مديرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران تشریح کرد:
مرتضي اکبري مديرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در خصوص بهبود نحوه پراکندگي شعب در شهرستان‌هاي محروم و کم برخوردار كشور بيان داشت: خدمات و طرح‌هاي تسهيلاتي اين بانك به نحوي است كه مي‌تواند گره گشاي مشكلات نيازمندان واقعي جامعه باشد از اين رو سياست بانك قرض الحسنه مهرايران ايجاد تعادل در پراكندگي شعب به ويژه در شهرستان‌هاي محروم كشور است.
مرتضي اکبري مديرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در خصوص بهبود نحوه پراکندگي شعب در شهرستان‌هاي محروم و کم برخوردار كشور بيان داشت: خدمات و طرح‌هاي تسهيلاتي اين بانك به نحوي است كه مي‌تواند گره گشاي مشكلات نيازمندان واقعي جامعه باشد از اين رو سياست بانك قرض الحسنه مهرايران ايجاد تعادل در پراكندگي شعب به ويژه در شهرستان‌هاي محروم كشور است.به گزارش روابط عمومي‌بانک قرض الحسنه مهرايران، به نقل از ايلنا، دکتر اکبري، درباره سياست‌هاي کلان اين بانك گفت: سياست بانك پوشش و تامين مالي خرد براي رفع مايحتاج ضروري اقشار مختلف جامعه است. مرتضي اکبري با بيان اينکه جاي بانک‌هاي قرض‌الحسنه در کشور ما خالي بود، گفت: بانك‌هاي تجاري كشور سياست‌شان اين است كه منابع خرد را جمع كنند و به بخش‌هاي كلان و زيرساختي كشور اختصاص دهند؛ اما سياست بانك‌هاي قرض الحسنه‌اي اين است كه منابع خرد را جمع كرده و دوباره‌ به صورت تسهيلات خرد عرضه كنند كه اقشار نيازمند و كم بضاعت جامعه بتواند توزيع مناسب‌تري از ثروت داشته باشند.مديرعامل بانک قرض الحسنه مهر ايران با اشاره به تفاوت بانک‌هاي قرض‌الحسنه با ساير بانک‌ها گفت: منابع قرض الحسنه چون‌که ارزان قيمت است، بايد به همان شكل هم تزريق جامعه شود كه آسيبي به دريافت كنندگان وارد نشود و بتوانند از پس بازپرداخت آن بر بيايند و اين باعث مي‌شود كه با ارائه تسهيلات چهار درصدي تفاوت‌هاي چشم‌گيري با نرخ سود بانكي كه در جامعه مرسوم است ايجاد شود.اين مقام مسئول تاکيد کرد: سياست بانک قرض‌الحسنه مهر ايران بخش‌هاي معيشت، وام ازدواج، درمان، حمايت از کالاي ايراني و بحث اقشار مختلف همچون دانشجويان را پوشش مي‌دهد. حجم بالايي از مشتري‌ها استقبال كردند و ما بيش از ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر مشتري در بانك‌ داريم كه قرار داد و سپرده دارند و حدود ۴ ميليون از آن‌ها فعال هستند و حدود يك‌ ميليون نفر هم فعاليت بانكي كمتري دارند.وي ابراز داشت: در فعاليت‌هاي بانکي در چهار ماه گذشته حدود ۳۴۰‌هزار فقره وام، بالغ بر سه‌هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده و براي مدت باقي‌مانده تا آخر سال هم برنامه ريزي کرديم به يک ميليون نفر وام بالغ بر ده هزار ميليارد تومان پرداخت کنيم. در اين چهار ماه به هدف خود دست‌ يافتيم.وي گفت: يکي از کارهايي كه امسال انجام داديم حمايت از كالاي ايراني بود و چند قرارداد با شركت‌هايي بسته‌ايم كه شركت سهامي‌فرش ايران و شركت‌هاي گردشگري از جمله آن‌ها است كه نحوه عمل آن‌ به اين‌ صورت است كه ما وام به بخش تقاضا مي‌دهيم و تقاضا وقتي افزايش پيدا كند توليد داخلي هم حمايت مي‌شود. اکبري گفت: در اين طرح‌ها، ما قرارداد سه جانبه‌اي با توليد کننده و خريدار و بانک مي‌بنديم. توليد کننده و فروشنده كالا آن‌ شخص را معرفي مي‌كند و ما وام را به حساب فروشنده كالا مي‌ريزيم و اين مدل مثلثي شكل گرفته و در حال انجام است و شركت سهامي‌فرش ايران اولين آن بوده است.
