تاريخ حضور روحاني در مجلس مشخص نيست
معاون پارلماني رئيس‌جمهور تاکيد کرد: تاريخ دقيق حضور رئيس‌جمهور در مجلس هنوز تعيين نشده اما آن چيزي که مسلم است ايشان در موعد قانوني در مجلس ان‌شاءا... حضور پيدا خواهند کرد.به گزارش ايلنا، حسينعلي اميري در ارتباط با موضوع سوال نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور گفت: براساس قانون آيين‌‌نامه داخلي مجلس از زماني که سوال اعلام وصول مي‌شود، آقاي رئيس‌جمهور يک ماه وقت دارد تا در مجلس حضور پيدا کند که رئيس مجلس اعلام وصول کردند و بلافاصله رئيس‌جمهور اعلام آمادگي کردند تا در مجلس حضور پيدا کنند.وي درباره محورهاي سوال از رئيس‌جمهور نيز اظهار داشت: سوال از رئيس‌جمهور در پنج محور تنظيم شده است.






دولت از حق ايران در درياي خزر کوتاه نيامد
وزير امورخارجه کشورمان به مسائل پيش آمده در مورد کنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر واکنش نشان داده و اينکه گفته مي‌شود ايران از حق خود در درياي خزر کوتاه آمده است را تکذيب کرد.به گزارش الف، محمدجواد ظريف در پاسخ به اينکه برخي اين شبهات را مطرح مي‌کنند که سهم ايران ۵۰ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۱ درصد رسيده است آيا صحت داره؟ گفت: نخير در هيچ زماني در گذشته پنجاه درصد بوده و نه الان ۱۱ درصد يا هر عدد ديگري است. جز کشورهاي روسيه و قزاقستان سهمي‌هنوز تعيين نشده است.وزير خارجه کشورمان در مورد اينکه آيا دولت از حق ايران در درياي خزر کوتاه است آمده است؟، گفت: اينطور نيست و ايران از هيچ چيز کوتاه نيامده است.






پيشنهاد مذاکره آمريکا «شو» است
دبيرکل جامعه روحانيت مبارز گفت: پيشنهاد آمريکا براي مذاکره نوعي «شو» و حرکتي زيگزاگي و جنگ رواني است؛ اين پيشنهاد عمقي ندارد.به گزارش مهر؛ حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي با اشاره به پيشنهاد مذاکره از سوي آمريکايي‌ها افزود: آمريکا منطقي استيلاطلبانه و هژمونيک دارد و به طور جدي، مشغول پيگيري اين منطق است. آمريکا دارد با همه دنيا بازي مي‌کند بنابراين ما بايد راه خود را به خوبي بفهميم که خوشبختانه تا حد زيادي فهميده‌ايم.وي تصريح کرد: ما بايد به ظرفيت‌هاي داخلي ايمان بياوريم که البته در اين بخش، نقص داريم يعني معتقدم ما هنوز ظرفيت‌هاي خود را باور نکرده‌ايم.وي اضافه کرد: ما بايد بازي بازيگران، به خصوص قدرتمندان جهاني را به خوبي بشناسيم.

منع بکارگيري بازنشستگان قطعي شد
سخنگوي شوراي نگهبان از تصويب کليات قانون منع بکارگيري بازنشستگان در دستگاه‌هاي اجرايي در خبر داد.به گزارش ايلنا، عباسعلي کدخدايي گفت: در جلسه شوراي نگهبان کليات قانون منع بکارگيري بازنشستگان در دستگاه‌هاي اجرايي کشور مورد بررسي قرار گرفت.وي با بيان اين که خوشبختانه با کليات اين طرح موافقت شد و ان‌شا‌ا... به زودي در ساختارهاي اداري کشور اجرا مي‌شود گفت: اعضاي شورا به اين طرح نظر موافق داشتند و کليات آن را تاييد کردند. در بررسي اين طرح فقط دو سوال جزئي باقي ماند که براي بررسي به مجلس ارسال خواهد شد.سخنگوي شوراي نگهبان خاطرنشان کرد: دو مورد ابهام وجود دارد که ان‌شاا... هرچه زودتر در مجلس مورد بررسي قرار گيرد تا شاهد اجرايي شدن اين قانون باشيم.وي در خصوص اين ابهامات گفت: يک مورد رفع ايراد عبارتي است و ديگري در حوزه‌هاي نيروهاي مسلح است که آقايان ترديد داشتند و اميدوارم به زودي اصلاح کنند.
