حق کارآفرينان را از فراريان مالياتي مي‌گيريم
وزير اقتصاد با اشاره به شناسايي ۳هزار شرکت صوري و کاغذي گفت: وزارت اقتصاد ضمن اعلام جرم عليه دارندگان کارت بازرگاني اجاره‌اي، ماليات آنها را به همراه جربمه، تا ريال آخر از آنها مي‌گيرد. به گزارش ايلنا ، مسعود کرباسيان اظهار کرد: وزارت اقتصاد ضمن اعلام جرم عليه دارندگان کارت بازرگاني اجراه اي، ماليات آنها را به همراه جريمه، تا ريال آخر از آنها مي‌گيرد. وي افزود: تاکنون بيش از دو هزار و ۵۰۰ فراري مالياتي و سه هزار شرکت صوري شناسايي و ۹ هزار ميليارد تومان برگه مالياتي براي بانک‌ها صادر شده است. کرباسيان اظهار داشت: براي بهبود شرايط کسب و کار، بايد انواع فشارها از دوش بخش خصوصي مولد و کارآفرين برداشته شود.




95 درصد تسهيلات به هدف رسيده است
وزير تعاون، کار و رفاه گفت: با پول پاشي شغل ايجاد نمي‌شود و تعداد شغل‌ها را طبق پول‌هايي که مي‌دهيم اندازه گيري مي‌کنيم.
به گزارش ايلنا؛ علي ربيعي با بيان اينکه نرخ بيکاري را فصلي اندازه مي‌گيريم، افزود: اين نرخ ۴ دهم درصد بهتر از سال گذشته شده است.
وي گفت: بر اساس روند تصويب طرح‌ها در موسسات عامل از نيمه دوم بهمن ۹۶ و نيمه اول تير ۹۷ مبلغ تسهيلات به سه هزار ميليارد تومان رسيده است. ربيعي افزود: جامعه آماري در يکي از استان‌ها نشان مي‌دهد ۹۵ درصد از اين تسهيلات به هدف رسيده و آن پنج درصد نيز که موفق نبوده به دليل مشکلات اداري است نه فرار پولي.




بسته پيشنهادي دولت ارائه نشده است
نماينده مردم بوشهر گفت:هيچ بسته‌اي از سوي دولت براي بازنگري در بودجه سال 97 به مجلس ارائه نشده است. عبدالحميد خدري، به خبرآنلاين گفت: اخيرا يکي از اعضاي کميسيون اعلام کرده بود دولت بسته پيشنهادي را براي بازنگري بودجه 97 تحويل مجلس داده و در اين بسته موضوع دونرخي شدن نرخ بنزين مطرح شده است، اين در حالي است که بنده در مجلس و کميسيون انرژي حضور دارم و اصلاً چنين بسته پيشنهادي از سوي دولت نديده‌ام . وي در پاسخ سئوالي گفت: پيشنهاداتي مبني بر افزايش قيمت بنزين سوپر و ثابت ماندن قيمت بنزين معمولي ارائه شد که در نهايت موضوع هم منتفي و بنا شد همچنان قيمت بنزين تغييري نکند.

افزايش قابل توجه روابط تجاري ايران و عمان
بررسي تجارت خارجي ايران و عمان در بهار سال جاري با مدت مشابه سال گذشته خبر از افزايش قابل توجه روابط اقتصادي و تجاري ايران و عمان مي‌دهد. به گزارش ايسنا، بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران از تجارت خارجي سه ماهه نخست سال جاري، در بهار امسال صادرات به عمان و واردات از اين کشور هر دو رشد چشم‌گيري داشته و به نظر مي‌رسد که ايران در حال گسترش روابط اقتصادي خود با عمان است. پس از مشکلاتي که ميان ايران و کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به وجود آمد و رابطه ايران با برخي از اين کشورها با چالش‌هاي بسيار جدي مواجه شد، ايران تصميم گرفت تا روابط اقتصادي خود را با کشورهايي که از لحاظ سياسي به ايران نزديک‌تر هستند، توسعه دهد. اين موضوع در پي آن بود که رفته رفته عراق هم که يکي از مهم‌ترين بازارهاي صادراتي ايران بود، اقداماتي را در جهت کاهش واردات از ايران و افزايش قدرت توليد و رقابت توليدکنندگان خود انجام داد و به اين ترتيب ايران بايد به بازارهاي ديگري فکر مي‌کرد.
