حق کارآفرينان را از فراريان مالياتي مي‌گيريم
وزير اقتصاد با اشاره به شناسايي ۳هزار شرکت صوري و کاغذي گفت: وزارت اقتصاد ضمن اعلام جرم عليه دارندگان کارت بازرگاني اجاره‌اي، ماليات آنها را به همراه جربمه، تا ريال آخر از آنها مي‌گيرد. به گزارش ايلنا ، مسعود کرباسيان اظهار کرد: وزارت اقتصاد ضمن اعلام جرم عليه دارندگان کارت بازرگاني اجراه اي، ماليات آنها را به همراه جريمه، تا ريال آخر از آنها مي‌گيرد. وي افزود: تاکنون بيش از دو هزار و ۵۰۰ فراري مالياتي و سه هزار شرکت صوري شناسايي و ۹ هزار ميليارد تومان برگه مالياتي براي بانک‌ها صادر شده است. کرباسيان اظهار داشت: براي بهبود شرايط کسب و کار، بايد انواع فشارها از دوش بخش خصوصي مولد و کارآفرين برداشته شود.




95 درصد تسهيلات به هدف رسيده است
وزير تعاون، کار و رفاه گفت: با پول پاشي شغل ايجاد نمي‌شود و تعداد شغل‌ها را طبق پول‌هايي که مي‌دهيم اندازه گيري مي‌کنيم.
به گزارش ايلنا؛ علي ربيعي با بيان اينکه نرخ بيکاري را فصلي اندازه مي‌گيريم، افزود: اين نرخ ۴ دهم درصد بهتر از سال گذشته شده است.
وي گفت: بر اساس روند تصويب طرح‌ها در موسسات عامل از نيمه دوم بهمن ۹۶ و نيمه اول تير ۹۷ مبلغ تسهيلات به سه هزار ميليارد تومان رسيده است. ربيعي افزود: جامعه آماري در يکي از استان‌ها نشان مي‌دهد ۹۵ درصد از اين تسهيلات به هدف رسيده و آن پنج درصد نيز که موفق نبوده به دليل مشکلات اداري است نه فرار پولي.




بسته پيشنهادي دولت ارائه نشده است
نماينده مردم بوشهر گفت:هيچ بسته‌اي از سوي دولت براي بازنگري در بودجه سال 97 به مجلس ارائه نشده است. عبدالحميد خدري، به خبرآنلاين گفت: اخيرا يکي از اعضاي کميسيون اعلام کرده بود دولت بسته پيشنهادي را براي بازنگري بودجه 97 تحويل مجلس داده و در اين بسته موضوع دونرخي شدن نرخ بنزين مطرح شده است، اين در حالي است که بنده در مجلس و کميسيون انرژي حضور دارم و اصلاً چنين بسته پيشنهادي از سوي دولت نديده‌ام . وي در پاسخ سئوالي گفت: پيشنهاداتي مبني بر افزايش قيمت بنزين سوپر و ثابت ماندن قيمت بنزين معمولي ارائه شد که در نهايت موضوع هم منتفي و بنا شد همچنان قيمت بنزين تغييري نکند.
تجارت موضوع تاديه اضافه برداشت‎ بانک‎ها به بانک مرکزي را بررسي کرد؛
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: قرار شد در مهلت ۳ تا ۴ ماه آينده بانک‌هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند. محمدرضا پورابراهيمي‌با اشاره به اينکه در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قوا موضوعات مهمي‌مطرح شد، افزود: يکي از موضوعاتي که در افزايش غيرقابل قبول نقدينگي اثر گذاشته است بدهي‌هاي دولت به نظام بانکي است که موجب شد، بانک‌ها از بانک مرکزي اضافه برداشت انجام دهند. پورابراهيمي‌افزود: يکي از تصميمات اين شورا اين بود که در اين باره تعيين تکليف شود. وي ادامه داد: نرخ تامين مالي از محل نرخ سود سپرده‌ها از نرخ اضافه برداشت و نرخ بين بانکي تاثير منفي گرفته است. هرچه اين نرخ بالاتر مي‌رود ضريب افزايش نقدينگي در اقتصاد کشور افزايش مي‌يابد. پورابراهيمي‌گفت: دولت اعلام مي‌کند موسسات مالي غيرمجاز را ساماندهي کرده است در حالي که بانک‌ها و موسسات رسمي‌به واسطه رعايت نکردن نرخ سود سپرده‌ها به افزايش حجم نقدينگي دامن مي‌زنند و بانک مرکزي در اين بخش نظارت لازم را ندارد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: قرار شد در مهلت 3 تا 4 ماه آينده بانک‌هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند.
ماجراي اضافه برداشت بانک‌ها ازبانک مرکزي
اضافه برداشت بانک‌ها به‌سادگي به معناي بدهکار شدن بانک‌ها به بانک مرکزي و ناتواني از تسويه بدهي است؛ بانک‌هاي مرکزي به سبب پايبندي به ثبات پولي، هرگز اين راه پرهزينه را انتخاب نمي‌کنند.
به گزارش مهر، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزي سابقه‌اي طولاني در اقتصاد ايران دارد. هرجا که بانکها با مضيقه پولي مواجه مي‌شدند، دست خود را به سوي بانک مرکزي دراز کرده و خواستار دريافت منابع از او بودند؛ اما چند وقتي است که اين موضوع تا حدودي ساماندهي شده و بانکها به جاي دست‌درازي به منابع بانک مرکزي، رو به استقراض از يکديگر آورده‌اند. البته بايد به اين نکته هم توجه داشت که استقراض بانکها از بانک مرکزي يا اضافه برداشت بانکها، يکي از قواعد تعريف‌شده در نظام پولي کنوني حاکم بر کشورهاي دنيا است؛ اما همين موضوع هم، شرايط و ضوابط خاص خود را دارد.
ريشه يابي رشد بدهي بانک‏ها به بانک مرکزي
عمده دليل افزايش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي اضافه برداشت از منابع بانک مرکزي است. بدهي شبکه بانکي از بانک مرکزي منفي شدن حساب‌هاي روزانه بانک‌ها نزد بانک مرکزي را نشان مي‌دهد. يکي از علل منفي شدن حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزي، فعاليت شبکه بانکي در بخش ارزي است. زماني که بانک‌ها اعتبار ارزي پرداخت کنند و مشتريان نتوانند در سررسيد معين، آن را بازپس دهند مجبور به استقراض از منابع دراختيار بانک مرکزي مي‌شوند. بانک‌ها در خصوص اعطاي تسهيلات ريالي نيز ممکن است به استقراض از بانک مرکزي مجبور شوند، تسهيلات تکليفي نيز در برخي مواقع شبکه بانکي را مجبور به برداشت از منابع بانک مرکزي مي‌کند. عدم وصول مطالبات معوق بانک‌ها نيز در شکل گيري بدهي شبکه بانکي نزد بانک مرکزي موثر است.
در سال‌هاي اخير حجم مبادلات بانک‌ها به شدت افزايش يافته است. اين امر در گردش وجوه بانک‌ها اختلال ايجاد کرده و آنها را به استقراض از بانک مرکزي سوق مي‌دهد. سپرده قانوني نزد بانک مرکزي نيز از دلايل ديگر شکل گيري بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي است.
تمامي‌دلايل يادشده منجر به شکل گيري بدهي شبکه بانکي به بانک مرکزي يا همان استقراض بانک‌ها از منابع اين بانک مي‌شود که جريمه‌هاي سنگين 34 درصدي را براي بانک‌ها به همراه دارد زيرا تاخير در پرداخت بدهي‌ها و اضافه برداشت از بانک مرکزي با جريمه سنگين 34 درصدي روبه رو مي‌شود. تعيين اين جريمه سنگين توسط بانک مرکزي بانک‌ها را به پرهيز از برداشت از منابع دراختيار اين بانک وامي‌دارد. به جز عوامل ذکرشده، عواملي چون رکود، تحريم، محدوديت اعتبار ارزي خارجي و... نيز فشار را بر منابع ريالي بانک‌ها بيشتر کرده و آنها را به سوي استقراض بيشتر از بانک مرکزي سوق مي‌دهد.
