قيمت‌ها در بازار خودرو نزولي شد
رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران از نزولي شدن قيمت‌ها در بازار خودروهاي داخلي و وارداتي به دنبال اجراي بسته جديد ارزي دولت خبر داد. سعيد موتمني اظهار کرد: در چند روز اخير قيمت‌ها در بازار خودرو نزولي شده است. وي با بيان اينکه در همين چند روز قيمت خودروهاي داخلي به‌طور ميانگين ۱۸ درصد و خودروهاي وارداتي نيز ۶ درصد کاهش يافته، گفت: دليل نزولي شدن قيمت‌ها در بازار خودرو، معرفي و اجراي بسته جديد ارزي دولت است. موتمني گفت: با اجراي بسته جديد ارزي دولت، نرخ ارز در بازار آزاد کاهش يافته که همين موضوع نيز کاهشي شدن قيمت خودرو در بازار را به دنبال داشته است.






افزايش نرخ خريد حمايتي شيرخام
مديرعامل سازمان تعاون روستايي با بيان اينکه نرخ فعلي ۱۴۴۰ توماني هر کيلوگرم شير خام دامداران علي‌الحساب است گفت: براي حمايت از توليدکنندگان خرد شيرخام نرخ حمايتي اين محصول افزايش مي‌يابد. حسين شيرزاد با تاکيد بر اينکه نرخ فعلي شير خام علي‌الحساب است و افزايش هزينه‌هاي دامداران در هزينه اصلي نرخ شير خام لحاظ مي‌شود، افزود: اين نرخ علي‌الحساب کمتر از نرخ واقعي است که دولت به منظور از حمايت توليدکنندگان جمع‌آوري مي‌کند. وي ادامه داد: سهم سازمان تعاون روستايي از بازار شير خام در فصول مختلف سال متفاوت است بطوري که در برخي فصول 2.4 درصد تا 3.2 درصد از شير خام دامداران به منظور تثبيت قيمت‌ها توسط دولت خريداري مي‌شود.






در دوران تحريم مانعي در صادرات ايجاد نشود
رييس هيات عامل ايميدرو تاکيد کرد: در دوران تحريم نبايد در مسير صادرات بخش معدن و صنايع معدني به ويژه فولاد مانعي ايجاد شود. اين بخش در عين حال جايگاه والايي در توسعه و اشتغال دارد. مهدي کرباسيان تصريح کرد: اکنون سرمايه‌گذاري و توسعه نبايد فراموش شود. فولاد از اصلي‌ترين حوزه‌هايي است که بايد مورد حمايت قرار گيرد به اين دليل که يکي از نمادهاي اقتصاد مقاومتي است. وي ادامه داد: موضوع اشتغال و توليد از محورهاي اصلي اين حوزه است. کرباسيان گفت: توليد شرکت‌هاي بزرگ به حدود 7.5 ميليون تن رسيده که با رشد حدود 7درصدي همراه شده و در اين مدت بيش از 2.6 ميليون تن نيز صادرات داشته‌ايم.
توليد آهن اسفنجي در دست چند خانواده است
احمد دنيا نور، مديرعامل کارخانه فولاد جنوب در گفتگو با ايلنا درخصوص نامه وزير صمت و ممنوعيت صادرات آهن اسفنجي بدون اخذ مجوز از سوي وزارتخانه اظهار داشت: از يک ماه پيش اين بحث مطرح شد و وزارتخانه نيز در اين خصوص نظر انجمن فولاد را جويا شد که ما موافقت خود را با اين موضوع اعلام کرديم. عضو انجمن فولاد کشور گفت: برخي از توليدکنندگان آهن اسفنجي براي خود رانت درست کرده بودند و هر زمان که اراده مي‌کردند به بازار جنس مي‌دادند و بدين صورت قيمت‌ها را نيز کنترل مي‌کردند. وي گفت: با توجه به اينکه توليدکنندگان اين حوزه محدود به چند خانواده و صاحبان سهام آنها تقريبا يکي هستند مصرف کنندگان چاره‌اي جز تعامل با اين گروه را نداشتند؛ انجمن فولاد کشور همواره با اين موضوع مشکل داشت و به محض مطرح شدن اين پيشنهاد از آن استقبال کرد. وي ادامه داد: به قدري در اين حوزه وضعيت بد شد که سال گذشته شوراي رقابت ورود کرد و نظام قيمت‌گذاري و عرضه را مجددا مورد بررسي قرار داد. مديرعامل فولاد جنوب گفت: الان عرضه آهن اسفنجي بدين صورت است که واحدهاي توليدي بايد تمام توليدات خود را به بورس کالا با قيمت پايه مشخص شده عرضه کنند و آنجا معامله صورت بگيرد.