بيمه "ما" بيش از ده ميليارد ريال
خسارت پرداخت کرد
شرکت بيمه "ما" در راستاي تکريم ارباب رجوع و تحقق مهم‌ترين سياست خود در خصوص ايجاد آرامش و پرداخت به موقع و دقيق خسارت، در يک پرونده بالغ بر ده ميليارد ريال خسارت پرداخت کرد. به گزارش روابط عمومي‌بيمه "ما"، اين شرکت مبلغ ده ميليارد ريال خسارت به خانواده فرد آسيب ديده که بر اثر تصادف دچار صدمات و تعدد ديه شده بود را پرداخت کرد. بر اساس اين گزارش، طي مراسمي‌که با حضور امير کهن مدير بيمه‌هاي اتومبيل ، داود شکري مدير روابط عمومي‌ بيمه "ما"، امين فصيحي رييس شعبه کرمان و اوليا مصدوم برگزار شد، خسارت طي يک فقره چک به مبلغ ده ميليارد و يکصد و شصت و سه ميليون و هفتصد و شصت و نه هزار ريال به ولي مصدوم عباس برومند پرداخت شد.
محاسبه سود بيمه‌هاي
عمروسرمايه‌گذاري کوثر
سود تضميني و مشارکت در منافع بيمه‌نامه‌هاي عمروسرمايه‌گذاري کوثر منتهي به سال96، 20/03درصد محاسبه شد. به‌گزارش روابط‌عمومي‌و اعلام مدير بيمه‌هاي زندگي کوثر؛ سود 20/03درصد تعيين‌شده براساس ميزان حق‌بيمه دريافتي و بازده سرمايه‌گذاري ايجاد شده محاسبه و به اندوخته بيمه‌نامه‌ها افزوده شد. مرتضي کامراني خاطرنشان‌کرد: جداسازي سرمايه بيمه‌نامه‌هاي عمروسرمايه‌گذاري، ورود به حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري سودده و فعاليت مستمر حوزه اقتصادي شرکت موجبات پرداخت سود يادشده را ميسر کرد.
پرداخت خسارت آتش‌سوزي
شرکت پاکديس از سوي بيمه سينا
بيمه سينا خسارت آتش‌سوزي انبار واحد قلعه‌گنج شرکت پاکديس با فعاليت توليد عصاره، شربت و آبميوه را به مبلغ 11 ميليارد و 138 ميليون و 989 هزار و 653 ريال پرداخت کرد.
به گزارش روابط عمومي‌بيمه سينا، بلافاصله پس از اعلام خسارت آتش‌سوزي در اواخر اسفندماه 1396 در انبار واحد قلعه‌گنج شرکت پاکديس (از شرکت‌هاي زيرمجموعه‌هاي بنياد مستضعفان) کارشناسان آتش‌سوزي بيمه سينا در محل وقوع حادثه حاضر و پس از بررسي‌هاي کارشناسي در خصوص نحوه وقوع و علت حادثه، نسبت به برآورد خسارت اقلام حادثه‌ديده در محل شرکت اقدام کردند.
مراسم قرعه‌کشي دومين جشنواره بيمه عمر و تشکيل سرمايه سامان
مراسم قرعه‌کشي دومين جشنواره بيمه عمر و تشکيل سرمايه سامان "يک عمر مطمئن " بيمه سامان با حضور معاونين، مديران ارشد و نمايندگان انجمن صنفي نمايندگان بيمه سامان انجام شد. به گزارش اداره روابط عمومي‌بيمه سامان، در اين قرعه‌کشي 9 نفر از برندگان جوايز نقدي از ميان بيمه گذاران عمر و تشکيل سرمايه که در مدت جشنواره بيمه نامه خود را خريداري نموده و همچنين 19 نفر از برندگان سکه تمام بهار آزادي از ميان نمايندگان برتر بيمه سامان مشخص شدند.


