تاکيد ظريف بر بي تاثيري تحريم‌ها؛
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه باور دارم بيماري در آمريکا وجود دارد و آن اعتياد به تحريم‌هاست افزود:حتي در زمان دولت اوباما، دولت آمريکا بيشتر بر حفظ تحريم‌هاي رفع نکرده تاکيد داشت تا بر اجراي تعهداتش بر تحريم‌هايي که رفع شده بود.
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه باور دارم بيماري در آمريکا وجود دارد و آن اعتياد به تحريم‌هاست افزود:حتي در زمان دولت اوباما، دولت آمريکا بيشتر بر حفظ تحريم‌هاي رفع نکرده تاکيد داشت تا بر اجراي تعهداتش بر تحريم‌هايي که رفع شده بود.
به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف در مصاحبه اختصاصي با سي‌ان‌ان تاکيد کرد: توافق هسته‌اي حتي با خروج دولت ترامپ نيز مي‌تواند حفظ شود.وزير امور خارجه اظهار کرد که آمريکا همچنان نفهميده که تحريم‌ها در تغيير جو سياسي ايران بي‌تاثيرند.
وي بيان کرد : ما احساس مي‌کرديم که آمريکا، حداقل در برابر ايران، دريافته که تحريم‌ها مي‌توانند دشواري‌هاي اقتصادي ايجاد کنند اما نمي‌توانند از طريق آنها به خواسته‌هاي سياسي که مدنظر دارند، دست يابند. من گمان مي‌کردم که آمريکايي‌ها از اين مسئله آگاهند اما در اشتباه بودم.وي با بيان اين‌که «آمريکا براي اقدامات حال حاضرش از همان تفکرات دهه 50 استفاده مي‌کند»، اعلام کرد :‌ گمان مي‌کنم که دولت آمريکا همچنان بر اين باور است که در حال کار با دولتي است که بعد از کودتاي سال 1953 در ايران منصوب کرد. آن‌ها بايد از خواب ناز بيدار شوند. ‌ظريف احتمال مذاکره با آمريکا را رد و بر حفظ توافق هسته‌اي ابراز اميدواري کرد.وي با بيان اين‌که «فشار متحدان اروپايي مي‌تواند ترامپ را به تغيير عقيده وا دارد»، خاطرنشان کرد که آمريکا براي امضاکنندگان اروپايي توافق زورگويي مي‌کند.
وزير امور خارجه گفت: ما در توافق هسته‌اي تجديدنظر نمي‌کنيم. ما از آمريکا مي‌خواهيم که به توافق هسته‌اي عمل کند. امروزه نزديکترين متحدان آمريکا در برابر آن تحريم‌ها ايستاده‌اند. آمريکا ديگران را تحت فشار مي‌گذارد. من به استفاده از واژه "زورگويي" علاقه‌اي ندارم اما آن‌ها دقيقا همين کار را مي‌کنند.
وي در پاسخ به اين که آيا روحاني، رئيس‌جمهور ايران مي‌تواند از ملاقات تک نفره با دونالد ترامپ نفعي ببرد؟ با بيان اين‌که «آن‌ها ابتدا بايد به توافق هسته‌اي پيشين احترام بگذارند» تاکيد کرد: نه در اين زمان که پيشرفت عظيم قبلي‌مان به راحتي دور انداخته شد. ما با توافق قبلي‌مان محک زديم که آيا مي‌توان به آمريکا اعتماد کرد و يا نه.
وي در پاسخ به اين که آيا توافق با مردي که کتاب ((هنر معامله)) را نوشته، ممکن است؟ بيان کرد : به رئيس‌جمهور ترامپ بستگي دارد که آيا مي‌خواهد کاري کند که ما باور کنيم او شريکي قابل اعتماد است يا نه. حال اگر ما با او وقت بگذرانيم و توافق ديگري را امضا کنيم، اين توافق چه مدت ماندگار خواهد ماند؟ تا زمان پايان رياست جمهوري او؟ تا زمان خروج او از محل عقد قرارداد؟ ظريف اعلام کرد که دهه‌ها فشار با اينکه تاثيراتي (منفي) داشته‌ اما مردم ايران را نسبت به فشار مقاوم کرده‌اند. وي افزود : تحريم‌هاي آمريکا هميشه آسيب مي‌زنند. اگرچه اين تحريم‌ها به مردمي‌آسيب مي‌زنند که مي‌خواهند دارو تهيه کنند. به مردمي‌که مي‌خواهند غذا بخرند. آمريکا تکذيب مي‌کند که پولي را هدف قرار داده که صرف سلامتي و کشاورزي مي‌شود و مي‌گويد که قيمت مواد غذايي به علت سومديريت و فساد داخلي افزايش يافته است. وي افزود : مشکلات اقتصادي حال حاضر که باعث افت ارزش پولي و گاهي دوبرابري قيمت ميوه و سبزي نيز شده به خاطر اقدامات پيشگيرانه رخ داده‌اند. اين تغييرات اقتصادي که در ايران شاهد هستيد به اين خاطر رخ داده‌اند که بايد اقداماتي براي آمادگي براي آن روزها اتخاذ مي‌شد. بدين شکل ما براي بدترين اتفاق‌ آماده خواهيم بود. وزير امور خارجه در باره ديپلماسي با غرب اظهار کرد : ما وقت بسياري صرف کرديم. چنين تصميم سياسي براي من، رئيس‌جمهور روحاني و دولت ايران اصلا آسان نبوده است. شايد ساعات‌ها مذاکره با وزير امور خارجه آمريکا براي برخي از وزراي امور خارجه ديگر مايه اعتبار محسوب شود اما قطعا در ايران اينگونه نيست. ديپلمات‌ها براي همين کارها وجود دارند. برخي از وظيفه‌مان اين است که براي مصلحت کشور انتقاد را به جان بخريم اين وظيفه ماست.
زنگنه در پاسخ به نمایندگان مجلس تشریح کرد؛
وزير نفت با بيان اين‌که عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداقل ۳۰ سال است ما پالايشگاه‌هايي در کشور داريم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند گفت: منابع کافي براي نوسازي و بازسازي آنها وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، بيژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال عليرضا محجوب نماينده تهران درباره علت آتش‌سوزي‌هاي مکرر در پالايشگاه‌ها در جلسه مجلس شوراي اسلامي‌ضمن ابراز تاسف از حوادث رخ داده در صنعت نفت خصوصا در پالايشگاه تهران، گفت: در صنعت نفت ما با مواد سمي‌سروکار داريم که استنشاق آنها مي‌تواند منجر به مرگ شود يا در مواردي کار با مواد در فشار بالا انجام مي‌شود. ما نزديک۶۰۰۰ جايگاه سوخت مايع و سي ان جي داريم و روزانه ميليون‌ها نفر براي دريافت خدمات به آن مراجعه مي‌کنند. همچنين ۲۷ ميليون مشترک گاز داريم و مردم مرتب از گاز طبيعي استفاده مي‌کنند. علاوه بر اين ۶۰ واحد پتروشيمي‌بالادستي و۱۰ پالايشگاه عظيم داريم و روزانه ۹۰ ميليون ليتر بنزين و ۸۰ ميليون ليتر گازوئيل مصرف مي‌شود. اين کار بزرگي است که در سطح خوب ايمني انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: ادغام کار در وزارت تعاون که طيف وسيعي از فعاليت‌هاي متنوع اقتصادي به آن داده شده باعث شده توجه به ايمني کار کم شود. مسئول قانوني حفاظت کار، وزارت کار است و تمام کارخانه‌هاي متعلق به وزارت نفت هم بايد از سوي وزارت کار نظارت شود. البته وزارت نفت بايد از منظر مالکيت نظارت کند، اما خصوصي‌سازي‌هاي بدون حساب و کتاب مشکلات زيادي را براي ما ايجاد کرده است.