کرباسچي به يک سال حبس محکوم شد
غلامحسين کرباسچي که به جرم تبليغ عليه نظام در دادگاه انقلاب اسلامي‌اصفهان محاکمه شده بود، بعد از محکوميت، به يکسال حبس تعزيري محکوم شد.به گزارش ايسنا، حکم صادره با اعتراض وکيل کرباسچي مواجه شد و پس از بررسي اين پرونده در دادگاه تجديدنظر به استناد ماده ٥٠٠ قانون مجازات اسلامي‌در تاريخ ٢٢-٥-٩٧ حکم قطعي صادر و براي اجرا ابلاغ شد.غلامحسين کرباسچي دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي سال گذشته در حاشيه مراسمي‌در اصفهان اظهاراتي توهين آميز نسبت به شهداي مدافعان حرم داشت که با اعتراضات وسيع مردمي‌در سراسر کشور مواجه شد و دستگاه قضا به اين موضوع ورود کرد.احمد خسروي وفا رئيس کل دادگستري استان اصفهان 12 ارديبهشت ماه سال گذشته از تشکيل پرونده براي غلامحسين کرباسچي دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي خبر داد و گفت: نسبت به اظهارات اين فرد که جنبه جزايي داشته اعلام جرم و پرونده تشکيل شده است.
ترور مامور نيروي انتظامي‌در روانسر
معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي‌استان کرمانشاه از ترور يکي از ماموران انتظامي‌شهرستان روانسر خبرداد.سرهنگ محمدرضا آمويي در گفت‌و گو با ايلنا گفت:حوالي ساعت ۲۱:۳۰ دقيقه شب گذشته ۲۳ مرداد تيرماه سال‌جاري فرد يا افرادي ناشناس ‌به در منزل سرگرد حسن ملکي مراجعه مي‌کنند.وي ادامه داد: پس از آنکه اين همکار انتظامي، در منزل خود را باز مي‌کند مورد هدف ضاربان با اسلحه‌اي که در اختيار داشته‌اند، قرار مي‌گيرد و پس از اصابت چندين گلوله جان خود را از دست مي‌دهد.آمويي گفت: تلاش براي کشف هويت ضاربان و انگيزه آنها براي چنين اقدام ناجوانمردانه‌اي ادامه دارد.معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي‌استان کرمانشاه در پايان افزود: هيچ کدام از اين اقدامات کوردلانه خللي در عزم و اراده پليس براي خدمات رساني به شهروندان و مقابله جدي با مجرمان و مخلان نظم و امنيت عمومي‌ايجاد نمي‌کند.
وزرا جاي خالي سخنگو را پر کنند
رييس دفتر رييس جمهور درخصوص بحث بدون سخنگو بودن دولت نيز ابراز داشت: تنها دو هفته است که دولت سخنگو ندارد و از طرفي هم حتما سخنگو انتخاب خواهد شد. فردي مدنظر بود که به دليل مشغله زياد کاري، ايشان ترجيح دادند که فرد ديگري باشد. سخنگوي دولت ان‌شاءا... انتخاب خواهد شد.به گزارش ايلنا، سيدمحمود واعظي گفت:‌ آقاي رييس‌‌‌‌جمهور تاکيد کردند در دولت تا زماني که سخنگو انتخاب نشده، همه وزرا موظف هستند ارتباطشان را با رسانه بيشتر کنند، مصاحبه مطبوعاتي بگذارند و سفرهاي استاني بيشتر بروند.وي در ارتباط با موضوعات طرح شده در جلسه هيات دولت اين هفته گفت: از اين جهت که مردم با گراني مشکل دارند، وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شد نظارت بيشتري روي قيمت‌‌ها انجام دهد که فشار روي مردم نيايد. رئيس‌دفتر رئيس‌جمهور درخصوص ترميم تيم اقتصادي دولت و اينکه آيا تغييراتي در شرف وقوع است يا گزينه‌‌هايي مطرح شده است؟ خاطرنشان کرد: آقاي همتي وارد تيم اقتصادي شدند. به هرحال سياست دولت و آقاي رييس‌‌‌‌‌‌‌جمهور اين است که تغيير بايد با اصلاح باشد و اگر نيروهايي باشند که بتوانند با انگيزه در اين شرايط خاص که مسئله تحريم داريم، مسئله فشارهاي بين‌‌‌المللي داريم بتوانند بخشي از فشارها برطرف کنند قطعا آقاي رييس‌‌‌جمهور انجام مي‌دهد.