تجارت موضوع تاديه اضافه برداشت‎ بانک‎ها به بانک مرکزي را بررسي کرد؛
رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: قرار شد در مهلت ۳ تا ۴ ماه آينده بانک‌هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند. محمدرضا پورابراهيمي‌با اشاره به اينکه در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قوا موضوعات مهمي‌مطرح شد، افزود: يکي از موضوعاتي که در افزايش غيرقابل قبول نقدينگي اثر گذاشته است بدهي‌هاي دولت به نظام بانکي است که موجب شد، بانک‌ها از بانک مرکزي اضافه برداشت انجام دهند. پورابراهيمي‌افزود: يکي از تصميمات اين شورا اين بود که در اين باره تعيين تکليف شود. وي ادامه داد: نرخ تامين مالي از محل نرخ سود سپرده‌ها از نرخ اضافه برداشت و نرخ بين بانکي تاثير منفي گرفته است. هرچه اين نرخ بالاتر مي‌رود ضريب افزايش نقدينگي در اقتصاد کشور افزايش مي‌يابد. پورابراهيمي‌گفت: دولت اعلام مي‌کند موسسات مالي غيرمجاز را ساماندهي کرده است در حالي که بانک‌ها و موسسات رسمي‌به واسطه رعايت نکردن نرخ سود سپرده‌ها به افزايش حجم نقدينگي دامن مي‌زنند و بانک مرکزي در اين بخش نظارت لازم را ندارد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: قرار شد در مهلت 3 تا 4 ماه آينده بانک‌هايي که بيشتر از ميزان متعارف، اضافه برداشت دارند مکلف باشند نسبت به تاديه آن به بانک مرکزي اقدام کنند.
ماجراي اضافه برداشت بانک‌ها ازبانک مرکزي
اضافه برداشت بانک‌ها به‌سادگي به معناي بدهکار شدن بانک‌ها به بانک مرکزي و ناتواني از تسويه بدهي است؛ بانک‌هاي مرکزي به سبب پايبندي به ثبات پولي، هرگز اين راه پرهزينه را انتخاب نمي‌کنند.
به گزارش مهر، استقراض بانک‌ها از بانک مرکزي سابقه‌اي طولاني در اقتصاد ايران دارد. هرجا که بانکها با مضيقه پولي مواجه مي‌شدند، دست خود را به سوي بانک مرکزي دراز کرده و خواستار دريافت منابع از او بودند؛ اما چند وقتي است که اين موضوع تا حدودي ساماندهي شده و بانکها به جاي دست‌درازي به منابع بانک مرکزي، رو به استقراض از يکديگر آورده‌اند. البته بايد به اين نکته هم توجه داشت که استقراض بانکها از بانک مرکزي يا اضافه برداشت بانکها، يکي از قواعد تعريف‌شده در نظام پولي کنوني حاکم بر کشورهاي دنيا است؛ اما همين موضوع هم، شرايط و ضوابط خاص خود را دارد.
ريشه يابي رشد بدهي بانک‏ها به بانک مرکزي
عمده دليل افزايش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي اضافه برداشت از منابع بانک مرکزي است. بدهي شبکه بانکي از بانک مرکزي منفي شدن حساب‌هاي روزانه بانک‌ها نزد بانک مرکزي را نشان مي‌دهد. يکي از علل منفي شدن حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزي، فعاليت شبکه بانکي در بخش ارزي است. زماني که بانک‌ها اعتبار ارزي پرداخت کنند و مشتريان نتوانند در سررسيد معين، آن را بازپس دهند مجبور به استقراض از منابع دراختيار بانک مرکزي مي‌شوند. بانک‌ها در خصوص اعطاي تسهيلات ريالي نيز ممکن است به استقراض از بانک مرکزي مجبور شوند، تسهيلات تکليفي نيز در برخي مواقع شبکه بانکي را مجبور به برداشت از منابع بانک مرکزي مي‌کند. عدم وصول مطالبات معوق بانک‌ها نيز در شکل گيري بدهي شبکه بانکي نزد بانک مرکزي موثر است.