آهن ۶۰ درصد گران شد
رئيس اتحاديه آهن‌فروشان با اعلام اينکه در حال حاضر قيمت آهن ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به قيمت واقعي آن رشد پيدا کرده است، گفت: کارخانجات بايد براي مديريت قيمت‌ها افزايش عرضه را انجام دهند. محمد آزاد در گفتگو با تسنيم، با اشاره به اينکه تجمع چند روز گذشته عده‌اي در بازار شاد آباد از طرف آهن‌فروشان نبوده است، اظهار داشت: عده‌اي از ابزارفروشان در بازار آهن نسبت به عملکرد شهرداري در وضعيت مالکيت مغازه‌هاي خود مشکل داشتند و ترجيح دادند مغازه‌هاي خود را دو روز تعطيل کنند که اين موضوع هيچ ربطي به آهن‌فروشان ندارد. وي با تأکيد براينکه در حال حاضر بازار آهن به عملکرد خود مي‌پردازد و هيچ مغازه‌اي تعطيل نيست، افزود: متأسفانه کاهش عرضه و قيمت‌هاي بالاي شمش در بورس باعث شده تا قيمت آهن از رقم واقعي خود به هر کيلو 4 هزار و 700 تا 5 هزار تومان برسد. رئيس اتحاديه آهن‌فروشان با اعلام اينکه در حال حاضر قيمت آهن 60 تا 70 درصد نسبت به قيمت واقعي آن رشد پيدا کرده است، افزود: به نظر مي‌رسد کارخانجات بايد براي مديريت قيمت‌ها افزايش عرضه را انجام دهند تا بازار شاهد رشد بالاي قيمت در آهن و ميلگرد نباشد.
فروش رنو فرانسه به ايران نصف شد
فروش رنو فرانسه به ايران در ششمين ماه سال جاري ميلادي نصف شد و به ۵ هزار و ۵۸۱ دستگاه رسيد. به گزارش تسنيم، شرکت خودروسازي رنو فرانسه اعلام کرد در ششمين ماه سال جاري ميلادي 5581 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ايران کرده است. فروش رنو فرانسه به ايران در اين ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل يعني ژوئن 2017 افت 53 درصدي داشته است. رنو در ژوئن سال گذشته 12048 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ايران کرده بود. در پي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي و اعلام بازگشت تحريم‌ها عليه ايران فروش اين شرکت خودروساز فرانسوي در بازار ايران رو به کاهش گذاشته است. اين شرکت فرانسوي اعلام کرده است از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران پيروي خواهد کرد. بر اين اساس مجموع فروش رنو به ايران در 6 ماهه 2018 نيز نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 10 درصدي داشته و به 61354 دستگاه رسيده است. در مدت مشابه سال 2017 فروش رنو در ايران 68365 دستگاه اعلام شده بود.
استان تهران و البرز در صدر مکشوفات
کالاي قاچاق
طي بازرسي‌هاي انجام شده در تيرماه سال جاري استان تهران و البرز در مقايسه با ساير استان‌ها درصدر مکشوفات کالاي قاچاق قرار گرفت. به گزارش شاتا درراستاي اجراي طرح مبارزه با قاچاق کالا و حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان داخلي تعداد 579‚30 مورد بازرسي از مراکز خرد و کلان درسطح عرضه صورت گرفته و از اين ناحيه 808 پرونده تخلف به ارزش بيش از 36 ميليارد ريال تشکيل و براي رسيدگي به مراجع قضايي ارسال شده است. در بازرسي‌هاي انجام شده در کل کشورطي اين مدت ، استان تهران با 980‚4 مورد بازرسي و 143 مورد تشکيل پرونده و استان البرز با بيش از 15 ميليارد ريال ارزش کالاي قاچاق مکشوفه، بالاترين عملکرد را در بين استان‌ها داشته است. لازم به ذکر است، بيشترين ارزش ريالي کالاهاي قاچاق مکشوفه بهترتيب مرتبط با گروههاي لوازم تحرير‌با 5/8 ميليارد ريال، کيف و کفش با 3/4 ميلياردريال، مواد خوراکي و محصولات صنايع غذايي با4 ميليارد ريال، سيگار، توتون، تنباکو و محصولات دخاني با 3/2 ميليارد ريال است.