البته بانک‌هاي خصوصي نسبت به بانک‌هاي دولتي به دليل کنترل بدون ملاحظه بانک مرکزي بر آنها از سهم کمتري در آمار بدهي بانکي به بانک مرکزي برخوردارند و در اين ميان بانک مرکزي با توجه به تکاليفي که دولت بر دوش بانک‌هاي دولتي گذاشته است، فشار کمتري را به آنها در جلوگيري از استقراض از منابع خود وارد مي‌کند.
چرا بانک مرکزي با اضافه برداشت بانک‌ها مقابله نمي‌کند؟
نقطه اصلي مشکلات اقتصادي و نقدينگي حاکم بر جامعه، رفتار غيراصولي بانک‌ها است. علاوه بر اين عدم نظارت و ضعف عملکردي بانک مرکزي، سبب منفعل شدن بانک مرکزي در قبال رفتارهاي تورم‌زاي بانک‌ها شده است. به گزارش فارس، اصلاح نظام بانکي کشور به عنوان اصلي‌ترين اقدام براي حل مشکلات اقتصادي کشور وخروج از رکود شناخته شده است. مهم‌ترين دلايل ناکارآمدي نظام بانکي، تخصيص نقدينگي به بخش‌هاي غيرمولد اقتصاد، بالا بودن نرخ سود تسهيلات بانکي، افزايش قابل توجه اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي، عدم ساماندهي چک و استمهال گسترده تسهيلات بانکي شناخته شده است. زماني که بانک‌ها در پاسخگويي به برداشت‌هاي مردمي‌و يا انتقال بين‌بانکي وجوه دچار مشکل مي‌شوند مجبور به اضافه‌برداشت از بانک مرکزي مي‌شوند. به عبارت ديگر هرجا که بانکها با مضيقه پولي مواجه شوند، خواستار دريافت منابع از بانک مرکزي مي‌شوند. اين اضافه برداشت به بدهي بانک به بانک مرکزي تبديل مي‌شود که سبب افزايش پايه پولي از سمت بانک و ايجاد نقدينگي و تورم در کشور خواهد کرد. به همين دليل بانک مرکزي اضافه برداشت بانکها را با سود 34% محاسبه مي‌کند تا بانکها به سادگي به اين شيوه از تامين منابع مورد نياز خود فکر نکنند. اما اين سود بالا نيز مانع از برداشت اضافي بانکها از بانک مرکزي نشده است. اضافه برداشت بانکها به اندازه‌اي اثرات تورمي‌در اقتصاد و تحميل هزينه به مردم دارد نکته منفي ديگر اينکه برداشت‌هاي اضافي بانکها در قسمت‌هاي مولد و توليدي کشور هزينه نشده و خود عاملي براي افزايش تورم کشور بوده است. متاسفانه در حال حاضر قواعد موجود پولي، بانک‌ها را در جايگاه کنشگر فعال و بانک مرکزي را عاملي منفعل در تعيين حجم پول ساخته که اين موضوع بانکها را اصلي‌ترين عامل مشکلات اقتصادي کشور کرده است. کارشناسان عقيده دارند که بانک مرکزي مي‌تواند با قاعده گذاري درست مانع از برداشت اضافي بانکها از بانک مرکزي شود. اقدامي‌که تاکنون از سوي بانک مرکزي به صورت جدي پيگيري نشده است. يکي از اقدامات لازم براي کنترل برداشت بانکها از بانک مرکزي، دريافت وثيقه از بانکها است. در بسياري از اقتصادهاي پيشرفته نيز روابط بانک‌ها با بانک مرکزي بر اساس وثيقه گذاري صورت مي‌گيرد. اما بانک مرکزي نه تنها عزمي‌براي دريافت وثيقه در قبال برداشت اضافه بانکها ندارد بلکه با تبديل اضافه‌برداشت‌هاي بانک‌هاي تجاري به خط اعتباري با سود 18 درصد چراغ سبز براي تداوم اين اقدام بانکها داده است که نتيجه‌اي جز دامن زدن به حجم نقدينگي عظيم فعلي نيست. درواقع به دليل مماشات بانک مرکزي با بانکهاي متخلف در برداشت اضافه از بانک مرکزي، اين مردم هستند که بايد هزينه رفتار غيراصولي ومنفعت‌طلبانه بانک‌ها را به صورت تورم پرداخت کنند. بنابراين اگر بانک مرکزي هدفش اصلاح نظام اقتصادي و کنترل تورم است بايد فقط و فقط روي نظام بانکداري فعلي متمرکز شود. چراکه نقطه آغاز و تحميل نقدينگي و توليد تورم، عدم نظارت بر رفتار بانک‌ها است که در طول ساليان گذشته به دليل نبود نظارت کافي هزينه‌هاي زيادي را به اقتصاد کشور و به صورت خاص مردم تحميل کرده‌اند.
توسعه حمل و نقل ترکيبي براي بي‌اثر کردن تحريم‌هاي جديد آمريکا
گروه راه و مسکن: در سپهر اقتصاد جهاني، سرمايه‌گذاري در بنادر در شمار عواملي است که در راستاي پيشبرد توسعه اقتصادي-اجتماعي ملل و شتاب‌دهي بدان عمل مي‌کند. بنادر نه تنها زنجيره‌هاي تامين مايحتاج جوامع و ملل را در خود تمرکز داده و بسترساز تسهيل تجارت بين‌الملل هستند، همچنين مي‌توانند محيط مناسبي را براي خلق ارزش افزوده، توسعه و رونق کسب و کارها، اشتغال، توسعه خوشه‌هاي صنعتي، افزايش رقابت‌پذيري جهاني، اسکان جمعيت و بسياري شئون اقتصادي و اجتماعي ملل فراهم آورند. به عبارت ديگر بنادر کانون‌هايي در جهت رونق اقتصاد و ثروت آفرين هستند که آثار آنها از محدوه فيزيکي و عملکرد مالي آنها بسيار فراتر رفته و حيات اقتصادي- اجتماعي ملت‌ها را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهند.
طي سال‌هاي گذشته اهميت توسعه و رشد بنادر مختلف در کشور تبديل به يکي از اهداف اصلي و اولويت‌هاي پيش‌بيني شده توسط مسئولان راه و شهرسازي شده است. در راستاي اجراي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته طي ماه‌هاي گذشته بارها از لزوم بهبود شرايط براي رونق گردشگري دريايي در کشور صورت گرفته است. از طرف ديگر بارها برنامه‌هايي براي تسهيل شرايط حضور سرمايه‌گذاران خارجي و همچنين روابط تجاري در بنادر مطرح شده است.
حمايت از پيمانکاران در بنادر
در چنين شرايطي مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي مي‌گويد که براي حمايت از پيمانکاران و فعالان بخش خصوصي از ظرفيت‌هاي قراردادي و مکانيزم‌هاي قانوني ديگر نهايت استفاده صورت گيرد تا بي‌انگيزگي و اختلال در روند توسعه بنادر ايجاد نشود. محمد راستاد در جمع اعضاي شوراي اداري بنادر و دريانوردي استان هرمزگان، اظهار داشت: بنادر تجاري کشور به ويژه بندر شهيد رجايي در مقطع تاريخي و شرايط حساس کنوني جايگاهي کليدي دارند. وي با بيان اينکه بندر شهيد رجايي تامين ۶۰ درصد از مايحتاج و پشتيباني از بخش اعظم صادرات کشور را برعهده دارد، گفت: اقتصاد کشور به تلاش مديران و کارکنان اين بندر وابسته است و بايد به گونه‌اي عمل کنيم که هيچ کمبود و نقيصه‌اي در ايفاي وظايف، متوجه کشور نشود.
