‌شود، ما بر اپراتورها، شماره‌هاي شخصي ارسال‌کننده پيامک و سرشماره‌هاي پيامکي نظارت مي‌کنيم؛ به نحوي که طي سه ماه اخير ۳۰ هزار سيم‌کارت شخصي ارسال‌کننده پيامک تبليغاتي مسدود شد.





گوگل درصدد عرضه سيستم عامل اختصاصي براي گجت‌هاي هوشمند

گوگل قصد دارد سيستم عامل اختصاصي خود را تا سه سال ديگر در تمامي‌لوازم خانگي هوشمند خود توسعه داده و تعبيه کند.
به گزارش وب سايت سي نت، گوگل مدت‌هاست برروي توسعه سيستم عامل اختصاصي خود، فيوژا، وقت صرف کرده است و طبق اعلام، به نظر مي‌رسد که اين شرکت قصد دارد تا براي عرضه و اجراي همگاني آن سه سال وقت بخرد.
به گفته متخصصان فعال در اين غول تکنولوژي، فيوژا سيستم عامل اختصاصي و فراگير گوگل است که قابليت نصب و اجرا بر روي تمامي‌لوازم خانگي هوشمند راخواهد داشت و تقريبا مي‌توان گفت که جايگزين سيستم عامل اندرويد و کروم او اس خواهد شد.
از آنجا که لوازم خانگي و گجت‌هاي هوشمند از هميشه با استقبال بيشتر و بي‌نظيرتري مواجه شده‌اند، حالا گوگل نيز به عنوان يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي فعال در اين حوزه مي‌خواهد تمامي‌گجت‌ها و وسائل متصل به اينترنت خود را به سيستم عامل فيوژا يا فيوشه ( Fuschia) تجهيز کند تا کاربران به صورت يکپارچه و مشخص از واسئل هوشمند خود بهره گيري کنند.
اين هدف مي‌تواند از مرزبندي‌هاي ميان اندرويد و کروم او اس جلوگيري بعمل بياورد و تمامي‌محصولات گوگل را با هم يکپارچه سازد. البته گوگل ادعا کرده که امنيت سايبري بالاي دستگاه‌هاي مجهز به اين سيستم عامل، برگ برنده گوگل در رقابت با ساير سيستم‌هاي عامل شرکت‌هاي رقيب همچون اپل به شمار خواهد آمد. سخنگوي گوگل در اين باره به گزارشگر وب سايت ورج گفته است: پروژه فيوژا يا فيوشه يکي از بزرگترين و مهم‌ترين پروژه‌هاي آزمايشي و متن باز گوگل است که تنها در صورت انتشار رسمي‌و نهايي، جزئيات و اطلاعات دقيق‌تري از آن را منتشر مي‌کنيم. بلومبرگ نيز گزارش داده است حتي بازه زماني گفته شده نيز تنها توسط بسياري از منابع غيررسمي‌و تحليلگران برآورد شده و هنوز هيچ اعلام رسمي‌از سوي گوگل در اين باره صورت نگرفته است.






اپليکيشن ويز به سيستم عامل خودروها مي‌آيد
اپليکيشن مسيرياب ويز (Waze) سرانجام از نسخه اندرويد اتو پشتيباني خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از وب سايت gsmarena، اپليکيشن مسيرياب و موقعيت‌ياب ويز که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده است، از اين پس مي‌خواهد امکان پشتيباني از نسخه سيستم عامل اندرويد اتو (Android Auto) را به پلت‌فرم خود بيفزايد تا کاربران بتوانند در خودروهاي خود از خدمات و سرويس‌هاي بي‌شمار و متعدد آن بهره‌مند شوند.
پشتيباني از نسخه اندرويد اتوي اپليکيشن مسيرياب ويز به کاربران اين امکان را مي‌دهد تا رانندگان بتوانند به راحتي مسير و اماکن جغرافيايي موردنظرشان را در خودروهاي هوشمند و خودران خود بيابند.
گفته مي‌شود آپديت و به‌روزرساني اين اپليکيشن در آينده امکان مسيريابي کاربران در خودروهاي خود را به پلت‌فرم آن اضافه خواهد کرد.