طرح استعفاي دولت نابخردانه بود
عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس معتقد است عنوان ناکارآمدي دولت به شدت اشتباه است و دولت بايد مسئوليت خود را به سرانجام برساند و در اين مسير نظارت شود و قوي باشد.محسن کوهکن در گفت‌وگو با خانه ملت، طرح موضوع عدم کفايت رئيس جمهور با سوال از رئيس جمهور را بسيار متفاوت دانست و افزود: طرح عدم کفايت رئيس جمهور را نبايد در هر شرايطي مطرح کرد و بستگي به شرايط خاص دارد اما سوال از رئيس جمهور يکي از ارکان نظارتي است که به صورت طبيعي در هر دوره رياست جمهوري ممکن است اتفاق بيفتد و براي برطرف شدن ابهامات يا تنوير افکار عمومي‌و نمايندگان است لذا در اين موارد نبايد افراط و تفريط شود.عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس دهم ادامه داد: بنده به عنوان يکي از افراد امضاکننده سوال از رئيس جمهور هستم اما به مصلحت نمي‌دانم که عدم کفايت رئيس جمهور مطرح شود و يا دولت استعفا دهد و طرح اين موضوع را به شدت محکوم مي‌کند.وي در ادامه درباره علت بروز برخي مشکلات کشور، ابراز داشت: بخشي مشکلات کشور ناشي از تحريم‌ها و بخشي از آن نيز به خاطر فرهنگ عمومي‌کشور است که زماني که جامعه با گراني يا تورم روبرو مي‌شود به جاي اينکه مثل تمام دنيا تقاضا را پايين بياورد، آن را بالا مي‌برد و مشکلات افزايش مي‌يابد؛ بخش ديگر را نيز دولت بايد حل کند.
آمريکا در ضعيف‌ترين موقعيت
عضوکميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينکه آمريکايي‌ها امروز در ضعيف‌ترين موقعيت خودشان در منطقه قرار دارند،گفت:برخي افراد ترسو و نگران بي‌جهت ملت ايران را در بازي رواني جنگ يا مذاکره قرار ندهند.به گزارش خانه ملت؛ سيدحسين نقوي حسيني، با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب که فرمودند «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهيم کرد»، گفت: يکي از حربه‌هايي که آمريکايي‌ها در جنگ رواني خودشان عليه ملت ايران در سال‌هاي گذشته از آن بهره‌برداري کردند، گزينه نظامي‌و احتمال جنگ است که متأسفانه در داخل هم برخي بازي جنگ رواني آمريکا را خوردند و همان مطالب را تکرار و ملت را نگران مي‌کنند در حالي که به دو دليل آمريکايي‌ها هرگز وارد فاز نظامي‌و جنگ با ايران نخواهند شد.وي افزود: اولين دليل اينکه آمريکايي‌ها به خوبي از توان دفاعي و نظامي‌کشور ما مطلع هستند و مي‌دانند که اگر يک گلوله به طرف کشور ما شليک شود، اولاً صدها گلوله در اقصي نقاط جهان پاسخ خواهند شنيد و منافع آمريکايي‌ها در همه کشورها به خطر خواهد افتاد و از طرفي ملت ايران هم اين روحيه را دارد که در مقابل آمريکا همه با هم متحد شوند و دليل دوم اينکه آمريکايي‌ها امروز در ضعيف‌ترين موقعيت خودشان در منطقه قرار دارند، بيني آمريکايي‌ها در سوريه و عراق به خاک ماليده شده است، بنابراين آنها امروز اصلاً در شرايطي نيستند که بخواهند وارد فاز نظامي‌با جمهوري اسلامي‌ايران شوند.