راستاد بر لزوم توجه ويژه به پروژه‌هاي تعمير و نگهداري تجهيزات و روبناها در بنادر تأکيد کرد و افزود: طرح بسيار مهم مرحله سوم توسعه پايانه کانتينري بندر شهيد رجايي با روند خوبي در حال اجراست. همچنين تلاش مي‌کنيم که تکميل فاز ۲ و تجهيزات استراتژيک آن در زمان وعده داده شده به بهره‌برداري برسد تا اين امکانات بتواند در خدمت حمل و نقل کشور قرار گيرد. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: حداکثر مساعدت براي تجار و صاحبان کالا در مسير تشريفات ورود و خروج کالا در بنادر صورت گيرد. براساس مصوبه مربوط به اصلاحيه اخير قانون تسريع در تخليه کشتي‌ها، ۲۴ ساعته شدن درب خروج گمرک يک الزام قانوني است و با انجام پيگيري‌هاي لازم، ارايه خدمات شبانه‌روزي بايد عملياتي شود. وي اظهار داشت: همچنين از ظرفيت‌هاي قراردادي و مکانيزم‌هاي قانوني ديگر براي حمايت از پيمانکاران و فعالان بخش خصوصي، نهايت استفاده صورت گيرد تا بي‌انگيزگي و اختلال در روند توسعه بنادر ايجاد نشود. راستاد خاطرنشان کرد: به موازات توسعه بندر شهيد رجايي، حرکت به سمت شرق استان هرمزگان (سواحل مکران) و ايجاد يک بندر اقيانوسي در اين منطقه يک ضرورت محسوب مي‌شود. وي همچنين از اقدامات صورت گرفته براي تامين ۲۳ فروند شناور آتشخوار براي خدمات‌دهي در حوضچه‌هاي کم‌عمق و تعدادي نيز يدک‌کش در بنادر اصلي در سال جاري خبر داد.
لازمه توسعه حمل و نقل ترکيبي
از طرف ديگر عضو کميسيون عمران مجلس، لازمه عدم توقف فعاليت بنادر در دوره تحريم‌ها را توسعه حمل و نقل ترکيبي خواند و گفت: تخصيص اعتبارت مصوب زمينه‌ساز اتصال شقوق مختلف حمل و نقل به يکديگر است. مجيد کيان‌پور در گفتگو با خانه ملت، با تاکيد بر اينکه توسعه حمل و نقل ترکيبي اقدامي‌در راستاي رشد اقتصادي کشور است، گفت: با توجه به تحريم‌هاي ظالمانه‌اي که عليه ايران اعمال شده بايد بتوانيم از ظرفيت‌هاي شقوق مختلف حمل و نقل در راستاي جبران کسري منابع استفاده کنيم. اين نماينده مجلس با بيان اينکه بنادر کشور در دوره تحريم‌ها نيز توقف فعاليت نخواهد داشت، افزود: با توجه به اينکه ايران کشوري با ثبات و امنيت در دنيا است بسياري از کشورها از جمله در خاورميانه، خاور دور و آسيا خواهان افزايش مراودات تجاري با ايران هستند از اين رو بايد از اين فرصت استفاده کنيم.
کيان‌پور با تاکيد بر اينکه علاقمندي کشورهاي مختلف به انجام مراودات تجاري با ايران بر ضرورت توجه به شقوق مختلف حمل و نقل و همچنين تکميل زيرساخت‌هاي آن تاکيد دارد، تصريح کرد: شايد در تحريم‌هاي اخير برخي کشورها مراودات خود را با ايران کاهش دهند؛ اما اين دليل نمي‌شود که بازارهاي بالقوه ديگر را از دست بدهيم از اين رو بايد با تقويت ديپلماسي اقتصادي بازارهاي ديگر را حفظ کنيم. اين نماينده مجلس با بيان اينکه ايران کانون توجه بسياري از کشورهاي حاشيه درياي خزر و همچنين خليج فارس است، گفت: ايران مي‌تواند دروازه حمل و نقل کالاها براي کشورهاي مختلف با کمترين هزينه و آسان‌ترين مسير باشد. وي با تاکيد بر اينکه تدوين بسته‌هاي سياسي-اقتصادي کارآمد براي جذب بازارهاي بين‌المللي نياز است، افزود: توسعه بنادر از حيث سخت‌افزاري و نرم‌افزاري لازمه جذب کشورهاي مختلف براي مراودات تجاري است. اين نماينده مجلس، با بيان اينکه در حال حاضر به علت عدم ارتباط شقوق مختلف حمل و نقل در ايران بسياري از کشورها مسيرهاي ديگري را براي جابه جايي بار و کالا انتخاب مي‌کنند، تصريح کرد: توسعه حمل و نقل ترکيبي نيازمند اختصاص اعتبارات کافي است در غير اين صورت بايد از عوايد آن چشم‌پوشي کنيم.
پيش‌بيني رونق گردشگري دريايي
همچنين پيش از اين معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفته بود که به دنبال اين هستيم که خط بين‌المللي مسافري دريايي و تردد بين جزاير و سرزمين اصلي را در تابستان افزايش دهيم.‌هادي حق شناس با اشاره به اينکه ايام نوروز فشرده‌ترين دوره زماني سفرهاي مردمي‌در کشور است، اظهار کرد: اين سفرها شامل سفرهاي جاده‌اي، هوايي، دريايي و ريلي است و سازمان بنادر و دريانوردي نيز عملکرد قابل توجهي را از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۴ فروردين ماه سال جاري در حوزه گردشگري و سفر دريايي در بنادر ايران داشت. وي ادامه داد: با شروع فصل تابستان که مجددا سفرهاي مردمي‌آغاز مي‌شود همه امکانات در بنادر و ترمينال‌هاي مسافري به کار گرفته خواهد شد تا بهترين شرايط براي مسافران و گردشگران دريايي فراهم شود.
روحاني جنگ با ايران را مادر جنگ‌ها و صلح با ايران را مادر صلح‌ها توصيف کرد؛
رئيس‌جمهور خطاب به آمريکايي‌ها و در پاسخ به اينکه آنها گفته‌اند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود گفت:آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه و امنيت مسير کشتيراني در طول تاريخ هستيم ، با دم شير بازي نکن ، پشيمان کننده است.
رئيس‌جمهور خطاب به آمريکايي‌ها و در پاسخ به اينکه آنها گفته‌اند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود گفت:آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه و امنيت مسير کشتيراني در طول تاريخ هستيم ، با دم شير بازي نکن ، پشيمان کننده است. شما فکر مي‌کنيد ايران اين قدر ضعيف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسيد؟
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران در خارج از کشور گفت: امروز سخن گفتن با آمريکا معنايي جز تسليم و پايان دستاوردهاي ملت ندارد. آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه در طول تاريخ هستيم ؛ با دم شير بازي نکنيد، پشيمان کننده است. رئيس جمهور گفت: پس از يک دوره فراز و نشيب که يک ابرقدرت سعي داشت فضايي تک قطبي در جهان ايجاد کند، امروز کسي در آمريکا سر کار آمده که نه تنها مي‌خواهد با دولت پيش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنيا و البته به تعبيري با منافع خودش در ستيز دائمي‌است، اين مسأله نه تنها براي ايران، بلکه براي همه جهان يک خطر است که البته در دل آن فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد. رئيس جمهور تصريح کرد: هيچ وقت نمي‌شد به راحتي امروز براي جهان توضيح داد که سياست کاخ سفيد تا چه حد ضد مسلمانان است و يا براي جهانيان استدلال کرد که حاکمان کاخ سفيد تا چه اندازه نژادپرست هستند، اما امروز هر آنچه براي توضيح و استدلال در مورد اين مسايل نياز بود، شفاف و صريح در مواضع هيأت حاکمه آمريکا بيان مي‌شود.