پيشخوان
قيمت نفت بالا رفت
قيمت نفت در بازار‌هاي جهاني در پي تصميم پکن براي اعزام هياتي به واشنگتن براي حل مناقشات تجاري بين چين و آمريکا،افزايش يافته است. به گزارش رويترز، قيمت هر بشکه نفت خام برنت پنجشنبه با افزايش 4 درصدي، به 71 دلار و 3 سنت و قيمت هر بشکه نفت وست اينترميديت آمريکا با بيش از 5 سنت افزايش به 65 دلار و 6 سنت رسيد. قيمت نفت خام برنت و اينترميديت در روزهاي گذشته بيش از دو درصد کاهش داشته است. به گفته شرکت‌ها و تجار نفتي، انتشار اين خبر که يک هيات چيني در اواخر ماه جاري ميلادي با نمايندگان وزارت خزانه داري آمريکا ديدار و گفت وگو مي‌کند، موجب افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهان شد. چين و آمريکا تا کنون چندين دور تعرفه‌هاي گمرکي بر کالاها و محصولات يکديگر اعمال و يکديگر را به اعمال تعرفه‌هاي گمرکي بيشتر بر صادرات دو کشور تهديد کرده اند.
سدهاي تهران ۲۲۰ ميليون متر مکعب کمبود آب دارند
سرپرست شرکت آب منطقه‌اي تهران گفت: ريزش‌هاي جوي فروردين و ارديبهشت کمک کرد تا ذخاير تقويت شود و تابستان را با همکاري مردم بدون مشکل جدي سپري کنيم. مهدي فروغي با بيان اينکه در حال حاضر سدهاي پنجگانه تهران شامل امير کبير، لتيان، لار، ماملو و طالقان از نظر ذخاير آبي در مقايسه با سال گذشته و آمار بلند مدت با کاهش جدي مواجهند، اظهار داشت: سدهاي تهران نسبت به سال قبل حدود ۲۵۰ ميليون متر مکعب و نسبت به بلند مدت حدود ۲۲۰ ميليون متر مکعب کمبود آب دارند. وي افزود: ريزش‌هاي جوي فروردين و ارديبهشت کمک کرد تا ذخاير تقويت شود و تابستان را با همکاري مردم بدون مشکل جدي عبور مي‌کنيم و اميدواريم که در سال آبي جديد نيز يعني از مهر ماه شاهد نزولات خوبي باشيم تا سال بعد مشکلي نداشته باشيم. سرپرست شرکت آب منطقه‌اي تهران با ابراز اميدواري از اينکه سال آينده جيره‌بندي آب نداشته باشيم، تصريح کرد: آمارهاي بلند مدت نشان مي‌دهد که حدود ۶۰ درصد ريزش‌هاي جوي در پاييز و زمستان اتفاق مي‌افتد و ما به اين روند اميدواريم.
پهپادها به کمک صنعت انرژي مي‌آيند
پهپادهاي ارزان ضمن کمک به افزايش توليد، هزينه‌هاي عملياتي در صنعت انرژي را کاهش خواهند داد. به گزارش ايسنا، بر اساس گزارشي که از سوي بلومبرگ NEF منتشر شده است، پهپادها نسبت به نيروي انساني عموما سريع‌تر و کم هزينه‌تر هستند و مي‌توانند به مکان‌هايي بروند که ممکن است براي کارکنان ايمن نباشد. با کاهش هزينه‌ها و افزايش قابليت‌ها، پهپادها نشت خطوط لوله گاز طبيعي را شناسايي کرده، به بازرسي خطوط انتقال و توزيع نيروگاه‌هاي برق و ارزيابي نيروگاه‌هاي حرارتي کمک مي‌کنند. اگرچه عواملي مانند محدوديت عمر باتري و سيستم‌هايي که به آن‌ها در جلوگيري از برخورد با موانع هنگام پرواز کمک مي‌کنند باعث محدوديت فعاليت پهپادها مي‌شود اما محققان در تلاش براي مفيدتر کردن آن‌ها هستند.