وزير نفت با بيان اين‌که در هنگام خصوصي‌سازي سازوکار لازم براي نظارت پيش‌بيني نشده، اظهار کرد: بعضا افرادي در شرکت‌هاي پالايشي مسئوليت مي‌گيرند که تخصص کافي ندارند و يا تعميرات پالايشگاه و پتروشيمي‌را به تاخير مي‌اندازند و اينها باعث ايجاد خطر مي‌شود. ابزار ما هم خوراک پالايشگاه است که اگر آن را قطع کنيم خودمان متضرر مي‌شويم، بنابراين قدرت حاکمه در دست وزارت کار است نه وزارت نفت.زنگنه با بيان اين‌که پالايشگاه تهران متعلق به سهام عدالت است، اظهار کرد: من اخيرا به وزير اقتصاد گفتم خودتان سهام عدالت را اداره کنيد. پالايشگاه تهران ۵۶ سال عمر کرده و واحدهايي است که ۸۰ تا ۹۰ سال عمر کردند در حالي که عمر استهلاک يک واحد پالايشگاهي حداکثر ۳۰ سال است. بسياري از پالايشگاه‌ها مستهلک شده‌اند و در تاسيسات جنوب هم ۱۰ مورد سوراخ شدن لوله داريم که منابعي براي بازسازي و نوسازي آن وجود دارد.
وي عدم ايفاي نقش موثر بيمه‌ها را از جمله مشکلات دراين حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: در همه دنيا ايمني را از طريق بيمه اعمال مي‌کنند، اما بيمه‌هاي ما بر رفتار شرکت‌ها نظارت ندارند. يکي از مشکلات ديگر اين است در زمان بروز حادثه ما فرمانده ميدان نداريم. البته بعد از آتش‌سوزي بوعلي سينا تصميم گرفتيم آموزش‌هايي در اين زمينه بدهيم. همچنين در سال ۱۳۹۳ شوراي عالي اچ اس اي در وزارت نفت به راه افتاد و با وزارت کار هم موافقت‌نامه‌اي امضاء کرديم. همچنين ما بعد از هر حادثه بررسي‌هايي داريم، با متخلفان برخورد مي‌کنيم و من شخصا ساعت‌ها وقت مي‌گذارم و دستورالعمل‌هاي لازم را ابلاغ مي‌کنم.زنگنه با بيان اين‌که وقوع آتش‌سوزي‌هاي مهم در صنعت نفت، تکرار پذيري آن و ضريب شدت حوادث در سال‌هاي گذشته کاهش يافته، اظهار کرد: تلاش ما اين است که با انضباط، آموزش و ابلاغ استانداردها بتوانيم همچنان اين حوادث را کاهش دهيم.
رهبر انقلاب در پيامي‌به حجاج بيت الله الحرام تشريح کردند؛
رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در پيامي‌به حجاج بيت الله الحرام، هوشياري مسلمانان درقبال سياست‌هاي شيطاني آمريکا را ضروري دانستند و تاکيد کردند: سياست اصلي آمريکايي‌ها دربرابر اسلام و مسلمين، جنگ ‌افروزي و تلاش خباثت‌آلود آنان، کشتار مسلمانان به دست يکديگر است.
در متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي که حجت الاسلام قاضي‌عسکر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني آن را در صحراي عرفات قرائت کرد آمده است: بسم‌اﷲ‌الرّحمن‌الرّحيم/ و الحمد للّه و الصّلاة علي رسوله المصطفي و آله الاطهار الابرار و صحبه الاخيار. قال اللّه تعالي: وَ اَذِّن فِي النّاسِ بِالحَجِّ يأتوکَ رِجالًا وَ عَلي کُلِّ ضامِرٍ يأتينَ مِن کُـلِّ فَجٍّ عَميقٍ ‍‍× لِيشهَدوا مَن‍ـافِ‍ـعَ لَهُم وَ يذکُرُوا اسمَ اللهِ في اَيامٍ مَعلومات.
اين آهنگ عرشي همچنان دل‌ها را فرامي‌خواند و از فراز قرن‌ها و دوران‌ها، بشريت را به گرد آمدن بر محور توحيد دعوت مي‌کند. همه‌ي آحاد انسان، مخاطب اين فراخوان ابراهيمي‌و مفتخر به آنند؛ اگرچه گوش‌هايي آن را نشنوند و دل‌هايي زير حجاب غفلت و جهالت، از آن محروم بمانند، و اگرچه کساني صلاحيت ورود در اين ضيافت جهاني و هميشگي را در خود فراهم نکنند و يا به هرجهت توفيق آن را نيابند.
اکنون شما از اين موهبت برخوردار گشته و در وادي امن ميهمانسراي الهي قدم نهاده‌ايد. عرفات و مشعر و منيٰ، صفا و مروه و بيت، مسجدالحرام و مسجدالنّبي، جاي‌جاي همه‌ي اين مناسک و مشاعر، هريک قطعه‌اي از زنجيره‌ي معنويت و عروج روحي براي حج‌گزاري است که قدر اين توفيق را دانسته و از آن براي طهارت خود بهره گيرد و براي بقيه‌ي عمر خود توشه بردارد.
نکته‌ي مهمي‌که هر انسان انديشه‌ورز را کنجکاو و حسّاس مي‌کند، تعيين يک ميعادگاه دائمي‌براي همه‌ي مردم و همه‌ي نسل‌ها و در همه‌ي سال‌ها، در يک نقطه‌ي معين و در يک محدوده‌ي زماني واحد است. اين وحدت زمان و مکان، يکي از رازهاي اصلي فريضه‌ي حج است. بي‌شک يکي از برترين مصداق‌ها براي «لِيشهَدوا مَن‍ـافِ‍ـعَ لَهُم» همين ديدار ساليانه‌ي آحاد امّت اسلامي‌در کنار خانه‌ي خدا است. اين، رمز وحدت اسلامي‌و نماد امّت‌سازي اسلام است که بايد در زير سايه‌ي بيت‌اللّه قرار داشته باشد. خانه‌ي خدا متعلّق به همگان است: سَ‍ـواّْءَ العـاکِفُ فيهِ وَ الب‍ـاد.