روحاني گفت: امروز به راحتي مي‌توانيم به جهانيان بگوييم که آمريکايي‌ها در باطن، هيچ تعهدي به صلح، معاهدات و سازمان‌هاي بين‌المللي ندارند، در حالي که تا چندي پيش که آمريکا در سازمان‌ها و معاهدات بين‌المللي حضور داشت، چنين استدلالي سخت بود اما عملکرد هيأت حاکمه فعلي آمريکا نطق، بيان و قلم ما را براي توضيح دادن باطن حقيقي هيأت حاکمه اين کشور روان کرده است. رئيس جمهور با بيان اينکه "رفتارهاي هيأت حاکمه فعلي آمريکا خطرات زيادي براي جهان بوجود آورده، اما در دل اين خطرها فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد"، تصريح کرد: بايد از اين فرصت‌هاي بزرگ ، حداکثر بهره‌برداري انجام گيرد. هميشه مي‌توانستيم مستندات زيادي ارائه کنيم مبني بر اينکه رژيم صهيونيستي اساساً بر مبناي تجاوزگري، اشغال، خيانت، آواره کردن مردم و کشتن کودکان و زنان و پيرمردان روي کار آمده است، اما با وضعيتي که امروز در سايه حمايت‌هاي بي‌منطق هيأت حاکمه فعلي آمريکا از اين رژيم بوجود آمده، استدلال عليه اين رژيم نيز آسان‌تر شده است. روحاني خاطرنشان کرد: امروز بهترين زمان است تا در فضاي حقيقي و مجازي با ايرانيان، دانشگاهيان، نخبگان و اهل نظر و انديشه و همه کساني که دغدغه دارند، ارتباط بگيريم و فضاي مجازي فرصت بسيار خوبي براي اين کار در اختيار ما قرار داده است. روحاني با بيان اينکه آمريکايي‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ايران آمدند که هر بار شکست خوردند، اظهارداشت: بار اول آمريکايي‌ها در زماني که ملت ايران با ديکتاتور دست‌نشانده حاکم بر کشورشان مبارزه مي‌کردند، تمام‌قد به حمايت از او پرداختند. مردم ايران به دنبال آزادي، دمکراسي، حاکميت ملي، استقلال و دفاع از دين، هويت و ارزش‌هايشان در برابر کسي بودند که دست‌نشانده و نوکر خارجي‌ها بود و در داخل توي سر مردم مي‌زد و يک ديکتاتور بود. مردم بزرگ ايران نمي‌توانستند تحمل کنند که حاکم کشورشان نوکر بيگانگان باشد، اما توي سر مردم خودش بزند. رئيس جمهور ادامه داد: ما با هيچ کس دعوا و جنگ نداريم اما دشمنان بايد خوب بفهمند که جنگ با ايران مادر جنگ‌ها و صلح با ايران مادر صلح‌ها است و ما هيچ‌وقت از تهديد نترسيده و در برابر تهديد، تهديد خواهيم کرد. ما اهل تجاوز و تدافع نيستيم و به دنبال بازدارندگي هستيم و بر همين اساس توان ما، توان بازدارندگي است.
رييس جمهور اظهار داشت: آمريکايي‌ها در مرحله‌اي ديگر به سراغ اروپايي‌ها رفتند و گفتند برجام به درد نمي‌خورد و بايد اصلاح شود و با سه حرکت در بحث حقوقي، موشکي و حضور ايران در منطقه بايد برجام را اصلاح کنيم که در اين هدف خود نيز شکست خورده و مجبور شدند به تنهايي از برجام خارج شوند. روحاني با بيان اينکه امروز آمريکا به تنهايي نه با ايران بلکه با دنيا بر سر برجام تقابل مي‌کند و با شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي هم مواجه شده است، اظهار داشت: پنجمين توطئه و جنگ آمريکا با ايران امروز بسيار مهم است و بايد بگذاريم که اين آمريکاي منزوي همينطور تنها بماند و نبايد اجازه دهيم که آمريکاي منزوي جان بگيرد. رئيس جمهور با اشاره به اينکه ما خواستار برقراري رابطه خوب با دنيا هستيم، گفت‌: امروز فرصتي بوجود آمده تا روابط خود را با همسايگانمان بيش از پيش گسترش دهيم و حتي اگر همسايه‌اي مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمايل کرد، بايد اختلافات را حل کرده و دوستي را برقرار کنيم. در مورد امارات و بحرين نيز اينگونه است و ما در شرايط جديد بدنبال اصلاح روابط با اين کشورها هستيم. رئيس جمهور با بيان اينکه ما بايد روابط خوب خود را با همسايگانمان مستحکم کنيم به برخي اظهارنظرها پيرامون چگونگي روابط ايران و روسيه اشاره کرد و گفت: ما نه تسليم غربيم و نه تسليم شرق و شعار نه شرقي نه غربي منافاتي با گسترش همکاري‌ها با کشورهاي جهان ندارد. روحاني اظهار داشت: ما روسيه را نه به عنوان شرق يا قدرتي بزرگ بلکه به عنوان يک همسايه مي‌بينيم و حسن همجواري و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور مي‌دانيم. روحاني با بيان اينکه شايد تصور شود با وجود فشارهايي که آمريکا از پارسال شروع کرده و تحريم‌ها و اقدامات آنها، درآمد ارزي و ريالي کشور کاهش يافته و در اشتغالمان تأثير منفي داشته است، گفت: وضع اشتغال سه ماهه جاري امسال از هر سال ديگر بهتر بوده است به گونه‌اي که در سه ماهه اول سال ۹۷ نسبت به سه ماهه پاياني سال ۹۶، ۷۵۶ هزار شغل جديد ايجاد شده است. تعداد شاغلين در سال گذشته بيش از ۲۳ ميليون نفر بوده و امسال به بيش از ۲۴ ميليون نفر افزايش داشته است. رئيس جمهور با بيان اينکه صادرات غيرنفتي ما افزايش يافته و درآمد ريالي کشور نيز بيشتر شده است، گفت: تخصيص بودجه عمراني کشور نسبت به سال گذشته بيش از ۲۰ برابر شده است. روحاني با بيان اينکه البته شيوه مديريت دلار به بازار را تغيير داده‌ايم، گفت: امروز انبارها و ذخاير کالاي اساسي کشور، از هميشه بيشتر است، به گونه‌اي که تا سال آينده نياز به گندم و شکر نداريم و در بسياري از مواد غذايي امروز ذخاير انبارها در بهترين شرايط قرار دارد. روحاني با بيان اينکه کشور فراز و نشيب دارد و ما در اين مسير دو راه تسليم يا مقاومت را پيش رو داريم، گفت: امروز در برابر آمريکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنايي جز تسليم ندارد و تسليم به معناي پايان دستاوردهاي ۴۰ ساله ملت ايران است. رئيس جمهور افزود: اين جماعتي که امروز در آمريکا روي کار هستند، اگر در برابرشان تسليم شده و يک قدم به عقب برويم تمام منافع ملت را غارت مي‌کنند و در اين شرايط ما نترسيده و تا آخرين قطره خون‌مان در برابر آنها مي‌ايستيم. روحاني تأکيد کرد: ما تسليم نمي‌شويم و در برابر آدم زورگو و قلدري که اخلاق و ادب نداشته، سياست نمي‌داند، طرح و برنامه نمي‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ مي‌گويد، مي‌ايستيم و بايد بدانند که ملت تاريخ‌ساز، کهن، انقلابي، در برابر اين بي‌سر و پاها تسليم نخواهد شد.
ترخيص حدود ۲ هزار خودرو غيرقانوني تایید شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت با حضور در نشست فراکسيون مستقلين مجلس توضيحاتي را درباره پرونده واردات غيرقانوني خودرو به کشور مطرح کرد. واردات غيرقانوني خودرو يکي از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها طي هفته‌هاي گذشته بوده است. پيش از اين رئيس سازمان بازرسي کل کشور ادعاي هک شدن سامانه ثبت سفارش در زمان ممنوعيت واردات خودرو را مطرح کرده بود. البته اين تنها اظهار نظر درباره اين پرونده نبود. مدتي قبل نيز حسن روحاني، رئيس جمهوري در ضرب الاجلي دو هفته‌اي از وزير صنعت خواسته بود تا گزارش کاملي درباره اين پرونده آماده کند. نتيجه گزارش وزارت صنعت از سوي رئيس جمهوري با عنوان «گزارش به مردم» منتشر شد و روحاني در آن از احتمال فساد سيستمي‌و برنامه‌ريزي شده صحبت کرد و در نهايت از مسئولان قضايي خواست تا پيگيري اين موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. چند روز پيش از اين نيز محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که برخي از کساني که در پرونده واردات غيرقانوني خودرو به کشور نقش داشته‌اند، بازداشت شده‌اند. حالا با اين حساب روز گذشته وزير صنعت با حضور در مجلس و در ميان اعضاي فراکسيون مستقلين توضيحاتي را درباره اين پرونده مطرح کرد.
