بلاغ نرخ خريد تضميني برق
نرخ‌هاي پايه خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي برق آبي توسط مقام عالي وزارت نيرو ابلاغ گرديد. به گزارش روابط عمومي‌ساتبا: اين نرخ‌ها در راستاي توسعه هر چه گسترده تر استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و حضور حداکثري سرمايه گذاران غيردولتي تصويب و اعلام گرديده است.بر اساس اين مصوبه، برق توليدي از نيروگاه‌هاي برق آبي بر روي رودخانه‌ها به قيمت ۳۸۰۰ ريال بر کيلووات ساعت و برق توليدي بر روي خطوط انتقال آب و فاضلاب و تاسيسات جانبي سدها ۳۲۵۰ ريال برکيلووات ساعت خريداري خواهد شد. شايان ذکر است که ساير بندهاي مصوبه شماره۹۵/۱۴۲۷۳/۳۰/۱۰۰ مورخ۱۳۹۵/۲/۱۹ در خصوص خريد تضميني برق همچنان جاري مي‌باشد.






تمام خدمات شرکت‌هاي آبفا غيرحضوري مي‌شود
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي شرکت مهندسي آبفاي کشور گفت: تمامي‌خدمات قابل ارائه شرکت‌هاي آب و فاضلاب تا سال 1400 غيرحضوري خواهد شد.به‌گزارش پاون، مسعود خشايي اظهار داشت: يکسان‌سازي "درآمد و هزينه‌ها" و سودآوري طرح‌هاي فاضلاب از اهداف شرکت مهندسي آبفاي کشور در سال‌هاي آتي است.وي از عدم همخواني هزينه‌هاي توليد و فروش آب به عنوان يک چالش اساسي در شرکت‌هاي آبفا نام برد و از مديران خواست در اين زمينه اطلاع‌رساني لازم را به مردم داشته باشند.وي گفت: يکي از نکات مهم در مديريت، برخورداري از شاخص‌هاي منطقي و يکنواخت براي ارزيابي حوزه‌ها و واحدهاي مختلف و مقايسه افراد حقيقي و حقوقي است تا افراد بتوانند براي ارتقاي جايگاه خود تلاش کنند.





قاچاق محصولات پتروشيمي‌به دليل نرخ ارز
دبيرکل انجمن کارفرمايي پتروشيمي‌از قاچاق مواد و محصولات پتروشيمي‌عرضه شده در بورس به کشورهاي افغانستان، عراق و ترکيه خبر داد.رونق قاچاق محصولات پتروشيمي‌به دليل تفاوت نرخ ارزاحمد مهدوي در گفتگو با صداوسيما با اشاره به رانت ايجاد شده در خريد مواد پتروشيمي‌افزود: در 4 ماه ابتداي امسال نسبت به سال 96 تقاضا براي خريد محصولات پتروشيمي‌بيش از 300 درصد افزايش داشته است که اين نشان دهنده رانت موجود در اين بخش است.وي با اشاره به خريد پروانه‌ها کارخانه‌هاي غير فعال توسط افراد بدون پروانه گفت: اين روند مانع از رسيدن مواد پتروشيمي‌به مصرف کننده واقعي است.
برخي کشورهاي عضو اوپک به دنبال تحقق اغراض سياسي خود هستند
کاظم غريب آبادي سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، با اشاره به اينکه برخي کشورها باهدف سوءاستفاده از اوپک به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سياسي خود هستند بر ضرورت غيرسياسي ماندن اين سازمان بين‌المللي تأکيد کرد.
به گزارش ايرنا، غريب آبادي در ديدار با «محمد بارکيندو» دبير کل اوپک در مقر اين سازمان، بر اهميت اوپک و نقش ايران در اين سازمان تأکيد و اظهار داشت جمهوري اسلامي‌ايران به‌عنوان يکي از بنيان‌گذاران اصلي سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاري را در جهت هم‌گرايي ميان اعضاء براي رسيدن به اهداف اصولي اين سازمان ايفاء نموده است.
