مردم در انتظار شنيدن مسائل پشت و روي پرده
يک نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي‌در خصوص حضور رئيس‌جمهور در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بد نيست گاهي آقاي روحاني سر زده به مجلس بيايد، مردم انتظار دارند که او مسائل پشت و روي پرده را بگويد.حجت الاسلام احمد مازني در گفت‌وگو با ايلنا، ادامه داد: روحاني در يک جلسه غيرعلني که با سران سه قوه داشتيم، تشريف آوردند و معتقدم اگر بازهم از ايشان دعوت شود ،خواهند آمد.نماينده تهران با بيان اين که ارتباط رئيس‌جمهور با نمايندگان کم است گفت: روساي گذشته همچون مقام معظم رهبري، مرحوم آيت الله‌هاشمي، سيد محمد خاتمي، محمود احمدي‌نژاد و ميرحسين موسوي که نخست وزير بود در زمان خود بيشتر ارتباط را با مجلس شوراي اسلامي‌داشتند.






دلواپسان داخلي و آمريکا دو روي يک سکه
يک فعال سياسي اصلاح طلب با تاکيد بر صحبت‌هاي علي مطهري که دلواپسان را مسبب بخشي از مشکلات کنوني کشور دانسته بود، گفت: عده‌اي در کشور هستند که از ابتدا نظرشان با دولت همراه نبود و تقابل داشتند. اينها در مقطعي با نام دلواپس با دستاوردهاي دولت به تقابل پرداختند و حتي برايشان مهم نبود که اين مخالفت نه تنها هزينه به دولت که هزينه به نظام وارد خواهد کرد.جواد امام در گفت‌وگو با ايلنا افزود:دلواپسان امروز هم به دولت انتقاد مي‌کنند و خود را مسبب وضع موجود نمي‌دانند. دلواپسان داخلي با دولت ايالات متحده دو روي يک سکه هستند.مديرعامل بنياد باران گفت: جهانگيري همواره دنبال تزريق اميد به جامعه است و جامعه بيش از پيش نيازمند انسجام ملي است.






تجمعات امروز ميراث دولت‌هاي قبلي
نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس با تاکيد بر اينکه خيلي از کساني که خودشان مسبب اين اوضاع بودند فرار به جلو مي‌کنند و در حال حاضر در موضع مدافعان مردم قرارگرفته‌اند گفت: اين درحالي ا ست ‌که خودشان بايد پاسخگو باشند. به گزارش خانه ملت؛ محمدرضا تابش در خصوص اينکه آيا ميراث باقي‌مانده از دولت‌هاي قبل منجر به تجمعات مردم شده است؟ گفت: تجلي الآن بوده اما خيلي از آن‌ها مربوط به قبل است.او به ارزيابي عملکرد دولت در يک‌سالگي آن پرداخت و گفت: دولت با تنگناهايي مواجه بوده اما بسيار فعال‌تر مي‌توانست عمل کند. افرادي که در کابينه و بدنه دولت هستند، مي‌توانستند فعاليت‌هاي بهتر و ارزنده‌تري داشته باشند.
جلوگيري از تقسيم ناعادلانه خزر
سفير ايران در لندن تاکيد کرد: آيا اين جوانمردي است که به جاي حمايت، دولتي را که در اوج تحريم و فشارهاي بين‌المللي، جلوي تقسيم ناعادلانه درياي خزر را در همين اجلاس اخير سران گرفت، مورد حمله قرار داده و متهم کنيم.به گزارش ايلنا، حميد بعيدي‌نژاد با اشاره به امضاي کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر در آکتائو قزاقستان در صفحه توئيتر خود نوشت: ‌در مرام ايراني، جلب نظر مردم هدف نيست بلکه مردمي ‌بودن بايد با مروت و راستگويي همراه باشد. آيا اين جوانمردي است که به جاي حمايت، دولتي را که در اوج تحريم و فشارهاي بين‌المللي، جلوي تقسيم ناعادلانه درياي خزر را در همين اجلاس اخير سران گرفت، مورد حمله قرار داده و متهم کنيم.
