ترکيه‌واردات نفت از‌ايران را‌ادامه‌مي‌دهد
شرکت نفتي توپراش ترکيه اعلام کرد که اين شرکت پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام و اعمال تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران نيز به خريد نفت ايران ادامه مي‌دهد.به گزارش ايرنا ،بزرگترين شرکت پالايشگاهي اين کشور است، در 4 ماه اول سال جاري ميلادي به طور متوسط روزانه 187 هزار و 196 بشکه نفت از ايران خريداري کرده است.با اين وجود، يک منبع نزديک به اين شرکت به رويترز گفت که توپراش قصد ندارد خريد نفت از ايران را حتي پس از اعمال تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران قطع کند.اين منبع ترکيه‌اي ادامه داد: در طول طرح تحريم آمريکا (عليه ايران) در سال 2011، توپراش ماهانه 3 تا 4 محموله نفتي از ايران خريد مي‌کرد.




خط آبرساني ثامن الائمه آبادان افتتاح شد
با حضور استاندار خوزستان، خط انتقال آب از تصفيه خانه طرح جامع ثامن الائمه آبادان افتتاح شد.
به گزارش مهر، در اين طرح آب از تصفيه خانه طرح جامع ثامن الائمه به ايستگاه پمپاژ جمشيد آباد انتقال مي‌يابد.
اين طرح با هدف افزايش آبرساني به مشترکان اجرا و بهره برداري از آن آغاز شده است.
براي اجراي اين طرح ۱۲ هزار و ۶۰۰ متر خط چي.آل.پي، فلزي و پلي اتيلن کار شده است که ظرفيت انتقال ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز را دارد.
با اتمام اين پروژه بخشهايي از شهر آبادان و چوئبده و اروندکنار از آب شيرين غدير بهره مند مي‌شوند.




تاسيس سازمان جديد نفتي
وزير انرژي روسيه از توافق براي تاسيس سازمان جديد نفتي با همکاري برخي اعضاي سازمان کشورهاي توليد کننده نفت (اوپک) خبر داد.به گزارش ايرنا، «آلکساندر نواک» در حاشيه نشست مسئولان بخش انرژي روسيه به خبرگزاري تاس گفت: سازمان جديد نفتي در چارچوب کشورهاي عضو اوپک و توليد کنندگان نفت غيرعضو اوپک تاسيس خواهد شد. وي با بيان اين که سازمان جديد نفتي از اول ماه ژانويه سال 2019 (11 دي ماه) آغاز بکار مي‌کند، اظهار داشت: سازمان جديد وظيفه تنظيم توليد نفت را برعهده خواهد داشت و در صورت نياز مي‌تواند به کاهش توليد نفت کمک کند.وزير انرژي روسيه گفت: ايجاد اين سازمان جديد در نشست وزيران اوپک مطرح خواهد شد و نام سازمان جديد توليد کنندگان نفت و مقر آن هنوز انتخاب نشده است.
صادرات برق با اولويت داخلي انجام مي‌شود
مشاور وزير نيرو در امور بين‌الملل : در همه قراردادها و تفاهمنامه‌هاي صادرات برق به کشورهاي ديگر، اولويت با تامين نياز داخلي است.به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ فرهاد يکه يزدان دوست با اشاره به اينکه تنها 10 درصد از برق توليد شده در کشور به صادرات اختصاص مي‌يابد، افزود: توليد و امکان انتقال برق فقط 55 هزار مگاوات است که حدود پنج هزار مگاوات آن از طريق منابع آبي توليد مي‌شود.وي گفت: مصرف هوشمندانه برق در جامعه به ميزان 10 درصد جوابگوي نياز کشور است.وي تاکيد بر اينکه داشتن شبکه قوي و پاسخگو در تامين برق داخل رويکرد اصلي وزارت نيرو است، ادامه داد: خطوط و اتصالات مناسب به ويژه با کشورهاي همسايه براي ردوبدل کردن برق وجود دارد.يکه يزدان دوست با تاکيد بر اينکه در روزهايي که تامين برق با مشکل مواجه شده بود مردم همکاري مطلوبي با وزارت نيرو داشته اند، افزود: تعريف کريدورهاي چندجانبه با کشورهاي بزرگ و پهناوري مانند روسيه مي‌تواند نقشي اساسي در صادرات و واردات برق ايفا مي‌کند.
