دولت به تکاليف بخش مسکن عمل نکرد
رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اين که دولت به تکاليف قانوني برنامه ششم در بخش مسکن عمل نکرده است گفت: مسکن به دليل عملکرد نامناسب وزارت راه در شرايط نامطلوبي به سر مي‌برد و رکود اين بخش آسيب‌هاي جدي به کشور وارد کرده است. محمدرضا رضايي کوچي در گفت وگو با تسنيم اظهار کرد: واقعيت اين است که بخش مسکن کشور وارد رکود شده و با اين وجود افزايش قيمت مسکن هم ادامه دارد.وي با اشاره به اين که در حال حاضر متاسفانه 3 ميليون مسکن در کشور کمبود داريم، تصريح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه دولت (وزارت راه و شهرسازي) مکلف شده علاوه بر ساخت 200 هزار واحد مسکوني روستايي و150 هزار مسکن شهري، 270 محله را در سال مقاوم سازي کند.




توقف تخصيص ارز به شرکت‌هاي هواپيمايي
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي گفت: تخصيص ارز مورد نياز شرکت‌هاي هواپيمايي از يک ماه پيش متوقف شده و اين مساله مشکلات زيادي را براي شرکت‌ها از جمله کنسل کردن برخي پروازها به دنبال داشته است.« مقصود اسعدي ساماني» به ايرنا گفت: پيشتر با همکاري انجمن شرکت‌هاي هوايي، بانک مرکزي ارز مورد نياز اين شرکت را تامين کرد اما با وجود ارائه مدارک و مستندات کافي، اکنون بيش از اين يک ماه است که هيچ ارزي به شرکت هواپيمايي تخصيص نيافته است.وي ادامه داد: به طور نمونه، سه روز پيش پرواز کيش اير به استانبول به همين دليل انجام نشد؛ ضمن آنکه امکان خريد ارز از بازار آزاد نيز وجود ندارد.



هوشمندسازي بنادر کشور
راستاد، گفت: با توجه به اينکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا‌ها در کشور از طريق بنادر انجام مي‌شود، پروژه هوشمندسازي در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود. به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در حاشيه بازديد از پروژه‌هاي توسعه‌اي بندر شهيد رجايي درباره هوشمندسازي بنادر و روندي که براي آن بايد طي شود، اظهار کرد: هوشمندسازي بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي بهبود خدمات و ارتقاي بهره وري محسوب مي‌شود که امسال در دستور کار گرفته و شامل زيرساخت‌هاي مورد نياز، نرم افزار‌ها و تجهيزات مربوطه است.
معرفي عامل سقوط هواپيماي تهران ــ ياسوج
حدود ۵ ماه پس از گزارش اوليه سازمان هواپيمايي کشور مبني بر بي‎توجهي آسمان به محدوديت پرواز خلبان تهران ــ ياسوج، متولي حمل‌ونقل هوايي اشتباهات خلبان را عامل سقوط مرگبار هواپيماي آسمان در قله دنا معرفي کرد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، اواسط اسفندماه سال گذشته و تقريباً سه هفته پس از سقوط هواپيماي ATR آسمان در حوالي قله دنا سازمان هواپيمايي کشوري با انتشار گزارش مقدماتي سقوط هواپيماي پرواز تهران ــ ياسوج به انجام عمل قلب باز خلبان اين پرواز و بي‌توجهي هواپيمايي آسمان به اين محدوديت اشاره کرده است.
