ادامه همکاري و روابط چين با ايران
وزير امورخارجه چين در گفت‌وگو بامحمدجواد ظريف تاکيد کرد که پکن به روابط تجاري و همکاري خود با تهران ادامه خواهد داد.به گزارش ايسنا از شينهوا، وانگ يي وزير امورخارجه چين در بيانيه‌اي اعلام کرد که با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود در يک تماس تلفني رايزني کرده است.وانگ يي در بيانيه خود تصريح کرد که در اين گفت‌وگو تاکيد کرده که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطابق با منافع مشترک جامعه بين‌الملل است.وي افزود: ما آشکارا اعلام کرده‌ايم که با اقدام نادرست تحريم‌هاي يک‌جانبه در روابط بين‌المللي مخالف هستيم.وزير امورخارجه چين با بيان اينکه پکن به ويژه در حوزه انرژي روابط نزديکي با تهران دارد، تاکيد کرد که کشورش به روابط و همکاري خود با ايران ادامه خواهد داد.وزير امور خارجه چين پس از آنکه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد هر کشوري که روابط اقتصادي خود را با تهران کاهش ندهد با تبعات سنگيني رو به رو خواهد شد، تصريح کرد که روابط چين و ايران آشکار، شفاف و قانوني است.واشنگتن باوجود هشدارهاي متحدان اروپايي خود اوايل ماه مه از برجام خارج شد و در پي اين تصميم، تحريم‌ها عليه ايران را که به واسطه اين توافق لغو شده بود، بازگرداند.
تکاليف وزارت صنعت براي تنظيم بازار
شوراي عالي هماهنگي اقتصادي ساختار، اهداف و ماموريتهاي ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي را مصوب کرد.به گزارش ايسنا، در اين جلسه که به رياست حجت الاسلام حسن روحاني برگزار شد؛ اعضاي جلسه ساختار، اهداف و ماموريتهاي ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور براي مقابله با هرگونه جنگ رواني و التهاب آفريني در بازار و اقتصاد کشور را تصويب کرد.در جلسه گذشته اين شورا، سياستهاي کلان و اختيارات اين ستاد تصويب شده بود.شوراي عالي هماهنگي اقتصادي همچنين در راستاي تنظيم بازار و نظارت موثر بر قيمت و نحوه عرضه کالاها و خدمات، وزارت صنعت، معدن و تجارت را به اقدامات زير مکلف کرد:- تقويت و تجهيز ستاد سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان- اطلاع‌رساني گسترده قيمت کالاها و مقررات عرضه در فروشگاهها با استفاده از سامانه اطلاع‌رساني فراگير براي دسترسي بر خط مردم و سازماندهي استفاده از نظارت مردمي- بهره‌گيري از شبکه نظارتي اتاق اصناف و اتحاديه‌هاي صنفي- تقويت و حمايت از انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف کننده در سطح ملي و استاني.بر اساس مصوبه ديگر شوراي عالي هماهنگي اقتصادي مقرر شد تا کليه عرضه کنندگان کالاهائي که ضرورت اطلاع‌رساني آنها توسط وزارت صمت اعلام مي‌شود، اعم از توليد کنندگان، وارد کنندگان و توزيع کنندگان، موظفند طبق مقررات اين وزارت، نسبت به تطبيق قيمت با ضوابط قيمت گذاري مصوب «هيات تعيين و تثبيت قيمتها» و ثبت آن به صورت خوداظهاري در سامانه فراگير الکترونيکي اقدام نمايند و قيمت را به صورت برچسب و قابل نظارت، بر کالاها نصب کنند.
روابط خوب کويت با ايران
نماينده دائم کويت در سازمان ملل در رابطه با گروهکي که در کويت دستگير شدند و متهم به ارتباط با ايران شدند گفت: در اين رابطه اقداماتي اتخاذ کرديم، ما روابط خوبي با ايران داريم و از اين کشور مي‌خواهيم در امور هيچ کس دخالت نکند.به گزارش ايسنا، منصور العتيبي در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در رابطه با حمايت تسليحاتي ايران از انصارالله يمن گفت: ايران کشور همسايه و مسلمان ماست و ما اين مساله را درک مي‌کنيم که ايران منافعي در منطقه دارد اما اين منافع نبايد منجر به بي‌ثباتي و ناامني در منطقه شود. از ايران مي‌خواهيم در امور داخلي کشورهاي عربي دخالت نکند.وي افزود: کويت به پيش نويس قطعنامه‌اي که در ماه فوريه 2018 توسط انگليس ارائه شد و شامل گزارش گروه کارشناسان کميته تحريم‌هاي يمن مبني بر اينکه ايران ممکن است نقش موثري در صادرات موشک‌هاي بالستيک به يمن داشته باشد راي داد اما روسيه از حق وتو براي جلوگيري از تصويب آن قطعنامه استفاده کرد.نماينده دائم کويت در سازمان ملل در رابطه با اينکه تنش ميان ايران و آمريکا ممکن است باعث بستن تنگه هرمز شود، بستن هرکدام از تنگه‌ها را نقض آشکار قوانين بين‌المللي که به اقتصاد جهاني آسيب مي‌رساند، خواند.
افزايش برد موشک‌هاي بالگرد ارتش
فرمانده هوانيروز ارتش تاکيد کرد: برد سلاح‌هاي بالگردي هوانيروز ارتش به برد بالاي ۸ تا ۱۲ کيلومتر رسيده است.به گزارش ايلنا، امير يوسفعلي قرباني در جمع خبرنگاران گفت: هوانيروز ارتش امروز در ارتقاي برد سلاح‌هاي بالگردي خود به برد بالاي ۸ تا ۱۲ کيلومتر دست يافته است.وي افزود: ما امروز هيچ قطعه‌اي را از خارج وارد نمي‌کنيم و تمام قطعات به دست متخصصين خودمان ساخته و بر روي بالگردها نصب مي‌شود.فرمانده هوانيروز ارتش اضافه کرد: حتي کشورهايي که ادعاي قدرت نظامي‌دارند هم خودشان به تنهايي نمي‌توانند بالگرد بسازند و به کمک ساير شرکت‌ها در نقاط مختلف جهان اين کار را انجام مي‌دهند.قرباني ادامه داد: بعد از دفاع مقدس در حوزه ارتقاي سامانه‌هاي بالگردي به جايي رسيديم که در کشورهاي غرب آسيا و حتي در دنيا به عنوان قطب بالگردي شناخته شديم.وي يادآور شد: در تمام دنيا تنها چند کشور معدود هستند که سامانه ديد در شب در اختيار دارند، اما ما در اين زمينه به خودکفايي بومي‌رسيده‌ايم.
پايبندي روسيه به تعهدات برجام
وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي تاکيد کرد: روسيه همچنان به طور منظم به اجراي تمام تعهداتش در توافق هسته‌اي پايبند است.به گزارش ايلنا از «شينهوا»، وزارت خارجه روسيه در اين بيانيه به اشاره به اينکه همکاري ميان مسکو و تهران در راستاي استفاده مسالمت‌آميز از انرژي هسته‌اي بوده نوشت: روسيه به تمام بندهاي توافق هسته‌اي و قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل و تحت نظارت سازمان منع گسترش سلاح اتمي‌پايبند است. در اين بيانيه گفته شده روسيه به اجراي مستمر تعهداتش در برجام ادامه مي‌دهد. ما بر تعهد قاطع خود به همه اهرم‌هاي لارم براي حفظ و اجراي کامل برجام تاکيد مي‌کنيم. در اين بيانيه گفته شده سازمان انرژي اتمي‌دولتي روسيه، روس اتم، در حال اجراي پروژه‌هايي است که براي اطمينان از تعهد به مفاد و ملزومات برجام طراحي شده‌اند. درحالي که هنوز هيچ خبري از آمادگي روسيه براي ارسال دومين محموله اورانيوم با غناي بالا به ايران وجود ندارد، وزارت خارجه روسيه تاکيد کرده که مسکو در مورد مديريت مازاد اورانيوم با غناي پايين و همکاري‌هاي لازم با ايران در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي، همکاري و رايزني مي‌کند.