رييس‌جمهور مساله اول کشور را مشکل اقتصادي دانست؛
آمريکا خودش شرايط مذاکره را از بين برد
رئيس جمهور ، تلاش براي افزايش توليد، صادرات و اشتغال در کنار تنظيم بازار و شفاف سازي امور را بالاترين عبادت و انقلابي بودن دانست و به بانک مرکزي ، گمرک و وزراي کابينه دستور داد تمام فعاليتهاي خود را به مردم گزارش و اطلاعات دهند تا بدانند ارز به چه کساني داده مي‌شود و چگونه هزينه مي‌شود.
حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه هيات دولت گفت: بيش از 20 سال است که مذاکره درباره مسايل درياي خزر بين 5 کشور ساحلي آن جريان دارد. بخشي از مسايل را حل کرديم و بخشي از مسايل هم باقي مانده است. بر سر بخشي از مسايل، کشورهاي شمالي دريا توانستند با هم توافق کنند. روسيه که روزي بخش اعظم درياي خزر را متعلق به خود مي‌دانست، امروز به سهم 17 درصدي از اين دريا اکتفا کرده است. بر سر تقسيم قسمت شمالي دريا و زيربستر آن کشورهاي روسيه، قزاقستان و آذربايجان با هم توافق کردند و سهم روسيه 17 درصد از مجموع دريا شد.
رئيس جمهور تصريح کرد: در قسمت جنوب دريا، بين ترکمنستان، ايران و آذربايجان هنوز مسايلي وجود دارد. با آذربايجان توافقات خوبي داشتيم که در حال اجرا شدن هستند، اما هنوز بخشي از اين مسايل حل نشده است. در اجلاس اخير خزر، يکي دو مسأله بسيار مهمي‌که مايه نگراني ايران و خيلي از کشورهاي ديگر بود نيز حل و فصل شد که مهمترين آنها مسأله امنيت در درياي خزر بود.
روحاني گفت: توطئه آمريکايي‌ها و حتي ناتو اين بود که در ساحل آبهاي خزر حضور يابند و سربازانشان آنجا پياده شوند و پوتين سربازانشان و ناوچه، هلي‌کوپتر و پايگاه‌هايشان به ساحل درياي خزر برسد. در اين توافق اما ايجاد پايگاه نظامي‌و حضور شناورهاي خارجي در درياي خزر ممنوع شد و توافق شد که هر کشتي که بخواهد در اين دريا سير کند، حتماً بايد تحت پرچم يکي از 5 کشور ساحلي باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه توافق کرديم که سرزمين هيچ کشوري نمي‌تواند عليه کشور ساحلي ديگر مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، گفت: همچنين توافق کرديم که ايران بايد امتيازات خاصي براي خط مبدأ ساحلي خودش بگيرد و تا 15 مايل از خط مبدأ، درياي سرزميني ايران و تا 10 مايل بعد، منطقه ماهي‌گيري اختصاصي است. بر اساس اين توافق همچنين کشتي‌هاي ايران مي‌توانند، در سراسر اين دريا رفت و آمد کنند و مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي بندري، گردشگري و اقتصادي اين دريا استفاده و بهره‌برداري کنيم.
رئيس جمهور در مورد مسايل بازار در شرايط امروز گفت: امروز نيازمند آرامش در بازار هستيم. در شرايطي هستيم که دشمنان مي‌خواهند به کشور فشار وارد کرده و زندگي مردم را دچار مشکل کنند و در اين وضعيت دولت وظيفه بسيار سنگيني بر عهده دارد.
و گفت: در اين شرايط ممکن است عده‌اي هم سوء استفاده و تخلف کنند. بايد با افرادي که متأسفانه منافع ملي و آينده کشور و هم‌نوعان خودشان را در نظر نمي‌گيرند، برخورد کرد. با کسي که فساد مي‌کند، بايد برخورد کرد. خواهش اول من اين است که اول برخورد کنيم، عادلانه قضاوت کنيم، اگر به نتيجه رسيديم، مجازات او را اعمال کنيم و بعد خبر آن را اعلام کنيم.