در بخشي از گزارش سازمان هواپيمايي با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال 88 تأکيد شده بود:»خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکي مندرج در فصل‌هاي يک و شش از انکس يک و سند 8984 ايکائو و همچنين part MED مقررات پزشکي هوايي فعلي سازمان (AirCrew) با درج محدوديت سن بالاي 60 سال و محدوديت OML معتبر پزشکي کلاس يک مواجه بوده است. نامبرده در سال 88 تحت عمل جراحي قلب باز قرار گرفته و پس از آن 9 ماه منع پروازي داشته و بعد از اين مدت برابر مقررات پزشکي هوايي وقت ارزيابي‌هاي تخصصي توسط پزشک معتمد قلب سازمان به‌عمل آمده و با نظريه کميسيون پزشکي هوايي وقت سازمان مورخ 24 خرداد 89 با محدوديت‌هاي زير مجاز به پرواز شده است؛
هر هفته حداقل 10 مشاوره املاک متخلف پلمپ مي‌شود
قلي خسروي رييس مشاوران املاک با بيان اينکه با همکاري اماکن مشاوران املاک متخلف را طي 20 روز از محرز شدن تخلف به تعطيلي مي‌کشانيم،‌ گفت: هر هفته 10 الي 15 مرکز مشاوره املاک متخلف با رسيدگي و پيگيري‌هاي اتحاديه و اماکن تعطيل مي‌شوند. به گزارش ايلنا، سد نقدينگي که شکست؛ سيل خروشان پول‌هاي سرگردان وارد بازار مسکن هم شد و به سرعت در فاصله زماني کوتاه مدتي پرش قيمت‌ها در اين بازار به بيش از 50 درصد در شهر تهران رسيد. تا پيش از اين ناآرامي‌هاي بازار، شکايات مردم از غش در معامله مشاوران املاک کم نبود که با افزايش تعداد قراردادهاي خريد و فروش و نوسانات قيمت‌ها و مالک محور شدن معاملات،‌ تنش بين مالک و متقاضي خريد، مستاجر و موجر در بنگاه‌ها بيشتر شد.
جزييات نشست مکانيابي ايستگاه راه‌آهن اسلام‌آبادغرب
راه آهن اسلام آباد غرب نشست مکانيابي ايستگاه راه‌آهن اسلام‌آباد غرب به منظور بررسي همه‌جانبه گزينه‌هاي مختلف مکانيابي ايستگاه به رياست معاون معماري و شهرسازي و با حضور نمايندگان شرکت‌ها و سازمان‌هاي ذي‌مدخل در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، جلسه مکانيابي ايستگاه راه‌آهن اسلام‌آباد غرب به رياست محمدسعيد ايزدي معاون معماري و شهرسازي و با حضور مديران کل دفتر فني امور طرح‌هاي راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر، شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، دفتر مهندسي و نظارت تاسيسات زيربنايي راه‌آهن، دفتر طرح‌هاي کالبدي، دفتر ارزيابي اقتصادي حمل و نقل معاونت حمل و نقل، نمايندگان مهندسين مشاور هراز راه و مهندسين مشاور آذرانديش در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
به دليل بي رونقي ساخت و ساز اتفاق افتاده است؛
رکود بازار مسکن را مي‌توان مهم‌ترين عامل در مشکلات امروز صنايع ساختماني کشور دانست.
رکود بازار مسکن را مي‌توان مهم‌ترين عامل در مشکلات امروز صنايع ساختماني کشور دانست. رکود اقتصادي را مي‌توان مهمترين عامل در مشکلات امروز صنايع مختلف کشور دانست و در اين ميان يکي از صنايعي که در اين زمينه دچار مشکلات جدي در چند سال اخير شده، صنعت ساختمان است که نفس آن به نفس بازار مسکن گره خورده است. رکود بازار مسکن عاملي شد تا بسياري از توليدکنندگان صنايع ساختماني يا ورشکسته شوند و يا در آستانه ورشکستگي قرار گيرند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمار و ارقام نشان مي‌دهد که بالغ بر سيصد هزار نفر در بخش‌هاي مختلف صنعت ساختمان مشغول به کار هستند و رکود صنايع ساختماني موجب بيکاري تعداد زيادي از افراد در اين حوزه، خواهد شد.