تجارت در راستای برنامه‌های اصلاحی رئیس کل بانک مرکزی بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان: ايليا پيرولي: هنگامي‌که عبدالناصر همتي، رئيس جديد بانک مرکزي در اينستاگرامش، تقويت ارزش پول ملي کشور را يکي از اولويت‌هاي خود عنوان مي‌کند، قطعاً مي‌داند که روند روبه‌زوال ريال به دليل سياست‌گذاري‌هاي نادرست اقتصادي در سال‌هاي متمادي و بحران‌هاي ايجادشده در پي آن بوده است. از شهريورماه گذشته به اين‌طرف يعني حدود يازده ماه هست که ريال ارزش خود را با يک جهش بي‌سابقه در مقابل دلار به‌شدت ازدست‌داده و اين روند همچنان ادامه دارد. در ظاهر قصه آنچه مشخص است، افزايش قيمت دلار در اين مدت عامل اصلي اين موضوع کاهش ارزش پول ملي شده است. سياست‌هاي نادرست و بحران‌هاي ناشي از آن اصلي‌ترين عامل به وجود آورنده کاهش ارزش پول ملي به اعتقاد کارشناسان بوده است. ازاين‌رو است که کارشناسان اقتصادي به رئيس جديد بانک مرکزي توصيه مي‌کنند به‌جاي تمرکز بر نحوه جلوگيري از کاهش ارزش پول ملي، به مؤلفه‌هاي کاهش ريال توجه کنند. البته آنها بر اين موضوع تأکيددارند که در شرايط کنوني اقتصاد کشور، تقويت پول ملي به تنهاي از سوي بانک مرکزي نمي‌تواند محقق شود و به دليل مؤلفه‌هاي تأثيرگذار حاکم بر اقتصاد ، اين دولت است که بايد در اين مسير همراه با بانک مرکزي گام‌هاي اثرگذار بردارد. مسئله‌اي که همواره به‌صورت سهوي يا عامدانه از سوي سياست‌گذاران پولي و مالي کشور ناديده گرفته‌شده و به‌جاي پرداختن به علت‌هاي کاهش ارزش اين واحد پولي ، بر خود ارزش پول ملي متمرکزشده‌اند. هرچند که رئيس جديد بانک مرکزي درباره جزييات تقويت پول ملي اظهارنظري نکرده، اما صاحب‌نظران اقتصادي به همتي توصيه مي‌کنند که موارد گفته‌شده را به‌عنوان اصلي‌ترين محور کاري خود دراين‌باره مدنظر قرار دهد. آن‌گونه که اين صاحب‌نظران بر آن تأکيددارند؛ ابتدا شناسايي مؤلفه‌ها و حذف ، کنترل يا اصلاح سياست‌گذاري‌هاست؛ به عبارتي آن‌طور که کارشناسان اقتصادي مي‌گويند: بدون توجه به سياست‌گذاري‌هاي کلان اقتصادي نه‌تنها نمي‌توان کاهش ارزش پول ملي را کنترل کرد، بلکه نمي‌توان همان مؤلفه‌هاي تأثيرگذار بر اقتصاد را ريشه‌کن کرد. محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادي، عصيانگري رفتارهاي بازارهايي مثل ارز، سکه و طلا نتيجه گسترش نگاه سوداگرايانه ناشي از نگاه تک‌قطبي يک گرايش فکري اقتصادي دانسته است. او ادامه مي‌دهد: ازاين‌رو چنانچه دولت از اقتصاد وارداتي جلوگيري کرده و همت خود را صرف توليد و صادرات نمايد، همكاري دولت و بانك مركزي در خصوص تلاش براي عدم وابستگي اقتصاد به نفت و كاهش دخالت دولت در اقتصاد، تقويت بخش خصوصي و بهبود فضاي کسب‌وکار مي‌تواند به كاهش حجم نقدينگي و بهبود نرخ تورم و تقويت پول ملي کمک نمايد.
عوامل تأثيرگذار در کاهش ارزش پول ملي
يكي از مهم‌ترين دلايل كاهش ارزش پول ملي كشورها تورم است که در اين مدت از جهش بي‌سابقه‌اي مواجه بوده است. عدم توانايي دولت در تشديد کنترل خود بر بازار ارز - کسري بودجه – افزايش نقدينگي- اقتصاد نفتي است - دخالت بيش‌ازحد دولت در همه شئون اقتصاد که موجب تضعيف بخش خصوصي شده است. از اصلي‌ترين دلايل کاهش ارزش پول ملي بوده‌اند. از طرفي در اين مدت برنامه ريزان اقتصادي، براي حفظ ارزش پول ملي بدون پرداختن به علت‌هاي آن و فقط با تزريق پول خارجي به بازار ارز موجب تقويت کاهش ارزش پول شده‌اند. علينقي مشايخي، اقتصاددان دراين‌باره گفته است: ريشه‌ها و علل کاهش ارزش پول ملي رشد بيشتر نقدينگي در مقابل رشد توليد ملي در کشور است. وقتي نقدينگي سريع‌تر از توليد رشد مي‌کند، پول در دست مردم سريع‌تر از مقدار کالا و خدماتي که در اقتصاد عرضه مي‌شود، رشد مي‌کند. درنتيجه درازاي کالا و خدمات موجود پول بيشتري وجود دارد. درواقع براي خريد يک سبد مشخص از کالا پول بيشتري وجود دارد؛ بنابراين قيمت کالاها بالا مي‌رود و تورم ايجاد مي‌شود و ارزش پول ملي کاهش مي‌يابد. حسين راغفر ديگر کارشناس اقتصادي نيز در تکميل حرف‌هاي مشايخي مي‌گويد: بنابراين تورم لجام‌گسيخته مزمن، اصلي‌ترين عامل کاهش ارزش پول ملي و افزايش قيمت ارز در بازار است.
دولت‌ها عامل کاهش ارزش پول ملي هستند
مسئله ديگري که موجب افزايش رشد نزولي پول ملي شده است، ورود عامدانه دولت‌ها در بازار ارز در راستاي تأمين هزينه‌هاي جاري بوده است؛ به عبارتي دولت‌ها در پي کسري بودجه، کاهش درآمدهاي نفتي و همچنين بزرگ شدن حجم ديوان‌سالاري خود مبادرت به افزايش نرخ ارز کرده و همين امر موجب رشد تورم و درنتيجه کاهش ارزش پول ملي شده‌اند. محمد خوش‌چهره، کارشناس اقتصادي دراين‌باره به تسنيم گفته است: بخش‌هايي از مديريت اقتصادي تمايل پيدا مي‌کنند نرخ ارز را با عنوان اينکه ارز بايد با نرخ واقعي خود خريدوفروش شود افزايش بدهند. اين در حالي است که تجربه 25 سال گذشته نشان داده که اين رويکرد يک اشتباه استراتژيک است. دولت يک مصرف‌کننده بزرگ است و ‌بايد بودجه جاري بسياري از سازمان‌ها و ارگان‌ها را تأمين کند. به همين دليل نيز ارزش پول ملي کاهش پيدا مي‌کند و درنتيجه تورم ايجاد مي‌شود. در چنين شرايطي دولت مجبور مي‌شود با کسر بودجه اين وضعيت را جبران کند تا بتواند اقتصاد را مديريت کند. شايد در نگاه اول نرخ ريالي دولت افزايش پيدا کند، اما درواقع تأثيرات تورمي‌آن اين رويکرد را مضر و بي‌اثر مي‌کند. بااين‌وجود در شرايط کنوني مشاهده مي‌شود که دولت دچار اين خطاي استراتژيک شده و به‌عنوان نرخ واقعي ارز، قيمت ارز را بالابرده است.
