وزير کشور از گره خوردن اقتصاد با امنيت خبرداد؛
وزير کشور با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند تنش‌هاي اجتماعي، نارضايتي و اعتراض‌ها را به ناامني تبديل کند گفت: ملت ايران هميشه امنيت را به عنوان يک اصل در اين کشور مي‌داند و به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد تا امنيت دچار خدشه شود.
وزير کشور با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند تنش‌هاي اجتماعي، نارضايتي و اعتراض‌ها را به ناامني تبديل کند گفت: ملت ايران هميشه امنيت را به عنوان يک اصل در اين کشور مي‌داند و به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد تا امنيت دچار خدشه شود. به گزارش ايرنا، عبدالرضا رحماني فضلي در نشست بررسي مسائل اقتصادي اصفهان با محوريت اقتصاد مقاومتي با بيان اينکه آمريکا هيچ وقت با ما وارد جنگ نظامي‌نمي‌شود افزود: آمريکا هيچ وقت در زمينه ايدئولوژي و مکتب با ما وارد بحث نمي‌شود اما اقتصاد را پاشنه آشيل ما کرده و بعد از 40 سال هنوز هم از نفت ضربه مي‌خوريم. وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در زمينه اينکه مهمترين مسئله در زمينه اقتصادي رهايي از وابستگي به نفت و خام فروشي است افزود: توجه به رهايي از نفت مستلزم توجه به ظرفيت‌ها، امکانات و نيروهاي داخلي است. وي همچنين گفت: 74 تا 80 درصد مردم در نظرسنجي که انجام شده از عملکرد دستگاه‌هاي امنيتي، نظامي‌و انتظامي‌کشور اعلام رضايت داشته‌اند . وزير کشور در ادامه با تاکيد بر اينکه تمامي‌مشکلات ارزي و اقتصادي امروز کشور ناشي از عملکرد دولت نيست گفت: تحويل ، تشخيص، تخصيص، مصرف و نظارت از مراحل مربوط به ارز است که اين مراحل بدرستي انجام نمي‌شود. رحماني فضلي افزود: امروز امنيت کشور با اقتصاد گره خورده و هيچ فاصله‌اي در اين ميان وجود ندارد و آسيب‌هاي اجتماعي و مسائل اقتصادي در صورت عدم درمان به نا امني منجر خواهد شد. وي با بيان اينکه بايد با تفويض اختيار به مناطق و استان‌ها بر مشکلات غلبه کنيم گفت: هيچ کشور توسعه يافته‌اي با نظام متمرکز وجود ندارد در حالي که در کشور ما 174 مورد اختيار به استانها داده شده اما حدود يکهزار اختيار هنوز باقيمانده که تصميم‌گيري در مورد آنها در مرکز انجام مي‌شود. وزير کشور گفت: 70 درصد مسائل و مشکلات موجود در استانها با ارائه اختيارات به آنها قابل حل است. رحماني فضلي افزود: استان اصفهان با توجه به منابع و درآمدها، قدرت اداره خود را دارد و نه تنها مي‌تواند خودش را اداره کند بلکه مي‌تواند به عنوان معين 2 استان ديگر نيز عمل کند. وي افزود: همه استانهاي کشور از اين ويژگي و توانايي برخوردارند و بايد تلاش کنيم تا از اين نظام اداري خلاص شويم و نظام بودجه ريزي و برنامه ريزي کشور را به سمت استفاده از مردم پيش ببريم. وزير کشور همچنين خشکسالي و کمبود آب را يکي از معضلات اساسي کشور عنوان کرد و افزود : جلسه‌هاي تخصصي بسياري براي رفع مشکل آب کشاورزي استان اصفهان در شوراي عالي آب و شوراي تامين کشور برگزار شده و با توجه به وضعيت‌هاي جوي به راه حل‌هاي مناسبي خواهيم رسيد. وزير کشور با بيان اينکه اين به معني ناديده گرفتن مشکلات کشاورزان نيست افزود: کشاورزان در پيگيري مسائل و خواسته‌هاي خود محق هستند و ما هم به عنوان مسئول بايد در رسيدن به راه حل‌ها و انجام اقدامات و کارهاي لازم تسريع کنيم. رحماني فضلي همچنين کشور را متشکل از نظام‌هاي مختلف دانست و گفت: انقلاب اسلامي‌در زمينه نظام سياسي و امنيتي و دفاعي کارها و اقدامات خوبي انجام داده است اما ساختار و پايه اصلي ساير نظام‌ها اجازه انجام اصلاحات اساسي را به ما نمي‌دهد. وزير کشور افزود: عدم توازن در ساير نظام‌ها نداريم اما فقط اصلاحات و تغييرات جزئي انجام شده که با نيت خوب بوده اما ساختار موجود اجازه اصلاحات اساسي جراحي بزرگ را به ما نمي‌دهد.
تجارت تبعات اقتصاد دستوری را بررسی کرد؛
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از نمايش عمومي‌اندازه گيري تشعشعات امواج به صورت آنلاين در سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خبر داد و گفت: در مورد پارازيت نه بايد بزرگنمايي صورت گيرد و نه بايد به راحتي از کنار آن عبور کرد چراکه همه ما در برابر حفظ سلامت مردم مسووليم. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مرکز روابط عمومي‌و‌اطلاع رساني وزارت ارتباطات و ‌فناوري اطلاعات، محمدجواد آذري جهرمي‌وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در دومين روز‌ از سفرش به استان بوشهر در شوراي اداري شهرستان گناوه با بيان اينکه با دريافت گزارشاتي درباره وجود حد غيرمجازي از امواج، سازمان تنظيم مقررات به استان بوشهر و‌ شهرستان گناوه آمد و به صورت ميداني اندازه گيري کرد و اندازه گيري‌ها براي سازمان انرژي اتمي‌ارسال شده و منتظر اعلام نتايج آن از سوي اين سازمان هستيم. وي گفت: بنا داريم ميزان تشعشعات امواج را در صورت امکان از هفته دولت به صورت آنلاين در سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به تفکيک هر شهر منتشر کنيم. آذري جهرمي‌با تاکيد بر اهميت وضعيت سلامت مردم اظهار کرد: البته در مورد پارازيت نه بايد بزرگنمايي صورت گيرد و نه بايد به راحتي از کنار آن عبور کرد چراکه مسوولان کشور نسبت به حفظ سلامت مردم مسووليت دارند.
وزير جوان کابينه دوازدهم با بيان اينکه فکر نمي‌کنم پارازيت بر وضعيت آنتن دهي موبايل اثرگذار باشد، تصريح کرد: اين موضوع ناشي از فضاي رواني ايجاد شده است چراکه در اين مورد شفاف سازي صورت نمي‌گيرد و پاسخ دهي نمي‌شود بنابراين در چنين شرايطي هر چيزي را به آن نسبت مي‌دهند ولي بايد توجه داشت که موضوع سلامت مردم اهميت دارد.
بر اساس اين گزارش، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، امروز در دومين روز از سفر به استان بوشهر از سه شهرستان ديلم، گناوه و دشتستان ديدن و در شوراي اداري اين شهرستان‌ها شرکت کرد.
وی همچنین در بخش طرح رجستری گوشی همراه گفت:: با اجراي طرح رجستري، قاچاق گوشي تلفن همراه در کشور به صفر رسيده است.