با تامين مالي طرح‌هاي توسعه‌اي شركت گل گهر در زمينه توليد فولاد توسط بانك صادرات ايران، ايران به قطب توليد فولاد در جهان تبديل خواهد شد. به گزارش روابط عمومي‌بانک صادرات ايران، صيدي مديرعامل اين بانك در سفر به استان کرمان با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر گل گهر به عنوان يک شرکت بزرگ بورسي كه در مقياس جهاني فعاليت مي‌کند، گردش مالي چند هزار ميليارد توماني داشته و درآمد ارزي قابل توجهي را نصيب كشور مي‌كند.
حجت‌اله صيدي افزود: مجموعه گل گهر با ظرفيت و قابليت‌هايي كه دارد نقش مهمي‌در توليد و رونق اقتصادي كشور ايفا كرده و تأثير مطلوبي در كسب درآمد ملي دارد.
مديرعامل بانك صادرات ايران تصريح كرد: شركت گل گهر به عنوان يكي از مجموعه‌هاي بزرگ صنعتي در خاورميانه از حجم توليد و پتانسيل منحصربه‌فردي برخوردار است كه توليدات آن مي‌تواند ضمن افزايش مزيت‌هاي رقابتي در سطح جهان، دستاوردهاي ارزشمندي را براي كشور به ارمغان بياورد. صيدي با تأکيد بر حمايت بانک صادرات ايران براي تأمين بخش عمده منابع مالي مورد نياز توسعه اين شرکت توليدي، گفت:‌ با هدفگذاري‌اي که در زمينه توليد فولاد صورت گرفته است، ايران به يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان فولاد جهان تبديل خواهد شد.
وي افزود: از نزديک کارهاي بزرگ و ارزشمندي را که اين شرکت براي پويايي اقتصاد و صنعت کشور انجام داده، شاهد بوديم که به جرأت مي‌توان گفت اين مجموعه از مجموعه‌هاي ارزشمند کشور است.
مدير شعب منطقه شرق تهران در بانک مسکن با تشريح جزئيات عملکرد تسهيلات مسکن صندوق يکم در شعب منطقه شرق تهران از رشد ۷۳۰ ميليارد ريالي منابع و ۲ هزار ميليارد ريالي ميزان تسهيلات پرداختي خبرداد.
رضا صالحي شهرابي در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري بانک مسکن- هيبنا، درباره ميزان پرداخت تسهيلات مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن يکم (تسهيلات با سپرده) توسط شعب منطقه شرق تهران گفت: صندوق يکم يک محصول منحصر به فرد در شبکه بانکي محسوب مي‌شود که توسط بانک مسکن راه اندازي و پايه گذاري شد.
وي نرخ سود تک رقمي‌و پايين تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم را يکي از مهمترين عوامل استقبال خريداران مسکن از اين نوع تسهيلات عنوان کرد و گفت: اين تسهيلات به دليل آنکه اقشار زيادي را تحت پوشش قرار مي‌دهد از ارزش افزوده خاصي نسبت به ساير تسهيلات نظام بانکي برخوردار است.
صالحي با يادآوري اينکه نرخ سود تسهيلات مسکن صندوق پس‌انداز مسکن يکم براي مناطق شهري 8 درصد و براي مناطق بافت‌هاي فرسوده 6 درصد تعيين شده است، افزود: به دليل اينکه اين نرخ، پايين‌ترين نرخ سود تسهيلات و همچنين بالاترين سقف پرداخت تسهيلات مسکن در شبکه بانکي است، طبيعتا مورد توجه قشر هدف بانک که اقشار متوسط به پايين جامعه را شامل مي‌شود، قرار گرفته است.
وي گفت: با حذف برخي شروط از جمله شرط تاهل و تسهيل ساير شرايط، استقبال براي استفاده از اين تسهيلات افزايش يافت.