روحاني با طرح اين سوال که چرا به عکس کار مي‌کنيم، گفت: اول اعلام مي‌کنيم که مثلا افرادي را گرفتيم و بستيم و چه کار کرديم و چه کسي را گرفتيم، چه کسي را مي‌گيريم و چه کسي را خواهيم گرفت! با هر کس در اين کشور تخلف و فساد کرده بايد برخورد شود. اين وظيفه ذاتي نيروهاي انتظامي‌و امنيتي و قضايي است که با متخلفين برخورد کنند اما تبليغات بايد بعد از عمل باشد، به خصوص آنجا که حيثيت و آبروي مردم در ميان است.
رئيس جمهور افزود: بايد بدانيم امروز مشکل اول در کشور، مشکل اقتصادي است. مشکل اقتصادي با بگير و ببند حل نمي‌شود. ممکن است بگير و ببند در گوشه‌اي لازم باشد اما اساس آن است که بايد فضا آرام شود و مردم نسبت به آينده اعتماد پيدا کنند. بايد مردم بدانند آينده بدي در انتظار آنها نيست. اگر چيزي موجب نگراني آنهاست، آن نگراني را برطرف کنيم.
روحاني اظهار داشت: اگر امروز مي‌خواهيم در برابر توطئه آمريکا ايستادگي و مقابله کنيم، بايد فضاي کسب و کار آرام در ايران بوجود بيايد. اگر فضاي کسب و کار آرام بوجود آمد، آمريکا شکست خورده است. اگر تنش و اختلاف و نااميدي بيشتر شد، وضع بدتر مي‌شود و مشکلات افزايش مي‌يابد. بايد همديگر را ياري و کمک کنيم.
رئيس جمهور تصريح کرد: امروز هدف ارتقا و افزايش توليد و صادرات است. هدف امروز اين است که مواد اوليه توليد را تامين کنيم. بانک مرکزي طبق دستور دولت، تمام درآمد صادرات غيرنفتي را براي عرضه به سامانه نيما اختصاص داده است، تا همه توليدکنندگان و آنهايي که مواد لازم و يا ضروريات زندگي مردم را وارد مي‌کنند، بتوانند از اين ارز استفاده کنند.
روحاني خاطرنشان کرد: اين ارز بايد با قيمت متعادل در اختيار توليدکنندگان و واردکنندگان قرار بگيرد. قيمت ارز حتماً از قيمتي که امروز در سامانه نيما هست، پايين‌تر خواهد آمد. همه عوامل و مولفه‌هاي اقتصادي اين را مي‌گويد. مردم بايد بدانند براي تمام ارز مورد نياز واردات و توليد آنها يک قيمت تقريبي متعادل، با نوسان قيمت در حد 100 تا 200 تومان وجود دارد که بر آن مبنا بتوانند زندگي و کار خود را تنظيم کنند.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه با همه دنيا در حال تعامل و مذاکره هستيم، افزود: در سفر اخير به قزاقستان با همسايگان خود مذاکرات بسيار صميمانه‌ و خوبي داشتيم و در عين حال با اروپا و آسيا نيز در حال مذاکره هستيم. آمريکا نيز خود کاري کرده که شرايط مذاکره را از بين برده ؛ با روند خوبي داشتيم مذاکره مي‌کرديم اما خودش آن را تخريب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ايستاده و مي‌گويد بايد چگونه عبور کنم!؟
رئيس جمهور خطاب به آمريکايي‌ها افزود: اگر مي‌خواستيد عبور کنيد، چرا خراب کرديد؟ اگر مي‌خواستيد همديگر را ببينيم چرا پل را خراب کرديد؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ايستاده و داد مي‌زنند. اين که نشد. اگر راست مي‌گوييد بياييد پل را دو مرتبه درست کنيد. پل را که درست کرديد خود به خود و به طور طبيعي رفت و آمد درست مي‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل اين کار هستي.
وي با بيان اينکه امروز در کشور تنها به دنبال افزايش توليد هستيم، تصريح کرد: توليد بايد بالارفته و صادرات افزايش پيدا کرده و اشتغال را در اين کشور زياد شود؛ و در اين شرايط بايد براي عده‌اي که بيکار مي‌شوند، راه نجات پيدا کنيم. بايد مسأله اشتغال را حل کرده و وحدت جامعه‌مان را بيشتر کنيم.