حج، در اين مکان و در اين محدوده‌ي زماني، هميشه و در همه‌ي سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فراميخواند و اين در نقطه‌ي مقابلِ خواست دشمنان اسلام است که در همه‌ي دورانها و بويژه در اين دوران، مسلمانان را به صف‌آرايي در برابر يکديگر تشويق ميکرده‌اند و ميکنند. امروز به رفتار آمريکاي مستکبر و جنايتکار بنگريد. سياست اصلي آن در برابر اسلام و مسلمين، جنگ‌افروزي است. خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست يکديگر است. ظالماني را به جان مظلوماني انداختن، از جناح ظالم پشتيباني کردن، به دست او جناح مظلوم را بي رحمانه سرکوب کردن و آتش اين فتنه‌ هولناک را همواره تيزو تند کردن. مسلمانان بايد هوشيار باشند و اين سياست شيطاني را خنثي کنند. حج زمينه‌ساز اين هوشياري است، و اين است فلسفه برائت از مشرکان و مستکبران در حج.
ياد خدا روح حج است. در همه حال دل‌هاي خود را با اين باران رحمت، زندگي و نشاط بخشيم و توکّل و اعتماد به او را که اصل و سرچشمه‌ي قدرت و شکوه و عدل و زيبايي است، در دل خود ريشه‌دار کنيم. دراين‌صورت بر کيد دشمن پيروز خواهيم شد. حجّاج عزيز! دعا براي امّت اسلامي‌و مظلومان را در سوريه و عراق و فلسطين و افغانستان و يمن و بحرين و ليبي و پاکستان و کشمير و ميانمار و ديگر نقاط فراموش نکنيد و قطع دست آمريکا و ديگر مستکبران و ايادي آنان را از خداوند بخواهيد.
تجارت از تداوم افت رتبه بندی ایران گزارش می دهد؛
گروه اقتصاد کلان: خيلي‌ها مي‌گويند، اگر دولت‌ها به آن اندازه که انرژي خود را براي رفع بحران‌هاي ايجادشده در بازارهاي پولي - مالي، مصرف کردند بر روي بهبود فضاي کسب‌وکار هزينه مي‌کردند، اکنون ديگر اقتصاد نه‌تنها با بحراني در بخش‌هايي مثل بازار ارز مواجه نمي‌شد، بلکه حالا اين اقتصاد مولد بود که بر ارکان اقتصاد کشور مسلط مي‌شد. اما ادامه سياست‌گذاري‌هاي نادرست - خلق الساعه بودن سياست‌ها- رشد اقتصاد رانتي و رفاقتي - افزايش تصدي‌گري دولت‌ها عامل اصلي تداوم روند نابساماني فضاي کسب وکار و افت شاخص رتبه‌بندي جهاني بوده است. بر اساس گزارش بانک جهاني رتبه فضاي کسب‌وکار ايران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته چهار پله افت کرده و از ۱۲۰ به ۱۲۴ رسيده است. کاهش فزاينده رشد اقتصادي و عدم رشد بخش خصوصي موجب شده رتبه ايران در رتبه‌بندي‌هاي مختلف، به‌خصوص بانک جهاني، مطلوب نباشد. ازجمله مهم‌ترين عوامل وضعيت نامطلوب اقتصادي پيش‌رو، بي‌اعتنايي و بي‌توجهي دولت به بخش خصوصي در تنظيم و تدوين سياست‌هاي اقتصادي و عدم پايبندي به تعهدات سياست‌گذاري خود در قبال بخش خصوصي، تصميم‌گيري‌هاي غير کارشناسي، عدم وجود امنيت مطلوب اقتصادي در فضاي رقابتي و عادلانه، شفاف نبودن فعاليت‌هاي اقتصادي و نبود امکان نظارت عمومي‌بر مسائل مالي و اقتصادي، فقدان جريان آزاد اطلاعات و وجود ارتباطات پنهان و ناسالم اقتصادي که مانع از صيانت حقوق مالکيت مي‌شود؛ همچنين عدم تداوم سياست‌هاي اقتصادي و فقدان ضمانت اجرايي لازم براي نيل به آن‌هاست.
عوامل تأثيرگذار بر ناکارآمدي فضاي کسب‌وکار
نبود تعادل در اقتصاد
سيد حميد کلانتري، معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، درباره بهبود فضاي کسب‌وکار گفته است: چندين مجموعه در فضاي کسب‌وکار تأثير مستقيم دارند. مجموعه‌اي از عوامل که در افزايش انگيزه توليدکنندگان، آرامش و امنيت در سرمايه‌گذاري، روان شدن امور اداري و جاري و افزايش توليد نقش مؤثري دارند مي‌توانند در بهبود فضاي کسب‌وکار مؤثر باشند.
اين مقام مسئول در حالي از اين مؤلفه‌ها سخن گفته که هيچ‌کدامشان اکنون در اقتصاد کشور محلي از اعراب ندارند.
به گفته حسن سبحاني کارشناس اقتصادي و نماينده ادوار مجلس؛ که پيشتر با روزنامه تجارت گفت‌وگو کرده؛ اقتصاد دچار عدم تعادل‌هاي وسيعي بوده که باعث شده در بازار ايران نرخ بهره بسيار گران تعيين شود. نقدينگي در اقتصاد مولد سرمايه‌گذاري نشود.که اين موضوع موجب بهم ريختگي اقتصاد شده و فضاي کسب‌وکار را ناکارآمد مي‌کند.
تصدي‌گرايي دولتي و بروکراسي پيچيده
بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند مادامي‌که سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي از سوي دولت‌ها نادرست تدوين شوند، اقتصاد به کاهش بروکراسي اداري که يکي از اصلي‌ترين موانع فضاي کسب‌وکار است اميدوار نخواهد شد. درواقع بزرگ‌ترين عاملي که از نگاه اين اقتصاددانان به اين موضوع بها مي‌دهد؛ توسعه بروکراسي اداري ان هم به شيوه سنتي است.
