استيضاح ابزار امتيازگيري شده است
نماينده تهران در مجلس با اعلام اينکه نمايندگان کارآمدي استيضاح را در مجلس از بين نبرند گفت: متاسفانه برخي نمايندگان استيضاح را ابزاري براي امتيازگيري و سوءاستفاده‌هاي فردي قرار داده‌اند که اين دور از انصاف است، استيضاح بايد نسبت به عملکرد وزير مذکور انجام گيرد نه اين که به دليل مشکلات فردي يک نماينده با وزيري استيضاح انجام شود.پروانه سلحشوري در گفت وگو با ايرنا افزود: اگر بخواهيم استفاده ناصحيح از اين گونه ابزارهاي نظارتي مجلس کنيم ابزارهايي مانند سوال از رييس جمهوري، تحقيق و تفحص، استيضاح و سوال و تذکر کارآمدي خود را از دست مي‌دهند.نماينده تهران گفت: نبايد استيضاح را وسيله انتقام جويي فردي کنيم بلکه بايد درست و به جا استفاده شود.





شفافيت مالي و مديريتي بايد جدي گرفته شود
رييس کميسيون قضايي و حقوقي نظارت نهادهاي نظارتي را داراي برخي اشکالات دانست و گفت: در بحث نظارت عمومي‌خبرنگاران عناصر بسيار مهم و مفيدي هستند چرا که باعث پيشگيري از خيلي مفاسد مي‌شوند. الهيار ملکشاهي در گفت و گو با ايرنا افزود: يکي از موضوعات مهمي‌که بايد به آن توجه داشت بحث شفافيت به خصوص شفافيت مالي و شفافيت عملکرد اداري و مديران است. شايد يکي از اصلي‌ترين نقص‌هاي مديريت در کشور ما همين موضوع يعني بحث عدم شفافيت باشد. وي گفت: گاهي پديده‌اي مجرمانه شکل مي‌گيرد، رشد مي‌کند و بعد از مدتي طولاني کشف مي‌شود که اتفاقات زيادي افتاده، دليلش اين است که در بحث شفافيت زياد جلو نرفتيم.





پيگيري اتهامات نمايندگان مجلس
سرپرست وزارت کار گفت: مسائلي که در جلسه استيضاح مطرح شد را از طريق مجاري قانوني مورد پيگيري قرار خواهيم داد. تقريبا مسائلي که درباره سازمان بهزيستي مطرح شد را با ارائه مستندات، مدارک و ادله کافي به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارائه مي‌کنيم.انوشيروان محسني بندپي در گفت‌وگو با ايلنا، وي با بيان اينکه در جلسه استيضاح آقاي ربيعي مسائل ناخوشايندي مطرح شد، اظهار داشت: مسائلي که در آن جلسه مطرح شد را از طريق مجاري قانوني مورد پيگيري قرار خواهيم داد. تقريبا مسائلي که درباره سازمان بهزيستي شد را با ارائه مستندات، مدارک و ادله کافي به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارائه مي‌کنيم.
فرضيه‌هاي غلط درباره نامزدي لاريجاني
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: بحث‌هاي انتخابات و مسائل مربوط به آن حاشيه‌اي است و بايد تلاش کنيم کشور را از بحران نجات دهيم. ضمن اينکه مسئولان عالي رتبه کشور هم دغدغه شرکت در انتخابات را ندارند و بيشتر تلاش مي‌کنند کشور را از توطئه‌اي که دشمن طراحي کرده نجات دهند.کاظم جلالي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص گمانه‌زني‌هاي مطرح شده در مورد اقدامات لاريجاني براي انتخابات ۱۴۰۰ رياست جمهوري و عملکرد او در روز استيضاح ربيعي، اظهار داشت: اين فرضيه‌ها در خصوص کانديد شدن علي لاريجاني براي انتخابات غلط است.وي افزود: اگر استيضاح در مسير خود و در کميسيون به موقع مطرح مي‌شد، اين اتفاقات رخ نمي‌داد.عضو کميسيون امنيت ملي با اشاره به روز استيضاح و رفتار نمايندگان در صحن علني يادآور شد: در مجموع روز استيضاح روز تلخي براي مردم بود، همه بايد به سمت اخلاق حرکت کنند و در پي معيارهاي کارآمدي باشند و نبايد به مسائل شخصي افراد به هر دليل وارد شويم.