اقتصاد رانت محور؛ منشأ اصلي
اقتصاد «رانتي-خصولتي-دولتي» ايران که مناسبات رانتي به‌جاي مناسبات رقابتي حاکم است، اجراي دستوري-ابزاري-گزينشي کليشه‌هاي سطحي و تا حدي منسوخ‌شده «اقتصاد بازار» نه‌تنها منجر به تحقق اقتصاد بازار نمي‌گردد که در عمل به اهرمي‌مخرب بر ضد منافع مردم و بخش خصوصي واقعي تبديل‌شده است. به‌طوري‌که اگر اراده‌اي براي کنترل کاهش ارزش پول ملي و تقويت آن وجود داشته باشد بايد ابتدا اين نوع شيوه اقتصادي و صاحبان آن را از چرخه اقتصادي کشور حذف کرد. به عقيده حسين راغفر،استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادي گفت: «مسئله اصلي در اقتصاد ما مسئله فساد است. علت اصلي بحران ارزي نابودي بنيادهاي توليد در کشور است که سبب شده طرف عرضه در کشور به‌شدت محدودشده و کاهش يابد و برعکس به‌طرف تقاضا دامن زده‌شده است.» احسان سلطاني کارشناس اقتصادي دراين‌باره گفته است: در اقتصاد «رانت- محور» ايران که «توليد- محور» يا «نوآوري- محور» نيست و درواقع مزيت‌هاي رانتي جايگزين مزيت‌هاي رقابتي شده است، تنزل ارزش پول ملي فقط مي‌تواند به‌عنوان محرک رانتي جديد(رانت نرخ ارز) در جهت تقويت بخش‌هاي رانتي و از سوي ديگر تشويق صادرات منابع خام و توليدات اوليه کم‌ارزش و با ايجاد اشتغال و ارزش‌افزوده پايين عمل کند. در اقتصاد رانت- محور ايران که به‌طور طبيعي سهم نيروي کار مولد از درآمد اقتصادي ملي پايين است، تنزل ارزش پول ملي موجبات کاهش انگيزه و سهم‌بري نيروي کار مولد را فراهم مي‌کند و از سوي ديگر تسريع روند مهاجرت را به دنبال دارد. درنتيجه خلاف آنچه تصور مي‌شود، تنزل ارزش پول ملي در اقتصاد رانت- محور ايران از يک‌سو به ترويج فروش ثروت‌هاي ملي و خام فروشي و از سوي ديگر به تضعيف نيروي کار مولد منجر مي‌شود و به عبارتي عليه توسعه اقتصادي- اجتماعي عمل مي‌کند. همين دليل است که فرشاد مؤمني، کارشناس اقتصادي مي‌گويد در سه دهه گذشته شاهد اين پديده بوديم که ارزش پول ملي همواره قرباني مطامع دلالان، رباخواران و واردکنندگان بوده و بهاي اين رويکرد که با سهل‌انگاري غيرقابل‌بخشش همراه بوده، عموم مردم و فرودستان و توليدکنندگان جامعه بوده و در جامعه‌اي که مردم و توليدکنندگان از فهرست اولويت دولت خارج شوند آن حکومت متزلزل خواهد شد.
پيامدهاي کاهش ارزش پول ملي
ازجمله پيامدهاي اجتماعي تغييرات نرخ ارز در کشورها و کاهش ارزش پول ملي، نزول روزافزون استانداردهاي زندگي مردم و کاهش قدرت خريد آنها و درآمد است. اين مسئله با کاهش رشد اقتصادي و تعطيلي کارخانه‌ها تشديد شده و با افزايش تورم و نرخ بيکاري بحران اقتصادي در کشور را تشديد کرده است. افزايش نرخ ارز به افزايش هزينه خانوارها به‌خصوص در حوزه تأمين دارو و کالاهاي وارداتي منجر شده و کاهش سطح بهداشت و سلامت را در پي داشته است.تقويت پول ملي کشور محقق نمي‌شود مگر آنکه اقتصاد رانتي جاي خود را به اقتصاد رقابتي بدهد و اقتصاد نيز با يک استراتژي مدون به مسير خود ادامه بدهد.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران تشريح کرد؛
نیلوفر صفدری: مديرعامل شرکت ملي گاز ايران ضمن تشريح آخرين وضعيت صادرات گاز از امکان فروش گاز از طريق CNG و ميني LNG خبر داد. حميدرضا عراقي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به آغاز صادرات گاز به عراق در دولت دوازدهم گفت: در حال حاضر روزانه به دو نقطه در عراق ۲۷ ميليون مترمکعب گاز صادر مي‌شود که با ميزان گازي که به ترکيه صادر مي‌شود برابر است. نيروگاه عراق از گاز ايران استفاده مي‌کند و روشنايي عراق تا حد زيادي منوط به گاز ايران است. به طور کلي از ابتداي سال تا کنون يک و نيم ميليارد مترمکعب گاز به بغداد صادر شده است. وي با تاکيد بر اينکه ايران مشکلي در دريافت پول گاز صادراتي از ترکيه، عراق و نه هيچ کشور ديگري ندارد، درمورد تاثير تحريم‌ها روي صادرات گاز توضيح داد:گاز يک موضوع محيط زيستي است و هيچ کشوري نمي‌تواند گاز را تحريم کند. نگاه به نفت نگاه اقتصادي است اما نگاهي که به گاز وجود دارد هم اقتصادي و هم محيط زيستي است. زيرا هرجا گاز باشد سوخت ميان تقطير مصرف نمي‌شود و همه دنيا علاقه مند هستند در نيروگاه‌ها از سوخت گاز طبيعي استفاده کنند.
مديرعامل شرکت ملي گاز ايران از صادرات روزانه ۵۷ ميليون مترمکعب گاز از ايران به ساير کشورها خبر داد و افزود: پتانسيل صادراتي گاز ايران حدود ۷۰ تا ۷۵ ميليون مترمکعب در روز است. اما ترکيه در اين فصل به خاطر شرايط آب و هوايي گاز ‌کم‌تري دريافت مي‌کند.
عراقي درمورد برنامه شرکت ملي گاز براي افزايش ميزان صادرات گاز نيز توضيح داد: بسياري از کشورها علاقه مند هستند از ايران گاز وارد کنند و در آينده اين پتانسيل وجود دارد. صادرات گاز به نقاط ديگر عراق هم مطرح است. همسايه‌ها براي ما در اولويت هستند. البته فروش گاز مايع با تنش‌هايي که ايجاد شد نياز به محافظه کاري دارد اما امکان فروش گاز از طريق CNG و ميني ال ان جي امکان فروش وجود دارد. با بسياري از کشورها هم در اين مورد درحال مذاکره هستيم و احتمالا از اين طريق صادرات داشته باشيم.بر اساس اين گزارش صادرات گاز به عراق از اول تيرماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد.
هند براي سرمايه گذاري در پتروشيمي‌ايران دنبال گاز ارزان است
در خبر دیگر مدير سرمايه گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌گفت: هندي‌ها هميشه خود را آماده سرمايه گذاري در پتروشيمي‌نشان مي‌دهند، اما پس از پيشرفت مذاکرات و جدي شدن ماجرا، مساله گاز ارزان را مطرح مي‌کنند.
«حسين عليمراد» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره آخرين وضعيت مذاکره با هندي‌ها براي اجراي طرح‌هاي پتروشيمي‌در کشور، افزود: ميزان تخفيفي که هندي‌ها براي گاز مي‌خواهند بسيار زياد است.
مدير سرمايه گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌اضافه کرد: براي ارايه گاز به پروژه‌هايي مناطق محروم، تخفيف‌هايي در نظر گرفته شده است، اما نمي‌توان قيمت گاز را نصف کرد.
عليمراد يادآور شد: هندي‌ها هميشه پس از چند دور مذاکره، به مرحله‌اي مي‌رسند که مي‌گويند قيمت گاز بالاست.
وي افزود: البته بايد توجه داشت که بالا بودن بهاي گاز در ايران، ادعاي هندي‌هاست و ما معتقد هستيم که قيمت گاز براي پروژه‌اي که آنها دنبال مي‌کنند، مناسب و بازده طرح مورد نظر مطابق با استانداردها و عرف جهاني است.
مدير سرمايه گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اين که هندي‌ها رفته‌اند تا در اين باره فکر کنند، ادامه داد: آنها تاکنون به صورت شفاهي و نه مکتوب نرخ‌هايي مانند 6 تا هشت سنت را براي گاز پيشنهاد داده اند.