در وضعيت کنوني بسياري از صنايع ساختماني با حداقل ظرفيت توليد، فعاليت مي‌کنند. واحدهاي توليدي مصالح ساختماني مانند سيمان، آجرماشيني و شيرآلات يا صنوف عرضه‌كننده لوازم بهداشتي، كاشي، سراميك، شوفاژ و سنگ‌هاي طبيعي و مصنوعي از جمله مشاغلي محسوب مي‌شوند كه از ركود بخش مسكن و كسادي فضاي كسب و كار بيشترين لطمه را خورده و با كاهش شديد ظرفيت توليد با تعطيلي، ورشكستگي و تعديل نيرو مواجه شده‌اند.
همه ما منتظر خروج از رکود بازار مسکن هستيم اما فراموش نکنيم که اولا اين خروج در صورت مهيا شدنِ همه شرايط آرام آرام و طي دو سال آينده صورت مي‌گيرد و ديگر اينکه چه ضمانتي براي رونق ساختمان سازي است؟ آيا سرمايه گذاري که چند سال سرمايه خود را در بازار مسکن خوابانده بلافاصله پس از فروش، دوباره در اين بازار سرمايه گذاري مي‌کند؟
براي بررسي بيشتر مشکلات صنايع ساختماني با چند تن از فعالان اين حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ايم که در ادامه گزارش آمده است؛
حيات صنعت ساختمان در گرو رونق بازار مسکن
حميد محمدي فعال حوزه فروش لوازم ساختماني در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واقعيت اين است که کسادي بازار ساخت و ساز و ساختمان سازي در کشور موجب شده تا فروش بسياري از واحدهاي توليدي لوازم خانگي نيز افت کند.وي با بيان اينکه در 2 سال گذشته، 50 درصد کاهش فروش داشته‌ايم، گفت: در اين مدت 30 تا 40 درصد افزايش قيمت بر روي کالاهايمان داشتيم، زيرا کارخانه‌هاي مصالح سازي، قيمت‌ها را بالا بردند و ما نيز مجبور به افزايش قيمت در بازار شديم. محمدي با بيان اينکه با ورود رونق به بازار مسکن، صنعت ساختماني نيز از رکود خارج مي‌شود، گفت: حيات بيش از 60 شغل ارتباط مستقيمي‌با ساختمان سازي دارد و در صورتيکه اين رونق اتفاق بيفتد، بسياري از واحدهايي که اکنون مشکل دارند، دوباره سرپا مي‌شوند. اين فعال حوزه فروش لوازم ساختماني يادآور شد: در چند سال گذشته بسياري از واحدهاي صنفي مربوط به ساختمان سازي تعطيل شده و کارگران بسياري، بيکار شده‌اند.
تقويت صادرات، راه برون رفت از رکود صنايع ساختماني
اصغر جهانشاهي، از فعالان و توزيع کنندگان مصالح ساختماني در غرب استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با راهکارهاي برون رفت از مشکلات ناشي از رکود صنايع ساختماني گفت: خروج مسکن از رکود، مهم‌ترين و تأثيرگذارترين مولفه در رونق صنعت مذکور محسوب مي‌شود.وي افزود: ارائه تسهيلات کم بهره و ارزان قيمت به فعالان اين حوزه، ضرورتي ديگر است که بايد مورد توجه قرار گيرد و تحقق آن در کوتاه مدت و ميان مدت، بار و فشار مشکلات مالي و اقتصادي توليدکنندگان را کاهش مي‌دهد.جهانشاهي بيان کرد: افزايش گستره تعاملات، شناسايي و ارتباط با ديگر بازارها درنقاط ديگر جهان از الزاماتي است که انتظار مي‌رود با بسترسازي دستگاه‌هاي دولتي محقق شود که به طور حتم حصول اين امر و توسعه صادراتِ محصولاتِ مذکور، جبران کننده بخش قابل توجهي از کاستي‌ها و ناساريي‌هاي فعلي خواهد بود.
وي يادآور شد: ظرفيت‌هاي اشتغالزايي بازار کاشي و سراميک، بسيار قابل توجه است و اميد آن مي‌رود در سالي که به حمايت از کالاي ايراني مزين شده، شاهد دستيابي به موفقيت‌هاي هر چه بيشتري در اين خصوص باشيم که قطعا توفيق در عرصه مذکور در تسهيل تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نيز تأثيرگذار خواهد بود.