نشست هم انديشي روساي دواير و شعب اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد استان يزد با حضور معاون طرح و توسعه بانک برگزار شد. به گزارش روابط عمومي‌بانک مهر اقتصاد استان يزد، جعفر صفايي مزيد - معاون طرح و توسعه بانک - در اين نشست، با اشاره به لزوم تلاش و برنامه ريزي براي رسيدن به اهداف مورد نظر، اظهار کرد: استان يزد از قابليت‌ها و ظرفيت بزرگي براي رشد و توسعه برخوردار است که مي‌توان با شناسايي آنها ضمن کمک به رونق توليد و صنعت اين منطقه در تعالي و ارتقاء اداره امور شعب استان نيز موفق تر از گذشته بود. وي با بررسي عملکرد بانک در دو سال گذشته، گفت: در صدديم تا با شناسايي نقاط قوت و قابل بهبود و برنامه ريزي‌هاي منسجم، دقيق و کارآمد، فعاليت‌هاي بانک بر مبناي استراتژي‌هاي تدوين شده با روند مطلوب تري ادامه و استمرار يابد. معاون طرح و توسعه با ابراز رضايت از اجراي طرح ارتقاء سودآوري در بانک، بيان کرد: به حمد الله با تلاش و کوشش بي وقفه همکاران اين طرح با موفقيت اجرا شد و اهداف مورد نظر و پيش‌بيني شده آن نيز محقق گرديد. صفائي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر توجه مضاعف بر مقوله فن آوري اطلاعات، عنوان کرد: پياده سازي و ترويج فرهنگ استفاده از خدمات نوين بانکداري الکترونيک يکي از ابزارهايي است که مي‌تواند در کاهش هزينه‌ها و ارتقاء بهره وري مثمر ثمر باشد. وي با تاکيد بر حمايت همه جانبه براي تحقق اقتصاد مقاومتي، تصريح کرد: همه بايد منويات مقام معظم رهبري( مد ظله العالي) در خصوص اقتصاد مقاومتي و حمايت از کالاي ايراني را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار دهيم و با حمايت از توليد کنندگان گام‌هاي عملي در اين زمينه برداريم. گفتني است در ابتداي اين نشست محمد غلامي‌- رئيس اداره امور شعب استان يزد – نيز گزارشي از عملکرد استان ارائه کرد.
دکتر سهماني مدير عامل بانک رفاه کارگران به مناسبت 27 مرداد ماه، در پيامي‌پنجاه و هشتمين سالگرد تاسيس اين بانک را تبريک گفت.متن پيام به شرح زير است: فرارسيدن 27 مردادماه، پنجاه و هشتمين سالروز تاسيس بانک رفاه کارگران را به مشتريان گرامي‌و سهامداران گرانقدر تبريک عرض مي‌نمايم.
بسيار خرسنديم که 58 سالگي نهادي را جشن مي‌گيريم که با هدف صيانت از حقوق قشر معظم کارگر و با سرمايه‌هاي ارزشمند و ماندگار اين عزيزان شکل گرفت و هم اکنون به عنوان بانک تجاري، حامي‌حوزه سلامت کشور، فعال در عرصه کار، اشتغال و توليد و همچنين پشتيبان فعاليت‌هاي توسعه‌اي و اقتصاد مقاومتي در کشور و در فضاي بين المللي فعاليت مي‌کند و منشأ اثرات خير براي تمامي‌ذي نفعان و اقتصاد ملي است.
بانک سرمايه با استناد به مفاد نامه اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در خصوص عدم پذيرش چک‌هاي غير صيادي از شهريور ماه سال جاري، اطلاعيه‌اي به شرح زير صادر نمود:
به اطلاع مشتريان ارجمند مي‌رساند با توجه به اجرايي شدن سامانه صياد و حسب بخشنامه اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي، پذيرش و تبادل چک‌هاي طرح قديم (غير صيادي) در سامانه چکاوک ميسر نبوده و وصول وجه اين قبيل چک‌ها صرفا با مراجعه مشتري به بانک صادرکننده چک امکان پذير خواهد بود. لذا به منظور پيشگيري از هرگونه مشکل احتمالي، از مشتريان گرامي‌تقاضا مي‌گردد حداکثر تا پايان روز کاري 27 مرداد 97 نسبت به واگذاري چک‌هاي وصولي طرح قديم خود (غيرصيادي) نزد شعب بانک سرمايه اقدام نماييد.