وي افزود: در وضعيت پرتلاطم فعلي در روابط بين‌الملل و بازار انرژي، مهم است که اين سازمان با حفظ ميراث و سرمايه گران‌قدر خود که همانا استقلال و حرفه‌اي گري است، تلاش نمايد تا همچنان سازماني غيرسياسي بماند و اجازه ندهد برخي معدود کشورهاي عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سياسي باشند. غريب آبادي همچنين تأکيد کرد تصميمات نشست وزراي اوپک بايد به‌دقت توسط کشورهاي عضو اجراشده و اين سازمان با پرهيز از پذيرش تفاسيري که مغاير با اين تصميمات است، بر حسن اجراي اين تصميمات توسط اعضاء نظارت دقيق و کامل داشته باشد تا انحرافي در مسير کلي سازمان ايجاد نشود.
وي افزود: هيچ کشوري نمي‌تواند سهميه توليد و صادرات ديگر کشورهاي عضو را تحت هر شرايطي بگيرد و اصولاً مجوزي هم از سوي اجلاس وزرا براي چنين اقداماتي صادر نشده و شرايط فني ساير کشورها نيز حاکي از چنين توانمندي نيست.
درخواست افزايش عوارض برق
مسئول کارگروه تخصيص بودجه و مطالبات انجمن انرژي تجديدپذير ايران گفت: از نمايندگان مجلس مي‌خواهيم با کوتاه کردن پروسه تخصيص عوارض، از تاخير در پرداخت بهاي برق به نيروگاه‌هاي تجديدپذير جلوگيري کنند.به گزارش ايسنا، بهروز عادل‌شاهيان با بيان اينکه به فراخوار مشکلاتي که در زمينه تخصيص بودجه و تاخير در پرداخت بهاي برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير پيش آمد تصميم بر آن شد تا کارگروهي تحت عنوان کارگروه تخصيص بودجه و مطالبات ايجاد شود، اظهار کرد: اين کارگروه فعاليت غير رسمي‌خودش را از مهرماه سال گذشته و قبل از تاسيس انجمن در اتاق بازرگاني شروع کرده بود. وي با بيان اينکه با شکل‌گيري ساتبا، طبق قانون حساب مشخصي براي تمرکز وجوه عوارض در خزانه‌داري کل کشور افتتاح شد که الزاما عوارض برق از ابتدا بايد به اين حساب واريز شود، عنوان کرد: در حال حاضر ما با سه مطالبه رو به رو هستيم، که تحت عنوان مطالبات سال ۱۳۹۶، سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸ مي‌توان از آن‌ها نام برد. مسئول کارگروه تخصيص بودجه و مطالبات انجمن انرژي تجديدپذير ايران ادامه داد:در سال گذشته ميزان و ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير در کشور رشد به‌سزايي داشت و طبق قانون بودجه در سال گذشته مبلغي معادل ۱۱۰۰ ميليارد تومان به عنوان سقف عوارض توسط مجلس براي بودجه تجديدپذير در نظر گرفته شد و از اين ميزان حدود ۹۵۰ ميليارد تومان عوارض توسط مردم پرداخت و به خزانه‌داري کل کشور واريز شد اما متاسفانه به‌دليل وجود مکانيسم تخصيص و پرداخت بسيار پيچيده و زمان بر، تنها حدود ۴۰۰ ميليارد تومان از اين عوارض به ساتبا پرداخت شد که ۲۰۰ ميليارد تومان آن سهم تجديدپذير شد. از اين رو براي بعضي از نيروگاه‌ها تاخير شش ماهه براي پرداخت بهاي برق ايجاد شد.
