جزئيات نرخ‌گذاري‌ بليت هواپيما براساس ارز
مدير روابط عمومي‌سازمان هواپيمايي با بيان اينکه منتظر اختصاص ارز با نرخ ثانويه به شرکت‌هاي هواپيمايي هستيم، گفت: تصميم در مورد نرخ‌ها به زودي اعلام مي‌شود و براساس هر نرخي که در سامانه نيما اعلام شد، ارز دراختيار ايرلاين‌ها قرار مي‌گيرد. رضا جعفرزاده اظهار داشت: قرار نيست نرخ و قيمتي از سوي سازمان هواپيمايي کشوري به شرکت‌هاي هواپيمايي ابلاغ شود که شرکت‌ها هم مطابق آن نرخ بفروشند، بنابراين تأکيد مي‌شود که موضوعي به عنوان افزايش قيمت بليت هواپيما از سوي سازمان هواپيمايي کشوري اعلام نشده است. وي گفت:‌ البته قيمت بليت هواپيما تحت تأثير نوسانات ارزي بوده و سازمان هواپيمايي کشوري نظارت دقيق بر عملکرد و نرخ‌گذاري ايرلاين‌ها دارد.





تقويت ارزآوري با صادرات ريلي
عضو هيات رئيسه کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه صادرات ريلي ارزآوري بسياري براي کشور دارد، گفت: انجام مطالعات آمايش سرزميني لازمه توسعه صادرات است. عليم يارمحمدي با مثبت ارزيابي کردن آغاز صادرات ريلي به کشورهاي منطقه گفت: با توجه به اينکه تکميل و بهسازي زيرساخت‌ها در ديگر کشورها آغاز شده فرصت مناسبي براي صادرات محصولات توليد داخل فراهم شده است. اين نماينده مجلس اضافه کرد: به طور حتم جابه جايي اين کالاها با شبکه ريلي علاوه بر سرعت بيشتر در حمل و نقل مي‌تواند ارزآوري بهتري نيز براي کشور به همراه داشته باشد. يارمحمدي گفت: صادرات ريلي از نظر قيمتي به کاهش هزينه‌هاي کشور در جابه‌جايي کالا مي‌انجامد.





اسامي‌ايرلاين‌هاي متخلف رسانه‌اي شود
عضو کميسيون عمران مجلس، رسانه‌اي کردن نام ايرلاين‌هاي متخلف و گران‌فروش را راهکاري براي ضابطه‌مند کردن آنها خواند. شهرام کوسه غراوي با انتقاد از عملکرد ايرلاين‌ها در هفته‌هاي اخير همزمان با نوسانات ارزي، گفت: متاسفانه افزايش بي‌ضابطه نرخ بليت و لغو يک طرفه آن مشکلات عديده‌اي را براي مردم رقم زده است. وي با بيان اينکه لغو يک طرفه بليت هواپيما آن هم در پروازهاي چارتري شائبه احتکار از سوي ايرلاين‌ها را در ذهن ايجاد مي‌کند، افزود: دولت به ويژه سازمان هواپيمايي بايد در مقابل اين نوع تخلفات ايرلاين‌ها بايستد زيرا با ادامه اين رويه، حمل و نقل هوايي تنها در خدمت اقشار متول جامعه قرار خواهد گرفت.
پيشنهاد گراني بنزين براي
کاهش تلفات جاده‌اي
معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينکه اگر دولت نمي‌تواند بودجه 280 هزار ميليارد توماني براي اجراي برنامه‌هاي کاهش تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي را تامين کند،‌ نبايد انتظار تحقق سياست‌هاي وزارت راه براي جلوگيري از افزايش کشته‌هاي تصادفات را داشته باشد،‌ گفت: پيشنهاد ما اين است که دولت اعتبارات لازم را از محل افزايش نرخ بنزين تامين کند. مهرداد تقي‌زاده در گفتگو با ايلنا با اشاره به تهيه نقشه راه براي کاهش تعداد تلفات ناشي از سوانح جاده‌اي، اظهار داشت: پيش بيني توقف روند نزولي تعداد کشته‌هاي ناشي از سوانح جاده‌اي وجود داشت اما سال گذشته و امسال شاهد افزايش تعداد تلفات بوده‌ايم به طوري که سال گذشته 1.5 درصد و امسال تا کنون 5 درصد نسبت به مدت مشابه دوره‌هاي قبل به ميزان تعداد کشته‌ها اضافه شده است. وي افزود: براي کاهش تعداد تلفات سوانح جاده‌اي از 16 هزار کشته به 9 هزار کشته در 10 سال،‌ برنامه‌هايي تدوين کرده‌ايم که تحقق آن به اعتبارات 280 هزار ميليارد توماني نياز دارد.