امضاي قرارداد زيست محيطي پالايشگاه تبريز
با شرکت آلماني
مديرعامل شرکت پالايش نفت تبريز از امضاي قرارداد همکاري فيمابين اين شرکت با کنسرسيومي‌متشکل از يک شرکت آلماني و شرکت ايراني کيميا پتروگاز ايليا خبر داد.
به گزارش ايسنا، «غلامرضا باقري‌ديزج» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اين قرارداد همکاري براي بازيافت گازهاي انتهايي گوگردسازي شرکت پالايش نفت تبريز منعقد شده است.
وي ادامه داد: اين پروژه همکاري به مدت 24 ماه با اعتبار 12 ميليون دلار در راستاي اهداف زيست محيطي شرکت اجرا مي‌شود.
مديرعامل شرکت پالايش نفت تبريز ظرفيت واحد بازيافت گازهاي انتهايي را متناسب با ظرفيت واحد گوگردسازي (110 تن در روز) دانست و گفت: اين پروژه با هدف افزايش راندمان بازيافت گوگرد و افزايش توان استحصال گوگرد اجرا مي‌شود. وي افزود: امروزه توجه به مسئوليت‌هاي اجتماعي يکي از مقوله‌هاي مهمي‌است که همه صنايع توليدي و حتي خدماتي بايد نسبت به آن توجه داشته باشند.
تولید بيش از ۵۸ ميليارد متر مکعب گاز
در زاگرس جنوب
سال گذشته بيش از ۵۸ ميليارد متر مکعب گاز و ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه ميعانات گازي و نفت در شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي توليد شده که ارزش انرژي آنها معادل با ۳۸۵ ميليون بشکه نفت است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، مدير عامل شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي در حاشيه مجمع ساليانه رسيدگي صاحبان سهام و صورت‌هاي مالي اين شرکت از تحقق ۱۰۱ درصدي توليد گاز و ۱۰۳ درصدي توليد نفت طي سال ۱۳۹۶ خبر داد و افزود: سال ۱۳۹۶ اهداف امور مالي شرکت در راستاي اصلاح الگوي مصرف و استفاده بهينه از منابع مالي، تجهيزات و ماشين آلات به منظور ارتقا سطح بهره وري محقق شده است.
با دستیابی به دانش بودار‌کردن گاز محقق شد؛
ايران که در صنعت گاز داراي مزيت نسبي بوده و در تامين 95 درصد تجهيزات آن خودکفا شده است با دستيابي به فناوري ماده بودارکننده گاز که تاکنون در انحصار 2 کشور بوده، توانست با پيوستن به جمع توليدکنندگان اين فناوري، جايگاه خود در بازار جهاني انرژي را بيش از پيش تحکيم کند.
ايران که در صنعت گاز داراي مزيت نسبي بوده و در تامين 95 درصد تجهيزات آن خودکفا شده است با دستيابي به فناوري ماده بودارکننده گاز که تاکنون در انحصار 2 کشور بوده، توانست با پيوستن به جمع توليدکنندگان اين فناوري، جايگاه خود در بازار جهاني انرژي را بيش از پيش تحکيم کند.
به گزارش ايرنا، صنعت گاز ايران به دليل برخورداري از بزرگترين ذخاير گازي دنيا و دستيابي به چرخه کامل دانش اين صنعت به عنوان مزيت نسبي اقتصاد کشور به شمار مي‌رود؛ اکنون ايران در اکتشاف، توليد، پالايش و توزيع گاز به خودکفايي رسيده و بدون نگراني از فشارهاي خارجي به توسعه اين صنعت مشغول است.
ايران به پشتوانه توسعه فازهاي پارس جنوبي در سال‌هاي اخير توانسته است توليد گاز کشور را به بيش از 850 ميليون مترمکعب در روز افزايش دهد که البته قرار است با راه اندازي همه فازهاي پارس جنوبي اين ميزان به حدود يک ميليارد و 200 ميليون مترمکعب در روز افزايش يابد.