بررسي‌ها نشان داده است که در اغلب کشورهاي درحال‌توسعه، بروکراسي کلاف درهم‌پيچيده‌اي از مناسبات دولتي را ايجاد مي‌کند که درنهايت عملکرد آن هيچ ربطي به دليل شکل‌گيري نداشته و زيان آن بسيار بيشتر از سودش خواهد بود. هزينه‌هاي اضافي تحميل‌شده بر اقتصاد و تخصيص غير بهينه منابع، علاوه بر تمرکز قدرت و ثروت در بخش‌هاي خاصي از اقتصاد و احتمالاً حتي در دست عده‌اي خاص، تنها بخشي از اين زيان‌هاست
به عبارتي همين ديوان‌سالاري پر پيج و خم مي‌تواند بر کاهش فعاليت‌هاي اقتصادي و درنتيجه کاهش رشد اقتصادي مؤثر باشد خواه اين اثر به دليل گرفتاري فعالان بخش خصوصي و کسب‌وکار در راهروهاي ادارات و سازمان‌هاي دولتي باشد، يا به دليل اينکه ترس از گرفتار شدن در اين چرخه باعث شود سرمايه‌داران و حتي فعالان اقتصادي عطاي فعاليت در يک کشور را به لقاي آن بخشيده کشوري با بروکراسي اداري کمتر را برگزينند.
گسترش بازار گرايي افراطي در اثر واردات و نبود بسترسازي براي جذب سرمايه
توجه ويژه دولت‌ها به واردات و بازار گرايي افراطي از يک‌سو و بي‌توجهي به بنگاه‌هاي خرد از طرفي ديگر باعث شده تا توليد به کما برود و فضاي کسب و کارنتواند نه‌تنها سرمايه مناسب جذب کند بلکه فرصت‌هاي شغلي را نيز از دست بدهد.
حميد حاج اسماعيلي، فعال بازار کار دراين‌باره گفته است: زماني که قوانين و هنجارهاي بازار کار تحت‌الشعاع واردات قرار مي‌گيرد، فضاي کسب‌وکار نمي‌‌تواند از يک شيوه قانوني پيروي کند و اين خود سبب رکود در بازار کار کشور مي‌شود. يکي ديگر از عواملي که بازار کار ما را رنج مي‌‌دهد و باعث شده ما نتوانيم شرايط سرمايه‌گذاري در کشور ايجاد کنيم، دلالي و واسطه‌گري در بازار کار ايران است.
حميد حاج اسماعيلي به تسنيم گفته است: عامل ديگر اينکه چون اقتصاد ما دولتي است و دولت رقيب جدي بخش خصوصي در بازار کار کشور است و چون دولت خودش سياست‌گذار است و ضمانت اجرايي قانون را بايد فراهم کند، وقتي به‌عنوان رقيب وارد بازار کار مي‌شود، فضاي کسب‌وکار از حالت عدالت دور مي‌شود و مي‌تواند از رانت قوانين استفاده کند.
به‌هرحال اقتصاد ايران نيز به‌عنوان يکي از اقتصادهاي درحال‌توسعه از مشکلات اقتصادي عديده‌اي رنج مي‌برد و با چالش‌هاي گوناگوني مانند نرخ بالاي تورم ، درآمد سرانه پايين ،کسري بودجه ساختاري مواجه است. اکثر صاحب‌نظران اقتصادي کشور ، ريشه مشکلات مزبور را در اقتصاد دولتي و سيطره بيش‌ازحد دولت بر فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌دانند و معتقدند راه‌حل تعديل اين مسئله درگذر از اقتصاد دولتي به اقتصاد بازار آن‌هم مولد است.
رئيس مرکز ملي فرش خبر داد
گروه صنعت و معدن: قرار است بزرگترين نمايشگاه فرش جهان طي روزهاي آينده در تهران فعاليت خود را آغاز کند. ايران همچنان مهمترين صادرکننده فرش‌هاي دستباف در جهان است. هرچند سال‌ها قبل و در دوران تحريم‌هاي گذشته ميزان صادرات فرش ايران تا اندازه‌ زيادي کاهش پيدا کرده بود، اما پس از توافق هسته‌اي برجام شاهد رشد صادرات اين محصول و بازگشت فرش ايراني به بازارهاي جهان بوديم. حالا و در شرايطي که طي روزهاي گذشته دور جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران آغاز شده، نگراني‌هايي درباره ميزان صادرات فرش ايران شنيده مي‌شود. با اين حال آمارها نشان از افزايش 80 درصدي صادرات فرش ايراني به آمريکا دارد. در همين حال رئيس مرکز ملي فرش با بيان اينکه در چهار ماهه نخست سال جاري ۷۹۲.۷تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ ميليون لار به آمريکا صادر شده است، گفت: اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰.۹ درصد افزايش داشته است. فرشته دست پاک در نشست خبري روز گذشته خود با خبرنگاران با اشاره به صادرات فرش دستباف ايران به آمريکا در چهار ماهه اول سال جاري گفت: در چهار ماهه ابتداي سال ۹۷ معادل ۷۹۲.۷ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ ميليون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزني ۱۷۱ درصد و ارزشي ۸۰.۹ درصد افزايش داشته، اين در حالي است که در چهار ماهه ابتداي سال ۹۶ ۲۹۲.۵ تن به ارزش ۲۱ ميليون دلار به اين کشور صادر شده بود. رئيس مرکز ملي فرش ايران کل صادرات فرش در چهار ماهه ابتداي سال جاري را هزار و ۹۸۳.۸ تن به ارزش ۹۹.۶ ميليون دلار عنوان کرد و گفت: اين رقم در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰.۷ تن به ارزش ۸۹ ميليون دلار بوده است که ۶۱.۱ درصد به لحاظ وزني و ۲۱.۴ درصد به لحاظ ارزشي رشد داشته است. وي تصريح کرد: فرش‌هاي نفيس ايراني فرش‌هايي با رج شمار بالا به شمار مي‌روند که البته کشور آمريکا غالبا فرش‌هاي ايراني با رج شمار پايين را خريداري مي‌کند اما کشورهاي اروپايي فرش‌هاي نفيس با وزن کمتر و رج شمار بالا را مي‌پسندند. رئيس مرکز ملي فرش ايران با تاکيد بر اينکه ايران همچنان رتبه اول دنيا را در توليد و صادرات فرش در دنيا دارد با فاصله زياد کشور هند در رتبه دوم قرار مي‌گيرد، گفت: اما همچنان بيش از ۶۰ درصد صادرات فرش دستباف دنيا در اختيار ايران است. دست پاک با بيان اينکه طي دو سال اخير با بر طرف شدن تحريم‌ها صادرات فرش ايران به آمريکا افزايش يافته خاطرنشان کرد: سناريوهاي متفاوتي را به منظور مقابله با تحريم‌هاي آمريکا در دستور کار داريم که بر اين اساس کشورهاي ديگري را نيز جايگزين خوهيم کرد اين در شرايطي است که ترامپ در