روحاني با تاکيد بر ضرورت تقويت شفافيت در کشور، گفت: بانک مرکزي و وزرا دولت هر چه هست و هر کاري مي‌کنندرا مي‌بايست به مردم گزارش دهند؛ اگر به کسي ارز مي‌دهند به مردم بگويند؛ کسي ارز وارد مي‌کند، بگويند. گمرکات به مردم اطلاع دهند. بانک مرکزي، وزارت صمت، بهداشت و جهاد کشاورزي اطلاعاتي که مورد نياز است را به مردم بدهند تا مردم در جريان باشند ما به چه کسي پول مي‌دهيم چه کار مي‌کنيم و چه جور زندگي مي‌کنيم.
روحاني خاطرنشان کرد: امروز توليد، صادرات، اشتغالزايي و تنظيم بازار بالاترين عبادت است؛ امروز شفافيت و اينکه مردم از همه چيز مطلع باشند بالاترين عبادت است وامروز انقلابي بودن همين است؛ ان شاء ا... خداوند توفيق دهد اين راه را ادامه دهيم و پيروزي را در آينده نزديک شاهد باشيم.
هشدار شدید دادستان کل کشور به اخلالگران اقتصادی؛
دادستان کل کشور گفت: پرونده‌هاي پيچيده قطعا احتياج به طي مراحل دارد و اگر بخواهيم رسيدگي متقن باشد، حتما بايد بر اساس صبر و حوصله متناسب با کار باشد. کار تحقيقات و کار بررسي‌ها زمان بر است و متناسب با پيشرفت کار هر مقام ومسولي که نياز باشد احضار مي‌شود و از رييس کل و مدير و معاون وزير و حتي لازم باشد از وزير تحقيقاتي انجام مي‌شود.
به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين محمد جعفر منتظري در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرونده شهرام جزايري به کجا رسيد گفت: در مرحله تحقيقات است.
دادستان کل کشور در پاسخ به اينکه مردم انتظار دارند به جز دلالان و احضار شدگان افراد اصلي نيز احضار شوند و چرا رييس سابق بانک مرکزي احضار نشده است، گفت: نمي‌توان همه چيز را در مرحله اول اعلام کرد و از کجا مي‌دانيد که احضار نشده است. وي تاکيد کرد: مردم مطمئن باشند که نظام و قوه قضاييه در برخورد با فساد عزم لازم را دارند.
منتظري در پاسخ به اينکه اخيرا احتکارهاي زيادي کشف شده که برخي معتقدند جريمه‌ها بازدارنده نيست گفت: يکي از مشکلاتي که داريم اين است که در مبارزه با قاچاق دوگانگي وجود دارد و بخشي از اين جرايم و برخورد با آنها بر عهده سازمان تعزيرات و بخش ديگري هم بر عهده قوه نيست و در اختيار دولت است و بخش اندکي از مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اختيار قوه قضاييه است. مي‌دانيم بخشي از اين کارهايي که انجام مي‌شود از جمله احتکار برخي از مصاديق آن برعهده تعزيرات است و بخشي هم برعهده قوه قضاييه است. بخشي از اين دوگانگي‌ها باعث کندي پيشرفت در کار مي‌شود و اميدواريم مجلس بيايد و وضعيت را روشن کند.
وي با انتقاد از وضعيت بوجود آمده و برخي احتکارها گفت: متاسفانه عده‌اي طمع ورز و کساني که وجدان اجتماعي ندارند در اين کار دخالت دارند، در شرايط اين چنيني که ما در شرايط جنگ اقتصادي هستيم اينها کمک به دشمن است و به نوعي همکاري با دشمن محسوب مي‌شود که عده‌اي بيايند و بخاطر سود و منافع بيشتر بخواهند اجناس و کالاهاي مورد نياز مردم را احتکار کنند. وجدان اخلاقي و انساني حکم مي‌کند انسان در اين مواقع دست از طمع بردارد.