واردات کولر گازي و دستگاه‌هاي برودتي ممنوع شد
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي از ممنوعيت واردات کولرهاي گازي و دستگاه‌هاي برودتي به دليل توليد داخلي اين دست محصولات خبر داد. علي جمالي با بيان اينکه توليد داخلي جوابگوي نياز بازار است، به ايسنا گفت: رشد نرخ ارز در حال حاضر گراني محصولات داخلي را به همراه داشته و در شرايط فعلي که توليد و تعمير نياز به قطعات يدکي دارد ممنوعيت واردات چندان منطقي نيست. رئيس اتحاديه توليدکنندگان و تعميرکاران صنايع برودتي، تهويه مطبوع، لباسشويي و قطعات يدکي يادآور شد: بايد در مديريت واردات، فرآيند واردات در اختيار افرادي قرار داده شود که سابقه فعاليت در آن حوزه را دارند و به دنبال دلالي و کسب درآمدهاي يک شبه نيستند. او تصريح کرد: اگر واردات کالا توسط افراد خبره هر حوزه صورت گيرد از اجاره کارت بازرگاني جلوگيري خواهد شد که حفظ حقوق دولت را به همراه خواهد داشت و از سوي ديگر کالا با شرايط و قيمت مناسب در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت. جمالي با اشاره به اينکه بايد مواد اوليه هر کشور در اولويت واردات قرار بگيرد، تاکيد کرد: در فرآيند واردات مواد اوليه با توجه به کيفيت مواد اوليه بايد کشور مبدأ واردات در اولويت واردات قرار گيرد که در شرايط فعلي کيفيت مواد اوليه اروپايي و آسيايي پيشرفته بر کيفيت مواد اوليه ديگر کشورها ارجحيت دارد. وي با بيان اينکه کيفيت مواد اوليه تاثير بسزايي بر کيفيت توليد و محصول نهايي دارد، گفت: زمان خريد و نصب کولر گازي سه ماهه ابتداي سال به ويژه خردادماه است و در حال حاضر از زمان اوج خريد فاصله گرفته شده است.
مجوز واردات کاغذ تا سقف 250 هزار تن صادر شده است
در حالي که خبرهايي از احتمال کمبود کاغذ در ماه‌هاي آينده به گوش مي‌رسد و زمزمه‌هاي درباره احتمال بحران طي ماه‌هاي آينده شنيده مي‌شود و همچنين خبر از بارهاي قاچاق و محموله‌هاي احتکار شده‌ کاغذ نيز به گوش مي‌رسد، اما برخي توليدکنندگان معتقدند، جاي نگراني نيست و مشکلي به لحاظ بحران کاغذ در ماه‎هاي آينده نخواهيم داشت.
گروه صنعت، معدن و تجارت: «موجودي ما در تامين کاغذ تنها دو ماه آينده است و بايد بانک مرکزي براي تامين کاغذ، سفارش با نرخ ارز دولتي تضميني را داشته باشد». اين صحبتي بود که در روزهاي ابتدايي هفته جاري وزير ارشاد براي نشان دادن وضعيت بحراني کاغذ روزنامه مطرح کرد. به فاصله کوتاهي پس از اين هشدار، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که کاغذ تحرير و روزنامه در ليست اقلام ضروري براي واردات قرار گرفته و مشمول استفاده از ارز دولتي مي‌شود.