يک اقدام غيرمنطقي فرش دستباف ايراني را جزو اولين فهرست کالاهايي قرار داد که تحريم شده‌اند در حالي که فرش جزو مالکيت معنوي و فکري مردم ايران بوده و نماد آن نيز متعلق به ملت ايران است و بايد از تحريم فرش ايران دست برداشته شود. دست پاک خاطرنشان کرد: صادرکنندگان احساس کرده‌اند با اجراي تحريم‌ها راه صادرات شان به آمريکا بسته خواهد شد که بر اين اساس صادرات را بيشتر کرده‌اند اين در شرايطي است که در گذشته دور زدن تحريم‌ها براي صادرات فرش دستباف ايران به آمريکا از طريق کشورهاي ثانويه از جمله کانادا و امارات صورت مي‌گرفت اما اکنون چنين امکاني وجود ندارد اما به هر حال فرش جزو هنر صنعتي است که راه خود را در صادرات پيدا خواهد کرد. رئيس مرکز ملي فرش ايران خاطرنشان کرد: با همکاري سازمان توسعه تجارت در حال تدارک احياي پيمان سپاري ارزي در حوزه فرش دستباف هستيم تا بتوانيم در مقابل صادرات فرش واردات مواد اوليه از جمله ابريشم و پشم را داشته باشيم. ضمن اينکه پيشنهاد ما در نامه نگاري با وزير صنعت اين بوده که اين مواد اوليه جزو کالاهاي گروه يک و دو قرار گيرند. دست پاک ادامه داد: فرش دستباف نقش مهمي‌در توسعه و اشتغال دارد که بر اين اساس هم اکنون بر اساس آمارهاي رسمي‌بيش از يک تا يک و نيم ميليون نفر در حوزه فرش فعاليت دارند که البته آمارهاي غيررسمي‌رقم دو و ميليون نفري را به ثبت رسانده‌اند اما بيش از ۶ ميليون نفر از حوزه فرش ارتزاق و نان‌آوري دارند. رئيس مرکز ملي فرش اضافه کرد: بنا داريم براي معرفي فرش دستباف و رونق داخلي بازار آن بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف را به عنوان بزرگترين واقعه فرش دستباف در دنيا در ۳۰ هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي برگزار کنيم که در اين ميان بيش از ۷۸۰ غرفه از سوم تا نهم شهريور ماه به معرفي توانمندي‌هاي ايران در اين حوزه خواهد پرداخت. دست پاک با اشاره با قرار گرفتن در سال حمايت از کالاي ايراني خاطرنشان کرد: فرش دستباف ايراني‌ترين کالاي ايراني است که هم کانون تلاش داريم به معرفي آن پرداخته و به موازات زمينه را براي توليد و تجارت داخلي فرش دستباف فراهم نماييم. وي هم اکنون بعد از آمريکا آلمان با سهم ۱۳.۶ درصدي در جايگاه دوم، لبنان با سهم ۷.۱ درصدي در جايگاه سوم و انگليس و ژاپن هر يک با سهم ۵.۵ درصدي در جايگاه‌هاي سوم تا پنجم صادرات بازارهاي هدف فرش دستباف قرار گرفته اند. دست پاک هر گونه واردات رسمي‌فرش دستباف را تکذيب کرد و گفت: هيچ گونه وارداتي به کشور به صورت رسمي‌صورت نمي‌گيرد. وي ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۷۷۶ ميليارد تومان بودجه براي بيمه قاليبافان در نظر گرفته شده که ۲۸۹ هزار نفر را مي‌توان بيمه کرد اگرچه مبلغ مورد نياز ما ۱۲۰۰ ميليارد تومان بود.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران تشريح کرد؛
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران تلاش وزير ارشاد براي کاغذ را قابل توجه دانست و با اشاره به نامه وزارت ارشاد براي معرفي واردکنندگان مورد وثوق گفت:‌ اتحاديه به اين قضيه ورود نمي‌کند،‌ تمايل ما همکاري در نظارت بر توزيع است.
محمود آموزگار رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پويا‌ ادامه داد: همان‌طور که در جلسات کاغذ در وزارتخانه تاکيد کرديم،‌ به نظر ما مهم نيست چه کسي واردات کاغذ را انجام مي‌دهد، هر کس آمادگي و توانايي اين کار را دارد،‌ به شرط داشتن صلاحيت‌هاي ابتدايي يعني دانش بازرگاني خارجي داشته باشد،‌ به ضوابط و مقرراتي که تدوين خواهد شد،‌ تن دهد و... مي‌تواند کاغذ وارد کند.
براي واردات کاغذ 80 گرمي‌سقف تعيين شود
آموزگار تصريح کرد: من فکر مي‌کنم همه مي‌توانند کاغذ وارد کنند‌، آن چيزي که اهميت دارد اين است که ضوابطي تدوين شود، در رابطه با نحوه اختصاص ارز،‌ تا بخش قابل توجهي از سهميه ارزي اختصاص يافته به کاغذ صرف واردات کاغذ 80 گرمي‌نشود که سر از تبديل شدن به آ4 در نياورد. مثلاً عمدتاً کاغذ تا سقف 60 گرمي‌را در بر بگيرد. البته اين را نيز بايد در نظر داشت که تنها در يک مورد چاپ 4 رنگ کاغذ 80 گرمي‌مصرف دارد که بايد در اين مورد نيازسنجي و واردات لازم انجام شود.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: نکته بعدي اين است که وقتي کاغذ وارد مي‌شود،‌ وزارت ارشاد هر چه صنف را بيشتر مداخله دهد،‌ شفافيت موضوع بيشتر مي‌شود‌، بايد سيستمي‌را پياده کرد که همه کساني که ذي نفع هستند، پيگيري کنند ببينيد چه کسي ارز گرفته؟ چقدر کاغذ آورده و چگونه توزيع کرده است. کساني هم که کاغذ را گرفته‌اند‌، بايد مشخص شوند،‌ اين موارد اگر دست صنف بيايد اگر صرف داشتن پروانه نشر براي دريافت کاغذ کافي نباشد،‌ مي‌توانيم کمبود کاغذ را ساماندهي کنيم.
پروانه نشر نبايد معيار ارائه کاغذ به ناشران باشد
وي در توضيح مطلب فوق افزود: ما 14 هزار پروانه نشر داريم، اما حداکثر 4 هزار ناشر در سال يک کتاب منتشر مي‌کنند، از اين ميان هم بايد گفت شايد 10 درصد دارندگان پروانه نشر فعال‌اند و نيازمند به کاغذ. اينکه نياز اين‌ها به کاغذ چقدر است؟ سوال مهمي‌است‌، اگرچه در چنين مواردي منبع آمار خانه کتاب است، اما همه به خوبي مي‌دانيم اين آمارها از دقت لازم برخوردار نيست، چرا که بارها پيش آمده ناشري 200 نسخه از يک کتاب را چاپ مي‌کند،‌ اما در شناسنامه کتاب 1000 نسخه درج مي‌شود.