مسير اهواز- مسجدسليمان
30 کيلومتر کوتاه‌تر مي‌شود
مديرکل راه و شهرسازي خوزستان با اشاره به آغاز عمليات اجرايي جاده ميانبر مسجدسليمان گفت: با احداث اين جاده چهارخطه علاوه بر ارتقا سطح ايمني، شاهد کاهش 30 کيلومتري مسير اهواز به سمت مسجد سليمان خواهيم بود. عباس پورسلان در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: جاده ميان‌بر مسجد سليمان با مشکلات فراواني در زمينه‌هاي مختلف از جمله مسايل زيست محيطي مواجه بود.. وي افزود: در اين زمينه به منظور رفاه هم استاني‌هاي عزيز تلاش‌ها و هماهنگي‌هاي فراواني انجام گرفت تا امروز شاهد کلنگ زني جاده ميانبر مسجد سليمان باشيم.. مديرکل راه و شهرسازي خوزستان تصريح کرد: طول کل جاده ميانبر مسجدسليمان 30 کيلومتر است و در قطعه اول کار در 11 کيلومتر ابتدايي آن با اعتبار 38 ميليارد تومان انجام مي‌شود. مديرکل راه و شهرسازي خوزستان گفت: با احداث اين جاده چهارخطه علاوه بر ارتقاي سطح ايمني، شاهد کاهش 30 کيلومتري مسير اهواز به سمت مسجد سليمان خواهيم بود.
ابلاغ شيوه‌نامه تشکيل و اداره
مجمع عمومي‌نظام مهندسي
وزير راه و شهرسازي شيوه‌نامه نحوه تشکيل و اداره مجمع عمومي‌نظام مهندسي ساختمان استان‌ها را ابلاغ کرد. به گزارش گروه تسنيم، عباس آخوندي در نامه‌اي به رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان، شيوه‌نامه نحوه تشکيل و اداره مجمع عمومي‌سازمان نظام مهندسي ساختمان استان را ابلاغ کرد. متن اين ابلاغيه به شرح زير است: «در اجراي تبصره 3 ماده 52 آئين‌نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان اصلاحي 1394 و نظر به پيشنهاد آن شورا منبعث از تفويض اختيار هيات عمومي‌نظام مهندسي ساختمان، به پيوست «شيوه‌نامه نحوه تشکيل و اداره مجمع عمومي‌سازمان نظام مهندسي ساختمان استان» جهت ابلاغ به کليه سازمان‌هاي نظام مهندسي ساختمان استان‌ها براي اجرا و رعايت آن ارسال مي‌گردد.
آخرين گزارش مرکز آمار از تورم بخش مسکن نشان مي‌دهد
گروه راه و مسکن- مهناز یادگاری: قيمت مسکن 37 درصد افزايش پيدا کرده، همچنين نرخ اجاره بها نيز شاهد رشد 26 درصدي بوده است. اين آمار خلاصه آخرين گزارش مرکز آمار از وضعيت بازار مسکن در کشور است. از ابتداي سال جاري قيمت مسکن و اجاره بها در کشور افزايش پيدا کرده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که گراني نرخ مسکن از ماه‌هاي پاياني سال گذشته شروع شده و در سال جاري اوج گرفته است. افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي گذشته در حالي اتفاق افتاده که گزارش‌هاي مختلف نشان دهنده رکود در معاملات اين بازار است.