تامين 95 درصد تجهيزات صنعت گاز از داخل
اکنون سهم گاز در سبد انرژي ايران به بيش از 70 درصد رسيده است و بيش از 93 درصد جمعيت کشور از اين نعمت برخوردارند. علاوه بر بخش خانگي، گاز به عنوان منبع اصلي تامين انرژي صنايع و نيروگاه‌ها نيز محسوب مي‌شود.
نکته ديگر، بومي‌سازي بخش زيادي از تجهيزات مربوط به اين صنعت است، به طوري که بيش از 95 درصد تجهيزات اين صنعت بدون تکيه به خارج، به دست شرکت‌هاي ايراني توليد مي‌شود.
مي‌توان ادعا کرد بسترها و زيرساخت‌هاي لازم براي خوداتکايي در صنعت گاز فراهم شده است و تشديد محدوديت‌هاي احتمالي خارجي نيز نمي‌تواند خللي در اين صنعت که 70 درصد انرژي کشور را تامين مي‌کند، ايجاد کند.
دستيايي به فناوري جديد در صنعت گاز
با وجود توان تامين 95 درصد تجهيزات توزيع صنعت گاز در داخل کشور، به دليل نقش و اهميت اين صنعت در چرخه اقتصاد و انرژي، در شرايط کنوني که زمزمه بازگشت تحريم‌هاي آمريکا شنيده مي‌شود، توجهات به اين صنعت بيش از گذشته معطوف شده است.
بر اين اساس تلاش شده است که در بخش‌هايي از اين صنعت استراتژيک که هنوز وابستگي به خارج وجود دارد، هر چه سريعتر خودکفايي حاصل شود که تازه‌ترين آنها دستيابي به فناوري توليد ماده بودار کننده گاز بر پايه «مرکاپتان» است.
بايد دانست که گاز در حالت طبيعي فاقد بوست و براي استفاده از آن و براي جلوگيري از وقوع حوادث ناگوار، بايد يک ماده استراتژيک که فناوري آن تاکنون در اختيار 2 کشور بوده است، به آن اضافه شود. اهميت ماده بودار کننده گاز در اين صنعت به حدي است که استفاده از گاز بدون اين ماده، ناممکن است و نبود آن مي‌تواند باعث وقوع حوادث ناگوار گازي و واردن آمدن خسارات عظيم مالي و جاني شود.
جزئيات دستيابي به فناوري جديد صنعت گاز
به گزارش شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران، «حسن منتظر تربتي» مديرعامل اين شرکت با تشريج جزئيات دستيابي به اين فناوري جديد، گفت: طراحي پايه اين پروژه توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده که صاحب دانش فني اين تکنولوژي در کشور است و سپس طراحي تفصيلي آن در واحد مهندسي به سرانجام رسيد و به مرحله اجرا درآمد.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران افزود: اين پروژه با پايان پيشرفت فيزيکي آماده ورود به مرحله راه اندازي است؛ با شروع به کار آن علاوه بر تامين همه نيازهاي داخل کشور به ماده بودارکننده، مي‌توان بخشي از اين فرآورده را به خارج از کشور نيز صادر کرد.
وي با تشريح اهميت «مرکاپتان‌ها» در صنعت گاز اظهار داشت: گاز طبيعي در صورت نشت مي‌تواند خسارت‌هاي بسياري را ايجاد کند از اين رو نياز داريم آن را به نحوي بودار کرده تا از بروز انفجار و حريق پيشگيري کنيم.
اين مقام مسئول، مرکاپتان (ماده بودارکننده گاز طبيعي) را از پايه‌هاي اساسي ايمني در صنعت گاز برشمرد و تاکيد کرد: با تزريق ماده بودار کننده مي‌توان از نشتي گاز مطلع و مانع از خسارت‌هاي مالي و جاني شد.
وي اعلام کرد: ايران پس از فرانسه و روسيه که توليدکنندگان عمده اين محصول استراتژيک در دنيا شناخته مي‌شوند، سومين کشوري است که با توليد سالانه 800 تن از اين محصول، به باشگاه جهاني توليدکنندگان مرکاپتان مي‌پيوندد.