محمد جواد آذري افزود: اين طرح با همه دشواري‌ها به صورت 100 درصد اجرا و استقرار آن در کشور ادامه دارد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به شاخص رشد در توليد داخلي در بخش گوشي تلفن همراه اضافه کرد: اجراي طرح رجستري باعث رونق توليد داخلي و زمينه‌اي براي ورود شرکت‌هاي خارجي براي سرمايه گذاري درايران براي داشتن توليد مشترک فراهم شده است.
آذري جهرمي‌تاکيد کرد: امروز طرح رجستري در مسير موفقيت قرار گرفته و با چالش بزرگ روبرو نيست.
تجارت تبعات اقتصاد دستوری را بررسی کرد؛
گروه اقتصادکلان: انگار قصه‌هاي تکراري در اقتصاد ايران تمامي‌ندارند؛ قصه‌هايي که هربار به يک شيوه و با يک ساختار اما با مديران متفاوت از آرشيو بيرون مي‌آيند و اجرا مي‌شوند. قصه نرخ سود بانکي نيز از اين موضوع مستنثني نيست. هنوز يک سال از کاهش نرخ سود بانکي سپري نشده که حالا خبرها از افزايش آن در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. کارشناسان اقتصادي معتقدند در خلاء يک برنامه‌ريزي منسجم و وجود مافيا در اقتصاد اين قصه‌هاي تکراري امري بديهي است.
علت مخالفت کارشناسان با تغييرات نرخ سود
اين کارشناسان در هنگام اجراي البته ناقص کاهش نرخ سود بانکي در شهريور ماه با آن به مخالفت پرداخته و عملياتي کردن دستورالعمل را پرکردن قلک بانک‌هاي خصوصي اعلام کردند؛ نه رونق توليد. حالا آنها نيز افزايش نرخ سود بانکي را عاملي مخرب براي توليد نيم‌بند اقتصاد دانسته و آن را ضربه آخر بر پيکر نحيف بنگاه‌هاي خرد اعلام کرده‌اند. اگر چه برخي اين اقدام را اگر اجرايي شود و زمزمه‌ها نيز بر عملياتي کردن آن است، در راستاي بازگرداندن ثبات به بازار ارز توصيف کرده‌اند. اينکه نرخ سود بانکي و تورم دو شاخصي است که به يکديگر مرتبط هستند، بنابراين بايد سودبانکي متناسب با رونق اقتصاد عددي در حدود نرخ تورم باشد تا اين‌که اقتصادي سالم شکل گرفته و رونق ايجاد شود. اما کارشناسان اقتصادي معتقدند اجراي تغييرات در نرخ سود بانکي مستلزم ايجاد بستر لازم در اين باره است که هر دو تغيير در راستاي رونق توليد و افزايش فرصت‌هاي شغلي شود. مسئله‌اي که هيچگاه از سوي دولت‌ها اجرا نشد و هنوز هم اين روش مسير بيراهه بودن خود را طي مي‎کند.
نبود تناسب در تغييرات نرخ سود با توليد
افزايش نرخ سود بانکي همراه با دست نخوردن سود تسهيلات که در هنگام کاهش نرخ سود بانکي هيچ تغييري نکرد، همچنان نيز معضل اساسي در اين‌باره است؛ به عبارتي اين امر موجب مي‌شود که بنگاه‌هاي اقتصادي توان دريافت تسهيلات را نداشته باشند. از طرفي به دليل عدم ساختار مناسب نظام بانکي و وضعيت اقتصادي نامناسب، بانک‌ها در آينده نمي‌توانند به تعهداتشان پايبند شوند و همين امر ورشکستگي بانک‌ها را افزايش مي‌دهد.
مرتضي عزتي، کارشناس اقتصادي گفته است: با اين وضعيت اقتصادي اگر نرخ سود بانکي افزايش يابد بانک‌ها نمي‌توانند با نرخ سود بالاتر تسهيلات خوبي پرداخت کنند و مشتري‌هاي مناسبي براي گرفتن تسهيلات وجود ندارد.
مسئله‌اي که در هنگام کاهش نرخ سود سپرده در شهريور ماه گذشته رعايت نشد، بطوري که در اجرا مشخص شد که نقدينگي نه تنها به سمت توليد نرفت بلکه خود مانعي براي توليد شد. همان هنگام طهماسب مظاهري، رئيس اسبق بانک مرکزي گفته بود: کاهش سود سپرده‌ها تنها کافي نيست، بلکه لازم است مسئولان با استفاده از کاهش نرخ سود تسهيلات به سمت خواسته اصلي که همان رونق توليد است حرکت کنند.
به همين دليل است که مرتضي عزتي، کارشناس اقتصادي، با بيان اينکه مشکل اساسي اقتصاد کشور ما مشکلات ساختاري است، به تجارت نيوز گفته است: سياست‌هاي کلي اقتصاد کشور ضد سرمايه‌گذاري توليدي و فعاليت‌هاي پايدار اقتصادي بوده است.
مشکل اصلي، ساختار نامناسب نظام بانکي
برخي پژوهش‌هاي انجام گرفته نشان مي‌دهد٬ در سال‌هاي گذشته بخش کمي‌از تسهيلات بانکي به بخش خصوصي و واحد‌هاي کوچک اقتصادي پرداخت شده است و سهم بزرگي از وام‌هاي بانکي به شرکت‌هاي بزرگ تعلق گرفته که به‌طور عمده دولتي و يا شبه‌دولتي هستند. اين موضوع باعث ايجاد اين نگراني شده که تسهيلات باز هم به نفع بنگاه‌هاي بزرگ دولتي تمام و دوباره بخش بزرگي از تسهيلات به آنها پرداخت مي‌شود. يک کارشناس مسائل اقتصادي در اين باره گفته است: برخي مديران بانکي نيز در مورد احتمال افزايش نرخ سود معتقدند که اگر قرار باشد نرخ سود سپرده افزايش يابد، بايد بار ديگر نرخ سود تسهيلات نيز به دنبال آن رشد کند که اين موضوع به طور حتم مورد قبول فعالان اقتصادي قرار نخواهد گرفت؛ بنابراين دست زدن به نرخ سود در شرايط فعلي نه تنها نمي‌تواند موجب ترميم فضاي موجود شود، بلکه بانک‌ها را در وضعيتي نامناسب قرار مي‌دهد. غلامحسين طاهري به باشگاه خبرنگاران گفته است: تجربيات گذشته نشان مي‌دهد افزايش نرخ سود بانکي تير خلاص به توليد ملي است و سبب مي‌شود کل بازار‌هاي داخلي دچار چالشي جدي شوند و هيچ کدام از فعاليت‌هاي اقتصادي نرخ توجيه مالي مناسب نداشته باشند. به گفته طاهري، وضعيت توليد باتوجه به بي‎ثباتي در بازار ارز و طلا در روز‌هاي آينده دچار اخلالي جدي مي‌شود . به گفته طاهري، سونامي‌نقدينگي سرگردان مشکل اصلي دولت است. بحران ارزي و بحران بانکي در ايران ناشي از گذار اقتصاد اين کشور از توليد به تجارت و دلالي است. از اين رو اين مشکل با تصميم شتاب زده بانک مرکزي حل نمي‌شود. سياستگذاران پولي جمهوري اسلامي‌به جاي تصويب مقررات متنوع که باعث کاهش اعتماد عمومي‌به سياست‌هاي بانکي مي‌شود، به مشکلات اساسي نظام بانکي بپردازند.