پهلوگيري نفتکش۵۰ميليون ليتري
مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه چابهار از پهلودهي نخستين نفتکش حمل نفت‌گاز با ظرفيت حمل ۵۰ ميليون ليتر نفت‌گاز در اسکله شماره ۵ بندر شهيد بهشتي چابهار خبر داد. مصطفي نخعي به زيرساخت‌هاي ايجاد شده در اين منطقه اشاره کرد و يادآور شد: همسو با اجراي منويات مقام معظم رهبري در اجراي اقتصاد مقاومتي و همچنين ارتقاي توان عملياتي منطقه، نخستين کشتي نفتکش با ظرفيت ۵۰ ميليون ليتر نفت‌گاز در اسکله شماره ۵ بندر شهيد بهشتي چابهار پهلودهي شد.وي افزود: ايجاد زيرساخت‌هاي لازم از طريق اجراي دو خط لوله ۱۶ اينچ و ارتقاي سيستم تخليه از يک خط ۱۲ اينچ در اسکله شماره ۲ به دو خط ۱۶ اينچ در اسکله شماره ۵ از مهم‌ترين اقدام‌هاي انجام شده در اين زمينه بوده است.مدير شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه چابهار به آبخور محدود اسکله شماره ۲ اشاره کرد و ادامه داد: آبخور اين اسکله به گونه‌اي بود که امکان پهلودهي به نفتکش‌هاي با ظرفيت بالا را نمي‌داد، اما هم‌اکنون با بهره‌برداري از اسکله شماره ۵ بسياري از مشکلات در اين زمينه برطرف شده است.
نخعي ارتقاي توان عملياتي منطقه به دليل پوشش توزيع فرآورده‌هاي نفتي در شرق کشور را از مهم‌ترين مزيت‌هاي استفاده از اين اسکله عنوان و تصريح کرد: استفاده از ظرفيت کامل نفتکش‌ها، کاهش هزينه، جلوگيري از اتلاف زمان، افزايش ميزان ذخيره‌سازي و کاهش هزينه‌هاي زايد حمل فرآورده با نفتکش از مبادي تأمين دوردست از ديگر مزيت‌هاي بهره‌برداري از اين اسکله است.
تشديد تنش تجاري ميان پکن و واشنگتن
زمستان امسال ممکن است زمستان سياهي براي صادرکنندگان گاز طبيعي مايع (LNG) آمريکا باشد زيرا چين در پي تشديد تنش تجاري ميان پکن و واشنگتن، تهديد کرده است خريدش را متوقف کند. به گزارش ايسنا، پتروچاينا که زيرمجموعه شرکت ملي نفت چين است، ممکن است خريد محموله‌هاي گاز طبيعي مايع (LNG) آمريکا را در طول ماه‌هاي سردتر و درست زماني که پايانه‌هاي صادراتي جديد آمريکايي راه‌اندازي شده‌اند، متوقف کند. اين اقدام ممکن است تامين‌کنندگاني مانند "چنير انرژي" را ناچار کند قيمت‌ها را براي جذب خريداران ديگر در فصل گرما که تقاضا به اوج خود مي‌رسد، کاهش دهد. اگرچه شرکت‌هاي LNG آمريکا عمده درآمدشان را از قراردادهاي بلندمدت کسب مي‌کنند اما شرکت چنير زمستان گذشته از بازار محموله تکي که در آن قيمت‌هاي آسيايي در بحبوحه افزايش مصرف چين به بالاترين حد در سه ساله اخير صعود کرده بود درآمدي بالايي داشت. چين به منظور کاهش آلايندگي نيروگاه‌هاي زغال سوز، استفاده از LNG را افزايش داده است. اما به گفته جيسون گبلمان، نايب رييس شرکت "کوون اند کامپاني"، چين به تلافي وضع تعرفه‌هاي آمريکا روي واردات ميلياردها دلار کالاي چيني، تعرفه ۲۵ درصدي براي واردات انرژي آمريکا را پيشنهاد کرده است و چنير و ساير فروشندگان LNG آمريکا ممکن است چاره‌اي به جز فروش محموله‌هاي تکي با قيمت ارزان‌تر نداشته باشند. در چنين شرايطي آمريکا احتمالا محموله‌هاي تک بيشتري خواهد داشت. ساير خريداران در آسيا ممکن است از گاز ارزان قيمت آمريکا سود ببرند.
با هدف کاهش تبعات زیست‌محیطی صورت گرفت؛
مدير نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز با بيان اينکه جهت‌گيري بودجه براي مسئوليتهاي اجتماعي 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: اين رقم سال گذشته 350 ميليارد تومان بوده است.