وزیر نیرو با هدف مقابله با خاموشی‌های سال آینده وعده داد:
وزير نيرو گفت: براي اينکه تابستان 98 را بدون خاموشي داشته باشيم نياز به 8 تا 9 هزار مگاوات برق علاوه بر ظرفيت فعلي است که بايد پنج هزار مگاوات برق را با سرمايه گذاري در 25 نيروگاه جديد به مدار بياوريم. به گزارش ايرنا، رضا اردکانيان در نشست با استاندار، نمايندگان مردم مازندران در مجلس شوراي اسلامي‌و مديران آب و برق استان افزود: 4 هزار مگاوات ديگر نيز بايد از طريق اسم رمز ' مديريت مصرف ' بدست بياوريم. وي توضيح داد: براي رسيدن به هدف مديريت مصرف تعرفه‌هاي جديد تشويقي را براي گروه‌هاي مختلف مصرف کننده در نظر خواهيم گرفت، براي گروه کم مصرف سياست تشويقي خوبي را خواهيم داشت و در عوض براي پرمصرف‌ها نيز تعرفه بالايي را در نظر مي‌گيريم. اردکانيان به مقوله هدر رفت برق اشاره کرد و گفت: اگر چه هدر رفت برق را نمي‌توان به صفر رساند اما هدر رفت در شبکه توزيع کشور ار 14درصد به10.6رسيده است که بايد به زير 10 درصد برسيم تا به استاندارد جهاني نزديکتر شويم. وزير نيرو در اين نشست در پاسخ به مخالفت‌هاي مردم، مسئولان و به ويژه نمايندگان مردم مازندران با طرح انتقال آب درياي خزر گفت: در 9ماهي که در دولت به عنوان وزير مشغول به خدمت شدم، اشاره کتبي يا شفاهي از سوي رئيس جمهوري بابت اين موضوع نشده است. اردکانيان توضيح داد: تجربه انتقال آب از يک نقطه به نقطه ديگر نشان داده است پس از مدتي نقطه‌اي که آب را دريافت کرده است، با برخورداري از آب مورد نظر در اثر بي مديريتي با بحران‌هاي شديدتري مواجه مي‌شود. مجمع نمايندگان مازندران در مجلس شوراي اسلامي‌در اين نشست با انتقاد شديد از موضوع انتقال اب درياي خزر به سمنان خواستار خاتمه دادن به اين موضوع از سوي دولت شد. علي ادياني نماينده مردم مازندران در مجلس نيز خطاب به وزير نيرو گفت: طرح انتقال آب درياي خزر به سمنان در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و حتي رئيس وقت دولت به همراه تعدادي از وزراي کابينه با آوردن بلدوزر و بيل مکانيکي در ساحل خزر اجراي آن را کليد زدند ، اقدامي‌که در همين حد باقي ماند. دولت دهم قرار بود در فاز اول اين طرح، آب درياي خزر را از طريق ساري به سمنان رسانده و از آنجا به مناطق مرکزي ببرد و در فازهاي بعدي طرح را به خليج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر را به استان‌هاي خراسان انتقال دهد. براورد اوليه هزينه تمام شده اين طرح حدود 2 هزار ميليارد تومان بود که بعدها اعلام شد که فاز نخست آن در سمنان نياز به بيش از سه هزار ميليارد تومان اعتبار دارد . وزير نيرو در ادامه گفت: با توجه به گردشگري و مسافر خيزي استان بايد علاوه بر توجه ويژه به توليد، مديريت مصرف را در اين استان جدي بگيريم. اردکانيان با تاکيد بر اينکه بايد نسخه خاص مديريت مصرف برق و آب را در مازندران عملياتي کنيم، ادامه داد: براي بودجه 98 جلسه‌اي را با مسئولان و نمايندگان مازندران در مجلس براي طرح‌هاي آب و برق استان خواهيم داشت. اردکانيان توجه به بخش خصوصي در توليد انرژي برق را بسيار جدي در وزارت نيرو دانست و گفت: رئيس جمهوري دستور اکيد داده‌اند تا 3ماهه آينده برنامه تکميلي آب و برق را ارائه دهيم و در اين برنامه دولت تا سقفي تامين کننده آب و برق است و مابقي را بخش خصوصي انجام مي‌دهد و بر اساس تصميم شوراي اقتصاد انرژي از آنان به صورت تضميني خريداري مي‌شود. وزير نيرو براي بازديد و افتتاح چند طرح آبي و برقي روز گذشته وارد رامسر شد و ضمن بازديد از سد در حال ساخت هراز سه طرح برقي را افتتاح کرد.