نبود تعيين نرخ سود براساس معيارهاي حقيقي
صاحبنظران اقتصادي معتقدند دولت و مسئولان بانک مرکزي به جاي تدوين اين نوع سياستهاي بخشي و مقطعي، موضوع نحوه تعيين سود بانکي را مشخص کنند، به عبارتي آنها معتقدند که نرخ سود بانکي بايد با معيارهاي بخش حقيقي تعيين شود.
فرشاد مؤمني، اقتصاددان نيز در اين باره گفته است: مديران بانک مرکزي، ، بايد يک‌بار به اين سؤال پاسخ دهند که از منظر دين اسلام، سود بانکي بايد توسط مقام پولي مشخص يا با معيارهاي بخش حقيقي تعيين شود. اگر مورد دوم درست است، به‌جاي سخنراني‌ها، يک‌بار گزارشي درباره بخش حقيقي منتشر کنند تا مشخص شود که بر اين اساس، نرخ سود چقدر بايد باشد و چه شکافي با توجه به شرايط کنوني بين نرخ سودي که هست و نرخي که بايد باشد، وجود دارد. اگر اصلاح صورت نگيرد، تغيير نرخ سود مي‌تواند يک موج تازه رانت‌خواري و فساد به‌وجود ‌آورد. اگر اين هوشمندي نزد مديران بانکي وجود داشته باشد، متوجه مي‌شوند تلاطم بازار ارزي و سکه و مستغلات در چندسال گذشته ريشه در تمايلات رانت‌جويانه و ضدتوسعه‌اي بانک‌هاي خصوصي و مؤسسات مالي غيررسمي‌داشته است و تا زماني که نظارت درست اعمال نشود، احتمال بروز آشفتگي و فساد وجود دارد.
راهکار مطلوب
مرتضي عزتي، کارشناس اقتصادي، گفته است: بهترين راه اين است که وجوه سپرده‌ها و تسهيلات به بازار سپرده شود و اجازه دهند بازار نرخ آن را تعيين کند. اگر بازار نتوانست خوب عمل کند به تناسب شرايط و موقعيت دولت مي‌تواند تنها در حد سياست‌گذاري دخالت‌هايي داشته باشد. اين دخالت‌ها مي‌تواند از طريق تغيير نرخ ذخيره قانوني بانک‌ها يا نرخ تنزيل مجدد و مشابه اين‌ها صورت بگيرد. در حال حاضر مشکل اقتصاد کشور ما در حد تغيير نرخ سود بانکي نيست و مشکلات اساسي‌تري وجود دارد. تغيير نرخ سود بانکي و حتي تغيير سياست‌ها در نرخ تنزيل و مشابه اينها تغييرات اساسي قابل توجهي را نمي‌تواند در اقتصاد ايجاد کند؛ تنها التيام کوتاه مدتي را در اقتصادي ايجاد مي‌کند.
توجه به بخش‌هاي بنيادي
بايد به بخش‌هاي بنيادي و اساسي اقتصاد پرداخته شود تا سرمايه‌گذار داخلي و خارجي بتوانند به راحتي و بدون دخالت ديگران سرمايه‌گذاري کنند. اگر اين مراحل به خوبي طي شود مشکل اشتغال، توليد، رفاه، وضعيت بازارهاي مالي و وضعيت بازار سرمايه حل مي‌شود. اگر مسئولان رده بالا بخواهند (که نمي‌خواهند) اقدامات جدي در جهت رفع مشکلات صورت بگيرد، کمتر از يکسال لازم است که سياست‌هاي مورد نياز تصويب شود، بعد از آن مي‌توان پيش بيني کرد که دوران رونق اقتصادي شروع مي‌شود؛ اما بهبود وضعيت اقتصادي در راس اولويت‌هاي مسئولان قرار ندارد.
وزیر صنعت هم حریف دلالان نشد
گروه صنعت، معدن و تجارت: بررسي وضعيت بازار نشان مي‌دهد که با توجه به مسائل مختلفي که در ارتباط با قيمت محصولات پتروشيمي‌به وجود آمده، نوسان قيمت ارز موجب شده تا توليدکنندگاني که به مواد اوليه بطري به عنوان مبناي کار خود نياز دارند، با مشکلات عديده‌اي روبرو شوند که کمبود و گراني ماحصل آن است. مدتي قبل بود که وزير صنعت، معدن و تجارت براي جلوگيري از افزايش قيمت پلاستيک و تأثير دو چندان آن بر محصولات مختلف همچون مواد غذايي، دستور جلوگيري از صادرات مواد پتروشيمي‌را داد که بنابر اظهارات رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون، به دليل حضور دلالان، اين تصميم افت قيمت مواد پلاستيکي را به همراه نداشته است. با نوسانات نرخ ارز، صادرات محصولات پتروشيمي‌به ويژه مواد اوليه محصولات پلاستيکي که حجم قابل توجهي از توليدات داخلي ارتباط تنگاتنگي با آن دارد، رشد و برخي از پتروشيمي‌ها را وسوسه کرد تا حجم بسيار زيادي از توليدات خود را به جاده صادرات بسپارند. اين اتفاق در حالي رخ داد که برخي از کارشناسان بر اين عقيده‌اند که دولت از اين اتفاق خرسند شده، زيرا در شرايطي که دلار در بازار بسيار کم است، دلارهاي پتروشيمي‌تا حدودي از نياز بازار را پوشش مي‌دهد. صادرات مواد اوليه توليد ظروف پلاستيکي مواد غذايي آن‌قدر افزايش يافت که در مقاطعي برخي از مواد غذايي همچون آب معدني در توزيع با مشکل مواجه شدند و افزايش قيمت مواد خوراکي را به همراه داشت. با اين اتفاقات، وزير صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا از صادرات مواد پتروشيمي‌جلوگيري شود تا در ابتداي امر نياز بازار داخلي رفع شود و بعد از آن‌که تعادل به بازار بازگشت، محصولات راه صادرات را در پيش بگيرند. در اين رابطه سيدرحيم مقيمي، رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون، به ايسنا گفت: دستور وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر ممنوعيت صادرات محصولات پتروشيمي‌در حال حاضر آنطور که بايد عملي نشده و حواشي اين دستور شرايط را به جايي رسانده که وضعيت بازار پلاستيک و دسترسي به مواد اوليه سخت‌تر از قبل شده است. وي ادامه داد: پيش بيني مي‌شود که شرايط بازار مواد پلاستيک نسبت به گذشته بدتر شود، زيرا شايعات و حضور دلالان به حدي است که شرايط سختي را براي پتروشيمي‌ها ايجاد کرده و اين شرايط به بازار منتقل خواهد شد. مقيمي‌خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط سخت بازار و عدم دسترسي آسان به مواد اوليه، شرکت‌هاي توليدي محصولات پلاستيکي به سمت ورشکستگي سوق پيدا کرده‌اند و ميزان بيکاري در اين صنف و صنعت افزايش يافته است. رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون يادآور شد: در حالي که اقدام وزير صنعت، معدن و تجارت مناسب ارزيابي مي‌شود، اما شرايط توزيع به گونه‌اي است که مواد اوليه توسط دلالان خريداري مي‌شود؛ در حالي‌که شرايط توزيع بايد به گونه‌اي باشد که مواد اوليه قابل رهگيري باشد و مشخص شود که مواد اوليه در کدام کارخانه‌ها مصرف شده است. وي افزود: برخي شرکت‌ها که حتي کارخانه‌اي براي توليد ندارند، تنها با تکيه بر يک سوله خالي، مواد اوليه پتروشيمي‌ها را خريداري مي‌کنند و با قيمت گذاري‌هاي سرسام‌آور، مواد اوليه را در بازار به فروش مي‌رسانند يا حتي به ديگر بازارها به صورت قاچاق عرضه مي‌کنند. مقيمي‌در پاسخ به اين سؤال که آيا با ابلاغ بخشنامه اخير زير صنعت، معدن و تجارت در رابطه با عرضه محصولات پتروشيمي، قيمت مواد اوليه محصولات پلاستيکي کاهش يافته است؟ بيان کرد: قيمت مواد اوليه روند نزولي به خود نگرفته و براي تهيه مواد اوليه توليد محصولات پلاستيکي روند بسيار سختي پيش روي توليدکننده واقعي است. رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان پلاستيک و نايلون پيشنهاد داد تا قيمت مواد اوليه پلاستيک آزاد شود تا از دلال بازي و خام فروشي جلوگيري شود، زيرا مواد اوليه با قيمت بسيار ارزان به کشورهاي همسايه صادر مي‌شود و محصول نهايي با وجود آن‌که تکنولوژي توليد در داخل وجود دارد، با قيمت بيشتري وارد مي‌شود.