عليمراد به تمايل هندي‌هاي براي سرمايه گذاري در منطقه چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه منطقه چابهار به عنوان منطقه در حال توسعه شناخته مي‌شود، اگر تا پايان زنجيره ارزش در طرح‌هاي پتروشيمي‌آن منطقه سرمايه گذاري کنند تا 30 درصد تخفيف در خوراک در نظر گرفته مي‌شود که بسيار مناسب است.
مدير سرمايه گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌خاطر نشان کرد: ادعاي هندي‌ها مبني بر گران بودن قيمت گاز در ايران در حالي مطرح مي‌شود که چيني‌ها با همين قيمت‌ها، حاضر به سرمايه گذاري در کشور هستند.
عليمراد افزود: منطقه چابهار بهترين شرايط را براي سرمايه گذاري هندي‌ها و پاکستاني‌هاي و مالزيايي‌ها دارد.
*مزاياي صنعت پتروشيمي‌ايران براي هندي‌ها
به گزارش ايرنا، کشاورزي بخش عمده اقتصاد هند را تشکيل مي‌دهد به طوري که بيشتر مردم اين کشور از طريق کشاورزي، روزگار مي‌گذرانند؛ بنابراين دولت مستقر در دهلي تلاش مي‌کند از طريق توسعه مجتمع‌هاي پتروشيمي‌توليدکننده اوره، کود مورد نياز زمين‌هاي کشاورزي را تامين کند.
توسعه واحدهاي جديد صنعتي در هند نيز نياز به منابع جديد انرژي دارد که گاز به دليل ارزاني، بيشتر از ساير حامل‌هاي انرژي مورد توجه قرار گرفته است.
ايران و قطر بزرگ‌ترين و نزديک‌ترين کشورهايي هستند که از ظرفيت تامين گاز مورد نياز هند برخوردار هستند اما قطر به دليل اينکه بخش عمده گاز توليدي را به ال.ان.جي تبديل و صادر مي‌کند، قادر به تامين نياز هند نيست اما ايران که همچنان در حال توسعه فازهاي پارس جنوبي بوده و قصد دارد تا ميزان توليد خود را به يک ميليارد مترمکعب در روز برساند، از ظرفيت بسيار خوبي براي تامين گاز هند برخوردار است.
مزيت ديگر ايران، نزديکي به کشور هندوستان است، بندر چابهار که در ساحل درياي عمان قرار گرفته حدود 500 کيلومتر با بندر گجرات هند فاصله دارد. به دليل فاصله کم بندر چابهار تا بندر گجرات، هندي‌هاي علاقه زيادي به سرمايه گذاري در منطقه چابهار دارند، زيرا هزينه و زمان حمل کاهش چشمگيري پيدا مي‌کند.
با توجه به نياز کشاورزي هند، آنها قصد دارند که واحدهاي توليد کود اوره را در چابهار احداث و محصولات توليدي را به هند حمل کنند.
علاوه بر احداث مجتمع‌هاي پتروشيمي‌توليد اوره در چابهار، هندي‌ها به دنبال احداث خط لوله و وارد کردن گاز از ايران نيز هستند که البته هنوز نهايي نشده است.
عباس شعري مقدم مديرعامل اسبق شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌پيش از اين در گفت وگو با ايرنا درباره تمايل هندي‌ها براي خريد گاز ارزان از ايران گفته بود: آنها تاکنون چندين بار آمده و صحبت کرده‌اند اما هنوز به نتيجه روشني نرسيده ايم. من به آنها گفته‌ام که شما مي‌آييد چرخي مي‌زنيد، قيمتي مي‌گيريد و مي‌رويد و در کار خود جدي نيستيد.
شعري مقدم با اشاره به پيشنهاد هندي‌ها براي برخورداري از خوراک 2 سنتي، افزود: آنها يکبار پيشنهاد خوراک دو سنتي را مطرح کردند و حتي يکبار هم گفتند که از يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس، خوراک را مجاني گرفته اند.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان آنکه آنها تمام واقعيت را نمي‌گويند، تصريح کرد: ممکن است در بعضي از کشورها نرخ خوراک پايين باشد، اما ميزان ماليات هم مطرح است در حالي که مناطق آزاد ما از ماليات معاف هست.
معاون سازمان بنادر از ادامه فعاليت شرکت‌هاي بين‌المللي در بنادر ايران خبر داد
گروه راه و مسکن- منیره برزکار: هنوز دور جديد تحريم‌هاي آمريکا شروع نشده بود که برخي از کمپاني‌هاي بين‌المللي حاضر در ايران اقدام به خروج از اقتصاد کشور کردند. چند شرکت بين‌المللي بيمه‌اي و حمل و نقل دريايي نيز در ميان اولين گروه‌هاي خارجي بودند که در پي تحريم‌هاي آمريکا از ايران خارج شدند. با اين حال آخرين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مسئولان سازمان بنادر و دريانوردي حاکي از آن است که با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و پس از تدوين برخي بسته‌هاي حمايتي، حالا به مرور برخي از شرکت‌هاي بيمه‌اي و حمل و نقل دريايي خارجي که منافع کمتري در اقتصاد آمريکا دارند آماده حضور در ايران هستند. طبق آخرين خبرها برخي از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي با وجود بازگشت تحريم‌ها همچنان علاقه‌مند به حضور در ايران هستند. محمدعلي حسن‌زاده، معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي روز گذشته و در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به وضعيت ايجاد شده در بنادر در پي اجراي تحريم‌هاي جديد آمريکا، گفت: چند شرکت بيمه‌اي که در بازار آمريکا فعاليت مي‌کردند اخيرا از ادامه فعاليت در ايران خودداري کرده اما چندين شرکت ديگر که بازارهاي کوچکي در کشور آمريکا داشتند هنوز علاقه‌مند به کار در ايران هستند و تعدادي از شرکت‌هاي اروپايي و آسيايي هم که در بازارهاي آمريکا کار نمي‌کنند براي فعاليت در بازار ايران اعلام آمادگي کرده‌اند. معاون سازمان بنادر و دريانوردي همچنين اظهار کرد: بسته تشويقي براي لاينرها و فيدرها، بسته تشويقي براي ترانزيت و تجارت بين‌المللي و معافيت مالياتي شرکت‌ها در مناطق ويژه اقتصادي از جمله برنامه‌هاي سازمان بنادر براي فعالان اين بخش است.
مشوق‌هاي سازمان بنادر براي شرکت‌هاي خارجي
اين مقام مسئول اضافه کرد: درباره شرکت‌هاي کشتيراني هم سازمان بنادر با مشوق‌هايي مثل حذف 10 درصد حق پرچم باعث شده تا شرکت‌هاي خارجي براي ادامه فعاليت در ايران و بحث ترانزيت کالا از کشور علاقه بيشتري داشته باشند. حسن‌زاده درباره سازوکار پرداخت دستمزدهاي ارزي دريانوردان گفت: دريانوردان هميشه به صورت ارزي دستمزد دريافت مي‌کردند و البته درآمدهايشان هم در خطوط کشتيراني ارزي بوده است و به همين دليل به نظر مي‌رسد که با توجه به ارزآوري اين بخش با چالش جدي براي پرداخت دست مزدها روبرو نباشيم. معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي درباره نحوه تامين سوخت شناورها افزود: کشورهيچ مشکلي براي تامين سوخت مورد نياز شناورها ندارد اما با توجه به مصوبه هيئت دولت و تعيين ۲۵ قلم کالا که امکان دريافت ارز ۴۲۰۰ توماني را دارند مشخص است که ارز مورد نياز براي تامين سوخت شناورها بايد از سامانه سنا و نيما تهيه شود که اين خود باعث افزايش قيمت سوخت خواهد شد و سازمان بنادر موظف به تمکين به شرايط جديد است. محمدعلي حسن‌زاده ضمن تاکيد بر حمايت سازمان بنادر از صادرات هم گفت: سازمان بنادر و کشتيراني يکي از حاميان اصلي صادرات در کشور است و تنها در سال گذشته ۳۵۰ ميليارد تومان تخفيف به صادرکنندگان و سرمايه‌گذاران اعطا کرد و و امثال هم نه تنها تخفيفات سال گذشته پابرجاست که تعداد بيشتري تخفيف هم براي صادرات به صادرکنندگان داده خواهد شد. سازمان بنادر مصمم است در حوزه صادرات در آنچه در توان دارد هزينه کنند تا تجار بتوانند به بازارهاي صادراتي ورود کنند.