وي توصيه کرد: به کساني که اين کارها را براي منافع بيشتر انجام مي‌دهند توصيه مي‌کنم اين کارها را نکنند زيرا باعث شرم است و امروز يک نفر در ميدان جنگ رفته و سرخود را در مبارزه با دشمن مي‌دهد و عده اندکي هستند که زمينه‌اي برايشان فراهم مي‌شود و احتکار مي‌کنند و کسي که مسلمان و معتقد است دست به اين جنايت‌ها نمي‌زند. من امروز اين عمل را تحت عنوان جنايت مي‌بينم و حقيقتا وقتي مردم نياز دارند چرا نيازهاي مردم از جمله ارد و برنج و کالاي ضروري را براي رسيدن به سود بيشتر احتکار کنيد و اين کار خيانت به مردم است.
وي خطاب به محتکران گفت: دست از اين کارها برداريد و خودتان در انبارها را به روي مردم باز کنيد. از مردم ميخواهم در سراسر کشور هر کسي را که از احتکار و انبارکردن کالاهاي مورد نياز مردم خبر دارد اطلاعات را به سازمان تعزيرات و دادستان‌ها و نيروي انتظامي‌و حتي به رسانه‌ها اعلام کند و بدانند مراجع مذکور برخورد لازم را خواهند داشت و ما ان‌شاء ا... دست اين افراد جنايتکار و خائن را قطع خواهيم کرد.
وي درباره اينکه رفع نواقص ليست بانک مرکزي در رابطه با ارز دولتي گفت: جزيياتي که بايد در ليست باشد نيامده که ما مجددا خواهيم خواست که اين موضوع را برطر ف کنند. هنوز نواقص را رفع نکردند.
دبير شوراي نگهبان با تأکيد بر اينکه قضات دادگاه مجرمان اقتصادي نبايد تهديد و تطميع پذير باشند گفت: اين دادگاه‌ها بايد علني، قاطع و سريع النتيجه باشد.
به گزارش ايلنا، آيت‌ا... جنتي در ابتداي نشست هفتگي اين شورا، با اشاره به بيانات اميدآفرين و روشنگرانه مقام معظم رهبري به ويژه موضوع مذاکره با آمريکا، اظهار داشت: کدام کشوري که از منظر آمريکا ضعيف است، توانسته تاکنون از مذاکره با آمريکا سود ببرد.
دبير شوراي نگهبان همه کساني را که هنوز در فکر مذاکره با آمريکا هستند، دعوت به هوشياري و بيداري از خواب غفلت کرد و افزود: مذاکره با کسي که همه معاهدات بين‌المللي را زير پا مي‌گذارد و به وعده‌هاي خود عمل نمي‌کند، عاقلانه نيست و از اين رو و بنا بر فرمايش امام راحل و مقام معظم رهبري مذاکره با آمريکا به علت خسران قطعي، ممنوع است.
آيت‌ا... جنتي با اظهار نگراني و تأسف شديد از اوضاع اقتصاد و معيشت مردم، گفت: مکرر گفته‌ام و باز هم تأکيد مي‌کنم راه‌حل برون رفت از مشکلات فعلي فقط تفکر و روحيه انقلابي است چرا که اين انقلاب، دفاع مقدس ۸ ساله و شکست فتنه‌هاي گوناگون دشمنان با حرکت مؤمنان انقلابي به پيروزي رسيده است.
معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر ضرورت ايجاد ساز و کار‌هاي لازم براي ارتباط وثيق و نظام‌مند ميان دولت با نخبگان و مردم گفت: رسالت امروز همه مسئولان اجرايي، دانشگاهيان و نخبگان و مردم همراهي و همکاري براي عبور موفق کشور از شرايط خطير کنوني است. به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري با اشاره به جنگ تبليغي و رواني آمريکا و رسانه‌هاي وابسته آنان عليه ملت ايران اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با يک جنگ رواني و رسانه اي، افکار عمومي‌در ايران را با تشويش، نگراني و نااميدي نسبت به آينده کشور و نظام مواجه سازند. وي افزود: دشمنان سرمايه اجتماعي کشور را نشانه گرفته‌اند که همه دلسوزان کشور بايد با وحدت و همدلي نگذارند سرمايه اجتماعي کشور دچار فرسايش شود. معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: امروز مردم و به ويژه نسل جوان نسبت به آينده نگراني‌هايي دارند و تلاش ما بايد بر محوريت رفع نگراني مردم و ايجاد اميد و نشاط در جامعه متمرکز شود.