مدير نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز با بيان اينکه جهت‌گيري بودجه براي مسئوليتهاي اجتماعي 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: اين رقم سال گذشته 350 ميليارد تومان بوده است.
به گزارش ايلنا، عبدالحميد امامي‌در نشست خبري در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتي کارخانه يا مرکز صنعتي در منطقه‌اي تاسيس مي‌شود مطالعات زيست‌محيطي اولين چيزي است که ارائه مي‌شود و اين موضوع در صنعت نفت چند برابر است.
وي با بيان اينکه افزايش اشتغال مزيت مهم حضور صنايع در هر منطقه‌اي است، افزود: تاسيس صنايع علاوه بر رشد اشتغال باعث افزايش درآمد در منطقه شده و سطح فرهنگي و آباداني را نيز افزايش مي‌دهد اما به طور کلي عوارضي مثل آلودگي زمين، آلودگي هوا و آلودگي‌هاي اجتماعي را نيز در پي دارد که همه اينها از جمله مواردي است که مسئولين بايد توجه کرده و آنها را به حداقل برسانند.
مدير نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز تصريح کرد: از دو دهه اخير مسئوليت اجتماعي در حوزه صنعت مطرح شده و توجه ويژه‌اي به آن شده. از سال 79 مرکزي براي سرويس‌دهي به مناطق محروم در نظر گرفته شده و وقتي امکانات نفتي در منطقه‌اي ايجاد مي‌شود بايد اولويت‌هايي نيز به لحاظ اجتماعي براي آن قائل شويم. براي اين منظور سه درصد از محل فروش نفت و گاز از محل 14.5 درصد هزينه جاري سالانه وزارت نفت در نظر گرفته مي‌شود.
وي با بيان اينکه جهت‌گيري بودجه براي مسئوليتهاي اجتماعي 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است افزود: اين رقم سال گذشته 350 ميليارد تومان بوده است که بعد از تصويب شرکت نفت از طريق دستگاه‌هاي اجرايي تخصيص مي‌يابد و کارشناسان ما نيز در حسن اجرا نظارت مي‌کنند. منشاء قانوني اين کار تبصره قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است. امامي‌گفت: حوزه کاري ما در آموزش و پرورش، ورزش، آموزش عالي، بهداشت و درمان، کميته امداد، بهزيستي، راه‌هاي روستايي، منابع طبيعي و محيط زيست است.
وي يادآور شد: يکي از بخش‌هاي جدي راه‌ها است که قابل توجه است از جمله طرح‌هاي مهم در اين خصوص در غرب کارون و پارس جنوبي است که با موافقت سازمان برنامه و بودجه اجرايي مي‌شود و راه‌هايي که از نظر ما در اولويت قرار دارد با بودجه ما و توسط وزارت راه اجرايي مي‌شود.
مدير نظارت بر طرح‌هاي عمراني مناطق نفت‌خيز با بيان اينکه براساس مصوبه برنامه پنج‌ساله از سال 95 تاکنون 815 پروژه تعريف شده است ادامه داد: اين تعداد پروژه 2511 ميليارد تومان اعتبار نياز دارند که تاکنون هزار و 63 ميليارد تومان آن هزينه شده است.
وي خاطرنشان کرد: عمده فعاليت ما در غرب کارون با توجه به برنامه افزايش توليد نفت است. البته هرکدام از مناطق با هماهنگي استان‌هاي خوزستان و بوشهر، پروژه‌هايشان اجرايي مي‌شود.
وي با تاکيد بر اينکه ما به افزايش سطح توانمندي علمي‌افراد بومي‌و جوانان کمک مي‌کنيم، درباره اسکان کارکنان اقماري نيز بيان کرد: دولت به اين جمع‌بندي رسيده که کارها را از طريق دستگاه‌هاي مربوطه انجام دهد اما هنوز با وزارت مسکن به قرارداد نرسيده‌ايم.