هفته اول مردادماه بود که وزير ارشاد از کشف ٧٠٠ مورد تخلف در امر واردات کاغذ خبر داد و رقم اين تخلفات را ١٠ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت که اين تخلفات با همکاري و بازرسي وزارت صنعت، معدن و تجارت کشف شده و مربوط به سه ماه نخست امسال است. پس از آن مسئولان وزارت صنعت اعلام کردند که انبار کردن و عرضه نکردن کاغذ به بازار مصرفي اين محصول، احتکار به حساب مي‌آيد و با آن برخورد خواهد شد. از طرف ديگر همزمان با اعلام اين خبر که کاغذ در ميان ليست کالاهاي رديف اول داراي اولويت براي واردات به کشور قرار گرفته از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت؛ مسئولان وزارت ارشاد خبر دادند که با هماهنگي صورت گرفته با وزارت صمت از اين پس تنها تجاري که وزارت ارشاد صلاحيت آنها را تائيد کند؛ مي‌توانند براي واردات کاغذ ثبت سفارش کنند. پس از آن بود که وزير ارشاد از سرعت گرفتن ثبت سفارش کاغذ با حمايت بانک مرکزي و متعهد شدن قوه قضاييه براي برخورد قاطع با محتکران خبر داده و اعلام کرده بود: «سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان جديت مضاعف را در شناسايي محتکران بازار در پيش گرفته و قوه‌ قضاييه هم برخورد قاطع با آنان را متعهد شده است». پس از آن هم اعلام شد که فهرستي از واردکنندگان مورد وثوق معاونت‌هاي امور مطبوعاتي و فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با تائيد اين معاونت‌ها، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفي خواهند شد.
مجوز واردات فوري براي کاغذ
روز سه شنبه بود که خبرگزاري‌ها اعلام کردند با موافقت وزارت صنعت، معدن وتجارت، واردات ۲۰ هزار تن کاغذ براي تامين کسري کاغذ مطبوعات و روزنامه در دستورکار قرار گرفت. در پي موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، به قرار گرفتن کاغذ مطبوعات و خمير کاغذ در گروه يک و نيز تشکيل کارگروه ويژه رسيدگي به معضلات کاغذ، جلسه‌اي با حضور نماينده وزارت ارشاد، روزنامه‌هاي غيردولتي و نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل سازمان توسعه و تجارت برگزار شد که در اين جلسه پس از بررسي درخواست‌هاي رسيده به وزارت ارشاد مجموعا با واردات ۲۰ هزار تن کاغذ مطبوعات به صورت فوري موافقت و مقرر شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌نسبت به هماهنگي ثبت سفارش و مقدمات واردات اقدام کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين پس در نظر دارد؛ با ترک تشريفات مربوط به اين حوزه براي تسريع و جلوگيري از کمبود کاغذ مطبوعات از طريق کارگروه ويژه نسبت به تخصيص ارز سهميه‌اي کاغذ اقدام کند.
صدور مجوز واردات براي 250 هزار تن کاغذ
در همين حال مديرکل دفتر برنامه‌ريزي تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: به منظور جلوگيري از جابجايي تعرفه و دقت نظر در واردات کاغذ گلاسه، وارادات اين نوع کاغذ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌در سقف 25 هزار تن مطابق فرآيند تعيين شده انجام مي‌گيرد. به گزارش شاتا محمدرضا کلامي‌بجستان با بيان اينکه کارگروه رصد و پايش بازارکاغذ از آذرماه سال 96 به طور مستمر موضوعات مرتبط با تامين وتنظيم بازار را رصد مي‌کند افزود: با بررسي‌هاي انجام شده درخصوص واردات ساير کاغذها و مقوا تحت تعرفه کاغذ و مقواي گلاسه و تخلفاتي در زمينه اظهار خلاف گمرکي، بلافاصله تصميم گرفته شد تا با همکاري سازمان‌هاي مسوول راهکارهاي پيشنهادي جهت جلوگيري از تخلفات گمرکي و جابجايي تحت تعرفه ديگر (اظهار خلاف گمرکي) اقدام کنيم. وي ميزان نياز کاغذ گلاسه را بالغ بر 25 هزار تن برآورد کرد و افزود: با وجود اين نياز، ميزان واردات کاغذ گلاسه به کشور به ميزان 155 هزاز تن بيانگر دگر اظهاري و جابجايي تعرفه بوده لذا به منظور جلوگيري از اين امر مقرر گرديد تا پايان سال 97 تا سقف 25 هزار تن کاغذ گلاسه با نرخ ارز مبادله‌اي مجاز به واردات باشد و مابقي در صورت تقاضاي بيشتر از سقف مذکور با ارز متقاضي از رديف تعرفه‌هاي مربوطه اقدام گردد. کلامي‌تصريح کرد: به منظور جلوگيري از جابجايي تعرفه و دقت نظر در واردات کاغذ گلاسه وارادات اين نوع کاغذ با مجوز وزارت ارشاد در سقف 25 هزار تن مطابق فرآيند تعيين شده انجام مي‌پذيرد.