جهانگيري تاکيد کرد: در فضاي بي اعتمادي و نااميدي نسبت به آينده هر نوع سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي براي کشور با مشکل مواجه مي‌شود بنابراين ايجاد اميد و اعتماد نسبت به آينده کشور بايد اولويت همه ما باشد.
لاریجانی نسبت به افزایش 20 درصدی قیمت کالاها واکنش نشان داد؛
کالاهاي اساسي بايد با قيمت منطقي به دست مردم برسدرييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در شرايطي که ارز دولتي به کالاهاي اساسي مردم تخصيص داده شده است، اين کالاها بايد با قيمت شفاف و منطقي به دست هموطنان کشور برسد.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در جلسه کارگروه تنظيم بازار استان قم، افزود: کالاهايي از جمله قند شکسته، شيرخام، پنير، ماست، شکر، برنج، گوشت و نان از جمله کالاهايي است که قيمت آن‌ها بايد کنترل شود.
وي با انتقاد از عملکرد کارگروه تنظيم بازار قم، تصريح کرد: آمار نشان مي‌دهد قيمت کالاهاي اساسي در هفته‌هاي گذشته تفاوت زيادي داشته، در حالي که بر اساس بخشنامه دولت، اجناس نبايد بيش از 10 درصد افزايش قيمت داشته باشد.
لاريجاني با اشاره به حساسيت قيمت کالاهاي اساسي، افزود: زماني که اولويت تخصيص ارز 4200 توماني به کالاهاي اساسي داده شده، قيمت‌ها هم بايد کنترل شود؛ چرا برخي کالاها حدود 20 درصد افزايش قيمت داشته است؟
نماينده قم گفت: کارگروه تنظيم بازار براي تحقق اين بخشنامه دولت چه اقدامي‌انجام داده است؟ مي‌توانيم خيالمان راحت باشد که اجناس با قيمت قانوني به دست مردم مي‌رسد؟ آيا با اين راهکارهايي که داريد موفق مي‌شويد قيمت‌ها را کنترل کنيد؟
لاريجاني اضافه کرد: اگر راهکار تخصيص ارز دولتي به کالاهاي اساسي و حتي نهاده‌هاي دامي‌و جو، جواب نمي‌دهد، لازم است سيستم کارت هوشمندي درست کنيم که کالاهاي اساسي سهميه بندي شود. وي بيان کرد: درست است که در شرايطي کنوني اولويت را به تخصيص ارز دولتي داده ايم، اما دستگاه‌هاي ذيربط مي‌توانند به صورت رسمي‌اعلام نمايند کدام راه حل مي‌تواند کنترل قيمت را به نتيجه برساند. وي با اشاره به گزارش‌هاي پخش شده از احتکار کالا در صدا و سيما، گفت: اين کالاها بايد زودتر در بازار عرضه شود و در چرخه توزيع قرار بگيرد. لاريجاني اضافه کرد: کارگروه تنظيم بازار بايد پيش بيني لازم براي چگونگي عرضه کالاهاي کشف شده به بازار را داشته باشد تا دستگاه‌هاي ذيربط اجناس را به سرعت پس از کشف به بازار عرضه نمايد.
وي در پاسخ به گلايه توليدکنندگان مبني بر الزام ترخيص کالاهايشان از گمرک با ارز آزاد، گفت: در نظر گرفتن ارز 4200 توماني براي کالاهايي که هنوز ترخيص نشده منطقي نيست، زيرا اين کالاها به محض ورود به بازار به نرخ دلار آزاد به فروش خواهد رسيد.
لاريجاني با بيان اين که بازار بايد با عرضه و تقاضا کنترل شود، افزود: تخصيص ارز بايد 2 قسمت شود، کالاهاي اساسي ارز 4200 توماني و کالاهاي غيراساسي ارز آزاد دريافت کنند که اين رويکرد به نفع بازار است و باعث جلوگيري از رانت خواري مي‌شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌همچنين گفت: دولت پول ندارد يارانه به نان تخصيص دهد؛ از سوي ديگر منطقي نيست قيمت نان افزايش زيادي داشته باشد.