در سال‌هاي اخير حجم مبادلات بانک‌ها به شدت افزايش يافته است. اين امر در گردش وجوه بانک‌ها اختلال ايجاد کرده و آنها را به استقراض از بانک مرکزي سوق مي‌دهد. سپرده قانوني نزد بانک مرکزي نيز از دلايل ديگر شکل گيري بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي است.
تمامي‌دلايل يادشده منجر به شکل گيري بدهي شبکه بانکي به بانک مرکزي يا همان استقراض بانک‌ها از منابع اين بانک مي‌شود که جريمه‌هاي سنگين 34 درصدي را براي بانک‌ها به همراه دارد زيرا تاخير در پرداخت بدهي‌ها و اضافه برداشت از بانک مرکزي با جريمه سنگين 34 درصدي روبه رو مي‌شود. تعيين اين جريمه سنگين توسط بانک مرکزي بانک‌ها را به پرهيز از برداشت از منابع دراختيار اين بانک وامي‌دارد. به جز عوامل ذکرشده، عواملي چون رکود، تحريم، محدوديت اعتبار ارزي خارجي و... نيز فشار را بر منابع ريالي بانک‌ها بيشتر کرده و آنها را به سوي استقراض بيشتر از بانک مرکزي سوق مي‌دهد.
البته بانک‌هاي خصوصي نسبت به بانک‌هاي دولتي به دليل کنترل بدون ملاحظه بانک مرکزي بر آنها از سهم کمتري در آمار بدهي بانکي به بانک مرکزي برخوردارند و در اين ميان بانک مرکزي با توجه به تکاليفي که دولت بر دوش بانک‌هاي دولتي گذاشته است، فشار کمتري را به آنها در جلوگيري از استقراض از منابع خود وارد مي‌کند.
چرا بانک مرکزي با اضافه برداشت بانک‌ها مقابله نمي‌کند؟
نقطه اصلي مشکلات اقتصادي و نقدينگي حاکم بر جامعه، رفتار غيراصولي بانک‌ها است. علاوه بر اين عدم نظارت و ضعف عملکردي بانک مرکزي، سبب منفعل شدن بانک مرکزي در قبال رفتارهاي تورم‌زاي بانک‌ها شده است. به گزارش فارس، اصلاح نظام بانکي کشور به عنوان اصلي‌ترين اقدام براي حل مشکلات اقتصادي کشور وخروج از رکود شناخته شده است. مهم‌ترين دلايل ناکارآمدي نظام بانکي، تخصيص نقدينگي به بخش‌هاي غيرمولد اقتصاد، بالا بودن نرخ سود تسهيلات بانکي، افزايش قابل توجه اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي، عدم ساماندهي چک و استمهال گسترده تسهيلات بانکي شناخته شده است. زماني که بانک‌ها در پاسخگويي به برداشت‌هاي مردمي‌و يا انتقال بين‌بانکي وجوه دچار مشکل مي‌شوند مجبور به اضافه‌برداشت از بانک مرکزي مي‌شوند. به عبارت ديگر هرجا که بانکها با مضيقه پولي مواجه شوند، خواستار دريافت منابع از بانک مرکزي مي‌شوند. اين اضافه برداشت به بدهي بانک به بانک مرکزي تبديل مي‌شود که سبب افزايش پايه پولي از سمت بانک و ايجاد نقدينگي و تورم در کشور خواهد کرد. به همين دليل بانک مرکزي اضافه برداشت بانکها را با سود 34% محاسبه مي‌کند تا بانکها به سادگي به اين شيوه از تامين منابع مورد نياز خود فکر نکنند. اما اين سود بالا نيز مانع از برداشت اضافي بانکها از بانک مرکزي نشده است. اضافه برداشت بانکها به اندازه‌اي اثرات تورمي‌در اقتصاد و تحميل هزينه به مردم دارد نکته منفي ديگر اينکه برداشت‌هاي اضافي بانکها در قسمت‌هاي مولد و توليدي کشور هزينه نشده و خود عاملي براي افزايش تورم کشور بوده است. متاسفانه در حال حاضر قواعد موجود پولي، بانک‌ها را در جايگاه کنشگر فعال و بانک مرکزي را عاملي منفعل در تعيين حجم پول ساخته که اين موضوع بانکها را اصلي‌ترين عامل مشکلات اقتصادي کشور کرده است. کارشناسان عقيده دارند که بانک مرکزي