در مورد اجاره بها اما شرايط فرق مي‌کند. سال‌هاست که خردادماه و تمام فصل تابستان به عنوان فصل اساس‌کشي و رونق اجاره شناخته مي‌شود. به اين ترتيب با افزايش تقاضا براي اجاره مسکن در بازار طبيعي به نظر مي‌رسد که شاهد افزايش قيمت‌ها در اين بازار باشيم. با اين حال مساله‌اي که عجيب به نظر مي‌رسد ميزان رشد قيمت‌ها در بازار اجاره بهاست. اگر طي سال‌هاي گذشته نرخ اجاره‌بها منازل مسکوني به‌طور متوسط 10 تا 20 درصد افزايش قيمت را تجربه مي‌کرد، اين شرايط براي سال‌جاري تا اندازه زيادي تفاوت کرده است. آنطور که رسانه‌ها در هفته‌هاي ابتدايي تابستان و همزمان با رونق گرفتن بازار اجاره مسکن گزارش داده بودند، امسال افزايش نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر متفاوت با گذشته و از 20 درصد تا بالاي 50 درصد رسيده است.
افزايش قيمت اجاره‌بها مساله‌اي بود که موجب شد تا برخي کارشناسان درباره آن هشدار داده و از آغاز مهاجرت به شهرک‌هاي اقماري و حاشيه‌هاي شهرهاي بزرگ صحبت کنند. از طرف ديگر مسئولان دولتي و نمايندگان مجلس نيز با مشاهده وضعيت نابسامان بازار مسکن و اجاره‌بها راهکارهايي را پيشنهاد دادند که هفته‌ها در مورد آن صحبت شد. نمايندگان مجلس خواستار راه‌اندازي سامانه‌اي براي کنترل قيمت‌ها و ميزان رشد قيمت در بازار مسکن شدند. از طرف ديگر عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي طرحي را براي دو ساله شدن قراردادهاي اجاره‌بها با در نظر گرفتن 10 درصد رشد مطرح کرد و براي ايجاد جذابيت در اجراي اين طرح موضوع معافيت مالياتي براي صاحبخانه‌ها را پيشنهاد داد.
از طرف ديگر کارشناسان اقتصاد مسکن مهمترين دليل رشد بي‌موقع و غيرمنطقي نرخ مسکن در بازاري که در شرايط رکود به سر مي‌برد را نگاه سرمايه‌اي به يکي از اساسي‌ترين کالاهاي مصرفي شهروندان مي‌دانند. به اين ترتيب طرح‌هايي براي مقابله با برخورد سرمايه‌اي با مسکن مورد بررسي قرار گرفته است. طي روزهاي گذشته موضوع دريافت ماليات بر عايدي از معاملات مسکن به‌عنوان يکي از راهکارهاي اصلي مطرح شده و به نظر مي‌رسد حداقل بخشي از نمايندگان مجلس براي اجراي آن با کارشناسان مسکن هم‌عقيده هستند. با تمام اين احوال نگاهي به شرايط موجود نشان مي‌دهد که هيچ نشانه‌اي از اجرايي شدن اين طرح‌ها در بازار مشاهده نمي‌شود و مساله‌اي که همچنان خود را نشان مي‌دهد رشد قيمت مسکن در بازار راکد و افزايش ميزان اجاره‌بها براي مستاجران است.
آخرين گزارش مرکز آمار از بازار مسکن
متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد وديعه‎ پرداختي براي اجاره‎ يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده در بهار ۹۷، نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٢٦.٧ درصد افزايش داشته است. براساس اعلام مرکز آمار ايران، متوسط قيمت فروش هر مترمربع زمين يا زمين ساختمان مسکوني کلنگي معامله شده در بهار ۹۷ از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران ٦١٧٥٦ هزار ريال با ميانگين مساحت ٢٥٩ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل ٣.١ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٧ درصد افزايش داشته ‌است. متوسط قيمت فروش هر مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران ٦٢٤٧٥ هزار ريال با ميانگين مساحت ٨٨ مترمربع و متوسط عمر بناي ١١ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ٦.٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٦.٩ درصد، افزايش داشته است. متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد وديعه‎ پرداختي براي اجاره‎ يک مترمربع زيربناي مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در شهر تهران ٢٩٨٣٦٧ ريال با ميانگين مساحت ٧٨ مترمربع و متوسط عمر بناي ١٤ سال بوده است که نسبت به فصل قبل ٥.٨ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٦.٧ درصد، افزايش داشته است.