درحالي که از روشن شدن مشعل گاز در استان سيستان و بلوچستان حدود يک سال و شش ماه مي‌گذرد و برخي اخبار حاکي از عقب بودن برنامه گازرساني در اين استان است، معاون وزير نفت از گازدار شدن زابل و خاش در نيمه دوم سال از طريق CNG خبر داد. حميدرضا عراقي در گفت‌وگو با ايسنا، درمورد فرآيند گازرساني گفت: براي گازرساني لوله گذاري زيادي انجام شده است. شهرداري و مردم بايد همکاري کنند. برخي از خانه‌ها از نظر معماري هنوز آمادگي لازم را ندارند و بحث‌ توان نظام مهندسي مطرح است. در برخي خانه‌ها دودکش وجود ندارد و بايد آمادگي لازم ايجاد شود. وي اظهار کرد: شرکت ملي گاز اعلام کرده بود اگر همه چيز آماده باشد طي سه سال همه نقاط زاهدان گازدار مي‌شوند. اما اين مسائل طبيعي است که شهرداري، نظام مهندسي، راهنمايي و رانندگي هر کدام يک سري مشکلات و مسائلي دارند. اين مسائل در استان در حال هماهنگي است و کار بر اساس نياز استان پيش مي‌رود. البته ممکن است سرعت بالا نباشد اما شرکت ملي گاز آمادگي لازم را دارد. مديرعامل شرکت ملي گاز ايران ادامه داد: در آينده نه چندان دور ادامه خط زابل و طراحي خطوط انتقال ساير شهرها انجام مي‌شود و اميدوارم قبل از اينکه دولت تمام شود گازرساني به بسياري از شهرهاي سيستان و بلوچستان آغاز شده باشد.
نماينده ويژه آمريکا براي ايران اظهار کرد دولت ترامپ آماده است همه کشورهايي که نفت ايران را پس از مهلت تعيين شده در نوامبر وارد مي‌کنند از جمله چين که بزرگترين خريدار نفت ايران است، هدف تحريم قرار دهد. به گزارش ايسنا، برايان هوک اظهار کرد: آمريکا براي کشورهايي که اقداماتي را براي کاهش خريد نفت انجام داده اند، معافيت صادر خواهد کرد. هند و کره جنوبي از جمله مشتريان نفتي بزرگ ايران هستند. هر دو کشور کاهش وارداتشان از ايران را آغاز کرده و اميدوارند بتوانند معافيت از تحريمهاي آمريکا دريافت کنند و به خريد نفت ايران ادامه دهد. اما چين مکررا اعلام کرده که برنامه‌اي براي رعايت تحريمهاي آمريکا که قرار است چهارم نوامبر عليه بخش انرژي ايران اجرا شود، ندارد. واردکنندگان نفت چيني به دليل نگراني از تصميم احتمالي پکن براي وضع تعرفه روي واردات انرژي آمريکا، از خريد نفت آمريکا فاصله گرفتند. آمار رهگيري کشتي تامسون رويترز نشان داد در مقايسه با حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت که در ماه‌هاي ژوئن و ژوييه بارگيري شده است، هيچ نفتکشي از آغاز اوت نفت آمريکا را به مقصد چين بارگيري نکرده است. با اين حال خريداران در چين از اين واهمه دارند که پکن تصميم بگيرد به عنوان يکي از آخرين حربه‌هاي خود، واردات نفت آمريکا را هدف تعرفه قرار دهد.