کارگروه رسيدگي به مسايل ايران در وزارت خارجه آمريکا تشکيل شد؛
دشمني‌هاي آمريکا با ايران تمامي‌ندارد و به تازگي نيز دراقدامي‌عجيب کارگروهي در وزارت خارجه آمريکا براي امور ايران تشکيل شده است. تصميم به تشکيل کارگروه امور ايران در وزارت خارجه آمريکا پس از آن صورت گرفته که آمريکا مصمم به تشديد فشار بر جمهوري اسلامي‌ايران شده تا به برنامه اتمي‌اش پايان دهد و از آنچه حمايت از گروه‌هاي شبه‌نظامي‌در منطقه خوانده شده، دست بردارد.در اين رابطه وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد:وزارت خارجه آمريکا کارگروهي را براي رسيدگي به مسائل ايران تشکيل داده و مشاور سياسي ارشد آمريکايي برايان هوک مسئول هدايت اين کارگروه خواهد بود.به گزارش ايسنا، مايک پومپئو در کنفرانسي مطبوعاتي گفته که هوک وظيفه هماهنگ‌سازي و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه آمريکا را در رابطه با ايران به عهده خواهد گرفت.دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، در آغاز سال جاري ميلادي ۲۰۱۸ اعلام کرد که حاضر به پايبندي به توافق اتمي‌با ايران نيست و چون ايران به کفته او، موجب ايجاد بي‌ثباتي در منطقه خاورميانه مي‌شود، بار ديگر تحريم‌هايي را عليه اين کشور مقرر مي‌کند.آمريکا گفته است که تنها در صورتي حاضر به رفع تحريم‌ها عليه ايران است که توافق اتمي‌با اين کشور شرط‌هايي سخت‌تر را برآورده سازد.به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ، در آخرين اظهارات خود با بيان اين که آمريکايي‌ها تلاش مي‌کنند يک فضاي رواني عليه ايران ايجاد کنند، تاکيد کرد: آنها در موضوع مذاکره جدي نيستند. به قول آقاي رئيس‌جمهور اگر آنها به دنبال مذاکره بودند چرا پل‌هاي قبلي را خراب کردند. براي برجام دو سال با آنها مذاکره شد. آمريکايي‌ها بيشتر به دنبال فضاي رواني هستند و مردم ما نيز هوشيارتر از اين هستند که اين فضاي رواني بر آنها تاثير بگذارد. در اين رابطه برايان هوک، رئيس برنامه‌گذاري سياسي وزارت خارجه آمريکا از تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران دفاع کرد و گفت: "ما از برجام خارج شديم چرا که آن يک توافق‌نامه بد بود." اين درحالي است که برايان هوک ماه آوريل و تنها چند روز پيش از علني شدن تصميم ترامپ براي خروج از برجام، به شبکه راديوهاي ملي آمريکا (ان‌پي‌آر) گفته بود به عنوان مدير هماهنگي ميان وزارت‌خارجه آمريکا با متحدان اروپايي واشنگتن، در تلاش است به جاي خروج از برجام متمم‌هاي تکميلي به آن بيفزايد؛ متمم‌هايي که "کاستي‌هاي مورد نظر آمريکا" را مرتفع کند.هوک گفت: بنا دارد با به‌کارگيري مشاوران و خبرگان مسايل ايران از کارگروه خود براي جلو بردن سياست‌هاي دولت آقاي ترامپ در قبال ايران بهره ببرد و همچنين مسئول هماهنگ کردن سياست‌هاي ايران با ساير دستگاه‌هاي دولتي خواهد بود.
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا که با وجود مخالفت متحدان اروپايي (آلمان، فرانسه و بريتانيا) و ديگر امضاکنندگان برجام (روسيه، چين و اتحاديه اروپا) بهار گذشته از اين توافق خارج شد، چند هفته پيش اعلام کرده بود حاضر است بدون پيش‌شرط با مقام‌هاي ايران ديدار و بر سر مسايل ميان دو کشور گفتگو کند.


سرمقاله
 ایلیا پیرولی
روزنامه‌نگار
ilyapirvali@gmail.com



مدتهاست کارشناسان علم اقتصاد تاکيد دارند اقتصاد دستوري جواب نمي‌دهد و تنظيم بازار بايد به وسيله سيستم عرضه و تقاضا تنظيم شود. اما گويا اين فرضيه ثابت شده علمي‌در کشور ما خريداري ندارد و مدتهاست اين مسير بي راهه را طي مي‌کنيم. بي شک نقدينگي سرگردان يکي از جدي‌ترين معضلات اقتصادي کشور است و چنانچه کنترل نشود، هر روز در بخشي از اقتصاد خودنمايي مي‌کند و چالش ساز مي‌شود. اما از ابتداي دولت روحاني کاهش دستوري سود بانکي مطرح شد و اجراي آن در دستور کار قرار گرفت تا به مرحله اجرا درآمد که متاسفانه بحران بانکي را دامن زد. همزمان با کاهش سود بانکي، خروج نقدينگي از بانکها آغاز شد و به دنبال آن بازارهاي اقتصادي همچون ارز، سکه، مسکن و بورس رونق گرفت. يک باره حجم متقاضايان خريد ارز و طلا به اندازه‌اي بالا رفت که مردم مقابل صرافي‌ها به خط شدند تا يک بار ديگر دولت سياست دستوري را در پيش بگيرد و نيروهاي امنيتي را براي مقابله با اين بازار مکاره به چهارراه استانبول بکشد. اگرچه دولت گمان مي‌کرد که توانسته بازار را کنترل کند اما قيمتها همچنان در پس کوچه‌ها تعيين مي‌شد و در حالي که رييس جمهور، سخنگوي دولت، معاون اول و... به صراحت اعلام مي‌کردند که اين نرخ‌ها قابليت تاثير گذاري ندارد،‌ اما ديديم که دلار از مرز 10 هزار تومان و سکه طلا از مرز 4.5 ميليون تومان گذشت و قيمت بقيه کالاها را به دنبال خود کشيد. اکنون رييس بانک مرکزي تغيير کرد و رييس جديد بايد تاثيرات حضور خود را اثبات کند و زمزمه افزايش سود بانکي بار ديگر بر سر زبانها افتاده تا شايد بتوان نقدينگي‌هاي سرگردان را از کف خيابان جمع کرد. به عبارت بهتر دولت ناچار شده براي جلوگيري از بازي‌هاي سودجويانه،‌ سودبانکي را بالا ببرد و تاوان اين نقدينگي سرگردان را از جيب خودش بدهد. اما سوال اينجاست که تا چه زماني بايد درگير اين بازيهاي سودجويان پولدار بشويم و تاوان بدهيم.