وي ادامه داد: اواخر سال گذشته با توجه به پيگيري وزير جهت اسکان اقماري‌ها در مناطق عملياتي تسهيلات ويژه در نظر گرفته شد و مبلغي براي اسکان موقت و دائم لحاظ شده و به اين ترتيب که در مناطق پارس و سرخس بانک مسکن متعهد شده که وامي‌به مبلغ 40 تا 80 ميليون تومان براي اين افراد در نظر گرفته شود و در صورتي که در منطقه ديگري نيز خانه داشته باشند باز هم به عنوان خانه اولي محسوب مي‌شوند و همزمان با اسکان امکاناتي نيز براي ارتقاء سطح کيفي در نظر گرفته شده است. وي درباره ارتقاء سطح امکانات جزاير نيز گفت: در جزيره خارک به دنبال آن هستيم که با شوراي عالي شهرسازي جلسه‌اي تشکيل دهيم چرا که يکي از اصلي‌ترين اسکله‌هاي نفتي در اين منطقه واقع شده است اما در کل در مورد جزاير سياست وزارت نفت اين است که مسئوليت کليه کارهاي خدماتي و نگهداري برعهده دستگاه‌هاي ذيربط باشد.

شرکت اسپانيايي "اسپرونکو اينترنشنال" که در بخش خدمات نفت و گاز تخصص دارد، اعلام کرد با وجود اقدامات خصمانه آمريکا به فعاليت در ايران ادامه مي‌دهد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، کارلوس تولدو، يکي از مقامات اين شرکت در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک گفت: ما فعاليت خود را در سال ۲۰۱۳ که تحريم‌هاي همه جانبه به خصوص از جانب اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران وضع شده بود، آغاز کرديم. وي در ادامه افزود: اين شرکت در بازار ايران رقيبي نداشت که باعث شد در اين بازار بماند.با اين حال اين شرکت در سال ۲۰۱۵ با رقابت فزاينده‌اي مواجه شد و زماني که تحريم‌هاي ضدايراني برداشته شد، فعاليت‌هاي خود را در ايران به حداقل رساند.کارلوس تولدو گفت: اکنون ما قصد داريم فعاليت‌هايمان را در سطح بالاتري ازسربگيريم. تاکنون اتحاديه اروپا ايران را هدف تحريم قرار نداده است و آنچه آمريکا مي‌گويد مشکل اين کشور است نه ما.اين مدير اسپانيايي اظهار کرد: شرکت "اسپرونکو اينترنشنال" تاکنون تهديدي دريافت نکرده و اگر هم چنين بود، آنها را ناديده مي‌گرفت.اتحاديه اروپا وعده داده است در برابر تحريم‌هاي آمريکا ايستادگي کرده و با اجراي قانون بازدارنده که به شرکت‌هاي اروپايي اجازه مي‌دهد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران را رعايت نکنند، از تهران حمايت کند.مرحله اول اقدامات ضدايراني واشنگتن اخيرا به اجرا گذاشته شد و مرحله دوم که شامل تحريم‌هاي نفتي است در اوايل نوامبر اجرايي خواهد شد.
در صورت توقف خريد نفت اروپا، امارات، ژاپن و کره جنوبي و نصف شدن خريد نفت هند ممکن است صادرات نفت ايران در طي ۶ ماه آينده تقريبا ۱.۵ ميليون بشکه در روز کاهش يابد.به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، دور نخست تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران پس از خروج اين کشور از برجام در حالي به اجرا گذاشته شده که ظاهرا طرفين تمايل چنداني به عقب نشيني از مواضع خود ندارند. تحريم‌ها عليه صنعت نفت ايران نيز از اوايل ماه نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد و به نظر مي‌رسد که تاثير اين تحريم‌ها بزرگتر و گسترده تر از دور قبلي تحريم‌ها خواهد بود.شرکت‌هاي رويال داچ شل و توتال خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند. ساير پالايشگاه‌هاي اروپايي هم مطمئنا همين روند را در پيش خواهند گرفت. تا ماه جولاي خريد نفت اروپا از ايران حدود 220 هزار بشکه يعني 41 درصد کاهش يافت. بنابراين به صفر رسيدن خريد نفت اروپا از ايران تا ماه نوامبر چندان دور از ذهن نيست.در ترکيه نيز مشابه همين اختلاف نظر ميان سياستمداران و شرکت‌ها وجود دارد. در حالي که وزير اقتصاد ترکيه گفته، تحريم‌هاي آمريکا لازم الاجرا نيست، اما خريد نفت شرکت توپراس از ايران نسبت به ماه آوريل 45 درصد کاهش يافته است.در صورت توقف خريد نفت اروپا، امارات، ژاپن و کره جنوبي و نصف شدن خريد نفت هند ممکن است صادرات نفت ايران در طي 6 ماه آينده تقريبا 1.5 ميليون بشکه در روز کاهش يابد.