اعتراض به هتک حجاب در تفليس
سخنگوي وزارت خارجه درخصوص اخبار منتشره از هتک حجاب چند مسافر ايراني هنگام چک امنيتي مسافران پرواز تفليس به اصفهان، اظهار کرد: با گزارش دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اصفهان و پس از حصول اطمينان از صحت گزارش که از طريق تماس تلفني سفير جمهوري اسلامي‌ايران در گرجستان با تعدادي از مسافران اين پرواز انجام شد، سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در تفليس مراتب اعتراض شديد خود را به وزارت امور خارجه گرجستان و پليس امنيت فرودگاه تفليس اعلام کرد.به گزارش ايسنا، بهرام قاسمي‌افزود: پيگيري‌هاي سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در تفليس، اداره کل کنسولي وزارت امور خارجه و دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اصفهان در اين ارتباط ادامه دارد که ابلاغ مراتب اعتراض اداره کل کنسولي به سفارت گرجستان در تهران و ارسال يادداشت اعتراضي سفارت ايران در تفليس به وزارت خارجه گرجستان و نيز درخواست توضيح از سفير گرجستان در تهران از جمله اقداماتي است که انجام شده و از مقامات ذي‌ربط گرجي خواسته شده است ضمن پيگيري موضوع، از تکرار چنين برخوردهايي با مسافران ايراني خودداري گردد.
تجارت شرکت‌هاي اروپايي با ايران
سفير روسيه در اتحاديه‌ي اروپا اعلام کرد: شرکت‌هاي بزرگ اروپايي آماده مقابله با تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا نيستند.به گزارش ايسنا از تاس، ولاديمر چخوف بيان کرد: شرکت‌هاي اروپايي آمادگي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا را ندارند و قادر به ادامه‌ فعاليت‌هايشان در ايران نيستند.اين مقام روسي گفت: دست‌کم از يکصد شرکت اين‌چنيني که در کشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا مستقر هستند، اطلاع دارم. فهميدن علت اين اقدامشان چندان سخت نيست. کسب و کار آنها در آمريکا نسبت به ايران بزرگتر است؛ به همين خاطر است که منافع آنها در زمينه‌ي مسائل مالي و توليدات تا بدين حد با آمريکا نزديک است. نکته‌ي مهم‌تر اين است که نظام مالي دنيا با دلار آمريکا کار مي‌کند.
وزير کشور از گره خوردن اقتصاد با امنيت خبرداد؛
وزير کشور با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند تنش‌هاي اجتماعي، نارضايتي و اعتراض‌ها را به ناامني تبديل کند گفت: ملت ايران هميشه امنيت را به عنوان يک اصل در اين کشور مي‌داند و به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد تا امنيت دچار خدشه شود.