تکذيب نقل قول واعظي درباره لاريجاني
دفتر واعظي اعلام کرد: روز گذشته نقل قولي از محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري در برخي رسانه‌ها مبني براينکه «ما حساب آقاي علي لاريجاني را از مجلس جدا مي‌دانيم» منتشر شد که اين نقل قول تقطيع وتحريف شده و نادرست است.به گزارش ايلنا، دفتر واعظي اعلام کرد: اصل کلام رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سوال خبرنگار که برخي محتوا و لحن نامه رئيس‌جمهوري به رئيس مجلس را تهديدآميز تلقي کرده‌اند، اين بوده است: اين موضوع درست نيست. آقاي رئيس‌جمهور در نامه به آقاي لاريجاني اعلام کردند که طبق قانون در زمان مقرر در مجلس حاضر خواهند شد و به اين خواسته برخي نمايندگان احترام خواهند گذارد. ما حساب يک گروه معدود و اقليت در مجلس را از کليت آن جدا مي‌دانيم.
«صفراف» عضو تيم مذاکره‌کننده روسيه نبود
سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: فردي به نام «صفراف» هيچگاه عضو مذاکره‌کننده روسيه درخصوص خزر نبوده و ادعاهاي او بي‌اساس و غير قابل اعتنا است.به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي ‌درخصوص ادعايي که توسط فردي به نام« رجب صفراف» در يکي از رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارجي منتشر شد، گفت: بررسي سوابق نشان مي‌دهد که ايشان هيچ‌گاه فردي مذاکره‌کننده از جانب هيات مذاکره‌کننده روسيه با هيات ايراني در مذاکرات خزر نبوده است.وي ادامه داد: بدون ترديد سخنان و ادعاهاي نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. ترديدي وجود ندارد که طرح اين ادعاهاي بي‌اساس در اين برهه با اهداف مشخص و هدايت شده از سوي عناصر و مراکز خاص صورت مي‌پذيرد.
دولت مشکلاتش را با مجلس در ميان بگذارد
عضو کميسيون شوراها و امورداخلي کشور، گفت: نحوه استيضاح وزير کار، رفاه و تعاون اجتماعي را قبول نداشتم چراکه هم نمايندگان زير سوال رفتند و هم وزير دولت. در طول اين سال‌ها اينگونه بوده که عده‌اي فکر مي‌کنند که استيضاح يک وزير حتما بايد راي بياورد و اگر راي نياورد مجلس تضعيف مي‌شود. به گزارش خانه ملت؛ عبدالرضا‌هاشم‌زايي با اشاره به استيضاح وزير کار، رفاه و تعاون اجتماعي بيان کرد: متاسفانه ما استيضاح را خيلي امر بزرگي تلقي مي‌کنيم و آن را به شکل يک تابو درآورديم. زماني که تعدادي از نمايندگان تصميم مي‌گيرند يک وزير را استيضاح کنند، اين استيضاح حتما نبايد راي بياورد. در جلسه استيضاح وزير کار نيز استيضاح کنندگان به حاشيه پرداختند و شايد دفاع وزير نيز ضعيف بود.هاشم زايي تصريح کرد: اگر استيضاح منجر به کاهش التهابات شود، مي‌تواند در بهبود وضعيت اقتصادي موثر شود. اگر دادگاه‌هايي که براي مفسدين اقتصادي برگزار مي‌شود عادلانه و به دور از مسائل سياسي و جناحي باشد آن گاه وضعيت اقتصادي بهبود خواهد يافت.