دولت کره جنوبي با ابراز نگراني درباره تأمين ميعانات گازي مورد نياز خود، اعلام کرد که براي دريافت معافيت از تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا تلاش مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پلاتس، يکي از مسئولان دولتي کره جنوبي ديروز (جمعه، ۲۶ مردادماه) اعلام کرد: اين کشور در پي دريافت معافيت از تحريم‌هاي ضدايراني آمريکاست تا بتواند به واردات ميعانات گازي از ايران ادامه دهد، زيرا يافتن جايگزين براي اين سوخت از منابع جايگزين دشوار است.
به گفته يکي از مسئولان وزارت بازرگاني، صنعت و انرژي کره جنوبي، دولت اين کشور تاکنون دو دور مذاکره درباره معافيت‌هاي ياد شده در ماه‌هاي ژوئن و ژوئيه امسال با دولت آمريکا داشته و ممکن است دو طرف باز هم ديدار داشته باشند. اين مسئول کره‌اي گفت: ما از آمريکا مي‌خواهيم معافيتي از تحريم‌ها ارائه کند و تأکيد مي‌کنيم واردات کره جنوبي از ايران، بيشتر ميعانات گازي است. به گفته وي، ۷۰ درصد از واردات نفت کره جنوبي از ايران، محموله‌هاي ميعانات گازي است و ايران ۵۰ درصد از نياز کره جنوبي را در اين زمينه تأمين مي‌کند. به نظر مي‌رسد مسئولان آمريکايي از پيامدها براي اقتصاد منطقه‌اي و جهاني پس از تحميل خسارت شديد اقتصادي به کره جنوبي به دليل تحريم‌هاي ضدايراني، آگاه هستند. همچنين، دولت کره جنوبي هفته گذشته با پالايشگران واردکننده نفت ايران جلسه داشت و موافقت کرد از شرکت‌هايي که از تحريم‌هاي ضد ايراني آسيب مي‌بينند، پشتيباني کند.
مسئول ياد شده گفت: استمرار خريد نفت ايران، براي زنده نگه داشتن تصفيه مبتني بر وون (واحد پول کره جنوبي) در مبادلات تجاري دو طرفه، اهميت دارد. پالايشگران نفت کره جنوبي اکنون پول نفت ايران را در حساب‌هاي مبتني بر وون در بانک‌هاي کره جنوبي پرداخت مي‌کنند. اين فرآيند از زمان تحريم‌هاي سال ۲۰۱۲ ميلادي باقي مانده است. در آن زمان، کره جنوبي از معافيت‌هايي از تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا برخوردار شده بود.
عضو اتاق بازرگاني تهران گفت:با استفاده از مزيت‌هايي که در توليد محصولات پتروشيمي‌داريم بدون شک مي‌توانيم به قطب پتروشيمي‌منطقه تبديل شويم.
عضو اتاق بازرگاني تهران با درگفتگو با خبرنگتار نيپنا با تاکيد بر لزوم حمايت همه ارکان نظام از صنعت پتروشيمي‌در شرايط کنوني کشور اظهار کرد: ظرفيت‌ و جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌ايران بسيار فراوان است و کشورهاي بسياري علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌ايران هستند، از اين رو بايد بتوانيم با شيوه‌هاي مختلف منابع مالي جديد را براي توسعه اين صنعت پيشرو تامين کنيم.