مي‌تواند با قاعده گذاري درست مانع از برداشت اضافي بانکها از بانک مرکزي شود. اقدامي‌که تاکنون از سوي بانک مرکزي به صورت جدي پيگيري نشده است. يکي از اقدامات لازم براي کنترل برداشت بانکها از بانک مرکزي، دريافت وثيقه از بانکها است. در بسياري از اقتصادهاي پيشرفته نيز روابط بانک‌ها با بانک مرکزي بر اساس وثيقه گذاري صورت مي‌گيرد. اما بانک مرکزي نه تنها عزمي‌براي دريافت وثيقه در قبال برداشت اضافه بانکها ندارد بلکه با تبديل اضافه‌برداشت‌هاي بانک‌هاي تجاري به خط اعتباري با سود 18 درصد چراغ سبز براي تداوم اين اقدام بانکها داده است که نتيجه‌اي جز دامن زدن به حجم نقدينگي عظيم فعلي نيست. درواقع به دليل مماشات بانک مرکزي با بانکهاي متخلف در برداشت اضافه از بانک مرکزي، اين مردم هستند که بايد هزينه رفتار غيراصولي ومنفعت‌طلبانه بانک‌ها را به صورت تورم پرداخت کنند. بنابراين اگر بانک مرکزي هدفش اصلاح نظام اقتصادي و کنترل تورم است بايد فقط و فقط روي نظام بانکداري فعلي متمرکز شود. چراکه نقطه آغاز و تحميل نقدينگي و توليد تورم، عدم نظارت بر رفتار بانک‌ها است که در طول ساليان گذشته به دليل نبود نظارت کافي هزينه‌هاي زيادي را به اقتصاد کشور و به صورت خاص مردم تحميل کرده‌اند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار بيان کرد؛
بازار سرمایه آماده عرضه نفت خام
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرايط براي عرضه نفت خام در بورس را فراهم دانست و ابراز اميدواري کرد با پيگيري‌هاي وزيران نفت و امور اقتصادي و دارايي، اين طرح زودتر اجرايي شود.
شاپور محمدي در گفت و گو با ايرنا درباره طرح دولت براي فروش نفت خام در بورس، افزود: عرضه نفت کوره و ساير فراورده‌هاي نفتي در بورس انرژي از مدتها پيش در حال انجام بوده، بنابراين فروش نفت خام در بورس انرژي نيز امکان پذير است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همانند قراردادها و معاملات آتي سکه، امکان انجام معاملات آتي نفت خام در بورس انرژي نيز فراهم است.
محمدي با بيان اينکه از نظر بازار سرمايه مانعي در عرضه نفت خام در بورس وجود ندارد، اضافه کرد: امکان فروش داخلي و نيز فروش خارجي، ارزي و ريالي نفت وجود دارد.
با وجود اينکه طرح عرضه نفت خام در بورس، بارها مطرح اما ناکام مانده است اما اين بار با تاکيد اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري در ميانه تيرماه امسال بر عرضه نفت خام در بورس به بخش خصوصي، بار ديگر توجهات به اين طرح معطوف شده است.
جهانگيري در اين باره گفت: نفت خام ايران در بورس داخلي عرضه خواهد شد و بخش خصوصي مي‌تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. تلاش ما اين خواهد بود که براي کاهش فروش نفت کاري کنيم که شعار آمريکا را به شکست بکشانيم و در دولت در اين زمينه برنامه‌ريزي شده است.
«علي کاردر» مديرعامل شرکت ملي نفت پيش از اين به خبرنگار اقتصادي ايرنا در اين باره گفته بود: اجراي اين طرح را با عرضه ميعانات گازي که مشابه نفت خام است، آغاز خواهيم کرد. هر گاه عرضه ميعانات گازي که راحت تر است به نتيجه برسد، مي‌توان عرضه نفت خام را آغاز کرد. وي با بيان اينکه شرکت ملي نفت تمايل به عرضه نفت خام در بورس دارد، افزود: اما مسايلي وجود دارد که بايد رفع شود.