نايب رئيس فراکسيون مستقلين مجلس، گفت: متاسفانه سيستم‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت امنيت لازم را براي ثبت سفارش واردات خودرو ندارند و نزديک به ۲ هزار خودرو به‌صورت غيرقانوني ترخيص شده است. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي در گفتگو با خانه ملت، درخصوص نشست فراکسيون مستقلين ولايي با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: اين نشست به دليل نارضايتي مردم در حوزه‌هاي صنعت و خودرو برگزار شد، در اين نشست چند موضوع مطرح شد که يکي از آنها سياست‌هاي ارزي اشتباه دولت بود که منجر به اتفاقات صورت گرفته شد. نايب رئيس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس با بيان اينکه موضوع ديگري که در اين نشست مطرح شد هک شدن راحت سيستم‌هاي ثبت سفارش واردات خودرو بود، گفت: وزير صنعت، معدن و تجارت در زمينه واردات غيرقانوني خودرو گزارش‌هايي را ارائه کردند که مشخص شد متاسفانه سيستم‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت امنيت لازم را براي ثبت سفارش واردات خودرو را ندارند.
اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه مورد ديگري که در اين نشست مطرح شد درخصوص سياست‌هاي ارزي و تعيين نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان و اينکه کالاهايي که با اين ارز وارد مي‌شود به دست مردم مي‌رسد يا خير؟ بود، ادامه داد: تقريبا نتوانسته‌ايم تضامين لازم را دريافت کنيم زيرا وزير اعلام کرد 5 هزار قلم کالا از طريق ارز 4 هزار و 200 توماني وارد شده که امکان رصد کامل آنها وجود ندارد؛ اما در انتهاي چرخه ارزش تلاش مي‌کنند که نظارت‌هايي را داشته باشند. وي با بيان اينکه به دليل رکود در واحدهاي صنعتي و بالا بودن نرخ تورم مقرر شد مجددا جلسه‌اي با وزير در محل وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار کنيم تا بتوانيم ادامه مباحث را پيش ببريم، تصريح کرد: از وزير صنعت، معدن و تجارت بايد تشکر کنيم اما در بازه زماني يک ساعته جلسه نتوانستيم به جمع بندي مناسبي دست پيدا کنيم، جمع بندي که مورد مطالبه مردم است.
اين نماينده مردم در مجلس با اشاره به اينکه به دنبال تضمين لازم براي عدم ورود قاچاق به داخل کشور، فعال شدن واحدهاي صنعتي، ممنوعيت ورود کالاهاي مشابه توليد داخل و تضمين امنيت سيستم‌ها هستيم، اضافه کرد: چگونه مي‌شود فردي در منطقه‌اي بسيار دور افتاده وارد سيستم وزارت صنعت، معدن و تجارت شود، بيش از 6 هزار ثبت سفارش انجام دهد و حدود 2 هزار خودرو را ترخيص کند؛ اين موضوع نيز جزئي از نگراني‌ها است و بايد فارغ از اينکه قوه ‌قضائيه پيگيري لازم را انجام مي‌دهد با سهل انگاري صورت گرفته نيز برخورد شود. نايب رئيس فراکسيون مستقلين ولايي مجلس در پايان با تاکيد بر اينکه وزير صنعت، معدن و تجارت ادعا داشت که شناسايي خاطيان و شناسايي نقاط ضعف سيستم‌ها توسط دولت انجام شده و در دولت گذشته يک آقا و خانم خانه دار برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را نوشته بودند که برنامه ضعيفي بوده است، خاطرنشان کرد: دولت تعيين مي‌شوند تا ضعف‌هاي دولت‌هاي قبلي را پوشش دهند نه اينکه هر اتفاقي که رخ مي‌دهد را بر گردن دولت گذشته بياندازند.
در همين حال سخنگوي فراکسيون مستقلين نيز گفت که در نشست اين فراکسيون، وزير صنعت، معدن و تجارت توضيحاتي را درباره تخلفات صورت گرفته در موضوع ثبت سفارش خودرو ارائه کرد. مهرداد لاهوتي در گفتگو با ايسنا گفت: در اين جلسه آقاي شريعتمداري توضيحاتي را راجع به تخلفات صورت گرفته در ثبت سفارش خودرو ارائه کرد و گفت که در آن زمان واردات ممنوع شده بود، اما سيستم ثبت سفارش از بيرون هک شده بود که همان زمان موضوع به دستگاه‌هاي نظارتي اعلام شد و اخبار مربوط به آن در سال ۱۳۹۶ از صداوسيما پخش شد. وي اضافه کرد: آقاي شريعتمداري همچنين گفتند از ۶۴۸۱ خودروي ثبت سفارش شده، ۱۹۴۰ خودرو ترخيص شده و جلوي مابقي گرفته شده است. ايشان همچنين گفت علل اين موضوع در حال بررسي است و ضرورت برخورد با متخلفين مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
سخنگوي فراکسيون مستقلين با اشاره به طرح موضوع افزايش قيمت خودروهاي داخلي در اين جلسه اضافه کرد: آقاي شريعتمداري گفتند که خودروهاي بالاي ۴۵ ميليون تومان براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار ۹.۶ درصد و خودروهاي زير ۴۵ ميليون تومان براساس مصوبه شوراي رقابت ۷.۱ درصد افزايش قيمت داشته است. لاهوتي اضافه کرد: وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به تاثير رشد نقدينگي در اقتصاد کشور و ضرورت هدايت آن به سمت توليد گفت که مردم براي حفظ پول‌هاي خود به سمت طلا و ارز رفتند البته قبول داشتند دولت در اين زمينه کوتاهي کرده است.
سرمقاله
يوسف عباس زاده
بازرس کانون بازنشستگان تهران



صبح که از خواب بيدار مي‌شويم، حتما يک چيزي گران شده است. يک روز لبنيات، روز ديگر کرايه اتوبوس و مترو، يک روز حبوبات و خلاصه اينکه بلايي به روزمان آورده‌اند که اگر روزي از خانه بيرون بياييم و چيزي گران نشده باشد، گمان مي‌کنيم در بهشت هستيم. مدتهاست که رو به رو شدن با گراني برايمان عادت شده است. نکته تاسف آورتر اينکه هيچ ثبات قيمتي در سطح شهر و کشور وجود ندارد. در همين کلانشهرتهران، به دليل نبودنظارت، هر مغازه‌اي قيمتي را روي کالايش مي‌گذارد. يک نوع ميوه يا خواربار در هر گوشه از تهران يک قيمت دارد. بدتر اينکه نان نيز ثبات قيمتي ندارد. در يک گوشه از تهران نان را بزرگتر مي‌پزند و تعدادي کنجد روي آن مي‌پاشند تا بهانه‌اي براي گرانفروشي باشد و بتوانند به دو يا سه برابر قيمت مصوب بفروشند. با اين وجود مسوولان تعزيرات اعلام مي‌کنند که هرگاه با گراني رو به رو شديم به شماره تعزيرات تماس بگيريم در حالي که گلايه ما اين است که وقتي گراني علني است و هيچ کس از گران فروشي ابايي ندارد و همه به صورت علني گران فروشي مي‌کنند، چه نيازي به تماس دارد. کافي است آقايان از پشت ميزشان بيرون بيايند و ببينند که چه آشفته بازاري است. گلايه ما ديگر از گراني نيست زيرا به آن عادت کرده‌ايم و مي‌بينيم که هيچ کس با گران فروشي برخورد نمي‌کند اما گلايه ما از اين است که آقايان دايم از تورم تک رقمي‌صحبت مي‌کنند و با افتخار از کنترل قيمت‌ها سخن مي‌گويند. ناراحتي ما از اين است که ما را ساده انگاشته‌اند و سخن از کنترل قيمتها بر زبان مي‌آورند و بدتر اينکه نگراني ما از اين است که به شعور ما توهين شود. يعني آقايان گمان مي‌کنند که مردم گراني را نمي‌فهمند؟ شايد آنهايي که رفاه نسبي و درآمد مکفي دارند با درک تورم و گراني بيگانه باشند، اما حقوق بگيري که ماهيانه يک ميليون تومان مي‌گيرد و بخشي از آن را بابت اقساط و کرايه خانه هزينه مي‌کند، تورم و گراني را با تمام وجودش لمس مي‌کند. فردي که يک ميليون تومان حقوق مي‌گيرد و کرايه خانه مي‌دهد اگر براي هر يک ريال حقوقش برنامه نداشته باشد، در بهترين شرايط 20 روز از زندگي ماهيانه‌اش را بايد شرمنده باشد. حداقل بگيران اين مملکت که تعدادشان اندک هم نيست، از خبره‌ترين حسابداران جهان، توانمندتر هستند. حداقل بگيران براي آنکه بتوانند تا پايان ماه با حقوق اندک خود زندگي را سرکنند، بارها ناچار مي‌شوند مسيرهاي طولاني را پياده روي کنند تا حتي کرايه اتوبوس را براي بخشهاي مهمتر زندگي که خريد نان براي سفره‌هاي خالي شان است، پس انداز کنند. حداقل بگيران براي آنکه کالايي را بخرند، از دهها مغازه قيمت مي‌گيرند تا ارزانترين را بخرند. بنابر اين از مسوولان مي‌خواهيم در خصوص کنترل تورم با حداقل بگيران و اقشار آسيب پذير سخن نگويند زيرا آنان آخرين تغييرات قيمت‌ها را درک مي‌کنند و مي‌فهمند.