وزير کشور با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند تنش‌هاي اجتماعي، نارضايتي و اعتراض‌ها را به ناامني تبديل کند گفت: ملت ايران هميشه امنيت را به عنوان يک اصل در اين کشور مي‌داند و به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد تا امنيت دچار خدشه شود. به گزارش ايرنا، عبدالرضا رحماني فضلي در نشست بررسي مسائل اقتصادي اصفهان با محوريت اقتصاد مقاومتي با بيان اينکه آمريکا هيچ وقت با ما وارد جنگ نظامي‌نمي‌شود افزود: آمريکا هيچ وقت در زمينه ايدئولوژي و مکتب با ما وارد بحث نمي‌شود اما اقتصاد را پاشنه آشيل ما کرده و بعد از 40 سال هنوز هم از نفت ضربه مي‌خوريم. وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در زمينه اينکه مهمترين مسئله در زمينه اقتصادي رهايي از وابستگي به نفت و خام فروشي است افزود: توجه به رهايي از نفت مستلزم توجه به ظرفيت‌ها، امکانات و نيروهاي داخلي است. وي همچنين گفت: 74 تا 80 درصد مردم در نظرسنجي که انجام شده از عملکرد دستگاه‌هاي امنيتي، نظامي‌و انتظامي‌کشور اعلام رضايت داشته‌اند . وزير کشور در ادامه با تاکيد بر اينکه تمامي‌مشکلات ارزي و اقتصادي امروز کشور ناشي از عملکرد دولت نيست گفت: تحويل ، تشخيص، تخصيص، مصرف و نظارت از مراحل مربوط به ارز است که اين مراحل بدرستي انجام نمي‌شود. رحماني فضلي افزود: امروز امنيت کشور با اقتصاد گره خورده و هيچ فاصله‌اي در اين ميان وجود ندارد و آسيب‌هاي اجتماعي و مسائل اقتصادي در صورت عدم درمان به نا امني منجر خواهد شد. وي با بيان اينکه بايد با تفويض اختيار به مناطق و استان‌ها بر مشکلات غلبه کنيم گفت: هيچ کشور توسعه يافته‌اي با نظام متمرکز وجود ندارد در حالي که در کشور ما 174 مورد اختيار به استانها داده شده اما حدود يکهزار اختيار هنوز باقيمانده که تصميم‌گيري در مورد آنها در مرکز انجام مي‌شود. وزير کشور گفت: 70 درصد مسائل و مشکلات موجود در استانها با ارائه اختيارات به آنها قابل حل است. رحماني فضلي افزود: استان اصفهان با توجه به منابع و درآمدها، قدرت اداره خود را دارد و نه تنها مي‌تواند خودش را اداره کند بلکه مي‌تواند به عنوان معين 2 استان ديگر نيز عمل کند. وي افزود: همه استانهاي کشور از اين ويژگي و توانايي برخوردارند و بايد تلاش کنيم تا از اين نظام اداري خلاص شويم و نظام بودجه ريزي و برنامه ريزي کشور را به سمت استفاده از مردم پيش ببريم. وزير کشور همچنين خشکسالي و کمبود آب را يکي از معضلات اساسي کشور عنوان کرد و افزود : جلسه‌هاي تخصصي بسياري براي رفع مشکل آب کشاورزي استان اصفهان در شوراي عالي آب و شوراي تامين کشور برگزار شده و با توجه به وضعيت‌هاي جوي به راه حل‌هاي مناسبي خواهيم رسيد. وزير کشور با بيان اينکه اين به معني ناديده گرفتن مشکلات کشاورزان نيست افزود: کشاورزان در پيگيري مسائل و خواسته‌هاي خود محق هستند و ما هم به عنوان مسئول بايد در رسيدن به راه حل‌ها و انجام اقدامات و کارهاي لازم تسريع کنيم. رحماني فضلي همچنين کشور را متشکل از نظام‌هاي مختلف دانست و گفت: انقلاب اسلامي‌در زمينه نظام سياسي و امنيتي و دفاعي کارها و اقدامات خوبي انجام داده است اما ساختار و پايه اصلي ساير نظام‌ها اجازه انجام اصلاحات اساسي را به ما نمي‌دهد. وزير کشور افزود: عدم توازن در ساير نظام‌ها نداريم اما فقط اصلاحات و تغييرات جزئي انجام شده که با نيت خوب بوده اما ساختار موجود اجازه اصلاحات اساسي جراحي بزرگ را به ما نمي‌دهد.