علاء ميرمحمد صادقي با اشاره به اين که صنعت پتروشيمي‌ايران مي‌تواند با توليد محصولات مختلف در توسعه صنعتي و اقتصادي ايران نقش آفرين باشد، گفت: اين صنعت نه تنها در داخل، بلکه در خارج از مرزهاي اين سرزمين نيز امروز حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد، به گونه‌اي که مي‌توان ايران را قطب بزرگ صنعت پتروشيمي‌در آينده قلمداد کرد.
وي تصريح کرد: بخش خصوصي آماده هرگونه همکاري و تعامل با فعلان صنعت پتروشيمي‌کشورمان در مسير توسعه اين صنعت است.
عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اين که توسعه پتروشيمي‌سدي مقاوم در برابر خام فروشي محسوب مي‌شود، افزود: بسياري از طرح‌هاي اقتصادي نتوانسته‌اند اطمينان سرمايه‌گذاران خارجي را جلب کنند، اما به نظر مي‌رسد امروز بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي تمايل زيادي براي مشارکت در طرح‌هاي پتروشيمي‌ايران داشته باشند.
وي با تاکيد بر اين که هم اکنون بايد صادرات محصولات پتروشيمي‌را بيش از گذشته افزايش دهيم، تصريح کرد: با استفاده از مزيت‌هايي که در توليد محصولات پتروشيمي‌داريم بدون شک مي‌توانيم به قطب پتروشيمي‌منطقه تبديل شويم.
صادقي با اشاره به اينکه بايد فوايد و مزيت‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي‌براي سرمايه گذاران خارجي تشريح شود، گفت: اگر اين موضوع اتفاق بيافتد آنها بجاي تزريق سرمايه‌هاي خود به سمت کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس، به سمت سرمايه‌گذاري در بخش پتروشيمي‌ايران هدايت خواهند شد.
مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت يادآور شد: تشکيل سازمان بهينه سازي مصرف انرژي و مديريت يکپارچه انرژي، امکان برنامه‌ريزي دقيق و متناسب براي رسيدن به کاهش «شدت انرژي» در کشور را ايجاد خواهد کرد. شاخص «شدت انرژي» از تقسيم ميزان مصرف انرژي به توليد ناخالص داخلي حاصل مي‌شود؛ ميزان توليد کالاها و خدمات به ازاي مصرف هر واحد انرژي را بهره وري انرژي مي‌نامند. دلاويز اظهار داشت: اعمال مديريت متمرکز براي بهينه سازي مصرف انرژي اعم از برق، آب و سوخت‌هاي فسيلي و يکپارچه شدن فعاليت‌هاي حاکميتي از دلايل تشکيل اين سازمان است. وي افزود: تفکيک مديريت منابع آب، برق و ساير حامل‌هاي انرژي غيرممکن بوده واين امر تاکنون کشور را دچار چالش‌هاي مديريتي در حوزه مديريت کلان انرژي کرده است.
وي گفت: تخصيص بهينه منابع گازي کشور، نوع سوخت مصرفي نيروگاه‌ها و قيمتگذاري گاز و فرآورده‌هاي مصرفي اين بخش از جمله مواردي است که همواره مورد اختلاف نظر بسيار بوده است. وي گفت: نزديک به 36 درصد از پتانسيل صرفه جويي مصرف سوخت گاز طبيعي در بخش نيروگاه‌ها قرار دارد و سپس در بخش ساختمان نهفته است. وي ادامه داد: موارد متعددي وجود دارد که نشانگر ميزان آسيب وارده به نظام واحد مديريت صرفه جويي انرژي به علت سياست‌هاي جزيره‌اي و عدم وجود استراتژي کلان در اين حوزه است. دلاويز با بيان اينکه اين مشکل در بخش مديرت منابع آب شدت و قوت بيشتري مي‌گيرد، گفت: از آنجا که بيش از 90 درصد مصرف آب کشور به حوزه کشاورزي اختصاص دارد سياستگذاري مصرف بهينه آب در اين بخش و همچنين صنايع انرژي بر مانند صنعت پتروشيمي، نياز به تدوين سند بالا دستي حاکميتي دارد.