یادداشت
مهدي پازوکي
اقتصاددان


آيا ايران نيازمند قبول اف‌اي‌تي‌اف است؟ کساني که موافق اين موضوع هستند تاکنون دلايل خود را به تفصيل شرح داده‌اند اما متاسفانه مخالفان همواره از موضعي بالاتربه قضيه نگاه مي‌کنند و تصور مي‌کنند همين مخالفت آنان براي تمام شدن موضوع کافي است و افکار عمومي‌نيازي به اطلاع از مساله و چرايي اين مخالفت ندارد. يک - گروه ويژه اقدام مالي، يا همان FATF يک گروه بين دولتي است که کارويژه مبارزه با تروريسم و پولشويي را براي خود تعريف کرده است. پس از حادثه يازده سپتامبر تمرکز برمساله پولشويي در جهان افزايش يافت و اين سازمان با همين هدف گسترش يافت. آيا ايران با مساله پولشويي درگيري دارد؟ اگر از منظر مراودات داخلي ايران قصد پاسخ به اين سئوال را داشته باشيم ، پاسخ بله محکمي‌است چرا که مبادي ورود پول کثيف به اقتصاد ايران در بسياري از کشورها مانند ندارد . براي روشن شدن بحث مثالي مي‌زنم . رقم قاچاق کالا به ايران به حدود 12 تا 15 ميليارد دلار مي‌رسد . در دوره‌اي اين رقم حتي 25 ميليارد دلار گزارش شده بود. ديگر کشورهاي جهان به هيچ روي با موضوع قاچاق کالا، نظير ايران درگير نيستند از اين رو مي‌بينيم از اين محل سالانه هزاران ميليارد تومان پول کثيف به اقتصاد ايران تزريق مي‌شود . در عين حال قاچاق مواد مخدر و ... که همواره بخش مهمي‌از انرژي مرزبانان و پليس ايران را به خود معطوف کرده، مبدا ديگري براي ورود پول کثيف است. حالا در نظر بگيريد عده‌اي که دست در کار قاچاق دارند ، بخواهند از اين پول‌هاي کثيف خود براي تغذيه تروريست‌ها يا فروش سلاح و تجهيزات و ... به آنها استفاده کنند، طبيعي است پيوستن ما به اين سازمان بين دولتي مي‌تواند مانع از بروز اين اتفاق و اقدامات ضد ميهني کساني شود که با قاچاق کالا قصد دارند اقتصاد مولد را به زانو درآورند . دو - از 198 کشور جهان، 195 کشور به اين سازمان بين دولتي پيوسته اند. آيا اين سازمان با 195 عضو تنها براي استثمار ما تاسيس شده است و هدف از راه اندازي اين سازمان ضربه زدن به کشور عزيز ما بوده است؟ مي‌شود از اين زاويه به موضوع نگريست؟ دوستاني که برخي منتقدان کمک به آنها را مستند نپيوستن به اين سازمان مي‌کنند، خود در اين سازمان عضويت دارند ، طبيعي است که نمي‌توان ساده انگارانه با موضوع برخورد کرد. سه - اگر آمريکا از برجام خارج نمي‌شد و وضعيت اقتصادي و بين المللي ايران در بهترين موقعيت خود بود، نياز به عضويت در گروه ويژع اقدام مالي وجود داشت. امروز که متاسفانه با خروج آمريکا ،شرايط نامساعد شده است و براي پيشگيري از انزوا اقداماتي ديگر ضرورت دارد. چهار - من به عنوان معلمي‌که با پول اين مردم فقير در بهترين دانشگاه ايران درس خوانده‌ام ، دلايل خود را براي دفاع از پيوستن در اين سازمان با صداي بلند اعلام مي‌کنم و از تمام مخالفان مي‌خواهم بي پرده پوشي ، دلايل خود براي مخالفت را به بحث بگذارند تا معلوم شود کدام بر منافع ملي ايران منطبق است و کدام راه مانع از انزواي ايران خواهد شد.
جانشين فرمانده ناجا از انسداد کانال‌هاي ملتهب‌کننده بازار خبرداد؛
جانشين فرمانده نيروي انتظامي‌از شناسايي و دستگيري ۳۰۰ نفر از افراد مؤثر در ايجاد اختلال و بي‌نظمي‌در بازار سکه و ارز خبر داد.
اسکندر مومني در حاشيه نشست تخصصي بررسي راهکارهاي مقابله با قاچاق و اخلال در بازار ارز گفت: مراقبت و جلوگيري از خروج غيرقانوني سکه، طلا و ارز از مرزهاي کشور يکي از اهداف اين نشست است.
وي اضافه کرد: به طور کامل و با به کارگيري تمام ابزار و ظرفيت‌ها از خروج غيرقانوني ارز، سکه و طلا جلوگيري مي‌شود.
اين مقام ارشد انتظامي، تمرکز بر اقدامات اطلاعاتي را نيز يکي از اهداف برگزاري اين نشست تخصصي برشمرد و تأکيد کرد: در صدد هستيم باندها و شبکه‌هاي بزرگ و افرادي که در بي نظمي‌و اخلال در بازار سکه و ارز موثر هستند، شناسايي و دستگير شوند.
مومني، تبيين عملکرد پليس در اين حوزه و برنامه‌ريزي براي اقدامات پيش رو را از اهداف ديگر اين نشست برشمرد و افزود: در شرايطي هستيم که در اين عرصه همه بايد کمک کنند و پليس نيز با تمام ظرفيت و امکانات به ميدان آمده تا به ايجاد ثبات در بازار و رونق اقتصادي کمک کند.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي‌عنوان کرد: مردم مطمئن باشند که با اخلالگران بازار ارز و سکه به جد و قاطعانه برخورد مي‌شود و تاکنون 300 نفر از افراد موثر در ايجاد اختلال و بي نظمي‌در اين حوزه شناسايي و دستگير شدند و پرونده‌هاي اين افراد يا تکميل و يا در حال تکميل شدن است.
اين مقام ارشد انتظامي‌خطاب به مردم بيان کرد: مطمئنا با کساني که مبادرت به اقدامات غيرقانوني مي‌کنند، برخورد مي‌شود؛ پليس، دستگاه قضا و ديگر نهادهاي مسئول با اشراف کامل در اين حوزه، موارد را دنبال و رسيدگي مي‌کنند.