عبور ارزش بازار بدهي از ۱۲۰۰۰ ميليارد تومان
مديرعامل بورس تهران با بيان اينکه ارزش بازار اوراق در بازار بدهي بورس تهران به بيش از ۱۲۰۰۰ ميليارد تومان رسيده است، گفت:در ۱۰ سال اخير کل رقم تامين مالي از طريق بورس تهران برابر با ۲۲۵۰۰۰ ميليارد تومان بوده است. به گزارش ايلنا؛ حسن قاليباف اصل گفت: با تصويب قانون جديد بازار اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ و تاسيس بورس و اوراق بهادار تهران در قالب شرکت سهامي‌عام، بورس تهران در اين سالها با ايجاد تنوع مناسب در ابزارهاي قابل معامله در جهت تامين مالي بخش خصوصي و دولت و همچنين ارتقاء نقدشوندگي و افزايش عمق بازار گام‌هاي بلند و موثري برداشته شده است. در ۱۰ سال اخير کل رقم تامين مالي از طريق بورس تهران برابر با ۲۲۵۰۰۰ ميليارد تومان بوده است. مديرعامل بورس تهران با بيان مطلب فوق افزود: با نگاهي به آمار عملکردي در بازارهاي مختلف بورس تهران اين اثر بخشي‌ها نمود بيشتري دارد. عرضه اوليه، اوراق بدهي، صندوق‌هاي قابل معامله و اوراق اختيار فروش تبعي ضمن ايجاد تنوع در شرکت‌ها، صنايع و ابزارهاي معاملاتي به تامين مالي بخش خصوصي و دولت، افزايش عمق بازار و ورود وجوه جديد به بازار کمک شاياني کرده است. در ۱۰ سال اخير کل رقم تامين مالي از طريق بورس تهران برابر با ۲۲۵۰۰۰ ميليارد تومان بوده است. سخنگوي بورس تهران ادامه داد: از زمان تاسيس شرکت بورس اوراق بهادار تهران تا پايان سال ۹۶ طي ۱۲ سال، برابر با ۷۱ عرضه اوليه و انتقالي محقق شده است.ارزش بازار اين عرضه‌هاي اوليه در روز عرضه اوليه يا گشايش نماد برابر با ۱۲۰ هزار ميليارد تومان بوده است. متوسط سالانه عرضه‌هاي اوليه در طي اين مدت برابر با ۱۰۰۰۰ ميليارد تومان به ازاي هر سال است.



نسخه جديد سامانه معاملاتي فرابورس رونمايي مي‌شود
نسخه جديد سامانه معاملاتي فرابورس ايران از شنبه آينده عملياتي مي‌شود. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مدير عمليات بازار و اعضا فرابورس ايران از رونمايي نسخه جديد سامانه معاملاتي از روز شنبه آينده خبر داد و اعلام کرد: با توجه به عملياتي شدن نسخه جديد سامانه معاملاتي فرابورس ايران(NSC-V900) از روز ششم مردادماه جاري، ضروري است تمامي‌سفارش‌هاي وارده در سامانه معاملات حداکثر تا ساعت 14:30 روز چهارشنبه(سوم مرداد) از سامانه معاملاتي فرابورس ايران حذف شود.بر اين اساس از روز شنبه آينده کليه معامله گران و کارگزاران مي‌بايست در صورت تمايل نسبت به ورود سفارشات خود در نسخه جديد سامانه معاملاتي فرابورس ايران اقدام کنند.مقتضي است اطلاع‌رساني لازم در اين خصوص توسط کارگزاران و شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات برخط بازار سرمايه(OMS) صورت گيرد و کليه مسئوليت‌هاي ناشي از عدم رعايت موارد اعلامي‌بر عهده معامله‌گران و کارگزاران مربوطه است.



شاخص بورس ۵۳۵ واحد رشد کرد
شاخص بورس در جريان معاملات ديروز بازار سرمايه ۵۳۵واحد رشد کرد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سرمايه تعداد يک ميليارد و 344ميليون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 731ميليارد تومان در 54هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 535واحدي در ارتفاع 108هزار و 830واحد قرار گرفت.