آموزگار با بيان اين مطلب که دخالت صنف و تشکيل کارگروه‌هاي نظارتي مي‌تواند آسيب‌هاي ناشي از سوء استفاده را در موضوع کاغذ به حداقل کاهش دهد‌، گفت:‌ ما درپاسخ به نامه وزارت ارشاد به اتحاديه نامه‌اي تنظيم کرده و توضيح داديم همانطور که نمايندگان اتحاديه ناشران در کارگروه کاغذ درباره اسامي‌واردکنندگان کاغذ نفياً يا اثباتاً نظري ندادند، به صورت رسمي‌هم نظري نخواهيم داد. ما پيش از اين نيز در ساليان گذشته همين روال را در پيش داشتيم ديگر از شرکت تعاوني ناشران به اتحاديه نزديک‌تر نبود‌، بلايي که سر شرکت تعاوني سر همين بحث کاغذ آمد را بسياري به خاطر دارند‌، اگر اتحاديه رسماً به اعضا اعلام مي‌کرد بياييد پول بدهيد که تعاوني کاغذ بياورد‌، بعداً چه پاسخي داشت؟
وي ادامه داد:‌ بنابراين اتحاديه در نظر دارد در جايگاه اصلي خودش باشد،‌ جايگاه اصلي اتحاديه اين است که مجموعه شرايطي را برقرار کند که همکاران نيازمند به کاغذ نيازش را برآورده سازد.
قيمت ابتدايي تعيين شده توسط کارگروه کمتر از قيمت اعلام شده بود
آموزگار در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اينکه چرا کارگروه کاغذي که در وزرات صنعت تشکيل شده و وزارت ارشاد هم به گفته وزير در آن نقش تاييدي دارد‌، مصوباتش چندان ضمانت اجرايي ندارد،‌ براي نمونه چرا هنوز قيمت‌گذاري انجام شده در بازار محقق نشده است؟ گفت: من فکر مي‌کنم،‌ اگر بخواهيم دقيق‌تر صحبت کنيم، بايد بگويم که از مجموعه بحث‌ها و کارشناسي‌هاي اعضاي اين کارگروه که بخش‌هاي ذيربط دولتي بودند،‌ از نمايندگان سازمان حمايت از حقوق مصرف‌کننده،‌ تعزيرات، بانک مرکزي، وزارت صنعت،‌ گمرک، نماينده انجمن وارد کننده‌ها و... اين رقم‌ها بيرون آمده است،‌ حتي رقمي‌که ابتدا تعيين شد کمتر بود و سپس با ملاحظاتي که برخي ضرر نکنند، از 4600 تومان به 5100 تومان افزايش پيداکرد، فرض بر اين بوده که سود متعارفي هم در نظر گرفته شده است.
تنها واردکنندگان کاغذ بالکي به مصوبه کارگروه کاغذ متعهد هستند
وي با اشاره به برخي از واردکنندگان که به قيمت تعيين شده توسط وزارت ارشاد تن داده‌اند‌، گفت:‌ من فکر مي‌کنم در کاغذ بالکي وضعيت متفاوت است، کساني که کاغذ بالک وارد کردند، متعهد هستند به اينکه به اين قيمت کاغذ را ارئه دهند و مواردي که ما سراغشان فرستاديم، رعايت کردند. ولي در حوزه کاغذ تحرير ما هنوز با مشکل مواجه هستيم‌، در انتشار کتاب‌هاي عمومي‌همه به سمت کاغذ بالکي روي آوردند، اما بازار کاغذ تحرير ملتهب است، من خود به شخصه مدت‌ها بود براي انتشار دو کتاب منتظر بودم کاغذ تحرير به قيمت مناسب برسد‌، اما نرسيد بالاخره با کاغذ بالک چاپ کردم.
رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تلاش‌هاي وزير ارشاد در موضوع کاغذ گفت: شخص وزير خيلي تلاش کرد،‌ هم در جريان جلوگيري از افزايش تعرفه هم در شامل کردن کاغذ از ارز مبادله‌اي،‌ به هر حال اين کار بسيار دشوار بود،‌ اينکه يک نفر در فضاي اقتصاد زده هيأت دولت امر فرهنگي را پيش ببرد، بسيار سخت است. اينکه بتوان کاغذ را جزو کالاهاي اساسي گنجاند،‌ بسيار دشوار است‌، اما متاسفانه حاصل اين تلاش‌ها به جيب چه کسي رفت؟ کماکان ناشران کاغذ گير نمي‌آورند.
يک طلا و دو برنز ديگر براي کاروان ورزشي ايران؛
نمايندگان ايران رقابت‌هاي خود در روز دوم بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ را پيگيري کردند که در پايان دو مدال برنز و يک مدال طلا براي ايران کسب شد.
نمايندگان ايران رقابت‌هاي خود در روز دوم بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸ را پيگيري کردند که در پايان دو مدال برنز و يک مدال طلا براي ايران کسب شد.
به گزارش ايسنا، در دومين روز بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۸، نمايندگان ايران در رشته‌هاي تيراندازي، قايقراني، دوچرخه سواري، سپک تاکرا، تکواندو، تنيس، کشتي آزاد، ووشو، قايقراني، شمشيربازي، ژيمناستيک، فوتبال، هندبال، پاراگلايدينگ، کبدي، سوارکاري و واليبال ساحلي رقابت داشتند.
فرزان عاشورزاده و علي پاکدامن دو مدال برنز در تکواندو و شمشيربازي براي ايران گرفتند.
پرويز‌هادي نيز به مدال طلاي کشتي آزاد در وزن ۱۲۵ کيلوگرم دست پيدا کرد.
نتايج نمايندگان ايران در روز دوم به شرح زير است:
قايقراني:
روئينگ تک نفره سبک وزن مردان: محسن شادي راهي شانس مجدد شد.
روئينگ تک نفره سبک وزن زنان: نازنين ملايي به فينال رسيد.
رويينگ، دو نفره سبک وزن مردان: تيم ايران با ترکيب رضا قهرماني و اميرحسين محمدپور راهي شانس مجدد شد.
رويينگ دو نفره سبک وزن بانوان: ايران با ترکيب نازنين رحماني و مريم اميدي پارسا به فينال رسيد.
رويينگ چهار نفره مردان: ايران ترکيب سياوش سعيدي، بهمن نصيري، مسعود محمدي و مجتبي به فينال صعود کرد.
تيراندازي:
تفنگ بادي ۱۰متر زنان: آرمينا صادقيان چهارم و الهه احمدي هفتم شدند.
تفنگ بادي ۱۰متر مردان: امير محمد نکونام هفتم شد و سياوش ذوالفقاريان در مقدماتي دوازدهم شد و به فينال نرسيد. تراپ زنان: شيوا فرح پور و سپيده سيراني رسيدن به فينال بازماندند. تراپ مردان: محمدحسين پرورش نياو علي حافظي به فينال راه نيافتند.
سپک تاکرا:
ايران برابر هند بازي را واگذار کرد.
شمشيربازي:
اسلحه سابر مردان: مجتبي عابديني در يک چهارم نهايي برابر کره جنوبي شکست خورد. علي پاکدامن در نيمه نهايي به نماينده کره جنوبي باخت و مدال برنز گرفت.
