از سوی منابع رسمی تایید شد؛
ميزان محبوبيت کالاهاي "ساخت ايران" طي سال گذشته در کشور پاکستان با ۴۱ درصد، بيشترين و در کشور فرانسه با ۳ درصد، کمترين بوده است.
به گزارش ايسنا، ويژگيهاي اثرگذار در محاسبه شاخص "ساخت کشور" شامل کيفيت، استانداردهاي ايمني، قيمت مناسب، منحصر به فرد بودن، طراحي عالي، استفاده از فناوري پيشرفته، اصالت کالا، پايداري و سازگاني با محيط زيست و نيز توليد منصفانه است که با هدف بررسي شهرت و محبوبيت محصولات کشورهاي مختلف جهان در سال ۲۰۱۷ براي ۴۹ کشور و نيز اتحاديه اروپا محاسبه شده است که به طور کلي ايران در ارزيابي کالاهاي ۵۰ کشور با امتياز شاخص ۲۷ در رتبه ۵۰ قرار دارد و محبوبيت کالاهاي ايراني براساس ويژگيهاي ارزيابي در مقايسه با ساير کشورها کمتر از حد متوسط است.
درصد محبوبيت کالاهاي ساخت ايران در بين ۵۲ کشور دنيا در سال ۲۰۱۷ به گونهاي است که کالاهاي ساخت ايران با ۴۱ درصد داراي بيشترين ميزان محبوبيت در کشور پاکستان هستند. پس از آن ويتنام و بحرين با ۳۵ درصد، چين با ۳۳ درصد، هندوستان با ۲۹ درصد، مالزي با ۲۷ درصد، اکوادور با ۲۵ درصد، مکزيک با ۲۴ درصد و شيلي و آمريکا با ۲۳ درصد قرار دارند.
پس از اين کشورها، کالاهاي ساخت ايران در کشورهاي کنيا با ۲۲ درصد، سنگاپور، کانادا و ونزوئلا با ۲۱ درصد، پرتغال و فيليپين با ۲۰ درصد، ترکيه، آرژانتين، انگلستان و روسيه با ۱۹ درصد، مراکش و پرو با ۱۸ درصد داراي بيشترين محبوبيت هستند.
همچنين دانمارک، هلند، اندونزي، رژيم اشغالگر قدس با ۱۷ درصد، برزيل و سوئيس با ۱۶ درصد، هنگکنگ، سوئد و نروژ با ۱۵ درصد، عربستان با ۱۴ درصد، کلمبيا، ايتاليا، ژاپن، تايوان و کره جنوبي با ۱۳ درصد، اتريش با ۱۲ درصد، ايرلند و تايلند با ۱۱ درصد در رتبههاي بعدي قرار دارند.
بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنابر گزارش موسسه statista (يکي از موسسههاي پيشرو در حوزه آمار)، در اين بين اما کشورهاي فرانسه با سه درصد، اسپانيا، اوکراين و الجزاير با چهار درصد، آلمان، مصر و آفريقاي جنوبي با شش درصد، يونان و بلژيک با هشت درصد و امارات، استراليا و لهستان با ۹ درصد کشورهايي هستند که کمترين درصد محبوبيت کالاهاي ساخت ايران در آنها طي سال گذشته وجود دارد.
طراحي منحصر به فرد و نگارههاي زيبا و کيفيت و دوام فرش ايراني و صنايع دستي، طعم و عطر زعفران داخلي و کيفيت و تنوع پسته ايراني از دلايل گرايش مصرف کنندگان جهاني و داخلي به مصرف اين محصولات است همچنين خاويار و خرماي ايراني از محصولات منحصر به فرد در بازار بينالمللي به شمار ميرود.
بسياري از لوازم خانگي ايراني ازجمله لوازم سرمايشي و گرمايشي همانند کولر، بخاري و آبگرمکنهاي برقي و گازي، اجاق گاز و چرخ خياطي به دليل کيفيت و دوام و خدمات پس از فروش و رعايت استانداردهاي ايمني در سبد انتخاب مصرف کنندگان ايراني قرار گرفتهاند و محصولات ساختماني نظير انواع کاشي، سراميک و چيني بهداشتي، سيمان و محصولات فولادي عمدتا مصارف داخلي دارند. از سوي ديگر در کالاهايي نظير محصولات نساجي، الکترونيکي و خودرو تمايل بيشتر مصرف کنندگان به خريد کالاهاي خارجي در صورت وجود در بازار است.