تربتي با بيان اينکه دستيابي به فناوري توليد ماده بودارکننده، علاوه بر شکستن انحصار جهاني توليد اين ماده، امکان صادرات و ارزآوري قابل توجهي نيز براي کشور فراهم مي‌کند، گفت: ازآنجايي که اين محصول توليدي از کيفيت بسيار بالايي برخوردار است، پتانسيل خوبي براي فروش در بازارهاي منطقه دارد به گونه‌اي که مي‌توان مازاد مصرف داخلي را به آساني و با قيمت مناسب به کشورهاي اطراف صادر کرد.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز ايران به ساير طرح‌هاي توسعه صنعت گاز در پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازي ايستگاه پشتيبان فازهاي 1 تا 3 پارس جنوبي در فاز يک عسلويه، برق مطمئن با ولتاژ و فرکانس پايدار براي توليد گاز در اختيار پالايشگاه‌هاي اول و دوم قرار گرفته است که اين موضوع در پايداري‌سازي سيستم توليد گاز موثر خواهد بود.
تربتي، درباره اهداف پروژه پست پشتيبان فازهاي 1 تا 3 پارس جنوبي نيز گفت: تاکنون براي تامين برق مورد نياز پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي از نيروگاه‌هاي محلي استفاده مي‌شد که مشکلات فراوان اين نيروگاه‌ها، شرکت نفت و گاز پارس را بر آن داشت با ساخت نيروگاهي متمرکز به گونه‌اي مطمئن ‌تر، اقتصادي ‌تر و آسان‌ تر، توان الکتريکي مورد نياز پالايشگاه‌ها را تامين کند.
وي با بيان اينکه اين پروژه پس از طي همه مراحل اجرا، ‌اکنون آماده راه‌اندازي و تحويل موقت به بهره‌بردار است، گفت:‌ با راه‌اندازي پست پشتيبان، مي‌توان بخشي از توربين‌هاي قديمي‌فازهاي 1 تا 3 که هزينه‌هاي نگهداري و مشکلات زيادي را به سيستم تحميل مي‌کنند از مدار خارج کرده و توان الکتريکي مطمئن‌ و قابل اطميناني را براي افزايش پايداري توليد گاز طبيعي در اختيار پالايشگاه‌هاي اول و دوم قرار داد. ماده بودار کننده در همه پالايشگاه‌هاي گاز و نفت براي بودار کردن گاز طبيعي و گاز مايع قابل استفاده است که تاکنون از خارج از کشور وارد مي‌شد. اما توليد اين ماده در کشور، علاوه بر قطع واردات و صرفه جويي ارزي، زمينه صادرات را نيز فراهم مي‌کند.
با توجه به بازگشت تحريم‌هاي آمريکا و احتمال کارشکني اين کشور در صادرات ماده بودار کننده گاز به ايران، لزوم خودکفايي در توليد اين محصول بيش از پيش احساس مي‌شود، زيرا در صورت نبود اين ماده، امکان انتقال گاز براي مصرف در بخش خانگي و صنعتي با چالش‌ها و موانع عمده‌اي مواجه مي‌شود.
يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري در تاييد صحبت‌هاي رييس جمهور درباره نفت، گفت: اين استراتژي نظام است که اگر جمهوري اسلامي‌نتواند نفتش را بفروشد و يا صادر کند، بقيه کشورها نيز نمي‌توانند اين کار را انجام دهند. براين اساس بايد وزارت خارجه با تمامي‌توان اين ديپلماسي را دنبال کند
سيد حسين نقوي حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: امنيت صادرات نفت بايد براي همه کشورها باشد به همين دليل اگر جمهوري اسلامي‌نتواند نفت خود را بفروشد و يا صادر کند، نبايد بقيه کشورها چنين کاري انجام دهند. اين استراتژي جمهوري اسلامي‌است که رئيس جمهور آن را مطرح کرد.
وي توضيح داد: ايران قسمت اعظمي‌از خليج فارس را در اختيار دارد و داراي بزرگترين منابع نفتي خاورميانه است. به همين دليل کشورهاي خارج از منطقه نمي‌توانند طوري تصميم بگيرند که ايران حق فروش نفت را نداشته باشد. صحبت‌هاي رهبري نيز در اين باره در تاييد صحبت‌هاي رييس جمهور بوده و همان استراتژي است که يعني ما کوتاه نمي‌آييم. نقوي حسيني اظهار کرد: وزارت خارجه بايد با تمامي‌توان از طريق مراجع بين‌المللي اين موضوع را به صورت قاطع و جدي دنبال کند، چون استراتژي نظام است و همه اين نظام پشت اين تصميم هستند. مقام معظم رهبري در ديدار سفيران، کارداران و مسئولان وزارت امور خارجه سخنان رئيس جمهور را در سفر اخير به اروپا مبني بر اينکه «اگر نفت ايران صادر نشود، نفت هيچ کشوري در منطقه صادر نخواهد شد» سخناني مهم و حاکي از سياست و رويکرد نظام برشمردند و افزودند: وظيفه وزارت امور خارجه پيگيري جدي اينگونه مواضع رئيس جمهور است.