تنيس:
انفرادي دختران: غزل پاک باطن در دور دوم برابر عمان باخت و حذف شد.
انفرادي مردان: امير حسين بادي در دور دوم برابر نماينده چين تايپه شکست خورد و حذف شد. شاهين خالدان در دور دوم بازي را به نماينده ژاپن واگذار کرد و حذف شد.
دوبل دختران: تيم ايران با شکست برابر هنک کنگ در دور اول حذف شد.
ووشو:
تالو زنان:‌هانيه رجبي در مجموع امتيازات دو فرم ششم شد. فاطمه حيدري در مجموع امتيازات دو فرم نهم شد. ساندا مردان وزن ۵۶ کيلوگرم: رضا سبحاني با شکست برابر سانداکار اندونزي از دور رقابت‌ها کنار رفت. ساندا مردان وزن 60 کيلوگرم: عرفان آهنگريان با پيروزي برابر حريف يمني راهي مرحله يک‌چهارم‌ نهايي شد.
تکواندو:
وزن ۶۷- کيلوگرم زنان : مليکا ميرحسيني در مرحله چهارم نهايي برابر اردن شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
وزن ۵۳- کيلوگرم زنان: الهه شيدايي در مرحله يک چهارم نهايي برابر قزاقستان شکست خورد. وزن ۵۸- کيلوگرم مردان: فرزان عاشورزاده در مرحله نيمه نهايي مقابل ازبکستان شکست خورد و به مدال برنز رسيد.
پارا گلايدر:
سيد عليرضا عميدي نمين نماينده در جمع پنج نفر برتر دور مقدماتي قرار گرفت. حسين عباسقلي زاده و محمود شيرازي نيا به ترتيب در جمع بيست و سي نفر اول راند اول قرار گرفتند.
کبدي:
تيم ملي کبدي دختران ايران در دومين ديدار از مرحله گروهي مقابل بنگلادش با نتيجه ۴۷ بر ۱۹ به پيروزي رسيد. تيم ملي کبدي مردان ايران در دومين ديدار مرحله گروهي مقابل پاکستان با نتيجه ۳۶ بر۲۰ به برتري رسيد.
دوچرخه سواري:
کوهستان: حسين زنجانيان در ماده دانهيل پنجم شد.
هندبال:
تيم ايران در اولين بازي مرحله اصلي با نتيجه ۲۹ بر۲۳ مقابل بحرين شکست خورد.
کشتي آزاد:
وزن ۱۲۵ کيلوگرم: پرويز‌هادي، کشتي گيران هند، قزاقستان، ازبکستان و چين به مدال طلا دست يافت.
واليبال ساحلي:
تيم‌هاي ملي الف و ب واليبال ساحلي ايران در اولين بازي خود در مرحله گروهي پيروز شدند.
فوتبال:
تيم ملي اميد ايران با حساب ۲ بر صفر مغلوب ميانمار شد اما به دليل تفاضل گل بهتر به عنوان صدرنشين راهي مرحله بعد بازي‌ها شد.
معاون وزير راه و شهرسازي از ساخت دو شهر جديد خبر داد
گروه راه و مسکن: قرار است تا در مناسبت هفته دولت عمليات ساخت 50 هزار واحد مسکوني براي اقشار متوسط آغاز شود. اين پروژه آنطور که حبيب‌الله طاهرخاني، معاون وزير راه و شهرسازي خبر داده در قالب مشارکت مدني صورت گيرد. همچنين برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته تا در شهريورماه عمليات ساخت دو شهر جديد صورت بگيرد.
حبيب‌الله طاهرخاني روز گذشته در اولين نشست خبري خود بعد از انتصاب به عنوان مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با اشاره به اينکه سياست ايجاد شهرهاي جديد که 30 سال از استقرار و برپايي آن مي‌گذرد، جذب جمعيت در اين شهرها است، گفت: در حال حاضر 16 شهر جديد در کشور با جمعيتي بالغ بر 7 هزار نفر وجود دارد که رقم مهمي‌از لحاظ شهرسازي به حساب مي‌آيد. وي با تاکيد بر اينکه سياست ايجاد شهرهاي جديد به مرحله بلوغ رسيده است، گفت: رشد جمعيت در شهرهاي جديد 8 برابر جمعيت شهري و 10 برابر رشد جمعيت کل کشور با 13 درصد رشد ساليانه است. بنابراين در 5 سال ‌آينده اين رشد 13 درصدي به طور متوسط از يک رشد 20 درصدي برخوردار خواهد شد و اين رشد نشان مي‌دهد که سياست شهرهاي جديد به سمت جذب جمعيت نزديک‌تر خواهد شد.
مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد اضافه کرد: براساس سياست‌هاي دولت يازدهم توسعه حمل و نقل و ريل پايه از سياست‌هاي اصلي است، چراکه يکي از دلايل تاخير در توسعه شهرهاي جديد عدم نظام دسترسي شهرهاي مادر با شهرهاي جديد بوده است. طاهرخاني با بيان اينکه شهرهاي جديد ظرفيت سکونت پذيري بيشتري دارند، اما امکان جذب و استقرار جمعيت صورت نگرفته است، گفت: تلاش ما اين است که از لحاظ ساختاري ساختار شرکت عمران بازنگري شود و دفتر توسعه اجتماعي در شهرهاي جديد شکل بگيرد. بنابراين با ايجاد شهرهاي جديد بايد فرهنگ جديدي ايجاد شود و توسعه و ايجاد اشتغال در آن شهرها به طور ويژه‌اي گسترش يابد.
آغاز عمليات توليد و عرضه 50 هزار مسکن
طاهرخاني در مورد برنامه‌ توليد و عرضه مسکن در شهرهاي جديد اين است که از آنجا که قرار است 400 هزار مسکن مهر در آن شهرها ايجاد شود، امسال فرصتي فراهم شده است که اغلب واحدهاي مسکوني تحويل شود، به همين دليل در کنار پروژه مسکن مهر و تحويل اين واحدها پروژه‌اي با ساخت 50 هزار مسکن براي اقشار متوسط جامعه در شهرهاي جديد در قالب شرکت‌هاي مدني با انبوه سازان از هفته دولت با 10 هزار واحد مسکوني آغاز خواهد شد که عمليات اجرايي آن به احتمال زياد از 22 بهمن آغاز خواهد شد. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد افزود: اين پروژه‌ها قرار است در شهرهاي صدرا، بهارستان، فولادشهر و مجلسي در اصفهان، انديشه، پرند، هشتگرد در البرز،‌ گلبهار در خراسان رضوي، اميرکبير و مهاجران در مرکزي و سيراب در بوشهر عملياتي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: روش کار در اين 50 هزار واحد مسکوني که به صورت مشارکت مدني خواهد بود، زمين و پروانه از سوي شرکت عمران در اختيار سازنده قرار خواهد گرفت و به عنوان مثال اگر انبوه سازان هزار واحد مسکوني احداث کنند، 25 درصد اين هزار واحد مسکوني از سوي انبوه سازان تحويل اين شرکت خواهد شد. وي با بيان اينکه براي آغاز ساخت اين واحدهاي مسکوني به زودي فراخوان آن ارائه خواهد شد،‌ گفت:‌اين واحدهاي مسکوني که براي اقشار متوسط جامعه ساخته خواهد شد، تلاش خواهد شد که با بانک مسکن وارد مذاکره شد، تا حتي متقاضيان خانه اولي بدون انتظار يک ساله و تنها در قالب يک ثبت‌نام از اين واحدها استفاده کنند. بنابراين اين يک حرکت رو به جلو براي انبوه سازان خواهد بود، چرا که در اين اقدام ساخت را به عرضه متصل خواهيم کرد. به گفته مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد انبوه سازان مي‌توانند از تسهيلات 18 درصدي ساخت براي اين پروژه‌ها استفاده کنند.