آخرين وضعيت سرمايه‌گذاري هندي‌ها در چابهار
معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي درباره قرارداد طرح توسعه چابهار با کشور هند افزود: مدتي است که آمريکا در حال فشار به کشور هند است تا از قرارداد طرح توسعه چابهار در ايران خارج شود البته اين قرارداد هم براي کشور افغانستان و هم براي کشور هند از نظر راهبردي و اقتصادي قرارداد مهمي‌است و در حالي کشور امريکا سعي در خارج کردن هند از قرار داد چابهار دارد که اين بندر يکي از ورودي‌هاي اصلي کالا به افغانستان است و عدم راه‌اندازي ان با ادعاي علت حضور امريکا در افغانستان براي توسعه اين کشور در تناقض است. وي افزود: قرارداد طرح توسعه چابهار با کشور هند يک قرارداد ۱۰ ساله است که براساس آن کشور هند موظف است ۸۵ ميليون دلار تجهيزات را در بندر چابهار نصب و راه‌اندازي کند البته بايد تاکيد کرد که بندر چابهار در همين لحظه هم در حال ترانزيت کالا است و خروج هند نمي‌تواند جلوي کار بندر در حوزه ترانزيت را بگيرد.
تاييد ماهيگيري چيني‌ها در خليج‌فارس
عضو هيات عامل سازمان بنادر درباره حضور شناورهاي چيني در آب‌هاي عمان و صيادي گسترده ماهي در اين آب‌ها بيان کرد: قراردادي در قالب اجاره بلندمدت با شيلات در اين حوزه منعقد شده است؛ ظاهرا فناوري اين شناورها در ايران وجود ندارد؛ آنها مي‌توانند ماهي را در عمق 200 متري صيد کنند و اين شرايط در ايران وجود ندارد.
فعاليت کاسبان تحريم در حمل‌ و نقل دريايي
حسن‌زاده در ادامه به موضوع تحريم‌هاي کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در حمل ونقل دريايي کاسبان تحريم وجود دارند که بيشتر به فکر منافع شرکتي و شخصي هستند تا منافع ملي. بعضا به همين دليل در برخي موارد هزينه حمل کالا افزايش يافته است. وي تاکيد کرد: براي حل اين معضل کارگرو ويژه‌اي در سازمان بنادر و دريانوردي به دنبال رصد و مديريت هزينه‌هاي حمل است و اجازه نمي‌دهيم اين شرکت‌ها هزينه حمل کالا را بيش از حد معمول افزايش دهند. وي ادامه داد: با توجه به اين‌که بخش خصوصي در حوزه حمل‌ونقل دريايي فعال است، خيلي نمي‌خواهيم دخالت کنيم اما روي عملکرد آنها نظارت دقيقي خواهيم داشت.
ارز دولتي براي تامين سوخت کشتيراني نداريم
حسن‌زاده همچنين در پاسخ به پرسشي درخصوص پرداخت حقوق و دستمزد دريانوردان نيز گفت: درآمدهاي بخش حمل‌ونقل دريايي ارزي و پرداخت حقوق به دريانوردان نيز هميشه ارزي بوده است. به نظر مي‌رسد چالش جدي در اين بخش نداشته باشيم و شرکت‌ها با توجه به مصوبه‌هايي که از دولت گرفته‌اند دغدغه‌اي در ابن حوزه وجود نداشته باشد. وي با تاکيد بر اين‌که در حوزه تامين سوخت شناورها در کشور هيچ مشکلي وجود ندارد، اظهار کرد: دولت فقط براي 25 قلم کالا ارز 4200 توماني تخصيص داده و ساير نيازها بايد از طريق سامانه سنا و نيما تامين شود. ضمن اين‌که وزارت نفت هم سوخت را با قيمت فوب خليج‌فارس در اختيار شرکت‌هاي کشتيراني قرار مي‌دهد.
به دنبال ايجاد چهار شهر لجستيکي
معاون سازمان بنادر و دريانوردي همچنين درباره ميزان سرمايه‌گذاري مراکز توليد و فعاليت‌هاي ارزش افزوده در اراضي 2400 هکتاري بندر شهيد رجايي گفت: در اين اراضي 2400 هکتاري به مشکل برخورديم؛ پس از مالکيت اين بخش به نام سازمان بنادر و دريانوردي براي عده‌ ديگري نيز سند اين اراضي صادر شده؛ در حال حاضر هم ما و هم آنها سند داريم و چالش ايجاد شده اما برنامه‌ريزي کرده‌ايم در محل‌هايي که معارض وجود ندارد فعاليت‌هاي خود را آغاز کنيم. حسن‌زاده توضيح داد: مقرر شد چهار شهر لجستيکي در کشور داشته باشيم که شامل پس‌کرانه‌هاي بنادر شهيد رجايي، اميرآباد و بندر امام خميني و همچنين فرودگاه امام خميني است.
۶ عضو «باند مخوف» مشهد اعدام شدند
گروه اقتصادي: بررسي‌هاي ميداني نشان دهنده افزايش آمار بروز خشونت و نزاع در کشور است. آنطور که گزارش‌هاي اجتماعي و آسيب‌شناسانه نشان مي‌دهد خشونت يکي از ۵ آسيب اجتماعي است که بيشترين نمود را در کشور دارد. کارشناسان معتقدند که افزايش خشوند متاثر از مجموعه‌اي از عوامل اجتماعي و اقتصادي مي‌تواند باشد.
سلمان خدادادي، رئيس کميسيون اجتماعي مجلس در گفتگو با خانه ملت در مورد افزايش نزاع‌هاي خياباني و به دنبال آن افزايش مراجعه مردم به پزشکي قانوني در 3 ماهه نخست سال جاري، گفت: در آسيب‌هاي اجتماعي علاوه بر موارد متعددي که مطرح است 5 مورد در چند سال اخير بنا به دلايل مختلف از درصد بالايي برخوردار بوده و به نوعي در کشور نمود غير طبيعي داشته است. اين نماينده مجاس ابراز داشت: يکي از اين 5 مورد خشونت است، به عبارتي خشونت در کنار مواردي مانند طلاق، حاشيه نشيني، اعتياد جزو موارد است که در اولويت رسيدگي يا پيش گيري قرار گرفته، البته اين موارد از 3 سال پيش مورد تاکيد رهبري انقلاب هم قرار داشته است. وي ادامه داد: در واقع ريشه اين موضوع مربوط به چند ماه گذشته نيست، منتها آمار در ماه‌هاي اخير افزايش پيدا کرده و در دوره طولاني مدت نيز خشونت در چند سال اخير از حد نرمال خود بالاتر بوده است.
اين نماينده مجلس دهم تصريح کرد: براساس نظر روانشناسان و مطالعات علمي، ريشه خشونت و نزاع‌هاي خياباني در مشکلات عصبي و رواني ناشي از مشکلات اجتماعي و خانوادگي ناشي مي‌شود؛ يعني فرد ذاتاً اينگونه نيست و اين اتفاقات بيروني است که او را ناخوداگاه وادار به واکنش مي‌کند. وي افزود: مثلاً شما اگر با اکثر کساني که دچار نزاع خياباني شده‌اند صحبت کنيد مي‌بينيد که پشيمان هستند و اعتقادي به کاري که کرده‌اند ندارند. به عبارتي اين‌ها انسان‌هاي عادي هستند که ذاتاً دچار اختلالات رواني نيستند و در لحظه دچار اين عصبانيت شده‌اند که متاسفانه ما موارد متعددي و زيادي داشته‌ايم که همين نزاع‌ها منجر به قتل هم شده است.