۱۰۵ هزار تن کاغذ در حال ترخيص
وزير صنعت معدن و تجارت گفت: با بررسي‌هايي که انجام شده بيش از ۱۰۵ هزار تن کاغذ از گمرکات کشور در دست ترخيص است. به گزارش تسنيم، محمد شريعتمداري در حاشيه جلسه با کميسيون فرهنگي مجلس درباره بررسي مشکلات کاغذ در اين کميسيون افزود: 35 هزار تن از محل گشايش‌هاي اسنادي يا حوالجات سال‌جاري و بقيه از محل تامين اعتبار در سال قبل تامين شده و همين طور بانک مرکزي در جلسه کميسيون فرهنگي قول داد که تمام ثبت سفارش‌هاي مورد تاييد وزارت ارشاد که در بانک مرکزي منتظر تامين اعتبار است تامين اعتبار خواهد شد. وي گفت: بسياري از آنها از طريق اعتباري که صادرکنندگان و انجمن‌هاي واردکننده داشتند موانع برطرف شده و به محض گشايش اعتبار آنها نيز به کشور وارد مي‌شوند و هيچ مشکلي در اين خصوص وجود ندارد. وزير صنعت معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون اين محموله‌ها بيش از 100 هزار تن در دست عرضه در بازار است و مشکلي درخصوص عرضه به بازار نخواهيم داشت و آرامش به طور کامل حاکم خواهد شد. شريعتمداري گفت: در جلسه‌اي که در کميسيون فرهنگي مجلس بوديم يک بحث درباره عمومات کاغذ اعم از توليدات داخلي و بررسي موانعي که سر راه توزيع قرار دارد مورد بررسي قرار گرفت که بايد براي افزايش توليد به داخل توجه ويژه در مسائل زيست محيطي داشته باشيم که طبيعتا يک مقدار محدوديت‌هايي را جلوي پاي ما مي‌گذارد. وي ادامه داد: به همين دليل از ظرفيت وارداتي و ساير محصولات جانبي در اين خصوص بهره‌مند مي‌شويم که رئيس کميسيون فرهنگي نيز حمايت خود را از محصولات توليدي اعلام کردند.
بحران کاغذ قابل حل است
در حالي که خبرهايي از احتمال کمبود کاغذ در ماه‌هاي آينده به گوش مي‌رسد و زمزمه‌هاي درباره احتمال بحران طي ماه‌هاي آينده شنيده مي‌شود و همچنين خبر از بارهاي قاچاق و محموله‌هاي احتکار شده‌ کاغذ نيز به گوش مي‌رسد، اما برخي توليدکنندگان معتقدند، جاي نگراني نيست و مشکلي به لحاظ بحران کاغذ در ماه‎هاي آينده نخواهيم داشت. ابوالفضل روغني گلپايگاني، رئيس سنديکاي توليدکنندگان کاغذ و مقوا در ارتباط با شرايط توليد و واردات کاغذ به کشور اعلام کرد: صنعت توليدات کاغذ نيز مانند ساير کالاها و صنايع از شرايط جهاني و اعمال تحريم‌ها تحت تاثير قرار گرفته ولي با شرايط موجود امکان توليد کاغذ در کشور وجود دارد و اگر دولت حمايت لازم را انجام دهد اين امر شدني است. اين عضو اتاق بازرگاني در مورد ميزان نياز به واردات کاغذ اعلام کرد: کشور در توليدکاغذ بسته‌بندي نه تنها به واردات احتياجي ندارد بلکه توانايي صادرات دو ميليون تن کاغذ بسته‌بندي را نيز دارد که در واقع مازاد توليد داخل است و مي‌توان آن را صادر کرد در واقع با ايجاد ظرفيت‌هاي لازم توانايي صادرات کاغذ بسته‌بندي در کشور وجود دارد. روغني گلپايگاني در ارتباط با کاغذ روزنامه گفت: مي‌توانيم حداقل 60 الي70 درصد از نياز کشور را در داخل کشور تامين کنيم و به طور قطع تنها در حدود 30 تا 40 درصد نيازمند واردات از خارج هستيم که البته اين ميزان توليد کاغذ روزنامه به شروط لازم براي توليد نيازمند است، اما اگر شرايط در ماه‎هاي آينده نيز مانند اين روزها باشد در نتيجه بايد 100 درصد نيازمان به کاغذ روزنامه را وارد کنيم. همچنين در مورد کاغذ تحرير تقريبا به 380 هزار تن نيازمنديم که از اين ميزان 180هزار تن از نياز ما در داخل کشور تامين مي‌شود و به 200 هزار تن واردات نياز است.