یادداشت
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com


حسن روحاني رييس جمهور در يک مقطعي از مردم خواست از گرفتن يارانه‌ها انصراف بدند تا بخش زيادي از هزينه‌هاي دولت کاسته شود. برخي رسانه‌ها و افراد نيز از سر خيرخواهي و فرهنگ سازي، از مردم خواستند که دولت را در اين زمينه ياري کنند. کار مي‌رفت که سامان پيدا کند و يک عزم و همبستگي ملي در اين مورد شکل بگيرد. اما درست در همين زمان اتفاقي افتاد که همه رشته‌ها را پنبه کرد و عزم ملي را براي انصراف مردم از يارانه ماهانه از هم گسيخت تصوير فيش حقوقي و ميزان دريافتي بالا و غير متعارف تعدادي از مسئولان و کارگزارن نظام در فضاي مطبوعات و رسانه‌ها تحت عنوان «فيش‌هاي نجومي» منتشر شد و موجي از نگراني و گلايه و انتقاد از سوي مردم و شهروندان در اين خصوص به راه افتاد. نتيجه فوري چنين وضعيتي انصراف مردم از همراهي با دولت در عدم دريافت يارانه بود. پس از آن نيز يک مطالبه عمومي‌براي برخورد با افراد نجومي‌بگير شکل گرفت که پس از کش و قوس فراوان و طي يک پروسه فرساينده تنها به بازگرداندن دريافتي‌هاي اضافه نجومي‌بگيران به خزانه بسنده شد، اما هيچ گاه خبري از برخورد قضايي با اين افراد که با سوء استفاده از موقعيت اداري و اجتماعي خود به بيت المال دست درازي کرده بودند منتشر نشد. اين دست درازي‌ها در ادامه توسط اشخاص ديگر و در قالب اختلاس،ارتشا، زمين خواري، کوه خواري، درياخواري، احتکار سکه و ارز و در بسياري از زمينه‌هاي ديگر ادامه پيدا کرد و به همين نسبت اعتماد عمومي‌نسبت به برخي مسئولان و دستگاه‌ها رنگ باخت؛ تا آنجا که امروزه طرح هر گونه درخواستي از سوي رييس جمهور يا هر مسئول و دستگاه ديگري براي همراهي مردم نظير آنچه که در مورد يارانه‌ها اتفاق افتاد، کمتر موضوعيت پيدا مي‌کند. طي روزهاي اخير و در پي اختلافات آمريکا و ترکيه ارزش لير به شدت کاهش پيدا کرد اما تنها يک فراخوان از سوي رجب طيب اردوغان کافي بود تا مردم براي همراهي با رييس جمهور و دولت اين کشور به بانک‌ها مراجعه کنند و براي تبديل طلاها و ارزهاي خود به لير صف بکشند. همين اقدام کافي بود تا هم ارزش لير در برابر دلار افزايش پيدا کند و هم اينکه نقدينگي ايجاد شده مهار شود و اين نبود مگر معجزه اعتماد مردم ترکيه به مسئولان کشور خود. البته اختلاف ميان آنکارا و واشنگتن همچنان ادامه دارد اما تا همين حد هم پشتيباني مردم ترکيه از مسئولان کشورشان ستودني است.
سینمای ایران در سوگ عزت اله انتظامی نشست؛
عزت‌ا... انتظامي‌آقاي بازيگر سينماي ايران که مدت‌ها دچار کسالت بود، صبح ديروز جمعه ۲۶ مرداد بر اثر ايست قلبي در سن ۹۴ سالگي دار فاني را وداع گفت. به گزارش خبرآنلاين، عزت ا... انتظامي‌بازيگر پيشکسوت سينما و تئاتر که سال‌ها در اين حوزه فعاليت کرد و به عنوان آقاي بازيگر شناخته مي‌شد، صبح امروز در بيمارستان باهنر تهران در سن ۹۴ سالگي درگذشت.
زندگي هنري
انتظامي‌که متولد سال 1303 در محله سنگلج تهران بود، فعاليت هنري خود را با پيش پرده خواني در لاله زار آغاز کرد و سپس با بازي در فيلم «واريته بهاري» به کارگرداني پرويز خطيبي پا به عرصه سينما گذاشت.
بازي در فيلم «گاو» داريوش مهرجويي گام ديگر انتظامي‌براي آغاز فعاليت حرفه‌اي در سينما بود. «آقاي‌هالو»، «اجاره نشين‌ها»، «پستچي»، «دايره مينا» و «بانو» ساير فيلم‌هايي هستند که اين هنرمند در آن با مهرجويي همکاري داشته است.انتظامي‌نخستين بازيگر سينماي ايران به شمار مي‌آيد که موفق به دريافت يک جايزه بين‌المللي شد. او براي بازي در فيلم «گاو» جايزه هوگو نقره‌اي جشنواره فيلم شيکاگو را از آن خود کرد.«حاجي‌واشنگتن»، «خانه عنکبوت»، «شير سنگي»، «هامون»، «روز فرشته»، «روز واقعه»، «روسري آبي» و «ديوانه‌اي از قفس پريد» از ديگر آثار شاخص اين هنرمند است که از او به يادگار مانده است.او در نزديک به 15 فيلم قبل از انقلاب و حدود 40 فيلم سينمايي بلند بعد از انقلاب به ايفاي نقش پرداخت خود دارد و «راه آبي ابريشم» به کارگرداني محمد بزرگ‌نيا آخرين اثر سينمايي بود که در آن بازي کرد. آقاي بازيگر سينما در تلويزيون هم فعاليت داشته است و بازي او در سريال خاطره انگيز «هزاردستان» به کارگرداني علي حاتمي‌ماندگار شده است.
واکنش هنرمندان به درگذشت عزت ا... انتظامي
بازيگران ، خوانندگان و چهره‌هاي مشهور هنري درگذشت استاد عزت ا... انتظامي‌را در اينستاگرام خود تسليت گفتند.
محسن تنابنده:مانا و ماندگار خواهي بود عزت سينماي ايران
مرجانه گلچين: پروازتان مبارک عزت سينماي ايران، دلمان برايتان تنگ خواهد شد.
الهام پاوه نژاد: ... بابا عزٌت جان بسيار دلتنگت خواهيم شد... بسيار....
شهره سلطاني:...آسوده بخوابيد استاد انتظامي‌عزيزم اينجا ديگر جاي زندگي نيست
ليلا بلوکات: تسليت به سينماي ايران ،تسليت به مردم ايران ،تسليت به خانواده استاد و تسليت ....
علي دايي: ياد عزت ا... خان انتظامي‌براي هميشه به نيکنامي‌در اين سرزمين باقي خواهد ماند.
