بهارستان
رييس کميسيون اقتصادي مجلس در نشست هم‌انديشي جهت مرتفع نمودن مشکلات، معضلات و عارضه‌هاي صنعت و معدن استان کرمان گفت: وضعيت نامطلوب اقتصادي کشور ماحصل عوامل دروني و بيروني است. محمدرضا پورابراهيمي‌ادامه داد: براساس پژوهش‌ها و بررسي‌هاي صورت گرفته بخش عمده مشکلات اقتصادي ايران به مسايل دروني آن برمي‌گردد، اما تحريم‌ها نيز بي‌اثر نيست.نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به متغيرهايي که در اقتصاد ايران موثر هستند، تصريح کرد: سهم نفت در بودجه عمومي‌کشور از عوامل موثر در اقتصاد ماست، بايد مدنظر داشت که امروز بزرگترين فرصت است که جراحي اقتصادي انجام دهيم تا وابستگي بودجه را به نفت کاهش دهيم.وي به تبيين ميزان صادرات نفت در سال‌هاي مختلف پرداخت و بيان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت سهم نفت در بودجه را به ۳۵ درصد افزايش داد که توصيه کرديم که اين درصد را کاهش دهند زيرا امروز تحريم‌هاي آمريکا برروي حوزه نفتي کشور است.پورابراهيمي‌حضور دولت در اقتصاد کشور و سهام شرکت‌هاي دولتي را از ديگر دلايل ضعف‌هاي اقتصادي کشور برشمرد و عنوان کرد: تجربيات کشورهاي توسعه يافته نشان مي‌دهد که کارايي و بهره‌وري بخش خصوصي در اقتصاد بيشتر است.
تسهیلات
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري از آغاز ثبت نام «وام ضروري» بازنشستگان از اول شهريور ماه خبر داد و گفت: وام‌هاي ضروري پنج ميليون توماني از مهرماه واگذار و توزيع مي‌شود. جمشيد تقي زاده در نشستي خبري با اصحاب رسانه با بيان اينکه با توجه به سياست‌هاي کلان ابلاغي رهبري، رئيس جمهوري پاسداشت منزلت بازنشستگان را به عنوان اصلي مهم سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داده است گفت: صندوق بازنشستگي نيز ارائه مطلوب خدمات را تا حد ممکن برنامه‌ريزي کرده است.وي به سياست خروج از بنگاه داري اشاره کرد و گفت: امسال تعدادي از شرکت‌ها از طريق بورس و فرابورس به بخش خصوصي واگذار شده و سود حاصله را در بازار پول و سرمايه گذاشتيم. تقي زاده ادامه داد: خروج از ۶۷ شرکت زيان ده و کم بازده را در اولويت کاري قرار داديم. توجه و تعيين استراتژي براي ۹ شرکت سودآور خارج از استراتژي را نيز مدنظر قرار داده و مديريت ۲۳ شرکت را به زير ۵۰ درصد سهام آورديم.مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه ثبت نام وام ضروري از اول شهريور شروع و از مهر واگذار مي‌شود اظهار کرد: تعداد وام‌ها از ۳۰۰ به ۴۰۰ هزار نفر و مبلغ آن را از ۴ به ۵ ميليون تومان رسانديم و اعتبار آن دو هزار ميليارد تومان و کارمزد آن چهار درصد است.