گزارش تحولات مسکن در فصل بهار
آمار اوليه گزارش رسمي‌تحولات کشوري بازار مسکن در بهار ۹۷ حاکي است، حجم معاملات خريد واحدهاي مسکوني در شهرهاي کشور، خرداد امسال به ۳۷ هزار و ۸۳۶ فقره رسيد که اين ميزان در ارديبهشت ماه امسال، ۴۳ هزار و ۱۳۷ فقره معامله خريد مسکن بود که نشان دهنده افت ۱۲ درصدي حجم معاملات خريد واحدهاي مسکوني در شهرهاي کشور در خردادماه ۹۷ در مقايسه با يک ماه قبل-ارديبهشت ماه-است. اين در حالي است که ميانگين کشوري قيمت مسکن خرداد امسال در مقايسه با ارديبهشت ماه ۱۰ درصد رشد کرد که رشدي قابل توجه محسوب مي‌شود؛ يافته‌هاي «دنياي اقتصاد» براساس تحقيقات ميداني صورت گرفته از بازار مسکن ۴ کلان‌شهر تبريز، شيراز، اصفهان و مشهد نشان مي‌دهد تورم ماهانه ۱۰ درصدي بازار کشوري مسکن هم‌اکنون منجر به عقب‌نشيني متقاضيان مصرفي از بازار ملک به فاصله کمتر از يک فصل از ورود بازار مسکن اين شهرها به فاز رونق شده است. اين در حالي است که آمارها نشان مي‌دهد خرداد امسال قيمت مسکن در شهرهاي کشور در مقايسه با مدت مشابه سال قبل-خرداد ۹۶-معادل ۳۰ درصد افزايش يافت.
آخرين آمار رسمي‌در ارتباط با گزارش‌هاي فصل بهار نشان مي‌دهد که بازار کشوري مسکن درحالي با تورم ماهانه ۱۰ درصدي در خردادماه مواجه شد که تورم ماهانه مسکن شهر تهران در اين ماه ۸ درصد گزارش شد و طي ماه‌هاي اخير در هيچ زماني به سطح ۱۰ درصدي نرسيده است؛ با اين حال، آمارهاي موجود از حجم معاملات خريد مسکن در شهر تهران و بازار مسکن کشور نشان مي‌دهد نبض خريد وفروش مسکن در کشور در مقايسه با پايتخت ضربان بيشتري دارد؛ به اين معنا که اگرچه حجم معاملات خريد مسکن در شهرهاي کشور خرداد امسال در مقايسه با ارديبهشت ۱۲ درصد کاهش يافت، اما اين ميزان کاهش در پايتخت معادل ۲۱ درصد بوده است. حجم معاملات خريد مسکن در کشور خرداد امسال در مقايسه با خرداد سال گذشته ۲۳ درصد افزايش يافت. اما در شهر تهران حجم معاملات خريد آپارتمان در همين بازه زماني با افت ۳ درصدي روبه‌رو شد.