وي افزود: مردم آرامش داشته باشند چرا که قطعا جلوي اين التهابات گرفته و با مخلان بدون اغماض برخورد مي‌شود.
جانشين فرمانده ناجا گفت: برخي از شبکه‌ها و کانال‌هاي اجتماعي که به باندهاي بزرگ و اخلالگران اين حوزه مربوط هستند و التهاب آفريني مي‌کردند، مسدود و اعضاي اصلي کانال‌هاي مزبور شناسايي و دستگير شدند.
سردار مومني افزود: از مردم عزيز خواهشمنديم به شايعات توجه نکرده و اخبار را از مراجع رسمي‌دنبال کنند.
سردار مومني خاطر نشان کرد: امروز در اين شرايط اقتصادي يک موضوع ملي است و خوشبختانه اين عزم و هميت در همه قواي سه گانه، نيروي‌هاي امنيتي، دستگاه قضا و نيروي انتظامي‌براي بهبود بازار ارز و سکه وجود دارد.
رئيس قوه قضاييه از تشکيل اتاق جنگ عليه کشورمان خبرداد؛
رئيس قوه قضائيه گفت: نظام ما امروز مقتدرتر از هميشه در منطقه و جهان ظاهر شده و دشمني سلطه جهاني بارزتر شده است و صحبت از براندازي مي‌کنند اما ما يک کشور با امکانات فراوان مالي و اقتصادي و سرمايه انساني هستيم.
آيت ا... صادق آملي لاريجاني در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران در خارج از کشور گفت: اينکه برخي مي‌گفتند دولت‌ها بايد حداقل دخالت در امورات افراد را داشته باشند حرف اشتباهي بود و ديديم که اين افراد اعتقاد داشتند که منشا محدوديت ازادي‌ها را بر پايه عدم اضرار به فرد ديگر متصور ميشدند.
وي ادامه داد: آنهايي که براي ما اتاق جنگ تشکيل مي‌دهند، مي‌دانند که ما چه تفکري داريم و بايد بدانيم که اينها فشار بر ما وارد ميکنند و کودتا به راه مي‌اندازند و همه فشارها را مي‌آورند تا مردم از نظام دل ببرند؛ اما مردم پاي نظام ايستاده‌اند.
وي گفت: امروز کاملا آشکار و صريح آمريکا به ميدان آمده و مي‌گويد ما ميخواهيم اين نظام نباشد و نظام تغيير کند و مي‌گويند با فشار به دنبال فروپاشي نظام هستيم.
آملي لاريجاني به وضعيت امروز کشور اشاره کرد و گفت: نظام ما امروز مقتدرتر از هميشه در منطقه و جهان ظاهر شده و دشمني سلطه جهاني بارزتر شده و صحبت از براندازي مي‌کنند اما ما يک کشور با امکانات فراوان مالي و اقتصادي و سرمايه انساني هستيم. در منطقه چقدر نيروي فکري شبيه ايران پيدا مي‌کنيد؟ مهندسان و پزشکان اين سرزمين قابل مقايسه نيستند و اينها اقتدار نظام است هرچند به درستي در خدمت اين نيروهاي انساني نبوده ايم.
وي افزود: در بحث نيروي هسته‌اي و بحث پزشکي چه مقدار تکامل مي‌بينيد. اينها همه اقتدار ماست و اينها مي‌بينيد که چگونه با ما دشمني مي‌کنند و فشار وارد مي‌کنند.
آيت ا... آملي گفت: برخلاف توهمات آمريکايي‌ها و بخصوص توهمات رييس‌جمهور آنها ملت ما منسجم‌تر شده و قوا به هم نزديکتر شده‌اند و در فکر خنثي کردن فشارها هستند. سخنان امروز رييس جمهور کشورمان، عزتمند و با اقتدار بود. اينها صحبت تبليغاتي نبوده و مشابه حرفهاي رهبري و ‌مبتني بر استعدادها و امکانات موجود کشور بوده است. رييس قوه قضاييه گفت: چهل سال استقامت کرده‌ايم و مردم پاي نظام ايستاده‌اند. ما ايمان‌ داريم که بايد در مقابل ظالمان ايستاد. آقاي ترامپ شما اصلا چه مي‌گوييد؟ ما در نظام جمهوري اسلامي‌اعتقادمان اين است که دنيا همه‌اش براي خداست. شما و همه چيز به خداوند قائم است. وي خاطرنشان کرد: البته اين به معني دست کشيدن از اقدامات لازم براي خنثي کردن دشمني دشمنان نيست و ما امروز به تقويت ايماني و همچنين تلاش مضاعف براي خنثي سازي دشمني‌ها نياز داريم.
رييس قوه قضاييه گفت: آمريکايي‌ها به ادعاي خودشان اين همه هزينه کرده‌اند اما هيچ چيزي نصيبشان نشده و حتي رژيم صهيونيستي هم ناامن شده است و حالا براي ما شمشير از رو بسته اند.
آملي لاريجاني گفت: آنها ميخواهند گلوگاه‌هاي اقتصادي ما را فشار بدهند؛ اما شما در کشورهاي ديگر تلاش کنيد تا راه‌ها باز شود و قطعا همين گشايش‌ها ايجاد مي‌شود.
وي با تاکيد بر اينکه قوه قضاييه در مسايل اقتصادي نقش اساسي دارد و به موضوع امنيت اقتصادي کمک مي‌کند گفت: ما تامين کننده امنيت اقتصادي هستيم و اين مسئله را اذعان داريم و هر کمکي از ما بر بيايد کوتاهي نميکنيم. هرچند از آن طرف با متخلفان و برهم زنندگان امنيت اقتصادي برخورد جدي مي‌کنيم.
مدیرعامل ایران‌خودرو تاکيد کرد:
مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو اعلام کرد: امسال با راه حل‌هاي خوبي که در نظر داريم، با تکيه بر برند داخلي و محصولات خود، افزايش عمق ساخت داخل قطعات توسط سازندگان و با تلاش جمعي از سختي‌ها عبور خواهيم کرد.
به گزارش ايکوپرس، مهندس‌هاشم يکه زارع در مجمع عمومي‌عادي سالانه ايران خودرو اظهار داشت: نبايد چشمهايمان را به روي واقعيت‌ها و محدوديت‌هاي ايجاد شده در سال جاري ببنديم، محدوديت‌هايي وجود دارد و سختي‌هايي نيز در پيش خواهيم داشت و بايد با حمايت همه مسئولان، سهامداران، کارکنان و مردم با سربلندي از آن عبور کنيم.
مدير عامل ايران خودرو ادامه داد: محصولات پژو206 و پژو 207‌هاچ بک و صندوقدار به صورت اتوماتيک در سال گذشته به صورت مستقل از پژو توليد شد.وي توليد محصول 2008 را نيز از موفقيت‌هاي ايران خودرو در سال گذشته برشمرد گفت: تمام محصولات ثبت نامي‌در سال جاري تحويل مشتريان خواهد شد.
مهندس يکه زارع تصريح کرد: خودروسواري انحصاري خوانده مي‌شود، در صورتي که مشتريان امکان انتخاب و خريد از چند خودروساز را دارند اين در صورتي است که خودروساز براي تهيه مواد اوليه بايد به توليدکننده‌هاي مشخصي مراجعه کند و انحصار در اين بخش معناي بيشتري دارد. وي خاطرنشان کرد: بسياري از مواد اوليه مورد نياز خودروساز افزايش قيمت بالاي 50 درصد داشته که موجب بالا رفتن هزينه تمام شده توليد خودرو شده در صورتي که مجوز افزايش قيمت خودرو بسيار کم تر بوده است.مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين که قيمت محصولات قطعه سازان نيز رشد 20 درصدي را تجربه کرده، خاطرنشان کرد: اگر خودروساز افزايش قيمت قطعه ساز را ندهد سبب تعطيلي آن مي‌شود و اگر پرداخت کند با زيان هنگفت روبرو مي‌شود. وي با اشاره به سود بالاي دلالان از اختلاف قيمت کارخانه و بازار تاکيد کرد: روش قيمت گذاري خودرو بايد از انحصار خارج شود.مهندس يکه زارع انعقاد قرارداد ده جانبه طراحي و توليد پلتفرم ايران خودرو را از دستاوردهاي سال گذشته ايران خودرو عنوان کرد و گفت: با افزايش دو و نيم برابري نرخ ارز سرمايه گذاري در اين بخش، در صورت عدم حمايت با چالش مواجه خواهد شد. وي تصريح کرد: يا بايد تن به ادامه توليد پلتفرم‌هاي قديمي‌بدهيم و يا اين که هزينه‌ها را به جان بخريم تا خودروساز شويم.