اقتصاد بن‌بست ندارد
جام جم آنلاين به نقل از وحيد شقاقي نوشت: در اواخر سال 92 که سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شد هدف اصلي از ابلاغ اين سياست‌ها اين بود که اقتصاد ايران بتواند اقتصادي مقاوم را طراحي و عملياتي کند؛ اقتصادي که در مقابل تکانه‌هاي داخلي و خارجي مقاوم باشد. به همين منظور نيز ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي شکل گرفت تا عملاً آمادگي اقتصاد ايران براي تکانه‌هاي داخلي و خارجي فراهم شود. رهبر انقلاب در ابلاغ همان سياست‌ها به 5 مؤلفه تاکيد داشتند که بايد در ستاد فرماندهي برنامه‌ريزي مي‌شد:
1. دانش‌بنيان نمودن اقتصاد
2. مردم‌سازي اقتصاد‌
3. عدالت‌بنيان نمودن اقتصاد
4. درون‌زا نمودن اقتصاد
5. برون‌گرايي اقتصاد
به عبارتي بنا بود اقتصاد ايران يک اقتصاد درون‌زا باشد يعني مديريت رشد اقتصاد ايران در داخل کشور باشد نه اينکه مديريت و رشد کشور را به بيرون از مرزها واگذار کنيم. متاسفانه امروز و پس از گذشت 4 سال بهترين فرصت براي اقتصاد ايران در راستاي مقاوم‌سازي اقتصاد از دست رفت و يک ستاد فرماندهي ضعيف و غيرکارآمد ايجادشده است که اين ستاد هيچ کارآيي نداشته و دوباره ما به همان مشکلات قبلي دچار هستيم. با يقين مي‌توان گفت اقتصاد ايران در شرايط امروز به هيچ وجه با بن‌بست مواجه نيست و بايد بتوانيم به نيروهاي دروني اقتصاد تکيه کنيم. برداشت من اين است که راه‌حل بخش عمده‌اي از مشکلات در داخل کشور است. چنانچه بهبود فضاي کسب‌وکار، اصلاح نظام بانکي، مديريت نقدينگي، اصلاح نظام مالياتي و.. ازجمله مواردي است که هيچ ارتباطي به مسائل خارجي ندارد. اگر مي‌خواهيم گرفتاري‌هاي اقتصادمان کاهش پيدا کند، بايد به اصلاحات ساختاري تن دهيم. معتقدم براي اقتصاد ما بن‌بستي وجود ندارد اما هرچقدر ديرتر دست به اصلاحات ساختاري بزنيم هزينه اين اصلاحات بيشتر خواهد شد. لذا بايد هزينه اين اصلاحات را داده و تن به اصلاحات ساختاري بدهيم که اصل اول براي اين کار، وجود شفافيت است.راه دور زدن تحريم‌ها نيز وجود دارد. مثلا تحريم‌هاي آبان ماه مربوط به تحريم‌هاي حوزه انرژي است که احتمالا بعد از اجراي اين تحريم‌ها حدود يک ميليون بشکه از فروش نفت ما کاهش يابد که براي مقابله با اين تحريم‌ها روس‌ها را مي‌توان تبديل به واسط فروش نفت ما کرد. ضمن اينکه به نظرم اين تحريم سبب خير بوده و باعث مي‌شود ما مجبور به حرکت در سمت درآمدهاي مالياتي شويم.
مديرعامل اتحاديه آبزي پروري خرمشهر
مزارع پرورش ماهي خرمشهر در معرض نابودي است
مديرعامل اتحاديه آبزي پروران خرمشهر برداشت آب از بالا دست رودخانه کارون را ظلم در حق مردم خوزستان دانست و گفت: 280 گونه ماهي دريايي از آب شيرين استفاده و در آن تخم ريزي، و سپس به دريا باز مي‌گردند که با منع ورود آب شيرين به دريا نسل ماهيان منقرض مي‌شود. احمد شريفات در نشست خبري در خرمشهر با غير اصولي و غير علمي‌خواندن سد سازي‌ها بر روي روخانه کارون، افزود: مانع شدن ورود آب شيرين به دريا، شور شدن آب رودخانه‌ها را در پي داشته و باعث وارد شدن استرس به ماهي و در نتيجه تلف شدن ماهيان در حوضچه‌هاي ماهي شده است. وي بيشترين تلفات ماهي را در مجتمع پرورش ماهي خرمشهر مربوط به گونه ماهيان بيگهد و فيتوفاگ بيان کرد و گفت: خوراک گونه ماهيان بيگهد و فيتوفاگ، از آب است و آب شور باعث تلف شدن آنها مي‌شود. شريفات با اشاره به کمبود آب در رودخانه کارون افزود: مسئولان مربوطه بايد به فکر رهاسازي آب از پشت سدها باشند تا بتوان از تلفات ماهيان پرورشي ناشي از شور شدن آب رودخانه کارون جلوگيري کرد. وي سهميه بندي آب را از راهکارهاي مناسب بيان کرد و گفت: با توجه به اينکه خرمشهر در آخرين نقطه رودخانه کارون قرار دارد و شرکت‌هاي کشت و صنعت نيشکر بخش زيادي از آب رودخانه را برداشت مي‌کنند، از مسئولان مربوطه تقاضا داريم در هفته 2 روز آب را براي پرورش دهندگان ماهي اختصاص دهند. وي ادامه داد:خرمشهر و آبادان معروف به 6 ميليون نفر نخل بودند، و قطب صادرات خرما در کشور بودند که به دليل کمبود آب در آينده‌اي نزديک کشاورزي و نخيلات در اين دو شهرستان از بين مي‌رود. شريفات، منع ورود آب شيرين به دريا و تالاب‌ها را کاري غير قانوني و غير شرعي خواند و اضافه کرد: استحصال نفت ناشي از خشک کردن تالاب‌ها ، موجب از بين رفتن گونه‌هاي ماهي تالاب‌ها شده و اشتغال تالاب نشين‌ها را در معرض خطر قرار داده است.