شرکت نفت سپاهان و شرکت "اي دي ال" کشور آلمان قرارداد مهندسي و انتقال دانش فني به منظور افزايش توليد و بهبود کيفيت محصولات توليدي امضا کردند. به گزارش تسنيم، با حضور مديران شرکت نفت سپاهان و شرکت "اي دي ال" از کشور آلمان قرارداد مهندسي و انتقال دانش فني به منظور افزايش توليد و بهبود کيفيت محصولات توليدي در بزرگترين پالايشگاه توليد مواد اوليه روغن‌هاي موتوري و صنعتي کشور امضا شد . در اين مراسم محمد ابراهيمي‌مديرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اهميت توليدات پالايشگاه‌هاي توليد روغن گفت: در اين واحدهاي پالايشگاهي علاوه بر توليد مواد اوليه روغن موتور، مواد اوليه صنايع لاستيک سازي، نساجي ، مصالح ساختماني و... نيز توليد مي‌شود . مديرعامل شرکت نفت سپاهان ضمن برشمردن مزاياي اين قرارداد گفت: شرکت نفت سپاهان بزرگترين توليدکننده روغن پايه در خاورميانه است و با توليد ساليانه 700 هزار تن روغن پايه و فروش حدود دو هزار ميلياردي جايگاه مناسبي در صنعت کشور دارد. وي افزود: اسلاک وکس و پارافين از ديگر توليدات پالايشگاه نفت سپاهان است که بخش عمده آن به کشورهاي مختلف دنيا صادر مي‌شود . ابراهيمي‌در خصوص اهميت قرارداد امضا شده خاطرنشان کرد: اسلک وکس ماده اوليه توليد پارافين است که متاسفانه اغلب به صورت خام از کشور صادر ميشود که با اجرايي شدن اين پروژه توليدات کشور به سمت صادرات کالاهايي با ارزش افزوده بالاتر سوق پيدا مي‌کند. مديرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به ارزش افزوده پارافين با کيفيت بالا گفت : هم اکنون قيمت اسلک وکس بين 550 تا 600 دلار است و کل صادرات فرآورده‌هاي پارافيني ايران در سال 96 ، بالغ بر 280 هزار تن به ارزش 212 ميليون دلار بود.
پاکستان مصمم به اجراي پروژه‌هاي بين المللي انرژي است سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان گفت که دولت اين کشور، مصمم به اجراي پروژه‌هاي بين المللي بخش انرژي به ويژه خط لوله گاز ايران به پاکستان(آي -پي) و ' تاپي' است. به گزارش ايرنا ،'محمدفيصل' روز در نشست هفتگي در پاسخ به پرسش رسانه‌ها در خصوص آينده طرح‌هاي بين المللي انرژي و اقتصادي در اين کشور نظير خط لوله انتقال گاز تاپي (TAPI) خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان (IP) پروژه مشترک اقتصادي چين-پاکستان (CPEC) با توجه به فشارهاي آمريکا گفت:براي تحقق اهداف بلندمدت ثبات منطقه اي، منافع ملي پاکستان عامل اصلي تعيين کننده در اين پروژه‌هاست. پاکستان که به بهانه تحريم‌ها و فشارهاي خارجي، تاکنون به تعهدات خود در قبال قرارداد خاتمه يافته اش با ايران براي تکميل خط لوله آي-پي در خاک خود عمل نکرده است، عنوان مي‌کند که سخت در تلاش است تا با احداث خط لوله مربوط به طرح آي-پي در خاک خود، هر چه سريع تر زمينه واردات گاز طبيعي از ايران را فراهم کند.
مهدي عرشيان سرپرست مديريت بازسازي و ارتقاي دستگاه‎ها و تجهيزات حفاري و خدمات جنبي از در دست اجرا بودن ۵۰ قرارداد جاري با سازندگان داخلي در زمينه‎هاي خدمات فني، تعميرات اساسي و تامين قطعات يدکي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از شرکت ملي حفاري ايران، مهدي عرشيان گفت: افزون بر اين ۵۰ قرارداد، قرارداد ساخت زير سازه و بخش‎هاي فلزي دستگاه حفاري نيز بزودي اجرايي مي‌شود .
وي افزود: مهم‌ترين قراردادها مربوط به خدمات سازندگي و جوشکاري، سندبلاست و رنگ‌آميزي، تعميرات موتورآلات و ماشين‌آلات و تعمير پمپ‎هاي فشار قوي تزريق سيمان و اسيد است.
وي اظهار کرد: از سوي ديگر با توجه به ضرورت کار، درخواست ۶ مناقصه جديد در خصوص تعميرات اساسي، تامين قطعات يدکي و ساخت لوله‎هاي پرفشار و مخازن سيال در دست بررسي است.
عرشيان افزود: هشت تقاضاي خريد از طريق مديريت تدارکات و امور کالا مربوط به الکتروموتورها، کابل‎ها، روشنايي و اتصال‎ها تهيه شده و در انتظار تاييد کميته تعميرات اساسي است.