خدادادي تاکيد کرد: براساس همين مطالعات بخش قابل توجه ديگري از اين نزاع‌ها به مسائل مادي و فقر برمي‌گردد؛ وقتي که کار و نيازهاي مردم متناسب با توان جسميشان نيست يا وقتي بيشتر از حد توانشان بيشتر کار مي‌کنند اما درآمد کمتري به دست مي‌آورند، آنقدر فشار بالا مي‌رود که في نفسه زمينه درگيري در فرد به وجود مي‌آيد و با کوچکترين برخوردي از کوره درمي‌روند. وي با اشاره به اينکه به همين دليل يکي از مهمترين موضوعاتي که در دستور کار نهادهاي 18 گانه نظام قرار گرفته مساله خشونت است، اظهار داشت: اين نهادهاي 18 گانه نشان مي‌دهد که حداقل 18 حوزه در ايجاد خشونت دخيل هستند و هر کدم از اين‌ها بايد از بعد خوشان در راه رفع اين مشکات اقدام کنند. اين نماينده مجلس يادآور شد: نزديک به سه سال است ک با دستور رهبر انقلاب نهادهاي مختلف نظام، اقدامات خود را در راستاي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي آغاز کرده‌اند و براساس آخرين پژوهش‌هايي که انجام شده در برخي از شاخص‌ها موفقيت‌هاي بوده اما در برخي از شاخص‌ها هنوز موفقيتي کسب نکرده‌ايم؛ از جمله آنها خشونت، اعتياد يا در بعضي از استان‌ها طلاق است.
اعدام 6 سارق مسلح در مشهد
آمارهاي مربوط به افزايش خشونت در حالي مطرح مي‌شود که روز گذشته شش عضو يک باند مخوف شمشير به دست که با حمله به خودروي حامل «طلافروشان کيفي» و ايجاد رعب و وحشت در بولوار فرودگاه مشهد، حدود ۱۰ کيلوگرم طلا را سرقت کردند، سپيده دم در زندان مشهد به دار مجازات آويخته شدند. شش عضو يک باند مخوف شمشير به دست که با حمله به خودروي حامل «طلافروشان کيفي» و ايجاد رعب و وحشت در بولوار فرودگاه مشهد، حدود ۱۰ کيلوگرم طلا را سرقت کردند، سپيده دم روز گذشته در زندان مشهد به دار مجازات آويخته شدند.
سرمقاله
مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com


درست شصت و پنج سال پيش در چنين روزي بود که دولت قانوني محمد مصدق با طراحي و حمايت مالي سازمان‌هاي اطلاعاتي بريتانيا و آمريکا و به رهبري سرلشگر زاهدي طي يک کودتا سرنگون شد. همه حرف دولت و ملت ايران در آن زمان جلوگيري از دخالت و دست درازي بيگانگان در امور داخلي و منابع کشور، به ويژه نفت بود. هر چند طي اين کودتا محمدرضا پهلوي که مدتي قبل از آن از کشور فرار کرده بود به کشور بازگشت و پايه‌هاي زمامداري و حکومتش استحکام بيشتري پيدا کرد اما بيست و پنج سال بعد يعني در بهمن سال 57 ملت ايران توانست براي هميشه شاه را از کشور اخراج کند و به حکومت مطلقه و ديکتاتوري پنجاه ساله دودمان پهلوي که توسط آمريکا و انگليس برآمده و حمايت مي‌شد پايان دهد. با اين حال از همان زمان نيز دخالت غرب به خصوص آمريکا و انگليس در امو داخلي کشورمان هيچ وقت به پايان نرسيد و در مقاطعي هم شدت بيشتري پيدا کرد. جنگ 8 ساله تحميلي، غائله گروهک‌هاي متعدد در سراسر کشور، تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي و انواع دسيسه‌هاي ريز و درشتي که طي 40 سال گذشته ادامه داشته و مردم کشورمان را دچار رنج و عذاب فراوان هر روزه کرده است. آخرين اقدامي‌که نشان از تداوم دسيسه‌ها و دخالت‌هاي واشنگتن در سرنوشت و امور داخلي کشورمان دارد تشکيل « گروه اقدام ايران» تحت نظر مايک پمپئو وزير امورخارجه آمريکا و با هدايت برايان هوک ديپلمات با سابقه اين کشور است. آنطور که پمپئو گفته است هدف از اقدام اخير آمريکايي‌ها، وارد آوردن حداکثر فشار ديپلماتيک و اقتصادي بر ايران است. طي اين همه سال عبور از بحران‌ها و اقدامات دسيسه آميز قدرت‌هاي غربي همواره به مدد تجربه، تدبير و تلاش مسئولان و صد البته با همراهي مردم صورت گرفته است. در خصوص توطئه اخير ترامپ و وزارت امور خارجه آمريکا نيز حضور و همراهي مردم يک اصل خدشه ناپذير خواهد بود. لذا لازم است مسئولان براي جلب اعتماد مردمي‌که در بحران اقتصادي اخير گلايه مند و معترض بودند نهايت سعي و اهتمام خود را به کار گيرند تا از اين سرمايه لايزال و قدرتمند در جهت مقابله با دشمني دشمنان مملکت و همينطور تعالي و توسعه کشور چنان که شايسته است استفاده لازم به عمل آورده شود.
یادداشت
خليل آهنگر
کارشناس مديريت


اوقات فراغت يکي از مهمترين زمانهايي است که همه انسانها از آن برخوردار هستند و قدر آن را نمي‌دانند. برخي صاحب نظران اوقات فراغت را فعاليت براي خود و يا زمان آزاد و فروخته نشده‌اي مي‌دانند كه متعلق به فرد است که مي‌تواند مطابق با ميل خود از آن استفاده کند. عده‌اي ديگر معتقدند اوقات فراغت مجموعه فعاليتي است كه شخص پس از آزادي از فعاليت‌ها و تعهدات و تكاليف شغلي و اجتماعي و خانوادگي با ميل و اشتياق شخصي بدان مي‌پردازد و هدف از آن مي‌تواند ( استراحت ، تفريح ، توسعه دانش و سلامت به كمال رساندن شخصيت خويش و يا به ظهور رساندن استعداد‌ها و خلاقيت‌هاي فردي و اجتماعي ) باشد. برخي ديگر اوقات فراغت را زمانهايي مي‌دانند كه فرد وراي وظايف فردي و اجتماعي خود مي‌تواند آن را با ميل شخصي در امور مختلف مصروف دارد و البته بسته به اينكه چگونه از آن استفاده کند، مي‌تواند مفيد‌ترين و شوق انگيزترين لحظات و يا تلخ‌ترين و حتي مفسده انگيز‌ترين دقايق زندگي وي را شكل دهد. تاگور ( Tagor ) انديشمند هندي مي‌گويد که تمدن بشري محصول استفاده درست و مناسب انسانها از اوقات فراغت و هديه‌اي است كه به ما عطا كرده‌اند اما اغلب شيوه استفاده از آن را نمي‌دانيم. اکنون اين سوال مطرح است که با اوقات فراغتمان چه مي‌كنيم؟ آيا مطالعه مي‌کنيم يا ورزش، مجالست، همدلي، تشريك مساعي با اعضاي خانواده و زن و فرزند، مهماني يا غرق شدن در فضاي مجازي اوقاتمان را مي‌گذرانيم؟ امان از دست فضاي مجازي كه بي مهابا تمامي‌ساعات عمرمان ( نه فقط اوقات فراغت كه زمان خواب، استراحت، اوقات از قبل فروخته شده و حتي اراده و تفكراتمان را به استخدام خود در آورده است . هيچ دقت كرده‌ايم زماني كه با خانواده در منزل، مهماني‌ها ،‌گردهمايي‌هاي خانوادگي كه بعضاً با كلي هزينه ، صرف وقت و انرژي ،‌ معضل ترافيك ترتيب داده‌ايم تا شايد دقايقي هر چند محدود در كنار هم باشيم ، از اوضاع خانوادگيمان مطلع باشيم ولي در همان زمان محدود نيز از يكديگر فاصله داريم و با هم نيستيم. بعضاً آنچنان از جمعمان فاصله داريم كه حتي متوجه حضور و يا غيبت تعدادي از اعضاي خانواده خود در آن مهماني نمي‌شويم. به راستي كجا مي‌رويم؟ به علت استفاده منفعلانه از فضاي مجازي، در معرض دنيايي از اخبار و اطلاعات منفي، غير مفيد و مايوس كننده قرار داريم كه اغلب از صحت و سقم آن اطلاع درستي نداريم و در انتخاب آن نيز مخير نيستيم ، ولي دانسته يا نادانسته،‌ خواسته يا ناخواسته هزينه مخرب اين امواج منفي را به تمام و كمال مي‌پردازيم. افسردگي،‌ اضطراب، ياس و نااميدي، ترس از آينده خود و فرزندانمان، ناتواني در ارزيابي توانمندي‌ها و داشته‌هايمان و در نهايت خود ياختگي، جملگي محصول و ره آورد استفاده منفعلانه از فضاي مجازي است . ناليدنهاي مداوم و آزار دهنده، طلبكار بودن از زمين و زمان و در مقابل خود را مبرا انگاشتن، كم كم بخشي از شخصيت ما شده به گونه‌اي كه اگر در محفلي( صف نانوايي، تاكسي، اتوبوس و ... ) از همه چيز نناليم ، نگرانيم. نگران از اينكه ديگران به دانسته‌ها و درايتهايمان شك كنند. بد مي‌گوييم تا بگوييم هستيم، زنده‌ايم و مي‌فهميم! هيچ توجه داريم كه ديگر قادر به فرستادن انرژي مثبت به ديگران نيستيم؟ تفكر و نگاه مثبت به مسائل از يادمان رفته، اعتياد به نق زدن حتي توانايي سكوت را نيز از ما گرفته و بي مهابا همديگر را در معرض استرس، اخبار منفي، بدبيني و فرسايش روحي و رواني قرار مي‌دهيم و متاسفانه بر ادامه آن اصرار داريم و از عوارض آن غافليم. گويا خنديدن واقعي و شاد زيستن نيز از يادمان رفته است. براي خنديدن به جوك گويي و تمسخر اين و آن روي مي‌آوريم و خنديدن مصنوعي و بي رمق را مزه مزه مي‌كنيم. البته همه چيز گل و بلبل نيست، بلکه بايد بايد به خودمان بياييم. اگر نمي‌توانيم محيط پيرامونمان را عوض كنيم ( كه احتمالاً نمي‌توانيم ) به خود و خانواده مان رحم كنيم. از تخريب سقفي كه در بن آن نشسته‌ايم پرهيز كنيم . با مثبت انديشي و توجه به نيمه پر ليوان، زندگي و لذت بردن از داشته‌هايمان ( هر قدر كه محدود باشد ) را دوباره مشق كنيم. اگر چنين شود، اولين برنده خودمانيم . اگر عينك نگاهمان را اصلاح كنيم، بهانه‌هاي زيادي براي شاد زيستن داريم . بايد كور رنگي ناتواني در ديدن زيبايي‌ها ، مقدورات و داشته‌هايمان را در خودمان درمان كنيم . اين كاملاً شدنيست. تنها كافيست بخواهيم و تمرين كنيم.
کوفي عنان چشم از جهان فروبست
کوفي عنان دبير کل اسبق سازمان ملل روز گذشته در سن ۸۰ سالگي در بيمارستاني در برن سوييس پس از سپري کردن يک دوره کوتاه بيماري درگذشت.وي از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ به عنوان هفتمين دبيرکل سازمان ملل فعاليت کرد. عنان هم‌چنين موفق شده بود در سال ۲۰۰۱ به همراه سازمان ملل جايزه صلح نوبل را به دليل فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه‌ به خود اختصاص دهد.
دوره دبيرکلي کوفي عنان در سازمان ملل با بحران‌هايي جهاني چون شيوع ايدز و همچنين اشغال عراق از طرف نيروهاي آمريکايي و انگليسي و متحدانشان همراه بود. وي اشغال عراق را "غيرقانوني" خوانده بود.
زندگي نامه
کوفي عنان در ۸ آوريل ۱۹۳۸ در غنا به دنيا آمد. وي اولين آفريقايي و اولين دبيرکلي بود که از ميان خود پرسنل سازمان ملل براي اين سمت برگزيده شد.کوفي عنان نخست به عنوان يکي از کارکنان سازمان بهداشت جهاني به سازمان ملل پيوست.پس از آن مقام‌هايي در کميسارياي عالي پناهندگان و دفتر دبيرکل سازمان ملل داشت و سپس در مقام‌هاي مختلف دستيار دبيرکل بود.عنان در دوره نسل کشي رواندا و همچنين جنگ بوسني مسئول صلحبانان سازمان ملل بود و به همين خاطر هدف انتقادهاي زيادي قرار گرفت.او سرانجام در حالي جانشين پطروس غالي شد که سازمان ملل در آستانه ورشکستگي بود.کوفي عنان به تعديل نيرو در سازمان ملل پرداخت و هزار نفر از نيروي انساني اين سازمان را در مقر نيويورک کم کرد.او، که به خاطر نقشش در اجازه مداخله در جنگ بوسني مناسبات خوبي با دولت آمريکا داشت، از آمريکا خواست بدهي خود به سازمان ملل را بپردازد.حمله دولت جورج بوش پسر به عراق با بهانه مداخله پيشگيرانه و سلاح‌هاي کشتار جمعي دولت صدام حسين، باعث شد که کوفي عنان رابطه قبلي را با دولت آمريکا نداشته باشد.کمي‌بعد او درگير رسوايي مالي نفت در برابر غذا شد. در جريان کمک‌هاي سازمان ملل به عراق در دوران تحريم نفتي پيش از سقوط صدام فساد مالي رخ داده بود، و مشخصا پسر کوفي عنان هم درگير اين رسوايي بود.
واکنش‌ها به درگذشت عنان
در بيانيه‌اي که خانواده و بنياد کوفي عنان در ارتباط با مرگ او منتشر کردند آمده است: «کوفي عنان دولتمردي جهاني و عميقا متعهد به همکاري بين‌المللي بود که در طول عمرش براي جهاني عادلانه‌تر و صلح آميز تر مبارزه کرد. در طول حرفه و رهبري درخشانش در سازمان ملل متحد قهرمان پرشور صلح، توسعه پايدار، حقوق بشر و حاکميت قانون بود.» آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل متحد با اداي احترام به ياد و خاطره آقاي عنان، سلف خود را نيرويي خواند «که به سوي نيکي هدايت مي‌کرد.»
صفحه توئيتري سازمان بين المللي مهاجرت در واکنش به درگذشت کوفي عنان نوشت:
امروز ما در فقدان يک مرد بزرگ، رهبر و دبيرکل پيشين سازمان ملل، کوفي عنان عزاداري مي‌کنيم. او به خوبي زيست. زندگي و حياتي که ارزش دارد آن را گرامي‌بداريم.
ظريف: کوفي عنان قهرمان صلح و حاکميت قانون بود
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در پيامي‌توييتري با ابراز تاسف عميق از درگذشت دوست ديرينه خود «کوفي عنان» دبيرکل پيشين سازمان ملل متحد، از وي به عنوان رهبري بي نظير و قهرمان صلح، عدالت و حاکميت قانون ياد کرد.
توصيه به ترامپ
عنان چندي پيش خواستار گفت و گوي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با ايران شد و در يک مصاحبه تلفني با آسوشيتدپرس گفت که معتقد است ترامپ بايد دست خود را به سوي ايران دراز کرده با اين کشور گفت و گو کند.
جملات ماندگار
- آموزش يک حقِّ بشري همراه نيروي پهناور دگرگون‌شوندگي است. بر بنيادِ آن، سنگ‌بناي آزادي، دموکراسي و توسعهٔ انساني پايدار آرميده است.
- شايد دين، زبان، و رنگ پوست ما متفاوت باشد، اما همگي به يک نژاد بشري تعلق داريم. ارزشهاي اساسي زندگي همهٔ ما مشترک است.