تأثيرمنفي تعطيلي ساخت وسازبر ديگر مشاغل
رحمت‌ا... پورموسي کارشناس صنعت بيان کرد: تعطيلي ساخت و سازها و بيکاري کارگران ساختماني بر ديگر مشاغل تأثير منفي گذاشته و از نظر توليد مشکلاتي را ايجاد کرده است.
وي افزود: اگر صنعت ساختمان کند و يا متوقف شود، ديگر مشاغل را دچار مشکل کرده و در اين ميان ضربه نخست به کارگران در عرصه‌هاي مختلف وارد مي‌شود.پورموسي از صنعت توليد سيمان،‌ آهن، آجر، شن، سيم و کابل و شيرآلات و ديگر صنايع کاربردي در صنعت ساختمان به عنوان مشاغلي که تحت تأثير ساخت و ساز قرار دارند، نام برد و افزود: متأسفانه به کارگيري نخستين راهکارها در حل مشکلات اقتصادي کشور، منجر به ضربه زدن به کارگران و بيکاري آنان مي‌شود.
کارشناس صنعت ادامه داد: مشکلات بنگاه‌هاي اقتصادي را مي‌توان تا حدودي رفع کرد اما در اين ميان نخستين آسيب به کارگران وارد مي‌شود.
وي، راهکار اصلي رفع مشکلات ساختمان‌سازي را خروج آن از وضعيت رکود و تعيين تکليف وضعيت صنعت ساختمان دانست و گفت: دولت مي‌تواند با برداشتن موانع اقتصادي به صنعت ساختمان‌سازي رونق دهد.پورموسي افزود: اکتفا نکردن به بازار داخل و يافتن بازارهاي خارج از کشور يکي از راهکارهاي رفع اين مشکل است. ما بايد به سمت توليد رقابتي پيش برويم و در اين ميان تنها به فکر بازار داخلي نباشيم. اين امر با به کارگيري سيستم مديريتي قوي، اصلاح نظام مالياتي، ‌همياري بانک‌ها و جلوگيري از ورود کالاهاي چيني محقق مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش تاکید کرد؛
ضرورت حذف کنکور محوری در مدارس
بايد رقابت‌هاي فردي در مسابقات دانش‌آموزي حذف شود
وزير آموزش‌وپرورش در گردهمايي معاونين پرورشي و فرهنگي استان‌هاي سراسر کشور، گفت: بايد رقابت‌هاي فردي در مسابقات دانش‌آموزي حذف شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيد محمد بطحايي در گردهمايي معاونين پرورشي و فرهنگي استان‌هاي سراسر کشور با اشاره به وسعت عملکردي فعاليت‌هاي پرورشي اظهار کرد: در حوزه پرورشي نکات بسيار زيادي هست که بايد به تفسير آن‌ها پرداخت و در همين راستا بررسي سياست‌هاي جديد وزارت آموزش‌وپرورش که برآمده از سند تحول بنيادين است، ازجمله اقدامات مهمي‌است که براي ارتقاي رويکردهاي تربيتي مدارس در سال تحصيلي آينده بايد معاونين پرورشي و فرهنگي استان‌ها به آن بپردازند.
‎وي افزود: از دو واژه آموزش‌وپرورش مفاهيم مختلفي برداشت مي‌شود و در عرصه‌هاي مختلف مانند پيشينه تمدني‎، فرهنگ و باور سازماني و جامعه تعاريفي از اين دو واژه وجود دارد که ما بايد به‌عنوان يک چالش در آموزه‌هاي ديني، سازماني و فرهنگي اين تفاوت‌ها را بررسي کنيم، هرچند که بين تلقي ما آموزش‌وپرورشي‌ها هم تفاوت‌هايي وجود دارد.