تهران ششمين شهر پراسترس جهان شد
گروه اجتماعي: استرس تبديل به بخشي از فرهنگ زندگي ايراني‌ها شده است. از سال‌ها قبل روانپزشکان درباره اين موضوع هشدار داده‌اند. مدت‌هاست که مسئولان مختلف در صحبت‌هاي خود از وجود و افزايش بيماري‌هاي رواني در ميان شهروندان صحبت مي‌کنند. افزايش خشونت، رشد آمار طلاق و پايين آمدن آستانه تحمل و صبر شايد مهمترين موضوعات مرتبط با مساله استرس باشند که ايراني‌ها هر روز با آن درگير هستند. در همين حال يک مسؤل بخش نوروسايکوتراپي کشور با تشريح اينکه براساس شاخص‌هاي جهاني در جديدترين آمارها، تهران ششمين شهر پراسترس جهان گزارش شده است، گفت: استرس آنقدر اهميت دارد که از ۹۵درصد عوامل بيماري‌ها استرس از مهمترين عوامل است. به گزارش تسنيم، پويا پاک‌نژاد با اشاره به اينکه براساس مطالعات داخلي در حوزه روانشناسي؛ 87 درصد مردم تهران تجربه يک استرس حاد را در طول سال داشته‌اند، گفت: براساس شاخص‌هاي جهاني در جديدترين آمارها، تهران ششمين شهر پراسترس جهان گزارش شده است. وي گفت: در آمريکا هر نوع استرسي تعريف مي‌شود زيان‌هاي اقتصادي را نيز بررسي مي‌کنند ولي در ايران چنين برآورد علمي‌نمي‌شود ولي مشخص است ايران از نظر استرس هزينه‌ها و زيان‌هاي زيادي متقبل مي‌شود. مسؤل بخش نوروسايکوتراپي يک کلينيک درد تصريح کرد: استرس آنقدر اهميت دارد که از 95 درصد عوامل بيماري‌ها استرس از مهمترين عوامل است. از طرف ديگر عضو کميسيون بهداشت مجلس، با بيان اينکه ۲۰۰ نوع بيماري رواني وجود دارد يادآور شد که در آينده اين بيماري‌ها در رده اول بيماري‌هايي که هزينه سنگيني را بر دوش دولت‌ها تحميل مي‌کند، تبديل خواهند شد. بشير خالقي در گفتگو با خانه ملت، در مورد نتايج تحقيقات انجام شده بين سال‌هاي 1999 تا 2015 که نشان مي‌دهد ايرانيان از وضعيت نامساعد روحي رنج مي‌برند تاجاييکه 30 درصد شش استان لرستان، همدان، ايلام، اصفهان، تهران و کردستان به اختلالات جدي رواني مبتلا شده‌اند، گفت: هم‌اکنون 200 نوع بيماري رواني وجود دارد که از افسردگي ساده تا نوع شديد آن که به خودکشي منجر مي‌شود و ساير بيماري‌هاي رواني اعم از اسکيزوفرني را در برمي‌گيرد و در کل دنيا هم شناخته شده است. اين نماينده مجلس در بيان عوامل ايجادکننده بيماري‌هاي رواني در سطح جامعه تصريح کرد: برخي از اين بيماري‌ها ارثي هستند، تعدادي از آنها هم ناشي از عوامل محيطي و مشکلاتي که در زندگي اتفاق مي‌افتد، ايجاد مي‌شوند، کما اينکه برخي جوانان و خانواده‌هايشان از موضوعاتي همچون نتيجه کنکور هم آسيب روحي مي‌بينند.
خالقي اظهار کرد: بيماري‌هاي روحي-رواني طيف گسترده‌اي را در برمي‌گيرند و ابتلا به اين نوع بيماري‌ها به معناي علاج‌ناپذير بودن يا خطرناک بودن نيست، کما اينکه فردي که به افسردگي ساده هم مبتلا باشد در اين نوع تحقيقات که نتايج درستي هم داشته‌اند، تقسيم‌بندي مي‌شوند، اما الزاما فرد نبايد براي درمان آن داروهاي متعددي مصرف کرده يا در بيمارستان بستري شود. وي يادآور شد: تجمل‌گرايي، افزايش انتظارات و بروز مشکلاتي همچون بيکاري و ناکامي‌در ازدواج که نسبت به سه دهه گذشته افزايش چشمگيري داشته است باعث افزايش تعداد مبتلايان به بيماري‌هاي روحي-رواني شده است، ضمن اينکه اين معضل منحصرا مربوط به ايران نيست و بسياري از کشورها در عصر توسعه تکنولوژي به اين معضل گرفتار شده‌اند.