بازار عراق بهترين بازار براي صادرات ماهي پرورشي است
مديرعامل اتحاديه آبزي پروران خرمشهر گفت:پرورش دهندگان ماهي در استان بصره عراق به دليل شور شدن آب رودخانه فعاليت پرورشي ماهي خود را تعطيل کرده و هم اکنون بازار ماهي در اين استان آماده ماهيان صادراتي است. شريفات افزود: ماهي کپور تنها گونه پرورشي در استان بصره عراق بوده و به دليل بالا بودن هزينه توليد و پرورش اين گونه براي پرورش دهندگان اين استان به صرفه نيست. وي از آمادگي اتحاديه آبزي پروران خرمشهر براي راه اندازي بازارچه مرزي عرضه ماهي خبر داد و گفت: اتحاديه آبزي پروران خرمشهراين آمادگي را براي راه اندازي بازارچه عرضه روزانه ماهي و فروش آن به اتباع خارجي در مرز شلمچه دارد. شريفات، درباره ورود گردشگران عراقي به منطقه آزاد اروند نيز بيان کرد: در چند ماه گذشته با بالا رفتن قيمت کالاها در کشور، بازارهاي آبادان و خرمشهر با ورود گردشگران عراقي نسبت به ديگر شهرهاي کشور از رونق مناسبي برخوردار بود. وي همچنين گفت: بازارچه ماهي در خرمشهر خرده فروشي است و براي همين امر جوابگوي نياز مردم و گردشگران نيست بنابراين احداث بازارچه عمده فروشي ماهي در مرز شلمچه و مرکز خرمشهر ضرورت دارد.
ماهي از مرز شلمچه صادر نمي‌شود
مديرعامل اتحاديه آبزي پروران خرمشهر گفت: از پارسال تاکنون به دليل واگذاري پايانه صادراتي ماهي پرورشي از مرز شلمچه توسط منطقه آزاد اروند، محصول پرورش ماهي خرمشهر از مرز کردستان به عراق وارد مي‌شود.
شريفات افزود: اتحاديه آبزي پروران خرمشهر در مرز شلمچه براي توسعه صادرات ماهي پرورشي خرمشهر زميني را براي احداث پايانه صادراتي از سازمان منطقه آزاد اروند تقاضا کرد اما اين زمين به يک پيمانکار براي احداث کارخانه آسفالت واگذار شد و متاسفانه تاکنون اين کار عملي نشد. وي ميزان صادرات ماهي پرورشي خرمشهر را روزانه از مرز کردستان 50 تن به ارزش 150 هزار دلار بيان کرد و گفت: سالانه 60 ميليون دلار ماهي پرورشي از خرمشهر به عراق صادر مي‌شود. حوضچه‌هاي ماهي حاشيه رودخانه غرب کارون بايد ساماندهي شوند مدير عامل اتحاديه آبزي پروران خرمشهر با بيان اينکه حوضچه‌هاي پرورش ماهي حاشيه غرب کارون بايد ساماندهي شوند، گفت: صدور مجوز فعاليت براي حوضچه‌هاي ماهي که حريم رودخانه کارون را رعايت کرده اند، علاوه بر ايجاد اشتغال پايدار از مهاجرت روستاييان به شهر جلوگيري مي‌کند.شريفات افزود: با ساماندهي حوضچه‌هاي ماهي و حفظ اشتغال موجود ، ديگر نيازي به توسعه سايت‌هاي پرورش ماهي نيست.
وي بيان کرد: افرادي که زمين‌هاي کشاورزي بيش از 10 هکتاري دارند اين حق را دارند که زمين خود را در زمينه پرورش ماهي و يا کشاورزي احيا کنند و در اين زمينه دولت بايد مجوز لازم را براي فعاليت کشاورزان بدهد.
مجتمع پرورش ماهي شهيد احديان خرمشهر هنوز تکميل نشده است
وي در اين نشست خبري بيان کرد: پروژه‌هاي زيرساختي مجتمع پرورش ماهي شهيداحمديان خرمشهر پس از 2دهه هنوز تکميل نشده، و به 200 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد. وي افزود: ايستگاه‌هاي پمپاژ و زهکش گام نخست اين مجتمع خراب شده و کانال‌هاي آبرساني هنوز خاکي و جاده‌ها نيز به آسفالت نياز دارند. شريفات گفت: برق رساني، احداث جاده دسترسي ، ايستگاه‌هاي دفع پساب و لايروبي ايستگاه پمپاژ از نيازهاي زيرساختي گام دوم مجتمع پرورش ماهي شهيد احمديان است. وي افزود: احداث و توسعه گام سوم مجتمع پرورش ماهي شهيد احمديان غير اصولي است و بايد ابتدا مشکل حق آبه و زيرساختي گام يک و دو اين مجتمع را برطرف کرد و پس از آن به فکر توسعه افتاد.