بيشترين اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاري به نام نمادهاي معاملاتي ملي صنايع مس ايران، معدني و صنعتي چادرملو و فولاد خوزستان شد و در مقابل نمادهاي معاملاتي گسترش نفت و گاز پارسيان، پتروشيمي‌شيراز و سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين با افت خود مانع افزايش بيشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه هم روز مثبتي را پشت سر گذاشتند به‌طوري که شاخص قيمت (وزني ــ ارزشي) 159واحد، کل (هموزن) 34واحد، قيمت (هموزن) 24واحد، آزاد شناور 699واحد و شاخص‌هاي‌ بازار اول و دوم به ترتيب 511و 511واحد رشد کردند.
بر اساس اين گزارش، در بازارهاي فرابورس ايران هم با معامله 127ميليون ورقه به‌ارزش 505ميليارد تومان در 22هزار نوبت، آيفکس 8.6واحد رشد کرد و در ارتفاع 1222واحد قرار گرفت.
رييس سازمان فضايي ايران اعلام کرد:
حوزه فضایی بستر ایجاد کسب‌وکار
رئيس سازمان فضايي ايران با اشاره به اهميت حضور بخش خصوصي در عرصه فضايي کشور، گفت: ۷۵ درصد حجم اقتصاد فضايي در کشورهاي صاحب فناوري فضايي در دست بخش خصوصي است.به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا؛ مرتضي براري به اتفاق هيئتي شامل برخي اعضاي شوراي عالي فضايي، مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نمايندگاني از بخش خصوصي و اپراتورهاي تلفن همراه در پژوهشکده سامانه‌هاي ماهواره پژوهشگاه فضايي ايران حضور يافتند و از دستاوردهاي ماهواره‌اي اين پژوهشکده ديدار کردند.براري در اين ديدار با بيان اينکه در کشور نيروهاي انساني ارزشمندي در حوزه فضا توسط مراکز دانشگاهي آموزش ديده‌اند، گفت: در حال حاضر نيز نوبت صنايع و بخش خصوصي است که با ورود به عرصه فضا در تقويت و توسعه فعاليت‌هاي فضايي کشور همکاري کنند.رئيس سازمان فضايي ايران تصريح کرد: امروزه، در دنيا، حوزه فضايي بستر اشتغال و کسب‌وکار شده و کاملا اقتصادي است، بطوريکه 75 درصد حجم اقتصاد فضايي در کشورهاي صاحب اين فناوري در بخش خصوصي است و سهم دولت‌ها 25 درصد است.معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد به اينکه وزارت ارتباطات تجربه سرمايه‌گذاري موفق بخش خصوصي در حوزه ICT را دارد، گفت: بطوريکه ورود بخش خصوصي در حوزه اپراتورهاي تلفن همراه، نتايج بسيار خوبي را در بر داشته است.وي افزود: ما در تلاش هستيم تا بستر لازم را براي ورود بخش خصوصي در عرصه فضايي کشور و سرمايه‌گذاري در اين حوزه را براي آنها فراهم کنيم و به اين منظور تعاملات متعددي با بانک‌هاي دولتي و خصوصي، اپراتورها و ساير شرکت‌هاي خصوصي داشته‌ايم و به‌طور جدي، کارها را پيگيري مي‌کنيم.براري از جمله اين امور را صدور پروانه مخابرات ماهواره‌اي اعلام کرد که در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات قرار دارد و اين کار را نقطه عطفي در ورود بخش خصوصي در حوزه فضايي کشور و سرمايه‌گذاري در اين بخش عنوان کرد.او تصريح کرد: از جمله دغدغه‌هاي ما اين است که تصدي‌گري در حوزه فضا را رها کرده و تا جاييکه بخش خصوص ورود پيدا کند، از جمله در بخش اپراتوري فضايي، کار را به اين بخش محول کنيم.وي افزود: دولت تلاش مي‌کند براساس سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه، فعاليت‌هاي حوزه فضايي کشور را توسعه دهد و در اين راستا، سازمان فضايي ايران حمايت صد در صدي از پروژه‌هاي فضايي را ادامه مي‌دهد و تلاش مي‌کنيم مراکز فضايي کشور در کل زنجيره فضايي فعال باشند.