معاون زير صمت از بي توجهي 96 هزار بنگاه اقتصادي انتقاد کرد؛
معاون آموزش،پژوهش و فناوري وزير صنعت،معدن و تجارت گفت: در ميان 98 هزار بنگاه اقتصادي کشور تنها 2هزار واحد به سراغ تحقيق و توسعه رفتهاند بنابراين خلاء اين بخش در حوزه توليد به شدت احساس ميشود.
به گزارش ايرنا، برات قباديان در همايش روز صنعت در قزوين افزود: واحدهاي توليدي اگر ميخواهند در بازار جهاني سرپا باقي بمانند بايد به حوزه تحقيق و توسعه و سرمايه انساني عظيم که در کشورمان فراوان وجود دارد به طور ويژه توجه داشته باشند.
وي از نيروي انساني آموزش ديده به عنوان موتور تحقيق و توسعه ياد کرد و گفت: بايد با آموزش نيروها زمينه ابتکار و رشد آنها را با هدف بهبود کيفي توليدات صنعتي فراهم کرد.
معاون آموزش،پژوهش و فناوري وزير صنعت،معدن و تجارت گفت: بدون نوآوري و خلاقيت نميتوان در زمينه توليد موفق بود و برهمين اساس بايد واحدهاي صنعتي به طراحيهاي مشتري پسند در توليدات خود توجه جدي داشته باشند.
قباديان با بيان اينکه بايد از ظرفيت چهرههاي دانشگاهي براي مشکلات صنعت بهتر بهره ببريم،افزود: در دانشگاهها 80 هزار هيات علميو يک ميليون و 200 هزار دانشجوي ارشد و دکتري داريم که ميتوانيم از آنان براي حل مشکلات واحدهاي توليدي و صدور مجوز در بخش تحقيق و توسعه استفاده کنيم.
معاون آموزش،پژوهش و فناوري وزير صنعت،معدن و تجارت در بخش ديگري از صحبتهاي خود گفت: هر کجا برنامهريزي کرده و با استفاده از علم وارد شدهايم موفق بودهايم که نمونه آن در صنعت هستهاي است که دنيا در اين خصوص به ما غبطه ميخورد.
اين مسئول با بيان اينکه با تکيه بر روشهاي سنتي نميتوانيم در حوزه صنعت موفق عمل کنيم،اضافه کرد: براي دستيابي به موفقيت در هر حوزهاي بايد خود را به دانش و علم روز مجهز کنيم.
معاون آموزش،پژوهش و فناوري وزير صنعت،معدن و تجارت گفت: امروزه در برخي حوزهها با ابرچالشها مواجه هستيم چون به صورت علميبا مسايل برخورد نکرده و از منابع خود به صورت صحيح استفاده نکرده ايم.
قباديان با بيان اينکه سرمايههاي انساني خود را براي حل مسايل و مشکلات نبايد دست کم بگيريم،ادامه داد: اقتصاد ما متکي بر منابعي است که خداوند به ما داده است درحالي که بسياري از کشورها هيچ يک از سرمايههاي ايران را ندارند و با استفاده از منابع انساني مشکلات خود را حل کرده اند.
وي همچنين گفت: سه سرمايه در جهان وجود دارد که يکي از آنها منابع طبيعي است که بشر در آنها دخالت نداشته و بخشهاي ديگر سرمايه فيزيکي و انساني هستند که متاسفانه توانمنديهاي مورد سوم در کشور چندان ديده نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.
اين مسئول خاطرنشان کرد: هزينه کردن در آموزش در واقع نوعي سرمايه گذاري است و نبايد وجود پنج ميليون دانشجو در دانشگاهها را هزينه ديد.
وي با بيان اينکه بايد از ظرفيت نخبگان خود براي پيشبرد اهداف کشور در زمينههاي مختلف بهتر بهره ببريم،گفت: از نظر منابع انساني جزو سه کشور برتر جهان هستيم اما از اين ظرفيت به خوبي استفاده نميکنيم.
اين مسئول ادامه داد: فردي که دکتري تخصصي ميگيرد حداقل يک ميليارد دلار در سال براي آن هزينه شده است ولي به راحتي آن را از دست ميدهيم چون آن را سرمايه حساب نميکنيم.