اتريش به دنبال نقاط مشترک با ايران
سفير اتريش در ايران با بيان اين‌که سرمايه‌گذاري‌هاي اتريش در ايران الگويي براي سرمايه‌گذاري خارجي است، گفت: استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و گردشگري پايدار سه محور برنامه‌هاي اقتصادي اتريش در ايران است.به گزارش ايسنا، اشتفان شولتس در جريان سفر خود به استان يزد با بيان اين‌که اتريش از نيمه دوم اين سال ميلادي رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد،‌ اظهار کرد: هماهنگي سفارتخانه‌هاي اروپا در تهران به عهده سفارت اتريش در ايران گذاشته شده است.وي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي بر اساس منافع ايجاد شده از برجام را يکي از مهمترين برنامه‌هاي اتريش در ايران دانست و افزود: بحث تامين و امنيت منابع آب و مباحث مربوط به انرژي‌هاي تجديد پذير و گردشگري پايدار و مبتني بر محيط زيست، از جمله اهداف تعيين شده براي تدوين برنامه اقتصادي با ايران است.سفير اتريش در ايران گفت: در حال حاضر به دنبال نقاط مشترک و مجموعه‌اي هستيم که تا به الان همکاري داشتند و يا به دنبال همکاري هستند که بتوانيم يک شراکت و همکاري جديد را با آنها آغاز کنيم و از نتايج آن بهره‌مند شويم .
عقب‌نشيني العبادي از تحريم‌ها
نخست‌وزير عراق اعلام کرد که پايبندي عراق در رابطه با مساله جمهوري اسلامي‌ايران تنها مربوط به عدم معامله با دلار است و اين کشور به تمام تحريم‌هاي آمريکا پايبند نخواهد بود. به گزارش ايسنا، به نقل از المعلومه، حيدر العبادي افزود: دولت عراق اجازه نخواهد داد که از خاک اين کشور براي تجاوز عليه کشورهاي همسايه استفاده شود.العبادي گفت: ايران همسايه ما خواهد ماند و براي تحقق منافع ملت‌مان و زندگي در صلح با همسايه‌هاي‌مان، سياست ما با همسايگان سياست باز خواهد بود.وي ادامه داد: ما نگفتيم که به تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران پايبند هستيم، اما برخي آن را نادرست نقل کردند، ما گفتيم که به مساله دلار پايبند هستيم و خود ايران نيز به اين مساله پايبند است.نخست‌وزير عراق گفت: برخي‌ها به دنبال تخريب روابط ميان عراق و جمهوري اسلامي‌ايران هستند و بسياري از سخناني که با تحريف نقل شدند، موجب خدشه‌دار شدن روابط شد. ما روابط خوبي با همسايگان داريم، اما از منافع ملت‌مان دست بر نمي‌داريم و هيچ‌گاه جزيي از حمله ظالمانه عليه يکي از کشورهاي همسايه نخواهيم بود. ما در مساله تحريم‌هاي ضد ايراني، ايران را همراهي مي‌کنيم اما مصلحت ملت‌مان اولويت است.العبادي گفت: ما تصميمي‌در رابطه با تحريم‌هاي ضد ايراني اتخاذ نکرديم و تنها وضعيت را غيرعادلانه و ظالمانه توصيف کرديم، اين تنها يک ديدگاه بود نه يک تصميم، زيرا ما سختي‌هاي تحريم‌هاي اقتصادي را چشيده‌ايم و مخالف تحريم ملت‌ها هستيم.