تعيين سقف قيمت تعزيراتي کاغذ
همچنين روز گذشته با تصميم اعضاي کارگروه تنظيم بازار سقف قيمت تعزيراتي کاغذهاي موجود در داخل کشور تعيين شد. به گزارش ايسنا، طبق تصويب ستاد تنظيم بازار، سقف قيمت تعزيراتي کاغذ روزنامه ۴۱۰۰ تومان و سقف قيمت کاغذهاي چاپ و تحرير کيلويي ۵۱۰۰ تومان تعيين شد. همچنين سقف قيمت تعزيراتي بالکي نيز ۵۱۰۰ تومان مي‌شود. براساس اين گزارش به منظور رصد و پايش بازار کاغذ، کميته دائمي‌کنترل تامين نياز مصرف‌کنندگان واقعي‌ در اين حوزه با رياست وزارت فرهنگ و راشاد اسلامي‌تشکيل شد. در اين راستا صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطله از کشور نيز ممنوع شده است. در عين حال واردکنندگاني که محموله‌هاي وارداتي کاغذ در گمرکات دارند موظف شدند ظرف يک هفته با هماهنگي گمرک و بانک مرکزي نسبت به کارسازي و ترخيص محموله خود اقدام کند.


رئيس کميسيون توليد ملي مجلس از اصلاحيه قانون اصل ۴۴ خبر داد که براساس آن جايگاه شوراي رقابت ارتقا يافته و به تنظيم‌گر رگولاتورها تبديل خواهد شد. به گزارش خبرگزاري‌ها، حميدرضا فولادگر در ميزگرد بررسي خصوصي‌سازي در صنعت خودرو اعلام کرد: موضوع خصوصي‌سازي در صنعت خودرو جداي از خصوصي‌سازي در ساير بخش‌هاي اقتصادي کشور نيست و صنعت خودرو نيز بخشي از اقتصاد ايران به شمار مي‌رود، همانطور که در دهه 70 سياست‌هاي خصوصي‌سازي شکل گرفت و در برنامه سوم از سال‌هاي 84 تا 85 با ابلاغ اصل 44 قانون اساسي، سير خصوصي‌سازي‌ها در کشور آغاز شد. اين نماينده مجلس افزود: روند خصوصي‌سازي‌ها در کشور به خطا رفت و دولت البته بنا بر اختيار قانوني، برخي شرکت‌ها را از گروه يک به گروه دو منتقل کرد که بر اين اساس بخشي از سهام مجموعه‌هاي دولتي را براي خود نگاه دارد.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح کرد: صنعت خودرو نيز در جريان اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، خصوصي‌سازي شد و دولت 80 درصد سهام خود در دو خودروساز بزرگ کشور را نگاه داشت اما به نظر مي‌رسد که بايد روند خصوصي‌سازي‌ها اصلاح شده و در صنعت خودرو نيز رقابت به شکل واقعي صورت گيرد که البته برخي ايده راه‌اندازي قطب سوم خودروسازي را مطرح کرده‌اند. فولادگر گفت: ايران‌خودرو قصد داشت از طريق بورس 17 تا 18 درصد سهام دولت را نيز واگذار کند اما روند واگذاري مورد تاييد سازمان بورس قرار نگرفت. حال سؤال اينجاست که آيا خصوصي‌سازي فقط همين است که تعدادي سهام واگذار شود يا اينکه بايد خصوصي‌سازي به شکل واقعي صورت گيرد. وي اظهارداشت: صنعت خودرو به صورت واقعي خصوصي‌سازي نشده است و تصميم‌گيرندگان در رابطه با آن همچنان دولتي هستند، چراکه بسياري از سهامداران ايران‌خودرو، شرکت‌هاي دولتي و يا شبه‌دولتي‌ها هستند و بخشي از آن نيز وابسته به نهادهاي عمومي‌غيردولتي است.