دادستان کل کشور به منفعت‌طلبان و سودجویان اقتصادی هشدار داد؛
دادستان کل کشور گفت: جلسات دادگاه مفسدان اقتصادی به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا؛ حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در پایان کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در قم اظهار کرد: دادگاه مفسدان اقتصادی علاوه بر علنی بودن پس از فیلمبرداری از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش خواهد شد.
وی از تشکیل پرونده‌های متعددی برای دانه درشت‌ها و عاملان فساد اقتصادی در موضوع ارز، سکه، طلا و خودرو خبر داد و افزود: با توجه به گستردگی این پرونده ها رسیدگی به این جرائم زمان بر خواهد بود اما به این معنا نیست که از حق قانونی خود کوتاه بیاییم.
وی با اشاره به این‌که «شعبه‌های ویژه و قضات مجرب و کاردان در سطح کشور برای رسیدگی به پرونده‌های فاسدان اقتصادی در نظر گرفته شده است» خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه ریاست قوه قضائیه بر سرعت و اتقان تاکید داشتند، دستگاه قضایی با رعایت این دو اصل به این پرونده ها رسیدگی خواهد کرد.
وی گفت: به ملت ایران اطمینان می‌دهیم که قوه قضائیه با اجازه‌ای که رهبری صادر فرمودند با هجمه سنگین‌تری علیه اخلال گران اقتصادی وارد صحنه شده است و این مبارزه را تا ریشه کنی فساد ادامه خواهد داد.
دادستان کل کشور به منفعت‌طلبان و سودجویان اقتصادی هشدار داد که دست‌درازی آن‌ها به اموال مردم و بیت المال با پاسخ قاطع دستگاه قضایی مواجه خواهد شد. نائب رئیس کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری هم در پایان این جلسه گفت: مجلس خبرگان بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری حق مطالبه گری دارد و در هر مقطع به اقتضائات کشور مسئولین مربوطه را برای پاسخ گویی به این کمیسیون دعوت خواهد کرد. حجت الاسلام حسینی شاهرودی افزود:در کمیسیون امروز دادستان کل کشور به دغدغه های نمایندگان که برگرفته از مطالبات مردمی است در موضوع برخورد با موضوع مفاسد اقتصادی و فضای مجازی پاسخ داد.
وی یادآور شد مجلس خبرگان با برگزاری این نشست ها به دنبال ارائه ی راهکارهایی است که مشکلات و دغدغه های مردم را کاهش دهد و درواقع بازوی حمایتی برای نهادهای تصمیم گیر باشد.
تازه‌ترين اطلاعات ويکي ليکس منتشر شد؛
نشت اطلاعات جديد توسط ويکيليکس نشان مي‌دهد آژانس امنيت ملي آمريکا (NSA) توانسته است تعدادي از شبکه‌هاي مجازي با پتانسيل بالا ازجمله شبکه رسانه‌اي مربوط به شبکه الجزيره، وزارت دفاع و وزارت کشور عراق و نيز دو شبکه رزرو بليت هواپيما در روسيه و ايران را رمزگشايي کند.به گزارش ايرنا، روزنامه 'اينترسپت' آمريکا در گزارشي که در رسانه‌هاي عراق بازتاب يافت نوشت: شبکه‌هاي خصوصي مجازي معروف به vpn يک اتصال رمزگذاري شده است و کاربران را قادر به اتصال به شبکه خصوصي از طريق اينترنت مي‌کند؛ همانند اينترنت شرکتي که اجازه مي‌دهد کارکنان به خدمات داخلي دسترسي يابند مثل سرورهاي اشتراک فايل و يا سايت‌هاي خصوصي بدون نياز به وجود آنها در دفتر.اين روزنامه افزود: آژانس امنيت ملي آمريکا از اين شبکه‌هاي خصوصي که متعلق به شرکت‌هاي بزرگ و موسسه‌هاي دولتي در چندين کشور مي‌شود، سوء استفاده و آن‌ها را رمزگشايي کرده تا از اطلاعات آنها جاسوسي کند. از جمله سندي که مربوط به سال 2006 است و نشان مي‌دهد اين آژانس از ارتباطات شبکه تلويزيوني الجزيره قطر جاسوسي کرده است.اين روزنامه در ادامه نوشت: آژانس امنيت ملي آمريکا از شبکه‌هاي vpn مربوط به وزارت‌هاي دفاع و کشور عراق نيز جاسوسي کرده است. همچنين يکي از کارکنان آژانس امنيت ملي آمريکا گفت که اين جاسوسي همزمان با نفوذ به شبکه‌هاي عراقي انجام شده است.به ادعاي اين گزارش، طبق اسناد و مدارک، آژانس امنيت ملي آمريکا همچنين از شبکه‌هاي داخلي شرکت ايراني رزرو بليت هواپيما 'بارجويان سابير' و شرکت روسي رزرو بليت هواپيما 'ايروفلوت' و 'گاليلو' جاسوسي کرده است.
هاشم‌زاده هريسي سيستم مديريت کشور را سست و تنبل توصيف کرد؛
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه اکنون زمان آن نيست که مسئولان بنشينند و دستور و شعار دهند، گفت: سيستم مديريت کشور سست و تنبل است و قاطعيت و سرعت هم براي حل مشکلات ندارد.
به گزارش خانه ملت؛ آيت ا...‌هاشم‌هاشم زاده هريسي در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي شهرستان هريس گفت: کارآفرينان در ظاهر از مشکلات واحدهاي توليدي مي‌گويند اما در حقيقت اين مشکلات آنها نيست بلکه رفع مشکلات توليدکنندگان رفع مشکلات نظام و خدمت به کشور است.
وي افزود: مشکلات توليد کنندگان فقط به خودشان متوجه نمي‌شود اين در حالي است که اگر نسبت به حل مشکلات واحدهاي توليدي توجهي نشود تبعات و آثار منفي آن متوجه نظام اسلامي‌مي‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه اکنون زمان آن نيست که مسئولان بنشينند و دستور و شعار دهند، ادامه داد: وقتي که مي‌بينيم مردم از نظر معيشت رنج مي‌برند و دشمنان جنگ اقتصادي عليه ملت و دولت جمهوري اسلامي‌آغاز کرده ديگر نشستن را بر مسئولان حرام مي‌کند و مي‌طلبد تا با همدلي و هم صدايي عليه مشکلات قيام کنيم.
هاشم زاده هريسي اضافه کرد: حال که در کشور شاهد مشکلات اقتصادي هستيم بنده 35 سال قبل در قالب کتاب و مقاله گفته بودم که همه مستند هستند و بر اين اساس برخي اظهارات را بي پرده و صريح مي‌گويم و از بابت آن هم هزينه‌ها پرداخت کرده ام.
وي يادآور شد: براي رفع و رجوع مشکلات مردم و بهبود شرايط اقتصادي کشور نياز به انقلاب دارد تا بتوانيم انقلاب سال 57 را مستحکم تر کنيم به طوري که دشمنان بدون شوخي جنگ اقتصادي اعلام کرده و اگر امروز بي توجهي کنيم وسهل بشماريم وضعيتي اقتصاد کشور وخيم تر از گذشته خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر اينکه براي حل مشکلات کشور و به تبع مردم هر کس وظيفه دارد، مردم کمي‌صبر و حوصله پيشه کرده و مسئولان وظيفه دارند سريع و قاطع مشکلات را پيگيري کنند، گفت: سيستم مديريت کشور سست و تنبل است و قاطعيت و سرعت هم براي حل مشکلات ندارد، يعني اگر زماني که مشکل به وجود آمد حل مي‌شد و به روز بعد موکول نمي‌گرديد حال شاهد اين وضعيت نمي‌شديم.