‎سيد محمد بطحايي فهم و درک مشترک از ‎دو واژه آموزش‌ و پرورش را ضروري دانست و گفت: آموزش روش و ابزاري براي پرورش است و مقصد و هدف آموزش، پرورش است، پس اگر آموزشي داشتيم که به پرورش نرسد حتماً تلاشي بي‌ثمر بوده است و متأسفانه در نظام آموزش‌ و پرورش برخي مواقع جاي ابزار و هدف تغيير کرده است و اين خطاي استراتژي است که شکاف عميقي در نظام آموزش‌ و پرورشي ايجاد کرده است و بسياري از گرفتاري‌ها در مدرسه و جامعه همين جابجايي هدف و ابزار است.
‎وزير آموزش‌ و پرورش در ادامه گفت:‎ در مدارس آموزشي مي‌دهيم که آثار مؤثر تربيتي به‌جا نمي‌گذارد و در محتوا و روش آموزش‌ها دچار خطا شده‌ايم و عوامل متعددي در جابجايي هدف و ابزار موثر بوده است که از همه مهم‌تر کنکور و دانشگاه است و نظام آموزش طوري طراحي‌شده است که همه دانش آموزان فقط براي کنکور آماده شوند و متأسفانه امروز شاهديم که از همان دوران ابتدايي برنامه‌هاي آمادگي آزمون‌ها و کنکور براي دانش آموزان طراحي و اجرا مي‌شود و البته جامعه و خانواده هم اين را مي‌خواهد و آن مدرسه‌اي که بيشترين فشار را وارد مي‌کند و کتاب غيردرسي و آزمون‌هاي متعدد دارد، در نگاه والدين موفق‌تر است و دانش‌آموزي که رتبه بالاتري مي‌آورد در نگاه جامعه موفق تراست. بطحايي در ادامه گفت: بايد رقابت‌هاي فردي در مسابقات دانش‌آموزي حذف شود و فعاليت‌ها و مسابقات به سمتي سوق داده شود و براي دست‌يابي به اين منظور بايد رقابت‌هاي گروهي شکل بگيرد تا دانش آموزان کار جمعي و گروهي را ياد بگيرند و براي ما پرورش دانش آموزان مهم است.
وزير آموزش‌ و پرورش تأکيد کرد:‎‎ معاونين پرورشي در سر خط فعاليت‌هاي تربيتي هستند و بايد اهتمام ويژه‌اي در اجراي رويکردهاي تربيتي داشته باشند و اين فضا را در استان‌ها ترويج دهند و با جسارت به دنبال تحول بنيادين باشند و زمينه‌هاي تربيتي همچون صبوري جوانمردي ديگر ويژگي‌هاي اخلاقي را ترويج دهند.
‎در ادامه اين برنامه عليرضا ‎کاظمي‌ضمن گراميداشت ايام دهه کرامت، اظهار کرد: در حاشيه برگزاري جشنواره کرال فرهنگيان استان‌هاي کشور، گردهمايي معاونين پرورشي و فرهنگي فرصت مغتنمي‌است تا سياست‌هاي وزارت آموزش‌وپرورش با رويکردهاي تربيتي را براي سال تحصيلي آينده موردبحث و بررسي قرار دهيم.
‎وي افزود: با توجه به دغدغه‌هاي وزير آموزش‌وپرورش در خصوص اجراي متوازن سند تحول بنيادين، ارتقاي جايگاه مدارس به‌عنوان کانون محلي، نهادينه کردن فعاليت‌هاي فرهنگي، راهبردها و راهکارهايي تدوين‌شده است که شامل مدرسه محوري، توسعه مشارکت‌ها، کيفيت‌بخشي، مشاوره، توانمندسازي دانش آموزان، ارتقاي جايگاه تشکل‌هاي دانش‌آموزي، نشاط محوري و بهره‌وري منابع، حمايت از کالاهاي ايراني، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است.