فولادگر معتقد است که دولت همچنان از صنعت خودرو دل نکنده و خصوصي‌سازي واقعي را انجام نداده، در حالي که بايد زمينه‌اي را فراهم کند که بخش خصوصي واقعي وارد صنعت خودرو شود و حتي قطب سوم خودروسازي نيز به منظور رقابت بيشتر صورت گيرد. اين نماينده مجلس از اصلاح قانون ماده 51 سياست‌هاي اجرايي اصل 44 خبر داد و گفت: شوراي رقابت براساس اين اصلاحيه تنظيم کننده رگولاتورها خواهد شد و از اين به بعد شوراي رقابت بايد پيشنهاد تشکيل رگولاتوري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي را بدهد که در حوزه صنعت خودرو نيز اين رگولاتور بايد تشکيل شود. وي ادامه داد: بخش حقيقي صنعت خودرو بايد قطب سوم خودروسازي را راه‌اندازي کند و البته شوراي رقابت نيز تنها رويه‌هاي قيمت‌گذاري را تعيين کند.
معاون وزير صنعت گفت: براي حل مشکلات توليد‌کنندگان کفش بسته کاملي در زمينه توليد و صادرات تهيه شده است. صادق نجفي در گفتگو با فارس، در مورد وضعيت ثبت سفارش صنايع کوچک و متوسط گفت: براساس آمار اعلامي‌تا روز گذشته 7 هزار ثبت سفارش براي واردات کالاي مورد نياز صنايع کوچک و متوسط انجام شده است که تعدادي از اين واحدها ارز مورد نياز خود را گرفته و تعدادي هنوز دريافت نکرده‌اند. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران افزود: 32 درصد از تسهيلات با سود 4 و 6 درصد به حوزه صنعت در مناطق محروم اختصاص يافت که 99 درصد از اين صنايع جزء صنايع کوچک و متوسط بودند. وي افزود: 50 ميليارد تومان هم براي رونق صنعت پوشاک به 5 استان محروم اختصاص يافت. معاون وزير صنعت با بيان اينکه چه اقداماتي در راستاي حمايت از صنعت کفش صورت گرفته، بيان داشت: در مجموع مبلغ 30 ميليارد تومان به سه شهرک توليد چرم در استان‌‌هاي تهران، مشهد و تبريز براي تکميل تصفيه‌ خانه‌ فاضلاب‌ اختصاص داده شد. نجفي اظهار داشت: بعد از اينکه اصناف توليد‌کننده کفش در تبريز مشکلات خود را با رئيس‌جمهور مطرح کردند، اقداماتي از سوي وزارت صنعت براي حل اين مشکلات صورت گرفت و خواسته‌هاي اين صنف در ممنوعيت واردات و کاهش تعرفه برخي کالا‌ها انجام شد. وي افزود: بسته کاملي شامل حمايت از توليد و صادرات براي کفش تهيه و تدوين شد و حتي يک شهرک ويژه کفش در تبريز ايجاد شده است.