با اينترنت اشيا، نظام سلامت هوشمند مي‌شود
معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات در هفتمين کنفرانس سلامت الکترونيک، گفت: درحوزه اينترنت اشيا، هر پديده‌اي در نظام سلامت هوشمند مي‌شود.به گزارش مرکز روابط عمومي‌و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نصرا... جهانگرد معاون فناوري و نوآوري وزيرارتباطات و فناوري در همايش هفتمين کنفرانس سلامت الکترونيک و دومين کنگره ملي انفورماتيک، با اشاره به اينکه يکي از شريف‌ترين حوزه‌هاي خدمت، حوزه سلامت است، گفت: در هر جامعه‌اي کيفيت و نحوه ارايه خدمات و نحوه تعامل خدمتگزاران حوزه سلامت با مردم بسيار حائز اهميت است و بايد از تکنولوژي و بهره وري نهادها و بهبود استانداردها، براي بالا برد ن کيفيت بهره برد.وي تصريح کرد: در روند ارتباطات در دنيا، تقريباً سه دسته محصول در دنياي IT داريم که شامل بسترسازي شبکه، محتواي شبکه که شامل داده و سرويس‌ها است و دسته سوم ترمينال‌ها که ابزارهاي واسط بين سيستم و انسان هستند.وي افزود: درحوزه اينترنت اشيا،هر پديده‌اي در نظام سلامت هوشمند مي‌شود و حتي مي‌توان در مورد نحوه کارکرد آنها دستور داد.



راه اندازي دومين کابل اينترنتي خصوصي بين قاره‌اي گوگل
شرکت گوگل قصد دارد با سرمايه گذاري شخصي دومين کابل خصوصي زيردريايي خود را براي متصل کردن ساحل ويرجينيا به ساحل غربي فرانسه راه اندازي کند.به گزارش خبرگزاري مهر ، مسير حرکت اين کابل زيردريايي بين قاره‌اي که به افتخار هنري دونانت موسس صليب سرخ و اولين برنده جايزه صلح نوبل دونانت نام مي‌گيرد، به طور کامل توسط گوگل پي‌ريزي مي‌شود.گوگل در حال حاضر براي ايجاد چندين مرکز داده کلود در ساحل ويرجينيا برنامه‌ريزي مي‌کند و کابل زيردريايي جديد پهناي باند اين شرکت در زمان اتصال به مراکز داده گوگل در بلژيک را تقويت مي‌کند. اين مراکز با بلژيک نيز فاصله زيادي ندارند.ايجاد اين مسير زيردريايي جديد با همکاري شرکت TE SubCom صورت مي‌گيرد که وظيفه توليد و نصب کابل يادشده را بر عهده خواهد داشت. انتظار مي‌رود استفاده از ظرفيت‌هاي اين کابل جديد تا سال ۲۰۲۰ ممکن شود. انتظار مي‌رود گوگل صدها ميليون دلار را صرف پيشبرد اين طرح جديد خود کند.



فيس بوک خدمات اينترنت ماهواره‌اي فراهم مي‌کند
فيس بوک قصد دارد تا اوايل ۲۰۱۹ ميلادي ماهواره‌اي براي ارائه خدمات اينترنت فراهم کند.به گزارش انگجت، ايميل‌هاي افشا شده کميسيون فدرال اطلاعات(FCC) و 'گزارش نشريه ويرد نشان مي‌دهد فيس بوک تصميم دارد در اوايل ۲۰۱۹ ميلادي ماهواره‌اي به نام Athena را به مدار زمين بفرستد. اين ماهواره توسط خود شرکت ساخته مي‌شود.سخنگوي اين شرکت جزئيات زيادي از طرح مذکور فاش نکرد اما شرکت فيس بوک قبلا اعلام کرده بود قصد ارائه خدمات پهناي باند به مناطق دور از دسترس را دارد. اين خدمات به وسيله ماهواره‌اي در مدار زمين و در يک ماموريت کوتاه مدت ارائه مي‌شود.البته به نظر مي‌رسد اين طرح آزمايشي باشد. اينترنت ماهواره‌اي نيازمند تعداد انبوهي از ماهواره‌هاست که پوشش قابل توجهي فراهم مي‌کنند که نمونه مشابه شبکه Statlink اسپيس ايکس است. به هرحال اين روند نشان مي‌دهد فيس بوک با توقف برنامه اينترنت پهپادي خود، قصد دارد برنامه سخت افزارهاي فضايي را ادامه دهد.