در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي با هدف مبارزه با التهاب آفريني‌ها صورت گرفت؛
کورش شرفشاهي: بي شک دشمنان انقلاب به دنبال ابزارهاي گوناگون براي رسيدن به خواسته‌هاي سلطه گرانه خود هستند و تاکنون نيز ابزارهاي گوناگوني را دنبال کرده‌اند که در نتيجه پيگيري ملت ايران به شکست منجر شده است اما اکنون يکي ديگر از اين ابزارها، دست انداختن به جنگ رواني است به نوعي که صدها شبکه ماهواره‌اي و راديو تلويزيوني در جهان به زبان فارسي برنامه دارند و به تخريب نظام جمهوري اسلامي‌ايران مي‌پردازند. البته اين سياست از سوي مسوولان عالي رتبه کشورمان به خوبي شناسايي شده و بارها از سوي مسوولان اعلام شده است. به نوعي که در آخرين مورد حضرت آيت الله خامنه‌اي با توصيه به آحاد مردم براي هوشياري و عملِ با بصيرت، در مقابل تحريکات دشمن گفتند: ملت ايران همواره در مقابل دشمن بصيرت داشته است و همه بايد بدانند که دشمن به دنبال سوءاستفاده از نقطه ضعف‌ها، بر ضدّ خود مردم است.رهبر انقلاب اسلامي‌دستگاههاي تبليغاتي اعم از صدا و سيما، مطبوعات و وبگاههاي فضاي مجازي را به مراقبت از ايجاد نااميدي در جامعه، توصيه مؤکد کردند و گفتند: انتقاد اشکالي ندارد اما نبايد مردم را نااميد کرد. گاهي در يک روزنامه يا در يک برنامه تلويزيوني و راديويي، به‌گونه‌اي سخن گفته مي‌شود که گويا همه درها بسته است؛ در حالي که اينگونه نيست.حضرت آيت الله خامنه‌اي تأکيد کردند: ملت ايران و نظام اسلامي، همچنانکه تا به حال از مراحل سختي عبور کرده است، از اين مرحله نيز که آسان تر از مراحل قبلي است، عبور خواهد کرد. رهبر انقلاب تأکيد کردند: دشمن همانگونه که تاکنون ضعيف و ناتوان و شکست خورده بوده است در آينده نيز ناکام خواهد ماند بشرط اينکه همه بيدار باشيم و با پرهيز از نااميدي به وظايف خود عمل کنيم.
سياست گذاري براي مقابله
در اين رابطه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا سياست‌هاي کلان اطلاع‌رساني براي مقابله با جنگ رواني و مسائل اقتصادي را تصويب کرد.در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا که با حضور سران قوا و به رياست حجت الاسلام حسن روحاني برگزار شد، اعضاي شورا راهکارهاي لازم براي تنوير افکار عمومي‌و جلب مشارکت مردم از طريق اطلاع‌رساني براي مبارزه با هر نوع اختلال در تنظيم بازار و همچنين برخورد قاطع و عادلانه با هر گونه فساد در چرخه فعاليت‌هاي اقتصادي را بررسي کردند.در همين راستا سياست‌هاي کلان اطلاع‌رساني با هدف مبارزه با جنگ رواني و التهاب آفريني در جامعه نسبت به مسايل اقتصادي با رويکرد آرامش بخشي و ثبات به بازار تصويب شد.همچنين پس از گزارش مسئولان مربوط به تنظيم بازار، پيشنهادهاي لازم براي جلوگيري از هرگونه کاهش عرضه کالاهاي مورد نياز مردم و در نتيجه افزايش قيمت کالاها و خدمات بررسي شد.بر اين اساس، مقرر شد دستورالعمل ايجاد توازن صادراتي با اولويت تامين نيازهاي اساسي مردم و اقتصاد کشور تهيه و از سوي رييس جمهوري به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شود.
دشمن به دنبال جنگ رواني
از سوي ديگر يک عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دشمن مي‌خواهد ايران را پاي ميز مذاکره بياورد تا دولت از رسيدگي به مسائل داخلي غافل شده و وارد يک جنگ رواني شويم.ابوالفضل ابوترابي در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار با اقشار مختلف مردم درباره پيشنهاد آمريکا به ايران براي مذاکره گفت: رهبر معظم انقلاب در اين ديدار نقشه راه جنگ اقتصادي را بيان کردند و مشکلات اصلي کشور را داخلي دانستند.نماينده نجف آباد در رابط با جنگ رواني که دشمن در سايه جنگ اقتصادي به راه انداخته است، تصريح کرد: اينکه دشمن مي‌گويد پشت ميز مذاکره بنشينيم بيشتر باعث مي‌شود از توان داخلي غافل شده و همواره با ورود به يک دور تسلسل باطل که پشت ميز مذاکره نشستن و عمل نکردن طرف مقابل به تعهداست است، مسائل داخلي مغفول بماند.وي افزود: با فرمايشات مقام معظم رهبري، رئيس جمهور و دولت وي، مجلس، دستگاه‌هاي کشور و حتي کارشناسان متوجه شدند که به هيچ عنوان به مذاکره نياز نيست و جنگ هم نخواهد شد پس جاي نگراني ندارد و بايد مشکلات داخلي حل شود.ابوترابي با بيان اينکه نسخه شفابخش جنگ اقتصادي نيز اين است که از حواشي جنگ رواني دشمن که براي ما طراحي کرده فاصله بگيريم، اظهار داشت: آنها مي‌خواهند مذاکرات را به ما تحميل کنند که بايد از اين موضوع پرهيز شود.وي عمده مشکلات کشور را ايرادات قوانين دانست و افزود: در اين شرايط بايد قوانين اصلاح شده تا نقش آفريني مردم نيز افزايش يابد چرا که در حال حاضر آنها به دليل بروکراسي اداري خسته کننده، نقش خاصي در جنگ اقتصادي ندارند.