هاشم زاده هريسي خطاب به مسئولان گفت: زماني که مردم به شما مراجعه مي‌کنند تا مشکلاتشان را حل کنيد چرا به زمان ديگري موکول مي‌کنيد در حالي که مي‌توانيد در همان روز مشکلات مردم را حل و فصل کنيد؟ مردم حق دارند وقتي مي‌بينند مسئول انگيزه‌اي براي حل مشکلات ندارد از او ناراضي باشند.
«تجارت» از طرح جايگزين نوسازي در بافت فرسوده گزارش مي‌دهد
گروه راه و مسکن: نوسازي بافت فرسوده و خانه‌هايي که در بافت شهري قرار گرفته‌اند برنامه جايگزين توليد مسکن در خارج از شهرها و مناطق فاقد امکانات زيرساختي و روبنايي است. با نوسازي بافت‌هاي فرسوده هم توليد و عرضه مسکن انجام شده و هم زمان آسيب‌پذيري وجود خانه‌ها و محله‌هاي قديمي‌و فرسوده در هنگام حوادثي مانند زلزله کاهش مي‌يابد.
اهميت نوسازي بافت فرسوده علاوه بر مزيت‌هاي اقتصادي آن شامل مزيت اجتماعي است، اين بافت‌ها به‌خاطر محروم بودن از خدمات نوين شهري در معرض آسيب‌هاي اجتماعي جدي قرار دارند از اين‌رو نوسازي بافت‌هاي فرسوده اولويت برنامه‌هاي دولت را در بخش مسکن به خود اختصاص داده و دولت با تصويب طرح‌هايي هم مشوق‌هايي براي سازندگان و مالکان براي ساخت‌وساز در بافت فرسوده در نظر گرفته هم تسهيلاتي با نرخ سود کمتر براي تقويت بنيه مالي متقاضيان نوسازي بافت فرسوده مي‌پردازد.
تا پيش از سال 95 نوسازي بافت فرسوده در تهران و شهرهاي ديگر توسط دولت انجام مي‌شد و متولي آن سازمان عمران و بهسازي شهري بود. از سال 95 تمام امور مربوط به نوسازي بافت فرسوده از اطلاع‌رساني تا شناسايي متقاضيان و بررسي اسناد و مدارک معرفي متقاضيان به بانک‌هاي عامل به سازمان نوسازي واگذار شد و اين کار از طريق دفاتر نوسازي که در تمام محلات شهري حضور دارند انجام مي‌شود. با تغيير متولي نوسازي بافت فرسوده کساني که قصد نوسازي ملک خود را دارند بايد در گام نخست به دفاتر نوسازي واقع در منطقه يا محله سکونت خود مراجعه کنند و پس از تأييد فرسودگي ملک از طريق سامانه و اطمينان از قرار گرفتن ملک در بافت فرسوده به مرحله تشکيل پرونده وارد شوند.
تشکيل پرونده با در دست داشتن اصل و کپي سند ملک، کارت شناسايي مالک، برگه تسويه حساب عوارض شهرداري و قبوض آب، برق، گاز و تلفن با مراجعه به دفاتر نوسازي انجام خواهد شد و پس از آن بازديد کارشناس و بررسي ابعاد ملک، عرض گذر و بناي ساختمان براي تعيين تعداد طبقات جواز ساخت، بررسي عقب نشيني، دريافت ابعاد جديد ملک، نقشه کشي با همکاري دفاتر نوسازي، دريافت تأييد نقشه، صدورمجوز نوسازي، تعهد به رعايت استانداردهاي بهينه‌سازي مصرف انرژي و رعايت اصول اسکلت‌بندي ساختمان ديگر مراحل نوسازي ملک هستند.
مالکان پس از طي اين مراحل مي‌توانند ساخت و ساز ملک را آغاز کنند. مسئول يکي از دفاتر نوسازي مي‌گويد همزمان با انجام ثبت‌نام، ما بررسي مي‌کنيم که نوسازي با توجه به مکان ملک، متراژ، دريافت پروانه ساخت و جوازها، چقدر هزينه دارد و همه جزئيات به اطلاع مالک مي‌رسد، مالکان با توجه به اينکه املاک واقع در بافت فرسوده هستند مي‌توانند با استفاده از بسته‌هاي تشويقي بدون پرداخت عوارض، مجوز نوسازي ملک را با 2 سال فرصت براي انجام ساخت و ساز دريافت کنند.
مسئولان سازمان نوسازي شهر تهران مهم‌ترين مانع در نوسازي را موضوع تجميع مي‌دانند که مخالفت مالکان، وجود چند ورثه براي يک ملک يا در اجاره بودن ملک از دلايل اصلي اين ممانعت است. به گفته اين مسئولان چنانچه ملک به‌صورت مشارکتي با سازنده ساخته شود بسته به محله و منطقه در محله بالا سهم به صورت 60 درصد براي مالک 40 درصد براي سازنده، در محله متوسط شهري سهم به‌صورت 50 به 50 و در محله‌هاي جنوبي سهم 60 درصدي براي سازنده و 40 درصدي براي مالک در نظر گرفته مي‌شود. تعداد واحدها هم بستگي به متراژ و عرض معبر دارد که در کمترين متراژها 3 واحد و با افزايش متراژ يک يا دو واحد تراکم تشويقي دارد. براي هر واحد نيز 50 ميليون تومان تسهيلات ساخت پرداخت مي‌شود.
طرح جايگزين نوسازي در بافت فرسوده
در همين حال رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران گفت: مشکلات بافت فرسوده با جابه‌جايي دستوري جمعيت از يک محله به محله ديگر حل نمي‌شود. محمدسالاري با تاکيد بر ضرورت احياي بافت‌هاي فرسوده اظهار کرد: برخي ساکنان بافت فرسوده از محل اسکانشان کسب درآمد دارند، چگونه مي‌توان آنها را به آپارتمان برد و دستوري اين افراد را جابه‌جا کرد. وي با بيان اينکه بافت فرسوده داراي اقتصادي پويا است، افزود: اقتصاد بسيار فعال غيررسمي‌در بافت فرسوده جريان دارد. بنابراين مجموعه‌اي از نهادها بايد در موضوع بافت فرسوده با هماهنگي يکديگر مشارکت کنند تا امور به سرانجام برسد. سالاري در گفتگو با ايرنا گفت: شيوه مداخله بافت فرسوده يکي از مشکلات نوسازي و بهسازي اين بافت است و هنوز مجموعه تصميم‌گيران به يک روش واحد براي آن به اجماع نرسيده‌اند.