سرمقاله
يوسف عباس زاده
بازرس کانون بازنشستگان تهران



صبح که از خواب بيدار مي‌شويم، حتما يک چيزي گران شده است. يک روز لبنيات، روز ديگر کرايه اتوبوس و مترو، يک روز حبوبات و خلاصه اينکه بلايي به روزمان آورده‌اند که اگر روزي از خانه بيرون بياييم و چيزي گران نشده باشد، گمان مي‌کنيم در بهشت هستيم. مدتهاست که رو به رو شدن با گراني برايمان عادت شده است. نکته تاسف آورتر اينکه هيچ ثبات قيمتي در سطح شهر و کشور وجود ندارد. در همين کلانشهرتهران، به دليل نبودنظارت، هر مغازه‌اي قيمتي را روي کالايش مي‌گذارد. يک نوع ميوه يا خواربار در هر گوشه از تهران يک قيمت دارد. بدتر اينکه نان نيز ثبات قيمتي ندارد. در يک گوشه از تهران نان را بزرگتر مي‌پزند و تعدادي کنجد روي آن مي‌پاشند تا بهانه‌اي براي گرانفروشي باشد و بتوانند به دو يا سه برابر قيمت مصوب بفروشند. با اين وجود مسوولان تعزيرات اعلام مي‌کنند که هرگاه با گراني رو به رو شديم به شماره تعزيرات تماس بگيريم در حالي که گلايه ما اين است که وقتي گراني علني است و هيچ کس از گران فروشي ابايي ندارد و همه به صورت علني گران فروشي مي‌کنند، چه نيازي به تماس دارد. کافي است آقايان از پشت ميزشان بيرون بيايند و ببينند که چه آشفته بازاري است. گلايه ما ديگر از گراني نيست زيرا به آن عادت کرده‌ايم و مي‌بينيم که هيچ کس با گران فروشي برخورد نمي‌کند اما گلايه ما از اين است که آقايان دايم از تورم تک رقمي‌صحبت مي‌کنند و با افتخار از کنترل قيمت‌ها سخن مي‌گويند. ناراحتي ما از اين است که ما را ساده انگاشته‌اند و سخن از کنترل قيمتها بر زبان مي‌آورند و بدتر اينکه نگراني ما از اين است که به شعور ما توهين شود. يعني آقايان گمان مي‌کنند که مردم گراني را نمي‌فهمند؟ شايد آنهايي که رفاه نسبي و درآمد مکفي دارند با درک تورم و گراني بيگانه باشند، اما حقوق بگيري که ماهيانه يک ميليون تومان مي‌گيرد و بخشي از آن را بابت اقساط و کرايه خانه هزينه مي‌کند، تورم و گراني را با تمام وجودش لمس مي‌کند. فردي که يک ميليون تومان حقوق مي‌گيرد و کرايه خانه مي‌دهد اگر براي هر يک ريال حقوقش برنامه نداشته باشد، در بهترين شرايط 20 روز از زندگي ماهيانه‌اش را بايد شرمنده باشد. حداقل بگيران اين مملکت که تعدادشان اندک هم نيست، از خبره‌ترين حسابداران جهان، توانمندتر هستند. حداقل بگيران براي آنکه بتوانند تا پايان ماه با حقوق اندک خود زندگي را سرکنند، بارها ناچار مي‌شوند مسيرهاي طولاني را پياده روي کنند تا حتي کرايه اتوبوس را براي بخشهاي مهمتر زندگي که خريد نان براي سفره‌هاي خالي شان است، پس انداز کنند. حداقل بگيران براي آنکه کالايي را بخرند، از دهها مغازه قيمت مي‌گيرند تا ارزانترين را بخرند. بنابر اين از مسوولان مي‌خواهيم در خصوص کنترل تورم با حداقل بگيران و اقشار آسيب پذير سخن نگويند زيرا آنان آخرين تغييرات قيمت‌ها را درک مي‌کنند و مي‌فهمند.