تمرکز دشمن بر جنگ رواني
در همين رابطه نايب رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس گفت: امروز دشمنان ايران در کنار جنگ اقتصادي به شدت بر روي جنگ رواني تمرکز کرده اند.محمد دهقان گفت: با آمريکايي‌ها در يک نبرد چهل ساله به مرحله نهايي رسيده ايم و آنها چه قبل از برجام و چه بعد از برجام همواره تلاش کردند با فشارهاي اقتصادي ما را وادار به عقب نشيني کنند و خودشان زماني که برجام امضا شد به طور رسمي‌اعلام کردند ساختار تحريم‌ها به هم نمي‌خورد و آنها برجام را وسيله‌اي براي هجوم جدي تر به ايران قرار دادند.وي افزود: حدود ۳۰۰ کارشناس در خزانه داري آمريکا جمع شدند و طراحي کردند که چطور مي‌شود ايران را تحت فشار بيشتر قرار داد و بعد از آمدن ترامپ ۸۰ نفر ديگر به اين تعداد اضافه شد و خزانه داري آمريکا اتاق عمليات جنگ اقتصادي شد و بايد بدانيم جنگ اقتصادي از جنگ نظامي‌سخت تر و خطرناک تر است.عضو کميسيون قضائي و حقوقي مجلس بيان کرد: در اين جنگ اقتصادي آمريکايي‌ها براي از بين بردن اقتدار جمهوري اسلامي‌ايران و تسلط بر کشور با همه توان به جنگ اقتصادي با ايران آمده‌اند، آن‌ها قرارگاه فرماندهي تشکيل داده و صدها مقاله و کتاب براي اعمال فشار بر ايران از طريق تحريم تهيه‌ کرده‌اند ‌و خود آن‌ها نيز اين وضعيت را جنگ اقتصادي عليه ايران نام نهاده‌ اند.دهقان اظهار کرد: برخي آقايان بايد کتاب هنر تحريم، آخرين کتابي که در آمريکا راجع به تحريم ايران نوشته شده را بخوانند، تا بدانند آمريکايي‌ها چه اقداماتي را انجام مي‌دهند.نماينده چناران تاکيد کرد: امروز آمريکايي‌ها براساس تحليل و اخبار به اين نتيجه رسيدند که ديگر دنبال تغيير رفتار ايران نباشند و بلکه به دنبال فروپاشي حکومت ايران باشند و آنها ابزارهايي براي دستيابي به اين هدف خود دارند که تحريم نفت و فلزات گرانبها يکي از آن ابزار است و مي‌خواهند نگذارند هيچ سرمايه گذاري در ايران صورت بگيرد و با تک تک کشورها در حال رايزني هستند.
وي افزود: آمريکايي‌ها با شوک‌هاي اقتصادي مي‌خواهند وضع اقتصادي جامعه را تحريک و مشوّش کنند و امروز آنها در کنار جنگ اقتصادي به شدت بر روي جنگ رواني نيز تمرکز کرده اند.