سخنگوي کميسيون صنايع و معادن مجلس، گفت: از يک هزار و ۹۳۴ دستگاه خودرو وارد شده غيرقانوني يک هزار و ۶۰۰ دستگاه شماره‌گذاري شده‌اند. ولي ملکي در گفتگو با خانه ملت اظهار داشت: وزير صنعت قول داد تا واحدهاي که مورد آسيب جدي قرار مي‌گيرند را بررسي کنند، پيشنهاد شده بود که اگر مواد اوليه و ماشين‌آلات با ارز آزاد تهيه شود دليلي وجود ندارد تا قيمت محصول از سوي شوراي رقابت کنترل شود که در اين راستا مباحث جدي مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز با اين نظر موافق بود. وي با تاکيد بر اينکه صنعت قطعه‌سازي کشور و در پي مشکلات ارزي دچار آسيب جدي شده و در توليد مشکل دارد و ماشين‌آلات ناقص توليد شده در خودروسازي‌هاي به دليل کمبود قطعات به چشم مي‌خورند، عنوان کرد: بايد تدابيري در نظر گرفته شود تا توليد قطعه‌سازان و خودروسان به روال عادي خود بازگردد. ملکي تصريح کرد: ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو غيرمجاز ثبت سفارش شده، وزير صنعت اعلام کرد از روز اول که متوجه تخلف شديم به دستگاه‌هاي نظارتي گزارش کرديم. ملکي با تاکيد بر اينکه بنابر گفته وزير و از سوي دستگاه‌هاي نطارتي مورد تاييد قرار گرفته از ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو ثبت سفارش شده يک هزار و ۹۳۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده، گفت: از يک هزار و ۹۳۴ دستگاه خودرو وارد شده غيرقانوني يک هزار و ۶۰۰ دستگاه به فروش رفته و حدود ۳۰۰ دستگاه خودروهاي وارد شده شماره‌گذاري نشده‌اند.
رييس سازمان ملي استاندارد ايران اعلام کرد که با توجه به شرايط پيش روي صنعت خودروسازي در صورت حصول اطمينان از رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه خودرويي توسط خودروساز، اين امکان وجود دارد که در مورد برخي استانداردها که رعايت ايمني آنها ساده نيست، به مدت يکسال فرصت زماني داده شود. نيره پيروزبخت در گفتگو با ايسنا، در پاسخ به اينکه با شرايط خاصي که صنعت خودرو طي سال‌جاري با آن پيش رو شده و پيش‌بيني‌هايي که اين صنعت با توجه به تحريم‌هاي پيش رو مي‌شود و صحت اين مطلب که آيا از سازمان استاندارد درخواستي به منظور مدارا با خودروسازان جهت رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه خودرويي شده است يا خير؟ بيان کرد: هنوز چنين مسئله‌اي از سوي هيچ بخشي به ما اعلام نشده است اما سازمان استاندارد نيز جزئي از مجموعه دستگاه‌هاي کشور است و مي‌دانيم که تحريم قطعات خودرو جزو تحريم‌هاي اوليه است و به تبع آن براي صنعت خودروسازي کشور مشکلاتي را ايجاد مي‌کند. وي ادامه داد: موضوعي که به آن تاکيد داريم اين است که علي رغم وجود مسائل و مشکلات پيش رو صنعت خودروسازي نبايد کيفيت خودرو را کاهش دهد و صحبتي نيز با سازمان استاندارد مبني بر اينکه از مواضع خود کوتاه بيايد، نشده است.
رييس سازمان ملي استاندارد ايران با بيان اينکه سازمان ملي استاندارد نيز خود را با شرايط روز کشور منطبق مي‌کند، گفت: به شرطي که خودروسازان تمام تلاش خود را انجام دهند و به سمت رعايت استانداردهاي ۸۵ گانه خودرو گام بردارند، در خصوص رعايت برخي استانداردها که رعايت ايمني آنها ساده نيست مي‌توانيم تا يک سال به آنها فرصت دهيم. پيروزبخت با بيان اينکه از تاريخ يکم دي ماه سال جاري سازمان ملي استاندارد فعاليت خود را به منظور بازرسي استانداردهاي ۸۵ گانه خودرويي آغاز مي‌کند، اظهار کرد: ممکن است بازرسي برخي استانداردها تا ابتداي دي ماه سال ۱۳۹۸ نيز به طول بيانجامد و اگر مطمئن شويم که اگر خودرويي مي‌تواند در طول مدت زماني بيشتري استانداردهاي مربوطه را رعايت کند، قطعا اين فرصت در اختيار آنها قرار مي‌گيرد. وي ادامه داد: در خصوص رعايت استانداردهاي ۶۳ گانه خودرويي که از ابتداي تيرماه سال جاري نيز اجرايي شد، يک مورد بود که اعلام شد که مي‌تواند تا ابتداي دي ماه سال جاري استانداردهاي مربوطه را رعايت کند و اين مسئله با اخذ تعهد مورد قبول سازمان استاندارد واقع شد و در زمان مقتضي قطعا کنترل لازم در ارتباط با آن صورت مي‌پذيرد.