آغاز عمليات ايجاد دو شهر جديد
طاهرخاني همچنين از آغاز عمليات اجرايي دو شهر جديد خبر داد و گفت: دو شهر جديد سيراب در عسلويه با سکونت پذيري 70 هزار نفر براي شاغلان صنعت نفت و گاز و شهر تيس در چابهار با جمعيتي نهايي 150 هزار نفر از هفته دولت آغاز خواهد شد. وي همچنين گفت: سه شهر جديد ديگر با نام مکران در جاسک، کوشک در پارسيان و تابناک در منطقه لارستان شروع خواهد شد که اقدامات و کارهاي طراحي آن آغاز خواهد شد. به گفته مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در بخش قطارهاي برقي نيز شهر گلشهر، هشتگرد نيز در سال 97 افتتاح خواهد شد.
به گفته طاهرخاني قطار برقي بهارستان- اصفهان، گل‌بهار - مشهد پيشرفت خوبي داشته و تهران- پرند نيز فعاليت‌هاي خوبي براي افتتاح آنها صورت گرفته است. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در مورد اينکه گفته مي‌شود در قالب مصوبه جديد هيأت دولت براي 63 ميليارد تومان وزارت راه و شهرسازي اين مبلغ را به عنوان يارانه در نظر گرفت، گفت:‌ متولي يارانه مسکن مهر معاونت مسکن راه و شهرسازي است، بنابراين قطعا اين يارانه صرف مسائل و مشکلات مسکن مهر خواهد شد. طاهرخاني افزود: تعداد زيادي شهر و شهرهاي جديد داريم که احتمالا از اين مبلغ يارانه مسکن مهر به آنها نيز تعلق خواهد گرفت، پس ما نيز تلاش مي‌کنيم، در جلسات ببينيم چه ميزان از اين مبلغ سهم شهرهاي جديد خواهد شود.
سرمقاله
حسن صادقي
قائم مقام دبيرکل خانه کارگر



نگاهي به استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و پيامدهاي بعد آن ذهن هر کنشگر اجتماعي را به شدت درگير مي‌کند. موضوعي که از هر زاويه قابل نقد و تعمق است. صرف نظر از اينکه استيضاح از حقوق قانوني نمايندگان مجلسي و منطبق با اصول اساسي قانون اساسي است، اما روند استيضاح سوال برانگيز بود. به هر صورت استيضاح پايان يافت تا وزيري که منتخب، مورد تاييد و از جامعه کارگري بود و درد اين قشر زحمتکش را مي‌دانست از وزارتخانه برود. اما اکنون اين نگراني براي جامعه کارگري وجود دارد که بعد از ربيعي چه کسي وزير خواهد شد؟ آيا وزير انتخاب خواهد شد يا امربر؟! آنچه که جامعه کارگري در شرايط کنوني در حوزه روابط کار، تامين اجتماعي، رفاه و تعاون نياز دارد، فردي است که خود وزير باشد و به معناي واقعي خودش وزارت کند، نه اينکه وزير ظاهري باشد، از بيرون کس ديگري وزارت کند و او نقش فرمانبر را در درون بازي کند. لذا بيشترين نگراني و دل‌مشغولي کارگران و بازنشستگان اين است که نکند رئيس پنهاني وجود داشته باشد. نگراني جامعه کارگري از اين است که مبادا قاضي‌زاه‌هاشمي‌وزير بهداشت باورهاي خود را ديکته کند و براي سازمان تامين اجتماعي که سرمايه کارگران و بازنشستگان و حق الناس است،‌ تصميم بگيرد. از اين بابت نگرانيم که مبادا وزير بهداشت براي زيرمجموعه‌هاي وزارت کار نيز تصميم بگيرد، افراد خودش را منصوب کند و او حرف آ‌خر را بزند. نگرانيم که از بيرون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصميم گيري شود که چه کسي بماند و چه کسي برود که اميدوارم اشتباه فکر کرده باشيم.
یاداشت
حسن بهرام نيا
رييس کميته نفت مجلس


با توجه به احتمال کاهش صادرات نفت ايران از چند ماه آينده با اعمال تحريم‌هاي نفتي آمريکا، يکي از مسائلي که هميشه بر روي آن تاکيد شده جلوگيري از خام فروشي نفت است که اگر بتوان براي جلوگيري از خام فروشي با برنامه‌ريزي در سطح کشور ظرفيت سازي کرد مي‌توان راه‌هاي عدم صادرات نفت خام را که سبب ارزآوري مي‌شود را از طريق ظرفيت‌هاي ايجاد شده جبران کرد.از مصاديق جلوگيري از خام فروشي نفت احداث پالايشگاه است اکنون برخي کشورهاي همسايه همانند عربستان حدود 11 ميليون نفت صادر مي‌کنند، بنابراين با برخي کشورهاي ديگر قرارداد منعقد کرده سهام دار شده و نفت را به پالايشگاه‌ها ارسال مي‌کنند. سهام دار شدن در پالايشگاه‌هاي داخلي و خارجي علاوه بر ايجاد ارزش افزوده کمبود درآمدي را که از طريق کاهش صادرات نفت خام ايجاد مي‌شود را مي‌تواند جبران کند، بنابراين ايران اگر در داخل کشور اين اقدام را انجام دهد مي‌تواند مقداري از درآمدهايي که از طريق کاهش صادرات نفت افت مي‌کند را جبران کند. از آنجا که يکي از تاکيدات دائمي‌مقام معظم رهبري جلوگيري از خام فروشي نفت است، بايد تلاش کرد مصرف داخلي براي صنعت نفت کشور ايجاد کرد و خريد و فروش نفت را در بورس قرار داد تا تمام مردم به صورت رقابتي توانايي خريداري نفت را داشته باشند و صفر تا صد خريد تا تبديل به ارزش افزوده و يا صادرات با خودشان باشد.