معتادان در کمپ‌هاي ترک اعتياد کارآموزي مي‌کنند
 مديرکل بهزيستي استان تهران گفت: کارآموزي و توانمندسازي معتادان در کسب درآمد و معيشت مهمترين برنامه بهزيستي در کمپ‌هاي ترک اعتياد است تا خانواده‌هاي آنان از تبعات اين مشکل در امان باشند. به گزارش ايرنا از سازمان بهزيستي استان تهران، داريوش بيات نژاد در عمليات عمراني فاز دوم مرکز شفق افزود: کارگاه‌هاي اشتغال و کارآموزي معتادان در کمپ‌هاي ترک اعتياد استان تهران در حال آموزش حرفه‌هاي مختلف به مددجويان است تا اين افراد پس از رهايي با اعتماد به نفس بيشتري در جامعه حضور يابند.
وي يادآور شد: نگهداري معتادان در گذشته برعهده قوه قضاييه بود اما از سال گذشته اين مسئوليت به بهزيستي محول شده است.
بيات نژاد اظهار داشت: شخص معتاد مجموعه‌اي از افراد جامعه و خانواده را درگير مي‌کند؛ تمام دستگاه‌هاي متولي در امر اعتياد وظيفه قانوني و شرعي براي کمک به اين قشر آسيب ديده را دارند.
بيات نژاد اضافه کرد: فرهنگ کار تيمي‌بايد در ميان مسئولان استاني و کشور نهادينه شود تا رضايت مردم که هدف اصلي حاکميت است در جامعه نمود پيدا کند.مديريت مرکز نگهداري معتادان متجاهر شفق در سال 96 از شوراي مبارزه با مواد مخدر به بهزيستي شهرستان ري واگذار شد، زمين فاز اول اين کمپ 30 هزار مترمربع است که چهار هزار مترمربع زيربنا، 2 هزار و 500 مترمربع نيز سالن نگهداري از معتادان را دارد و در حال حاضر 800 معتاد متجاهر در اين کمپ در حال درمان هستند.
عمليات عمراني فاز دوم مرکز شفق نيز با ظرفيت 300 نفر و با مساحت 6 هزار مترمربع که متشکل از سالن‌هاي چند منظوره براي ايجاد کارگاه‌هاي آموزشي است، از امروز آغاز شد.بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون 2 ميليون و 808 هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارند که بالاترين مصرف مواد مخدر با بيش از 66 درصد مربوط به ترياک است.





لزوم تعيين تکليف سريع گود برج ميلاد
مديرکلي معماري و ساختمان شهرداري تهران با بيان اينکه عمر مفيد مقاوم سازي گود به اتمام رسيده است، بر لزوم تعيين تکليف هرچه سريعتر اين گود تاکيد کرد.
حميد موسوي در گفت وگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت گود رها شده برج ميلاد با بيان اينکه گود مجاور برج ميلاد عمق حدودا 4متر دارد و زياد نيست گفت: اما به واسطه اينکه اين گود در کنار برج ميلاد و با توجه به شرايطش برابر مفاد مقررات ملي ساختمان گود پرخطر محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينکه در سال 91، پروانه ساخت در اين منطقه صادر شد تا پروژه‌اي مشارکتي ساخته شود، ادامه داد: اما تاکنون عمليات اجرايي براي ساخت و ساز در اين گود بعد از صدور پروانه انجام نشده است که حالا بايد هر چه سريعتر اين گود باقي مانده تعيين تکليف شود که در اين زمينه شهرداري منطقه2، مديريت برج ميلاد و ... مکاتباتي در مورد پيگيري اين گود انجام دادند. موسوي با بيان اينکه پروانه ساخت در زمين مجاور برچ(گود برج) باطل شده اما مالک ميتواند با تمديد پروانه کار اجرايي را شروع کند گفت: بنا بر آخرين مانيتورينگ خاک، وضعيت گود به گونه‌اي است که بايد هرچه سريعتر عمليات عمراني و ساختماني شروع شده و يا گود پر شود! چراکه عمر مفيد مقاوم سازي گود به اتمام رسيده است.