دهقان با اشاره به اينکه در برابر هجمه آمريکا در داخل کشور دو نظر است افزود: برخي در داخل کشور معتقد هستند که ما نمي‌توانيم و راه حلي وجود ندارد و بايد در برابر آمريکا تسليم شويم که امروز اين نظريه تضعيف شده است.بايد بدانيم که آنها با ماهيت و هويت ما مشکل دارند و آنهايي که نسخه عقب نشيني را مي‌پيچند درحقيقت نسخه نابودي کشور را پيچيده اند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تشريح کرد؛
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهارداشت: بخش خصوصي در جنگ اقتصادي امروز، عهده دار نقشي است که بسيج مردمي‌درهشت سال دفاع مقدس ايفا کرد. به گزارش ايسنا، دريابان علي شمخاني درجلسه هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران و فعالان بخش خصوصي با بيان اينکه بخش خصوصي در مواجهه موفق با مهمترين تهديدات کشور کارنامه درخشاني ارايه کرده است، خاطرنشان کرد: اگر در جنگ تحميلي با روش‌هاي مرسوم و کلاسيک و با استفاده انحصاري از ظرفيت‌هاي دولتي با دشمن مواجه مي‌شديم هنوز صدام در پشت دروازه‌هاي اهواز بود.
شمخاني گفت: بسيج به عنوان ساختار برآمده از متن جامعه با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي عظيم مردمي‌معادله جنگ نا برابر را به شکل شگفت‌آوري به نفع جمهوري اسلامي‌ايران تغيير داد. دريابان شمخاني گفت: درزماني که بزرگترين استراتژيست‌هاي نظامي‌جهان بر اساس ارزيابي معادلات نظامي‌معتقد بودند که ايران مغلوب جنگ خواهد بود؛ با وارد شدن بسيج و ورود امکانات، ابتکارات و انگيزه‌هاي بالاي مردمي‌در جنگ همه معادلات کلاسيک فرو ريخت و اراده مردم سلحشور ايران نقشه‌هاي نظام سلطه را نقش برآب کرد. وي تصريح کرد: در جنگ اقتصادي امروز نيز که با ميدان‌داري آمريکا در حال انجام است و ابعادي به مراتب پيچيده تر ازجنگ نظامي‌دارد تنها معادله تغيير دهنده موازنه غير قابل قبول کنوني، بازتوليد تجربيات و ظرفيتهاي عظيم مردمي‌و بخش خصوصي و حاکم شدن آن برفضاي تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گزاري‌هاي اقتصادي است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به الزامات شکل‌گيري اين راهبرد جديد در نظام اقتصادي کشور اظهار داشت: غلبه نگاه ملي بر رويکردهاي صنفي و منافع شخصي، همراهي با مردم و داشتن برنامه جامع راهبردي براي نقش‌آفريني در اين عرصه از الويت‌هاي غير قابل اجتنابي است که مي‌تواند بخش خصوصي واقعي و پيشرو را به خط‌شکن اصلي نبرد اقتصادي مبدل سازد.
شمخاني با تقدير از بخش خصوصي فعال، دلسوز، مردمي‌و ايثارگر که با انگيزه ملي و اعتقادي به دنبال کمک به حل مشکلات اقتصادي کشور و مردم است اعلام کرد : ساز و کارهاي جديدي براي فعال سازي و مشارکت هر چه بيشترفعالان و نخبگان اقتصادي بخش خصوصي در عرصه تصميم سازي وتصميم‌گيري کلان کشوراتخاذ شده که اجرايي خواهد شد. در ابتداي اين جلسه رئيس و نمايندگان اتاق بازرگاني در حوزهاي صنايع، معادن، عمران ،کشاورزي، دارويي و غذايي مسايل، مشکلات، دغدغه‌ها و راه کاره‌هاي خود را بيان داشتند.
لزوم مشارکت دادن بخش خصوصي در تصميمات اقتصادي، کاهش سيطره دولت بر اقتصاد، ضرورت اتخاذ تصميمات ثبات آفرين و بلند مدت، عدم اتخاذ تصميمات غير کارشناسي و برخورد علمي، اصولي و سيستمي‌با مشکلات شبکه‌اي از مهم‌ترين نکاتي بود که توسط فعالان بخش خصوصي و نمايندگان اتاق بازرگاني در اين جلسه مطرح شد.
رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس اعلام کرد؛
رييس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با تاکيد بر اينکه اگر آمريکايي‌ها واقعا مرد مذاکره هستند بايد در اولين اقدام، به اشتباهات خود اعتراف کنند و به برجام بازگردند و خسارات آن را جبران کنند. گفت: در حال حاضر صحبت از مذاکره مجدد کاملا صحبت انحرافي است و ترامپ هم بيشتر براساس ايجاد يک جنگ رواني اين موضوع را مطرح مي‌کند.
به گزارش ميزان؛ کاظم جلالي با اشاره به اظهارات مقامات آمريکايي مبني بر مذاکره مجدد با ايران گفت: مذاکره با آمريکا يک بار انجام و نتيجه آن مشاهده شد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه آمريکا با يک مسئول غير خردمندانه رو به روست تصريح کرد: به اعتقاد بنده آمريکايي‌ها ابتدا بايد به برجام بازگردند.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: در حال حاضر صحبت از مذاکره مجدد کاملا صحبت انحرافي است و ترامپ هم بيشتر براساس ايجاد يک جنگ رواني اين موضوع را مطرح مي‌کند.
جلالي با اشاره به تاريخ مذاکرات با آمريکا تصريح کرد: بايد گفت کسي از مذاکره با آمريکا خيري نديده، به عنوان مثال در دهه ۱۹۹۰ بيل کلينتون مذاکرات صلح را انجام دادند و قرار بود سال ۱۹۹۷ دولت مستقل فلسطيني تشکيل شود اما در حال حاضر دولت مستقل فلسطيني کجاست؟ بنابراين آمريکايي‌ها با طرح اين موارد بيشتر به دنبال اين هستند تا جنگ رواني در ايران ايجاد کنند.
رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي خواستار شد؛
رئيس فراکسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي با تاکيد بر لزوم محاکمه عادلانه و فوري مفسدان اقتصادي، نامه اخير رئيس قوه قضائيه به رهبر معظم انقلاب را قابل تحسين اما دير هنگام توصيف کرد.امير خجسته در گفتگو با خانه ملت گفت: در جامعه اسلامي‌برخورد با مفسد اقتصادي و کارگزار حکومتي که دچار تخلف شده بايد در کم‌ترين زمان و به صورت علني صورت پذيرد در اين موضوع نيز بارها اقدام به ارسال اسناد و مداراک تخلفات و معرفي متخلفين از جمله 31 ابر بدهکار بانکي به مسئولين عالي کشور از جمله رئيس قوه قضائيه کرديم و اعلام کرديم آماده انتشار اسامي‌نيز هستيم حتي اگر اين مسئله منجر به پرداخت هزينه گردد لذا با تشکيل دادگاه ويژه‌اي که رئيس قوه قضائيه در نامه ارسالي به مقام معظم رهبري پيشنهاد داده‌اند و ايشان نيز مجوز تشکيل آن را صادر نمودند اميد است هر چه سريع تر رسيدگي به پرونده‌هاي فساد آغاز گردد زيرا بايد صادقانه عرض کرد که مطالبات عمومي‌جامعه از دستگاه قضايي تامين نشده است. نماينده همدان وفامنين با تاکيد بر لزوم ايجاد فرصت توسط دولت براي حضور متخصصان و کارشناسان خبره اقتصادي از برخي از ديدگاه‌هاي سياسي در واگذاري اختيارات در اين حوزه انتقاد کرد و گفت: در نامه‌اي که اخيرا اقتصادانان کشور براي رئيس جمهور ارسال کردند از اقتصاد رانتي و رفاقتي انتقاد شده بود به نظر مي‌رسد اين امر امروز در خصوص بکارگيري متخصصان و کارشناسان خبره نيز تعميم داده شده است و دولت‌ها با ديدگاه‌هاي جناحي و سياسي با افراد برخورد مي‌کنند و بعد از پايان دوران مسئوليت خويش در لاک اوپزوسيوني مي‌روند و با ارسال انواع پيغام و نامه همه مشکلات جاري مرتبط با ضعف فعلي توصيف مي‌کنند.