مهندس يکه زارع به اهميت صنعت خودروسازي و قرار داشتن آن در صدر فهرست تحريم‌ها اشاره کرد و گفت: ما به عنوان لکوموتيو صنايع کشور بايد به فکر باشيم تا از اين بحران عبور کنيم.وي تصريح کرد: مسئولان در حوزه‌هاي مختلف بايد کمک و توجه ويژه‌اي به خودروسازي کنند تا اتفاق بدي براي اين صنعت مادر نيفتد. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تاکيد کرد: عواقب ترک بازار ايران براي شرکاي ايران خودرو به مراتب سخت تر از دوره‌هاي گذشته خواهد بود.
سايه سنگين زمين لرزه بر آرامش مردم
بار ديگر زلزله سراغ بخشهاي از کشورمان را گرفت و دواستان هرمزگان و کرمانشاه را درگير کرد. در اين رابطه رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در مورد زلزله ۵.۹ ريشتري تازه آباد کرمانشاه که ساعت ۱۴:۳۷ امروز اتفاق افتاد اظهار کرد: پس از اين زلزله ۱۱ مورد پس لرزه نيز ثبت شد که بزرگترين آن ۳.۹ ريشتر در ساعت ۱۵:۱۶ بود. مرتضي سليمي‌در گفت‌وگو با ايسنا،اضافه کرد: تا کنون ۱۲ تيم ارزياب از شعب سرپل ذهاب، کرند غرب، قصر شيرين و جوان رود به منطقه اعزام شدند.جمعيت متاثر شهري و روستايي از اين زلزله تا شعاع ۳۰ کيلومتري ۹۲ هزار نفر بوده و دو شهر و ۳۱۸ روستا اين زلزله را احساس کردند.سليمي‌گفت: علاوه بر اعزام تيم‌هاي ارزياب، به استان‌هاي همدان و کردستان آماده باش داده شده است.همچنين پيرحسين کوليوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در مورد آخرين آمار تعداد مصدومان زلزله گفت: تا کنون ۱۶ نفر مصدوم شدند که درمان آنها به صورت سرپايي انجام شده است. همچنين ۱۰ نفر هم به مراکز درماني منتقل شدند لذا تعداد مصدومان ۲۶ نفر است. از سوي ديگر معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در مورد ارزيابي مناطق متاثر از زلزله 5.7 ريشتري که ساعت9:34 دقيقه امروز در عمق 8 کيلومتري در منطقه رويدر استان هرمزگان رخ داد، اظهار کرد: يک تيم ارزياب از شعبه حاجي آباد استان هرمزگان و همچنين سه تيم نيز از شعب زرين دشت لارستان و داراب استان فارس به منطقه متاثر از زلزله اعزام شدند تا ارزيابي‌هاي خود را انجام دهند.

رييس مجلس از فشار اقتصادي براي تحميل خواسته نامعقول دشمنان خبرداد؛
رييس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به شرايط جديد کشور و ارائه راه حل‌هاي اقتصادي گفت: مسئولان بر اي بهبود شرايط کشور با دشمن مذاکره کردند. به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور با بيان اين که امروز هم از جهات بين‌المللي هم از بعد مؤلفه‌هاي منطقه‌اي و هم وضعيت اقتصادي داخلي کشور در دوره بسيار حساسي از تاريخ انقلاب قرار داريم، گفت: در تحليل شرايط و يافتن راه‌حل‌ها بايد به همه اين ابعاد سه‌گانه توجه تام داشت. وي خاطرنشان کرد: ملت ايران در جريان هستند از جهت بين‌المللي با همه خصومتي که آمريکا پس از انقلاب عليه ما روا داشت اما در موضوع هسته‌اي وقتي ايالات متحده پيشنهاد مذاکره را از طريق يکي از کشورهاي منطقه ارائه کرد، بعد از طي مراحلي براي ساماندهي پايه‌هاي گفت‌وگو که يکي از آنها پذيرش غني‌سازي در ايران بود، ايران پذيرفت مذاکرات در قالب ۱+۵ انجام شود را در اين گفت‌وگوها و تحريم‌ها برداشته شود و مسير قابل تأييد آژانس از نظر فناوري هسته‌اي نيز فراهم آيد. لاريجاني با بيان اين که پس از دو سال مذاکره توافقي حاصل شد تا امروز که بيش از ۱۲ گزارش از آژانس منتشر شده است ايران متعهدانه عمل کرد، بيان کرد: آمريکا از ابتدا با تعلل و کم‌کاري به تعهدات خود عمل نکرد تا دوره رئيس‌جمهور فعلي آمريکا که به کلي از توافق خارج شد. وي ادامه داد: نکته مهم اين است که مسئولان براي بهبود شرايط کشور مخصوصاً از بعد اقتصادي تلاش خود را حتي با مذاکره با دشمن انجام دادند. رئيس مجلس تاکيد کرد: بعد از خروج آمريکا از برجام اتحاديه اروپا کراراً تقاضا داشت متقابلاً و بر اساس حق قانوني خود مقابل به مثل نکند و از توافق هسته‌اي خارج نشود و قول دادند که ساز و کارهايي تدارک ببينند که منافع توافق هسته‌اي را براي ايران مهيا کنند. وي ادامه داد: باز براي مرتبه دوم مسئولان کشور تقاضا را رد نکردند به اين جهت که تا امکان دارد شرايط اقتصادي براي مردم مشکل نشود که البته هنوز اين مرحله به نتيجه عملي نرسيده است و مذاکرات ادامه دارد. رئيس مجلس با اشاره به اين که از مجموع اين مسير حرکتي يک نکته قطعي است که نظام جمهوري اسلامي‌در مسير پيشرفت تکنولوژي هسته‌اي از همه روش‌ها براي رفع سوء تفاهمات و حل مسئله به نحوي که فشار اقتصادي بر مردم وارد نشود بهره جست و اين مسير را نيز ادامه مي‌دهد. وي تصريح کرد: به نظر مي‌رسد وارد مرحله جديدي شده‌ايم که جوهره آن اين است که طرف مقابل تصور دارد با فشار اقتصادي مي‌تواند خواسته نامعقول و سلطه‌طلبانه خود را بر ملت تحميل کند و اين جاست که بايد به آنان فهماند ملت ايران ملتي صبور و اهل تعامل است اما عزت خود را حراج نمي‌کند و غيرت ملي آنان اجازه نمي‌دهد به خاطر خوي سلطه‌طلبانه آمريکا آينده خود را از نظر پيشرفت تکنولوژي ناديده بگيرد.
لاريجاني با تاکيد بر اينکه ظرفيت‌هاي زياد نيروي انساني متخصص و زمينه‌هاي طبيعي جهش اقتصادي، با تکيه بر منابع گوناگون، فرصت طلايي در اختيار کشور قرار مي‌دهد گفت: اولاً احياي اين منابع به دست نيروهاي متخصص، ظرفيت‌هاي جديدي براي اقتصاد ملي خلق مي‌کند. ثانياً توسعه کشور به جاي بهره جستن از واردات محصولات و تکنولوژي ديگران، با سرمايه ايراني از جهت مادي و علمي‌سامان يابد. ثالثاً برخي اشکالات در مسير توسعه کشور وجود داشت که دولت‌ها معمولاً از کنار آن عبور مي‌کردند و انباشت آنها باعث برخي نابساماني‌ها شد.