- بيش از هر زمان در تاريخ بشر، ما سرنوشت مشترکي داريم. ما زماني در اين امر چيره‌دست خواهيم شد که با همديگر با آن مواجه شويم؛ و اين دوستان من، دليل داشتن سازمان ملل است
-ما نيازمند آن هستيم که دنيايي مساوي بيافرينيم، چنين جهاني زماني پايدار خواهد بود که ما تنها به آنچه که نياز فوري ماست توجه نکرده و نيازهاي ديگران را هم در نظر داشته باشيم. ما همگي در يک قايق نشسته‌ايم.
- زيستن، برگزيدن است. اما براي گزينش درست بايد بدانيد که :که هستيد؟ چه مي‌خواهيد؟ به کجا مي‌خواهيد برسيد؟ و براي چه مي‌خواهيد به آنجا برسيد.
جهانگيري تشریح کرد؛
 معاون اول رييس جمهوري گفت: شرايط کشور شرايط خطيري است وبه جهت اقتصادي در اين مقطع خاصي قرار گرفته‌ايم ولي به معناي آن نيست که در بن بست باشيم . اسحاق جهانگيري در بازديد از ايرنا با اشاره به اينکه حتي به شرايط بحراني هم ورود پيدا نکرده‌ايم افزود: علت اين است که کشور ظرفيتهاي فراوان و کم نظيري از لحاظ منابع طبيعي ، انساني و مديريتي در کشور وجود دارد. ظرفيت‌هاي، فرهنگي و تمدني بزرگي داريم که مي‌تواند پشتوانه ملت در روزهاي سخت باشد . معاون اول رييس جمهوري اظهارداشت : کشوري هستيم که رتبه اول را از نظر منابع نفت وگاز در اختيار داريم . در منابع طبيعي و ذخائر معدني و فلزات جزء 10 کشور اول دنيا هستيم و از نظر حدود جغرافيايي از خليج فارس تا منطقه خاورميانه در منطقه بزرگي قرار داريم . جهانگيري اضافه کرد: ما به عنوان کشوري 80 ميليون نفري در ميان کشورهاي کوچک هميشه نشان داده‌ايم که در دوران سخت از آنها حفاظت و حراست کرده ايم. در همين دوران اخير وقتي که صدام در يک چشم به هم زدن کويت را به صورت کامل به تصرف خود درآورد پناهگاهي که کويتي‌ها به آن پناه آوردند جمهوري اسلامي‌ايران بود. معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه نماد اين شرايط خطير در يک جنگ اقتصادي شکل گرفته است گفت:ما بايد با تدبير از اين دوران عبور کنيم و مهمترين نقطه‌اي که ما را مي‌تواند از اين شرايط سخت با موفقيت بيرون ببرد بازسازي سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي‌است. وي اضافه کرد: آمريکايي‌ها قبل از اينکه وارد جنگ اقتصادي با ايران شوند، يک جنگ رسانه‌اي و سياسي عليه ما آغاز کردند و در اين جنگ رسانه‌اي وسياسي افکار عمومي‌ملت ايران را به نوعي تحت تاثير قرار دادند و سعي کردند مردم را نسبت به آينده کشور بدبين نمايند و القا کنند که شما با اين اوضاع آينده‌اي نداريد. جهانگيري خاطرنشان کرد:جمهوري اسلامي‌با مشکل روبروست اما کار نخبگان، صاحب‌نظران ، دولت ، مجلس و کار همه ارکان حکومت به جاي اينکه به جاي مسائل حاشيه‌اي خود را سرگرم کنند اين است سرمايه اجتماعي و اعتماد ملت را دوباره بازسازي کنند تا ملت به آينده خود مطمئن باشد. معاون اول گفت: به عنوان کسي که يک مسئوليت اجرايي مهمي‌بر دوش دارد، مي‌دانم امروز زندگي مردم دچار مشکل است. مي‌دانم فشارهاي اقتصادي که به خانوارها وارد مي‌شود آنها را در چه شرايطي قرار مي‌دهد. مي‌دانم با همين سياست جديد ارزي چه شرايطي براي واحدهاي توليدي کشور پيش آمده و پيش خواهد آمد. مي‌دانم وضعيت اشتغال چگونه است و با همين شرايط چه اتفاقات ديگري مي‌تواند رقم بخورد. معاون اول رييس جمهوري تصريح کرد: ما وقتي مي‌توانيم از اين گردنه‌ها با موفقيت عبور کنيم که باهم باشيم. راه اتحاد اين است که با گفتگو مسائلي که در بين خودمان وجود دارد را برطرف کنيم. معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اگر با فساد و مسئولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد، امروز مبارزه با فساد به دغدغه عمومی ملت تبدیل نشده بود. جهانگیری با اشاره به معضل فساد به عنوان یکی از دغدغه‌های عمومی کشور، اظهار کرد: متاسفانه فساد به برخی از مسئولان بالایی کشور رسیده است و در دوره ای که می‌شد و باید جلوی فساد را می‌گرفتند، نگرفتند و برخی مسئولین کشور را به فساد آلوده کردند.وی با تاکید بر اینکه راه مبارزه با فساد این بود که بدون تبعیض و فارغ از وابستگی‌های جناحی برخورد می‌شد، خاطر نشان کرد: اگر با فساد و مسئولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می‌شد، امروز مبارزه با فساد به دغدغه عمومی ملت تبدیل نشده بود.
رئیس پلیس پایتخت از شناسایی 9 انبار متعلق به محتکران خبرداد؛
رئیس پلیس پایتخت از کشف ۹ انبار از کالاهای اساسی احتکار شده شامل لاستیک، برنج، ام‌دی‌اف، چای و ... در حاشیه تهران خبر داد که کالاهای احتکار شده در آن ارزشی بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان دارند.
به گزارش تسنیم، حسین رحیمی در حاشیه بازدید از 9 انبار کشف شده از کالاهای اساسی احتکار شده در محدوده های جاده ورامین، کهریزک، مهدی آباد، جاده خاوران و جاده واوان گفت: به دنبال عملیات هفته گذشته معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی تهران 9 انبار نگهداری غیرقانونی انواع مواد غذایی از قبیل برنج، حبوبات، نشاسته، چای، ادویه جات و ده‌ها هزار حلقه لاستیک انواع خودروهای صنعتی و سواری به همراه ده‌ها هزار رینگ خودرو وبیش از سه هزار پالت چوب ام دی اف مجموعاً به ارزش تقریبی 320 میلیارد تومان شناسایی و کشف شد.
وی با بیان اینکه در برخی از سوله‌ها لاستیک‌هایی کشف شد که بیش از دو سال و حتی زمانی بیش از زمان انقضای آنها گذشته گفت: تاریخ تولید برخی از این لاستیک‌ها سال 2016 است و با توجه به اینکه این لاستیک‌ها در فضای باز و زیر آفتاب و در شرایط نامناسب نگهداری شده بود کیفیت لاستیک‌های اولیه را نداشته و قابلیت استفاده ندارند.
رئیس پلیس پایتخت گفت: اغلب لاستیک‌های کشف شده از تولیدات داخلی بوده که به واسطه نگهداری طولانی آنها در شرایط نامناسب پوسیده اند ولی با این وجود صاحبان این کالاها قصد داشتند برای سودجویی خود این لاستیک‌ها را در زمان مناسب در بازار توزیع کنند. رحیمی با بیان اینکه باید یک سازوکار نظارتی مناسب بر توزیع ارز طراحی کرد تا کالاهای اساسی به درستی در بازار عرضه شده و در اختیار مردم قرار بگیرند، گفت: علاوه بر این موارد صدها حلقه لاستیک خودروهای صنعتی و سنگین نیز کشف شد و این درحالی است که در زمینه خودروهای سنگین مدتهاست که دچار مشکل هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در این مناطق هزاران انبار وجود دارد و لازم است اقدامات نظارتی بر این انبارها صورت گیرد تا کالاهایی که با ارز دولتی و یا هر ارز دیگری وارد شده‌اند به بازار تزریق شوند.
رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به این که تکلیف این کالاهای مکشوفه چه می‌شود، گفت: همه این کالاها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی استان تهران قرار می‌گیرد.