طبق اعلام شرکت توانير، از ۳۰ تيرماه تا پايان هفته جاري ، هواي بسيار گرمي‌را در همه نقاط کشور، به جز نوار شمالي، شاهد خواهيم بود. اين موضوع ضرورت صرفه جويي در مصرف برق را دوچندان کرده است.
به گزارش تسنيم، افزايش هر يک درجه دماي هوا منجر به افزايش 1000 تا 1500 مگاواتي مصرف برق مي‌شود. اين مسئله، موضوع اصلي نگراني مسئولان صنعت برق کشور بابت گرمايي است که در روزهاي آينده در پيش داريم. شرکت مادرتخصصي توانير که مسئوليت اصلي تأمين برق کشور را به خصوص در بخش انتقال و توزيع در دست دارد، پيرو پيش بيني افزايش گرماي هوا، اطلاعيه‌اي صادر کرد.
متن اين اطلاعيه بدين شرح است:
از آحاد مردم عزيز کشور در بخش‌هاي مختلف خانگي، تجاري ( به ويژه اصناف و کسبه)، مجتمع‌هاي توليدي و صنعتي و کشاورزان تقاضا دارد تا با پيش گرفتن راهکارهاي مديريت مصرف برق به ويژه در ساعت‌هاي اوج بار (12 الي 16 و 20 الي 23)، کارکنان صنعت برق را تنها با 10 درصد صرفه جويي، در ارائه هرچه بيشتر خدمات و تأمين برق پايدار ياري و از بروز محدوديت‌هاي خاموشي ناخواسته که به دليل افزايش بيش از حد مصرف برق رخ مي‌دهد، جلوگيري نمايند.
مدیرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: آماده صادرات رسمي‌فرآورده‌هاي نفتي از مرزهاي استان هستيم.به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، سيدمحمدرضا موسوي‌خواه، درباره فروش مرزي سوخت در منطقه شمال‌غرب کشور، از استانداري آذربايجان غربي به سبب ساماندهي فروش سوخت به مرزنشينان استان قدرداني کرد و گفت: آماده صادرات رسمي‌فرآورده‌هاي نفتي از مرزهاي استان هستيم.وي تصريح کرد: اميدواريم در امضاي قراردادهاي صادرات نفت از مرزهاي استان، منافع استان آذربايجان غربي تامين شود.بر اساس اين گزارش، ترکيه و گرجستان مايل به برقراري و تداوم صادرات سوخت و فرآورده‌هاي نفتي از مرزهاي استان آذربايجان غربي هستند.موسوي‌خواه در گفت‌و‌گو با اعضاي انجمن صنفي جايگاه‌داران سوخت گفت: به منظور شتاب در روند عمليات، کارمزد جايگاه‌هاي عرضه فرآورده‌هاي نفتي در سطح کشور به‌صورت پيش‌پرداخت و در قالب حق‌العمل‌کاري پرداخت مي‌شود. وي افزود: براساس طرح جديد، نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل نيز به عنوان مثال با نرخ ۲۸۶۵ ريال به جايگاه عرضه خواهد شد و جايگاه‌دار موظف است آن را با نرخ ۳۰۰۰ ريال به مشتريان خود عرضه کند و مابه‌التفاوت اين دو رقم به عنوان کارمزد به شمار مي‌رود.مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: بيش از ۳ هزار و ۶۰۰ جايگاه سوخت در کشور فعال هستند که تاکنون کارمزد آنها با توجه به مبادي تامين سوخت، پراکندگي جغرافيايي و سطح جايگاه محاسبه و در پايان ماه بعد پرداخت مي‌شد. اين موضوع از نظر نيروي انساني و عمليات حسابداري وقت‌گير است.