کارگروه رسيدگي به مسايل ايران در وزارت خارجه آمريکا تشکيل شد؛
دشمني‌هاي آمريکا با ايران تمامي‌ندارد و به تازگي نيز دراقدامي‌عجيب کارگروهي در وزارت خارجه آمريکا براي امور ايران تشکيل شده است. تصميم به تشکيل کارگروه امور ايران در وزارت خارجه آمريکا پس از آن صورت گرفته که آمريکا مصمم به تشديد فشار بر جمهوري اسلامي‌ايران شده تا به برنامه اتمي‌اش پايان دهد و از آنچه حمايت از گروه‌هاي شبه‌نظامي‌در منطقه خوانده شده، دست بردارد.در اين رابطه وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد:وزارت خارجه آمريکا کارگروهي را براي رسيدگي به مسائل ايران تشکيل داده و مشاور سياسي ارشد آمريکايي برايان هوک مسئول هدايت اين کارگروه خواهد بود.به گزارش ايسنا، مايک پومپئو در کنفرانسي مطبوعاتي گفته که هوک وظيفه هماهنگ‌سازي و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه آمريکا را در رابطه با ايران به عهده خواهد گرفت.دولت دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، در آغاز سال جاري ميلادي ۲۰۱۸ اعلام کرد که حاضر به پايبندي به توافق اتمي‌با ايران نيست و چون ايران به کفته او، موجب ايجاد بي‌ثباتي در منطقه خاورميانه مي‌شود، بار ديگر تحريم‌هايي را عليه اين کشور مقرر مي‌کند.آمريکا گفته است که تنها در صورتي حاضر به رفع تحريم‌ها عليه ايران است که توافق اتمي‌با اين کشور شرط‌هايي سخت‌تر را برآورده سازد.به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ، در آخرين اظهارات خود با بيان اين که آمريکايي‌ها تلاش مي‌کنند يک فضاي رواني عليه ايران ايجاد کنند، تاکيد کرد: آنها در موضوع مذاکره جدي نيستند. به قول آقاي رئيس‌جمهور اگر آنها به دنبال مذاکره بودند چرا پل‌هاي قبلي را خراب کردند. براي برجام دو سال با آنها مذاکره شد. آمريکايي‌ها بيشتر به دنبال فضاي رواني هستند و مردم ما نيز هوشيارتر از اين هستند که اين فضاي رواني بر آنها تاثير بگذارد. در اين رابطه برايان هوک، رئيس برنامه‌گذاري سياسي وزارت خارجه آمريکا از تصميم رئيس‌جمهوري آمريکا براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران دفاع کرد و گفت: "ما از برجام خارج شديم چرا که آن يک توافق‌نامه بد بود." اين درحالي است که برايان هوک ماه آوريل و تنها چند روز پيش از علني شدن تصميم ترامپ براي خروج از برجام، به شبکه راديوهاي ملي آمريکا (ان‌پي‌آر) گفته بود به عنوان مدير هماهنگي ميان وزارت‌خارجه آمريکا با متحدان اروپايي واشنگتن، در تلاش است به جاي خروج از برجام متمم‌هاي تکميلي به آن بيفزايد؛ متمم‌هايي که "کاستي‌هاي مورد نظر آمريکا" را مرتفع کند.هوک گفت: بنا دارد با به‌کارگيري مشاوران و خبرگان مسايل ايران از کارگروه خود براي جلو بردن سياست‌هاي دولت آقاي ترامپ در قبال ايران بهره ببرد و همچنين مسئول هماهنگ کردن سياست‌هاي ايران با ساير دستگاه‌هاي دولتي خواهد بود.
دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا که با وجود مخالفت متحدان اروپايي (آلمان، فرانسه و بريتانيا) و ديگر امضاکنندگان برجام (روسيه، چين و اتحاديه اروپا) بهار گذشته از اين توافق خارج شد، چند هفته پيش اعلام کرده بود حاضر است بدون پيش‌شرط با مقام‌هاي ايران ديدار و بر سر مسايل ميان دو کشور گفتگو کند.