نماينده رشت از وجود سلطان‌هاي سکه، خودرو، شکر و... ابراز تاسف کرد؛
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مي‌گويد مردم از اينکه با سلاطين برخورد نمي‌شود ناراحت هستند و تصور مي‌کنند اين مسائل سهوي نيست و بخشي از حاکميت دراين مفسده‌ها دست دارند. غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به پيگيري‌ها براي برخورد با سلطان سکه، اظهار داشت: آنچه اکنون براي جامعه درباره سلاطين، چه سلطان سکه، چه سلطان ماشين سوال شده که چرا برخورد عملي با اين افراد نمي‌شود.
عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه جبهه سلاطين در کشور تشکيل شده است، ادامه داد: مردم از اينکه سلاطين بر کرسي‌هاي سلطنتي تکيه زده‌اند ناراحت هستند، شنيده ايم آقايان مي‌گويند از آنجايي که در قانون سقفي براي خريد سکه وجود نداشته، خريدهاي نجومي‌اشکال قانوني ندارد که اين توجيه پذيرفته نيست. نماينده مردم رشت در مجلس دهم شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: مگر براي انبار نکردن ميلگرد قانوني وجود دارد؟ وقتي نيت‌ها از احتکار يا خريد نجومي‌ضربه زدن به اقتصاد کشور است انتظار مي‌رود که قوه قضاييه با سلاطين برخورد قاطع و جدي داشته باشد. وي گفت: چيزي که مردم از آن ناراحت هستند، سهل انگاري و کوتاهي در بروز مفسده‌ها و بدتر از آن برخورد نکردن با اين مفسده است، کارهاي فرا قانوني و شعار‌هايي که از تريبون‌ها داده مي‌شود مثلا گفته مي‌شود "اعدام مي‌کنيد" را قبول نداريم، بايد قوه قضاييه بر اساس قانون اساسي و قانون مدني اقدام کند. جعفرزاده ايمن آبادي در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با بيان اينکه قوه قضاييه بايد به سلطان سکه و موضوعات مشابه ورود کند، اظهار داشت: قوه قضاييه بايد مطابق قانون با کساني که نظام اقتصادي مختل کرده‌اند برخورد کنند اين خواست عمومي‌است، وقتي مردم برخورد قاطعي را نمي‌بينند اين تصور به وجود مي‌آيد که اين اتفاقات تعمدي و ناشي از سهو و سهل انگاري نبوده است. اين نماينده مجلس با انتقاد از عملکرد قوه قضاييه در برخورد با مخلان اقتصادي، گفت: قوه قضاييه به جاي مصاحبه‌هاي مکرر که در آن عنوان مي‌کند،« مي‌زنيم، مي‌گيريم و مي‌کشيم» به سمتي برود که نتايج عملي برخورد را به مردم اطلاع دهد و برخورد را موکول به آينده نکند تصور مردم از موکول شدن به آينده اين است که مسئولان مي‌خواهند موضوع مشمول زمان شود. عضو هيات فراکسيون مستقلين در مجلس تاکيد کرد: بدون تعارف مي‌گويم تصورجامعه بر اين است که بخشي از حاکميت در اين مفسده‌ها دخالت دارند، براي رهايي از اين توهمات و ذهنيت‌هاي منفي که احتمال دارد بخشي از آن درست باشد لازم است قوه قضاييه قاطع برخورد کند. وي گفت: چطور مي‌شود روزي از سلطان خودرو، شکر و برنج، چاي و سکه خبر مي‌دهيم اما هيچ اتفاقي نمي‌افتد و مردم از نتايج آن بي اطلاع هستند. عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در اين باره که مردم تصور مي‌کنند طرح سلاطين و برخورد نکردن با آنها براي انحراف مردم از مسائل اصلي جامعه است، اظهار داشت: انحراف از مسائل مهم را نمي‌پذيرم، به نظر مي‌رسد نوعي عادي سازي مي‌شود يعني مردم احساس مي‌کنند که خط کش حد فساد کشور را بالا آورده‌اند روزي کشور با 3 هزار ميليارد و هزار ميليارد تومان تکان مي‌خورد؛ اما ظاهرا به دنبال مفسده‌هاي چند صد ميليارد توماني هستند که اين مسئله به نوعي عادي سازي است.