معاون حفاظت و بهره‌ برداري شرکت مديريت منابع آب ايران با تاکيد بر اينکه 388 دشت کشور داراي وضعيت ممنوعه و ممنوعه بحراني است، گفت: از اين تعداد 253 دشت کشور داراي وضعيت ممنوعه و 135 دشت داراي وضعيت ممنوعه بحراني است.جهانگير حبيبي، معاون حفاظت و بهره‌‌برداري شرکت مديريت منابع آب ايران تاکيد بر اينکه 388 دشت کشور داراي وضعيت ممنوعه و ممنوعه بحراني است، عنوان کرد: در حال حاضر از ميان 609 دشت کشور، 388 دشت داراي وضعيت ممنوعه و ممنوعه بحراني است که از اين تعداد 253 دشت کشور داراي وضعيت ممنوعه و 135 دشت داراي وضعيت ممنوعه بحراني است.معاون حفاظت و بهره‌‌برداري شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به وجود 808 هزار حلقه چاه در کشور، ادامه داد: از اين بين 487 هزار حلقه چاه مجاز و 321 هزار حلقه مربوط به چاه‌هاي غيرمجاز است.حبيبي با اشاره به اينکه ساليانه به طور متوسط 5.7 ميليارد مترمکعب از مخازن آب‌هاي زيرزميني دچار اضافه برداشت مي‌شوند، ادامه داد: سفره‌هاي زيرزميني کشور امروزه با چالش‌هاي متعددي همچون برداشت بيشتر از ظرفيت آبخوان‌ها، عدم نصب ابزار اندازه‌گيري، گره زدن معيشت و زندگي بخش زيادي از کشاورزان به کشاورزي و برداشت از اين منابع محدود، عدم تغذيه کافي آب خوان‌ها به دليل کاهش بارش‌ها و برداشت‌هاي بي رويه از آب سطحي، کاهش کيفيت آب به دليل افت زياد سطح آبخوان‌ها، وابستگي بالاي ۵۵ درصدي مصرف آب کشور به منابع زيرزميني و... روبه‌رو است.
سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دولت پيشنهادي براي دونرخي شدن قيمت بنزين ارائه نداده است.
تکذيب پيشنهاد دولت براي دونرخي شدن قيمت بنزينبه گزارش خبرگزاري صداوسيما، از شانا اسدا... قره‌‌خاني با اشاره به اخباري درباره پيشنهاد دولت مبني بر دو نرخي‌شدن قيمت بنزين به مجلس شوراي اسلامي‌گفت: چنين پيشنهادي با ‌عنوان لايحه از طرف دولت يا طرحي از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، به کميسيون انرژي ارائه نشده است.
وي افزود: تا کنون به کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌پيشنهاد دو نرخي شدن قيمت بنزين ارائه نشده و آن را تکذيب مي‌کنم.
غلامرضا شرفي، ديگر عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌نيز با بيان اين‌که دو نرخي شدن بنزين به هيچ عنوان مطرح نيست، گفت: اين مباحث تنها ديدگاه‌هاي کارشناسي است.
درهمين حال محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست هفته گذشته خود با خبرنگاران با بيان اين‌که استفاده الزامي‌از کارت سوخت به معناي دو نرخي شدن بنزين نيست، گفت: هر موضوعي درباره تغيير قيمت سوخت و انرژي به مردم اطلاع‌رساني خواهد شد.
 غول نفتی ویتول ۲۳۵ میلیون دلار در انرژی‌های تجدیدپذیر اروپایی سرمایه‌گذاری می‌کند. انتظار می‌رود اهداف جوی بلندپروازانه جدیدی که از سوی اتحادیه اروپا تعیین شده‌اند سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی را تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۳۰ درصد افزایش دهند. شرکت ویتول به اتفاق شرکت انگلیسی «لوکربن» یک صندوق راه‌اندازی کرده و این صندوق در ابتدای فعالیت خود سرمایه‌گذاری در انرژی بادی خشکی و فراساحلی را هدف گرفته و در پروژه‌هایی که در مراحل مختلف توسعه قرار دارند، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این صندوق بر سابقه قابل توجه لوکربن در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پروژه‌های خورشیدی ۳۲۰ مگاواتی انگلیس و درک ویتول از بازارهای انرژی و جریان‌های کالا، تکیه کرده است.