اين عضو شوراي شهر تهران اضافه کرد: درخصوص انتخاب روش نوسازي بافت فرسوده مطرح است که بافت فرسوده را کلاً خراب و ساکنان آن را در محلات ديگري ساکن کنيم که اين ايده با قوانين و فرهنگ کشور ما امکان‌پذير نيست. عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته شيوه‌هاي مختلف مداخله در بافت‌هاي فرسوده را تجربه کرده‌ايم، عنوان کرد: گاهي نوسازي، گاهي بهسازي و بعد احيا، نوسازي و بهسازي و اکنون بحث بازآفريني شهري درباره بافت‌هاي فرسوده مطرح شده است. سالاري خاطر نشان کرد: بافت‌هاي فرسوده جزئي از بافت‌هاي ناکارآمد است؛ بافت‌هايي که حاشيه‌نشيني، سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌و آسيب‌هاي اجتماعي در آن شکل مي‌گيرد. عضو شوراي شهر تهران طرح بازآفريني را الگوي خوبي خواند که به دنبال آن نوعي مديريت يکپارچه ايجاد شده و اظهار کرد: دولت بايد سهم خود را به‌صورت بسته تشويقي ارائه دهد تا سرمايه گذار به بافت فرسوده ورود کند. سالاري تاکيد کرد: براي انجام اين طرح شهرداري آمادگي دارد و ايجاد زيرساخت‌ها در حال انجام است؛ مشوق‌هايي نيز از جمله حذف عوارض صدور پروانه و ارائه يارانه به اجراي نماي ايراني- اسلامي‌از سوي شهرداري انجام شده است اما دولت وارد نشده و شهرداري مشکلي در انجام وظيفه خود ندارد.
ضرورت نوسازي بافت‌هاي فرسوده
از طرف ديگر نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت نوسازي بافت فرسوده شهري به عنوان وظيفه قانوني دولت، گفت: نوسازي بافت‌هاي فرسوده جايگزين تأمين مسکن براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه نيست. قلي ا... قلي زاده در گفتگو با خانه ملت گفت: بازآفريني بافت فرسوده و ناکارآمد شهري جز وظايف دولت بوده که در قوانين بودجه سالانه و برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. نايب رئيس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه بهسازي بافت فرسوده در کشور به رونق مسکن و خروج بازار مصالح ساختماني از رکود مي‌انجامد، افزود: شکي در بهبود وضعيت بازار مسکن با ورود دولت به حوزه نوسازي بافت ناکارآمد شهري وجود ندارد اما موضوع مهم عملياتي نشدن اين مهم در سال‌هاي اخير است. ا... قلي زاده با تاکيد بر اينکه نوسازي بافت فرسوده شهري وظيفه قانوني دولت است، افزود: دولت نمي‌تواند با نوسازي اين واحدها وظيفه کلان و اصلي خود که ساخت مسکن براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه است زير پا بگذارد. اين نماينده مجلس با بيان اينکه نوسازي بافت فرسوده و بازآفريني سازه‌هاي ناکارآمد شهري جايگزين مسئوليت اصلي دولت در ساخت مسکن ارزان براي خانه اولي‌ها و اقشار ضعيف جامعه نمي‌شود، تصريح کرد: دولت بايد در کنار عمل به تعهدات خود در خصوص نوسازي بافت فرسوده طرح مشخصي نيز در حوزه مسکن ارائه کند.
وزیر نیرو با هدف مقابله با خاموشی‌های سال آینده وعده داد:
وزير نيرو گفت: براي اينکه تابستان 98 را بدون خاموشي داشته باشيم نياز به 8 تا 9 هزار مگاوات برق علاوه بر ظرفيت فعلي است که بايد پنج هزار مگاوات برق را با سرمايه گذاري در 25 نيروگاه جديد به مدار بياوريم. به گزارش ايرنا، رضا اردکانيان در نشست با استاندار، نمايندگان مردم مازندران در مجلس شوراي اسلامي‌و مديران آب و برق استان افزود: 4 هزار مگاوات ديگر نيز بايد از طريق اسم رمز ' مديريت مصرف ' بدست بياوريم. وي توضيح داد: براي رسيدن به هدف مديريت مصرف تعرفه‌هاي جديد تشويقي را براي گروه‌هاي مختلف مصرف کننده در نظر خواهيم گرفت، براي گروه کم مصرف سياست تشويقي خوبي را خواهيم داشت و در عوض براي پرمصرف‌ها نيز تعرفه بالايي را در نظر مي‌گيريم. اردکانيان به مقوله هدر رفت برق اشاره کرد و گفت: اگر چه هدر رفت برق را نمي‌توان به صفر رساند اما هدر رفت در شبکه توزيع کشور ار 14درصد به10.6رسيده است که بايد به زير 10 درصد برسيم تا به استاندارد جهاني نزديکتر شويم. وزير نيرو در اين نشست در پاسخ به مخالفت‌هاي مردم، مسئولان و به ويژه نمايندگان مردم مازندران با طرح انتقال آب درياي خزر گفت: در 9ماهي که در دولت به عنوان وزير مشغول به خدمت شدم، اشاره کتبي يا شفاهي از سوي رئيس جمهوري بابت اين موضوع نشده است. اردکانيان توضيح داد: تجربه انتقال آب از يک نقطه به نقطه ديگر نشان داده است پس از مدتي نقطه‌اي که آب را دريافت کرده است، با برخورداري از آب مورد نظر در اثر بي مديريتي با بحران‌هاي شديدتري مواجه مي‌شود. مجمع نمايندگان مازندران در مجلس شوراي اسلامي‌در اين نشست با انتقاد شديد از موضوع انتقال اب درياي خزر به سمنان خواستار خاتمه دادن به اين موضوع از سوي دولت شد. علي ادياني نماينده مردم مازندران در مجلس نيز خطاب به وزير نيرو گفت: طرح انتقال آب درياي خزر به سمنان در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و حتي رئيس وقت دولت به همراه تعدادي از وزراي کابينه با آوردن بلدوزر و بيل مکانيکي در ساحل خزر اجراي آن را کليد زدند ، اقدامي‌که در همين حد باقي ماند. دولت دهم قرار بود در فاز اول اين طرح، آب درياي خزر را از طريق ساري به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزي ببرد و در فازهاي بعدي طرح را به خليج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان‌هاي خراسان انتقال دهد. براورد اوليه هزينه تمام شده اين طرح حدود 2 هزار ميليارد تومان بود که بعدها اعلام شد که فاز نخست آن در سمنان نياز به بيش از سه هزار ميليارد تومان اعتبار دارد . وزير نيرو در ادامه گفت: با توجه به گردشگري و مسافر خيزي استان بايد علاوه بر توجه ويژه به توليد، مديريت مصرف را در اين استان جدي بگيريم. اردکانيان با تاکيد بر اينکه بايد نسخه خاص مديريت مصرف برق و آب را در مازندران عملياتي کنيم، ادامه داد: براي بودجه 98 جلسه‌اي را با مسئولان و نمايندگان مازندران در مجلس براي طرح‌هاي آب و برق استان خواهيم داشت. اردکانيان توجه به بخش خصوصي در توليد انرژي برق را بسيار جدي در وزارت نيرو دانست و گفت: رئيس جمهوري دستور اکيد داده‌اند تا 3ماهه آينده برنامه تکميلي آب و برق را ارائه دهيم و در اين برنامه دولت تا سقفي تامين کننده آب و برق است و مابقي را بخش خصوصي انجام مي‌دهد و بر اساس تصميم شوراي اقتصاد انرژي از آنان به صورت تضميني خريداري مي‌شود. وزير نيرو براي بازديد و افتتاح چند طرح آبي و برقي روز گذشته وارد رامسر شد و ضمن بازديد از سد در حال ساخت هراز سه طرح برقي را افتتاح کرد.