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به وجود شيرابه‌هاي فاضلاب در تمام رودخانه‌هاي شمال کشور از اخطارهاي متعدد اين سازمان به وزارت کشور و فرمانداري‌ها براي عدم مديريت پسماند خبر داد. مسعود تجريشي در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه شهرهاي کوچک و روستاها تمايل دارند، خود به تنهايي مديريت پسماند را برعهده بگيرند، گفت: براساس قانون سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور موظف هستند، مکان‌هايي را در کل کشور شناسايي کرده و در آن مکان‌ها پسماندهايي که توسط شهرک‌ها و روستاها توليد مي‌شود را با هم در يک جا جمع کنند تا از اين طريق بتوانيم نظارت بهتري بر آنها داشته باشيم. وي با اشاره به تخصيص منابع مالي براي مديريت پسماند در کشور خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه براي عملي کردن اين قانون جلساتي را تشکيل داده است، اما مشکلي که وجود دارد اين است؛ روستاها خود مي‌خواهند محل دفن را شناسايي کرده و کار را انجام دهند، در حالي که اگر قرار باشد، هر شهر يا روستا به تنهايي اقدام به دفن پسماند کند، هم به هزينه بالا نياز داريم و هم نمي‌توان استانداردها را رعايت کرد، از همين رو قانون، تجميع پسماند را براي شهرهاي کوچک و روستاها در نظر گرفته است تا همه آنها در يک جا به صورت مهندسي دفن شوند. تجريشي درخصوص وضعيت پسماندها در شمال کشور گفت: متاسفانه در شمال کشور نه تنها با مشکل شناسايي مکان براي جمع‌آوري پسماند مواجه هستيم، بلکه بلااستثنا مي‌توانيم در تمام رودخانه‌ها شيرابه‌هاي فاضلاب را ببينيم و اگر يک باران ببارد، رودخانه‌ها به شيرابه پسماند تبديل مي‌شوند.
عضو فراکسيون زنان مجلس دهم گفت: در قالب طرح «کودک همسري» حداقل سن ازدواج براي دختران به ۱۶ سال افزايش مي‌يابد. طيبه سياوشي در گفتگو با مهر، با اشاره به تدوين طرحي با عنوان «کودک همسري» در مجلس شوراي اسلامي‌از سوي فراکسيون زنان مجلس اظهار داشت: در اين طرح حداقل سن ازدواج براي دختران ۱۶ سال و براي پسران ۱۸ سال پيش بيني شده است. وي در مورد جزئيات اين طرح افزود: در حال حاضر حداقل سن ازدواج براي دختران ۱۳ سال است و دختران زير ۱۳ سال تنها با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند اما در طرح جديد دختران بين ۱۳ تا ۱۶ سال براي ازدواج بايد حکم قانوني از دادگاه دريافت کنند. عضو فراکسيون زنان مجلس ادامه داد: در اين طرح ازدواج دختران زير ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد.
عضو هيات رييسه کميسيون اجتماعي مجلس گفت: زوجين با معضلات و مشکلات پس از طلاق هيچ آشنايي ندارند. روح‌ا... بابايي در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به وضعيت قرمز طلاق در 10 استان کشور، گفت: آمار طلاق براساس گزارشات دستگاه قضايي و اخبار واصله درسطح کشور تکان‌دهنده و وحشتناک است، متاسفانه افزايش آمار طلاق در مناطق دور دست و حاشيه‌اي کشور هم مشاهده مي‌شود؛ با توجه به پيشرفت تکنولوژي و افزايش ارتباطات مجازي افزايش طلاق دراستان‌هاي کشور روبه گسترش است. وي با اشاره به اينکه دستگاه‌هاي مرتبط با آسيب‌هاي اجتماعي بايد براي کاهش آمار طلاق فکر اساسي کنند، افزود: تمامي‌دستگاه‌هاي که فعاليت فرهنگي در کشور دارند، بايد به وظايف خود درحوزه آسيب‌هاي اجتماعي عمل کنند؛ درحال حاضر 22 دستگاه و نهاد بودجه فرهنگي دريافت مي‌کنند، اما در اين خصوص هيچ اقدامي‌انجام نداده و براي مقابله با پديده طلاق هيچ برنامه‌اي ندارند.